Libertarismi- maailman hirvein ideologia?

  • 10 969
  • 78

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
@TomiP kyseli avausviestissä hirveintä ideologiaa, joka minun mielestäni on kommunismi ja vieläpä ylivoimaisesti. Kyseinen ideologia on johtanut lähes aina pelkkään tuhoon. Neuvostoliitto, Kiina etc. Ikävintä on se, että vieläkin on olemassa ihmisiä, jotka ajavat kommunismia sen eri muodoissa.

E:Lainaus poistettu erinäisten ongelmien takia.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
@TomiP kyseli avausviestissä hirveintä ideologiaa, joka minun mielestäni on kommunismi ja vieläpä ylivoimaisesti. Kyseinen ideologia on johtanut lähes aina pelkkään tuhoon. Neuvostoliitto, Kiina etc. Ikävintä on se, että vieläkin on olemassa ihmisiä, jotka ajavat kommunismia sen eri muodoissa.

E:Lainaus poistettu erinäisten ongelmien takia.

Kommunismi on kuolonuhreissa libertarismin edellä vain siksi, että kommunismia on kokeiltu isommissa maissa ja useammin kuin libertarismia.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kommunismi on kuolonuhreissa libertarismin edellä vain siksi, että kommunismia on kokeiltu isommissa maissa ja useammin kuin libertarismia.
Oletko sitä mieltä, että libertarismi on vaarallisempaa kuin kommunismi? Otan itse mielummin heikon(eli libertaristisen) valtion kuin kommunistisen valtion asuinpaikakseni, koska kommunistit havittelevat kaikille samaa kurjuutta ja täydellistä poliisivaltiota, libertaarit antavat edes jonkinlaiset mahdollisuuden sille, että ihmisten elinolot parantuvat.

Vaarallisia ideologioita kumpainenkin, mutta kommunismi on vielä vaarallisempaa.
 
Libertalismi on maailman paras ideologia kohtuudella ja realistisin tavoittein.

Yövartijavaltio on ehkäpä hieman liioittelua, mutta joka vuosi, lakien määrä ainoastaan lisääntyy. Tämä ei ole kestävää kehitystä millään mittarilla.

Valtion tehtävä tulisi säilyttää sellaisena mihin se on tarkoitettu, eikä monitoimiyrityksenä joka ottaa pohjattomasti lainaa ja vetää kansalaisilta irti kaiken minkä saa, antaen näennäisesti takaisin. Paras esimerkki tästä "näennäisestä" takaisin antamisesta lienee asumistuki joka on suurena syynä vuokra-asuntojen hintojen, erityisesti yksiöiden hintojen, räjähdysmäisestä kasvusta.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Luonnonvarat ovat paljon muutakin kuin vain mineraalit ja öljy. Esim. hedelmällinen maaperä. Ikiroudan alta öljyä on kyetty pumppaamaan vuosikymmeniä, joten tuo tilastosi käsittelee ikiroudan olevia varantoja myös. 1800-luvulla ei kuitenkaan asumattoman tundran luonnonvaroja pystytty käyttämään.

Maailman parhaat viljanviljelymaaperät ovat Etelä-Venäjän (ja nykyisen Ukrainan) arot. Venäjällä tällä lähtökohdilla saatiin aikaan suuria nälänhätiä, vielä 30-luvullakin ~10 miljoona Neuvostoliiton kansalaista kuoli nälkään Holodomorissa.

Edelleenkin kiinnostaa että ymmärtääkö osa keskustelijoista miten toisistaan eroavat aateparit sosialismi-kommunismi ja liberalismi-libertarismi? Keskustelun perusteella näyttää vahvasti siltä ettei. Sosialismissa on ylevät ja hyvät periaatteet, kommunismissa ihmisten tasa-arvoa ei nähty olevan ja haettiin kaikkea valtaa pienelle eliitille. Kommunistisessa aatteessa ihmisten tappaminen mielipiteiden mukaan oli ei ainoastaan hyväksyttävää vaan tavoite. Liberaalissa maailmankatsomuksessa ihmisillä on valinnan vapaus yhdistettynä heikompien suojaan. Libertarismissa ei mitään suojaa ole, ja ero anarkistisiin aatteisiin on hyvin pieni vaikka usein nähdään että kyseessä olisi spektrin eri päät. Samoja aatesuuntia, mutta toinen variaatio edustaa humaania maailmankatsomusta ja toinen nihilististä.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Maailman parhaat viljanviljelymaaperät ovat Etelä-Venäjän (ja nykyisen Ukrainan) arot. Venäjällä tällä lähtökohdilla saatiin aikaan suuria nälänhätiä, vielä 30-luvullakin ~10 miljoona Neuvostoliiton kansalaista kuoli nälkään Holodomorissa.

Edelleenkin kiinnostaa että ymmärtääkö osa keskustelijoista miten toisistaan eroavat aateparit sosialismi-kommunismi ja liberalismi-libertarismi? Keskustelun perusteella näyttää vahvasti siltä ettei. Sosialismissa on ylevät ja hyvät periaatteet, kommunismissa ihmisten tasa-arvoa ei nähty olevan ja haettiin kaikkea valtaa pienelle eliitille. Kommunistisessa aatteessa ihmisten tappaminen mielipiteiden mukaan oli ei ainoastaan hyväksyttävää vaan tavoite. Liberaalissa maailmankatsomuksessa ihmisillä on valinnan vapaus yhdistettynä heikompien suojaan. Libertarismissa ei mitään suojaa ole, ja ero anarkistisiin aatteisiin on hyvin pieni vaikka usein nähdään että kyseessä olisi spektrin eri päät. Samoja aatesuuntia, mutta toinen variaatio edustaa humaania maailmankatsomusta ja toinen nihilististä.

Väite, että Venäjän arot olisi parasta viljelysmaata on kestämätön. Koskaan ne eivät ole tuottaneet eniten ruokaa suhteessa pinta-alaan. USA:n preeriat ovat suuremmat ja tuottoisemmat.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Väite, että Venäjän arot olisi parasta viljelysmaata on kestämätön. Koskaan ne eivät ole tuottaneet eniten ruokaa suhteessa pinta-alaan. USA:n preeriat ovat suuremmat ja tuottoisemmat.

Taitaa olla syy huonoon tuottoon tekijöissä eikä lähtötilanteessa. Taas kerran todiste siitä että tekemisen tasolla on enemmän merkitystä kuin lähtötilanteella.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lainaus toisesta ketjusta:

Tuollaista ääri-libertaaria yhteiskuntaa ei oikeastaan voisi olla olemassa kuin n. 15 minuuttia ennenkuin se romahtaisi veriseen kaaokseen, josta sitten vähitellen kehittyisi ensin paikallinen ja sitten yhteiskunnan laajuinen tyrannia ja pakkovalta. Näin ihmisluonto toimisi täydellisessä vapaudessa.

Tästä libertarismista on varmasti erilaisia näkökulmia jo siinä, että mitä se libertarismi ylipäätään on, saatika sitten, mitä siitä seuraa.

Itse olen aina nähnyt libertarismissa vahvat poliisivoimat ja myös vahva tuomioistuin. Nämä ovat välttämättömiä kaupankäynnille ja omistamiselle. Näinpä libertarismi ei ole minulle hobbesilainen luonnontila.

Tuntuu, että monen kirjoitukset libertarismista viittaavat tällaiseen luonnontilaan. Vai onko niin, että poliisivoimista huolimatta väkivalta kukkii silti niin vahvasti, että verinen kaaos olisi välttämätön. Tämä voisi olla seuraus esimerkiksi ylisuurista varallisuuseroista.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Lainaus toisesta ketjusta:



Tästä libertarismista on varmasti erilaisia näkökulmia jo siinä, että mitä se libertarismi ylipäätään on, saatika sitten, mitä siitä seuraa.

Itse olen aina nähnyt libertarismissa vahvat poliisivoimat ja myös vahva tuomioistuin. Nämä ovat välttämättömiä kaupankäynnille ja omistamiselle. Näinpä libertarismi ei ole minulle hobbesilainen luonnontila.

Tuntuu, että monen kirjoitukset libertarismista viittaavat tällaiseen luonnontilaan. Vai onko niin, että poliisivoimista huolimatta väkivalta kukkii silti niin vahvasti, että verinen kaaos olisi välttämätön. Tämä voisi olla seuraus esimerkiksi ylisuurista varallisuuseroista.

Ongelma tuossa tilanteessa on kuinka lait säädetään. Eli kysymykseksi nousee, että mitä poliisit valvoo.
 

Tuamas

Jäsen
Väite, että Venäjän arot olisi parasta viljelysmaata on kestämätön. Koskaan ne eivät ole tuottaneet eniten ruokaa suhteessa pinta-alaan. USA:n preeriat ovat suuremmat ja tuottoisemmat.

Siitä sitten oikein tyyppiesimerkki neukkuargumentoinnista.

Ongelmahan on ollut (ja on nykyäänkin) se, että Venäjällä/Neuvostoliitossa toimintatavat ovat tehottomammat, jolloin luonnonvaroja ei saada hyödynnettyä täysipainoisesti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Väite, että Venäjän arot olisi parasta viljelysmaata on kestämätön. Koskaan ne eivät ole tuottaneet eniten ruokaa suhteessa pinta-alaan. USA:n preeriat ovat suuremmat ja tuottoisemmat.

Neuvostoliitossa julkaistiin 1970-luvulla valtion toimesta tehty tutkimus julkisen ja yksityisen viljelysalan tuottavuudesta. Tutkimuksen mukaan yksityisessä käytössä ollut 1 % viljelysala (takapihat, kesämökit, siirtolapuutarhat) tuotti kolmanneksen yhteenlasketusta sadosta ja valtion hallitsemat 99 % (kolhoosit ja sovhoosit) kaksi kolmasosaa.

Työmotivaatiolla lienee melkoinen merkitys. Taisi olla myös hävikkiä jakeluketjussa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse olen aina nähnyt libertarismissa vahvat poliisivoimat ja myös vahva tuomioistuin. Nämä ovat välttämättömiä kaupankäynnille ja omistamiselle. Näinpä libertarismi ei ole minulle hobbesilainen luonnontila.

Tuntuu, että monen kirjoitukset libertarismista viittaavat tällaiseen luonnontilaan. Vai onko niin, että poliisivoimista huolimatta väkivalta kukkii silti niin vahvasti, että verinen kaaos olisi välttämätön. Tämä voisi olla seuraus esimerkiksi ylisuurista varallisuuseroista.

Luulenpa että vapaan sopimuksen yhteiskunnassa pääomat kasautuisivat hyvin kovalla vauhdilla ja poliittinen prosessi korruptoituisi lähes samalla vauhdilla, ja niin julkiset instituutiot ryhtyisivät suojelemaan monopoleja näiden renkeinä. Toki poliisivoimat ja armeija pitäisivät yllä sisäistä rauhaa - toisin kuin survival-libertarismissa, joka olisi se verinen kaaos ja sitten tyrannia.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista sinänsä, että eri lähtökohdista anarkismi ja libertarismi päätyvät samanlaiseen lopputulokseen, eli vapaaseen sopimiseen yksilöiden välillä ilman valtion sotkeutumista asioihin. Vahvistaa sitä käsitystä, että poliittiset aatteet eivät niinkään ole jana vaan pikemmin ympyrä, jossa oikeisto ja vasemmisto ääripäissään lähenevät toisiaan.

Toisaalta mielenkiintoista myös, että siinä missä tunnen jonkinlaista sympatiaa proudhonilaista anarkismia kohtaan, niin amerikkalainen libertarismi on minulle aika lailla punainen vaate Ayn Randeineen yms.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Kyllä sosialismi (kommunismi ja kansallissosialismi) on aika vahvoilla tässä kamppailussa. En ole aiemmin tarkemmin Marxin ja Engelsin ajatuksiin tutustunut, mutta esimerkiksi tälläistä tuli vastaan the Soviet Story nimisessä dokumentissa ja tuli pienenä shokkina, olin oikeestaan sellases käsityksessä et Lenin kehitti nää raaemmat ajatukset. "Kun sosialistinen vallankumous tapahtuu, luokkasota alkaa, Euroopassa on alkukantaisia yhteiskuntia, koska ne eivät ole edes kapitalistisia. (skotlannin ylämaalaiset, baskit, bretonilaiset, serbit), jotka ovat rodullista roskaväkeä. Heidät tulisi tuhota." Friedrich Engels -1849. Tässä kyseinen dokumentti Youtubesta. Varoituksena, että on raakaa kuvamateriaalia koko dokumentissa.
Linkki vie Youtubeen The Soviet Story nimiseen dokumenttiin.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä sosialismi (kommunismi ja kansallissosialismi) on aika vahvoilla tässä kamppailussa. En ole aiemmin tarkemmin Marxin ja Engelsin ajatuksiin tutustunut, mutta esimerkiksi tälläistä tuli vastaan the Soviet Story nimisessä dokumentissa ja tuli pienenä shokkina, olin oikeestaan sellases käsityksessä et Lenin kehitti nää raaemmat ajatukset. "Kun sosialistinen vallankumous tapahtuu, luokkasota alkaa, Euroopassa on alkukantaisia yhteiskuntia, koska ne eivät ole edes kapitalistisia. (skotlannin ylämaalaiset, baskit, bretonilaiset, serbit), jotka ovat rodullista roskaväkeä. Heidät tulisi tuhota." Friedrich Engels -1849. Tässä kyseinen dokumentti Youtubesta. Varoituksena, että on raakaa kuvamateriaalia koko dokumentissa.
Linkki vie Youtubeen The Soviet Story nimiseen dokumenttiin.

Hieman off topiccia, mutta tämä ei oikein kuulostanut Engelsiltä, joten googlettelin hieman. Valitettavasti kirjettä ei nähtävästi enää löydy netistä (aikaisemmin nämä olivat kaikki marxists.org sivustolla, mutta nähtävästi tekijänoikeudet rajoittavat). Löysin ainoastaan metapedia-sivuston, jossa luki seuraava teksti, joka sinänsä näyttää autenttiselta katkelmalta (korostukset ilmeisesti metapedian). En linkkaa ko. sivustoon, syystä, joka selvinnee alempana.

There is no country in Europe which does not have in some corner or other one or several ruined fragments of peoples (völkerabfall), the remnant of a former population that was suppressed and held in bondage by the nation which later became the main vehicle of historical development. These relics of a nation mercilessly trampled under foot in the course of history, as Hegel says, these residual fragments of peoples always become fanatical standard-bearers of counter-revolution and remain so until their complete extirpation or loss of their national character, just as their whole existence in general is itself a protest against a great historical revolution.

Such, in Scotland, are the Gaels, the supporters of the Stuarts from 1640 to 1745. Such, in France, are the Bretons, the supporters of the Bourbonsfrom 1792 to 1800. Such, in Spain, are the Basques, the supporters of Don Carlos. Such, in Austria, are the pan-Slavist Southern Slavs, who are nothing but the residual fragment of peoples [alternative translation: "racial trash"], resulting from an extremely confused thousand years of development. That this residual fragment, which is likewise extremely confused, sees its salvation only in a reversal of the whole European movement, which in its view ought to go not from west to east, but from east to west, and that for it the instrument of liberation and the bond of unity is the Russian knout — that is the most natural thing in the world.

Alla oli toteamus, että tässä Engels tässä vaatii näiden vähemmistöjen tuhoamista - väite, joka on täyttä puppua, kuten kuka tahansa voi nähdä. Engels selittää tässä, miten nämä kansat ovat taantumuksellisia ja toisaalta tulevat vääjäämättä häviämään historiassa, mutta aktiivisesta tuhoamisesta ei ole puhetta.

Seuraava kysymykseni olikin, mikä ihme on tämä metapedia. Vastauksen löysin wikipediasta:

Metapedia is a multilingual, far-right electronic encyclopedia, which states that it focuses on culture, art, science, philosophy and politics. It contains white nationalist, white supremacist, Neo-Nazi,[2] and far-right points of view.

Hieman lisää googlettelua, ja löysin redditistä tämän. Minusta näyttää siksi siltä, että väite on puppua, ja pidän tämän mielipiteen, kunnes joku minulle Engelsiltä tällaisen lainauksen näyttää.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Hieman off topiccia, mutta tämä ei oikein kuulostanut Engelsiltä, joten googlettelin hieman. Valitettavasti kirjettä ei nähtävästi enää löydy netistä (aikaisemmin nämä olivat kaikki marxists.org sivustolla, mutta nähtävästi tekijänoikeudet rajoittavat). Löysin ainoastaan metapedia-sivuston, jossa luki seuraava teksti, joka sinänsä näyttää autenttiselta katkelmalta (korostukset ilmeisesti metapedian). En linkkaa ko. sivustoon, syystä, joka selvinnee alempana.
Joo, en tosiaa oo pahemmi tutustunu. Linkitys ei näköjää onnistunu, tässä se mihi meinasi sen linkittää: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=oVZjyyAE-78#t=857. Kyseinen lehtileike on kohdasta 14:47 eteenpäin. Ja linkki edelleen youtubeen The soviet story dokumenttiin.

EDIT: Tässä ilmeisesti kommunistisen blogin, tai ainakin kommunismia selittävän blogin näkemys asiasta:
lhttp://communism-explained.blogspot.fi/2010/05/did-marx-call-for-extermination-of.html

Linkki communism made it easy- blogiin
 
Viimeksi muokattu:

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, en tosiaa oo pahemmi tutustunu. Linkitys ei näköjää onnistunu, tässä se mihi meinasi sen linkittää: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=oVZjyyAE-78#t=857. Kyseinen lehtileike on kohdasta 14:47 eteenpäin.

Samasta Engelsin tekstistä tuossa puhuttiin kaikesta päätellen. Joka tapauksessa vanha brittiherra (ilmeisesti George G Watson?) puhui vakavalla naamalla potaskaa. 'Völkerabfälle' ei tarkoita 'roskakansaa', vaikka se voidaan niinkin tarkoitushakuisesti kääntää, vaan 'kansojen jäänteitä'. Ennen kaikkea termi ei ole Engelsin,vaan Hegelin. Varsinainen potaska on kuitenkin väite, että tekstissä Engels vaatisi näiden kansojen tuhoamista. Teksti löytyy englanniksi nimellä Magyar struggle (löysin sen siis sittenkin, kun etsin vähän tarkemmin), tässä linkki marxists.anu.edu.au-sivulle, jos jaksaa lukea Engelsin jaarittelua.

Kaiken lähinnä väitettyä viestiä on viimeinen lause (boldaus minun):

The next world war will result in the disappearance from the face of the earth not only of reactionary classes and dynasties, but also of entire reactionary peoples. And that, too, is a step forward.

Engels ei siis vaadi tai ehdota, kunhan vain profetioi tapansa mukaan. Ja on tietenkin tapansa mukaan väärässä. Kaikkihan nämä kansallisuudet, jotka hän mainitsee, elävät ja voivat hyvin, taantumuksellisuudesta puhumattakaan.

Edit. Laitetaan nyt vielä se disclaimer, että varaan oikeuden muuttaa mielipidettäni, jos lainaus onkin jostain muusta tekstistä.

Edit2. Laitoitkin editin sillä aikaa kun kyhäilin tekstiä. Olen aika lailla samaa mieltä linkatun bloggarin kanssa, kuten kirjoittamastani voidaan huomata.
 
Viimeksi muokattu:

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Luulenpa että vapaan sopimuksen yhteiskunnassa pääomat kasautuisivat hyvin kovalla vauhdilla ja poliittinen prosessi korruptoituisi lähes samalla vauhdilla, ja niin julkiset instituutiot ryhtyisivät suojelemaan monopoleja näiden renkeinä. Toki poliisivoimat ja armeija pitäisivät yllä sisäistä rauhaa - toisin kuin survival-libertarismissa, joka olisi se verinen kaaos ja sitten tyrannia.

Nyt ollaan tietyllä tavalla asian ytimessä - minun mielestä libertanismi lähtee siitä ajatuksesta että tuo kasautuminen ei tapahtuisi, koska ihmiset olisivat tarpeeksi fiksuja tajutakseen haitat tästä ja täten näen, että näin ei pääse tapahtumaan, ennen kaikkea mitä tulee poliittisen prosessiin ja osin myös varallisuuden keskittymiseen (esim. hyväntekeväisyys kukostaisi varmasti ihan eri tavalla).

Tämä olettamus on tällä hetkellä epärealistinen, mutta ei välttämättä jollain aikavälillä X, etenkin jos siirrytään tähän pikkuhiljaa - vai onko ihmisluonto aina samanlainen? Itse en halua uskoa tähän.

Mitä tulee survival-libertarismiin, niin sitä en tunne ja en oikeastaan tunne ketään joka ajattelee noin (toki elän kuplassa). Libertanismi lähtee kyllä poliisivoimista, armeijasta ja tietyistä säädöksistä. Libertanismin puitteissa olisi lainsäädäntöä ja demokratia, koska on paljon harmaata aluetta mihin pitää ottaa kantaa. Tässä käyttäisin esimerkkiä case abortti . miten määritellän naisen oikeus suhteessa syntymätömmän lapsen oikeus => yhteisön pitäisi ottaa kantaa missä menee raja.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No jos katsotaan utopiaan tähtääviä ideologioita voinemme todeta että mikään niistä ei toimisi pitkässä juoksussa noin kahta tuntia pidempään. Siten libertalismin oireisiin puuttuminen on minusta epäolennaista ja täsät hieman rukkasia @TomiP:lle. Sosialismi ei toimisi koska omaisuuden jakaminen tasaisesti ei ikinä toimisi. Aina joku ihminen olisi ahneempi kuin toinen ja toisaalta kun ihmiset tajuaisivat ettei ahkeruudella ole merkitystä palkkatasoon niin harvoja kiinnostaisi tehdä töitä korkealla motivaatiolla. Kleptokratian ja diktatuurin virheitä tuskin tarvitsee edes sanoa.

Demokratia on tällä hetkellä hyvä. Sen ongelma on tosin se että ihmiset perivät vanhemmiltaan asenteita ja ihmiset eivät opi ajattelemaan pelkästään puolueiden toimien perusteella ja niiden ideologioiden. Sitten on tietysti se että ehdokkaat ovat sitoutuneita puolueeseensa ja sen mielipiteisiin. Siten äänestämme ryhmiä emme yksilöitä. Täten äänestämme ryhmiä jotka saavat muuttaa mielipiteitään heti vaalien jälkeen. Samalla suuri ihmismäärä tekee mahdottomaksi suoran demokratian kun joka asiassa pitäisi kuunnella jokaisen ihmisen mielipide. Ei toimisi. Samalla ehdokkaan varallisuus heijastuu paljon näkyvyyteen ja täten mahdollisuuteen tulla valituksi. Eli demokratian absoluuttinen hyvyys on myös utopia.

Täten miltei kaikki ovat utopioita, meidän pitää vain löytää niistä parhaimmat puolet. Hyvistä ja huonoista ideologioista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nyt ollaan tietyllä tavalla asian ytimessä - minun mielestä libertanismi lähtee siitä ajatuksesta että tuo kasautuminen ei tapahtuisi, koska ihmiset olisivat tarpeeksi fiksuja tajutakseen haitat tästä ja täten näen, että näin ei pääse tapahtumaan, ennen kaikkea mitä tulee poliittisen prosessiin ja osin myös varallisuuden keskittymiseen (esim. hyväntekeväisyys kukostaisi varmasti ihan eri tavalla).

Tuota, kuule, jos ihmiset olisivat "tarpeeksi fiksuja" niin vaikka Neuvostoliitto olisi toiminut - sehän on paperilla ihan rationaalinen systeemi. Suurin piirtein koko maailmanhistoria selittyy sillä, etteivät ihmiset ole tarpeeksi fiksuja. Enkä näe, että tämä olisi muuttumassa kovin nopealla aikataululla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ai niin, itse ketjuun otsikkoon piti vielä vastata: no, ei tosiaan ole maailman hirvein ideologia - tyhmä ja lapsellinen kyllä, mutta niin hajautunut ja elämälle vieras, ettei sen varaan voi syntyä mitään hirmuhallintoa totalitaaristen ideologioiden malliin. Libertarismi on niin abstrakti ja teoreettinen malli, ettei se voi koskaan päästä lähellekään toteutumisen astetta.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai niin, itse ketjuun otsikkoon piti vielä vastata: no, ei tosiaan ole maailman hirvein ideologia - tyhmä ja lapsellinen kyllä, mutta niin hajautunut ja elämälle vieras, ettei sen varaan voi syntyä mitään hirmuhallintoa totalitaaristen ideologioiden malliin.

Tietenkään libertarismin varaan ei voi syntyä totaalitaarista hirmuhallintoa sen enempää kuin anarkisminkaan, kumpikin haluaa romuttaa valtarakenteet mahdollisimman pitkälle. Esimerkiksi vertailun vuoksi marxilaisessa sosialistisessa teoriassa, vaikka lopullisena tavoitteena oli valtion poistaminen tarpeettomana, oli diktatuuri kuitenkin sisään rakennettuna. Sen oli teoriassa tarkoitus olla vain välivaihe, mutta käytäntö on osoittanut, että välivaiheilla on taipumusta jatkua. Sen sijaan libertaristinen maailma on muuten aika dystooppinen; maailma, jossa valta on kyllä jossain määrin hajallaan, mutta aina vahvimpien (rikkaimpien/voikkaimpien/vaikutusvaltaisimpien) käsissä.

Libertarismi on niin abstrakti ja teoreettinen malli, ettei se voi koskaan päästä lähellekään toteutumisen astetta.

Mielestäni pelottavaa on se, että sen ihannointi valtaa alaa niin Amerikassa kuin Suomessakin. Tai ainakin sen näkyvyys on noussut viime vuosina. Vaikka puhdasta libertaristista yhteiskuntaa tuskin tullaan näkemään, voi libertaristisilla ajatuksilla olla (minun nmielestäni) vahingollisia vaikutuksia yhteiskuntaan, esimerkiksi hyvinvointivaltion osia heikentämällä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tietenkään libertarismin varaan ei voi syntyä totaalitaarista hirmuhallintoa sen enempää kuin anarkisminkaan, kumpikin haluaa romuttaa valtarakenteet mahdollisimman pitkälle.

Niin, vähän huonosti ilmaistu - kyllä minusta yritys libertarismiksi voi sinänsä päätyä hirmuhallinnoksi ja tyranniaksi, mutta on vaikea nähdä tälläistä yritystä, mikä voisi päästä edes niin kauaksi eteenpäin, että mahdollisuus voisi realisoitua. Toisaalta tämä antaa libertaareille vielä paremman suojan todellisuudelta kuin leninisti-marxisteille, jotka sentään saivat aikaiseksi Neuvostoliiton, mikä sitten mittasi brutaalisti ideologian uskottavuutta. Libertaarien järjestelmä tulee aina toimimaan heidän päänsä sisällä, eikä misään muualla.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Niin, mut edelleen haluaisin nostaa esille sen, että libertanismin pitäisi olla SE tavoitetila, koska se pitää sisällään niin monia hyviä asioita. Minun on hankala nähdä järjestelmää mikä olisi parempi tavoitetilana, koska libertanismissa mahdollistetaan kaikkien järjestelmien toteuttaminen ihmisten vapaan tahdon pohjalta. Ehkä vielä tärkeämpä on libertanismin ihmiskäsitys - tämä on se mitä haluan.

Oikeastaan haluaisin heittää pallon teille, mikä on se meidän ideologinen ja henkinen tavoitetila mihin halutaan päästä ja nyt puhun pitkästä 100-200 vuoden aikajänteestä. Mikä olisi meidän optimaali ihmiskäsitys mihin halutaan päästä?

Siirtymässä ja toteutuksessa pitäisi toki tehdä sopeutuksia, mutta meidän nyky-yhteiskunnan selkein puute on se yhteisen pitkä ajan tavoitetilan puuttuminen. Nyt näen trendin, että pikkuhiljaa siirrytään kohti tilaa missä yksilön oikeuksia yksi kerrallaan napataan pois ja jos jatketaan tällä trendillä niin mitä jää jäljelle ihmisestä?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Yksikään ideologia tai ismi ei tietääkseni ole kenenkään henkeä vienyt vaan ne surkeat toteuttajat. Kun Yhdysvaltojen pankki- ja rahoitusmarkkinoiden sääntely purettiin lähes kokonaan saatiin aikaan massiivinen pankkikriisi. Eli tavoiteltaessa täydellistä vapautta jouduttiin sosialisoimaan kun valtion toimesta pelastettiin suuret rahoituslaitokset. Ongelma näissä kaikissa ismeissä on niiden toteuttajat jotka ovat loppupeleissä kaikki ahneita oman edun tavoittelijoita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös