Mustasukkaisuus

  • 6 548
  • 27

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Menen varmaan vaan miinaan, mutta tuohan on ihan selvä. Nainen tarkoittaa sitä, että pienen pieni mustasukkaisuus kertoo miehen välittävän hänestä. Jos ei ole yhtään mustasukkainen niin tulee vaikutelma että miehelle nainen on ihan yhdentekevä.

Ainakin minulle tämä on aina ollut vaikea rasti tasapainoilla. Jotenkin ajattelen sen naisen omaksi hommaksi pitää muut uroot loitolla kun puhutaan flirttailulähentelystä, koska nainen kyllä siihen pystyy ja hänellä on siihen mielestäni myös oikeus, ja koska en omista ketään ihmistä. Ja erityisen hämmentävää on jos nainen alkaa itse flirttailemaan muiden kanssa testimielessä ja nostaakseen mustasukkaisuutta.
Tuo nyt on aika yleinen mustasukkaisuuden muoto että ollaan "mustasukkaisia siitä että toinen ei ole mustasukkainen". Uskoisin sen olevan hieman yleisempää nuorempien ihmisten keskuudessa ja vähitellen haihtuvan iän myötä, mutta se on vain oma intuitio.
Myös tuollaista mustasukkaisuutta voidaan helposti "ruokkia" sillä että esitetään mahdollisimman välinpitämätöntä kun toinen yrittää tehdä mustasukkaiseksi. Ja vaikka tuollainen mustasukkaisuus saattaa tuntua hieman viattomammalta, niin myrkyllistä on sekin ja tekee kyllä suhteesta kurjan toiselle osapuolelle.
 
K

Kiekkokatsoja

Koen kyllä helpotusta, kun ei enää tarvitse riidellä. Ei myöskään ole ahdistusta siitä, että että miten mun tulisi olla, mitä uskallan sanoa, mihin suuntaan voin ihmisten joukossa katsoa, jotta ei tulisi negatiivisyyttä, riidan uhkaa tai riitaa. Jonkinlaista tunnelukkoa tuli myös tästä asiasta aikanaan. Olen tyytyväinen myös siihen, että ainakin omalta osaltani sain loppukeskustelussa sanottua, kaiken mitä halusin. Tai ylipäätään loppukeskustelua oli. Oikein hyvä ihminen oli kyseessä, mutta haittana oli vahva ketjuaiheen mukainen ominaisuus. No itsekään en oo virheetön, kuten kukaan ei oo.
Hyvä olo on tästä asiasta, kokemusta rikkaanpana eteenpäin.
Jos joku kokee vastaavanlaista, neuvonani on, että heti alussa avoin ja pitkä keskustelu/keskusteluja aiheesta. Jos keskustelua ei juurikaan ole tai ongelmat ei poistu, on turha jatkaa eteenpäin. Mustasukkainen ei helpolla pysty keskustelemaan aiheesta.
Jatkaessa tulee ainostaan negatiivisyyden kierre, ja se voi myöhemmin johtaa henkisen rasituksen lisäksi, pahoihin tekoihin.

Lisäys. Syyttely taikka riitely ei johda kuin ongelmiin. Oli se sitten suhteen aikana, tai päättymisen jälkeen. Itse oon semmonen, että voin avoimesti keskustella vastapuolen kanssa, oikeastaan mistä vain. Kaikki ei avoimeen keskustekuun halua mennä, ja ajatteluna on vaan että eteenpäin. Se on iso syy ongelmien kertymiselle ja sille että ne todennäköisesti toistuu jossainvaiheessa elämää uudelleen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
K

Kiekkokatsoja

Usein vahvasta mustasukkaisuudesta kärsivä ihminen, osoittaa keskimääräistä vahvemmin kiintymystään ja tunteitaan vastapuoleen.
Tämä tietysti tuntuu hyvältä vastapuolella.
Mutta samalla, ainakin toisinaan, mustasukkainen yrittää ohjata/määrätä vastapuolen käytöstä ja toimintaa. Ja jos vastapuoli ei lähde muuttamaan itseään (tämä normaalia), niin mustasukkainen kerää suuttumusta ja vihaa itseensä.
Voi mennä hyvinkin kauan, kun mustasukkainen räjähtää ensimmäisen kerran. Alkuräjähdyksen jälkeen, mustasukkainen lupaa olla räjähtämättä, mutta todellisuudessa räjähdyskierre lisääntyy.
Vastapuoli saa kokea ristiriitaisia asioita. Välillä tulee vahvaa hyvää, ja hellyyttä. Ja välillä tulee räjähdyksiä, entistä herkemmin. Usein mitättömistä asioista, ja usein kokonaan ilman syytä.
Mustasukkainen kokee vastapuolensa menettämisen pelkoa. Hän kun omaa vahvaa tarvetta "omistaa" toinen ihminen + mustasukkaisutta, niin räjähtävä riitaisa kierre on valmis.
Tyhmintä on se, että jos ei yritäkkään hoitaa mustasukkaisuuttaan parempaan kuntoon, vaan jatkaa suhteidensa tuhoamista, aina yksi kerrallaan.
Olen keskustellut muutamien ihmisten kanssa, jotka ovat kokeneet pahaa mustasukkaisuutta. Pahinta on se, kun mustasukkaisuus muuttuu henkiseksi ja fyysiseksi väkivallaksi. Ongelmana on ollut myös se, että ihmiset ovat hyvin kiintyneitä toisiinsa, kun mustasukkainen osaa olla myös hyvä ihminen.. Siksi siitä suhteesta pois pääsy, ei aina ole helppoa. He ovat myös kertoneet, kuinka mustasukkainen jatkaa suhteesta toiseen, ja usein samat ongelmat toistuvat. Mustasukkainen ei itse myönnä ongelman olemassaoloa, vaan vaikenee siitä, keksien verukkeita jotta asiasta ei keskusteltaisi. Mustasukkainen todennäköisesti kuvittelee, että uusi ihmissuhde poistaa ongelman itsestään.

Allekirjoittanut on elänyt aikoinaan suhteessa, jossa vastapuoli oli voimakkaan mustasukkainen. Kirjoittelen tänne jälkikäteen, selvinneitä pohdintojani.. toisinaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös