Tipaton tammikuu

  • 168 406
  • 937

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Over and out. Pitäisikö jatkaa samalla helmikuu? Edellisen kerran kuppia on kallistettu 15.12.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Ei tullut tipatonta tammikuuta mutta taisi koko kuukausi siältää tasan yhden illan jona alkoholia joi ja silloin meni 3x0,5 litran laatusiideriä public housessa istuskellessa hyvässä seurassa. Muutoin on ollut rientojen suhteen hiljaiseloa kuten aina ja ihan hyvä niin. On saanut keskityttyä kouluhommiin viikot ja viikonloput lepäämiseen.

Seuraavat lärvit odottaa 2 viikon päästä kun on ainejärjestön vuosijuhla. Pitkä loiva nousuhumala kokkareiden ja pöytäjuhlan ansiosta ja mitä luultavimmin jatkoilla "urku auki". Juhlaa odotan innolla mutta seuraavan päivän väsymystä en.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kappas, minullakin oli nähdäkseni tipaton tammikuu. En ainakaan muista pisaraakaan ottaneeni. En sinänsä kalenteriin tässä asiassa tuijota, yhtä hyvin voi tulla perään huikaton helmikuu. Tai sitten ei, jos tulee aika ja paikka ns. setämiesillalle. Minä olen tässä asiassa varsin vähään tyytyvä kohtuukäyttäjä, joten ei ole sinänsä mitään tarvetta tipattomille tammikuille. Eikä ole myöskään tarvetta juoda silloin kun kalenteri muka niin käskee eli vappuina, uusinavuosina ja juhannuksina.

Monelle tipaton tammikuu voi kyllä ollakin tarpeen, jos törpöttelee jatkuvasti ympäri vuoden. Saa maksa levätä edes kerran vuodessa. Kannattaisi kyllä tosin silloin miettiä ylipäätään syitä siihen, miksi juo ja mikä pakkomielle siihen ajaa, jos alkoholi on oletusarvoinen ajanvietetapa koko ajan.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Olen ajatellut "Tipatonta tammikuuta" typeränä massojen trendinä, mutta typerä kun olen, niin ajattelin sitä itsekin tänä vuonna kokeilla. Syynä tähän on se, että edellisen kerran olen ollut kuukauden ilman alkoholia oletettavasti joskus lukio-aikoinani, eli noin 10 vuotta sitten. Viime vuoden jälkipuoliskolla oli vain muutama viikonloppu jolloin ei tullut päihdyttyä ja silloinkin varmaan tuli saunalonkero nautittua. Kuukauden hengähdystauko kuulosti siis aika hyvältä idealta. Etenkin kun minulla on vähän huonohko tapa ottaa "muutama liikaa".

Eipä se hanke nyt kyllä oikein onnistunut, kun toisena viikonloppuna puski semmoinen tilanne eteen, että päädyin viskikolaa lipittämään ja erästä keikkaa katsastamaan. Tämän jälkeen sitten vitutti varsin suuresti hankkeen kariutuminen ja nyt tulee kolmas viikko täyteen ilman alkoholia. Ensi viikon kun vielä selviää läpi, niin tuleepahan saavutettua kuukausi ilman tippaakaan, vaikka viralliset Tipattomat tammikuut menivätkin perseelleen.

Positiivista tässä on ollut se, että viikonlopun jälkeen ei ole enää väsyneempi fiilis kuin ennen sitä. Positiivista on myös se, että sunnuntai ei mene täysin hukkaan krapulassa maaten (vaikka jotenkin jännästi sunnuntai tuntuu kyllä aina ankealta, vietti sen miten vain... noh, jos maanantaina olisi vapaata, niin sittenhän siitä voisi nauttia). Ja eihän se yhtään haittaa, että ei ole syytä morkkikseen.

Niin ja miksi sitten ylipäänsä juon, kun hankin sillä "eieieiei"-fiiliksen aiheuttavia flashbackeja ja parin päivän epämielyttävän fyysisen olotilan? Noh, juon koska se nousuhumalan hankkiminen on se hetki viikossa, kun saa täysin hyvän olotilan päälle, itsetunto ilmaantuu paikalle ja sosiaalinen kanssakäyminen nousee semmoiselle tasolle, että voi jopa vieraiden ihmisten kanssa käydä keskusteluja (jotka eivät ole äärimmäisen väkinäisiä). Surullista ja typeräähän se on, että pitää juoda saavuttaakseen tällaisia asioita, mutta näinpä se on ja kylläpä se sitten ehkä vähän enemmän sisältöä elämään tarjoaa kuin yksin kotona kyyhöttäminen lauantai-iltana. Kun vaan saisi kontrolloitua niitä annosmääriä kännitilan saavuttamisen jälkeen vähän paremmin, niin nuo negatiiviset puolet voisivat vähän helpottaa... Sitä sitten seuraavaksi tavoitellen. Kun tässä nyt kuukauden saa pitäydyttyä alkoholista kokonaan erossa, niin kaikki on näköjään mahdollista.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kohta vuosi vaihtuu ja monella alkaa tipaton tammikuu. Yllättävän monella itseasiassa, sillä Wikipedian mukaan tipatonta viettää 25 % suomalaisista. Olen ehkä joskus itsekin ollut tammikuun juomatta, mutta noin muuten pidän sitä vähän typeränä juttuna. Olut tai pari silloin tällöin tai lasillinen viiniä ruoan kanssa tuskin mitään haittaa. Mutta tällä kertaa ajattelin viettää tipattoman tammikuun ja tuplata panokset jatkamalla myös helmikuun samaa rataa. 1.3. on Kanarialla juoksukisa, johon olen menossa, joten nyt on hyvä syy ottaa myös painoa pari kiloa pois ja uskoihin, että alkoholinkäytön lopettamisella se voi onnistua. Kisa on matkan alkupuolella, joten loman loppupuolella voi sitten muutaman drinkin vetäistä.

Tammikuun sijaan duunikaveri suositteli tipatonta keskiviikkoa, koska niitä on vuodessa 52 ja tammikuussa päiviä vain 31. Tässä olisi kyllä oma pointtinsa, mutta kisamatkaa ajatellen ei aja asiaansa.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Kohta vuosi vaihtuu ja monella alkaa tipaton tammikuu. Yllättävän monella itseasiassa, sillä Wikipedian mukaan tipatonta viettää 25 % suomalaisista.

Kuulostaa aika korkealta luvulta toi 25%. Liekö oikeasti lähelläkään totuutta.

Itse pidän tottumuksesta tipattoman (=alkoholittoman) tammikuun. Sallin itselleni alkoholittomat saunakaljat. Tämän ei pitäisi olla paha rasti, koska olin tuossa yli puolen vuoden jakson tipattomalla. Ei tipaton varmaan pahaa tee kenellekään, vaikka tällä palstalla kyseinen ilmiö taitaa saada vain sääliviä kommentteja. Suosittelen joka tapauksessa kokeilemaan tipatonta tammikuuta.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Kuulostaa aika korkealta luvulta toi 25%. Liekö oikeasti lähelläkään totuutta.
No jos siihen on laskettu mukaan ne, jotka eivät normaalistikaan käytä alkoholia, tai eivät muuten vain satu tammikuun aikana juomaan (=juovat muutenkin harvakseltaan), niin silloin se voi pitää paikkansa. Sitä en usko että 25% suomalaisista viikonloppupämppääjistä keskeyttäisi tämän tradition kuukaudeksi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Aion kanssa osallistua tipattomaan. Vaikka muutenkaan en oikeastaan koskaan humallu, niin viikonloppuisin on alkanut tulla pakottava tarve se muutama saunaolut juoda pe ja la. Ei tässä kuitenkaan puhuta kuin 4-6 pullosta viikonlopussa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo pakkohan se on tipaton tammikuu vetää, niinkuin aina. Miksikö? No koska kaikki muutkin tekevät niin. Säälittää ihmiset, jotka eivät voi edes tammikuun ajaksi luopua viikottaisesta saunaoluesta taikka hyvän aterian kanssa juotavasta viinilasillisesta tai parista. Miksi juuri tammikuu? Todella typerä kysymys, onko joku kuullut iltapäivälehtien toitottavan vaikkapa tipattomasta maaliskuusta?

Ainoa huono puoli on se, että uudenvuoden juhlinta jää vähän vaisuksi, kun ei voi korkata kuohuvaa puoliltaöin. Ehkä kaadan lasillisen 31.12. klo 23.55 ja juon viimeiset tipat kellon lyödessä 12.

1.2. klo 00.01 lähtee sitten isolla kädellä. Vois laittaa sen perhekossun jo nyt pakkaseen odottelemaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No jos siihen on laskettu mukaan ne, jotka eivät normaalistikaan käytä alkoholia, tai eivät muuten vain satu tammikuun aikana juomaan (=juovat muutenkin harvakseltaan), niin silloin se voi pitää paikkansa. Sitä en usko että 25% suomalaisista viikonloppupämppääjistä keskeyttäisi tämän tradition kuukaudeksi.

Hesarin TNS gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan tuo luku on nyt 18 prosenttia, vuonna 2011 14 prosenttia (lähteenä HS-uutinen parin päivän takaa). 25 prosenttia näytti olevan lähtöisin tipatontammikuu.fi-sivustolta, joten lienee lähinnä propagandistinen luku.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itse en aio edelleenkään mitään tipattomia tammikuita pitää, koska ne ovat alkoholiongelmaisille. Jos ei ole alkoholille riippuvainen, pystyy olemaan juomatta mihin aikaan vuodesta haluaa.

Mutta myönnän olevani riippuvainen sokerista ja siksi tarkoitus olisi pitää sokeriton tammikuu. Ei makeisia, leivoksia tai mitään, missä on vähänkin liikaa sokeria. Ja kuuluuhan siihen alkoholikin, koska kaupan litkuissa sokerimäärät ovat aika kivoja. Tosin, koska juon noin 2-3 kertaa vuodessa Alkon tuotteita, niin sieltä ei liikaa sokeria tule...
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tammikuun sijaan duunikaveri suositteli tipatonta keskiviikkoa, koska niitä on vuodessa 52 ja tammikuussa päiviä vain 31.

Minä en tuohon lähtisi mukaan. Ne jotka aikovat viettää tällaista, joutuvatkin sitten tänä vuonna olemaan vappuaaton, jouluaaton sekä uudenvuoden selvinpäin :D
 
Suosikkijoukkue
Caps, Zlatan, Läski-Ovi, Orpik, Tom Wilson
Ensimmäistä kertaa tulee kokeiltua tipatonta täällä, tosin oma alkoholinkäyttö nykyään on sen verran vähäistä ettei tämä paljon normaalista kuukaudesta eroa.
Nyt kyllä räkätaudissa rommitoti voisi tehdä terää...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ideana varmaan tämä tipaton tammikuu on varmaan ihan hyvä, mutta monelle se on vain itsensä rääkkäämistä ja juodaan sitten helmikuussa tammikuun viinat.

Loppupeleissä jos sitä lähtee heti helmikuussa ryyppäämään niin voi jopa käydä kun vähän aikaa ollut juomatta niin kontrollia ei löydy sitten yhtään enää tuon jälkeen ja homma lähtee lapasesta. Elimistöllekin jopa voi olla pahempi. mieluummin melkein vetäisi vaikka tammikuussa seitin ohuet ja vaikka helmikuu perään.

Itsellä ei ole niin ongelmaa että pitäisi tätä viettää, eihän esimerkiksi eilisestä fanimatkasta Kuopioon olisi mitään tullut jos ei muutamaa olisi ottanut.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ääh, kuun lopussa Miamin kautta Curacaolle, ei pysty... ja sitäpaitsi, mulla on komerot pullollaan alkoholia, huononevat, jos niitä ei juo pois...
En muista olenko pitänyt tipatonta tammikuuta, saattaa olla, että olen, mutta ainakin tipattoman marraskuun ja joulukuun olen viettänyt..
 

Käppyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllä. Tipattomalla ollaan. Tarkoitus olisi laajemminkin pistää elämäntapoja parempaan kuntoon ja vuodenvaihde tuntui sopivalta rajapyykiltä aloittaa prosessi.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Itsellä ei ole niin ongelmaa että pitäisi tätä viettää, eihän esimerkiksi eilisestä fanimatkasta Kuopioon olisi mitään tullut jos ei muutamaa olisi ottanut.

Niinhän se käytännössä on, että tavalliselle kohtuukäyttäjälle (joka toki on ehkä maailman lavein termi) tipattoman pitäminen onkin sinällään aika turhaa trendihifistelyä.. että lähinnä muodin vuoksi sitten pitäisi. Esimerkiksi itselläni saattaa normioloissa jokin kuukausi muutenkin ihan vahingossa lipsahtaa tipattomaksi ilman että edes huomaan sitä, joten enpä ole koskaan nähnyt tarvetta virallisen tipattoman tammikuun viettämiseen

Asiaan liittyen: haluaisinpa muuten tietää että kuinka monta tipatonta eilinen täysin puun takaa tullut nuorten kiekkofinaali, ja sen näkyminen valtakunnan verkossa, sekä sitä sopivasti seurannut tämä yleinen vapaapäivä romutti heti alkuunsa :D nimim. "itsekin eilen kaksi olutta peliä katsellessa"
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kyllä pidetään. Olin tuossa joulunkin kynnyksellä viitisen viikkoa ihan ilman rallattelua, joten helposti sujuu. Uutenavuotena meni sen verta railakkaasti, että tekee ihan hyvää ottaa rauhallisesti.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Isoin onglema on tutusti taas se, että saunominen ilman kaljaa tuntuu kamalalta. Onko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä oluen korvikkeeksi? Alkoton olut on itsensä huijaamista ja johtaa vain katkeriin kyyneliin.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Onko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä oluen korvikkeeksi? Alkoton olut on itsensä huijaamista ja johtaa vain katkeriin kyyneliin.
Vissyä pakkaseen saunomisen ajaksi. Saunasta palattua nappaat vissyn lasiin ja lasin mitalta jäitä. Tuo on toiminut yllättävän hyvin jo pitkään.

Joulun pyhät tuli sairasteltua ja juopoteltua. Nyt kun 1. päivästä lähtien ollut tipatta niin melkoinen nestekertymä tuosta joulun syöpöttelystä ja juopottelusta oli jäänyt ruhoon. 4kg kadonnut nyt muutamassa päivässä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Joulun pyhät tuli sairasteltua ja juopoteltua. Nyt kun 1. päivästä lähtien ollut tipatta niin melkoinen nestekertymä tuosta joulun syöpöttelystä ja juopottelusta oli jäänyt ruhoon. 4kg kadonnut nyt muutamassa päivässä.

Neljä kiloa? Aika säälittävää, minä sain kolmessa päivässä 3,2 kiloa lisää. Ne kyllä lähtivät samassa ajassa kuin tulivatkin. Lyön vetoa, että prosentuaalisesti tuo on paljon enemmän kuin sinun neljä kiloasi.

Enkä muuten todellakaan vietä tipatonta, olut nytkin kädessä - eikä edes ensimmäinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös