Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 559 399
  • 9 533
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Noh, noh... mitä olisi esim. ervatsalon viestit ilman tätä legendaarista tahi-sanaa?

Tahi 1
Tahi 2
Tahi 3

Joulurauhan julistuksestakin putosi mielestäni pala historiaa pois pari vuotta sitten, kun tekstiä uudistettiin. Enää ei joulurauhaakaan voi rikkoa tai häiritä jollain laittomalla tahi sopimattomalla käytöksellä. Nykyisin sen voi tehdä ainoastaan laittomalla taikka sopimattomalla käytöksellä.

No, tuo kommenttini ei ollut kenellekään henkilökohtaisesti. Olen vain huomannut, että jotkut wannabet käyttää kyseistä muotoa tavoitellessaan erikoisuutta. Jonkun tekstiin tuo "tahi" voi istua, mutta useinmiten se tuntuu teennäiseltä. Teennäisyys ja tyhjät maanerit sanankäytössä ärsyttävät ehkä eniten.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Anteeksi että minä en puhu täydellisesti teidän runkkukieltä
Nyt ei puhuta täydellisestä kieliopista. Mutta jos käyttää oikean sanan sijasta sanaa, jonka merkitys on toinen, ei kannata haukkua muita kielipoliiseiksi.

Sinä olet oletettavasti Jyväskylästä.

En ole, mutta lähetän terveisiä Jyväskylään.

Kielipoliisina minua ärsyttää suuresti se, kun ihmiset eivät osaa käyttää passiivia suomen kielessä. Tämä ilmiö on tuttu varsinkin urheilupiireissä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kielipoliisina minua ärsyttää suuresti se, kun ihmiset eivät osaa käyttää passiivia suomen kielessä. Tämä ilmiö on tuttu varsinkin urheilupiireissä.
Tarkoitatko ns. Häkkisen passiivia? Kun ajat sitä formulaa...
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Tarkoitatko ns. Häkkisen passiivia? Kun ajat sitä formulaa...

Mun mielestä "hän" sanankin voisi jo unhoittaa. Se-sana kuulostaa paljon luonnollisemmalta ja paremmalta. Itse Joskus virallisissa puheluissa käytän hän-sanaa, mutta puhelun jälkeen kyllä vituttaa se mielistely.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mun mielestä "hän" sanankin voisi jo unhoittaa. Se-sana kuulostaa paljon luonnollisemmalta ja paremmalta. Itse Joskus virallisissa puheluissa käytän hän-sanaa, mutta puhelun jälkeen kyllä vituttaa se mielistely.
Tämänhän voisi vetää vielä pitemmällekin.

Minua on vituttanut jo pitkään ihmisten kammo käyttää sanaa minä. "Itse olen sitä mieltä..." "Allekirjoittaneen mielestä..." "Henkilökohtaisesti ajattelen..." Voisimme ottaa oppia lapsilta, ja korvata minän sanalla tää. Tiedättehän: "Tää ois bätmän, ja se ois robin." Ajatelkaas, kun Halonen aloittaisi uudenvuodenpuheensa lausuen: "Kansalaiset, medbörjare. Tää ois seurannut huolestuneena maassamme leviävää pahoinvoinnin tilaa. Tää ei kyllä tykkää siitä pätkääkään..."
 

Rankkari

Jäsen
Keskustelupalstalla sana itkeä. Mitä tekemistä itkemisellä on jos kirjoittaa jostain asiasta? Kuka päättää milloin menee itkun puolelle? Onko itkemistä kaikki kirjoitukset, mistä ei pidä?

Että tällainen ITKU!
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä "hän" sanankin voisi jo unhoittaa. Se-sana kuulostaa paljon luonnollisemmalta ja paremmalta. Itse Joskus virallisissa puheluissa käytän hän-sanaa, mutta puhelun jälkeen kyllä vituttaa se mielistely.
Minua taas ihmetyttää suuresti se-sanan käyttö henkilöistä julkisesti kirjoitettaessa (mm. tällä palstalla). Esim. "Phaneuf pelaa hyvin. Se teki eilen tehot 0+2." Ei tänne kunnon keskustelupalstalle tuollaista puhekieltä, kiitos.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nelosen Kuukauden pelin juontaja Jani Alkio(?) käyttää aina sanaa "rangaistujan aitio" tai "rangaistujen aitio".
En tiedä mikä sen virallinen nimi on, mutta käyttäisi vaikka sanaa "jäähyboksi".
 

#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän tämä Mertarannan kuuluisa kuuluisa ala olla jo aika kulunut sana. Joskus se oli vielä hauska mutta johonkin se raja on vedettävä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Smoothie.

Siis mikä vittu tuollainen smoothie on? Eikö sille ole olemassa suomenkielistä nimeä? Miksi kummassa sellainen asia on edes keksitty, kuka tarvitsee jotain saakelin smoothieta... Joku roti.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huuhkajat on hyvä nimitys kunhan sitä ei aleta viljellä liikaa.
Vähän kaksijakoiset fiilikset nimen suhteen - pääsääntöisesti kuitenkin negatiiviset. Varsin teennäisesti keksitty, mutta voihan olla, että se vakiintuu. Veikkaan kuitenkin, että kahden vuoden kuluttua kukaan ei käytä sitä.

Tänään törmäsin IL:ssä ensimmäisen kerran sanaan pikkuhuuhkajat. Näköjään Palloliittokin ottanut termin käyttöön.

Ei nyt ärsyttävin sana kuitenkaan. Kestosuosikeistani voisin mainita tällä kertaa "loppupeleissä". Ekaa kertaa kuultaessa ihan hauska, mutta aika ajanut ohi jo 5 vuotta sitten. Entäs sitten "vuonna miekka ja kypärä" ja sen johdannaiset? Paljoa pahempaa ei voi enää olla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikki nämä tekemällä tehdyt ja todella nololta kuulostavat englanti-suomi -sekasikiöt: Peinttari, travellaus, feissari, feissi, äässi jne...

Puhukaa ihan kumpaa kieltä haluatte mutta älkää saatana sotkeko niitä keskenään! Kuulostaa nimittäin ihan vitun typerältä jos että ole sattuneet huomaamaan!
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Smoothie.

Siis mikä vittu tuollainen smoothie on? Eikö sille ole olemassa suomenkielistä nimeä? Miksi kummassa sellainen asia on edes keksitty, kuka tarvitsee jotain saakelin smoothieta... Joku roti.

Ehdotan pehmiötä.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Vähän kaksijakoiset fiilikset nimen suhteen - pääsääntöisesti kuitenkin negatiiviset. Varsin teennäisesti keksitty, mutta voihan olla, että se vakiintuu. Veikkaan kuitenkin, että kahden vuoden kuluttua kukaan ei käytä sitä.
.

Eivät tällaiset median lanseeraamat nimet yleensä vakiinnu. Yhdyn veikkaukseen, että huuhkajat jäävät pikku hiljaa unohduksen hämärään. Kymmenen minuutin episodi yhdessä matsissa ei oikein vielä tunnu riittävältä oikeuttamaan koko maajoukkueen ristimistä jonkun lintulajin mukaan, semminkin kun sanana huuhkajassa ei oikein ole napakkaa klangia. Liikaa h-kirjaimia...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ehdotan pehmiötä.
Miksei. Tulee mieleen muinainen kielitoimiston suositus shortsit-sanan suomalaistamiseksi: lyhiöt. Harmittaa, ettei jäänyt käyttöön.

Mutta mikä se smoothie on? Joku jäätelön tapainenko?
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Miksei. Tulee mieleen muinainen kielitoimiston suositus shortsit-sanan suomalaistamiseksi: lyhiöt. Harmittaa, ettei jäänyt käyttöön.

Mutta mikä se smoothie on? Joku jäätelön tapainenko?

Jogurttia, mehua, hedelmiä ja marjoja ja jäämurskaa - sitten tehosekoittimeen. Eräänlainen pirtelö ilman jäätelöä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Liigapörssi kiittää.

Eikö noi liigapörssijutut vois kertoa siellä omassa ketjussaan, niin meidän joita ne ei kiinnosta ei tarvitsisi niitä lukea.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Liigapörssi kiittää.

Eikö noi liigapörssijutut vois kertoa siellä omassa ketjussaan, niin meidän joita ne ei kiinnosta ei tarvitsisi niitä lukea.
Liigapörssi ja veikkausvinkit/omat tulosvetolaput ketjuissa joihin ne eivät kuulu.
Ketä-sanan väärinkäyttö Esim. Yhtä ärsyttävä kuultuna ja luettuna.

EDIT OT: Anteeksi Turkuun. En olisi saanut mainita samaa ärsytyksen kohdetta joka on tullut jo aiemmin ilmi. Otsikon alle se kyllä sopii paremmin kuin ärsyyntyminen siitä että jokin sana ärsyttää jotain toista.
 
Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Tällä hetkellä ärsyttävin termi on: "ketä-sanan käyttö ärsyttää".

Asia on tullut todettua tälläkin palstalla kymmenien ellei peräti satojen kirjoittajien toimesta eli eiköhän se ala jo olla aika loppuun kaluttu ärsytyksen aihe.

Ketä (huom. ketä-sanan oikeaoppinen käyttö) kiinnostaa yksilöity tieto siitä ketkä kaikki toisilleen täysin tuntemattomat, nimimerkkien taakse kätkeytyvät kansalaiset eivät voi sietää ketä-sanan käyttöä kuka-sanan asemesta?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ketä (huom. ketä-sanan oikeaoppinen käyttö) kiinnostaa yksilöity tieto siitä ketkä kaikki toisilleen täysin tuntemattomat, nimimerkkien taakse kätkeytyvät kansalaiset eivät voi sietää ketä-sanan käyttöä kuka-sanan asemesta?

Ketä nyt ylipäätäänkään kiinnostaa toisten mielestä ärsyttävät sanat ja termit? Lukkoon vaan koko ketju.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Chantti, nousee tukka pystyyn kun sen näkee tai kuulee jossain.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Nulikat täällä spekuloi maajoukkuesymboleilla tuntematta historiasta mitään. Leijonat jääkiekkomaajoukkueen nimenä periytyy ajalta, jolloin Suomi otti ensiaskeleitaan kansainvälisessä jääkiekossa suuren ja mahtavan itäisen naapurimme suojeluksessa ja käytti leijonavaakunaa pelipaitojen rinnuksissa.
.

Leijona vaakunastahan on raamatun peruja, ja kuvaa Jeesusta itseään.
Hän on Juudan jalopeura, josta
Ilmestyskirja 5:5 sanoo: ”Älä itke,
Leijona Juudan sukukunnasta on
voittanut”. Juudan jalopeura on
Kristus-kuningas. Hän on voittaja ja
kuningas, koska Hän on vuodattanut
pyhän verensä Golgatalla. Siksi Hänen
taustavärinsä on punainen.
- Hän hallitsee
ja toimii Jumalan
Sanan avulla, siksi
Hänellä on oikeassa
kädessään kaksiteräinen
miekka, joka
on Jumalan Sana
(Hebr. 4:12). Hän on
Totuuden Kuningas
ja tallaa jalkoihinsa
saatanan valheen,
käyrän sapelin joka
kuvaa saatanan vääristelyä.
- Pyhä Henki on Kristus Kuninkaan
edustaja täällä maan päällä. Vaakunan
punainen tausta kuvaa myös Pyhän
Hengen tulta ja yhdeksän ruusuketta
kuvaavat yhdeksää armolahjaa ja
Hengen hedelmiä.


Edit.
Eihän tuo raamattuquote nyt vastaa lainaamaani tekstiin tai tarkoitukseen juuri mitenkään, selvennykseksi nyt kuitenkin leijona-symbolista, mikä monilla nykyään on tiedostamaton.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös