Mustasukkaisuus

  • 6 546
  • 27
K

Kiekkokatsoja

Mikä on mustasukkaisin, ja toisaalta turhin tilanne, tai elämäntilanne, missä ootte olleet?
 
K

Kiekkokatsoja

En saata edes uskoa, että loit viestiketjun juuri tähän kohtaan.
No kuuleppa. Ensinnäkin jokainen on jossain hyvä, se vaihtelee missä. Se on fakta.
Ja toiseksi, se voi viedä aikaa, niin se joku joka oli joskus hyvä, onkin muuta. Joku toinen on sitten esillä hyvänä, jossain muussa.
Mut myös vaatimattomuus kaunistaa, on vanha sanonta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
2000-luvun alkupuolella hengailin aikani aivan sairaalloisen mustasukkaisen muijan kanssa. Mustasukkaisuus vaivasi jossain määrin aivan jokapäiväistä elämää ja varsin usein tuli melkoisia pimahdukiksia. Kaveriporukan kanssa kokoonnuttiin kerran viikossa pelailemaan monopolia tai korttia ja varsin usein tämä oli jossain kaiffarin talon liepeillä kyttäämässä ketä on seurassani kun sieltä lähdettiin. Kävi ilmi, että oli opetellut luurini osoitekirjan naispuoliset henkilöt ulkoa, kysyi vahingossa nimeltä kuka eräs henkilö on melkein heti kun numeronsa oli ilmestynyt luuriini. Oli vähän huonompi hetki muutenkin joten soitto tälle työkaverille sunnuntaiaamuna, että saa kertoa meidän olevan työkavereita.

Sairain ja lopullinen niitti koko hommalle oli siskonsa häät. Mulla siihen aikaan hyvin harvinainen digijärkkäri ja tuleva aviomies pyysi minua kuvaamaan häät. Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes ratas taas vähän heitti. Yht'äkkiä tuli komento laittaa kamera heti pois. Oli kuulemma koko kamera mukana jotta voin sen läpi zoomailla siskoaan estotta. Perään vuodatus kuinka siskonsa jo nuorena vei häneltä miehet. Pahimmoilteen oli edessä hääkakun leikkaus, joka piti tietenkin kuvata. Ne olikin sitten viimeiset kuvat sillä kameralla joka pääsi uimaan boolimaljaan kun laskin hetkeksi käsistäni pöydälle. Siitä alkoi sitten pitkä prosessi päästä mokomasta eroon. Siitä riittäisikin kerrottavaa pitemmäksikin aikaa. Ystävällisenä neuvona voin heittää kaikille, että hankkiutukaa eroon heti kun alkaa mustasukkaisuutta näkymään. Ei kannata tuudittautua eikä uskoa, että se siitä lievenisi. Pahenee vaan mitä enemmän antaa aikaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ystävällisenä neuvona voin heittää kaikille, että hankkiutukaa eroon heti kun alkaa mustasukkaisuutta näkymään. Ei kannata tuudittautua eikä uskoa, että se siitä lievenisi. Pahenee vaan mitä enemmän antaa aikaa.

Nämä ovat mielenterveysongelmia eikä mitään pientä mustasukkaisuutta. Tälläistä en ole joutunut kokemaan tai ollut kenestäkään mustis. Kerran ex-vaimo sanoi olisi kiva, jos olisit joskus edes vähän mustasukkainen minusta. Ei se oikein selvinnyt mitä se tarkoitti.

Sen sijaan perjantaina tuli hieman puskista kysymys. Tarkoitus oli lähteä kerrankin yhdessä tyttöystävän kanssa kisareissulle, mutta hän sairastui ja sanoi mene sinä silti. Minä menin. Sitten tulee kysymys "sä reissaat niin paljon, niin panetsä siellä myös."

Ei ollut mikään mielisairaan kysymys, kai se aina vähän huolettaa, kun joku läheinen liihottelee jossain. Tuohan on vain kysymyksenä melko turha, koska miten usein tuohon saa oikean vastauksen, jos joku jostain syystä haluaisi valehdella. Lopulta totuuden voi saada puristettua irti, mutta tuollaisena tavallaan ehkä vähän retorisenakin kysymyksenä.
 

rpeez

Jäsen
Kerran ex-vaimo sanoi olisi kiva, jos olisit joskus edes vähän mustasukkainen minusta. Ei se oikein selvinnyt mitä se tarkoitti.
Menen varmaan vaan miinaan, mutta tuohan on ihan selvä. Nainen tarkoittaa sitä, että pienen pieni mustasukkaisuus kertoo miehen välittävän hänestä. Jos ei ole yhtään mustasukkainen niin tulee vaikutelma että miehelle nainen on ihan yhdentekevä.

Ainakin minulle tämä on aina ollut vaikea rasti tasapainoilla. Jotenkin ajattelen sen naisen omaksi hommaksi pitää muut uroot loitolla kun puhutaan flirttailulähentelystä, koska nainen kyllä siihen pystyy ja hänellä on siihen mielestäni myös oikeus, ja koska en omista ketään ihmistä. Ja erityisen hämmentävää on jos nainen alkaa itse flirttailemaan muiden kanssa testimielessä ja nostaakseen mustasukkaisuutta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Menen varmaan vaan miinaan, mutta tuohan on ihan selvä. Nainen tarkoittaa sitä, että pienen pieni mustasukkaisuus kertoo miehen välittävän hänestä. Jos ei ole yhtään mustasukkainen niin tulee vaikutelma että miehelle nainen on ihan yhdentekevä.

Ei miina vaan kuinka tuossa kohtaa pitää siis toimia. Millä tavalla se sitten osoitetaan. En nyt nopeasti ainakaan oikein keksi mitään.

Miten olla enemmän mustasukkainen.
 

rpeez

Jäsen
Ei miina vaan kuinka tuossa kohtaa pitää siis toimia. Millä tavalla se sitten osoitetaan. En nyt nopeasti ainakaan oikein keksi mitään.

Miten olla enemmän mustasukkainen.
Jos ei tule luonnostaan, niin voisikohan sitä generoida kylmän harkitusti näyttelemällä jonkun pikku kiistan/kyselyn kun sopiva tilaisuus tulee. Ja eikös tuo tyttöystävän kysymys sinun reissun jälkeen saata olla esimerkki välittävästä mustasukkaisuudesta, johon ei kenties ollut tarkoituskaan saada vastausta vaan osoittaa välittävänsä. Mene ja tiedä ;-)
 
K

Kiekkokatsoja

EI kukaan ihminen toista ihmistä omista, vaikka seurusteleminen olisikin jatkunut vakiona pidempään. Meillä on tällöin tavallaan toiseen ihmiseen vuokrasopimus, ja toistaiseksi voimassa oleva.
Se pitää sisällään tietynlaiset sopimusehdot, jotka keskenään voi sopia.

Mustasukkaisuutta, taikka kateellisuutta voi olla muussakin, kuin parisuhteessa. @Punamusta tästä eilen kertoikin. No onkos punamusta sukat jo eilisestä vaalentuneet, mustasta väristä?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mun mielestä ei oikeen ole olemassakaan mitään tervettä mustasukkaisuutta.

Jos on mustasukkaisuutta parisuhteessa, niin tulee kyllä mieleen sanat epäluottamus ja/tai huono itsetunto. Aika todennäköistä taitaa olla sitten myös se, ettei parisuhde kestä kovin pitkään. Tai jos jatkuu, niin ei ainakaan terveenä.
 

BaronFIN

Jäsen
Niin, tämä on tunne mistä koin huonoa omaatuntoa vuosia ja kasvoin ihmisenä kyseisestä tunteesta yli. Tämä tosin kohdistui vain yhteen tiettyyn puolisoni vastakkaista sukupuolta olevaan kaveriin. Tehtyäni rauhan sieluni kanssa puolisokin ihmetteli, että olenko terve kun en kipuillut hänen tavatessaan miespuolista kaveriaan. Kaksi kuukautta myöhemmin selvisi, että heillä oli ollut seksisuhde vuosien ajan. Arvatkaapa vaan tunsinko oloni höynäytetyksi.

En tiedä mikä kuudes aisti se oli, mitta oma mustasukkaisuuteeni osui kohdalleen.

Niin, tästä on nyt kulunut viitisen vuotta. Parisuhde ja perhe on edelleen kasassa. Ei se niin mustavalkoista ole.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Niin, tämä on tunne mistä koin huonoa omaatuntoa vuosia ja kasvoin ihmisenä kyseisestä tunteesta yli. Tämä tosin kohdistui vain yhteen tiettyyn puolisoni vastakkaista sukupuolta olevaan kaveriin. Tehtyäni rauhan sieluni kanssa puolisokin ihmetteli, että olenko terve kun en kipuillut hänen tavatessaan miespuolista kaveriaan. Kaksi kuukautta myöhemmin selvisi, että heillä oli ollut seksisuhde vuosien ajan. Arvatkaapa vaan tunsinko oloni höynäytetyksi.

En tiedä mikä kuudes aisti se oli, mitta oma mustasukkaisuuteeni osui kohdalleen.

Niin, tästä on nyt kulunut viitisen vuotta. Parisuhde ja perhe on edelleen kasassa. Ei se niin mustavalkoista ole.

Joo totta, ja tuo olikin vähän kärjistys, mitä kirjoitin. Hyvä että olette saaneet asiat selvitettyä ym.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Eli olen kokenut mustasukkaisuutta juuri äskettäin, ja ajoituksesi ei olisi voinut olla siten parempi. Mutta hyvä kuitenkin veli että niitit jälleen menestystä, olisinpa itsekin yhtä hyvä juoksija.
Tämä kokemasi ei ollut mustasukkaisuutta vaan kateutta. Ero on hiuksenhieno, mutta olemassa. Homer Simpson tiivistää asian youtubessa aika napakasti.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Itse olin parisuhteessa hyvin mustasukkaisen miehen kanssa. En nyt ala tarkemmin kertomaan miten tuohon suhteeseen päädyin mutta kyllä se huomio aluksi tuntui hivelevältä enkä varmaan edes tajunnut miten paljon hän vahtasi minua. Lopulta suhteesta tuli väkivaltainen kun en täyttänyt miehen tiukkoja vaatimuksia ja hän epäili minun käyvän nussimassa muita miehiä. Mustasukkaisuuspuuskissaan hän esimerkiksi otti minut väkisin että sai pantua toisen miehen tunnun minusta pois. Kyllä siinä todella sai kasata voimia että kykenin irrottautumaan sairaasta suhteesta koska hän oli psyykkisesti onnistunut sitomaan minut todella tiukasti itseensä.

Lopullinen niitti oli kun sain ensimmäiset kunnon vammat väkivallan takia ja päädyin ensiapuun. Vammat tulivat kun hän tönäisi minua ja kaaduin ja löin itseni keittiön jakkaraan ja pöytään. Edes pari kipakkaa potkua kylkeen ei saanut minua, helvetin huoraa, nousemaan kun olin niin pöllähtänyt kun olin löynyt pääni vissiin pöytään. Kyllä ehkä polilla tiesivät ettei vammat olleet tulleet pelkästään kompastumisesta ja kaatumisesta pöytää päin. No luojan kiitos pääsin irti hänestä... ja olen sen jälkeen osannut varoa sairaanloisen mustasukkaisia tyyppejä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Itse olin parisuhteessa hyvin mustasukkaisen miehen kanssa.
Äkkiseltään sanoisin jo että kyseessä ei ollut enää pelkkä mustasukkaisuus, vaan luultavasti narsistinen persoonallisuushäiriö. Toki en tapausta tunne, mutta nämä maininnat että oli psyykkisesti onnistunut sitomaan sinut häneen.

Mutta hyvä että miehestä eroon pääsit ja kaikki tapahtumat huomoiden taidat kuitenkin ihan selväpäinen ihminen olla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sen sijaan perjantaina tuli hieman puskista kysymys. Tarkoitus oli lähteä kerrankin yhdessä tyttöystävän kanssa kisareissulle, mutta hän sairastui ja sanoi mene sinä silti. Minä menin. Sitten tulee kysymys "sä reissaat niin paljon, niin panetsä siellä myös."

Ei ollut mikään mielisairaan kysymys, kai se aina vähän huolettaa, kun joku läheinen liihottelee jossain. Tuohan on vain kysymyksenä melko turha, koska miten usein tuohon saa oikean vastauksen, jos joku jostain syystä haluaisi valehdella. Lopulta totuuden voi saada puristettua irti, mutta tuollaisena tavallaan ehkä vähän retorisenakin kysymyksenä.
Enemmänkin tuo kuulostaa että olet "laiminlyönyt" naistasi, tai ainakin hän kokee niin. Eli ei ehkä saanut huomiota entiseen tapaan jne.
Sitten saattaa ajatus lähteä tuohon suuntaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Äkkiseltään sanoisin jo että kyseessä ei ollut enää pelkkä mustasukkaisuus, vaan luultavasti narsistinen persoonallisuushäiriö.
Osuit varmaan aika oikeaan. Jotenkin sitä ei vaan halua tuoda esille ettei ole taas yksi joka leimaa eksän narsistiksi kun se nyt vaan on tapetilla nyt... "muotisana"... että kaikki paskat tyypit on jotain narsistisia persoonallisuushäiriöisiä.

Entinen avomieheni oli monien mielestä hyvin miellyttävä ihminen ja niin minäkin koin aluksi. Hän sai minut uskomaan että on lähes ainoa joka jaksaa välittää minun kaltaisesta rikkinäisestä ihmisestä... kun hän on niin hyvä. Minä rakastin häntä ihan hulluna. Koin että en tarpeeksi selvästi kertonut menoistani enkä tullut tarpeeksi nopeasti kotiin. Että oli vähän niin kuin oma vika että avopuoliso oli vihainen ja mustasukkainen. Onneksi kuitenkin sain itselleni selvyyden siitä että suhde oli sairas... että oli väärin sietää sitä rääkkiä, vaatimuksia, raiskauksia, solvauksia ja väkivaltaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mitenkä sulla kävi suhteen päätyttyä? Jättikö hän sut rauhaan?
Koska hän jätti minut... Häntä kun kukaan ei jätä... Niin hän ei koskaan ottanut yhteyttä. Hän lähti toiselle paikkakunnalle. Kun sanoin että haluan hänet pois asunnostani niin hän sanoi että lähtee joko omasta tahdostaan tai jalat edellä. No se oma tahto löytyi pian kun vissiin tajusi etten ole enää hänen valtansa alla vaan alan löytää omaa tahtoa. Ei tästä nyt enemmän mutta lopulta kävi hyvin... Nyt on hyvä parisuhde...
 
K

Kiekkokatsoja

Koska hän jätti minut... Häntä kun kukaan ei jätä... Niin hän ei koskaan ottanut yhteyttä. Hän lähti toiselle paikkakunnalle. Kun sanoin että haluan hänet pois asunnostani niin hän sanoi että lähtee joko omasta tahdostaan tai jalat edellä. No se oma tahto löytyi pian kun vissiin tajusi etten ole enää hänen valtansa alla vaan alan löytää omaa tahtoa. Ei tästä nyt enemmän mutta lopulta kävi hyvin... Nyt on hyvä parisuhde...
Ookei. Kiitos vastauksesta, vaikeaan aiheeseen.
Tässäkin asiassa lienee monenlaisia tasoja, vivahteita ja tarinoita..? Jokainen oma juttunsa ihmisten kokemusten ja näkemysten mukaan.
Vaikeita asioita.
 
K

Kiekkokatsoja

Mustasukkaisuus on monimutkainen asia ihmissuhteessa. Joku voi ajatella, että miksi ihmiset sitten ovat monimutkaisessa mustasukkaisuus suhteessa. Syitä on varmasti monia. Usein se on sitä, että ilman mustasukkaisuutta asiat on ok, tai ainakin moni tärkeä asia on hyvin. Jollakulla se voi olla sitä, että on vahva tarve olla toisen kanssa, eikä siis halua olla yksiin. Jollakulla on vahva usko mustasukkaisen hyvyyteen, että kyllä ne asiat siitä paranee. Joku uskoo mustasukkaisen vakuutteluun, kun hän lupautuu olemaan ok. Suhteen jatkuessa, Tilanne on usein päinvastoin, ja asiat vain monimutkistuvat lisää. Myöhemmin myös ei mustasukkainen alkaa reagoimaan asioihin eri tavalla, kun joutuu olemaan jatkuvissa mustasukkaisuus kohtauksissa. Silloin voi tapahtua ylilyöntejä, enemmän ja pahempia. Myös molemminpuolisia.

Miksi ihminen on mustasukkainen? Edelleen syitä on monia. Siihen voi vaikuttaa hänen aikaisemmin eletty elämä, ja kokemansa. Siihen voi vaikuttaa se, että mustasukkainen haluaa syvemmän ja tiiviimmän ihmissuhteen, kuin vastapuoli. Pahimmillaan tilanne on siten, että mustasukkainen kokee tarvetta omistaa vastapuolen. Niin asia ei kuitenkaan ole. Ketään ei voi omistaa, hallita ja määrätä. Jokaisen tulee saada olla oma itsensä, ja elää omien periaatteidensa ja tahtonsa mukaisesti.

"Yksinkertainen on kaunista". Mielummin elämää yksin, kuin monimutkaisessa ihmissuhteessa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahimmillaan mustasukkaisuus johtaa siihen, että mustasukkainen käy käsiksi. Siinä sitä tulee mustelmia molemmin puolin, kun toinen käy kiinni tai repimään vaatteita, ja toinen estelee.
Tällaisessa jos jatkaa elämää, niin myös se EI mustasukkainen osapuoli suuttuu helpommin. Ja voi tapahtua molemminpuolisia vääriä asioita, kun mustasukkainen ensin aloittaa vihanpitonsa.
...
Alkaa raivokohtaus, jossa hän huutaa että mitä pikkuhuoria oot jäänyt iskemään, vaikka henkilö todellisuudessa vain odottaa pizzan valmistumista, yksin istuen. Tuollaisissa tapauksissa molemminpuolinen suuttumus on nopeasti valmis, ja vääriä asioita tapahtuu helpolla.
Siis molemminpuolinen suuttumus? Mä ainakin uskon että jos ihminen kerran suuttuu niin se voi uudestaankin suuttua.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Siis molemminpuolinen suuttumus? Mä ainakin uskon että jos ihminen kerran suuttuu niin se voi uudestaankin suuttua.
Tottahan toki, mä en kertaakaan. Jotkut käy x kertaa kaupassa. Siis ruokaa ostamassa.
 
K

Kiekkokatsoja

Olen tiedostanut, että mustasukkaisuutta voi tavallaan "ruokkia" huomaamattaan, tai myös tahallaankin.
Tarkoitan sitä, että jos henkilöllä on taipumusta mustasukkaisuuteen, voi vastapuoli sitä lisätä. Se voi olla sanoin, elein, katsein, jättää toisen riittävästi huomioimatta vaikka toisella vahva tarve tulla huomioiduksi ym. Toiminnallaan. Ei se ole mitään vieraissa käyntiä, tai sen tavoittelua, mutta mustasukkaiselle herää myös tuollaisiakin ajatuksia toisinaan.
Usein laiminlyönti on kuitenkin tahatonta, ja siihen vaikuttaa eletty elämä ja ihmisen persoona.
Tahatonta se oli aikanaan myös mun osuus, kun toisinaan joihinkin edellämainitusta syyllistyin. Ihmiset ei oo koneita, joten kuka tahansa voi tehdä väärin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös