”Löytösi” elintarvikkeiden saralla

  • 620 677
  • 2 196

444

Jäsen
Löytö ja löytö, mutta Prisman kaljahyllyn viereisessä hyllyssä pisti silmään Hamppusnacks -paketti. Onko joku testannu?
Ihan ok naposteltavaa. Maistuu hampulta ja siitä mausta joko tykkää tai sitten ei, tuossa sitä ei peitellä millään tavalla. Ovat ainakin terveellisiä, joskaan koko pussillista ei kannata kiskoa yhdeltä istumalta. Eikä välttämättä tekisi mielikään, sen verran on myös täyttävää. Osta kokeeksi pussillinen, niin tiedät.
 

444

Jäsen
Kombuchassa on kiva simaviba, käyminen mukavasti maistuu ja "jäätee" . Kelpo juoma, nämä vaan usein pilataan makusiirapein.

Juoko porukka jääteetä tai vastaavaa? Mikä on löytä tältä suunnalta?
Kombuchasta jos tykkää, niin kannattaa tehdä itse. Aloituspakkaus (n. 25€) maksaa itsensä nopeasti takaisin, kun vihreä tee ja sokeri eivät maksa juuri mitään. Yksi pullo maksaa kaupassa reilut 3€ (?) ja itse tehtynä on puoli-ilmaista. Moni myös jakaa noita sieniä esim. Facebookin eri palstoilla ilmaiseksi, koska niitä syntyy jokaisen valmistuskerran aikana yksi ylimääräinen lisää ja sillä yhdelläkin tekee n. 10 erää valmista juomaa. Maustaminen oman maun mukaan esim. sitruunalla ja inkiväärillä on myös suoranaista rakettitiedettä, kun tyrkkäät toisessa vaiheessa kourallisen mausteita purkkiin ja toteat, että oikein on maukasta.
 

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei oikeastaan suurempi löytö, mutta kuitenkin.

Pienempänä tykkäsin syödä kebakkoja. Siis niitä valmishyllystä löytyviä juttuja. Ei grilliin laitettavaa lihaa. Olivat todella hyviä silloin.

Tänään maistoin monen vuoden tauon jälkeen. Loppuelämä meneekin sitten ilman.
 

Undrafted

Jäsen
Lasten etäkouluruokapaketissa oli ruotsalaista näkkileipää Leksands. Ei ole tullut koskaan ostettua, mutta tästä tuli sekä oma että lasten suosikki. Ohuempaa kuin kotimaiset vaihtoehdot.

Toinen keittiössä suosikiksi noussut tuote on kotimainen ohra. Ohrahelmet ovat korvanneet riisin liki täysin meillä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kombuchassa on kiva simaviba, käyminen mukavasti maistuu ja "jäätee" . Kelpo juoma, nämä vaan usein pilataan makusiirapein.

Juoko porukka jääteetä tai vastaavaa? Mikä on löytä tältä suunnalta?

Jääteetä kuluu aika paljonkin. Joskus olen valmistanut sitä itse. Sekä alkoholitonta että alkoholillista. Resepti: 1,5 litraa todella vahvaa teetä, esimerkiksi Earl Grey käy hyvin, koskapa se on maustettu sitrushedelmä bergamotilla, joka antaa sille sen miellyttävån luonteenomaisen soundin. Sokeria nollasta pariiin desilitraa. Sitruunaa jos on, niin häntä siivuina tahi lohkoina kannuun ja jääkaappiin jääpalojen kanssa.

Sitten alkoholillinen käymispohjainen "jääteeresepti" kuuden vuoden takaa:

...arvostelen "Uleåborg Iced Tea" -juoman, jota valmistin itse kuukausi sitten. Tässä pitää tietää, että kyseessä on oikeastaan kilju, jonka kantavierre on lämmintä Pirkka-sarjan Earl Grey -teejuomaa. Käymiseen Pirkka-kuivahiivaa ja Suomen sokerin taloussokeria.

Uleåborg Iced Tea muistutti väriltään paiseesta purskahtavaa mätää. Kahteen kertaan suodatettuna alkoi liemi muuttua lähes läpinäkyväksi. Alijäähtyneenä juoma oli kuin armeijan alkupäivät, eli kun ei liikoja miettinyt, niin siedettävää oli. Jostakin täysin käsittämättömästä syystä UIT ei edes yrjöttänyt akuuttivaiheessa. Himmeästi saattoi nauttija kokea suussaan Earl Grey -teen bergamot-aromin. Juoman hinta per litra on noin 30 senttiä, joten hinta-laatusuhde on ihan kelvollinen, prosentteja UIT:ssa oli noin 10, ehkä snadisti alle.

Muuta: Uleåborg Iced Tea kannattaa nauttia yksin, koska sivulliset voivat vetää vääriä tai oikeita johtopäätöksiä juoman nauttijan alkoholisoitumisasteesta ja rahataloudellisesta potenssista.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Kombuchassa on kiva simaviba, käyminen mukavasti maistuu ja "jäätee" . Kelpo juoma, nämä vaan usein pilataan makusiirapein.

Näissä tuntuu muuten olevan eroja valmistajien kesken. Se Puhdistamon tuote (Portugalissa valmistettu) ei kyllä maistu meikäläiselle, mutta ainakin ne Tampereella valmistetut Good Guys -kombuchat ovat herkkua. Mausteiden käyttö ollut noissa ainakin maistamissani suht maltillista eikä millään colalla tai vastaavalla ole pilattu. Tosiaan simamainen fiilis noista jää, mutta sokerin osuus on tietenkin rutkasti pienempi.

edit. Kotisivuilla näköjään myyvät myös noita Ishmaelin mainostamia kotivalmistuspaketteja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kiitoksia Kombucha/Jäätee -vinkeistä, vaikkakin aika on mukamas aina kortilla ettei tälläistä ehdi itse tekemään ja ottaa valmiin mukaan kaupasta. Ne ehkä on enemmän niitä nopeita löytöjä kuten ketjussa on juteltu.
Onhan tuo simakin mun makuun mutta ei sitäkään tule tehtyä kuin kerran 10 vuodessa.

Urheilujuomapuolelle taas olen tehnyt monestikin oman sporttidrinkin 5 minuutissa ennen kuin lähden urheilemaan. Vihreää teetä, sitruunaa, suolaa, hunajaa.

Niin ja se mun lähiviikkojen Kombucha on ollut Grazy Cocon, valmistettu Bulgariassa. Vihreä tee pohja, luomu kombucha ja sitten 2% jotain makua kuten inkivääri. Saa K-marketeista.
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei oikeastaan suurempi löytö, mutta kuitenkin.

Pienempänä tykkäsin syödä kebakkoja. Siis niitä valmishyllystä löytyviä juttuja. Ei grilliin laitettavaa lihaa. Olivat todella hyviä silloin.

Tänään maistoin monen vuoden tauon jälkeen. Loppuelämä meneekin sitten ilman.
Täytyykin kokeilla. En varmaan sitten teinivuosien ole noita suuhuni laittanut. Silloin maistui.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kofeiinia noissa on tosiaan jonkin verran enemmän kuin vaikkapa Batteryssa, mutta enhän mä kofeiinista ole vieroittautumassa. Perus energiajuomalla saa aikamoisen yliannostuksen tiettyjä vitamiineja sekä tietysti sokeria, Lisäksi ne sisältävät tauriinia, jota ihminen ei tarvitse todellisuudessa mihinkään ja sen terveysvaikutuksiakin on tutkittu melko vähän

NOCCOt ovat energiajuomiin verrattuna sokerittomia ja "maltillisesti" vitaminoituja. Jos ennen pitkää osaisi pysyttäytyä täysin kahvissa ja teessä, niin se olisi tietysti kaikista paras vaihtoehto.
Samasta syystä minä olen juonut noita Puhdistamon Natural Energy Drinkkejä, jotka on makeutettu stevialla. Ovat sokerittomia ja maistuvat ihan hyvältä. Varsinkin vihreä omena.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Samasta syystä minä olen juonut noita Puhdistamon Natural Energy Drinkkejä, jotka on makeutettu stevialla. Ovat sokerittomia ja maistuvat ihan hyvältä. Varsinkin vihreä omena.
Nämä Puhdistamon juomat ovat myös oma suosikkini. Joskus tulee hörpittyä myös Clubmatea kofeiinioireisiin. Noccoissa tökkii sivumaku, jota noissa Puhdistamon juomissa ei samalla lailla ole.
 

444

Jäsen
Näissä tuntuu muuten olevan eroja valmistajien kesken. Se Puhdistamon tuote (Portugalissa valmistettu) ei kyllä maistu meikäläiselle, mutta ainakin ne Tampereella valmistetut Good Guys -kombuchat ovat herkkua. Mausteiden käyttö ollut noissa ainakin maistamissani suht maltillista eikä millään colalla tai vastaavalla ole pilattu. Tosiaan simamainen fiilis noista jää, mutta sokerin osuus on tietenkin rutkasti pienempi.

edit. Kotisivuilla näköjään myyvät myös noita Ishmaelin mainostamia kotivalmistuspaketteja.
Itse haksahdin tuohon valmistamiseen juuri näiden kautta, kun olivat esittelemässä valmistamista joogafestareilla. Joo, olen juuri niin hippi. Mutta jos joku empii tuota 25€ aloituspakkauksen tilaamista, mutta mieli vetää silti kokeilemaan valmistusta, niin niitä scobyja saa tosiaan yleensä muilta kotikokeilta ihan ilmaiseksi. Toki niissä on sitten aina valmiiksi jokin aromi mukana, joka tarttuu siitä teestä, mihin on edelliset kerrat valmistettu. Tai jos on maustettu jo ensimmäisen fermentoinnin aikana, niin se mauste tulee sienen mukana.
Mutta on halpaa ja helppoa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Toinen keittiössä suosikiksi noussut tuote on kotimainen ohra. Ohrahelmet ovat korvanneet riisin liki täysin meillä.
Itse olen korvannut kanssa riisin ohralla. Eilinen löytö elintarvikkeen saralla oli pieni kasvusto korvasieniä. Ne kun yhdisti ryöppäyksen jälkeen tuoreeltaan tom yum tahnalla maustetussa kookosmaidossa keitettyyn kattilalliseen ohrahelmiä, saatiin lopputulemana erittäin pätevä suomalais-thaimaalainen korvasieniohratto.
 
Helsingin makkaratehtaan chorizonakki. Wtf? Aika ihanaa ja jostain tulee semmoinen pepperonimainen pitsan haju- ja makuelämys. 10/10.
Pitääkin napata seuraavalla kauppareissulla mukaan. Tykkään chorizosta kuin hullu puurosta, tätä ei vain ole kauppojen hyllyiltä sattunut silmään. Ainakin K-ruoka -sovelluksen mukaan pitäisi kyllä paikallisessa Citymarketissa olla.
 

Aapee79

Jäsen
Pitääkin napata seuraavalla kauppareissulla mukaan. Tykkään chorizosta kuin hullu puurosta, tätä ei vain ole kauppojen hyllyiltä sattunut silmään. Ainakin K-ruoka -sovelluksen mukaan pitäisi kyllä paikallisessa Citymarketissa olla.

Oli itselle uutuus. Kuullut hyvää Hesan makkaratehtaan tuotteista ja tämä sattui silmään sitten Prismasta. Ei ole yhtään tulinen, mutta silti tulee ihan kiva pieni jälkipolte ja - maku. Toimii hodareiden välissä mainiosti tai sitten pelkästään sellaisenaan ahnaasti nauttien.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Lidlin Elderflower Soda pop on makoisaa juotavaa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Lidlin Elderflower Soda pop on makoisaa juotavaa.
Kuulen noista nyt ensimmäistä kertaa, mutta mututuntumalla tuo vadelma-laventeli voisi sopia omaan makuun parhaiten (rakastan vadelmaa kuollakseni). Pitäneepä ottaa testiin...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tampereellakin tehdään jotain, mikä on Suomen parasta: nimittäin nakkeja. Wigrenin herkkunakit ovat maan parhaita, ja muutkin Wigrenin lihatuotteet ovat kyllä laadukkaita.

 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Suomen parhaiksi nakeiksi äänestäisin Makulihan Maalaisnakkeja, mutta eipä noita enää valitettavasti ole ainakaan K-kaupoissa muutamaan viikkoon näkynyt.

 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Kotipizzan dippikana menee ehdottomasti jatkoon! Kunnon kanaa eikä mitään nugettisörsseliä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Rainbow mansikkabanaanismoothie litran pakkauksessa. Yleensä nämä smoothiet maksavat jotain 4 euroa puolelta litralta, mutta tämä Rainbown halpisversio maksaa 2,7 euroa litralta. Smoothiessa 40 % mansikkaa, joten on muuten hyvää...
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Lidlin Italiamo-merkkinen tiramisun makuinen jäätelö on kyllä todella jees. Tämän lisäksi maistoin saman merkin prosciutto e mozzarella pizzaa, joka voitti kyllä tavalliset grandiosat.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Lidlin Italiamo-merkkinen tiramisun makuinen jäätelö on kyllä todella jees. Tämän lisäksi maistoin saman merkin prosciutto e mozzarella pizzaa, joka voitti kyllä tavalliset grandiosat.
Lidlin maatuotteissa on kyllä helmiä joukossa. Erityisesti nämä italia kamppanjan pizzat. Espanja viikon aikana tulee kotia kannettua perununamunakkaita myös jonkin verran.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös