Äänestätkö 2019 eduskuntavaaleissa?

  • 5 502
  • 84

Äänestätkö 2019 eduskuntavaaleissa?

  • Kyllä

    Ääniä: 159 83,7%
  • En tiedä

    Ääniä: 16 8,4%
  • En

    Ääniä: 20 10,5%

  • Äänestäjiä
    190

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tässäkin ketjussa jo mainittu, ensi kerran kokeiltava kirjeäänestys lienee lääke useimmille ulkomailla asuville, jotka valittavat äänestämisen hankaluutta. Odotellaan kokemuksia siitä, miten systeemi on toiminut.
Nettitaidottomat tarvitsevat kuitenkin hiukan apua.

Kirjeäänestys
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sinun laskujesi mukaan. Koita nyt vain ymmärtää, että joku toinen voi tietää paremmin missä asuu ja miten asiat on. Näissä vaaleissa ei voi kotikapungissani näissä karkeloissa äänestää.

Tieto vahvistui vastikään ja nyt se on näin. Ensi lotossa sitten eri tavalla kenties.

En oikein enää keksi mitä tässä nyt pitäisi sanoa.

Tää on tietysti paha, että jokaiseen ulkomailla sijaitsevaan kaupunkiin jossa asuu suomalaisia ei ole saatu äänestyspaikkaa, mutta äänestä kirjeellä?
 
K

Kiekkokatsoja

Äänestän. Kannattaako se, en tiedä. Ketä äänestän, en tiedä sitä vielä. Äänestänkö henkilöä vai puoluetta, todennäköisesti puoluetta. Siksi että hallituspuolue lopulta päättää, miten kansanedustajan tulee painaa äänestysnappia.
Vaalikone testeillä sain kohtuullisia äänestysvaihtoehtoja.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas tuntuu siltä että ei oikeastaan ole tarjolla kuin vastenmielisiä ja helvetin vastenmielisiä vaihtoehtoja, mutta kaipa sitä tulee kuitenkin jotain oikeaa henkilöä äänestettyä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kyllä mä äänestän. En vaan ole vielä ihan varma ketä äänestän. Todella monta äänestettävää olen jo jättänyt pois laskuista. On monta puoluetta, joiden ehdokkaita en aio edes vilkaista.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Nyt on kyllä pitkästä aikaa, oikeastaan kait ensimmäistä kertaa sellainen tunne, että jäisin kotiin niin vaalipäivänä kuin ennakkoäänestyksen aikaan, siis äänestäisin tyhjää. Vaalikoneet näyttää muutosta poliittisessa katsantokannassa, mutta sitten taas omatunto ei anna myöten sen mukaan äänestää. Jos taas katsotaan arvojen kannalta, niin olisi yksi ehdokas, jota olen aiemminkin äänestänyt, mutta viitaten äskeiseen, niin aletaan olla aika eri mieltä asioista. Tietenkin Suomen parastahan tässä pitäisi ajatella ja vaalisalaisuus huolehtii "noloistakin" valinnoista.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Äänestäisin, vaikka olisin kaikkien ehdokkaiden kanssa eri mieltä. Äänestämättä jättäminen on vallan siirtämistä muiden harteille. Vaikka itselle mieluista ehdokasta ei löytyisi, aina voi kuitenkin suosia sitä, joka on vähemmän huono kuin muut vaihtoehdot.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Äänestänhän minä. Aina on tullut äänestettyä, tai no ei aina presidentinvaalien toisella kierroksella kun ei sillä ollut enää väliä. Mutta muutoin. Ei kyllä ole tainnut koskaan mennä ehdokkaani läpi, mutta siitä tietää vaikuttaneensa. Jos olisi äänestänyt jotain muutenkin läpi menevää niin ääni olisi mennyt hukkaan.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Äänestän toki. Ehdokkaan etsimiseen aion käyttää normaalia enemmän aikaa ja ehkäpä myös kyselle jotain kysymyksiä itselleni merkittävistä asioista. Vaalikoneissa kun mennään vaan mediaseksikkäillä aiheilla.
 

bart

Jäsen
Jos tarjolla olisi Fideszin tapaan "oma kansa ensin" tyyppinen puolue, niin kävisin äänestämässä huolimatta kaikista puolueeseen liittyvistä negatiivisista puolista. Nyt todennäköisesti en. Vaikuttaa, että kaikki puolueet enemmän ja vähemmän kumartavat Brysseliin päin ja pyllistävät omaa kansaa päin. Ei kaikessa tarvitsisi olla täydellinen EU:n mallioppilas. Muutenkin vi###aa tämä kansanedustajien omaan pussiin pelaaminen kuten nuo sopeutumiseläkkeet ovat osoittaneet. Hirveesti luottoa ei ole. Jo edesmenneen Pekka Jalavan juttu kiteyttää hyvin tilanteen (linkki vie Pekka Jalavan keikkataltiointiin youtubessa).
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Jos tarjolla olisi Fideszin tapaan "oma kansa ensin" tyyppinen puolue, niin kävisin äänestämässä huolimatta kaikista puolueeseen liittyvistä negatiivisista puolista.
Siis mitä. Meillähän on ihan kirjaimellisesti Suomen kansa ensin-tyyppinen puolue valittavana kaikille Fideszin ystäville. Joitakin puolueeseen liittyviä negatiivisia puolia saattaa löytyä, mutta ei takuulla kumarra Brysseliin päin.

Kyllä äänestän. Aina on puolue ja ehdokas löytynyt, mutta jos ei löytyisi niin tyhjänä menisi silti lappu uurnaan. Ei ne tiedä että jotain pitää muuttaa ellei niille sitä kerro. Himaan jäämisen voi tulkita muullakin tavalla.
 

bart

Jäsen
Siis mitä. Meillähän on ihan kirjaimellisesti Suomen kansa ensin-tyyppinen puolue valittavana kaikille Fideszin ystäville. Joitakin puolueeseen liittyviä negatiivisia puolia saattaa löytyä, mutta ei takuulla kumarra Brysseliin päin.
No niinpäs onkin; on kyllä mennyt minulta ihan täysin ohi tällaisen puolueen olemassaolo. Googlauksen jälkeen löytyi myös Kansalaispuolue.

En minä mikään erikoinen Fideszin ystävä ole; itse asiassa en ole edes juurikaan seurannut uutisointia suomalaisissa tiedotusvälineissä. Oman mielipiteeni muodostin lähinnä parisen viikkoa sitten kyläillessäni unkarilaisen tuttavani luona. Hän kertoi omia näkemyksiään Orbanin politiikasta. Pääosin hän oli tyytyväinen Orbanin politiikkaan vaikkei nyt ihan kaikesta ollutkaan samaa mieltä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äänestän. Kannattaako se, en tiedä. Ketä äänestän, en tiedä sitä vielä. Äänestänkö henkilöä vai puoluetta, todennäköisesti puoluetta. Siksi että hallituspuolue lopulta päättää, miten kansanedustajan tulee painaa äänestysnappia.
Vaalikone testeillä sain kohtuullisia äänestysvaihtoehtoja.

Niin. Sehän ei ole sinun päätettävissä, että äänestätkö henkilöä vai puoluetta.
 
K

Kiekkokatsoja

Että henkilöähän sitä on näissä vaaleissa äänestettävä. Lippuun pitää kirjoittaa ehdokkaan numero, jota äänestää. Jos kirjoittaa "persut", "koksut", "demarit" tms. niin äänihän hylätään.
Sen kai tiesi kaikki?
Ja jokseenkin kaikki ymmärsi mitä tarkoitan? Mulle on sama minkä numeron laitan, kunhan numero kuuluu joihinkin valitsemaani puolueisiin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Olen päättänyt ehdokkaani, ääneeni oikeutetun vaikka en ole vielä kuullut Puolueen puheenjohtajan kantaa ilmastonmuutoksen lopettamiseen Ylen Puheenjohtajan puhe- säädössä.
Terävimmät tästä voivat päätellä etten äänestä Rkptä enkä KDeetäkään.
Ja nyt vaihteeksi äänestän miestä, nuorta miestä. Vanhat naiset on jo nähty.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Äänestän nuorta ehdokasta ja olen melko varma siitä, ketä tulen äänestämään.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitähän tuo tarkoittaa?

Sitä, että tässä maassa on suuri joukko ihmisiä, jotka ajattelevat siten, että "äänestän Mattia, koska hän vaikuttaa fiksulta vaikka onkin puolueesta X"

Toisekseen vaikka äänestäisit täysin vastakkaista mieltä olevaa henkilöä kaikista epämieluisimmasta puolueesta, niin sillä ei ole mitään väliä eikä se muuta tulevan hallituksen päätöksiä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...
Toisekseen vaikka äänestäisit täysin vastakkaista mieltä olevaa henkilöä kaikista epämieluisimmasta puolueesta, niin sillä ei ole mitään väliä eikä se muuta tulevan hallituksen päätöksiä.

En ymmärrä tätä ajatuskuviota.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä olen äänestänyt jo aika monta kertaa; ainoa puolue näistä nykyisistä, joka ei ole ääntäni koskaan saanut, eikä saa, on SKDL/Vasemmistoliitto. Sinisiä ei ole voinut tähän mennessä äänestää, enkä tee sitä nytkään. Kategoriassa "Muut" olevia en niitäkään ole äänestänyt. Yhden kerran ääneni meni numerolle "0".
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@finnjewel sä olet kahminut reilun kattauksen aikojen saatossa. Minulla on kasassa vasta viisi puoluetta, nykyisiäkin nuo kaikki.
Perhana, Persuilla saisin kuudennen, pitääpä miettiä kuvioni uudelleen, ehkä siirrynkin keräilykulturelliksi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
En äänestä. En oo koskaan äänestänyt, enkä luultavasti koskaan äänestä.
Jos äänestettäis siitä, että kansanedustajien määrää tiputetaan 70prosentilla ja tästä säästyneet rahat laitetaan köyhien ja sairaiden suomalaisten hyväksi, niin äänestäisin. Tai kansanedustajien lahjusrahoja laskettaisiin 50 prosentilla, niin heti äänestäisin.
Nyt en äänestä, koska samat tyhjäpäät kiertävät siellä rinkiä ja lupaavat asioita mitä kansa haluaa tässä vaiheessa kuulla, mutta sen jälkeen kääntyykin takki ja ei välitetä paskan vertaa, kun on saatu äänet kasaan.

Lainaan nyt vanhaa viestiä, mutta niin samaa mieltä sivuunkirjoittanut on.

Itse olen tosin äänestämässä käynyt elämäni aikana, mutta olen kyllä jättänyt väliinkin. Syy siihen on nimenomaan tuossa, mitä @sämpylä89 sanoi. Tyhjäpäät lupailee kuuta taivaalta ja mainoksia jaellaan. Sitten kun suojatyöpaikka on plakkarissa, voikin rauhassa heittää jalat pöydälle ja olla hyvillä mielin Eduskunnan äänestyksissä "poissa".

Tosin, mulle on ja on ollut aivan se ja sama mitkä puolueet hallituksen muodostaa, ikinä ei ole omaan elämään tai omaan onnellisuuteen vaikuttanut millään tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös