Mainos

Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

• 962 757
  • 9 054

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Aito natsimarssi sai marssia rauhassa ilman vastamielenosoittajia (Helsinki ilman natseja), mutta HIN aktivoituu 612-tapahtuman alkaessa. Missä logiikka?

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eli tuo ajattelutapa pätee vai niissä itsepoimituissa omaan agendaan sopivissa aiheissa?

No mun mielestä viimeistään siinä vaiheessa kun mennään äärioikeistosta ihan syvän pään natsitouhuihin, niin toivoisin että ihan kaikilla (muilla paitsi niillä marginaalinatseilla itsellään) on asiasta sama agenda ja mielipide. Vai haluatko nyt ihan julkisesti lukita vastaukseksesi sen, että näiden asioiden puolesta kannattaa mutkutella ja vängätä:

- Rotutietoisuus ja -puhtaus
- Antisemitismi
- Vihamielisyys seksuaalivähemmistöjä kohtaan
- Huumeidenkäyttäjävastaisuus

- Kansallissosialismi

Eli selkokielellä tämän porukan to-do-listilta löytyy esimerkiksi kohdat: neekerit vittuun, juutalaiset polttouuniin, homot mielisairaalaan ja narkkarit linnaan.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
- joko meillä on sanan- ja kokoontumisenvapaus tai ei ole.
Saanko minä väittää ihmisiä pedofiileiksi julkisesti ja olla varma siitä että minua vastaan ei nosteta syytettä? Tai saanko yllyttää väkivaltaan? Tai jos päätän järjestää pitkäaikaisen kokoontumisen keskelle rautatientoria voinko luottaa siihen että poliisi ei missään kohtaa tule häiritsemään minua vaikka huutelisinkin sieltä väkivaltaisia uhkauksia poliittisia vihollisiani kohtaan?

Eli meillä on rajoitettu jo sanan- ja kokoontumisenvapautta jonka näkee siitä että aina kun Elokapina osoittaa jossain mieltään niin siellä on vähemmän yllättäen poliisit maanittelemassa pois, ihmisiä pidätetään jne. Nuo asiat kun eivät ole mikään on/off nappi vaan semmoinen himmennysvalo jota voidaan kierrellä eri suuntiin.
- kuka ja millä perustein määrittää jonkin ryhmän toiminnan olleen tai tulevan olevan rajat ylittävää? Siis missä menee raja, että ryhmä on riittävän natsi tai stalinistinen, jotta yleiseen tilaan ei ole pääsyä?
Tuo on sitten mielenkiintoinen kysymys että missä kohtaa menevät ne toiminnan rajat. Voimme varmaan kaikki olla sitä mieltä että väkivaltainen toiminta tai siihen yllyttäminen on liikaa. Yleensä varmaan oikeuslaitos päättää sen missä menee rajat tai vastaavanlaisesti voidaan jotain tiettyjä järjestöjä kieltää ja todeta pelkän jäsenyyden olevan laitonta (esim. Isisin ja al-Qaidan kaltaiset järjestöt).

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Everton

Verrataan lisää Elokapinaa tähän tilanteeseen.. Jos joku menee häröilemään ja nahistelemaan sinne Elokapinan tielläistumisen keskelle, niin ilmeisesti syyllinen mahdolliseen eskaloitumiseen/kähinään on sinun mielestäsi sitten Elokapina, koska ovat tarkoituksella tällaisen provokatiivisen tempauksen järjestäneet?

Kyllä noi vastamielenosoittajat ihan itse sen kahinan järjestää menemällä sinne , no, osoittamaan mieltään vastaan. Onneksi poliisilla on sen verran ammattitaitoa, että näissä päivän kulkueissa ne vastamielenosoitukset Töölöntorilla on kielletty etukäteen.

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No mun mielestä viimeistään siinä vaiheessa kun mennään äärioikeistosta ihan syvän pään natsitouhuihin, niin toivoisin että ihan kaikilla (muilla paitsi niillä marginaalinatseilla itsellään) on asiasta sama agenda ja mielipide. Vai haluatko nyt ihan julkisesti lukita vastaukseksesi sen, että näiden asioiden puolesta kannattaa mutkutella ja vängätä:

Alkuperäinen pointti alkaa olla jo aika kaukana tästä viestistä. Mun mielestä tuo logiikka vaan ontuu hyvin vaarallisesti, jos lähdetään sille tielle että joku ”provosoinnillaan” on aiheuttanut jonkun tilanteen. Olkoon se provosointi (tässä tapauksessa lukupiiri kirjastossa) sitten minkälaista tahansa.

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Jos noiden ressukoiden olisi annettu pitää lukupiiriään ihan rauhassa ilman mielenosoittajia tai mediaa, niin ei olisi mitään kohua. Hyvin harva olisi edes kuullut/tiennyt noiden jamppojen lukuhetkestä. Eivät sitten olisi saaneet yhtään näkyvyyttä tai julkisuutta. Nyt nämä äärioikeistolaiset saavat sympatiaa ja voivat jopa uhriutuakin, että ihan rauhassa olivat ja heitä tultiin häiritsemään. Karhunpalvelus?

Voidaan miettiä, että olisiko se täydellinen huomiotta jättäminen ollut sittenkin parempi vaihtoehto jos halutaan ettei äärioikeisto saa näkyvyyttä missään.

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lue uudestaan, en pysty avaamaan enempää. Sinimustat tiesivät, että heidän tilaisuus aiheuttaa vastareaktion, siksi tilaisuus järjestettiin kirjastossa ja itsenäisyyspäivänä.

Jos sä tiedät että Ässien pelipaita päällä sä aiheutat reaktion Raumalla että sua vedetään käkättimeen niin aiheutitko sinä silloin sen selkäsaunasi?

Siinä tapauksessa olen eri mieltä kanssasi tässäkin asiassa.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lue uudestaan, en pysty avaamaan enempää. Sinimustat tiesivät, että heidän tilaisuus aiheuttaa vastareaktion, siksi tilaisuus järjestettiin kirjastossa ja itsenäisyyspäivänä.

No, eikö se sitten ole samalla logiikalla sen Elokapinan vika, jos joku jäsenistään ottaa pataan joltain hermostuneelta agendansa ja toimintatapojensa vastustajalta..?

@SJK10 :llä vielä parempi vertaus..

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Verrataan lisää Elokapinaa tähän tilanteeseen..

No, ei kyllä verrata.

Mun mielestä tuo logiikka vaan ontuu hyvin vaarallisesti, jos lähdetään sille tielle että joku ”provosoinnillaan” on aiheuttanut jonkun tilanteen.

Mun mielestä oleellisin pointti on siinä, että mitkään normaalit mielenosoitukset tai mikään muukaan kansalaistoiminta ja logiikat niiden suhteen eivät päde silloin, kun on kyse porukasta joka on avoimen rasistista, toivoo etnisiä puhdistuksia jne.

Sananvapautta, mielipiteenvapautta, kokoontumisvapautta ja monia muita itsenäisen demokraattisen isänmaamme arvokkaita helmiä kannattaakin puolustaa. Mutta älkää tuhlatko paukkujanne puolustelemalla tällaista sakkia, jonka ajatuksia kenenkään ei pitäisi hyväksyä. Tässä ei ole nyt kyse mistään maahanmuuttokriittisyydestä tai muusta sellaisesta asiasta, mistä ihmisillä voi ihan hyvin olla erilaisia näkemyksiä.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos sä tiedät että Ässien pelipaita päällä sä aiheutat reaktion Raumalla että sua vedetään käkättimeen niin aiheutitko sinä silloin sen selkäsaunasi?

Siinä tapauksessa olen eri mieltä kanssasi tässäkin asiassa.

Tämä keskustelu saa jatkuvasti absurdeja piirteitä, nyt verrattiin urheilujoukkueen kannattamista rasismin ja syrjinnän kannattamiseen.

Kyse on siitä missä raja menee. Minusta Sinimustan liikkeen ideologia on sellainen, jota ei pidä edistää yhteiskunnan puolelta. Sananvapauden nimissä Sinimustaliike saa julistaa viestiään, mutta kirjastoon tai mihinkään muuhunkaan julkiseen tilaan heitä ei pitäisi päästää.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No, ei kyllä verrata.

Miksi ei? Elokapinaa koskee ihan samat lait ja käytännöt kuin muitakin erilaisia ryhmittymiä. Eli silloin niitä voidaan verrata hyvinkin keskenään. Vai, eikö se vain sovi omaan agendaan?

Olen ihan samaa mieltä kanssasi siinä, että ihan varmaan "natsit" tiesivät etukäteen aiheuttavansa jonkinlaista vastaliikehdintää. Mutta et sä voi poimia aina joka tilanteesta sitä omaan agendaan sopivaa perustelua.

Jos sun mielestä "natsit" aiheuttaa kähinän omalla toiminnallaan, niin samalla lailla ne Elokapinan tempaukset on syy niihin vastamielenosoituksiin. (Onneksi kummassakaan tapauksessa ei olla vielä sanoista tekoihin menty)

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyse on siitä missä raja menee. Minusta Sinimustan liikkeen ideologia on sellainen, jota ei pidä edistää yhteiskunnan puolelta. Sananvapauden nimissä Sinimustaliike saa julistaa viestiään, mutta kirjastoon tai mihinkään muuhunkaan julkiseen tilaan heitä ei pitäisi päästää.

Oletko lukenut kirjaston kommentteja asiaan? Eivät he voi, eivätkä halua, yksityishenkilöiden pääsyä kirjastoon estää.

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saanko minä väittää ihmisiä pedofiileiksi julkisesti ja olla varma siitä että minua vastaan ei nosteta syytettä? Tai saanko yllyttää väkivaltaan? Tai jos päätän järjestää pitkäaikaisen kokoontumisen keskelle rautatientoria voinko luottaa siihen että poliisi ei missään kohtaa tule häiritsemään minua vaikka huutelisinkin sieltä väkivaltaisia uhkauksia poliittisia vihollisiani kohtaan?
Nuo ovat rikoslaissa määritelty rikoksiksi.

luukkumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, maajoukkue , voima
Töölöntorilla Palestiinan liput liehuu ja sirppi vasarat komppaa. Minkälainen ihmisraunio Suomen itsenäisyyspäivänä tälläisiä heiluttelee? Jos paikalla omaa jälkikasvua, vedän nimen yli perintöpaperista.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Töölöntorilla Palestiinan liput liehuu ja sirppi vasarat komppaa. Minkälainen ihmisraunio Suomen itsenäisyyspäivänä tälläisiä heiluttelee? Jos paikalla omaa jälkikasvua, vedän nimen yli perintöpaperista.
Veikkaan, että jos paikalla on jälkikasvuasi niin ette taida muutenkaan olla nähneet hetkeen ja tuskin olisi perintöäsi odotellutkaan

Oletko lukenut kirjaston kommentteja asiaan? Eivät he voi, eivätkä halua, yksityishenkilöiden pääsyä kirjastoon estää.

Tästähän nyt on väännetty eri ihmisten toimesta pitkin viikkoa. Onko yksityishenkilöiden järjestetty kokoontuminen sellainen mikä voidaan estää? Toisten mielestä joo ja toisten mielestä ei.

Tähän liittyy myös se, että kaikenlainen poliittinen toiminta on kirjastoissa kategorisesti kiellettyä.

Jeffrey

Jäsen

Jännä nähdä jääkö mahdolliset terroristijärjestön tukijoiden ja kommunistien yhteenotto virkavallan kanssa päivän kuumimmaksi puheenaiheeksi.

Ps. Musiikkitalolla soi Finlandia komeasti, mutta sekä mennessä että tullessa sai vähän katsella mihin jalkansa asettaa vapaassa maassa.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On syytä muistaa, että aika pienestä porukasta oletettavimmin kyse. Eiköhän ole aika turvallista olettaa, että yli 99% suomalaisista ei ole tänään marssimassa äärioikeiston kulkueessa, tai sitä aktiivisesti kadulla vastustamassa.

Liveseurantaan jo kirjoitinkin, mutten ole yhtään yllättynyt, että Palestiinan lippuja näkyy. Aktivistit kun ovat aika kategorisesti pyrkineet sinne missä "tapahtuu". On syytä myös muistaa, että Palestiinan asia on perinteisestikin ollut räväkämmälle vasemmistolle tärkeä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy