Ketä jo kuollutta suomalaista arvostat vähiten?

  • 16 715
  • 118

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Harvinaisen turha ja vastenmielinen ketju. Hierotaanpa nimimerkin takaa paskaa sellaisten naamalle, jotka eivät pysty puolustautumaan. Vähän niinkuin sorsastuksen sijaan menisi ampumaan munia pesään.

Joku "yliarvostetuin edesmennyt suomalainen" olisi vielä jotenkin mennyt, vaikka helvetin mauton sekin olisi. Siihen vastaisin Mannerheim.

Jos kuvitellaan, että minä hurahtaisin jonkinsortin fanatismiin, jonka seurauksena teurastaisin tusinoittain sivullisia Suomessa tai maailmalla, tällöin olen sitä mieltä, että myös kuolemani jälkeen ihmisillä tulee olla oikeus kriitisesti tarkastella tekojani ja arvottaa minut niiden kautta siitä huolimatta, että en voi puolustaa tekemiäni valintoja enää millään tavalla.

Jos olen teoillani saanut aikaan sen, että tekojani ja sen kautta persoonaani on syytä tarkastella kriitisesti tai se jopa herättää halveksuntaa niin tällöin ihmisillä tulee olla oikein toimia näin. Olen elämässäni voinut tehdä valintoja ja jos olisin valinnut fanatismintien, niin ei kuolemani saa olla mikään pelastus sille, että rauhan on laskeuduttava ruumiini ylle eivätkä ihmiset voi arvioida subjektiivisista lähtökohdistaan minua ja tekojani ja tarvittaessa vaikkapa osoittaa halveksuntaa minulle.

vlad.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Se on pääosin noin, mutta kuitenkaan se ei ole kokonaan läheskään noin. Tätä voisi perustella loputtomasti, joten en sitä tee.
En minä tiedä, millä perusteilla jotakin tekoa voi sanoa toista huonommaksi tai paremmaksi. Tai jotakin aatetta tai jotakin ajatusta. Toiset kuulostavat minusta järkevämmiltä kuin toiset, mutta onko yksikään absoluuttisesti oikein? Jos kaikki riippuu vain tarkastelukulmasta, miten mitään voi järkevästi arvottaa? Kaikki huutavat omaa näkökulmaansa ja kovin ääni voittaa?

En tiedä.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Vihtori Kosola ja muut, jotka pyrkivät lopettamaan demokratian Suomesta.

Norjassa tämä äänestys olisi helppo.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Jos kuvitellaan, että minä hurahtaisin jonkinsortin fanatismiin, jonka seurauksena teurastaisin tusinoittain sivullisia Suomessa tai maailmalla, tällöin olen sitä mieltä, että myös kuolemani jälkeen ihmisillä tulee olla oikeus kriitisesti tarkastella tekojani ja arvottaa minut niiden kautta siitä huolimatta, että en voi puolustaa tekemiäni valintoja enää millään tavalla.

Jos olen teoillani saanut aikaan sen, että tekojani ja sen kautta persoonaani on syytä tarkastella kriitisesti tai se jopa herättää halveksuntaa niin tällöin ihmisillä tulee olla oikein toimia näin. Olen elämässäni voinut tehdä valintoja ja jos olisin valinnut fanatismintien, niin ei kuolemani saa olla mikään pelastus sille, että rauhan on laskeuduttava ruumiini ylle eivätkä ihmiset voi arvioida subjektiivisista lähtökohdistaan minua ja tekojani ja tarvittaessa vaikkapa osoittaa halveksuntaa minulle.

vlad.
Ymmärrän pointin, mutta jo lähtökohtaisestikin koko ketju, "arvostat vähiten"? Vittu, tässäkin ketjussa on mainittu henkilöitä, joita minä en arvosta paskaakaan, joten jos aletaan ruotimaan, niin en suostu sanaa arvostus liittämään tiettyihin henkilöihin ollenkaan edes samaan kappaleeseen, saati lauseeseen.

Mutta jatkakaa, ei tämä loukkaa minua ollenkaan, kunhan ilmaisin mielipiteeni.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Kriminologian tunneilla oppii paljon hyödylllistä. Olen minäkin niillä ollut. Niillä tunneilla (viimeistään) noustaan iltapäivälehtien keskusteluosion tasosta noin kuun korkeudelle. Siellä on kuitenkin hirvittävä vaara tulla aivopestyksi niin, kuten kommenttisi ajattelee. Älä mene sinne. Se on pääosin noin, mutta kuitenkaan se ei ole kokonaan läheskään noin. Tätä voisi perustella loputtomasti, joten en sitä tee.

Harmitti jo eilen, kun en tullut avauksessani maininneeksi, että nyt puhutaan kuolleista pahaa! Rakentavaa se nimenomaan voi olla. Älä tee näin, miten teki Aatu, Otto Wille, Julia tai joku muu. Olet äärimmäisen vaarallinen esimerkki siitä, miten ei pidä ajatella. Kirjoitat rumia tekoja kauniiksi.

Oletat siis, että me kaikki olemme uskovaisia. Okei.

Missä kohdassa minä sanoin että hyväksyisin millään tasolla teot, joita osa näistä listalla mainituista henkilöistä teki eläessään?
Mitään rakentavaa ei ole siinä että puhutaan kuolleista pahaa, siinä olet nyt pahasti väärässä. Uskon että nykypäivän uusavuttominkaan ihminen ei tee hirmutekoja jos on pääkopassa kaikki kunnossa. Jos taas on vinksallaan, sellainenhan tekee vaikka kuinka olisit opettavaisessa mielessä varoittanut olla tekemättä kuten esimerkkiesi henkilöt. Ei siis ole rakentavaa.
En siis kirjoita tekoja kauniiksi, tuomitsen pahat teot täysin. Mutta kun se tekijä on kuollut, ei häntä voi enää maanpäällisin keinoin enempää rankaista. Sen sijaan jos vaikkapa Jammun uhrien äidit sattuvat tällaista keskustelua lukemaan muistuu jälleen kerran kauhut mieleen ja suolaa satelee vanhoihin haavoihin, ei se tuo tyttöjä takaisin eikä siis vaikuta enää mitenkään tekijäänkään koska hän on kuollut. Tämä on vain minun oma mielipiteeni, älä siis opeta minua ajattelemaan toisin väärin argumentein.
En myöskään oleta että kaikki ovat uskovaisia, omalta osaltasi selvensit kantaasi riittävästi tässäkin asiassa.
Minäkään en ole mikään kiihkouskovainen hihhuli, mutta uskon sen verran kuitenkin että ei tämä kaikki ole tässä mitä näemme ja muilla aisteillamme havaitsemme. Varmasti paha saa lopulta aina palkkansa, mutta koen että me emme ole jumalia, jotka voimme sen tuomion langettaa, niinpä minua tökki tällainen listaus. Viimeistään siinä vaiheessa kun mukaan tuli J. Tukiainen.
Minua vaan oksettaa ajatella mitä hänen läheisensä ajattelevat lukiessaan tällaisia kommentteja. Et kai sinäkään haluaisi että kuoltuasi läheisesi lukisivat sinusta halventavia kommentteja? Olit ne ansainnut tai et.
No, pankaahan löylyä lisää, minut saa haukkua ihan pystyyn näistä kommenteistani kun olen vielä elossakin. Kuoltuani pyydän sitten ystävääni poistamaan tunnukseni J.A.:sta, sen jälkeen toivon että minut jätetään rauhaan koska en voi enää mielipidettäni ilmaista enkä sitä puolustaa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
En minä tiedä, millä perusteilla jotakin tekoa voi sanoa toista huonommaksi tai paremmaksi.
Se on sinun vastauksesi.

Tiivistän sen aiemmin mainitsemani perustelun loputtomuuden: Relativismi on perseestä, vaikka siitä 99,9 % on hyvää. Vähän kuin murhaaja, joka olisi muuten tosi kiva.
Missä kohdassa minä sanoin että hyväksyisin millään tasolla teot, joita osa näistä listalla mainituista henkilöistä teki eläessään?
Missä vaiheessa minä sanoin, että sinä sanoit noin. Älä edes lähde siteeraamaan sitä yhtä lausettani. Se ei tarkoittanut sitä, miten sen ymmärsit.
Mitään rakentavaa ei ole siinä että puhutaan kuolleista pahaa
Lauseesi on aivan käsittämätön ja varmaan suurin osa on kanssani samaa mieltä. Ensinnäkin: miksi kirjoitat, että se olisi pahaa. Minä en määrittele tekoja pahoiksi. Ne ovat tehtyjä asioita. Pahuuden tutkiskelu ei edes kuulu tähän. Olet määräilevä. Määräät, että minä ajattelisin vittumaisia tekoja pahoina. Älä yritä omistaa minua.
kun se tekijä on kuollut, ei häntä voi enää maanpäällisin keinoin enempää rankaista.
En minä ole rankaisemassa ketään. Taas yrität omistaa minut. Minä kerroin mielipiteeni, että ketä arvostan vähiten. Voin sen verran paljastaa itsestäni, että en ole Jumala. Enkä oikeudessa toimiva tuomari. Olen ihminen, joka kertoo, että ketä jo kuollutta suomalaista arvostan vähiten. Voisin kertoa tämän oman arvostukseni naamatusten ihan kenelle tahansa.
Kuoltuani pyydän sitten ystävääni poistamaan tunnukseni J.A.:sta, sen jälkeen toivon että minut jätetään rauhaan koska en voi enää mielipidettäni ilmaista enkä sitä puolustaa.
Kannattaa ennen kuolemaa pyytää niitä tunnuksien poistamista muuten voi jäädä asia hoitamatta. Jos teet joitain hirmutekoja, joita en voi arvostaa, niin kenties tulen tänne sitten kertomaan, että se "Christian74" oli kyllä semmoinen sälli, että Otto Wille enää olekaan vähiten arvostamani kuollut suomalainen. Ei siihen vaikuta se, että sinä et toivoisi sitä sanottavan. Et edelleenkään omista minua.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kieltämättä tulevaisuuden haastaja, mutta tarkoitin toki edellistä Norjassa teloitettua henkilöä.

Voi sen Vidkun Quislingin nimenkin ihan mainita, ei se siitä muuksi muutu. Kieltämättä taitaisi olla suht hyvä kandidaatti tälle listalle. Jopa natsit halveksivat koko miestä ja pitivät virallisen julkisivun takana häntä riesana miehen nimellisestä asemasta huolimatta.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Se on sinun vastauksesi.

Missä vaiheessa minä sanoin, että sinä sanoit noin. Älä edes lähde siteeraamaan sitä yhtä lausettani. Se ei tarkoittanut sitä, miten sen ymmärsit.

Lauseesi on aivan käsittämätön ja varmaan suurin osa on kanssani samaa mieltä. Ensinnäkin: miksi kirjoitat, että se olisi pahaa. Minä en määrittele tekoja pahoiksi. Ne ovat tehtyjä asioita. Pahuuden tutkiskelu ei edes kuulu tähän. Olet määräilevä. Määräät, että minä ajattelisin vittumaisia tekoja pahoina. Älä yritä omistaa minua.

En minä ole rankaisemassa ketään. Taas yrität omistaa minut. Minä kerroin mielipiteeni, että ketä arvostan vähiten. Voin sen verran paljastaa itsestäni, että en ole Jumala. Enkä oikeudessa toimiva tuomari. Olen ihminen, joka kertoo, että ketä jo kuollutta suomalaista arvostan vähiten. Voisin kertoa tämän oman arvostukseni naamatusten ihan kenelle tahansa.

Kannattaa ennen kuolemaa pyytää niitä tunnuksien poistamista muuten voi jäädä asia hoitamatta. Jos teet joitain hirmutekoja, joita en voi arvostaa, niin kenties tulen tänne sitten kertomaan, että se "Christian74" oli kyllä semmoinen sälli, että Otto Wille enää olekaan vähiten arvostamani kuollut suomalainen. Ei siihen vaikuta se, että sinä et toivoisi sitä sanottavan. Et edelleenkään omista minua.

No, sen yhden lauseen ymmärsin niin kuin siinä luki, se siitä.

Jos sanoin että kuolleista puhuttiin pahaa niin ei kai täällä nyt yhtäkkiä ole hyvääkään heistä puhuttu? En yritä omistaa ketään jos luen negatiiviset asiat negatiivisina.

Se näiden kuolleiden arvostamattomuutesi juontuu juurikin heidän teoistaan.
Kuten jo sanoin, on heidän monet tekonsa täysin tuomittavia ja vastenmielisiä, mutta se ei muuta sitä, että tälläinen keskustelu olisi edelleenkään rakentavaa. Ei vaan kuulu hyviin tapoihin jos näin tiivistetysti sanotaan.

En omista sinua, voit toki toimia hyviä tapoja vastaan, mutta siinä missä sinä mahdollisesti dissaat minua kuoltuani, minä dissaan sinun ajattelutapaasi tässä asiassa nyt sinun eläessäsi. Minua ei koskaan ole häirinnyt se, että "suurin osa" muista on kanssani eri mieltä. Se ei muuta minun mielipidettäni, mikä tietysti jakaa ihmiset niihin jotka vihaavat tai pitävät minusta. On kuitenkin selvä oma valintani olla tällainen hanttiinlaittaja jos oikeasti olen eri mieltä jostakin.

Ei tää nyt tämän monimutkaisempaa ollut, ei mitään henkilökohtaista vaan eri näkemys kanssasi tällaisen keskustelunaiheen soveliaisuudesta. Se mikä on minun mielestäni vain negatiivista ja hyviä tapoja vastaan sotivaa voi olla sinun mielestäsi jotain ihan muuta. Tässä tämä kiteytettynä.
Aika usein menee jotenkin rakettitieteeksi simppelit mielipiteetkit jostain asiasta. Edelleen ketuttaa ajatella mitä esim. J. Tukiaisen läheiset, jotka hänen poismenoaan varmasti surevat, ajattelevat tällaisista kirjoituksista, joissa mielivaltaisesti joku latoo hänet samaan nippuun Jammujen ja Hitlereiden kanssa. Eikä Pekka Siitoinkaan ollut kaikille paha, piti omista lemmikkieläimistäänkin parempaa huolta kuin moni itseään taviksena pitävä tallaaja. Asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia että voitaisiin pitää tällaista keskustelunaihetta hyvänä ideana.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ei yhteiskuntaa sillä tavalla rakenneta, ettei ketkuista sanota sitä, mitä he tekivät ja mitä siitä seuraa itse kunkin arvoasteikossa. Ei vaan kuulu hyviin tapoihin vaieta typeryksistä retaleista. Huonot esimerkit ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten ei pidä toimia.

Se, ettei puhuta hyvää, ei tarkoita, että sitten puhutaan pahaa. Teet koko ajan aivan hirveitä argumentaatiovirheitä. Minä en esimerkiksi ole missään sanonut, että joku olisi ollut kaikessa paha. Minä olen sanonut, että kuka on vähiten arvostamani kuollut suomalainen. Siinä ei sanota, että se mulkero olisi ollut kaikessa paha. Luet koko ajan ihan omiasi. Et niin sanotusti kuuntele ihmistä. Rasittavaa touhua.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei ole unohtunut Leinokaan, kaikkia vain ei viitsi mainita..

Ei ole Leino unohtunut täälläkään.

Hän vain tavallaan on nilviäisenä pienemmässä kategoriassa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Vilho Pentikäisen nostaisin myös aika korkealle tällä listalla. Tämän ketkun ansiolistalle voidaan laskea esimerkiksi Suomi-KPn vuotaminen neukuille joskus 30-luvun alussa. Tämän johdosta ryssillä olikin sotien aikana käytössään sellainen ihan alkuperäisen näköinen, joskin kai aika paska kopio.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Ei yhteiskuntaa sillä tavalla rakenneta, ettei ketkuista sanota sitä, mitä he tekivät ja mitä siitä seuraa itse kunkin arvoasteikossa. Ei vaan kuulu hyviin tapoihin vaieta typeryksistä retaleista. Huonot esimerkit ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten ei pidä toimia.

Se, ettei puhuta hyvää, ei tarkoita, että sitten puhutaan pahaa. Teet koko ajan aivan hirveitä argumentaatiovirheitä. Minä en esimerkiksi ole missään sanonut, että joku olisi ollut kaikessa paha. Minä olen sanonut, että kuka on vähiten arvostamani kuollut suomalainen. Siinä ei sanota, että se mulkero olisi ollut kaikessa paha. Luet koko ajan ihan omiasi. Et niin sanotusti kuuntele ihmistä. Rasittavaa touhua.

Palataan nyt tähän vielä sen verran, että minua paremmin jo tuossa aikaisemmin BigRedBob totesi, ettei sana arvostus edes sovi tällaiseen keskusteluun. Jos viilataan oikein niin vähiten arvostamasi henkilö nauttii kuitenkin siis ainakin hivenen verran arvostustasi? Eikö olisi reilumpaa -jos sille linjalle lähdetään- otsikoida tällainen keskustelu vaikkapa "eniten inhoamani jo kuolleet henkilöt"? Mitään positiivistahan tässä näistä käsitellyistä henkilöistä ei ole tarkoituksenakaan ollut nostaa esiin. Kyllähän esim. Pekka Siitoin analysoitiin tuolla pelkästään "ihmisjätteeksi". Edelleenkään en väitä sinä olisit erikseen sanonut että joku olisi ollut kaikessa paha, mutta ei kai se nyt kauhea argumentaatiovirhekään voi olla jos tämän keskustelunaiheen kokee erittäin negatiiviseksi. BigRedBob kiteutti paremmin sen mitä ajoin itsekin takaa. Jos vielä lopuksi mietitään sitä, että tarvitaan huonoja esimerkkejä jotta esim. omille lapsille saa menemään perille sen mitä ei pidä tehdä tai miten ei tule toimia niin olen eri mieltä siinäkin. Huono esimerkki voi pikemminkin antaa hieman valmiiksi vinksallaan olevalle päinvastoin potkua ja mallia tehdä jotain sellaista mikä muuten olisi jäänyt tekemättä, korkeintaan fantasioinnin asteelle. Kyllähän nämä koulusurmaajat ovat juurikin apinoineet edellisiä attentaattien tekijöitä ja nyt esim. tämä Joel Lilo on kerännyt nettiin oikein fanijoukon. Voi kai asian nähdä näinkin, koska on monta kertaa havaittu että saatu huono malli on rohkaissut tekemään samat pahat teot?
Turhaa siis mielestäni on pitää kuolleita pahantekijöitä edelleen elossa palaamalla heihin vain tehdäkseen jotain listaa jossa sitten luetellaan mielivaltaisesti henkilöitä jotka eivät varmasti ansaitse tulla niputetuksi mukaan. Edelleen kalvaa minua se, että miten esim. J. Tukiainen voi olla samalla listalla Jammu-setien ja Otto-Villen kanssa? Se nyt vaan loukkaa em. henkilön läheisiä eikä voi kuulua hyviin tapoihin näin ollen. Et sinäkään, Käyttäjänimetön, varmasti hyviin tapoihin kuuluvana pitäisi jos vaikka jotakuta sinun jo kuollutta läheistäsi vedettäisiin mukaan tällaiseen listaukseen? Oli ne syyt listaamiseen sitten mitkä tahansa.
Pahoista teoista ja niiden tekijöistä voi toki ja saakin puhua, mutta tällainen mielivaltainen listaaminen on sitä mitä tarkoitin hyvien tapojen vastaiseksi ja pelkästään negatiiviseksi asiaksi.
Tämä saa nyt minun puolestani olla tässä, lätkää seuraamaan....
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tämä saa nyt minun puolestani olla tässä
Tuo lainaamani pätkä oli alun parin rivin jälkeen kaikki se, mitä jaksoin tuosta pötköön kirjoitetusta paatoksestasi lukea. Tiedän jo lukemattakin, että tämä lainaamani kohta on edelleen ainoa asia, mistä olemme samaa mieltä.

Antaa siis olla.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yrjö Leinosta sen verran, että tokihan muistatte miehen olleen naimisissa Hertta Kuusisen kanssa eli kyllähän tässä vakka kantensa löysi. Todella häpeällistä aikaa Suomen historiassa ja yksi tämän maan historian häpeällisimpiä asioita ovat ns Leinon vangit joitten kohtalo tasan tarkkaan tiedettiin mitä tuleman pitää luovutuksen jälkeen.

Jokunen vuosi sitten sanomalehti Keskisuomalainen järjesti äänestyksen nettisivuillaan pitäisikö OWK:lle pystyttää patsas Jyväskylään. Joku oli tällaisen aivopierun päästänyt. Laukaassa syntyneen Jyväskylän Lyseon kasvatin OWK:n kannalta tulos oli murhaava, vastanneista 97% äänesti että ei. Kerroin tämän tarinan jokin aika sitten eräälle maamme kenraalikuntaan kuuluvalle tuntemalleni herralle joka huvittuneena kuunteli ja totesi "Helvetin hieno tulos!" ja jatkoi vielä Kuusisen olevan maanpettureista pahin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Järkyttävää, että ketju on jo kolmannella sivulla eikä Tony Halmetta ole vielä mainittu. Vastenmielinen tapaus. Sellaista on vapaus.

Lapuan kirkkoherra K. R. Kares ja pastori Elias Simojoki kuuluvat ehdottomasti niiden joukkoon, joiden haudoilla ei pidä kukkien kasvaman. Körttiläinen kypäräpappipoikapari, joka siunasi hurmeisen isänmaauhon ja osallistui välillisesti tai välittömästi alueelliseen terroriin ja ihmisten muilutuksiin. Leffaa odotellessa.
 
K

kiwipilot

Kartanolaisuus -uskonlahkon perustaja Alma Kartano. Puistatattava mielipuoliämmä joka toteutti sairaita perversioitaan uskonnon varjolla pilaten samalla kymmenien lasten elämän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miksi O.W. Kuusista kuuluu inhota? Eikö hän uskonut bolsevismiin ja pyrki sitä myös aktiivisesti toteuttamaan? Kuulostaa ihan selkärankaiselta toiminnalta minusta.

Joku Jammu taas oli sairas, ja tuskin näillä kouluampujillakaan on ollut se ihan hohdokkain elämä.

***

En keksi ketään.
No nyt olet erottunut joukosta todella tiedostavana tyyppinä. Taidat olla vähän sampio.

Ja jatkan pätemällä:
Neukkulan hyväksi sotavuosina vakoilleet mainittiin muistaakseni itseni pituisen kääpiön toimesta täällä. Ymmärrän, että pointti on ollut varmaan järjestelmällisessä ja aatteellisemmassa toiminnassa, mutta pakko täsmentää näin historiatieteiden profeettana ja pedagogisena kiinan keisarina, että vakoilun vuoksi varsinkin talvisodan aikana teloitettiin vähäisin epäilyin useita rajaseudun asukkeja. Moni heistä oli syrjäseudun juntteja, joilla ei punapistinten edessä ollut paljon muuta vaihtoehtoa kuin lähteä sivakoimaan korpeen ja tsekkailemaan, missä suomalaislinjat menevät. Toki heistäkin jotkut olivat ihan aitoja kommareita tai ainakin opportunisteja, mutta meni siellä varmasti viattomiakin mukana.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Neukkulan hyväksi sotavuosina vakoilleet mainittiin muistaakseni itseni pituisen kääpiön toimesta täällä. Ymmärrän, että pointti on ollut varmaan järjestelmällisessä ja aatteellisemmassa toiminnassa, mutta pakko täsmentää näin historiatieteiden profeettana ja pedagogisena kiinan keisarina, että vakoilun vuoksi varsinkin talvisodan aikana teloitettiin vähäisin epäilyin useita rajaseudun asukkeja. Moni heistä oli syrjäseudun juntteja, joilla ei punapistinten edessä ollut paljon muuta vaihtoehtoa kuin lähteä sivakoimaan korpeen ja tsekkailemaan, missä suomalaislinjat menevät. Toki heistäkin jotkut olivat ihan aitoja kommareita tai ainakin opportunisteja, mutta meni siellä varmasti viattomiakin mukana.
Aiheellinen akateemis-keisarillinen tarkennus. On ehdottomasti aivan eri asia joutua pakon edessä vakoilutoiminnan välikappaleeksi kuin toimia vakoojana aatteen puolesta ja vapaaehtoisesti. Ensinnä mainittua tapausta voi myös moittia, ja sota-aikana tällaisestakin vehkeilystä jaettiin yleensä vain yhtä tuomiota. Olihan siinäkin vaihtoehtona ottaa mieluummin kuula omaan kalloon, kuin edesauttaa omalla toiminnallaan kenties paljon suurempaa vahinkoa omalle maalleen ja maanmiehilleen. Mutta yhtä kaikki, huomioni kohdistui taaempana vain aatteelliselta pohjalta oman maansa vahingoksi vakoilleisiin ja tuhotöitä tehneisiin suomalaisiin.

Sama juttu myös suomensukuisten desanttien suhteen. Osa oli värvätty toimintaan ei ihan vapaaehtoisina. Yleensä nuo jäivät kiinni ja tuomiokin oli aika pikainen ja karu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös