Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 995 197
  • 81 131

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Koronan kauhut alkavat vasta nyt valjeta todenteolla...

En voi edes kuvitella kuinka teennäistä ja myötähäpeää herättävää kuorolaulantaa kohta tuutataan eetteriin näiden yliarvostettujen määkijien toimesta. Hyi
Biisikin on varmaan jo valittu:
Mä en pelkää tän Koronan eessä
Vaikka duunit ne katoaa
Niinkuin viirus se tuulessa lentää
Ei se haittaa mä en pelkää...
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitäpä luulette, jos koronan kaltainen epidemia olisi ainoastaan köyhempien maiden, toisinsanoen kehitysmaiden riesa, kiinnostaisiko asia länsimaissa ketään? Sanotaan, että se olisi vaikka malarian kaltainen uusi tauti. Veikkaan, että lehdissä saattaisi näkyä otsikko siellä, ja otsikko täällä mutta muuten painettaisiin asia villaisella. Niin se vaan on, että siellä missä raha liikkuu, ihmiselämäkin on olevinaan arvokkaampi. Ja onhan kuolema meillä länsimaissa aikamoinen tabu muutoinkin. Täällä on vaikea hyväksyä, että joskus luonto tuo meille eteen haasteita, joille voimme tehdä hyvin vähän.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niinhän se on, kun ihmiselämän arvoa määrittää yksilön merkitys vallitsevan yhteiskunnan toiminnalle. Länsimaisen yhteiskunnan silmissä länsimainen malariapotilas on arvokkaampi kuin afrikkalainen.
Voin muuten arvata, että tätä koronaa on Afrikassakin jo aivan mielettömän paljon. Mutta siellä jonkin verran vieralleena, voin arvata että asia ei kiinnosta paikallisia yhtään. Kun elämässä on kyse siitä, että saa edes ruokaa joka päivä, yksi hivenen pahempi flunssapöpö ei kiinnosta pätkän vertaa. Yhdentekevä asia kertakaikkiaan. Ja onhan jo pelkkä malaria paljon vaarallisempi uhka.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sosiaali- ja terveysministeriön johtaja Tuija Kumpulainen sanoi juuri YLE:n uutisten erikoislähetyksessä että vanhukset saavat tietysti käydä kaupassa, mielellään kuitenkin silloin kun siellä ei ole paljon ihmisiä.
Näköjään näin. Pitää vielä yrittää selvitellä, että tarkoittaako "karanteenia vastaava olosuhde" samaa myös ulkomailta palanneille. Todennäköisesti ei, mutta helpottaisi elämää oleellisesti.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Itse asiassa olen tästä somessa lukenut sellaisen jutun, että voit joutua todistamaan olevasi koiran omistaja.
No eikö siltä koiralta kannattaisi kysyä? Yksi haukku "EI", kaksi haukkua "KYLLÄ". Kaksi haukkua ja hännän heilutus "EI OLE MUN ISÄNTÄ. SITÄ PAITSI TOI LEVITTÄÄ CORONAAHAUHAU."
 
Suosikkijoukkue
KK

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers



Monacossakin alkaa näköjään jo ihmisten tunteet kuumenemaan. Minkäköhänlaisen vastaanoton tuollainen tervehdys saisi täällä Suomessa? Harmi, kun ulkona on niin kylmä, että naapureilla on ovet ja ikkunat kiinni.

Tommy Lee veti tuon jokunen aika sitten paremmin synkassa. Taitaa olla joku Insta-villitys.



 
Suosikkijoukkue
KK
Taudin nimi oli sama jo ennen sitä julistusta.
Siis mistä sinä oikein puhut? Sinä kirjoitit aikaisemmin tämän olevan epidemia ja minä korjasin sen nykyään olevan pandemia. Sen jälkeen olet kirjoitellut minulle taudin ja viruksen nimestä. Kyllä minä tiedän taudin ja viruksen erot, nimistä lähtien, ei tarvitse minua alkaa opettamaan. Kiitos kuitenkin muistutuksesta.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Kuulinpa sellaisenkin koronauutisen, että Espanjassa koirat alkavat väsyä.
Ei siksi, että niihin on iskenyt virus, vaan siksi, että ulkona saa liikkua vain koiran kanssa. Niinpä koirattomat ihmiset lainaavat naapureiden koiria päästäkseen itse jaloittelemaan.
Tämä on totta, mutta täällä vaaditaan mukana kuljetettavan myös koiran papereita, että voi todistaa olevansa omistaja :)

E: Enpä huomannut olevani pari sivua myöhässä, hups
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Nyt Suomessa on väestöön nähden enemmän tartuntoja kuin Kiinassa. Italian luvut samaa luokkaa kuin eilen, ei nousua, ei laskua. Italiassa nyt useammalla kuin 1/2000:lla todettu korona.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Eikä tuohon paljon auta se että valtionjohto on karanteenivelvoitteen ulkopuolella. Jos Sauli Niinistö pomppii vaan huolettomasti pitkin poikin televisiossa, niin antaako se muille yli 70-vuotiaille sellaista viestiä että riski pitää kaikkien ottaa tosissaan?

Tämä vaatinee selitystä: TP antoi Linnassaan haastattelun muutamalle medialle, kuvausryhmiä luultavasti kaksi Yle ja mtv3 eli ehkä kymmenen persoonaa yhteensä. Ei presidentti niinku joka tv-kodissa käy. Tämä tosiasia jokaisen vanhemman pitää koettaa ymmärtää.
Luultavasti koiran kanssa pihalla, mutta tuskin kiekkojäillä hetkeen.

Mielestäni mahdoton yhtälö, että valtionjohto olisi karanteenivelvoitteinen. Se nyt kuuluu homman luonteeseen, face to face-kontaktit ja myös sen riskit. Ja ne pitää tiedostaa kun kansanedustajaksi tai pressaksi ryhtyy.
Lukee varmaan duunisopparissa pienellä präntättynä. tuokin, koska Suomi on laillinen sopimusvaltio, hyvinkin pitkälti niin.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt Suomessa on väestöön nähden enemmän tartuntoja kuin Kiinassa. Italian luvut samaa luokkaa kuin eilen, ei nousua, ei laskua. Italiassa nyt useammalla kuin 1/2000:lla todettu korona.
En usko päivääkään noihin Kiinan lukuihin. Tosin ei noihin lukuihin voi uskoa yhdessäkään maassa. Mutta näyttää kuitenkin menevän Suomessa kuten ounastelin, PK-seutu kerää 60-70% tartunnoista
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

On muuten mielenkiintoista huomata, että vaikka nuo tartuntamäärät ovat kasvaneet ihan helvetisti, niin tuo vakavien ja kriittisten potilaiden määrä on pysynyt melkein samoissa luvuissa jo kohta kaksi viikkoa. Mistä tämä sitten kertoo, niin en osaa sanoa, mutta pistänyt silmään kun tuon Coronavirus Update (Live): 194,766 Cases and 7,896 Deaths from COVID-19 Virus Outbreak - Worldometer etusivua katsoo, niin tuo Mild vs. Serious & Critical prosentti on laskenut koko ajan.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

On muuten mielenkiintoista huomata, että vaikka nuo tartuntamäärät ovat kasvaneet ihan helvetisti, niin tuo vakavien ja kriittisten potilaiden määrä on pysynyt melkein samoissa luvuissa jo kohta kaksi viikkoa. Mistä tämä sitten kertoo, niin en osaa sanoa, mutta pistänyt silmään kun tuon Coronavirus Update (Live): 194,766 Cases and 7,896 Deaths from COVID-19 Virus Outbreak - Worldometer etusivua katsoo, niin tuo Mild vs. Serious & Critical prosentti on laskenut koko ajan.
Kaipa tuolta lähtee vakavia ja kriittisiä sitä mukaan kun jengiä kuolee?
 
Viime päivinä tartuntojen ja kuolemien nousu on Italiassa hidastunut. Eilen jopa oli hieman vähemmän uusia tartuntoja ja kuolemia kuin toissapäivänä. Nähtäväksi jää jatkuuko trendi. Myös parantuneiden määrän on kasvussa, eilen taisi olla n. 400.

Palataanpa vielä tähän.
En tiedä mistä olet saanut tietosi, mutta oheisen linkin mukaan Italiassa sekä varmistettujen tapausten, kuolleiden että parantuneiden määrä on noussut joka päivä koko maaliskuun ajan ja pahimman tartuntapiikin arvioidaan olevan vielä edessä.
Tuoreimmat tiedot ovat maanantai-illalta ja lähteenä on Italian suojeluviranomainen.

 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Stadissa on mainioita ulkoliikuntapaikkoja joIssa voi ylläpitää perus lihaskuntoa, siihen päälle porrastreeniä, niin pysyy keho ja pääkoppa kondiksessa kaiken tämän ikävän uutisvirran keskellä.

Eikös siellä ole se 'täyttömaasta" tjsp kasattu mäki jonka päälle menee ne raput
Ei muutakuin koettaan rikkoa se suunnistajan tjsp aika kun se juoksi sinne päälle. Tais vetää alle minsaan ?

Itsellä on onneksi niin paska kunto että tuskin jaksaisin edes kävellä pysähtymättä ylös saati juosta. Silti pulssi olisi joku 180 ainakin..

Muuten mites saako noi yökerhot/baarit olla auki viikonloppuna?
Saako sinne ottaa vaikka 490 hlö sisään ? Eli koskeeko toi alle 10 hlö kokoontuminen niitä ?
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaipa tuolta lähtee vakavia ja kriittisiä sitä mukaan kun jengiä kuolee?
No mutta jos tuolta katsoo esim. 4.3 niin tartuntojen kokonaismäärä on 38 505 ja eilen luku oli 95 694, silti vakavia on ollut tuollion aiemmin 6420 ja eilen 6163. Eli kokonaismäärä on jopas laskenut, vaikka tartuntoja on 2.5 kertaa enemmän.

edit. Toki näissä on eroja kun testaustavat ja tyylit muuttuvat sekä tuo ettei nämä uudet tartunnat ole vielä kerenneet kehittymään välttämämättä siihen pisteeseen missä sairaalahoitoa tarvitaan. Silti aika mielenkiintoista, koska tuo trendi on jatkunut jo pari viikkoa.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Hallituksen asiantuntijat on mm. WHO ja ECDC. THL saa dataa noilta. Mutta persuillakin?

Minulle oli välillä vaikutelma, että THL veti hetken ihan omaa latuaan, omaa osaamista korostettiin.

On varmaan muutamia persuja, joilla on internetyhteys ja jopa englannin taitoa Whon ja Eeceedeeceen kuunteluun.
Tai siis lukemiseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minulle oli välillä vaikutelma, että THL veti hetken ihan omaa latuaan, omaa osaamista korostettiin.

On varmaan muutamia persuja, joilla on internetyhteys ja jopa englannin taitoa Whon ja Eeceedeeceen kuunteluun.
Tai siis lukemiseen.

Voi olla, että THL veti välillä omaa latuaan. Itse seurasin pääosin median kautta, ja siinä näkyi yhteydet WHO ja ECDC. Teinpä vielä vertailun tähän ketjuun ja sen perusteella THL ei ollut skarppi tiedotuksen osalta siinä vaiheessa, kun tietoa oli mm. WHO ja ECDC saatavilla.
 

Baldrick

Jäsen
Huomionarvoista, että tähän tautiin on tänään kuollut enemmän ihmisiä kuin SARSiin yhteensä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös