UMK ja Euroviisut 2021

  • 138 096
  • 1 166

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Noissa ennakkoarvioissa korostuu mielestäni myös ns. geneerisen euroviisumusiikin kannatus, sillä äänestäjät ja spekuloijat ovat vielä tässä vaiheessa pitkälti viisufaneja. Heidän musamakuun ei välttämättä BC:n musiikki ihan täysillä iske. Sen sijaan kisan kunnolla alkaessa äänestäjiin liittyy paljon yleisöä, joka ei ole osallistunut ennakkospekulointeihin ja on valmis äänestämään viisufanien maun vastaisesti - osin jopa protestina.

Tämäkään tuumailu ei tietenkään perustu mihinkään faktaan, mutta saahan tämmöisillä asioilla spekuloida.

Näen Suomen TOP10-sijoituksen ihan realistisena, mutta liven on mentävä ihan nappiin, jotta ennakkokuunteluilta välttyneet satunnaiskatsojat saadaan Suomen taakse.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
YLE:n sivuilla (vaatii yle-tunnuksen) voi antaa omalle TOP-10 pisteet Euroviisujen tapaan (12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, ja 1). Tuon äänestyksen tulos käydään läpi kaksikielisessä ennakkokatseluohjelmassa Viisukupla - Eurovisionsbubblan 8.5. ja 15.5.

Tuon äänestyksen kymmenen kärki meni näin:

1. SUOMI - Dark Side - Blind Channel 10 369 pistettä
2. ITALIA - Zitti e buoni - Måneskin 6 266 pistettä
3. SVEITSI - Tout l’univers - Gjon's Tears 6 264 pistettä
4. LIETTUA - Discoteque - The Roop 5 463 pistettä
5. RUOTSI - Voices - Tusse 4 461 pistettä
6. RANSKA - Voilà - Barbara Pravi 4 410 pistettä
7. ISLANTI - 10 Years - Daði & Gagnamagnið 4 218 pistettä
8. MALTA - Je me casse - Destiny 3 753 pistettä
9. UKRAINA - Šum - Go_A 3 496 pistettä
10. NORJA - Fallen Angel - TIX 3 397 pistettä

Aika odotetut tulokset sanoisin. Toki Malta on alhaalla suhteessa siihen, että taitaa olla tällä hetkellä jopa koko viisujen ykkössuosikki Ranskan ohella, mutta eipä tuo Destinyn biisi niin suomalaiseen makuun normaalisti uppoava olekaan. Itse äänestäisin tällä hetkellä eri tavalla kuin mitä silloin äänestin ja taitaa olla että Ranska on noussut omaksi suosikikseni.

Sveitsiä tuossa povasin aiemmin viikolla voittajaksi, mutta ne odotukset voi kyllä heittää romukoppaan, sillä niin totaalisesti on tuo esitys pilattu. Tai ainakin luulin biisin kertovan jostain elämästä ja kuolemasta, mutta kyseessä onkin ilmeisesti huumoribiisi, sillä niin täyttä komediaa esittäjän tanssi tai sitä muistuttava on lavalla. Enhän minä ranskaa toki ymmärräkään. Käykää katsomassa klippiä harjoituksista tai odottakaa torstaihin.

E: No tässä tuo lyhyt klippi harjoituksista


 
Viimeksi muokattu:

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Vedonlyöntitilastojen top10 on tällä hetkellä:

1. Italia
2. Ranska
3. Malta
4. Islanti
5. Kypros
6. Bulgaria
7. Sveitsi
8. Ukraina
9. Liettua
10. Kreikka
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Sieltähän se Sveitsi on romahtanut alaspäin listalla ja miksiköhän. Italian esitys näyttää kyllä hyvältä, joten ei yllätä kärkisija.

Suomen esityshän on myös ihan tyylikäs, mutta poikkeaa aika vähän UMK-esityksestä. Mielestäni on virhe Suomelta, että nimenomaan tuo UMK-esitys on asetettu ns. viralliseksi musiikkivideoksi, vaikka biisistä on tehty ihan oikeakin musavideo. Suuri osa viisukatsojista on luukuttanut tuota esitystä urakalla, ja nyt itse viisuesitys tulee olemaan visuaalisesti samaa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Milloin (ja miksi) Naminami-pusipusi-Bjurströmistä on tullut nega-Marco? Tuli nimittäin tuossa Ylen ohjelmassa yllärinä, kun mollasi melkein kaikkia kisailijoita varsin tylysti.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Vedonlyöntitilastojen top10 on tällä hetkellä:

1. Italia
2. Ranska
3. Malta
4. Islanti
5. Kypros
6. Bulgaria
7. Sveitsi
8. Ukraina
9. Liettua
10. Kreikka

Sinänsä jännä kun Italian biisi ei ole erikoisen iskevä ja kuitenkin Suomi vie pinnoja Italian mahdollisilta äänestäjiltä. Ranska ei tuu voittaan viiisuja niin kauan kun esitys tuollainen. Itse kyllä haluan nähdä Liettuan ja Ukrainan livet ja päättää sitten mitä petsaan top-10 petseihin. Jännä myös että Ruotsin viisu ei saa mitään hehkutusta (onhan se toki mitäänsanomattoman huono).
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Siellä on nyt ollut koronavirustapauksia Islannin ja Puolan delagaatioissa. Saa nähdä, että pystyvätkö kyseisten maiden edustajat esiintymään torstain semifinaaleissa vai joutuvatko turvautumaan harjoituksissa nauhoitettuun versioon.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Voitti tai ei, mutta Sveitsin biisi on varmaan ikinä ensimmäinen omaan musamakuuni täydellisesti osuva tsipale Euroviisuissa. Islannin biisikin on sellainen, mitä voisin kuunnella ihan mielikseni. Erittäin harvinaista, että kaksi noin hyvää kappaletta samoissa kisoissa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Voitti tai ei, mutta Sveitsin biisi on varmaan ikinä ensimmäinen omaan musamakuuni täydellisesti osuva tsipale Euroviisuissa. Islannin biisikin on sellainen, mitä voisin kuunnella ihan mielikseni. Erittäin harvinaista, että kaksi noin hyvää kappaletta samoissa kisoissa.

Tämä se on hauskaa tällaisissa kisoissa, eli kuinka erilaisista kappaleista ihmiset pitävätkään. Nuo molemmat ovat nimittäin mielestäni ihan kamalia. Sveitsin hehkutusta en ymmärrä yhtään, mielestäni täysin mitään sanomatonta vollotusta, jossa ei ole myöskään mitään "euroviisumaista". Esimerkiksi Ranskan kappale on ihan toista tasoa ja esiintyjäkin valovoimainen (toki Sveitsin osalta ei voi tietää yhtään, millainen lavaesitys tulee olemaan).

Islannin esiintyjässä kieltämättä jotain sympaattista ja itse askarrelleuille tultaa syökseville soittimille :littipeukku: Kappale kuulostaa kuitenkin joltain jazzilta, mikä on kamalaa, ja huumorikin jää vähän köyhäksi. Esimerkiksi Ukrainan veijo-veijo-veto on musiikillisesti ja humoristisesti saati sitten anarkiallaan ihan ylikylän veto verrattuna tähän Islannin veisuun.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä se on hauskaa tällaisissa kisoissa, eli kuinka erilaisista kappaleista ihmiset pitävätkään. Nuo molemmat ovat nimittäin mielestäni ihan kamalia. Sveitsin hehkutusta en ymmärrä yhtään, mielestäni täysin mitään sanomatonta vollotusta, jossa ei ole myöskään mitään "euroviisumaista". Esimerkiksi Ranskan kappale on ihan toista tasoa ja esiintyjäkin valovoimainen (toki Sveitsin osalta ei voi tietää yhtään, millainen lavaesitys tulee olemaan).

Islannin esiintyjässä kieltämättä jotain sympaattista ja itse askarrelleuille tultaa syökseville soittimille :littipeukku: Kappale kuulostaa kuitenkin joltain jazzilta, mikä on kamalaa, ja huumorikin jää vähän köyhäksi. Esimerkiksi Ukrainan veijo-veijo-veto on musiikillisesti ja humoristisesti saati sitten anarkiallaan ihan ylikylän veto verrattuna tähän Islannin veisuun.
No se kertoo aika tarkkaan sekä Euroviisuista että mun musamausta. Eipä kummassakaan mun suosikissa ole tosiaan mitään euroviisumaista. Tollanen elektropop, mitä se Veitsin viisu edustaa, on ollut viime aikoina useahkosti mun soittolistoilla. Islantilaisesta musiikista olen tykännyt siitä lähtien, kun maassa vierailin. Tai oikeastaan jo sitä ennen, kun Sigur Ros räjäytti tajuntani. Mutta noita salaperäisellä tavalla koukuttavia pop-ralleja maassa osataan tehdä. Vierastin ensin kotikutoista show'ta, mutta hauskan puolelle se meni siinä vaiheessa, kun pyrotekniikka astui kehiin. Nautin aivan suunnattomasti.
 

redpecka

Jäsen
Katoin sattumalta eilen jonkun areenaeuroviisujutun ja käytännössä kokonaan. Oli mahtava kokemus.

Samalla guugletin kuka on tuo hattupää-stanley ja toimittaja-Silvennoinen. Boerluiksen tiesinkin, sopii tähän formaattiin mielestäni itseoikeutetusti. Hattupää jäi guuglettelusta huolimatta etäiseksi, mutta Marco Bjurstöm sai meigän arvostukset - en tiennyt että tuo naminami-tyyppi on oikeesti noin fiksu. Aivan mahtava pappa-hahmo tuossa studiossa. Se juontaja-nainen oli myös halattava ja enemmänkin enemmänkin.

Biiseistä: se armenia tai vastaava "sugar"-tsibale: ai että! Mutta kyyneleet alkoi valua kumminkin vasta Ranskan kappaleessa. Ja haluan sanoa, että olen kyyninen ja en normielämässä kiinnostunut tällaisesta kulttuurista jossa hypetetään mageaa samalla kun tuhka karisee olkapäälle. Mutta tuo referenssi edithpiafiin sekä itse näin tarantinon ingloriusbasrerds fiboja sekä jos meidän A. Kaurismäki tekisi toimintadramaattiteemaisen ranskaleffan niin tää biisi voisi soida siinä murhakohtauksessa.

1. Ranska
2. Se joku armenia sugar
3. Islanti
4. Suomi
5. loput
6. Tuure & Marco
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hattupään isähän on Mr. X, eli Hurriganesin Roadrunnerin tuottaja.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
@redpecka "Sugar" kappale on Moldovan viisu. Armenia ei osallistu tämän vuoden Euroviisuihin.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Nyt kun semifinaalit ovat hyvin lähellä niin veikkaillaan, ketä menisi finaaliin.

Ensimmäisestä semistä, niin sanottuja varmoja maita ovat:

1. Malta
2. Kypros
3. Liettua
4. Ukraina
5. Venäjä
6. Ruotsi

Näistä en ole niin varma, mutta uskon finaalipaikkaan:

7. Norja

Ja tämän jälkeen, veikkaan että nämä mutta voi kääntyä miten vain:

8. Kroatia
9.
10. Romania

Toinen semifinaali ja sama homma.

Ensiksi varmat:

1. Sveitsi
2. Islanti
3. Suomi
4. Bulgaria

Sitten semivarmat:

5: San Marino
6. Kreikka

Ja lopuksi kolikonheitto

7. Serbia
8. Moldova
9. Itävalta
10. Portugali


Edit: muokattu Israel pois. Israelin toimet varmaan rajoittavat ääniä ja uskon heidän sen takia jäävän ulos.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Nyt kun semifinaalit ovat hyvin lähellä niin veikkaillaan, ketä menisi finaaliin.

Ensimmäisestä semistä, niin sanottuja varmoja maita ovat:

1. Malta
2. Kypros
3. Liettua
4. Ukraina
5. Venäjä
6. Ruotsi

Näistä samaa mieltä, mutta lisäisin samaan listaan ainakin Romanian.

Näistä en ole niin varma, mutta uskon finaalipaikkaan:

7. Norja

Oma veikkaukseni on, että Norja yllättäen putoaa finaalista. Sen sijaan pitäisin itse Azerbaidzania semivarmana tapauksena.

Ja tämän jälkeen, veikkaan että nämä mutta voi kääntyä miten vain:

8. Kroatia
9.
10. Romania

Edit: muokattu Israel pois. Israelin toimet varmaan rajoittavat ääniä ja uskon heidän sen takia jäävän ulos.

Tuo politiikka tietysti saattaa vaikuttaa (myös Azerien kohdalla), mutta jotenkin olen taipuvainen uskomaan, että Israel silti tiensä finaaliin selvittää. Myös Kroatia tuntuu tällä hetkellä finalistilta, joten oma veikkaukseni huomisen osalta on:

Malta
Kypros
Liettua
Ukraina
Venäjä
Ruotsi
Romania
Azerbaidzan
Israel
Kroatia

Irlanti on kyllä yksi omia suosikkejani, mutta itä-eurooppalaisia on paljon äänestämässä tässä eka semissä, että uskon sen koituvan paitsi Irlannin niin myös Belgian ja Norjan kohtaloksi. Niin ja Australian.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hattupään isähän on Mr. X, eli Hurriganesin Roadrunnerin tuottaja.

Ja äitinsä puolesta myös aika kuuluisaa Gullichsenin sukua. Äitinsä on kirjailija, enonsa tunnettu kuvataiteilija, vaarinsa arkkitehti jne.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Laitetaan oma satunnaisrivi ensimmäisen semifinaalin jatkoonmenijöistä ennen huomisen esityksiä:

1. Malta: Sekä raadit että yleisö äänestää Maltan varmasti finaaliin
2. Kroatia: Perusvarma pop-biisi ja meikäläisen suosikki tästä semifinaalissa. Tulee olemaan noin 5-10 sijoilla sekä raati- että yleisöäänissä
3. Ukraina: Menee yleisöäänillä finaaliin, koska Euroviisujen raadit eivät syty etno-biiseihin.
4. Liettua: Tulee olemaan yleisöäänissä paremmalla sijalla kuin raatiäänissä.
5. Ruotsi: Menee raatiäänillä finaaliin yleisön rankatessa Ruotsin sinne 8-12 sijalle.
6. Kypros: Ei vaikeuksia selviytyä finaaliin, mikäli kaikki menee esityksessä kohdilleen.
7. Venäjä: Yleisöäänten turvin finaaliin raatien jättäessä Venäjän top-10 ulkopuolelle.
8. Azerbaidzhan: Niukasti jatkoon kokonaissijoituksen ollessa 8-9.
9. Romania: Roxenin viime vuoden hype riittää Romanian finaalipaikkaan.

Viimeisestä jatkopaikasta taistelevat Australia, Israel ja Norja. Australian yleisöääniä voi verottaa se, että Australian esitys kuullaan live-on-tapena. Israelin viime vuoden viisu oli minun mielestäni selkeästi parempi kuin tämän vuoden viisu. Toisaalta Edenin viime vuoden hype voi auttaa Israelin finaalipaikkaan. Lisäksi Israel saattaa saada myös sympatiaääniä Gazan tilanteen takia. Norjan TIX ei oikein sytytä mua. Mutta jos jatkoon pääsee, niin toivottavasti musiikillisin avuin, eikä sairautensa Touretten turvin
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Miksei kukaan noteeraa Ranskaa täällä? Olenko se vain minä ja Marco jotka herkistyy näistä tämmösistä nostalgiatuotoksista tuotuna nykypäivään?

Toi biisi ja video on ihan huippua, siinä on niin paljon referenssiä niin moneen mutta hyvällä ja oikealla maulla tehtynä. Minä olin näkevinäni myös monalisamaalauksen Mona Lisan tuossa päänäyttelijässä videon leikkausjutskien aikaansaannoksena. Sanokaa nyt joku muukin tykkäävänne tästä etten ihan yksin Marcon kanssa tänne jää.

E: Jos saisi jollekin suomalaiselle artistille suositella coverikappaletta tästä tehtävän niin levymogulina tarjoaisin biisiä Chisulle.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksei kukaan noteeraa Ranskaa täällä? Olenko se vain minä ja Marco jotka herkistyy näistä tämmösistä nostalgiatuotoksista tuotuna nykypäivään?

Toi biisi ja video on ihan huippua, siinä on niin paljon referenssiä niin moneen mutta hyvällä ja oikealla maulla tehtynä. Minä olin näkevinäni myös monalisamaalauksen Mona Lisan tuossa päänäyttelijässä videon leikkausjutskien aikaansaannoksena. Sanokaa nyt joku muukin tykkäävänne tästä etten ihan yksin Marcon kanssa tänne jää.

E: Jos saisi jollekin suomalaiselle artistille suositella coverikappaletta tästä tehtävän niin levymogulina tarjoaisin biisiä Chisulle.

Semisti diggaan! Hehkeä ja herttainen naisartisti vetämässä tummasävyistä pianoballadia, voisiko joku muka mennä vikaan? :) Vähintään paras sijoitus Ranskalle vuosikausiin odotettavissa.
 

redpecka

Jäsen
Semisti diggaan! Hehkeä ja herttainen naisartisti vetämässä tummasävyistä pianoballadia, voisiko joku muka mennä vikaan? :) Vähintään paras sijoitus Ranskalle vuosikausiin odotettavissa.
Kaunis analyysi. En tiedä miten ranska pärjäillyt viimeaikoina, muttei sillä väliä. Minä olen ihan tässä kelkassa, kylmiä väreitä videosta, biisistä ja esiintyjästä. Uh.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Sveitsi iski aika lujaa heti ensikuuntelulla. Toivottavasti kundilla on ääni vireessä myös livessä. Tollaisella biisillä olisi meidän viime vuoden Akselikin voinut vetää melko hyvänkin sijoituksen kisoissa, joita sitten toki ei edes koskaan järjestettykään.

Muita kelpo ralleja ensimmäisen kuuntelun perusteella: Italia, Ruotsi, Kroatia, Azerbaidzhan, (Suomi).

Ukrainalta ja Islannilta ihan mielenkiintoiset kokeilut ja kotisohvan kaksihenkiseltä raadiltamme irtosi peukku myös näille.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Hogasin että viisut on tällä viikolla ja ajattelin katsoa ykköseltä tuon esikatseluohjelman. Ilmeisesti YLE on tullut siihen tulokseen ettei näitä kisoja kannata enää normaali-ihmisille suunnata. Siinä vaiheessa kun se keltaisiin trikoisiin pukeutunut käsiä heilutteleva homppeli avasi suunsa niin meikäläisen telkkarikuva siirtyi Barnsleyn ja Swansean nousukarsintapeliin.

On toi touhu mennyt ihan överiksi.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sveitsiä tuossa povasin aiemmin viikolla voittajaksi, mutta ne odotukset voi kyllä heittää romukoppaan, sillä niin totaalisesti on tuo esitys pilattu. Tai ainakin luulin biisin kertovan jostain elämästä ja kuolemasta, mutta kyseessä onkin ilmeisesti huumoribiisi, sillä niin täyttä komediaa esittäjän tanssi tai sitä muistuttava on lavalla. Enhän minä ranskaa toki ymmärräkään. Käykää katsomassa klippiä harjoituksista tai odottakaa torstaihin.

E: No tässä tuo lyhyt klippi harjoituksista




Katsoin vähän pidemmän klipin, eikä homma kyllä siinäkään vakuuttanut millään tavalla. En kyllä itsekään ymmärrä, mitä noilla kevätjuhlaliikkeillä ja vilkkuvaloilla oikein haetaan esitykseen. Kaunis kappale ja esittäjän ääni toimivat sellaisenaan pirun hyvin, niin miksi ihmeessä nyt fokusta viedään outoihin showelementteihin, joita löytyy monessa muussakin biisissä, ja vielä paremmin tehtynä? Kuusta ei aina tarvitse koristella kahteen kertaan.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
1. Ranska (Voisin katsella repeatilla Barbara Pravin esitystä. Niin huikea ääni ja tuo voima millä vetää. Olen myyty!)
2. Italia
3. Sveitsi

Kolme erilaista laulua, mutta vei kyllä mukanaan muutaman kuuntelun jälkeen. Ranska kuitenkin suhtkoht selkeä ykkönen omissa kirjoissani. Norjan olisin nostanut top-3:seen jos olisivat KEIINOn Monumentin laittanut kisoihin.

Sitten perässä satunnaisessa järjestyksessä

Norja (olisi nyt vaan vetänyt sen biisin norjaksi. Farssivalinta vaihtaa kieltä)
Ukraina
Azerbaidzhan
Suomi
Islanti
Kypros (Lady Gaga???)
Ruotsi
Kroatia
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös