Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 852 436
  • 19 206

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kuten alussa sanoin, reititin jakamoon ja wlan ap jonnekin keskeiselle paikalle luomaan wlan verkko. Ei tämä mitään rakettiitiedettä ole.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eiköhän nykyään ip:t tule kaikilta verkon tarjoajilta automaattisesti. kun laite niiden verkkoon liittyy.
Kyllä, näin on tarkoituskin. Mutta siihen ethernet-porttiin on tarkoitus kytkeä ensisijaisesti reititin tai palomuuri. Jos operaattori sattuu hövelisti jakamaan DCHP-poolista IP-osoitteita hiukan avokätisemmin, niin sitten tuo kytkimellä verkkoon liittyminen toimii - teknisesti. Mutta se on kaikkea muuta kuin suositeltava ratkaisu. Voit tehdä vaikka kotitehtävänä parille kotikoneellesi ipconfig /all command promptiin ja tsekata, mikä on IP-osoite ja aliverkkomaski. Jos IP on 192.168.x.x, 172.16-31.x.x tai 10.x.x.x tilanne ei ole täysin katastrofaalinen. Mutta jos aliverkkomaski antaa jotain viittä hostia isompaa verkkoaluetta, siinä on silloin sun naapurisi ja naapurin naapurit SAMASSA ALIVERKOSSA kiinni. Eli sun koneet ei ole sun kotiverkossa, vaan jossain paaaaljon isommassa lanissa. Seuraava kotitehtävä on katsoa mac-address table siitä kotikytkimestä ja verrata mac-osoitteiden määrää sun kotisi seinien sisällä olevaan laitteistoon. Jos summa on kotikoneet +1, tilanne ei ole katastrofaalinen. Mutta jos on, olen aivan pirun ihmeissäni.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on sellainen tunne, että meidän yhteenlaskettu ura tietoliikenteen parissa on 22 ja 23 vuoden välissä.
Eli sulla on miinus vuosia kokemusta... Selittää tämän keskustelun
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
niin sitten tuo kytkimellä verkkoon liittyminen toimii - teknisesti. Mutta se on kaikkea muuta kuin suositeltava ratkaisu.

No jaa, homma on pelannu turvallisesti ja toimivasti jo monen monta vuotta. Sattuu toi mun kotiverkko oleen useamman alueverkon takana ja palveluntarjoajatkin on kilpailutuksissa vuosien varrella vaihtuneet, olenpa ollut koko alueverkkoa myös yliheittämässä ihan duunikseni. Minä en tiedä minkämoiseen verkkoon tarviit turhia suodattimia väliin. rautapalomuurin, jos haluaa voi laittaa joko yksittäiseen porttiin eteen huoneessa jos tarvii, mutta en mä ny lähes kahden kymmenen vuoden kokemuksella moisessa järkee nää. Näkisin, jos kokisin jossain olevan ongelmia. Toisaalta, jos kokisin moisesta huolta, värkkäisin varmaankin väliin Linux serverin liikennettä hoitamaan, mutta kuten sanottu, ei mitään tarvetta moiseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No alueverkot ovat hiukan eri juttu kuin random-kuluttajan kotiyhteys. Voin mäkin vetää firman vpn:n päälle työläppäristä ja väittää kirkkain silmin, että ihan ok vetää kone suoraan jakamosta nettiin. T. Eräänkin alueverkon suunnitellut
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
No alueverkot ovat hiukan eri juttu kuin random-kuluttajan kotiyhteys. Voin mäkin vetää firman vpn:n päälle työläppäristä ja väittää kirkkain silmin, että ihan ok vetää kone suoraan jakamosta nettiin. T. Eräänkin alueverkon suunnitellut

Mullon nyt vähän sellainen olo, että me puhutaan vähän eri asioista. Murtaa voi minkä tahansa lopulta, mutta mä koen omalla tyylilläni saavani ihan riittävän turvallisen ja jouhevan netin himaani. Sitten jos me ruvetaan puhumaan yritysverkoista ja niiden eri arkkitehtuureista me puhutaan jostain muusta, kun täällä on keskusteltu ja kyselty. Sääkö et sitten niitä suunnittelemiasi alueverkkoja ole muurittanu? Aika yllättävä asia.

Minä kokemuksellani taas sanon, että ihan riittävän suojan rakentaa himaan kuin himaan ihan kunnon tietoturvan softamuurilla, mutta jos rautamuurin väliin uskoo tarviivansa, niin eipä tuo kummia kustanna lisää. Se todellinen riski kuitenkin on aina siellä penkin ja näytön välissä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mullon nyt vähän sellainen olo, että me puhutaan vähän eri asioista. Murtaa voi minkä tahansa lopulta, mutta mä koen omalla tyylilläni saavani ihan riittävän turvallisen ja jouhevan netin himaani. Sitten jos me ruvetaan puhumaan yritysverkoista ja niiden eri arkkitehtuureista me puhutaan jostain muusta, kun täällä on keskusteltu ja kyselty. Sääkö et sitten niitä suunnittelemiasi alueverkkoja ole muurittanu? Aika yllättävä asia.

Minä kokemuksellani taas sanon, että ihan riittävän suojan rakentaa himaan kuin himaan ihan kunnon tietoturvan softamuurilla, mutta jos rautamuurin väliin uskoo tarviivansa, niin eipä tuo kummia kustanna lisää. Se todellinen riski kuitenkin on aina siellä penkin ja näytön välissä.
No justhan mä sanoin, että alueverkko on hiukan eri asia. En oikein ymmärrä, mistä revit tuon väitteen, ettei niissä mun alueverkoissa olisi muuria? Totta kai niissä on. On paljon muutakin, kouluista ja koulujen oppilaista ja niiden holtittomista käyttäjistä alkaen.

En nyt viitsisi alkaa broadcast domaineista paasaamaan, mutta en todellakaan haluaisi kuulua samaan sellaiseen, missä en voi mistään tietää, miten naapurin tietoturva on hoidettu. Pari saastunutta konetta samassa aliverkossa, niin on sulla aika kiva homma pitää ne softamuurisi ajan tasalla. Ja sitten vielä lisämauste siitä, ettet olekaan sen alueverkon muurin takana vaan suoraan avoimessa internetissä. Vieläkö haluat suositella alkuperäiselle kysyjälle kytkintä internetiin liittymiseen? Annatko vielä IT-tuen päälle, miten ne kaikki kodin laitteet suojataan yksitellen?
 

Labomba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning
Ummikko kyselee osa 1.

Elikkä pitäis tohon emännän pöytäkoneeseen ostaa uusi kovalevy, 2TB kokoinen ollut mielessä. Ajatuksena olis perjantaina napata jostain alemyynnistä sellainen niin mitä ominaisuuksia noista kannattaa katsoa? Ei siis itsellä oikeastaan minkäänlaista tietopohjaa kone komponenteista. Koneella pääosin katotaan leffoja ja muokataan kuvia jos se johonkin vaikuttaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä kokemuksellani taas sanon, että ihan riittävän suojan rakentaa himaan kuin himaan ihan kunnon tietoturvan softamuurilla, mutta jos rautamuurin väliin uskoo tarviivansa, niin eipä tuo kummia kustanna lisää. Se todellinen riski kuitenkin on aina siellä penkin ja näytön välissä.
Palataan vielä tähän. Myönnän, että mulla on tuo tietokonepuolitietämys hiukan päivityksen tarpeessa. Windows-palomuuri on siis hyvin pitkälle riittävä suoja pahaa ulkomaailmaa vastaan, jos käyttäjä on muuten fiksu. Kuten itsekin totesit, suurin riski on käyttäjä itse. On ihan sama, miten verkko ja kone on suojattu, jos klikkaa itsensä väärään paikkaan. Sitten se on moro, vaikka kuinka olisi laitteet viimeisen päälle viritetty. Mutta siitä huolimatta, suhtaudun hyvin suurella varauksella siihen, että koneet ovat verkossa suoraan julkisella IP-osoitteella. Muutamalla kympillä saa reitittimen, jolla kotikoneet siirretään NATin taakse. Ja siinä vaiheessa, kun kotiverkkoon kytkee jotain muuta kuin nykyaikaisia tietokoneita, on aika riskaabelia jättää nuo hilavitkuttimet oman onnensa nojaan avoimeen internetiin.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ummikko kyselee osa 1.

Elikkä pitäis tohon emännän pöytäkoneeseen ostaa uusi kovalevy, 2TB kokoinen ollut mielessä. Ajatuksena olis perjantaina napata jostain alemyynnistä sellainen niin mitä ominaisuuksia noista kannattaa katsoa? Ei siis itsellä oikeastaan minkäänlaista tietopohjaa kone komponenteista. Koneella pääosin katotaan leffoja ja muokataan kuvia jos se johonkin vaikuttaa.

Kiintolevyt | Hinta.fi Tuolta katsot omaan hintatasoon sopivan kovalevyn, esim Western Digital ja Seagate tekevät ihan hyviä levyjä. Ei noissa paljoa eroa ole etlet sitten ala ostamaan SSD-levyä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Windows-palomuuri on siis hyvin pitkälle riittävä suoja pahaa ulkomaailmaa vastaan

Tähän tekee mieli laittaa oikaisten, etten ihan defenderiä tarkoittanut, kun kirjoitin tietoturvasoftasta, tarkoitin ihan hallittavia, nykyään oikeitten tietoturvaohjelmien mukana olevia palomuurisoftia. Ei defenderkään ihan huono ole, mutta sitä en valitsisi itselle. Onhan noita ihan palomuuri ohjelmistojakin saatavilla erikseen, mutta nykyään siis mukana tietoturvassa. Nyt ei ehdi enempiä asiasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mitä mieltä olette 7. sukupolven core-i5 prosessorista? Vieläkö sillä pärjää peruskäytössä?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mitä mieltä olette 7. sukupolven core-i5 prosessorista? Vieläkö sillä pärjää peruskäytössä?
Jos ei puhuta 2 core prossuista, niin pärjää. Niilläkin 2 coreillakin selviää, mutta lievin varauksin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Palataan vielä tähän. Myönnän, että mulla on tuo tietokonepuolitietämys hiukan päivityksen tarpeessa. Windows-palomuuri on siis hyvin pitkälle riittävä suoja pahaa ulkomaailmaa vastaan, jos käyttäjä on muuten fiksu. Kuten itsekin totesit, suurin riski on käyttäjä itse. On ihan sama, miten verkko ja kone on suojattu, jos klikkaa itsensä väärään paikkaan. Sitten se on moro, vaikka kuinka olisi laitteet viimeisen päälle viritetty. Mutta siitä huolimatta, suhtaudun hyvin suurella varauksella siihen, että koneet ovat verkossa suoraan julkisella IP-osoitteella. Muutamalla kympillä saa reitittimen, jolla kotikoneet siirretään NATin taakse. Ja siinä vaiheessa, kun kotiverkkoon kytkee jotain muuta kuin nykyaikaisia tietokoneita, on aika riskaabelia jättää nuo hilavitkuttimet oman onnensa nojaan avoimeen internetiin.
Tähän vielä lisänä, että aika usein niiden kotiverkossa olevien koneiden pitäisi toimia samassa lähiverkossa ja pystyä siirtämään tietoa keskenään. Tuo on vähän turhan haastavaa ilman lähiverkkoa, vaikka toki onnistuukin. Ja tietty sekin, että ainakin itselläni taitaa olla joku lähemmäs 10-15 laitetta verkossa, ja suurin osa palveluntarjoajista taitaa antaa vakiona sen 5 kpl IP-osoitteita per liittymä, eli ilman lähiverkkoa tuo ei onnistuisi.

Itse siis laittaisin aina ensimmäiseksi laitteeksi (jakamoon) reitittimen, jossa palomuuriominaisuus ja lähiverkko. Sen jälkeen sitten tarpeen mukaan passiivikytkimiä ja wlan-tukiasemia siltaavana.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja tietty sekin, että ainakin itselläni taitaa olla joku lähemmäs 10-15 laitetta verkossa, ja suurin osa palveluntarjoajista taitaa antaa vakiona sen 5 kpl IP-osoitteita per liittymä, eli ilman lähiverkkoa tuo ei onnistuisi.
Mulla on nopeasti laskien 9-10 laitetta, jotka haluavat käyttää verkkoa. Suurin osa noista on langattomia, joten ne pärjäisivät ilman operaattorin IP:tä. Jos mulla olisi tyhmä kytkin jakamossa, varmaan pärjäisin kolmella IP:llä. Mutta yksi noista kolmesta on verkkolevy, mitä en kyllä laittaisi avoimeen internetiin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mulla on nopeasti laskien 9-10 laitetta, jotka haluavat käyttää verkkoa. Suurin osa noista on langattomia, joten ne pärjäisivät ilman operaattorin IP:tä. Jos mulla olisi tyhmä kytkin jakamossa, varmaan pärjäisin kolmella IP:llä. Mutta yksi noista kolmesta on verkkolevy, mitä en kyllä laittaisi avoimeen internetiin.

Tää toki kuulostaa fiksulta. Suurinpiirtein samoihin mulla menee huushollin verkonkäyttäjät. Taitaa tällä hetkellä olla niin, että reitittimen takana on yksi kaapelilla ja sen yhdeksän langattomana. kaikki portit käyttövalmiina jos tarvis ja yksi omalla yhteydellään. Näillä on menty jo toista kymmentä vuotta, enkä ole kokenut minkään sortin probleemia missään vaiheessa, mitä nyt päivitellyt uudempaan tarpeen vaatiessa. Mulla on siis rauta ja softa muuri kytkimen jälkeen, selkein hallittava mun mielestä.

Alan ihmisten kohdalla voi kaiketi todeta, että tieto lisää tuskaa ja helposti intoontuu säätämään purkkia jos toistakin, mutta mulle tulee kokemuksen myötä tykillä kärpäsiä olo ja varsinkin uran aikana usein törmännyt siihen että kauppamies on laittanut ostoskassiin tilpehööriä jos toista teemalla nää on pakko olla tietoturvan takia jne.

Tietenkin, ihan fiksuja puhut, mutta tuppaa vaan oleen ihan liikaa vaadittu, että tavan tallaaja osaisi purkkeja edes konffailla ja ymmärtäisi mitä milläkin on tarkoitus saada aikaan, niinpä se yksinkertaisin lienee järkevin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tietenkin, ihan fiksuja puhut, mutta tuppaa vaan oleen ihan liikaa vaadittu, että tavan tallaaja osaisi purkkeja edes konffailla ja ymmärtäisi mitä milläkin on tarkoitus saada aikaan, niinpä se yksinkertaisin lienee järkevin.
Olen melko varma, että kaikilla operaattoreilla on se kuidun perään tuleva purnukka ja rautalankaohjeet, millä sen saa käyttöön. Mutta jos virität jotain wifiä raskaampaa tuon perään, niin sitten voi olla alan henkilön konsultointi hiukan tarpeen. Esim. tuo jakamoon ensin reititin, sitten siiihen pikkukytkin vielä menee ja huoneet saa sillä kaapeloitua. Mutta jos haluaa tuohon vielä johonkin huoneeseen erillisen reitittimen wifillä, niin varmaan osalla loppuu jo paukut. Vaikka periaatteessa kyseessä on äärimmäisen yksinkertaisia juttuja. Siis jos tietää, mitä on tekemässä. Halpojahan nuo kuluttajalaitteet tänä päivänä ovat. Mulla tekisi mieli päivittää toi halpisreititin sellaiseen, millä saa jotain kevyttä QoS:ia väännettyä. Eikä liikennemäärien ulos saaminen reaaliaikaisena olisi sekään pahitteeksi. Paljonkohan tuosta olisi valmis maksamaan... Onko kellään suosituksia?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mulla tekisi mieli päivittää toi halpisreititin sellaiseen, millä saa jotain kevyttä QoS:ia väännettyä. Eikä liikennemäärien ulos saaminen reaaliaikaisena olisi sekään pahitteeksi. Paljonkohan tuosta olisi valmis maksamaan... Onko kellään suosituksia?
Tämä on itsellä reitittimenä, ja on kyllä hemmetin hyvä laite: Ubiquiti EdgeRouter X -reititin 65,90 €

Käytännössä tuossa on kaikki ominaisuudet joita voit tarvita kotikäytössä, ja ainakin nuo mainitsemasi. Ja hinta, se ei tosiaan päätä huimaa, eli 65€. Ubiquiti on merkkinä melkoisen tuntematon, mutta rauta on 100% laatua, ja tuo omani on nyt potkinut jo kohta pari vuotta ilman että koko laitteen olemassaoloa on tarvinnut miettiä. No, päivityksiä tulee ajettua aina kun muistaa. Ubiquitilla päivitykset tulee huomattavan usein ja vastasivat esim tuohon Krack -haavoittuvuuteen päivässä.

Tuohon lisäksi mulla on 6-porttinen HP:n passiivikytkin TV-kalusteessa, jossa piuhalla kiinni TV, pleikkari, vahvistin, AppleTV ja Wifi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Käytännössä tuossa on kaikki ominaisuudet joita voit tarvita kotikäytössä
Njoo, paitsi wlan. Mutta se ei ole turn-off, koska tuon nykyisen voin jättää paikalleen pelkäksi tukariksi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
PowerPointin kanssa ongelmia.

Onko kukaan törmännyt tilanteeseen, jossa exportatessasi pptx-esitystä videomuotoon (MPEG-4), prosessi jää jostain syystä tyngäksi ja PowerPoint saa aikaiseksi vain muutaman sekunnin mittaisen videopätkän? Aiemmin olen onnistuneesti exportannut kymmeniä yli minuutinkin pituisia videoita täysimittaisina ulos, mutta nyt yhtäkkiä ohjelma aloitti tuon pätkinnän.

Kokeiltu boottaukset ja googlettelut sekä eri koneet ja eri tiedostot mutta nyt on keinot lopussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös