Ostin tosiaan uusimman NHL:n muutaman vuoden tauon jälkeen. Vannoutuneena offline-pelaajana aloitin seuratilan lopulta Columbuksella, koska tuolla Seattlen naurettavalla farmijoukkueella ei pystynyt pelaamaan. Loin ehkä parisenkymmentä pelaajaa, muun muassa noita Columbuksen KHL- ja NCAA-prospecteja, jotka pelistä puuttuu.
Joitain satunnaishuomioita ensimmäisten pelikertojen jälkeen:
- Maalinteko huomattavasti vaikeampaa kuin edellisessä omistamassani versiossa (NHL19). Kolme peliä pelattuna tähtipelaaja-vaikeustasolla viiden minuutin erillä, ja olen saanut 80 laukauksella yhden maalin, hieno sivallus Bjorkstrandilta. Ottelut olen hävinnyt 0-1, 0-1 ja viimeisimmän 1-2 jatkoajalla.
- Tietokone ampuu vähän aiempaa hanakammin, ja omallekin maalivahdille tullut noissa kolmessa pelissä lähes 60 laukausta, joten sielläkin prosentit kunnossa.
- Pelaajien vaihtoarvot on aika matalat ja lähellä toisiaan. Esimerkiksi Laine on pelissä eliittikehityksellä varustettu nuori 85-kokonaisuuden pelaaja, mutta vaihtoarvonsa ei ole merkittävästi parempi kuin vaikka saman tasoisella ylipalkatun sopimuksen omaavalla ikämiehellä Voracekilla. Eron tulisi olla aika merkittävä, jos ajatellaan nimenomaan sitä, millaisiksi heidät on tuohon peliin tehty. Aikeissani oli ja on edelleen kaupata Laine, mutta vastine jäänee pettymykseksi.
- Vaihtotoimintoihin oli ilmestynyt ainakin minulle entuudestaan tuntematon "etsi kauppa" -painike, josta pystyi katsomaan kenelle tahansa pelaajalleen valmiita kauppoja, mihin muut joukkueet olisivat valmiita. Tämä oli kätevä tapa heittää rosterin ulkopuolelle jääneet pienehkön vaihtoarvon pelaajat pihalle, muun muassa Max Domin sain vaihdettua tällä tavalla pariin varausvuoroon. Joillekin pelaajille noita vaihtotarjouksia oli lähes 20, mutta esimerkiksi Laineelle tai edes Werenskille ei ollut ainuttakaan. Se vähän ihmetytti, ettei yksikään joukkue olisi kiinnostunut Werenskistä.
- Itse pelaaminen tehottomuden lisäksi oli jotenkin tukkoista. Minulle ei ainakaan vielä uponnut tämä pomppivampi ja vaikeammin käsiteltävä kiekko. Oli hivenen ärsyttävää, kun hieman huonomman kiekonhallinnan Andrew Peeke ei saanut varmaan yhtään syöttöä kiinni, vaan kaikki meni jotenkin lavan läpi. No eiköhän tähänkin totu, onhan sentään vähän erilaista. Tai sitten, jos ei totu, niin tulee suutuspäissään heivattua tuo Peeke hiuksista vittuun, ja hommattua Bobi Lehtonen takaisin työmaalle.
- Ketjujen kemiat ja niiden merkitys oli minun makuuni liian monimutkainen. Eniten tässä hämmensi se, että yksi kolmikko, johon oli kasattu työmyyrä, pelinrakentaja ja maalintekijä sai kemiakseen +3 ja toinen samoin roolitettu ketju -2. Enkä suoraan sanottuna ymmärtänyt saati jaksanut alkaa selvittelemään mistä moinen edes johtuu. Menee jo minullekin liian pikkutarkaksi hieromiseksi.
- Muutamia muitakin pienempiä uudistuksia (valmennuksen palkkaaminen, paljon hehkutettu x-factor yms.) oli, mutta niihin ei mielipiteitä näin lyhyellä otannalla voi tietenkään olla. Enkä usko, että olisi jatkossakaan. Vaikuttaa minulle vähän sellaisilta "ihan sama" -uudistuksilta.
Yleisvaikutelma ehkä pieni pettymys, mutta ei minulta tuon pahempaa kritiikkiä varmasti heru jatkossakaan. Eiköhän tuohon kohta totu, ja pelaile säännöllisen epäsäännöllisesti helposti sen pari-kolme vuotta, kuten aiempiakin versioita.