NHL 22 – yleinen keskustelu

  • 207 452
  • 1 301

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Siis mitähän vittua nyt oikeasti. Joo, pienensin tuota syöttötarkkuutta, mutta sen jälkeen tuntuu että tekoäly ensinnäkin syöttelee paljon vähemmän kuin ennen ja vastaavasti myös laukovat vähemmän kuin ennen. Syöttöjä alkaa tulla siellä hyökkäyspäässä siinä vaiheessa kun saavat sahattua niin kauan että kiekko menee tyhjiin.

Äsken pelasin Dallasia vastaan, tekoäly voitti 4-3 ja nuo neljä maalia tuli aika hauskalla tavalla. Eka maali ihan täydellisellä syöttökuviolla tyhjiin ja toinen heti perään n. 30 sekuntia pelikellon mukaan eli menisikö tuossa ehkä viisi sekuntia oikeasti. Joku ihmeellinen syötönkatko ja pelaaja yksin läpi. Toiset kaksi maalia taas sitten samalla kaavalla, ekaksi syöttö tyhjään paikkaan maalin eteen ja toinen sitten ehkä 10 sekuntia edellisen jälkeen.

Mä alan olla kohtalaisen varma siitä että tämän pelin tekijät eivät ole A. pelanneet sekuntiakaan tätä valmista peliä B. nähneet elämässään sekuntiakaan oikeaa jääkiekko-ottelua. Mitähän tässä nyt alkaisi tehdä, kiva olisi pelata jotain jääkiekkopeliä mutta ei tällaista paskaa vaan yksinkertaisesti jaksa. Alan olla aika lähellä paluuta NHL19 pariin.

EDIT:

Niin ja tässä muuten on tuo vitun rasittava ominaisuus että pelaajalle tulee jäähy jos teet maalin siten että oma pelaaja osuu veskariin. Aiemmissa änäreissä se maali ainoastaan hylättiin veskarin häirintänä, mutta tässä siitä joutuu myös boksiin. Mulla itse asiassa kävi äsken niin pelaaja kenelle yritin syöttää ei osunut kiekkoon, hipaisi jotenkin veskaria ja toinen pelaaja teki maalin ja siitä sitten jäähy. Vastaavasti toinen jäähy tullut siitä että tekoälyn pelaaja niittää oman pelaajani veskaria päin --> "maalivahdin häitinä" ja jäähy.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Joo hellurei ja hellät tunteet. Nyt sitten sellanen peli että Carolinaa vastaan ei mitään mahdollisuutta missään. Omat pelaajat tuntuu kankeilta kuin rautakanget, jos voitan aloituksen niin kiekko ei ehdi edes oman pelaajan lapaan kun vastustaja on jo riistänyt kiekon, vähänkin hyvältä näyttävät hyökkäykset kusee aina jos yritän syöttää omille jne. Pelasin puolet pelistä, sain viisi laukausta maalia päin koska en yksinkertaisesti pystynyt tekemään kiekolla mitään. Carolina sentään laukoi mutta johtuu varmaan siitä kun hallitsivat kiekkoa n. 98% ajasta.

Laitoin pelin kiinni ja annan sen nyt oikeasti ollakin hetken aikaa kiinni. Tuntuu että tossa offline-pelissä on jotain aika helvetin pahasti rikki koska ei tämä näin pelikelvotonta paskaa ole koskaan ollut. Ilmoitelkaa jos tulee joskus jotain päivityksiä tai muuta millä tuo muuttuisi edes vähän järkevämpään suuntaan, nyt tuota ei yksinkertaisesti pahemmin jaksa pelata.
 
Joo hellurei ja hellät tunteet. Nyt sitten sellanen peli että Carolinaa vastaan ei mitään mahdollisuutta missään. Omat pelaajat tuntuu kankeilta kuin rautakanget, jos voitan aloituksen niin kiekko ei ehdi edes oman pelaajan lapaan kun vastustaja on jo riistänyt kiekon, vähänkin hyvältä näyttävät hyökkäykset kusee aina jos yritän syöttää omille jne. Pelasin puolet pelistä, sain viisi laukausta maalia päin koska en yksinkertaisesti pystynyt tekemään kiekolla mitään. Carolina sentään laukoi mutta johtuu varmaan siitä kun hallitsivat kiekkoa n. 98% ajasta.

Laitoin pelin kiinni ja annan sen nyt oikeasti ollakin hetken aikaa kiinni. Tuntuu että tossa offline-pelissä on jotain aika helvetin pahasti rikki koska ei tämä näin pelikelvotonta paskaa ole koskaan ollut. Ilmoitelkaa jos tulee joskus jotain päivityksiä tai muuta millä tuo muuttuisi edes vähän järkevämpään suuntaan, nyt tuota ei yksinkertaisesti pahemmin jaksa pelata.
Tuu ottaa onlineen 1v1? Voipi lepuuttaa hermoja sielä hetken. Ei tee kyllä mieli offlinea alottaa näiden kommenttien myötä...
 

tonz@

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, NHL:n suomalaiset
Mulla ei toimi onlinessa selostus, vaikka en ole asetuksiin koskenut. Onko joku lagi kun jo viikon kestänyt vai johtuuko netistä tms. Muilla samaa?
 
Miten olet saanut vastustajan ottamaan liikaa jäähyjä? Mikä slideri vaikuttaa noihin? Itselläni ongelma on täysin päinvastainen..eli ottavat aivan liian vähän jäähyjä.. max 1 ottelua kohden. Itse kyllä istun kakkosia oikein urakalla.
Myöskin AlTiton sliderien mukaan mennään ja koittanut säädellä agressiivisuutta tekoälylle jopa 100 ja itselle paljon vähemmän...
Silti niitä ei vaan saa boxiin. Samoin laukakset ja taklaukset huitelevat 50 tuntumissa, koneen jäädessä 20-30 paikkeille... Any advice? Pelaan siis offlinessa ja francise modea.
Jäähyt 4/4, Tekoälyn jäähyt oli 100, omat laitoin 50 ja sitten nuo eri jäähyasteikot lähes täysillä. Noin 4-5 ylivoimaa sain per peli ja saman verran suunnilleen itselle tuli jäähyjä. Sitten laskin vähän alemmaksi tuota CPU jäähymäärää. Tuolla sain tekoälylle jäähyjä aikaiseksi.

AlTiton säädöt ovat ihan ok, mutta vanhasta muistista pidin taklaaminen- ja kiekonhallinta-osion erossa noista AlTiton vastaavista.

Parissa pelissä pääsin itse olemaan kuin tekoäly, eli vaikka hävisin laukaukset 35-19, 37-17, niin voitin pelit 1-4 ja 3-4. Tämä johtui lähinnä hyvästä ylivoimapelistä. Muuten olin ihan altavastaaja.

Ne joita tekoäly kusettaa olan takaa, niin suosittelen katsomaan seuraavat säädöt:
- Tekoälyn oppimiskyky
- Tekoälyn vaikeustaso
- Taktiikanvaihdot tekoäly

Jos näitä pitää liian suurena, niin ainakin edellisissä änäreissä see kusetusvaihde lähti nopeasti päälle, eli jokainen noista säätimistä vaikuttaa tekoälyn vaikeustasoon (etenkin siihen kusetukseen) jos nostaa tietyn rajan yli. Itsellä on oppimiskyky 6/6 ja Taktiikanvaihdot 4/6. Pientä virtsan hajua on ollut, mutta toistaiseksi olen sietänyt sen.
 

Janilzki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Forza Azzurri
Jäähyt 4/4, Tekoälyn jäähyt oli 100, omat laitoin 50 ja sitten nuo eri jäähyasteikot lähes täysillä. Noin 4-5 ylivoimaa sain per peli ja saman verran suunnilleen itselle tuli jäähyjä. Sitten laskin vähän alemmaksi tuota CPU jäähymäärää. Tuolla sain tekoälylle jäähyjä aikaiseksi.

AlTiton säädöt ovat ihan ok, mutta vanhasta muistista pidin taklaaminen- ja kiekonhallinta-osion erossa noista AlTiton vastaavista.

Parissa pelissä pääsin itse olemaan kuin tekoäly, eli vaikka hävisin laukaukset 35-19, 37-17, niin voitin pelit 1-4 ja 3-4. Tämä johtui lähinnä hyvästä ylivoimapelistä. Muuten olin ihan altavastaaja.

Ne joita tekoäly kusettaa olan takaa, niin suosittelen katsomaan seuraavat säädöt:
- Tekoälyn oppimiskyky
- Tekoälyn vaikeustaso
- Taktiikanvaihdot tekoäly

Jos näitä pitää liian suurena, niin ainakin edellisissä änäreissä see kusetusvaihde lähti nopeasti päälle, eli jokainen noista säätimistä vaikuttaa tekoälyn vaikeustasoon (etenkin siihen kusetukseen) jos nostaa tietyn rajan yli. Itsellä on oppimiskyky 6/6 ja Taktiikanvaihdot 4/6. Pientä virtsan hajua on ollut, mutta toistaiseksi olen sietänyt sen.
Kiitos vastauksesta. Täytyy tarkistaa jokainen täppä uudelleen..Ainakin jäähyt ja tappelut on aina maximi. Tai sitten se on pelityyli...
Joka vuosi samat ongelmat, että saa statsit tasan compuutterin kanssa. :)
 

Glassjaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uusimman päivityksen myötä tuntuu että syötöt menee vaikka kolmesta ukosta läpi ja vihut ei tee muuta ku hieroo cross creasea koko matsin. Millä hitolla nuo puolustat pois, kun AI tekee mitä sattuu maalin edesä ja ite kun koittaa huitoo pokella, peittää syöttöä niin sinne ne vaan takatolpalle menee lähestulkoon joka kerta. Maalintekotavoista en siis valita, lähinnä ihmetyttää mitä on tapahtunut kun syötöt menee useamman äijän läpi ja tuntuu et tota on mahdoton puolustaa.
 

Ralph

Jäsen
Kokeilin muutaman vuoden tauon jälkeen Be a Pro -pelimuotoa. Kaksi peliä CHL:ää ja joukkue lähti siitä lomille, mutta molemmissa peleissä tehot 1+1 ja Sabres varasi meikäläisen ykkösenä NHL:ään. Tein pelaajasta duunarilaiturin, mutta laitoin toiseksi pelipaikaksi sentterin, koska monipuolinen kaveri. En haluiaisi pelata keskellä vaan vapaammin laidalla, mutta kun eka CHL-matsi meni niin hyvin, niin minut siirrettiin toiseen peliin kakkosketjun laidalta ykkösen keskelle.

Katotaan joskos Sabresissakin mua peluutettaisiin enemmän keskellä. Jack Eichelin laidalla olisi ideaali paikka, eikä niin että Eichel on kakkosen keskellä ja minä ykkösen.
Simuloin harjoitusottelut suosiolla ja kausi alkoi kakkosketjussa Sam Reinhartin ja Jeff Skinnerin ketjussa. Uran avausottelussa Canadiensia vastaan avauserässä heti maali, mutta myös loukkaantuminen. Kova taklaus laitaan ja siihen jäi ykkösvaraus jään pintaan, eikä otteluun enää palannut. Peliaikaa neljä minuuttia avausottelussa. Odotin, miten pelin jälkeen loukkaantumiseen reakoidaan ja miten pitkä loukkaantuminen kyseessä, mutta pelin jälkeen niin valmennus kuin media kehui vain kypsää esitystä ja uran avausmaalia.

Koko loukkaantuminen oli ja meni, seuraavassa ottelussa Coyotesia vastaan taas täydessä kunnossa. Ennen peliä kapteeni Jack Eichel tuli kertomaan, että saan kolme seteliä, jos teen kolme pistettä ottelussa. No, uran toinen ottelu tuotti tehot 1+1 ja se ei Eichelille riittänyt, joten jäi setelit saamatta ja joukkuehenki laski. Ihan ymmärrettävää, että kymmenen miljoonaa kaudessa tienaava ykkössentteri, joka on vedellyt kaksi peliä kiikareilla, vittuilee neljän minuutin NHL-konkarille, kun ei tehnyt kolmea pistettä uran toiseen otteluun vaan vain kaksi.

Kolmannessa pelissä Canucksia vastaan Sabres otti kauden avausvoittonsa ja ykkösvaraus sai toiseen peliin tehot 1+1, mutta toki syöttö tuli Skinnerin tekemään tyhjään maaliin. Ja onnistuihan arvon kapteeni Eichel maalinteossa tuossa ottelussa myös. Neljännessä pelissä sitten tärähti ja Sabresin uusi kasvo paukutti tehot 3+2, kun Bruins kaatui 5-3. Kaikissa maaleissa siis mukana ja uran eka hattutemppu sekä ylivoimamaali.

Neljä ottelua nyt uraa takana ja tehot 6+4. Peliaikaa noin 18 minuuttia ottelussa johtuen lyhyestä avausottelusta, kun muissa kolmessa on tullut yli 22 minuuttia per peli. Vielä ei riitä näytöt kuitenkaan ykkösketjuun, joten kausi jatkuu ensimmäisellä vieraspelillä Devilsiä vastaan edelleen kakkosketjussa ja -ylivoimassa.

Ei tällaista waynegretzky-tehoilua tule jaksamaan pitkään, joten taitaa tää Be a Pro -ura jäädä lyhyeksi.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Menee taas syötöt läpi ja onetimerit paremmalla prosentilla sisään. Se siitä taas sitten? Sama homma kuin nhl 18, kun peli oli parin viikon ajan paras änäri ikinä?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Yritin vielä kerran, koska olin tehnyt sen virheen että pidin tuota esiasetusta "kilpailullinen" eli 3/4, yleensä olen pelannut tuolla 4/4 eli onko se nyt simulaatio. Tämä itse asiassa paransi hieman ja nyt oli ihan järkeviä pelejä. Kunnes:

-Floridaa vastaan nopeasti 3-0 johto
-Tämän jälkeen ihan vitun ihmeellinen paskapomppu ja 3-1, toisessa erässä kaikki pelaajat lähtee sitten vaihtoon ja kaveri kolmella yhtä vastaan ja 3-2
-Sain pian uudestaan johdon 4-2, tämä kestikin kolmannen erän puoliväliin
-Jossain vaiheessa kavennus 4-3, vielä kerran pääsen 5-3 johtoon
-Barkov katkaisee ihan käsittämättömällä tavalla syötön ja läpiajo. Arvatkaa tekikö?
-Viimeisellä minuutilla Sam Bennet ampuu siniviivalta, ilman maskia hanskakäden yläkulmaan ja 5-5
-Seuraavasta aloituksesta RADKO GUDAS saa kiekon, pääsee yksin läpi koska en vaan saa valittua haluttua pelaajaa ja iskee oman reboundinsa ja 6-5. Maalivahdin torjunnat taisi olla tässä vaiheessa 14/20.

Kysyn jälleen, mikä vitun järki tässä on? Siis ei tässä offline-moodissa toimi vittu yhtään mikään niin kuin pitäisi. Tekoäly tekee ihan mitä haluaa oli asetukset mitkä tahansa. Tekoälyn pelaajat ei tunne käsitettä väsymys, siellä pystyy hyvin vetämään 10 minuutin vaihdon ja itsellä tuoreet pelaajat jäällä, luistelukilpailussa ei pärjätä ollenkaan. Tai sitten ne helvetin kiekonriistot, siis itseltähän ne ei onnistu mutta tekoälyn ei tarvitse kuin luistella ohi niin jo on kiekko karannut. NHL19:ssa pystyi esimerkiksi harhasyötön jälkeen vetämään tekoälyltä kylmästi jalat alta ja lähteä boksiin, tässä ihan sama mitä tekee niin vastustaja karkaa läpiajoon vaikka heittäytyisi sen jalkoihin. Se luistelee vaikka pelaajan läpi.

Onhan tämä toki osalta omaa tyhmyyttä kun ei malta olla pelaamatta, mutta eipä tässä pimeissä syksyilloissa paljon muutakaan ajanvietettä ole. Ja kun omituisinta tässä on nyt se että peli muuttui tällaiseksi vammailuksi joidenkin päivitysten jälkeen, pitääkö tässä nyt siis palata johonkin vanhoihin asetusversioihin vai mitä helvettiä?

Mä toivon että kukaan EA Sportsilla ei saa palkkaa tällaisen paskan tekemisestä koska eihän tällaista nyt pitäisi saada edes julkaista. On se hienoa että panostetaan johonkin X-factor ominaisuuksiin ja saadaan hauskan näköisiä animaatioita kun jonkun Matthewsin kärkikynät näyttää aidoilta, mutta jos peli on ihan perus pelattavuudeltaan ihan vitun perseestä niin ei tässä edelleenkään ole mitään järkeä.

Eikä tässä paljon lohduta se jos saa yhden tai kaksi peliä menemään "kunnolla" jos 20 seuraavaa on taas sitä perinteistä paskaa. Ja joo, tulen varmaan jatkamaan tämän pelaamista viimeistään huomenna koska ei tässä edelleenkään parempaa tekemistä ole. Tai toisaalta voisi ehkä palata GTA:n tai Red Dead Redemptionin pariin. GTA:kin on realistisempaa kuin NHL22.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä toivon että kukaan EA Sportsilla ei saa palkkaa tällaisen paskan tekemisestä koska eihän tällaista nyt pitäisi saada edes julkaista. On se hienoa että panostetaan johonkin X-factor ominaisuuksiin ja saadaan hauskan näköisiä animaatioita kun jonkun Matthewsin kärkikynät näyttää aidoilta, mutta jos peli on ihan perus pelattavuudeltaan ihan vitun perseestä niin ei tässä edelleenkään ole mitään järkeä.
Kannattaa nyt muistaa, että sullakin taitaa pääosa kritiikistä kohdistua AI:n pelaamiseen. Kun AI otetaan pois, niin ainakin omaan makuun pelattavuus on todella hyvällä tasolla ja tämä on paras NHL-peli koskaan. Ilman AI:ta pelaaminenkin on usein varsin realistisen tuntuista ja on syytä käyttää ihan oikeasta lätkästä tuttuja taktiikoita ja kuvioita.

Tiedän että monet haluaisivat pelata NHL-pelejä yksin, mutta itse ainakin sain tarpeekseni yksin pelaamisesta niiden vuosien aikana, kun nettipelaaminen ei ollut mahdollista. Nykyään EA:n fokus tuntuu olevan nettipelaamisessa ja isolta osin jopa EASHL-pelaamisessa, jolloin botteja ei ole välttämättä mukana ollenkaan. Jos siis uskaltaa ottaa sen askeleen nettipelaamisen puolelle, niin sieltä voi hyvinkin löytää haluamansa. Itsekin meinasin suorastaan luovuttaa NHL-pelisarjan suhteen, kunnes EASHL pelasti kaiken.

Eli vaikka offline-puolella joidenkin kokemukset voivat olla huonoja, niin kokonaisuutena tämä on oikein pätevä peli, joka maistuu käsittääkseni suurimmalle osalle pelaajista erittäin hyvin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jos siis uskaltaa ottaa sen askeleen nettipelaamisen puolelle, niin sieltä voi hyvinkin löytää haluamansa. Itsekin meinasin suorastaan luovuttaa NHL-pelisarjan suhteen, kunnes EASHL pelasti kaiken.
Ei tässä ole kyse mistään uskalluksesta vaan kiinnostuksesta. Minua kun ei varsinaisesti tuo nettipelaaminen kiinnosta ollenkaan, tykkään pelata näitä kausimoodeja ja luoda omaa organisaatiota. Manageripelit on kivoja, mutta NHL:ssä tähän yhdistyy se että saa pelata itse.

Hyvä jos tämä nettipelaajille maistuu ja tokihan sen ymmärtää että EA panostaa sinne kun siellä se raha tehdään. On tämä nyt silti vähän outoa sen suhteen että ihan peruspelaaminen tuntuu olevan offlinessa täysin perseestä. Tätähän se ei ole suinkaan aina ollut, ennen näissä kusi ainoastaan maalivahdit mutta nyt tuntuu olevan koko paketti ihan hukassa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei tässä ole kyse mistään uskalluksesta vaan kiinnostuksesta. Minua kun ei varsinaisesti tuo nettipelaaminen kiinnosta ollenkaan, tykkään pelata näitä kausimoodeja ja luoda omaa organisaatiota. Manageripelit on kivoja, mutta NHL:ssä tähän yhdistyy se että saa pelata itse.
Tämä on toki totta, eli jos hakee managerointijuttuja, niin niitä ei nettipelaamisesta samalla tavalla löydy. Jos kuitenkin haluaa pelata varsin aidon tuntuista lätkää, niin siihen etenkin EASHL on ihan ylivoimainen pelimuoto.

Jotenkin kuitenkin kuvittelisin, että NHL-peleissä se itse pelien pelaaminen on kaikille ykkösjuttu, koska jos ei ole, niin silloin kannattaa pelata aitoja manageripelejä.
 

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Ei tässä ole kyse mistään uskalluksesta vaan kiinnostuksesta. Minua kun ei varsinaisesti tuo nettipelaaminen kiinnosta ollenkaan, tykkään pelata näitä kausimoodeja ja luoda omaa organisaatiota. Manageripelit on kivoja, mutta NHL:ssä tähän yhdistyy se että saa pelata itse.

Hyvä jos tämä nettipelaajille maistuu ja tokihan sen ymmärtää että EA panostaa sinne kun siellä se raha tehdään. On tämä nyt silti vähän outoa sen suhteen että ihan peruspelaaminen tuntuu olevan offlinessa täysin perseestä. Tätähän se ei ole suinkaan aina ollut, ennen näissä kusi ainoastaan maalivahdit mutta nyt tuntuu olevan koko paketti ihan hukassa.
Itse olen ollut kiikun kaakun tämän uusimman painoksen kanssa, kun NHL 21 jäi käytännössä kokonaan välistä, mitä nyt kaverin luona joskus kaksinpelattiin. Harrastan myös pelkästään offline-pelaamista tekoälyä vastaan kausi-moodissa, ja ennakkovideoiden perusteella näytti, että viimeinkin olisi tullut vähän järkeä AI:n kohellukseen.

Mutta mitä olen viestejäsi lueskellut, taidan jättää ainakin toistaiseksi välistä ja säästää mielenterveyttäni. Täsmälleen samat viat tuntuvat yhä olevan konepellin alla (tekoälyn ylimaallinen maalintekotehokkuus, syötöntarkkuus, järjetön momentum, missä näkee jo ennakkoon, milloin AI on päättänyt maalinsa tehdä, jne.). Slaidereilla kikkailu taas tuntuu olevan melkoista arpapeliä, ja kun joku osa-alue rupeaa olemaan kohtuullisella tasolla, toinen sitten hajoaa.

Varmaan kun jaksaisi reenata ja opetella, säädellä kaikki nippelit oikeaan asentoon, voisi pelistä olla iloakin. Mutta tiedän jo etukäteen, että raivostuisin taas lopulta tekoälyn temppuihin entiseen tapaan, enkä halua enää yhtään rikottua ohjainta tai keskeltä halkaistua pelilevyä muistuttamaan, kuinka jälleen lankesin EA:n ansaan.
 
Menee taas syötöt läpi ja onetimerit paremmalla prosentilla sisään. Se siitä taas sitten? Sama homma kuin nhl 18, kun peli oli parin viikon ajan paras änäri ikinä?
Tuli vissiin uusimman tunerin mukana? Itse tein päätöksen, että en lataa enää mitään tunereita, koska ne menee aina nettipelaajat edellä näissä muutoksissa. Tässä on muuten yksi naurettava ominaisuus näissä NHL-peleissä, jota ei selitä mikään: Miksi ihmeessä ei voi valita tuner-asetuksia vapaasti offline-puolella, esimerkiksi 1.0, 1.1, 1.2 jne. Nyt on ollut aina niin, että pitää valita 1.0 tai viimeisin asetus, joista ei ota selvää kukaan, että mitä kumpainenkin sitten lopulta ovat.

-Floridaa vastaan nopeasti 3-0 johto
-Tämän jälkeen ihan vitun ihmeellinen paskapomppu ja 3-1, toisessa erässä kaikki pelaajat lähtee sitten vaihtoon ja kaveri kolmella yhtä vastaan ja 3-2
-Sain pian uudestaan johdon 4-2, tämä kestikin kolmannen erän puoliväliin
-Jossain vaiheessa kavennus 4-3, vielä kerran pääsen 5-3 johtoon
-Barkov katkaisee ihan käsittämättömällä tavalla syötön ja läpiajo. Arvatkaa tekikö?
-Viimeisellä minuutilla Sam Bennet ampuu siniviivalta, ilman maskia hanskakäden yläkulmaan ja 5-5
-Seuraavasta aloituksesta RADKO GUDAS saa kiekon, pääsee yksin läpi koska en vaan saa valittua haluttua pelaajaa ja iskee oman reboundinsa ja 6-5. Maalivahdin torjunnat taisi olla tässä vaiheessa 14/20.
Kuulostaa hyvin tutulta. Näitä hetkiä on tullut koettua itsekin paljon, kun on oikeasti menettänyt hermonsa vuosien aikana. Häviäminen ei ole juttu eikä mikään, mutta tuo tapa, jolla se tulee, on kestämätön. Ainoa keino tätä vastaan taitaa olla vetää tekoälyn oppimiskyky, vaikeustaso ja taktiikanvaihdot nollille ja lähtä nostamaan ja katsomaan pikku hiljaa, että missä kohtaa alkaa tökkimään. Näin ainakin on ollut edellisissä NHL-peleissä.

Itsellä nyt 10 ottelua takana runkosarjaa ja tilastot ovat ihan hyvällä tasolla (miten ne nyt voi olla) säätimien osalta, mutta edelleen tuo vastustajan momentum on pienenä uhkana ilmoilla. Katsotaan taas kymmenen ottelun päästä miten käy.

Viimeisin ottelu ratkesi viimeisellä minuutilla.
-------------------
VGK 2 - 1 OTT
33 - Laukaukset - 28
25 - Taklaukset - 25
06:19 - Hyök.alue - 05:39
92,9% - Syöttäminen - 82,5 % (Tosiaan, jos vastustajan syöttöä heikentää, niin laukausimäärät pienenee)
16 - Aloitusvoitot - 12
0/5 - Ylivoima - 0/1
-------------------
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Kannattaa nyt muistaa, että sullakin taitaa pääosa kritiikistä kohdistua AI:n pelaamiseen. Kun AI otetaan pois, niin ainakin omaan makuun pelattavuus on todella hyvällä tasolla ja tämä on paras NHL-peli koskaan.

Eli vaikka offline-puolella joidenkin kokemukset voivat olla huonoja, niin kokonaisuutena tämä on oikein pätevä peli, joka maistuu käsittääkseni suurimmalle osalle pelaajista erittäin hyvin.

En oikein ymmärrä tällaista puolustelua, sama kun sanoisi että joo, tämä osa-alue pelissä on täysin rikki mutta se on okei, jätä vaan koskematta siihen osa-alueeseen! Kaikkia online-pelaaminen ei vaan kiinnosta, mutta tämä ei taas kiinnosta EA:ta. Panostetaan niihin peliimoodeihin joista sitä rahulia on mahdollisesti saatavissa ja kaikki muu vedetään ihan vasurilla.

Be A Prota tässä nyt on tullut lähinnä hakattua ja kyllähän tuo tekoäly on umpisurkealla tasolla mitä tulee esimerkiksi oman jengin puolustajiin. Vähän kyrsii laiturina painaa kieli vyön alla jokaiseen vastahyökkäykseen jeesaamaan kun nämä tolvanat eivät vaan tajua pitää maalilta tyyppejä, vaan painelevat mielummin kahden ukon duona vääntämään kiekon perässä SAMAAN kulmaan! Myös avauspeli on boteilta aivan järkyttävää seurattavaa, vapaita miehiä saattaa olla vieressä mutta pienenkin paineen alla tyypit hipsivät paska housussa omaan kulmaan rynkyttämään laitaa vasten, jossa luonnollisesti menettävät kiekon.

Sama keskeneräisyys ilmenee pelimuodon muillakin osa-alueilla, ja koutsi saattaa esimerkiksi taputella erän jälkeen selkään että kyllä on hyvää painetta, me tullaan vielä tasoihin! No muuten ihan jees, mutta kun matsi loppui jo ja kyse oli jo 3. erän jälkeisestä palautteesta. Samoin selostaja on hihkunut useaan otteeseen että edustamani Kraken hoiti himaan seurahistoriansa ekan nollapelin, vaikka oltaisiin hävitty useamman maalin erotuksella. Ehkä koomisin tilanne nähtiin noin 5. pelin jälkeen kun valmentaja ripitti toimistossa mua tehottomasta pelaamisesta, ja päätti sen johdosta ylentää mut seuraavassa pelissä ykkösketjuun koska olin esittänyt hyviä otteita. Okei.

Tämä pelimuoto on edelleen täysi torso, ja uudistukset viime vuoteen ovat täysin kosmeettisia. Edelleenkään et voi pudota farmiin, sua ei voida treidata kesken kaiken yllättäen etkä voi vapaana agenttina valkata kuin kahden joukkueen tarjouksia, vaikka olisit vetänyt Hartin arvoisen runkosarjan. Olisi kiva pelata kunnon kiekkoammattilaissimulaattoria, mutta tästä juostenkustusta viritelmästä ei siihen ole.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En oikein ymmärrä tällaista puolustelua, sama kun sanoisi että joo, tämä osa-alue pelissä on täysin rikki mutta se on okei, jätä vaan koskematta siihen osa-alueeseen! Kaikkia online-pelaaminen ei vaan kiinnosta, mutta tämä ei taas kiinnosta EA:ta. Panostetaan niihin peliimoodeihin joista sitä rahulia on mahdollisesti saatavissa ja kaikki muu vedetään ihan vasurilla.
Kannattaa myös lukea se teksti mihin tuossa vastasin. Siinä todettiin että koko peli olisi julkaisukelvotonta paskaa. Siksi halusin antaa näkökulmaa myös offline-pelaamisen ulkopuolelta. Vaikka jokin pelin osa-alue olisi jonkun mielestä paskaa, niin se ei tee koko pelistä julkaisukelvotonta paskaa.

Sanoin myös viestissäni, että ymmärrän niitä, jotka haluavat pelata offlinea. Halusin vain tarjota siitä huolimatta vaihtoehtoa, jos yksin pelaaminen ei ole täysin pakollista, vaan saattaisi olla myös avoin pelaamaan netissä muiden ihmisten kanssa.

EA panostaa niihin pelimodeihin, joita pelataan eniten. Esimerkiksi EASHL ei tuo EA:lle mitään ylimääräistä rahaa, mutta siihen panostetaan, koska monille EASHL on ainoa syy ostaa koko peli.

Kyllä minuakin harmittaa, että offline-pelaaminen on mitä on, mutta omat fiilikset ovat olleet samat offline-pelaamisesta kaikkien urheilupelin kohdalla aina. Hetken hauskaa, mutta tekoälyä on mahdotonta saada täysin sopivaksi kaikille pelaajille. Myös NHL22:n kohdalla osa pelaajista kokee, että offline-pelaaminen on parempaa kuin koskaan, kun taas joidenkin mielestä on menty selvästi huonompaan suuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
EA panostaa niihin pelimodeihin, joita pelataan eniten. Esimerkiksi EASHL ei tuo EA:lle mitään ylimääräistä rahaa, mutta siihen panostetaan, koska monille EASHL on ainoa syy ostaa koko peli.

Kyllä minuakin harmittaa, että offline-pelaaminen on mitä on, mutta omat fiilikset ovat olleet samat offline-pelaamisesta kaikkien urheilupelin kohdalla aina. Hetken hauskaa, mutta tekoälyä on mahdotonta saada täysin sopivaksi kaikille pelaajille. Myös NHL22:n kohdalla osa pelaajista kokee, että offline-pelaaminen on parempaa kuin koskaan, kun taas joidenkin mielestä on menty selvästi huonompaan suuntaan.

Mielipiteet pelaajien keskuudessa luonnollisesti vaihtelevat ääripäästä toiseen oli kyse Änäristä tai muista peleistä. Valmistajien on mahdoton tehdä peliä johon kaikki olisivat absoluuttisen tyytyväisiä. Järkevintä on tehdä peli johon kukaan ei ole täysin tyytyväinen mutta jonka suuri osa kuitenkin ostaa. Siksi EA panostaakin Ultimate Teameihin ja Änärissä EASHL:ään joista ensin mainittu tuo mikromaksuista rahaa ja jälkimmäisellä on iso ja vaikutusvaltainen pelaajakunta ECL:ä sekä NHL Gamerin alla olevissa liigoissa jota EA kuuntelee - tai ainakin sille on olemassa edellytykset yhteydenpidon ansiosta.

Offlinepelimuodot ovat pelissä kuin pelissä (ainakin peleissä joissa panostetaan onlinepeleihin erityisesti moninpeleihin) melkoisen marginaalinen osa pelaajakuntaa jotka ostavat pelin niiden takia. Valitettavasti liiketaloudelliset asiat sanelevat liian paljon näissäkin asioissa. Tosin EASHL:ä ei ole mikromaksuja mutta ECL sekä muut NHL Gamerin alla olevat sarjat edustavat nykyään melkoisen isoa osaa NHL-pelin vuosittain ostavista joten kyllä EA heitä kuuntelee - tai niin luulisi. Jos ei niin sitten tekevät ison virheen. Myöskään kaikkia pelaajien haluamia uudistuksia on EA:n mahdoton vuosittain toteuttaa. Raja pitää vetää johonkin. Tämän vuoksi näyttää että EA ei pelaajia kuuntele mutta osa pelaajien toivomista uudistuksista tuodaan mukaan jos ei aina seuraavaan versioon niin johonkin myöhempään.

Kyllä varmasti EA Sportsin toiminnassa on yhtä ja toista kritisoitavaa mutta minusta on hyvä koettaa asettua heidänkin asemaan. Edullista heillekin tehdä peli johon pelaajat ovat tyytyväisiä ja jonka mahdollisimman moni ostaa. Kaikkia ei voi miellyttää. Ja tottakai jokainen firmaa pyörittävä ajattelee myöskin myyntilukuja. Jos tuote menee kaupaksi jollakin konseptilla niin miksi muuttaa sitä liikaa vaikka osa asiakkaista valittaa. Valitettavan kylmä totuus. Yrityksen tehtävä on tehdä voittoa eikä se ole hyväntekeväisyyslaitos. Sen tarkoitus ei ole tehdä marginaalituotteita joita harva ostaa vaan tehdä myyviä tuotteita ja tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Valitettavasti kaikkea ei voi olla samassa paketissa: kaikkia miellyttävä tuote ja taloudellinen tulos. Tai ainakin se on vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tässä ajankuluksi lueskellu tarkemmin noita EASHL puolen pelaajan säätöjä ja siellä olevia vauhti ja supertähtikykyjä. Niin toivon hartaasti, että ne eivät pidä noin hyvin paikkaansa niinkuin noissa sanotaan. Esim. Täydellinen pimennys kyky tekisi seuraavaa.
Maalivahdin reaktioaika heikkenee, kun hänelle tehdään maski tällä pelaajalla. Ei helvetissä noin voi olla että jollain kyvyllä voit tehdä vastustajan pelaajasta huonomman. Sen jotenkii ymmärrän et johonkii syöttöihin vaikka vähän lisää tarkkuutta. Noi vauhtikyvyt ja supertähtikyvyt sais olla pois EASHL:stä. Ois vain noi +tehostukset ja noi et voit säätää noita arvoja.
Ei ne kyvyt siellä pelissä kovinkaan suurta roolia näyttele.
 

Kafrom

Jäsen
Tässä ajankuluksi lueskellu tarkemmin noita EASHL puolen pelaajan säätöjä ja siellä olevia vauhti ja supertähtikykyjä. Niin toivon hartaasti, että ne eivät pidä noin hyvin paikkaansa niinkuin noissa sanotaan. Esim. Täydellinen pimennys kyky tekisi seuraavaa.
Maalivahdin reaktioaika heikkenee, kun hänelle tehdään maski tällä pelaajalla. Ei helvetissä noin voi olla että jollain kyvyllä voit tehdä vastustajan pelaajasta huonomman. Sen jotenkii ymmärrän et johonkii syöttöihin vaikka vähän lisää tarkkuutta. Noi vauhtikyvyt ja supertähtikyvyt sais olla pois EASHL:stä. Ois vain noi +tehostukset ja noi et voit säätää noita arvoja.
Miksi pitää edes itkeä tälläisestä asiasta jos ei ole minkäänlaista kokemusta siitä miten nuo käytännössä toimivat?
 

Kafrom

Jäsen
No kerroppa.
Siinähän lukee mitä ne tekee. Aika hölmöö laittaa tuommosia juttuja peliin jos ei niillä mitään virkaa ole. Vaikka toivon et niillä ei oo mitään vaikutusta.
Miksi toivot että niillä ei ole mitään vaikutusta? Nuo x-factorit tuovat mukavaa varianssia buildeihin verrattuna viime vuosiin kun silloin oli lähinnä 1-2 käyttökelpoista traittia (Quick release, back skating) ja sitä ennen lisää staminaa tuonut marathonman. Nyt on huomattavasti enemmän valinnanvaraa noiden suhteen ja suhteellisen moni vaikuttaa varsin hyödyllisiltä. Sen verran on tätä peliä tullut jo pelattua 6vs6 muodossa ettei noista kyllä mikään ole rikki vaan tuovat oman lisänsä pelin eri osa-alueilla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No kerroppa.
Siinähän lukee mitä ne tekee. Aika hölmöö laittaa tuommosia juttuja peliin jos ei niillä mitään virkaa ole. Vaikka toivon et niillä ei oo mitään vaikutusta.
Miksi toivot ettei niillä ole mitään vaikutusta? Oikeassakin lätkässä pelaajien välillä on isoja eroja. Eri pelaajat ovat hyviä eri asioissa. Näillä kyvyillä tuodaan samaa vaihtelua myös tähän peliin. Käytännössä mahdollistavat ja tukevat erilaisia pelityylejä, joka tuo enemmän vaihtelua peleihin. Mitään ylivoimaista noissa ei kuitenkaan ole.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Ei näköjään synkroerrorin tekemisestä ole vieläkään päästy eroon vaikka niin luulin. Kaksi venäläistä vastaan HUTissa tänään, molemmat laittaa selvässä tappioasemassa pelin paussille ja jotenkin kaataa niin että peli kaatuu ja mulle tappio.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös