Onko viestisi peikkoilua vai oletko vain jättänyt väliin yläasteen fysiikan tunnit? Jos pelaaja luistelee 30 km/h vastustajan maalia kohden ja suorittaa rannelaukauksen 100 km/h, niin paikallaan seisovaa maalivahtia kohden kiekko tulee noin 130 km/h. Jos pelaaja seisoo viivassa paikoillaan, ja suorittaa 100 km/h lyöntilaukauksen suoraan syötöstä, niin kiekko tulee maalivahtia kohden yhä noin 100 km/h.
En peikkoile. Ajattelin että jos kiekon nopeutta mitattaisiin jollain vanhan maailman kiihtyvyysanturilla, niin
siinä tapauksessa luisteluvauhdilla ym.
olisi mittauksen lopputuloksen kannalta merkitystä. Kevyellä goolettamisella kuitenkin selvisi, että älykiekossa ei ole kiihtyvyyssensoreita vaan toisenlaista elektroniikkaa. Tämä
Liigan vuonna 2015 julkaisema uutisenen selventää asiaa:
Liigan nettisivu joulukuussa 2015 kirjoitti:
Älykiekon hallissa oleviin antenneihin lähettämien signaalien perusteella saadaan tarkkaa ja reaaliaikaista tietoa kiekon sijainnista ja liikkeistä jäällä. Paikkatiedosta voidaan määrittää esimerkiksi kiekon nopeus tai sen korkeus jään pinnasta.
Jos ja kun kiekon nopeus määritetään kiekon sijaintikoordinaattien perusteella, niin eikös (kiekon ja halliin sijoitettujen antennien tuottaman datan perusteella laskettu) nopeus ole ainakin teoriassa absoluuttinen totuus? Jos pelaaja luistelee kiekko lavassa 33 km/h, niin silloin myös kiekko liikkuu 33 km/h. Siitä vauhdista ammuttu laukaus lisää kiekon absoluuttista nopeutta, mutta kiekon laukauksen jälkeen saavuttaman nopeuden laskemisessa ei edelleenkään tarvitse/pidä huomioida mitään muuta kuin kiekon sijainnin kullakin hetkellä kertova data.
Liiga näemmä
solmi viime keväänä viiden vuoden sopimuksen neljän vuoden takaisessa uutisessa mainitun Quuppa -nimisen yhtiön kanssa. Quuppa on entisten Nokian työntekijöiden perustama start up -yhtiö, jonka
Quuppa Intelligent Locating System™ hoitaa paikannuksen. Ymmärrän asian niin, että Quuppa on rakentanut jäähalleihin sisäpaikannusjärjestelmän antenneineen, ja tämä systeemi mittaa kiekon ja pelaajien liikettä samaan tapaan kuin satelliittipaikannussysteemit ulkona. Jäähallin tukiasemat siis analysoivat kiekosta ja pelaajista tulevia signaaleja jatkuvasti, ja eri tukiasemiin tulevien signaalien viiveen perusteella päätelevät kiekon ja pelaajien kulloisenkin sijainnin kolmiulotteisessa koordinaatistossa. Ja näiden koordinaattitietojen perusteella kalkyloidaan nopeudet ja kuljetut matkat.
Disclaimer: Voin olla ihan pihalla näissä asioissa, koska en ole osallistunut yläasteen fysiikan opetukseen. Tarkemmin kun muistelen, en ole edes käynyt päivääkään peruskoulua.