www.ruutu.fi – lätkä/urheilufanin unelma?

  • 1 602 157
  • 6 774
Kysyin tästäkin Ruudun aspalta. Kuulemma ongelma on tiedossa ja se on alkanut jo sunnuntaina. Sen vuoksi mm. Jokerit - HIFK pelin jälkilähetys ei ole vieläkään katsottavissa. Asialle tehdään jotain, mutta milloin ongelma korjaantuu oli vielä kysymysmerkki.

Kyllä ne on niin jäässä siellä aspassakin näemmä...

Tuo ongelma alkoi jo lauantaina, jolloin KalPa - JYP pelin jälkeen tuosta lähetyksestä alkoi näkyä pro 2:n livekuvaa. Sitä jatkui sitten ties kuinka kauan, ainakin eilen illalla vielä tuosta samaisesta linkistä pukkasi pro 2.

HIFK - Jokerit peli sitävastoin näyttää kyllä "nyt jo" toimivan. Täältäkin alkoi tulla pelin päätyttyä tuota pro 2 kuvaa.

Näitäkin hommia olisi voinut hieman isommassa mittakaavassa jo pitkin kesää säätää ja testailla, mutta kukin tavallaan. Toivotaan nyt että saavat hommat rullaamaan edes jollain säädyllisellä aikataululla, sinäänsä vaan aika syvältä kun maksavat asiakkaat näitä sitten testailevat, mutta näinhän se vissiin vaan sitten menee.

Itselle kuitenkin tärkeintä on tuo live-lähetysten toimivuus. Tuurilla on vissiin tähän asti menty, koska joka pelipäivänä olen onnistunut valitsemaan matsin jossa ei noita "lähetysongelmia" ole ollut (kuvan pätkimistä, jäätymistä, harmaita palkkeja, puskurointia ym.). En sinällään laske tuota sivuttaisliikkeen nykimistä lähetysongelmaksi, koska aika monella se on nyt korjaantunut tuolla flashin downgreidauksella ja virkistystaajuuden vaihdolla.

Kuvanlaatu ei edelleenkään ole mitään loistavaa, mutta ihan kelvollista katsottavaksi. Se on sitten eri asia mitä on luvattu (hd/720).

Eikös se niin mene että ei se paljoa auta vaikka kuva olisikin 720p jos sitä tuutataan ulos liian alhaisella bittivirralla?

Sen voi vertailuna kuitenkin todeta että ei ihan lähellä ole nämä ruudun lähetykset jos vertaa gamecenterin 720p / 3000-4500 kb/s lähetyksiin.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Siitä vaan jännä homma, että jos yhdelläkin on tullut lähetys häiriöttä läpi, niin sehän tarkoittaa sitä, että lähetyspuoli on ollut kunnossa. Se, että usealla on ilmennyt vikaa vastaanottavassa päässä, ei aukottomasti kerro puolestaan mitään LÄHETYKSEN laadusta.

Saisiko tän "stickyksi" tuohon ylös kun nyt puhuu asiantuntija :D
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Kolmas erä oli täälläkin paras mutta korkeintaan tasoa "välttävä". Vasta viimeisen minuutin aikana aloitti puskuroinnit, muutoin parin minuutin välein tapahtuvaa nykimistä ja hyppimistä.

Itselläni täysin samat ongelmat, harmaata ruutua aika ajoin, puskurointia ja kuvanlaadun vaihtelua. Itse asun kanssa Helsingissä ja alla DNA:n 10mb:n yhteys. Kun yritin katsella muita pelejä, ne toimi moitteettomasti. Nyt herää kysymys, että onko Lappeenrannan päässä jotain feelua, sillä sama tapahtui torstain ottelussa KalPaa vastaan? Lauantain Kärpät ottelu Oulusta toimi täysin moitteetta.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vittu kun tämä Ruutu.fi ja Nelosen koostevideot on varmaan ainoa palvelu, jota duunikone ei pyöritä. Eikä tähän itse saa/voi mitään asentaa, että pelittäisivät. Videot sinänsä löytyy, mutta eivät vain lähde pyörimään.

Kertokaas mitä mun pitää asentaa Android puhelimeen, että saan nuo Nelosen/Ruudun videot näkymään? Nyt näyttää vaan sinistä kysymysmerkillä varustettua neliötä. Ennen noi näkyi, mutta ei enää. Ruutu appsissa ei näitä liigavideoita näytä olevan.
 

Ratikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUPLAMESTARIT 2021 & Red wings & Stevie Y
Kertokaas mitä mun pitää asentaa Android puhelimeen, että saan nuo Nelosen/Ruudun videot näkymään? Nyt näyttää vaan sinistä kysymysmerkillä varustettua neliötä. Ennen noi näkyi, mutta ei enää. Ruutu appsissa ei näitä liigavideoita näytä olevan.

Sun pitää asentaa flash-sovellus. Enää sitä ei tehdä, mutta netin syövereistä löytyy vanhempia versioita.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse tsekkailin eilen tuota SaiPan ja sen toisen joukkueen peliä, siis pyöri ihan vain ohella. Se oli laadultaan tosi hyvä, silloin kuin palkit antoivat sen täyden laadun, vaikka nettiyhteyteni on tosiaan 100 megaa niin silti se pätki välillä jopa sinne 1:n palkkiin (neljästä). Tuo pitäs olla kyllä itse valittavissa.

Joku kyseli tuosta, etteikö koneella voisi pyörittää HTML5:llä sitä streamia kans, joku mua osaavampi vois kokeilla miten tuo toimii? Kyllä kai joku selain löytyy jolla saa valittua, että koneen selain näyttää sivustolle päin mobiiliselaimelta.

Koosteiden kuvalaadut on kyllä järkyttävää schaibaa, miksei siinä voi olla sitten pelkkää HD:ta, niin saa puskuroida ihan rauhassa ennenkuin pyörittää?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Jälkilähetykset vai mitä tallenteita nyt ovatkaan eivät taaskaan toimi. Ruudussa näkyy vaan kanavan livekuva tai sitten inforuutu aiitä mistä löytää ohjelmatietoja.

Laitoin palautteen menemään jossa vaadin Neloselta hieman vastaantuloa sopimuksessa. Jos ei onnistu ja huomenna on vielä ongelmia, niin sitten puran koko sopimuksen.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Itsehän laittelin sunnuntaina palautetta Ruutu.fi -palautelomakkeen kautta. Ei ole mitään vastausta tullut. On kyllä Nelonen Media perseillyt tän homman ihan huolella. Lafkan ylimielinen asenne paistaa siperiaan asti...
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Itsehän laittelin sunnuntaina palautetta Ruutu.fi -palautelomakkeen kautta. Ei ole mitään vastausta tullut. On kyllä Nelonen Media perseillyt tän homman ihan huolella. Lafkan ylimielinen asenne paistaa siperiaan asti...

Kannattaa soittaa sinne aspaan. Vastasivat melko nopeasti ja seuraavana päivänä tuli "selitys" sähköpostiin. Itse aion laittaa reklamaation aina kun ongelma ilmenee, niin on mustaa valkoisella reklamaatiosta, jos pitää ryhtyä järeisiin toimiin.
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen laittanut jo kaksi palautetta palautelomakkeella ilman vastausta. Äsken lähti kolmas kun eilinen SaiPa-Blues matsi ei ole vieläkään katsottavissa. Ensi kerralla lähtee puhelu tulille (koska on ihan 100% varmaa että ensi kertaa tulee, todennäköisesti jo huomenna torstaina).
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Vittu kun tämä Ruutu.fi ja Nelosen koostevideot on varmaan ainoa palvelu, jota duunikone ei pyöritä. Eikä tähän itse saa/voi mitään asentaa, että pelittäisivät. Videot sinänsä löytyy, mutta eivät vain lähde pyörimään.

Sama vika ja sitten sattuu vielä olemaan Lumia 800 puhelin, joka ei ilmeisesti tue ollenkaan flash playeria. Milläs niitä maalikoosteita nyt kattelee? Onko jollain tietoa miten nuo maalikoosteet saisi näkymään lumiassa?
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulla taas lähtee pyörittämään noita koosteita, mutta aina jämähtää samaan kohtaan. Onkohan tämä ongelma vain minun koneessani vai onko ongelmaa myös Ruutu palvelussa?

Eilen katsoin Ipadilla matsia ja se toimi kyllä muutamaa katkoa lukuunottamatta mainiosti.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Ite kun Helsingissä asuvana Pelicans-fanina odotin himaan tullessani vihdoin pääseväni katsomaan kunkin ottelun jälkilähetyksistä käsin kaikki maalit ja niihin johtaneet tilanteet sekä muut parhaat hetket, niin vituttihan se huomata että jälkilähetyksenä katsominen ei taaskaan toimi. Koska eilinen peli Lahessa meni rankuille niin oma reissuni venähti siinä selvästi normaalia pidemmäksi ja pääsin kotona koneelle vasta joskus varttia vaille keskiyö, ja eihän noiden matsien jälkeenkatsomisesta sitten vittuakaan tullut kun ruutu.fi päätti tuolleen paskoa silmille. Otti sillä hetkellä s*atanasti päähän etenkin kun kierros piti sisällään useamman maalirikkaan matsin. Vois kyllä itekin tulittaa Nelosta palautteella. Tällasita vajaata palvelua ei maksavan asiakkaan missään tapauksessa kuulu hyväksyä ja meillä on oikeus vaatia parempaa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tervehdys Kaliforniasta. Onko joku palstalainen käyttäyu Nelosen ruutua ulkomailla ? Matsi pitäisi nähdä, mutta ei suostu lataamaan videota. Tulee herjaus "videon lähettäminen ei onnistu, yritä uudestaan"

Perkele, olisi juuri sopiva hetki matsia katsella.

Samaa paskaa minulle Suomen rajojen ulkopuolella. Juuri kävin kaljakaupassa ja ajattelin lomapäivää viettää pelin merkeissä. Visalla maksaminen onnistui kyllä helposti.

Miten tämä voi mennä taas näin?
Tulee tähän vastausta "vähän" myöhään mutta kuitenkin.

Prahassa katselin TO 12.9 Blues-TPS -ottelua läppärillä ja siihen hdmi:llä liitetyllä Panasonicin plasmalla. Lähti tulille ilman nikotteluja eikä pätkinyt. Kuva oli aika kuraa mutta tämä varmaankin johtui vähäisestä kaistasta. Speedtestin mukaan hotellin verkko antoi alas vain 1.5Mbit/s (Tässä vaiheessa en ollut vielä huomannut sitä lähetyksen laatua kuvaavaa palkkia).

Liberecissä katselin SU 15.9. Jokerit-HIFK pelkällä läppärillä (Seinällä roikkuvan Finlux lättyteeveen HDMI-liitin oli ilmeisesti telkkarin takapuolella. Totesin että voi tulla halvemmaksi jos en käy urheilemaan telkkarin irrottamisella seinätelineestään). Matsi lähti tulille ilman nikotteluja eikä pätkinyt. Nyt oli sitten kuvan laatukin tapissa (kaikki palkitkin näkyivät) mutta hotellin verkko antoikin alas Speedtestin mukaan 14 Mbit/s.

Eli Ruutu.fi toimi ainakin Tsekissä ihan hyvin kun oli riittävästi kaistaa käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KalPa
Miksihän ruutu on päätynyt flash-videoon... Miksei voisi näyttää myös PC:lle samaa html5-striimiä kuin mobiililaitteille? Sehän olisi halutessa teknisesti mahdollista.

Tämmöisen löysin ja tätä voisi kokeilla PC puolella;

To use Firefox web browser as if it’s the Safari browser inside the iPhone, follow this guide to change the user agent of Firefox. The user agent string to use is as follow:

For general.useragent.override in about:config preference:

Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU like Mac OS X; en) AppleWebKit/420+ (KHTML, like Gecko) Version/3.0 Mobile/1A543 Safari/419.3

For User Agent Switcher add-on:

Description: iPhone
User Agent: Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU like Mac OS X; en)
App Name: AppleWebKit/420+ (KHTML, like Gecko)
App Version: Version/3.0
Platform: Mobile/1A543 Safari/419.3

To fake iPhone’s Safari using Safari in Windows or Mac OS X, run Safari, click on Edit -> Preference, then go to Advanced tab. Check the checkbox for Show Develop menu in menu bar option.

Exit from the Preference dialog window, a new “Develop” menu will show in the menu bar. Click on Develop, and then select User Agent in the pull down menu. Click to select Mobile Safari 1.1.3 – iPhone.

Now the both Firefox and Safari browsers is surfing the web by telling everybody that you’re indeed using an iPhone to connect to Internet.
 
Tämmöisen löysin ja tätä voisi kokeilla PC puolella;

To use Firefox web browser as if it’s the Safari browser inside the iPhone,


To fake iPhone’s Safari using Safari in Windows or Mac OS X


Kiitokset, testiin meni. Samaa itse tuolta kaivelin mutta pikaisella kaivelulla löysin huomattavasti vaikeaselkoisempia ohjeita.

Pari huomiota näin alkuun:

Molemmat ohjeet toimivat ja selaimet näyttävät ulospäin tältä:

Firefox -> Mobile Safari 4 on iPhone
Safari -> IPhone Safari 5.0.2. mobile

Ruutu.fi -palvelusta videoita katsottaessa:

Firefox -> video format or MIME type is not supported.
Safari -> ei erillistä virheilmoitusta, videoruutu täysin musta, ylälaidassa sininen ikoni jossa kysymysmerkki?

jatketaan testailua.


edit1:
Pahoittelen tietämättömyyttäni applen tuotteisiin liittyen ja koska itse en ainuttakaan kyseisen valmistajan laitetta omista, en myöskään pääse käytännössä kokeilemaan miten nämä tuolla ruudussa toimivat.

Lueskelin tuolta ruudun ohjeista miten ruutu -palvelun videoita katsotaan iphonella/padilla ja molemmissa oli ohjeena ladata laitteille tarkoitettu sovellus.

Tarkoittaako tämä siis sitä että tuo html5 -striimi on käytössä ainoastaan näitä sovelluksia käytettäessä? Jos näin, niin eipä tuo selaimen ulospäin näkyminen iphonena tässä tapauksessa sitten paljoa lämmitä :(

Toimiiko nuo ruudun videot ylipäätään lainkaan jos iphonella/padilla surffailee selaimella tuonne sivustolle ja yrittää niitä sitä kautta katsoa?
 
Viimeksi muokattu:

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
edit1:
Pahoittelen tietämättömyyttäni applen tuotteisiin liittyen ja koska itse en ainuttakaan kyseisen valmistajan laitetta omista, en myöskään pääse käytännössä kokeilemaan miten nämä tuolla ruudussa toimivat.

Lueskelin tuolta ruudun ohjeista miten ruutu -palvelun videoita katsotaan iphonella/padilla ja molemmissa oli ohjeena ladata laitteille tarkoitettu sovellus.

Tarkoittaako tämä siis sitä että tuo html5 -striimi on käytössä ainoastaan näitä sovelluksia käytettäessä? Jos näin, niin eipä tuo selaimen ulospäin näkyminen iphonena tässä tapauksessa sitten paljoa lämmitä :(

Toimiiko nuo ruudun videot ylipäätään lainkaan jos iphonella/padilla surffailee selaimella tuonne sivustolle ja yrittää niitä sitä kautta katsoa?

En tiedä mitä skeidaa ruudun sivuilla lukee, mut tilannehan on nyt se, että nimeomaan ruutu appsilla EI pysty katsomaan noita tällä hetkellä. Selaimen kautta toimii iPadilla ihan ok.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Lueskelin tuolta ruudun ohjeista miten ruutu -palvelun videoita katsotaan iphonella/padilla ja molemmissa oli ohjeena ladata laitteille tarkoitettu sovellus.

Tarkoittaako tämä siis sitä että tuo html5 -striimi on käytössä ainoastaan näitä sovelluksia käytettäessä? Jos näin, niin eipä tuo selaimen ulospäin näkyminen iphonena tässä tapauksessa sitten paljoa lämmitä :(

Toimiiko nuo ruudun videot ylipäätään lainkaan jos iphonella/padilla surffailee selaimella tuonne sivustolle ja yrittää niitä sitä kautta katsoa?

Ipadilla toimii suoraan selaimella eli Safarilla. Oman sovelluksen kautta ei vielä tällä hetkellä toimi mutta nelonen luvannut että se päivittyy jossain vaiheessa.
 
En tiedä mitä skeidaa ruudun sivuilla lukee, mut tilannehan on nyt se, että nimeomaan ruutu appsilla EI pysty katsomaan noita tällä hetkellä. Selaimen kautta toimii iPadilla ihan ok.

Luultavasti lueskelin jotain vanhaa yleisohjetta normaalin ruutu -palvelun katsomiseen tjs. Ruutu - Usein kysyttyä | Ruutu.fi, sori että sotkin asiaa :)

Aiheeseen liittyen kuitenkin kysymys: Ipadilla selaimella katsoessa, onko käytössä flash vai tuleeko lähetys tuolla html5:lla?

Voi olla täysin typerä kysymys, mutta olen enemmän kuin pihalla Applen laitteisiin liittyvissä asioissa.

edit1: poistettu typerä pähkäily :)

edit2: Tämä varmaankin on nyt oikeampi ohje:

Tällä hetkellä live-otteluita voi seurata Ruutu –osoitteessa
- Flash-toistoon kykenevillä päätelaitteilla (kuten moderneilla PC ja Mac –koneilla) sekä
- iOS- ja Android-laitteilla (käytetyimmät mallit ja versiot) web-selaimella (joissa HTML5 tuki; esim. Safari iOS:ssa)
Usein kysyttyjä kysymyksiä | Ruutu ja sieltä kohta Ruutu ja SM-liiga.

Tästä sain nyt sellaisen käsityksen että iOS- ja Android-laitteilla käytössä aina HTML5, koska sen tukea tuossa ohjeessa vaaditaan em. laitteilta?
 
Viimeksi muokattu:

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sun pitää asentaa flash-sovellus. Enää sitä ei tehdä, mutta netin syövereistä löytyy vanhempia versioita.

Ja tässä vielä suora linkki ohjeisiin:

http://forums.adobe.com/thread/1061194

Itse katsoin videon ja sitä seuraamalla ja perästä tekemällä sain hetkessä homman toimimaan. Mulla on Galaxy S3 3G versio ja sillä ei ainakaan Chrome-selaimella toimi ruutu.fi, mutta Androidin omalla selaimella ainakin nuo klipit lähti pyörimään. Huomenna sitten testailen miten suoralähetys toimii.

Linkki vie adobe.comin sivuille.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Luultavasti lueskelin jotain vanhaa yleisohjetta normaalin ruutu -palvelun katsomiseen tjs. Ruutu - Usein kysyttyä | Ruutu.fi, sori että sotkin asiaa :)

Aiheeseen liittyen kuitenkin kysymys: Ipadilla selaimella katsoessa, onko käytössä flash vai tuleeko lähetys tuolla html5:lla?

Voi olla täysin typerä kysymys, mutta olen enemmän kuin pihalla Applen laitteisiin liittyvissä asioissa.

edit1: poistettu typerä pähkäily :)

edit2: Tämä varmaankin on nyt oikeampi ohje:


Usein kysyttyjä kysymyksiä | Ruutu ja sieltä kohta Ruutu ja SM-liiga.

Tästä sain nyt sellaisen käsityksen että iOS- ja Android-laitteilla käytössä aina HTML5, koska sen tukea tuossa ohjeessa vaaditaan em. laitteilta?

iPad menee aina HTML5:llä omassa safari selaimessaan, kun ei varsinaisesti mikään läppäriä pienempi Applella tue sitä Flashia.
 
Ja tässä vielä suora linkki ohjeisiin:

http://forums.adobe.com/thread/1061194

Itse katsoin videon ja sitä seuraamalla ja perästä tekemällä sain hetkessä homman toimimaan. Mulla on Galaxy S3 3G versio ja sillä ei ainakaan Chrome-selaimella toimi ruutu.fi, mutta Androidin omalla selaimella ainakin nuo klipit lähti pyörimään. Huomenna sitten testailen miten suoralähetys toimii.

Linkki vie adobe.comin sivuille.

Näin varmasti toimiikin jos käytössä oikeasti olisi android/iphone/pad -härveli.

Nyt kuitenkin Käytössä pc+safari/ff -selain jotka pakotettu aiemman ohjeen mukaisesti toimimaan kuten em. laitteet tjs. :)

Katsellaan...
 

jussimy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vain suorat lähetykset toimivat Ipädillä, eli sitten vasta pääsee testaamaan tuota user agent kikkailua käytännössä kun alkaa seuraava lähetys. Firefoxiin löytyi myös user agent switcher niminen add-on..
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Slovakia vs Saksa
  • 1.95
  • 4.20
  • 3.10
Sveitsi vs Norja
  • 1.16
  • 7.50
  • 13.00
Ruotsi vs USA
  • 2.46
  • 4.40
  • 2.34
Tshekki vs Suomi
  • 2.66
  • 4.20
  • 2.36
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös