Jatkoajan pohjois-amerikkalaiset eli JAPAt

  • 71 611
  • 308

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Onkos Jatkoaikalaisista kukaan voittanut Green Cardia Diversity Lotteryn kautta?
Ei tullut voitettua, mutta helpommin sen Green Cardin sai kyllä sitten työpaikan kautta. Joten katselepa sopivaa paikkaa, ano, ja toivottavasti sitä rataa homma onnistuu. Lotto on aina lotto, ja jos et satu olemaan onnettaren suosikki, niin edessäsi voi olla pitkä odotus. Ja tosiaan, naimisissa olevan puolisolle voi anoa käsittääkseni Green Cardia myös, joten asiaa ne puhuivat siellä suurlähetystössä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Itse sain vihdoin pysyvan oleskeluluvan (permanent resident) hoidettua pois alta, ja nyt ei tarvitse sitten hirveasti enaa byrokratian kanssa leikkia. Ehka sitten parin vuoden paasta, jos haluan kansalaisuuden mika ei hirveasti valttamatta kiinnosta. Mutta aika halpaahan se sitten on joten katsotaan silloin.

Hiukan lueskelin taaksepain tata ketjua ja huomasin etta varsinkin ei-japojen puolelta on kovasti kiinnostusta ja ihannointia P-Amerikan suuntaan, mika ei ehka itselleni ihan taysin aukea. Kai se sitten johtuu siita etta ei ole tarpeeksi pitka-aikaisia kokemuksia taalta tai jotain. En tieda, mutta ei tama mikaan ihmemaa tosiaan ole, eika Suomi vaihtoehtona ainakaan huonompi ole vaikka on taallakin omat puolensa. Tarkeaa on tietysti elaman aikana nahda erilaisia paikkoja ja ihmisia, joten sen suhteen ymmarran ihan hyvin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hiukan lueskelin taaksepain tata ketjua ja huomasin etta varsinkin ei-japojen puolelta on kovasti kiinnostusta ja ihannointia P-Amerikan suuntaan, mika ei ehka itselleni ihan taysin aukea. Kai se sitten johtuu siita etta ei ole tarpeeksi pitka-aikaisia kokemuksia taalta tai jotain.
Niinpä. En nyt tiedä minkälaisia kirjoituksia aiheesta on ollut ja millä kokemuksella niitä on kirjoitettu, mutta tulee mieleen että esim. lomareissujen perusteella todennäköisesti monella mielikuva The Suuresta ja mahtavasta on huomattavasti erilainen kuin jatkuvan arkielämän tuoma kokemus ja näkemys maasta kaikkine varjopuolineen, suomalaiseenkin sivistykseen ja elämänmenoon verrattuna.

Kyllähän minäkin tänne voisin jäädä missä juuri nyt istun. Kirjoittelen tätä viestiä parhaillaan vuokrakämpästä Miamin South Beachiltä, aamulenkkejä hiekkarannalla, iltapäivällä shoppailua tai esim. Miami Heatin korismatsi kuten eilen ja illalla tietenkin ravintolaan syömään ja nauttimaan alueen valoista ja tunnelmasta.

Maseratit ja Bentleyt pörisee vieressä ja kaikilla on kivaa, tällainen lomalla saatava mielikuva ei toki varmaan kovin monella edes jää päähän sinä oikeana ja kaikenkattavana totuutena ko. paikasta, mutta totta helvetissä minäkin esim. tänne mieluummin jäisin kuin palaisi kotimaahan. Siis periaatteessa fiilis on tuo, jos ei ala kaikkia tosiasioita ja pikkuasioita turhaan miettimään.

Vielä kun joku heittäisi vakituisen ja mielellään helvetinmoisen toimeentulon tänne että voisi vaan jatkaa tätä palloilua ja rahankäyttöä, niin mikäs siinä. Kiva mesta, mutta on sitä täällä taas välillä tullut mietittyä iltavalojen ja kauniiden ihmisten keskellä, että on todella kovien luokkaerojen maa ja ei ole varmaan herkkua ihan kaikilla tasoilla tämäkään luvattu maa.

Nyt nukkumaan, aamulla Karibialle risteilemään. Voittaa kotiolot varmaan sekin retki, mutta kyllä sinne Suomeenkin kelpaa palata.

Mutta toki, voisi tänne South Beachille muuttaa hetkeksi tsekkaamaan menoa tai vaikka vaihtoehtoisesti Manhattanille, minne edellinen tähän maahan tehty reissu suuntautui. Sielläkin oli kiva palloilla ja tuhlata rahaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hiukan lueskelin taaksepain tata ketjua ja huomasin etta varsinkin ei-japojen puolelta on kovasti kiinnostusta ja ihannointia P-Amerikan suuntaan, mika ei ehka itselleni ihan taysin aukea. Kai se sitten johtuu siita etta ei ole tarpeeksi pitka-aikaisia kokemuksia taalta tai jotain. En tieda, mutta ei tama mikaan ihmemaa tosiaan ole, eika Suomi vaihtoehtona ainakaan huonompi ole vaikka on taallakin omat puolensa. Tarkeaa on tietysti elaman aikana nahda erilaisia paikkoja ja ihmisia, joten sen suhteen ymmarran ihan hyvin.

Itse olen kylläkin vuoden 8 vuotta sitten Yhdysvalloissa asunut, joten ihan täysin tietämättömänä en sinne muuttoa himoitse.

Ja ei itsellä mielenkiintoa ole siellä loppuelämää viettää, vaan tarkemminkin haluaisin muutamaksi vuodeksi tulla kokeilemaan sitä amerikkalaista oravanpyörää, eli niitä pitkiä ja rankkoja työpäiviä muutama vuosi, samalla saisi arvokasta työkokemusta, uusia kokemuksia ja sen jälkeen varmasti osaisi taas paremmin arvostaa myös suomalaista elämäntyyliä.

Mutta tosiaan ainakin itse olen täysin tietoinen kuinka raaka kyseinen maa pahimmillaan on erittäin kalliin terveydenhuollon, koulutuksen, pitkien työpäivien ja olemattomien työntekijän oikeuksien puolesta on.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Makuasioista voi mutta mahtaako kannattaa kiistellä. Itse ihmettelen mitä joku voi nähdä paikassa, jossa sivistys on nuorempaa kuin Savossa, puolet kansasta täysiä punaniskajuntteja, safka paskaa, olut ja kahvi kuravettä, tuloerot sellaiset, että etenkin suurimmissa kaupungeissa lötyy alueita, joissa Bruce Springsteeniä siteeraten: "You don't stop at traffic lights". Emmekä vielä ole edes puuneet englannin kielen perseraiskaamisesta, jota nämä käsittämättömät määkijät harrastavat....

Miksi haluta sinne kun Lontoo, Pariisi, München, Firenze ja Roomakin ovat olemassa? Onko Amerikassa ylipäätään mitään hyvää, no NHL ja se Springsteen....
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Makuasioista voi mutta mahtaako kannattaa kiistellä.

Kirjoittaa kaveri joka asuu Hämeenlinnassa ja kannattaa Kerhoa. Niin, ei niistä makuasioista kannata kiistellä.

Ps. Tämä ei ollut mikään kannanotto Hämeenlinnaa tai Kerhoa vastaan, ihan vain muistutus siitä, että oma mielipide on aina vain se oma mielipide.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Hiukan lueskelin taaksepain tata ketjua ja huomasin etta varsinkin ei-japojen puolelta on kovasti kiinnostusta ja ihannointia P-Amerikan suuntaan, mika ei ehka itselleni ihan taysin aukea. Kai se sitten johtuu siita etta ei ole tarpeeksi pitka-aikaisia kokemuksia taalta tai jotain.

Miksi haluta sinne kun Lontoo, Pariisi, München, Firenze ja Roomakin ovat olemassa? Onko Amerikassa ylipäätään mitään hyvää, no NHL ja se Springsteen....

Niin. Kuten tuossa ylhaalla macnevis jo kirjoitti, makuasioita.

Olen nyt pari vuotta asunut New Yorkissa ja on tullut vaimon kanssa viihdyttya sen verta hyvin ettei Suomeen ole mitaan hinkua takaisin. Ymmarran etta jotkut karsastavat asumista Pohjois-Amerikassa, etenkin Yhdysvalloissa ja kuten Jussih tuossa jo aiemmin osoitti, stereotypiat voivat hyvin ja voimakkaina mielikuvina. Olen itse henkilokohtaisesti kaynyt 33:ssa eri osavaltiossa taman parin vuoden aikana ja siina valissa/yhteydessa satunnaisia reissuja Kanadaan ja minulle itselle on ainakin jaanyt varsin positiivinen kuva koko maasta.

Aika paljon nakee ja tapaa ihmisia jotka ovat kayneet Yhdysvalloissa työ- tai lomamatkalla ja ovat olleet Miamissa, Los Angelesissa tai New Yorkissa yhden viikon ja tekevat taman perusteella mielikuvan koko maasta. Esimerkiksi kayda keskilannessa ja stereotypioida koko Amerikka samanlaisiksi ihmisiksi. Aika epareilua, eiko? Hieman karjistettyna sama asia kayda Ranskassa ja luulla etta Saksassa on sama meininki. Se etta on kaynyt Times Squarella ei tarkoita etta on nahnyt Amerikkaa.

Jokainen ihminen arvostaa eri asioita ja etsii asuinpaikaltaan seka -ymparistoltaan tiettyja asioita. On ihmisia jotka eivat pysty asumaan metropoleissa ja on ihmisia jotka eivat pysty asumaan maalla. Joten on vahan tyhmaa kieltamatta vastakkainasetella naita kahta asumistyyppia keskenaan, olivat ne sitten missa mittakaavassa tahansa. Henkilokohtaisesti itselleni Yhdysvallat tarjoaa paljonkin asioita mita Suomi ei koskaan pystyisi tarjoamaan. Tahan kuuluu elintaso, terveydenhuolto, ruoka seka kulttuuri. Ja alleviivaan sanaa henkilokohtaisesti. Kulinaristisena ihmisena varsinkin New York tarjoaa kasan hyvia ravintoloita, luomukauppoja seka kauppiasmarketteja. Yoelamaan mentaessa ei tarvitse huolehtia kanniaalioista (joita Suomessa tulee vastaan aika usein) kun porukkaa osaa taalla juoda hallitusti ja osaavat pitaa hauskaa kaydessaan ulkona. Tappeluitakaan en ole baareissa nahnyt ainuttakaan. Yokerhoihin paasee jonottamatta sisaan eika jonoja tiskille tai vessoihin ole juuri ollenkaan. Liikenteessa oikealle tai samanpuoleiselle yksisuuntaiselle kaantyminen punaisia pain on myos positiivinen asia. Toki NHL, Golf seka muu urheilu on mielestani hieno asia tassa maassa jotka helpottavat tyonteon ulkopuolella tapahtuvan elaman nauttimista. Tahan lisaksi viela tiettyjen asioiden halpuus seka lukuisat vaihtoehdot kulutusrintamalla, on tama kylla hieno paikka elaa.

Mutta, ei tama ole kaikille nain hienoa ja pitaa olla onnellinen etta on nain onnekas ja saa nauttia elamastaan niinkuin ihmisen pitaisi elamasta nauttia.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Itse ihmettelen mitä joku voi nähdä paikassa, jossa sivistys on nuorempaa kuin Savossa, puolet kansasta täysiä punaniskajuntteja, safka paskaa, olut ja kahvi kuravettä, tuloerot sellaiset, että etenkin suurimmissa kaupungeissa lötyy alueita, joissa Bruce Springsteeniä siteeraten: "You don't stop at traffic lights".

Ensinnäkin, olen samaa mieltä Psychodadin kanssa, eli kyllähän elämästä Jenkeissä on monella sellainen kuva jolla ei ole paljoakaan todellisuuden kanssa tekemistä. Mcnevisin mainitsemat asiat esimerkiksi ovat täällä varsin kuralla. Mutta näinhän se on joka paikassa, missä ihminen on ja elää. Toiset asiat ovat monin kerroin paremmin kuin Suomessa, mutta samaan aikaan on hyvä arvostaa niitä asioita jotka ovat Suomessa hyvin.

Mutta anyways, näitä Jussih:n stereotypioita saa kyllä kuulla valitettavan usein. Etenkin tuo ihmisten tyhmyys on sellainen asia, joka suurimmalla osalla muokkautuu youtubin ja telkkarin perusteella. Tosiasiassa ne ihmiset Jenkeissä on ihan yhtä tyhmiä/fiksuja kuin Hämeenlinnassa. Mutta kun puhutaan maasta, jossa asuu reilu 300 miljoonaa ihmistö, sinne mahtuu jokunen idiootti mukaan. Jos otetaan vaikka koko Eurooppa mukaan laskuun, niin samalla tavalla niitä hönttejä sieltä löytyy.

Myös olut, kahvi ja ruoka ovat kaikki ihan hyvällä tolalla. Toki jos omissa mielikuvissa kaikki syö BK:ssa ja juo Budlightia, niin kuva on jälleen kerran vääristynyt. Itse avaan parin tunnin päästä George Killians merkkisen oluen, halpa ja maistuva olut (eli mahtuu meikäläisen budjettiin).

Mutta samapa tuo. Niille jotka Yhdysvaltoihin haluaa lähteä, niin kouluttautuminen USA:ssa voi olla ihan hvyä vaihtoehto ja helpottaa töiden saantia. Halvempiakin yliopistoja löytyy, kun vain jaksaa ja osaa niitä etsiä.

EDIT: Haha, vstk näköjään kirjoitti meikäläisen näppiksellä. Eri sanankääntein, mutta aika lailla täsmälleen samat asiat. Saanko kysyä muuten, että asutteko ihan kaupungissa vai jossain lähialueilla? Itse olen parhaillaan Albanyssa eli n. kolme tuntia pohjoiseen.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mainiittakoon, että nuo stereotypiat perustuvat henkilökohtaisiin kokemuksiin Amerikasta ja sen kansalaisista. Uskon toki, että vstk:lla on pidempi ja syvällisempi kokemus USA:sta. Itse olen tehnyt osallistuvaa vertailua ja voin todeta siltä pohjalta olevani parantumaton eurooppalainen.

En kiistä, ettei jenkeissä voi elää laadukasta elämää jos sattuu asumaan nykissä tai Uuden Englannin alueella ja on huomattavan varakas.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onkos Jatkoaikalaisista kukaan voittanut Green Cardia Diversity Lotteryn kautta?
täisi vielä houkutella tyttöystävä mukaan. Ymmärsin, että jos saan sen mahdollisuuden anoa kyseistä oleskelulupaa, niin ennen itse prosessin käynnistämistä, pitäisi minun mennä naimisiin kihlattuni kanssa, jotta molemmat saataisiin se green card. Ainakin tälläisen vastauksen sain suurlähetystöstä.
Minulla on myös vetämässä. En mitään laske sen varaan mutta jos osuu niin osuu. Olikohan niin että nuo olivat painotetut arvonnat eli eri maista pääsee eri todennäköisyydellä?
Tuo avopuolisiso juttu on kuten kirjoitit. Saman vastauksen sain minäkin. Eli naimisiin ennen kuin on tieto että on saanut Green Cardin. Onnistuu se toki jälkikäteenkin mutta pitää kuulemma olla todisteet että Card ei ollut syy mennä naimisiin ja dokumentoitua historiaa suhteesta, sen laadusta ja pituudesta "kirjeenvaihtoa, kuvia ym ym" pitää pystyä haastatteluissa esittämään. Pidempi ja kivikkoisempi tie siis.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
EDIT: Haha, vstk näköjään kirjoitti meikäläisen näppiksellä. Eri sanankääntein, mutta aika lailla täsmälleen samat asiat. Saanko kysyä muuten, että asutteko ihan kaupungissa vai jossain lähialueilla? Itse olen parhaillaan Albanyssa eli n. kolme tuntia pohjoiseen.

White Plains, Westchesterin piirikunnassa, 15 minuuttia Manhattanilta pohjoiseen. Mukava paikka jossa kaikki palvelut lahella. IMAX-teatteri, Whole Foods, kasa ravintoloita ja baareja, kaksi isoa kauppakeskusta vieressa, urheilukentat, jaahallit seka ulkoilualueet loistavassa kunnossa ja siedettava tyomatka molemmilla. (vaimolla 20 min, itsella 40min) ja Manhattanin halina tietenkin tarpeeksi lahella seka tarpeeksi kaukana samaan aikaan.

Olen ajanut Albanyn ohitse useasti, ikina ei ole tullut kaytya.. Joskus on ollut puhetta etta pitaisi tulla AHL-kiekkoa katsomaan mutta eipa sita ole mitaan aikaiseksi saanut.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
White Plains, Westchesterin piirikunnassa, 15 minuuttia Manhattanilta pohjoiseen. Mukava paikka jossa kaikki palvelut lahella. IMAX-teatteri, Whole Foods, kasa ravintoloita ja baareja, kaksi isoa kauppakeskusta vieressa, urheilukentat, jaahallit seka ulkoilualueet loistavassa kunnossa ja siedettava tyomatka molemmilla. (vaimolla 20 min, itsella 40min)

Olen ajanut Albanyn ohitse useasti, ikina ei ole tullut kaytya.. Joskus on ollut puhetta etta pitaisi tulla AHL-kiekkoa katsomaan mutta eipa sita ole mitaan aikaiseksi saanut.

Jaa jaa, tyttöystävän kaveri asui ennen Ossiningissa, joka on vissiin aika lähellä White Plainsia, siellä tuli aika monet kerrat käytyä. Tuo alue oli tosin aika levotonta. Mutta tuolta tosiaan varsin vikkelästi pääsee Manhattanille.

AHL-kiekon suhteen olet inasen myöhässä, kun River Rats muutti johonkin (Carolinaan?) viime kauden jälkeen. Tarkkaan en ole asiaa seurannut, mutta vissiin vieläkin koittavat joukkuetta AHL:ään saada tälle kaudelle.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Jaa jaa, tyttöystävän kaveri asui ennen Ossiningissa, joka on vissiin aika lähellä White Plainsia, siellä tuli aika monet kerrat käytyä. Tuo alue oli tosin aika levotonta. Mutta tuolta tosiaan varsin vikkelästi pääsee Manhattanille.
Ossining on aika lahella, noin 20 minuutin matka pohjoiseen. White Plains on toki todella rauhallinen ja siisti paikka asua, tuossa vieressa on Ritz Carlton Residencies, Trump Tower ja One City Place jossa asustelee mm. NBA, NFL seka NHL-kiekkoilijoita. Ei mitaan valittamista asuinalueesta. Toki niinkuin kaikkialla Yhdysvalloissa, keskustan ulkopuolella onkin sitten vahan kyseenalaista seutua.
AHL-kiekon suhteen olet inasen myöhässä, kun River Rats muutti johonkin (Carolinaan?) viime kauden jälkeen. Tarkkaan en ole asiaa seurannut, mutta vissiin vieläkin koittavat joukkuetta AHL:ään saada tälle kaudelle.

Heh, meni muuten aika lahjakkaasti Hartford ja Albany sekaisin. Anteeksi tasta, kumma ettei New Yorkin paakaupungissa ole latkajengia sitten enaan?
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Heh, meni muuten aika lahjakkaasti Hartford ja Albany sekaisin. Anteeksi tasta, kumma ettei New Yorkin paakaupungissa ole latkajengia sitten enaan?

Hartfordista tuli muuten mieleen, kävin Bostonissa muutama viikko sitten ja Hartford oli siinä matkan varrella. Tuolla tuli yllättävän iso määrä Whalersin paitoja vielä vastaan. Eli perinteet on sillä suunnalla ainakin kunnossa. Albanyn suhteen onkin sitten niin ja näin. Ilmeisesti pääomistaja alkoi olla niin vanha, että halusi myydä joukkueen pois ja Carolinan farmijoukkueena muutto oli sitten helpoin ratkaisu.

Tällä alueella on muutenkin yliopistokiekko aika voimissaan, joten ehkä tuon takia korkeamman tason kiekkojoukkueelle ei ole kysyntää. Harmi vaan, koska täälläkin on tullut sen verran kiekkointoilijoita vastaan. Mutta katsontaan nyt, tosiaan ihmiset ovat puhuneet, että uutta joukkuetta koitetaan vielä metsästää, tied sitten kuinka realistista se on..
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Albany Devils(New Jerseyn farmi) aloitti tällä kaudella AHL:ssä.

Ok, kiitos tasta tiedosta. Seuraan AHL:aa yhta paljon kuin SM-liigaa, eli en yhtaan ja kun en edes viitsinyt asiaa interwebista tarkistaa, on tulos tassa.

Yliopistolatka kiinnostaa myos, televisiosta olen joskus yrittanyt seurata peleja mutta paikan paalle en ole ikina viitsinyt lahtea. Ehka sitten joskus tama seka AHL-latkan kokeminen saataisiin naulaan. Hitto, en ole kaynyt edes MLB:ta tai NFL:aa viela katsomassa..
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Makuasioista voi mutta mahtaako kannattaa kiistellä. Itse ihmettelen mitä joku voi nähdä paikassa, jossa sivistys on nuorempaa kuin Savossa, puolet kansasta täysiä punaniskajuntteja, safka paskaa, olut ja kahvi kuravettä, tuloerot sellaiset, että etenkin suurimmissa kaupungeissa lötyy alueita, joissa Bruce Springsteeniä siteeraten: "You don't stop at traffic lights". Emmekä vielä ole edes puuneet englannin kielen perseraiskaamisesta, jota nämä käsittämättömät määkijät harrastavat....
Olen samaa mieltä toki safkasta, ja slummialueista. Kahvia ja olutta ei tule pahemmin juotua, joten jätän ne kommentoimatta, vaikka olen kuullut samantapaisia kommentteja toki lähes kaikilta maassa vierailleilta suomalaisilta. Ehkä se toimii molempiin suuntiin, sillä amerikkalaisten mielestä suomalainen ruoka nyt ei ole mitään järisyttävää gourmet-safkaa, ja maahan tuomani suomalainen kaljapullo sai kommentin sisällöstä sanoin "horse piss".

Lähinnä mistä nautin USA:ssa eniten on tuo vaihteleva luonto ja huikeat kansallispuistot ja se, että ylipäätään on laaja maa, joten jos päätä alkaa puristamaan liikaa, niin ajat 50 tuntia ja olet takuulla ihan toisenlaisissa maisemissa. Ihmiset ovat mitä ovat, eivät ne kaikki niin tyhmiä ole kuin luullaan (tietty mulla on tietty vinoutuma tapaamieni ihmisten suhteen akateemisissa piireissä). Ja mun mielestä nuo redneckit ovat tavallaan ihan hauskoja ja tykkään country-musiikista. Ja onhan täällä tosiaan NHL, ja muuta suuren luokan urheilutouhua. Palkat parempia kuin Suomessa vähänkään paremmissa toimissa noin pääsääntöisesti. Ja onhan niitä "kauniita ihmisiäkin" kiva katsella joskaan ei voi koskea.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Hiljaista on ollut tässäkin ketjussa pitkään. Onko JAPA-joukkueemme vahvistunut? vstk, psychodad, Mats Bedö ja onko kananlentokin siis tällä hetkellä enemmän tai vähemmän pysyvästi P-Amerikassa? Jouni ei näy enää kirjoittelevan tänne palstalle. Onko muita?

Oma pysyvyyteni on nyt siinä pisteessä, että kansalaisuushaastattelu meni tänään läpi, ja valan vannominen olisi edessä ilmeisesti heinäkuun lopussa. Vähän harmittaa, sillä tähän väliin ei varmuuden vuoksi viitsisi paljon maasta poistua, mutta olin toivonut vierailevani Suomessa heinäkuun lopussa. Nyt se siirtynee syyskuuhun, koska elokuussa on muuta ohjelmaa (tervetuloa mm. San Diegon FinnFestiin elokuun puolivälissä!). Toivottavasti Suomen helteet jaksavat jatkua sinne syyskuun puoliväliin ilmastonmuutoksen ansiosta.

Ei taida olla kenelläkään muulla JAPA:lla kokemuksia kansalaisuuden hankkimisesta? Mua ei ainakaan nuo jury duty:t paljon innosta. En tajua lakihommista oikein mitään, joten jos joku lawyeri vetää oikeista naruista, niin saa kyllä varmaan minut uskomaan mitä tahansa. Suomessa kai on ammattituomarit, jotka tietävät kaikki puolustuksen tai syyttäjän jipot, ja osaavat jokseenkin totuudenmukaisen päätöksen tehdä. Täällä mennään kadunmiehen näkemyksen mukaan, ja tulokset näkee sitten vaikka OJ Simpsonin casesta 1990-luvulla...
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Hiljaista on ollut tässäkin ketjussa pitkään. Onko JAPA-joukkueemme vahvistunut?

Viisumit vanhenee tyosopimuksen myota tulevana lokakuuna ja jatkosta ei toistaiseksi ole mitaan tietoa. Suomeen ei kiinnosta palata sitten tippaakaan, joten tassa kaydaan talla hetkella jokainen vaihtoehto lapi. J-1, J-2 viisumeilla ollaan menty ja vaimolla loppuu post doc-kausi tosiaan muutaman kuukauden paasta. Viela ei sentas paniikkiin pida ruveta, mutta kieltamatta varsin huolestunut tassa olen. Katsotaan mita tassa nyt tapahtuu, erinaisia vaihtoehtoja on kayty lapi ja miettimista lansirannikolle siirtymisesta on alettu punnitsemaan huolella. Ehka New York on taman kolmen vuoden aikana jo pikkuhiljaa nahtykin..

Onnea kansalaishaastattelun lapi menemisesta, ehta Jenkki siis kyseessa :)
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Katsotaan mita tassa nyt tapahtuu, erinaisia vaihtoehtoja on kayty lapi ja miettimista lansirannikolle siirtymisesta on alettu punnitsemaan huolella. Ehka New York on taman kolmen vuoden aikana jo pikkuhiljaa nahtykin..
Varmaan alkaa olla. Tervetuloa vasemmalle rannikolle! Täällä sitä näkemistä piisaa useammalle vuodelle myös. Ja sääkin on ajoittain mukavampi kuin itärannikolla. Ehkä vaimosi voi saada postdoc-paikkoja jostain Kalifornian yliopistoista? Ala ei taida osua ihan oman alani kanssa yhteen, joten en ehkä pysty kauheasti auttamaan, mutta jos Los Angelesin alueelle tulette, niin ota yhteyttä (ja muutenkin tietenkin voi ottaa yhteyttä).

vstk kirjoitti:
Onnea kansalaishaastattelun lapi menemisesta, ehta Jenkki siis kyseessa :)
Ei siis vielä, vala pitää vannoa, mutta sen pitäisi olla muodollisuus. Ja tuskin näin vanhasta ehtaa jenkkiä enää saa :). Jonkinlaisena maailmankansalaisena (universumin kansalaisena?) itseäni pidän, mutta Suomi tietenkin on aina erikoisasemassa sydämessäni (ja Suomen kansalaisuuden aion ehdottomasti pitää).
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Varmaan alkaa olla. Tervetuloa vasemmalle rannikolle! Täällä sitä näkemistä piisaa useammalle vuodelle myös. Ja sääkin on ajoittain mukavampi kuin itärannikolla.

e: onkohan tuohon syy miksei tuo quottaus toimi?


Yliopistot eivat ole vaihtoehtoina surkean palkkauksensa takia, San Francisco on kaynyt useamman kerran mielessa sen ollessa maailman bioinformatiikan paakaupunkeja ja San Joseen olisi mahdollista varmaan anoa siirtoa (jossa vaimo oli tyoharjoittelussa aikoinaan). San Francisco loistava kaupunki muuten, mutta piru sita sadetta ja kosteutta. Napa toki varsin lahella, joten siita plussaa. San Diego nyt on saan puolesta ehka maailman parhain. Naihin kahteen vaihtoehtoon se todennakoisesti menisi. Toki euroopassa on muutamia paikkoja auki, mutta katsellaan nyt tassa rauhassa. Onhan New York hieno kaupunki, mutta tassa on kolmen vuoden aikana tullut reissattua nyt aika tarkasti 30 osavaltiota lapi ja onhan Yhdysvalloissa paljon upeampiakin (ja etenkin mukavempia) kaupunkeja jossa voisi asustella.

Amerikanihme kirjoitti:
Ei siis vielä, vala pitää vannoa, mutta sen pitäisi olla muodollisuus. Ja tuskin näin vanhasta ehtaa jenkkiä enää saa :). Jonkinlaisena maailmankansalaisena (universumin kansalaisena?) itseäni pidän, mutta Suomi tietenkin on aina erikoisasemassa sydämessäni.

Nain sen kasitin etta muodollisuutena toimii, voin toki olla vaarassa kun en ole siita koskaan sen tarkemmin ottanut selville. Toki Suomi on erityisasemassa, koska toimii synnyin- ja kotimaana mutta en sita aio valehdella etta mielummin asuisin muualla.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
En muistaakseni ole tahan vastannut mutta laitetaan nyt. Ja kyllahan Mehiko PA:n lasketaan.
Eli Mexico Cityssa jo melkein 10 vuotta (ja poissa Suomesta yleensa jo melkein 20 vee) ja varmaan tanne jaankin.

Suomea on ikava vain jouluna ja mestaruuden tullessa ja Suomessa kaynnitkin harvenevat koko ajan. Suomen uutiset tulee kylla luettua paivittain ja muutenkin seuraan netin kautta tapahtumia suht tarkkaan.
Harvoihin suomalaisiin (enimmakseen naisia) en ole yhteydessa juuri ollenkaan, ainut ehka suomalainen kokki (Ahtisaaren pressakaudella Maran kokkina toiminut nainen) jolta saan Suomiruokaa tarvittaessa.

Vaikka Mehikosta kuulee pelkkia huonoja uutisia niin paikka on varsin jees asuttavaksi. Onhan taalla tietysti rikollisuutta mutta missa suuressa kaupungissa ei olis, itsella ei ole ollut ongelmia viela (knok, knok) mutta yhden aseellisen ryoston olen nahnyt. Ja kerran kloonasivat mun pankkikortin.
Ennen asuessani Barcelonassa mut ryostettiin kerran ja yritettiin ryostaa 5 kertaa (ja joka kerta asialla mokkakikkelit) joten siihen nahden rauhallisempaa.

Kiekkoa pelaan ja taalla jopa tulee NHL:aa telkkarista (runkosarjassa 3-4 viikossa, loppupeleissa joka ilta jos vaan peleja on).
Muutenkin urheilua tulee hemmetisti telkkarista, eri maiden futissarjaa, korista, jenkkifutis on tosi suosittuja, Suomen taaperrus San Marinoa vastaan tuli myos telkkarista (valitettavasti vois sanoa).

Jatketaan myohemmin.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ei taida olla kenelläkään muulla JAPA:lla kokemuksia kansalaisuuden hankkimisesta? Mua ei ainakaan nuo jury duty:t paljon innosta. En tajua lakihommista oikein mitään, joten jos joku lawyeri vetää oikeista naruista, niin saa kyllä varmaan minut uskomaan mitä tahansa. Suomessa kai on ammattituomarit, jotka tietävät kaikki puolustuksen tai syyttäjän jipot, ja osaavat jokseenkin totuudenmukaisen päätöksen tehdä. Täällä mennään kadunmiehen näkemyksen mukaan, ja tulokset näkee sitten vaikka OJ Simpsonin casesta 1990-luvulla...

Mulla on muistaakseni reilu vuosi viela jaljella ennen kuin voin hakea Kanadan kansalaisuutta, minuuttiakaan en ole kylla asialla paatani vaivannut koska jotenkin tuntuu etten viitsisi sita edes hommata. Eihan se permanent residentista eroa paljoakaan mutta olishan se tietysti fiksua, olisi ainakin kahden maan passi sitten. Suomen passikin taytyy jossain vaiheessa (piakkoin) uusia. Mitenkohan se muuten tapahtuu? Onko kellaan kokemuksia miten tuo on yleensa ulkomailla hoidettu? Kertaakaan en ole viimeiseen neljaan vuoteen suomessa kaynyt mutta kylla sillekin viela aika tulee.

Jury duty olis varmaan aika hauska kokemus mutta en tieda hoidetaanko asioita samalla tavalla Kanadassa, tuskinpa. Ehka naita asioita voisi itsekin jossain vaiheessa jaksaa selvitella etten taalla kyselisi.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Yliopistot eivat ole vaihtoehtoina surkean palkkauksensa takia,
No täällä sitä elellään yliopistorahoilla, tosin ei enää postdocina, mutta postdocitkin saavat täällä ainakin mun alalla noin $60,000 vuodessa plus matka ym. rahoja ja muut edut. Tosin kahdelle ihmiselle se ei välttämättä riitä, joten sinunkin pitäisi jotain töitä sitten tehdä.

vstk kirjoitti:
San Francisco loistava kaupunki muuten, mutta piru sita sadetta ja kosteutta. Napa toki varsin lahella, joten siita plussaa. San Diego nyt on saan puolesta ehka maailman parhain.
San Diegosta samaa mieltä, kaunis paikka. Ja jos asuu jossain lähempänä San Josea, niin ehkä ilmatkin olisivat vähän parempia siellä Bay Arean suunnalla. Se on yleensä aika mikroilmasto se San Franciscon sade, 10 mailia pois kaupungista, ja aurinko jo paistelee.

vstk kirjoitti:
ja onhan Yhdysvalloissa paljon upeampiakin (ja etenkin mukavempia) kaupunkeja jossa voisi asustella.
Hienosti sanottu, noin uskon itsekin, vaikken New Yorkissa olekaan asustellut. Monille kuitenkin Nyki on SE juttu. Minulle ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös