Homous ja jääkiekko!

  • 70 411
  • 457

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
Tässä ketjussa on ollut aika kärkkäitä mielipiteitä.

Mitä mä nyt vielä haluan sanoa on se, että rakkaus ei katso sukupuolta. Mulle on ihan ok, jos ihmiset ei mun biseksuaalisuudesta tykkää, Minä haluan olla sitä mitä olen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tässä ketjussa on ollut aika kärkkäitä mielipiteitä.

Mitä mä nyt vielä haluan sanoa on se, että rakkaus ei katso sukupuolta. Mulle on ihan ok, jos ihmiset ei mun biseksuaalisuudesta tykkää, Minä haluan olla sitä mitä olen.

En nyt millään halua provoilla, mutta onko siis sinusta okei, jos ihmiset eivät tykkää sinusta sellaisena kuin olet? Vaikka aina on niitä ihmisiä, jotka eivät tykkää syystä tai toisesta, sehän on selvä. Mutta se, että ihmiset eivät tykkää jostain ihmisestä homouden tai biseksuaalisuuden takia on vähän sama kuin että jostakusta ei tykättäisi vasenkätisyyden takia.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
En nyt millään halua provoilla, mutta onko siis sinusta okei, jos ihmiset eivät tykkää sinusta sellaisena kuin olet? Vaikka aina on niitä ihmisiä, jotka eivät tykkää syystä tai toisesta, sehän on selvä. Mutta se, että ihmiset eivät tykkää jostain ihmisestä homouden tai biseksuaalisuuden takia on vähän sama kuin että jostakusta ei tykättäisi vasenkätisyyden takia.

Sä et voi heterona tietää näitä asioita mitä homot ja bi-sex henkilöt kohtaavat.

Niinkuin tossa aiemmin jo sanoin että pärjäisin varmaan teikäläisenki kanssa hyvin kun olisin vaan oma itseni.

Mutta esim yleisesti joka paikassa hyväksytään homous mutta yksilötasolla ei.

Vaikka olis kuinka kiusaamisen suhteen nollatoleranssi niin esim jos itse olisin avoimesti homo niin joutuisin kokeen yksilöllistä paskaa noin 10% lta meidän työpaikan henkilöiltä johon ei kukaan pysty puuttumaan koska se on näkymätöntä.

Kyllä ne henkilöt välttelee erittäin hyvin olemista kontaktissa mun kanssa. Ne tyypit joille se on ok niin kohtelee kuin muitakin.

Ja sit monella heterolla on se pelko jos avoimesti hengaavat homon kanssa niin että tulevat itse leimatuiksi.

Ja ihan omasta kokemuksesta tiedän. Ne ketkä ei tiedä että olen homo niin kohtelee mua vapaammin kuin ne jotka tietävät (näillä on tietty varautuneisuus).
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sä et voi heterona tietää näitä asioita mitä homot ja bi-sex henkilöt kohtaavat.

Tää on kyllä aika uskomatonta kuultavaa, että jossain työpaikassa vältellään hengaamasta jonkun kanssa homouden takia. Mulla on ollut monissa eri työpaikoissa useita homoja kavereina. Ja tämän tiedän siitä, koska he on olleet avoimesti sitä mitä ovat eikä homous ole koskaan määrittänyt heitä ihmisinä mun silmissä. Heidän kanssaan on käyty lounaalla, kahvilla, hengailtu vapaa-ajalla yms. siinä missä heteroidenkin kanssa. Itseasiassa koko ajatus jonkun määrittelemisestä ihmisestä homouden takia kuulostaa todella, TODELLA absurdilta.

Kuten sanottu, sama kuin vasenkätisyyttä pitäisi piilotella.
 

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
En nyt millään halua provoilla, mutta onko siis sinusta okei, jos ihmiset eivät tykkää sinusta sellaisena kuin olet? Vaikka aina on niitä ihmisiä, jotka eivät tykkää syystä tai toisesta, sehän on selvä. Mutta se, että ihmiset eivät tykkää jostain ihmisestä homouden tai biseksuaalisuuden takia on vähän sama kuin että jostakusta ei tykättäisi vasenkätisyyden takia.

Mä en valitettavasti voi sille mitään, jos joku ei musta välitä mun seksuaalisen suuntautumisen takia. Ihmiset ei tule koskaan muuttumaan niin, että mun biseksuaalisuus tai jonkin toisen homoseksuaalisuus olisi täysin hyväksyttävää.

Muotoilin ehkä viestini vähän väärin, mutta ei se musta tietysti ole ok, jos ton takia ei ystävyyssuhteita saa. Viittaan ehkä myös siihen, että oli entisiä pelikavereita ja muita kavereita, jotka hylkäsi sen jälkeen, kun tulin "kaapista".

Vanhemmille tulin "kaapista" ulos aikanaan ja he totesivat, että "ei toi tee susta yhtään huonompaa miestä. Ole mitä olet."

Enkä mä näe sun viestiä mitenkään provoiluna. Hyvä kysymys!
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sä et voi heterona tietää näitä asioita mitä homot ja bi-sex henkilöt kohtaavat.

Niinkuin tossa aiemmin jo sanoin että pärjäisin varmaan teikäläisenki kanssa hyvin kun olisin vaan oma itseni.

Mutta esim yleisesti joka paikassa hyväksytään homous mutta yksilötasolla ei.

Vaikka olis kuinka kiusaamisen suhteen nollatoleranssi niin esim jos itse olisin avoimesti homo niin joutuisin kokeen yksilöllistä paskaa noin 10% lta meidän työpaikan henkilöiltä johon ei kukaan pysty puuttumaan koska se on näkymätöntä.

Kyllä ne henkilöt välttelee erittäin hyvin olemista kontaktissa mun kanssa. Ne tyypit joille se on ok niin kohtelee kuin muitakin.

Ja sit monella heterolla on se pelko jos avoimesti hengaavat homon kanssa niin että tulevat itse leimatuiksi.

Ja ihan omasta kokemuksesta tiedän. Ne ketkä ei tiedä että olen homo niin kohtelee mua vapaammin kuin ne jotka tietävät (näillä on tietty varautuneisuus).

En ehkä voikaan kaikkea tuota tietää. Tai en voi ainakaan tietää, miltä se tuntuu. Mutta olen nähnyt näitä asioita läheltä. Olen heilunut homojen ja lesbojen kanssa samoissa porukoissa ja joskus jopa homobaareissa, enkä ole koskaan miettinyt sitä sen enempää. Ja kuten aiemmin kirjoitin, olen opiskeluissa ja työelämässä ollut paljon homojen ja lesbojen kanssa tekemisissä, mutta näillä aloilla tuohon porukkaan on ollut aina rennompi suhtautuminen. Minä olen siis nähnyt suhtautumisessa aika vähän ongelmia, mutta ei se tietenkään ole koko totuus. Sitä pitäisi kysyä niiltä, joita asia oikeasti koskee. Minähän olen ollut vain tällainen hangaround-hetero.

Muotoilin ehkä viestini vähän väärin, mutta ei se musta tietysti ole ok, jos ton takia ei ystävyyssuhteita saa. Viittaan ehkä myös siihen, että oli entisiä pelikavereita ja muita kavereita, jotka hylkäsi sen jälkeen, kun tulin "kaapista".

Vanhemmille tulin "kaapista" ulos aikanaan ja he totesivat, että "ei toi tee susta yhtään huonompaa miestä. Ole mitä olet."

Jos jotkut pelikaverit ja muut kaverit tekivät noin, niin se oli perseestä. Olisi luullut, että se pelikaveruus tai kaveruus olisi merkinnyt jotain.

Vanhempien suhtautuminen oli sen sijaan ainoa oikea. Noin minäkin suhtautuisin omaan lapseeni, jos tilanne olisi tuo.
 

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
Jos jotkut pelikaverit ja muut kaverit tekivät noin, niin se oli perseestä. Olisi luullut, että se pelikaveruus tai kaveruus olisi merkinnyt jotain.

Vanhempien suhtautuminen oli sen sijaan ainoa oikea. Noin minäkin suhtautuisin omaan lapseeni, jos tilanne olisi tuo.

Onhan se, mutta minkäs teet. Mä olen ajatellut sen niin, että ei ne ole olleet todellisia ystäviä.

Vanhemilleni annan täyden synninpäästön - ovat kohtalaisen konservatiisivia, mutta olivat aivan sinut mun biseksuaalisuuden kanssa.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Tässä ketjussa on ollut aika kärkkäitä mielipiteitä.

Mitä mä nyt vielä haluan sanoa on se, että rakkaus ei katso sukupuolta. Mulle on ihan ok, jos ihmiset ei mun biseksuaalisuudesta tykkää, Minä haluan olla sitä mitä olen.
Mua lähinnä hämmästyttää että millä verukkeella muilla voisi olla mitään sanomista siihen mitä olet. Siis ihan oikeasti.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mua lähinnä hämmästyttää että millä verukkeella muilla voisi olla mitään sanomista siihen mitä olet. Siis ihan oikeasti.

Tiedäthän sä että maailma on täynnä ihmisiä joilla on omat oikeat mielipiteet. Hyvänä esimerkkinä vaikka tällä hetkellä toi Big Brother talossa oleva Ville.
 
Mitä mä nyt vielä haluan sanoa on se, että rakkaus ei katso sukupuolta. Mulle on ihan ok, jos ihmiset ei mun biseksuaalisuudesta tykkää, Minä haluan olla sitä mitä olen.

Tämä on kyllä se kanta mikä kannattaa ottaa jos pystyy, ettei kiinnosta mitä muut on mieltä. Yhtä lailla kuin mua ei kiinnosta onko joku biseksuaalinen, homo tai mitä vaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mitenkähän muuten jos historia olis jakanut kortit niin että Tami olis ollut Leijonien koutsina viime keväänä ja Kiva-Pekka valittu aikanaan presidentiksi, niin olisiko Tami ollut pukkarin ovella vastassa kun Pekka koittaa pukkariin ja tylyttänyt Mikki Hiirtä että "ei mitään käyttöö, lähe menee."
Tämän ajatusleikin logiikka ei toimi. Jos Tami olisi ollut koutsina, niin ei Suomi ikinä mitään kultaa voittanut, eikä Pekalla olisi mitään intressiä ollut mihinkään pukkariin tunkea.
Mutta periaatteeessa hauska ajatus.
 

Maatta

Jäsen
Parin sivun päässä oleva nimimerkki Andrejn linkki toi tuulahduksen 2000-luvun alun homokeskustelusta tällä palstalla. Siinä keskustelussa pohdittiin, voiko homoseksuaalisuus olla synnynnäistä. Nimimerkki Mixu totesi pontevasti "Ja väite että Homoksi synnytään on täysin absurdi vai onko joku vastasyntynyt näin kertonut?" En kyennyt lukemaan kommenttia naama pokkana.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mietin kauan, kuuluuko tämä linkki lätkä-aiheen puolelle vaiko vapaan pride-ketjuun. Kiekkopuolen keskusteluissa tuntee kiekkokatsojissa kapeakatseisuutta. Moni on pitkään lajia seurannut tai ollut mukana työkseen, joten katseen laajentaminen on haastavampaa. Samaan aikaan nuorempi väki tubettaa ja harrastaa esim. esportseja enemmän. Noissa meininki on paljon värikkäämpää. Tämän päivän nuoret näissä avarakatseisempia, enkä ihmettele, etteivät ehkä osaa jääkiekkoa seurata tai pelata.

Eilinen juttu toi nämä samat mielikuvat mieleeni (linkki HS:n juttuun). Poliisille tuli viime vuonna yhä enemmän ilmoituksia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuneista viharikoksista

"Tyypillisimmin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuneet viharikokset tapahtuivat ravintolassa."

Äijät pubeissa ei siedä erilaisuutta (näin rajusti kärjistäen, mitään puoluettahan en tähän möläytä...). Jopa allekirjoittanutta katsotaan ja ihmetellään, jos ilmestyn matsin aikaan jonnekin äijien kuppilaan ja juon tuopin olutta. Vai onko se turkulaista sisäsiittoisuutta, joskus hieman samoin tulee esiin.

"Uhrin vammaisuuteen liittyviä viharikoksia ilmoitettiin 48 kappaletta, mikä on 16 prosenttia vuotta 2017 vähemmän. Päärikosten määrä kasvoi kahdella prosentilla."

Tämäkin surullista, vaikka onkin vähenemään päin. Käyn usein keskusteluja vammaisten ja sairaiden tilanteista ja näissäkin korjattavaa. Ennakkoluuloja ja oletuksia liittyy moniin sairauksiinkin. Näistä moni varmasti olisi halunnut urheilla joskus, siksi joutuvat tänä päivänä tyytymään penkkiurheiluun. Tämäkin osa ottelukokonaisuutta ja fanittamista, jonka kuuluisi nousta esiin ehkä pride-teeman rinnalla.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minua ei käsittääkseni tunneta täällä homovastaisena ihmisenä, vaan pikemminkin päinvastoin, ja ihan perusteesta. Mutta mitäs kuuluu Suomen ensimmäiselle Straight Star Allylle eli Harri Tikkaselle? Keski-Euroopassa pelannut vissiin viime vuodet. Kellään tarkempaa tietoa Harrin kuulumisista?

Hienoa että jostain niinkin takapajuisesta paikasta kuin Lappeenranta on voinut lähteä liigan eka Straight Star Ally. Pitkälle on Harri päässyt. Hieno mies. Tiedän että matka on ollut pitkä.
 
Viimeksi muokattu:

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Kiinnitin tätä palstaa luettuani huomion siihen, ettei kukaan ole täällä pohtinut sitä, miksi jääkiekkoilijoissa on erittäin vähän homoja (myös kaapissa olevat huomioiden) suhteessa normiväestöön. Sen sijaan lähes kaikki varmaan tietävät, että naisjääkiekkoilijoissa taas on huomattava yliedustus lesboja suhteessa normiväestöön. Selityksenkin tälle ilmiölle varmaan suurin osa tietää/ ymmärtää..No, täsmälleen vastaava selitys, mutta käänteisesti koskee miesjääkiekkoilijoita..Lätkän maskuliinisuus (tai miksi sitä kukin haluaa kutsua) palvelee naiskiekossa lesboja (keskimäärin) ja vastaavasti ei palvele mieskiekossa homoja..(keskimäärin)
 

redpecka

Jäsen
Minua ei käsittääkseni tunneta täällä homovastaisena ihmisenä, vaan pikemminkin päinvastoin, ja ihan perusteesta. Mutta mitäs kuuluu Suomen ensimmäiselle Straight Star Allylle eli Harri Tikkaselle? Keski-Euroopassa pelannut vissiin viime vuodet. Kellään tarkempaa tietoa Harrin kuulumisista?

Hienoa että jostain niinkin takapajuisesta paikasta kuin Lappeenranta on voinut lähteä liigan eka Straight Star Ally. Pitkälle on Harri päässyt. Hieno mies. Tiedän että matka on ollut pitkä.
Mikäs mikäs se tämä tämmöinen on? En kehtaa googlettaa siksi kysyn julkisesti täällä. Siis Lappeenrannan tiedän, mutta tämä straight jotain...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mikäs mikäs se tämä tämmöinen on? En kehtaa googlettaa siksi kysyn julkisesti täällä. Siis Lappeenrannan tiedän, mutta tämä straight jotain...

Se on semmoinen tosi pelottava juttu. Kannattaa mennä suihkuun, juosta kolme kertaa talon ympäri ja käydä uudestaan suihkussa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@redpecka

Harri Tikkanen oli ensimmäinen liigapelaaja, joka laittoi mailaansa sateenkaariteipit. Tukeakseen seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Googleta lisää hakusanoilla "straight star ally".

Hienoa, että Harri uskalsi olla se ensimmäinen. Jonkun se pitää aina olla. Harrille kaikkea hyvää jatkossakin. Hieno mies.
 

redpecka

Jäsen
@Peluuri Onhan näitä pohdittu. Tavalliset unelmavävytkin voivat kyllä näyttäytyä kieroilta neekerihuorapojannussijoilta jos joku höntti tilannetajuton haastattelija saapuu voittopelin jälkeen suorine lähetyksineen pukukoppiin tekee haastattelua.

Mutta matsokulttuurissa on kai myös tuo itsevarmuus että -ironia hyvin läsnä. Vaikkei kukaan hyväksy homostelua niin oikein tehtynä se on hulvatonta ja äijjää.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kiinnitin tätä palstaa luettuani huomion siihen, ettei kukaan ole täällä pohtinut sitä, miksi jääkiekkoilijoissa on erittäin vähän homoja (myös kaapissa olevat huomioiden) suhteessa normiväestöön.

Tiedätkö myös kaapissa olevat? Onko niitä paljon? Kerro lisää!
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Tiedätkö myös kaapissa olevat? Onko niitä paljon? Kerro lisää!
Itse asia on oleellinen. Ois tuon nyt luullut aukeavan. Jokainen tietää, että esim. miestanssijoissa on yliedustus homoja eikä sitä kyseenalaisteta. Tämä aliedustus kiekkoilijoissa on täsmälleen vastaava asia ja selitys sille yhtä helposti ymmärrettävä, mut jostain syystä tätä itsestäänselvyyttä ei haluta mukamas ymmärtää..Painotan, että homot ovat minulle aivan luonnollinen asia ja minulla on homoystäviä. Heille ei todellakaan ole ongelma myöntää, että kiekko ei ole homoille laajassa mitassa sopiva laji..
 

redpecka

Jäsen
@redpecka

Harri Tikkanen oli ensimmäinen liigapelaaja, joka laittoi mailaansa sateenkaariteipit. Tukeakseen seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Googleta lisää hakusanoilla "straight star ally".

Hienoa, että Harri uskalsi olla se ensimmäinen. Jonkun se pitää aina olla. Harrille kaikkea hyvää jatkossakin. Hieno mies.
Ok, hyvä Tikkasen Harri! Oliko tämä nyt sitten tässä samassa ryppäässä vuoden parin sisällä kun ****ulaiset itkivät praideista ja ****skin+muut ****läiset pahoittivat mielensä?

Haba on ollut aina legenda Lprassa.
 

redpecka

Jäsen
Jokainen tietää, että esim. miestanssijoissa on yliedustus homoja eikä sitä kyseenalaisteta. Tämä aliedustus kiekkoilijoissa on täsmälleen vastaava asia ja selitys sille yhtä helposti ymmärrettävä, mut jostain syystä tätä itsestäänselvyyttä ei haluta mukamas ymmärtää..
Mielestäni tällä fiksulla palstalla on aika hyvin ymmärretty tämä ja kieputeltu asiaa jos jonkin päin.

Päin vastoin, tuntuu, että jos jollain on jotain homoja vastaan niin erittäin vaikeaa sellaisen löytää tältä lätkispalstalta sielunkumppania ilman pelikieltoa.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse asia on oleellinen. Ois tuon nyt luullut aukeavan. Jokainen tietää, että esim. miestanssijoissa on yliedustus homoja eikä sitä kyseenalaisteta. Tämä aliedustus kiekkoilijoissa on täsmälleen vastaava asia ja selitys sille yhtä helposti ymmärrettävä, mut jostain syystä tätä itsestäänselvyyttä ei haluta mukamas ymmärtää..Painotan, että homot ovat minulle aivan luonnollinen asia ja minulla on homoystäviä. Heille ei todellakaan ole ongelma myöntää, että kiekko ei ole homoille laajassa mitassa sopiva laji..

Kiinnostaisi tietää, mistä tämä käsitys, että kiekkoilijoissa olisi "aliedustus" homoja on peräisin. Kun sitä näin faktana esiin tuodaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös