Oletko äijä?

  • 12 932
  • 108

Oletko äijä?

  • olen äijä!

    Ääniä: 69 17,6%
  • olen mies (M.O.T)

    Ääniä: 86 21,9%
  • olen nainen

    Ääniä: 12 3,1%
  • olen hinttari

    Ääniä: 7 1,8%
  • olen runkkari

    Ääniä: 114 29,1%
  • olen mieshuora

    Ääniä: 34 8,7%
  • olen mamis

    Ääniä: 24 6,1%
  • olen vielä alaikäinen

    Ääniä: 24 6,1%
  • en mitään näistä vaihtoehdoista

    Ääniä: 22 5,6%

  • Äänestäjiä
    392

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Perimätiedon mukaan äijä on kylän vanhin mies, joten en ole äijä. Yksi enoistani valaisi minua äijä-termistä tässä taannoin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Macho taas on sellainen, joka yrittää olla äijä ulospäin mutta on sisimmässään nössö tai jopa reppana. Macho luulee olevansa äijä kun sanoo muijalleen (huom! ei siis vaimolleen tai tyttöystävälleen, vaan muijalleen), ettei nyt huvita tiskata kun pitäisi katsoa tissileffaa telkkarista - mutta tiskaa sitten kuitenkin. Macho ei erota kunnoitusta ja nöyristelyä toisistaan, vaan luulee edellisen tarkoittavan jälkimmäistä aina kun sitä pitäisi itse osoittaa jotakuta toista kohtaan. Macho vaatii kunnioitusta, vaikkei sitä ansaitse.

Minulla ole noin negastiivista kuvaa sanasta macho, joten oli mielenkiintoista lukea, kuinka Designer sanan määritteli. Itse pidän machoa tyyppinä, joka arvostaa "miehisiä" juttuja, kuten vaikkapa viinaa, naisia, rockia, autoja jne. Näitä em. juttuja voi arvostaa 'terveelläkin' tavalla, siten, että ne aidosti ovat osa itselle mielekästä elämää. Mielestäni Jatkoaika on varsin macho sosiaalinen yhteisö.

Machoilu puolestaan (joka on jo lähes puhtaasti negatiivinen merkitykseltään) on kukkoilua näillä ja muilla jutuilla, joilla usein pönkitetään omaa epävarmuutta ja/tai huonoa itsetuntoa. Joskus - valitettavan harvoin - machoilu voi olla puhtaasti huumoria ja itseironiaa.

Suomessa macho sanalla on varmaankin paljon negatiivisempi merkitys kuin monissa muissa kulttuureissa. Designerin määrittelyistäkin huokuu, että äijä sanaan liitetään paljon helpommin positiivisia merkityksiä. Minulle puolestaan äijä sanaan liittyy myös negatiivisia merkityksiä. Äijä edustaa allekirjoittaneelle negatiivisilta ominaisuuksiltaan tyyppiä, joka on hiukan jäärä, yksitotinen ja tunne-elämältään ja sosiaalisilta taidoiltaan rajoittunut kaveri, ja joka usein korvaa lievän älyllisen kapasiteettivajeen vahvoilla (usein sinänsä terveillä) moraalisilla ja eettisillä periaatteilla. Hiukan sellainen 'ei puhu eikä pussaa' tapaus, jolla on ylitsepääsemättömiä vaikeuksia sanoa vaimolleen rakastavansa häntä, mutta joka on valmis tekemään mitä tahansa vaimonsa puolesta osoittaakseen rakkautensa.

Nössö puolestaan on sellainen über-kiltti kaveri, usein äitinsä ja naisten kasvattama, joka viihtyy usein paremmin naisten kuin miesten juttuseurassa. Sinänsä ihan mukava kaveri, joka voi olla, ja usein onkin, pätevä siinä mitä tekee, esimerkiksi työkseen. Parisuhteessa hän omaksuu luonnollisesti kakkoskuskin aseman. Vaimo on se, joka tekee tärkeät päätökset (mukaanlukien myös ne, milloin mies voi käydä kavereidensa kanssa kaljalla tai matsissa), vaikka niistä toki keskustellaan ja 'yhdessä sovitaan'. Usein nössöjen kavereiden on ylitsepääsemättömän vaikea ymmärtää, miksi tyttöystävä/vaimo sitten kuitenkin lähti ensimmäisen pitkätukkaisen rokkarin mukaan, vaikka hän teki kaiken mitä nainen vain osasi ja kehtasi pyytää; oli suorastaan 'täydellinen kumppani. Suomi on tänä päivänä pullollaan nössöjä, vaikka kumpikin osapuoli parisuhteessa jaksaisi paljon paremmin, kun nössö mies kasvattaisi hiukan selkärankaa.

Ei ole helppoa olla mies, jos ei osaa, heh!
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Äijä helvetin isolla Ä:llä. Tykkään juopotella, iskeä naisia, katsella urheilua kaveriden kanssa. Hevi-illat ja helvetin tyhmät jutut kuuluu myös aisaan. Lisäksi reissuilla sattuu ja tapahtuu, eli välillä herätään tapettuna Tallinnasta, mutta uuteen nousuun ja matka jatkuu!

Poikamiehenä on sian hyvä röhkiä. Välillä kärsän kohdalle osuu tryffeli, jota vähän maiskutellaan ja matka jatkuu. Jep, liian levoton sielu vakaviin kotileikkeihin.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Äijä helvetin isolla Ä:llä. Tykkään juopotella, iskeä naisia, katsella urheilua kaveriden kanssa. Hevi-illat ja helvetin tyhmät jutut kuuluu myös aisaan. Lisäksi reissuilla sattuu ja tapahtuu, eli välillä herätään tapettuna Tallinnasta, mutta uuteen nousuun ja matka jatkuu!

Jesse hyvin tässä tiivistää äijyyden, ainakin omasta mielestä tämä on hyvin äijää. Tosin itse Tallinnassa ollessani olen herännyt hotellista aina.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Prof. Puck tuossa ansiokkaasti pohtii termien äijä ja macho eroja. Oma näkemykseni on, että äijä on mies, joka kantaa vastuunsa suoraselkäisesti ja rehdisti. Sillä ei ole merkitystä, käykö äijä töissä toimistossa vai raksalla, mutta työnsä se hoitaa hyvin. Kotona se hoitaa osuutensa kotitöistä eikä tunne miehisyytensä rapisevan, vaikka heräisikin kahdelta yöllä vaihtamaan vauvalle vaippaa. Välillä se käy kavereiden kanssa kaljalla tai huutaa ohjeita jääkiekkoilijoille/jalkapalloilijoille peliä telkkarista katsoessaan, mutta ei koskaan ryyppää ruokarahoja saati kohtele perhettään mitenkään kaltoin. Äijä tekee perheensä elämästä turvallista. Äijä kunnioittaa muita ihmisiä ja osaa näyttää sen oikein.

Aika hyvin kiteytit "Äijän". Ollaan monesti pohdittu saunanlauteilla, että mikä on Äijä? Lopputulos on aikalailla samanlainen kun Desingerin määritelmä.

Tuohon voisi vielä lisätä, että Äijä on ensimmäisenä kättelemässä vastustajaa hävityn pelin jälkeen, Äijä menee töihin vaikka vanha urheiluvamma vähän vaivaisikin. Äijä ei keksi tekosyitä välttääkseen ikäviä hommia.

Yhtäkaikki mies ei voi olla Äijä ellei hän omista moottorisahaa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Pari viikkoa sitten lauantaina koin olevani erityisen äijä.

Aluksi maalasin talon (no ok, siis yhden seinän puoliksi, maalaamaan en ehtinyt, vaan vain koneella rappasin maaleja), sen jälkeen avasin elämäni moottoripyöräkauden (no ok, olin vain n. 2 km isäni ajaessa isäni moottoripyörän kyydissä), sen jälkeen join mustaa kahvia (no ok, oli siinä desi kermaa mukana) ja söin raakaa lihaa (no, meetwurstia pari palaa kuitenkin siinä kahvin lomassa). Sitten tein autooni koneremontin (siis tarkistin öljytilanteen). Tarkistuksen jälkeen ajelin naiseni (no okei, äiti... ei kun perhana, oli se nainen, eikä sukua ja ikäluokkakin ok) luo rapiat 200 km ja heti kättelyssä panin sitä (tai siis vonkasin mutta ei se antanut..... tai no..). Matkalla naisen luo kuuntelin Radio Rockin Kotiteollisuus-historiikkia, jonka juonsi Klaus Fleming (vai oliko se Radio Iskelmä ja Janne Tulkin konsertti...)

Joskus sitä tuntee itsensä niin äijäksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En koe olevani äijä...koen olevani tosimies.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Runkkari. Tietenkin. Voiko Jatkoajassa muuten edes olla? Ei täällä ole kuin runkkareita ja/ tai homoja.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Runkkari. Tietenkin. Voiko Jatkoajassa muuten edes olla? Ei täällä ole kuin runkkareita ja/ tai homoja.

Kyllä homotkin voivat olla äijiä. Nyt pitää erottaa homous ja hintteys. Mikään ei ole äijää kuin nahkavetimiin pukeutunut julmalla katseella varustettu kiiltäväkaljuinen homo kohtuu möreällä äänellä. Sellaista kunnon Tom Of Finland - homoutta. Vähän niin kuin Judas Priestin Rob Halford. Siinä ovat vain naiset tiellä, kun tosihomo laittaa ruoskan viuhumaan. Oikein perinteinen maskuliinisuuden ikonihomo.

Sitten on tosiaan erikseen nämä vikisevät parturikampaaja/sisustussuunnittelija/tyyliasiantuntija-hintit, ketkä puhuvat kuin sopulit ja lässyttävät pinkeissä paidoissaan hihittäen samoille jutuille kuin teinitytöt, mutta usein näillä on vielä todella huono huumorintaju oikeasti. Loukkaannutaan kaikesta.
 

scholl

Jäsen
Jos Hynynen ja Nikula ovat ÄIÄ-kategoriassa, niin itse en halua olla.
Kategorisoisin itseni maskuliiniseksi heteromieheksi.
Mieluummin katson jotain Pukumiehen Harveyn toimintaa kuin Louisin, puhumattakaan jostain Sipe Santapukista tai muista hinttareista.

En siis ole missään tapauksessa äijä, vaikka osaankin pieniä remontteja tehdä. Muutama päivä sitten opin öljyämään fillarin jalkatuen. Olin potkinut sitä pitkään, eikä se meinannut välillä silti millään liikkua, vaikka monotin siihen kaikin voimin. Jalka tuli vain kipeäksi ja se tuen pultti löystyi. Sitten löysin pyöräkellarista jonkun jättämän CRC-purkin ja suihkutin sitä öljyä sinne väliin ja se alkoi liikkumaan. Nyt ei tarvitse kenkiä ollenkaan, kun kevyt pyyhkäisy riittää. Tämä remontti siis esimerkkinä äijäilystä, johon minulla näyttää olevan hienoista lahjakkuutta, mutta ei halukkuutta.
 

scholl

Jäsen
Yksi hyvä esimerkki äijäilystä on se, että vastustetaan fillarin satulan sadesuojia. Silloin, kun Foodora jne. eivät vielä jakaneet niitä, kysyin mistä sellaisen saisi ostaa. Sain vastauksen, että sellaisen käyttäminen on mummoilua, eikä sitä tarvita. Eli en saanut vastauksia sen suhteen onko niitä myynnissä. Se on ilmeisesti siistiä sadekelillä sitten istua monta tuntia farkut persuksista märkänä, kun satula on ollut likomärkä. Toki jos on jotain paperia, niin voihan sen satulan kuivatakin, mutta monesti ei taskussa ole mitään. Myöhemmin olen saanut yhden Foodoran sellaisen penkin suojuksen ja kaksi Forexin (joista toinen hävisi kerran kovassa tuulessa). Laittaessani satulan päälle sadekelillä suojuksen, minua ei haittaa yhtään, etten äijäile.

Äijäilyssä onkin jonkinlainen tunnusmerkki sellainen kurjuuden maksimointi. Ei saa olla mukavaa tai kivaa mikään.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Yksi hyvä esimerkki äijäilystä on se, että vastustetaan fillarin satulan sadesuojia. Silloin, kun Foodora jne. eivät vielä jakaneet niitä, kysyin mistä sellaisen saisi ostaa. Sain vastauksen, että sellaisen käyttäminen on mummoilua, eikä sitä tarvita. Eli en saanut vastauksia sen suhteen onko niitä myynnissä. Se on ilmeisesti siistiä sadekelillä sitten istua monta tuntia farkut persuksista märkänä, kun satula on ollut likomärkä. Toki jos on jotain paperia, niin voihan sen satulan kuivatakin, mutta monesti ei taskussa ole mitään. Myöhemmin olen saanut yhden Foodoran sellaisen penkin suojuksen ja kaksi Forexin (joista toinen hävisi kerran kovassa tuulessa). Laittaessani satulan päälle sadekelillä suojuksen, minua ei haittaa yhtään, etten äijäile.

Äijäilyssä onkin jonkinlainen tunnusmerkki sellainen kurjuuden maksimointi. Ei saa olla mukavaa tai kivaa mikään.

Ootko nyt kuitenkaan varma, ettet ole sellainen piilossa toimiva satulannuuhkija. Mies, jolle sadekelillä tärkeintä on, että persreiän ympärillä on kuiva alue, vaikka muuten oli päästä varpaisiin kastunut. Kyllä tässä nyt epäilykset herää. Tai vaikka ei olisi sadekeli, niin se pyörä nyt on kuitenkin märkä ja siinä kastuu. Jokin ei nyt täsmää.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ootko nyt kuitenkaan varma, ettet ole sellainen piilossa toimiva satulannuuhkija. Mies, jolle sadekelillä tärkeintä on, että persreiän ympärillä on kuiva alue, vaikka muuten oli päästä varpaisiin kastunut. Kyllä tässä nyt epäilykset herää. Tai vaikka ei olisi sadekeli, niin se pyörä nyt on kuitenkin märkä ja siinä kastuu. Jokin ei nyt täsmää.
Tarkoitti varmaan tilannettu kun esim. työaikana sataa ja sitten on penkki märkä. Minä olen huomannut että parempilaatuiset penkit eivät ime nestettä, ne voi pyyhkästä kädellä (se on vedenpitävä) kuivaksi ja vieläpä kaupasta saa hedelmäpusseja minkä voi siihen satulaan kietasta jonkun hinttimäisen mainoslärpäkkeen sijaan. Tosi ÄIJÄ jättää siihen muovipussiin vielä sen chili tms. hintalapunkin kiinni.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Niinpä jalassa on nyt pinkit siistit shortsit ja der Kaiser -paita. Saa nähdä tuleeko keisarista päivän aikaan keskustelua. Saatan pyörähtää vähän eri paikoissa päivän mittaan.

Tarkoitti varmaan tilannettu kun esim. työaikana sataa ja sitten on penkki märkä. Minä olen huomannut että parempilaatuiset penkit eivät ime nestettä, ne voi pyyhkästä kädellä (se on vedenpitävä) kuivaksi ja vieläpä kaupasta saa hedelmäpusseja minkä voi siihen satulaan kietasta jonkun hinttimäisen mainoslärpäkkeen sijaan. Tosi ÄIJÄ jättää siihen muovipussiin vielä sen chili tms. hintalapunkin kiinni.

Taitaa @Styge olla hajulla tässä asiassa. Ei millään habanero hintalapulla ole ”pelastettavissa”...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Puhumattakaan jostain Sipe Santapukista tai muista hinttareista.

Sipe Santapukilla on ollut aika tasokkaita naisia ollakseen hinttari. Kuulemma naisia on muutenkin riittänyt aina, jo ennen Apulannan menestystä. Koska Sipen viehätysvoima ei selvästikään tule ensisijaisesti ulkonäöstä, niin joskus on pitänyt miehen tuntevilta udella, mistä se tulee. Se tulee kuulemma siitä, että Sipe on niin hauska ja mukava, osaa ottaa toiset ihmiset huomioon.

Kyllähän tuollainen kaveri on jollain tavalla äijä. Kaataa naisia vain olemalla oma itsensä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei kai ÄIJÄ millään avoautolla liiku, ja vaikka ikkunaa voi ehkä pitää raollaan, kun ajaa ja polttelee norttia, niin kyllähän se parkissa on kiinni. Miten siis penkille edes voisi sataa.
No tätä minäkin ihmettelen, mutta kaappi hintti nyt oli sitä mieltä että ei saa perse kastua.
Taitaa @Styge olla hajulla tässä asiassa. Ei millään habanero hintalapulla ole ”pelastettavissa”...
Onhan nyt habanero hintalappu niin äijää kuin voi olla! Kaikista paskin ja mauttomin chili ikinä, saa vaan paskan poltteen ilman mitään makua, sehän on ihan helvetin äijää se! Tähän oli joku jonnen chili juttu perään, pitää etsiä. Löytyi.
Huutista jengille jotka ei kestä poltetta.

Joo eli tossa kävin vähä syömässä pitsaa yhdes karvakäsimestassa. Se on mun lempparimesta, kun siellä saa tuoda omat chilit ruokaa ja ne laittaa ne pitsaan. Eli menin tosiaan mestoille ja mulla oli mukana Naga Morichia ja Phrik Khi Nun -chilejä (lempparit ebin!) ja tietty pari pulloo Blairsin 2am-kastiketta. No tilasin sitten tulisimman pitsan ja heitin chilit pöydälle ja sanoin et paa kaikki pitsaan vaan! Heti viereisessä pöydässä pari muijaa katteli, et "harmonikka mikä äijjä, hulluna omia tsilejä!". Katoin vaan silleen coolisti sinne muijiin ja otin aika näkyvästi mun Chilipää-pipon pois päästä et ne varmasti näki sen tekstin. Pitsanvääntäjä heitti mulle jotain "hei, sina hullu chilimies taas!" ja mä vaan heitin coolisti et "perussettii vaan..." ja menin pöytään.

No, pitsa tuli ja selkeesti mä huomasin, et muilla paikallaolijoilla alko polttaan silmiä siitä hajusta jo. Nauroin siinä ääneen, ku viereisessä pöydässä jotkut isot miehet yski jalapeenosta pitsassa (joku harmonikan suomalainen viipaloitu jalapeno on ihan pellee, ei kunnon chilipäiden kamaa)... Ne katto mun pitsaa joka oli chilistä ihan punainen. Selkeesti näki kunnioituksen niitten silmissä kun ne tajus et mä oon aito chilipää. Otin ekan slaissin pitsaa ja se kyllä poltti jumalaisesti. Oikeestaan mulla meni heti makuaisti, niin heitin päälle sit Blairssii ja sanoin ääneen, et "tarvii lisää poltetta!" Ne isot äijjät katto mua ihan huuli pyöreenä ja ne selkeesti pelkäs mua, kun heitin sitä Blairssii pitsaan. Niiden pöydässä oli Tabasco-pullo, jolle nauroin kyllä kovaan ääneen.

Vedin sit toisen pitsanpalan siinä ja ne muijat oli ihan kuumina muhun jo (tuliset ruoat, tulista seksiä -totuus, oli joskus Cosmossa jota luin vahingossa äitiltä)... En tuntenu enää mitään suussani, mutta rinnassa pullisti mieletön ylpeys siitä, miten ihmiset mua kunnioitti. Mun pää kopsahti pöytään kun mä pyörryin siitä poltteesta ja vika asia jonka muistan, oli se kun laavaripulit valu mun punttiin. Heräsin kahden päivän jälkeen sairaalasta vatsalaukku ja ohutsuoli tuhoutuneina. Lääkärikin vaan totes, et "ihan hullu mies!" Sain kyllä diagnoosinkin tähän mielettömään chilipäisyyteeni, olen CHILIpää!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onhan nyt habanero hintalappu niin äijää kuin voi olla! Kaikista paskin ja mauttomin chili ikinä, saa vaan paskan poltteen ilman mitään makua, sehän on ihan helvetin äijää se! Tähän oli joku jonnen chili juttu perään, pitää etsiä.
Taidat sotkea habaneron ja jalapenon. Jälkimmäisessä ei ole kuin polte, ekassa hedelmäinen maku poltteen lisäksi. Oon juonut sen verta viskiä nyt perjantain ratoksi, että on tosi äijä olo.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Taidat sotkea habaneron ja jalapenon. Jälkimmäisessä ei ole kuin polte, ekassa hedelmäinen maku poltteen lisäksi. Oon juonut sen verta viskiä nyt perjantain ratoksi, että on tosi äijä olo.
Ei, en ole sekoittanut. Täytetyt jalapenot on aivan julmetun hyvää, täytetyt habat ihan perseestä. Tai no kai joku vielä Habaneroja syö ja en kyllä tiedä miksi. Taitaa noiden ihmisten makuaisti olla lopullisesti pilalla. Naga Morich on hyvää habaan verrattuna. Ja joo mä oon äijä mä syön sitä murskana melkein joka ruoassa, lue yltä toi ylilaudalta kopsattu pätkä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei, en ole sekoittanut. Täytetyt jalapenot on aivan julmetun hyvää, täytetyt habat ihan perseestä. Tai no kai joku vielä Habaneroja syö ja en kyllä tiedä miksi. Taitaa noiden ihmisten makuaisti olla lopullisesti pilalla. Naga Morich on hyvää habaan verrattuna. Ja joo mä oon äijä mä syön sitä murskana melkein joka ruoassa, lue yltä toi ylilaudalta kopsattu pätkä.
Täytetty schmäytetty. Ruuanlaittoon ne on tarkoitettu eikä friteerattavaksi. Paitsi jos ei osaa ite laittaa äijäruokaa, niin sitten pitää mennä tex-mexille (ihan poikien hommaa). Nagaa en uskalla maistaa. Taidan mennä nynnyketjuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös