Mun eka muistikuva on jostain kasikytluvun alkupuolelta, kun faija vei mut kattomaan jotain Vellun juhlapeliä muistaakseni. Mieleen jäi lähinnä täysi Isomäki ja 13... Ei kyllä oo hajuakaan mikä peli oli ja miten päättyi.
Sellanen Ässäfanius taitaa tulla ihan äidinmaidossa. Kuin myös talttumaton viha rikkaita ja isoja seuroja kohtaan (lue jokerit ja sen pussirotan näköinen omistaja). Ei ole ikinä ollut mitään muuta vaihtoehtoa, enkä ole halunnutkaan. Vaikka itse junnuna en päässyt lätkää pelaamaan, vaan futista (olen köyhästä kodista ja lätkä oli liian kallista), niin siitä huolimatta futis ei koskaan päässyt edes lähelle lätkän kiinnostavuutta.
Muistoja on monia.. Voi voi, kun tulee melkein tippa linssiin kun alkaa muistelemaan kaikkea sitä, mitä Isomäessä on tapahtunut.. Pari hauskaa tapausta/muistoa on jäänyt mieleen teinivuosilta: Kolmosen tulosruudussa vaikutti aikanaan juontajana "kiekkotietäjä" Ari Mennander. Nörtillä taisi olla/on edelleen jotain tosi pahasti hampaankolossa Ässiä vastaan. Olisiko ollut jopa kauden eka peli jonka Ässät voitti jokereita vastaan 0-2. Arin oli siis ihan pakko sanoa tuloksia lukiessaan että "jokerit vastaan Kari Takko... *öhöm*... korjaan... Porin Ässät 0-2" Tämähän herätti kiukun tulisieluisissa Porilaisissa, jotka olivat jo aiemminkin olleet kypsyneitä Arin "pro jokeri-anti Ässät"-propagandaan. Sitten tuli eräs peli Isomäessä (en muista mikä) ja hallilla kiersi huhu, että nyt se Mennanderi on täällä. Matsin jälkeen ulkona oli ihan perkeleellinen porukka odottamassa sitä sälliä, ja meinas lynkata sen sian. Arska tais päästä jotenkin pakenemaan sieltä (kyttien avulla?), koskapa jälkeenpäin on kuultu edelleen Porilaisvastaisia kommentteja sieltä täältä. Porissa pelleä ei tiettävästi ole kummemmin nähty.
Toinen mikä tulee mieleen, on jostain tps-jokerit finaalisarjasta lähetetty matsi kolmosella. Erätauolla haastateltiin joitain molempien joukkuieden kannattajia. Yksi kysymys oli, että "Mikä on pahin paikka mennä faniporukalle?" TPS-fani sanoi: "Kyllä se Pori on. Sinne ei koskaan mene mielellään, kun ei tiedä mitä sattuu." jokeri-fani: "Joo, Poriin on tosi paha mennä. Siellä tulee aina turpaan. Jos ei pelillisesti, niin muuten vaan." Pisti hymyilemään...
Ja se muuten tulee aina ja ikuisesti olemaan Pataässä mun väri ja maa. (Pataässä merkitsee muuten kuolemaa, mikäli joku nuorempi fani ei tiennyt) Asuin tuossa välillä muutamia vuosia Helsingissä ja yritin väkipakolla käydä katsomassa HIFKin pelejä. Ei tullut mitään. Tylsää paskaa ja kuulutukset ruåttin kielellä poltti mun hihat. Tietty HIFK-Ässät kiinnosti, mutta tuohon aikaan oli vähän heikompi nippu meillä... Ja kun joku ottaa herneet nekkuun tosta hurrikieli-kommentista, niin tiedoksi ettei mulla mulla mitään ruåtsalaisia ja niiden kieltä vastaan ole. Kunhan vaan muistaisivat että ollaan Suomessa jossa puhutaan suomea. Ei Ruåtsissa missä puhutaan ruåtsia...
Tuntuu muutenkin olevan sellainen "Porilaiset vs. muu maailma" meininki päällä. Se jos mikään pistää vielä enemmän tahtoa ja sisua mun fiilareihin. Jopa jotkut oman kylän tyypit (lökäpökäräkänokat) on sitä mieltä, että Pori on jotenkin huono ja syrjäinen paikka. Ehkä niin, mutta mun mielestä tää on paras paikka asua ja olla. Ja vielä täällä ollaan ja porskutetaan. Saa tulla yrittämään, mutta pahasti pettyy, kun yrittää meitä alistaa/meille vittuilla. Ei muuta kun kuin nyrkit ilmaan Porilaiset! Olkaa ylpeitä juuristanne ja syntyperästänne!
MMake