Ihmettelyketju

  • 6 368 001
  • 38 785

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ensimmäinen ihmettely oli, että miksi viedä alle 2-vuotias lapsi toiselle puolelle maapalloa ja lopulta vastataan, että "Toki, jos itse haluan rentoutua, niin sitten jätän lapset kotiin ja lähden yksin tai vaimon kanssa." Niin se tarina muuttuu matkan varrella. Paljonhan tuohon väliin mahtuikin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos olen kanssasi asiasta eri mieltä niin se on kitinää. Ok:D

Sorry kun en ymmärrä kaltaistesi vanhempien ajattelumaailmaa tässä asiassa niin kristallinkirkkaasti kuin haluaisit.
Niin, tässä nyt on useampi kirjoittaja jo yrittänyt kertoa kokemuksiaan onnistuneista lomareissuistaan lastensa kanssa, mutta sinä jankkaat vastaan jollain "lapsi ei muista"-argumentilla. Ok, se ei ehkä ole kitinää, mutta kummallinen asenne kuitenkin. Onko niin, ettet vie pikkulapsia rannalle tai leikkikentällekään, kun eivät ne siitä mitään muista?

Kaltaisteni vanhempien ajatusmaailmaa? Taisin mainita, että kun haluamme vaimoni kanssa keskittyä vaikkapa ruokaan ja nähtävyyksiin, emme ota muksuja mukaan. Sen sijaan jos haluamme kokea jotain porukalla, suuntautuu reissu sellaiseen kohteeseen, että siellä pystyy keskittymään mielekkäästi lasten puuhasteluihin. Onko tässä jotain vaikeasti ymmärrettävää?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Niin, tässä nyt on useampi kirjoittaja jo yrittänyt kertoa kokemuksiaan onnistuneista lomareissuistaan lastensa kanssa, mutta sinä jankkaat vastaan jollain "lapsi ei muista"-argumentilla.

Jankkasin tuolla aikaisemmin myös "vanhempien välisellä lomalla, jossa voidaan irtaantua arjesta" mutta mitäs näistä. Olen asian kanssa yksin kun teitä on ainakin kolme eli väärässä olen yleisen mielipiteen johdosta. Tämä tästä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten niin itsekästä lomailla oman rakkaan kanssa ilman sitä pientä lasta? Jaksaahan siinä taas sitä arkea paremmin kun on naisensa kanssa viettänyt unelmaloman, jossa ei tarvitse mietiä vauvanhoitoa.

Jokunhan niitä muksuja on paimennettava loman aikana, jolleivat ole mukana. Kaikki sukulaiset kiljuvat riemusta saadessaan hoitaa toisten lapsia, eikö? Siinä mielessä itsekästä. Varsinkin jos hoitava osapuoli joutuu uhraamaan omaa loma-aikaansa. Toki unelmaloma vaimon kanssa kelpaisi, mutta niiden aika on myöhemmin. Sitten kun lapset voi jättää päineen kotiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jankkasin tuolla aikaisemmin myös "vanhempien välisellä lomalla, jossa voidaan irtaantua arjesta" mutta mitäs näistä.
Siksi ihmetyttääkin, että poimit viestistäni vain yhden puolen ja ihmettelet sitten "kaltaisiani" vanhempia.

Olen asian kanssa yksin kun teitä on ainakin kolme eli väärässä olen yleisen mielipiteen johdosta. Tämä tästä.
Aika liikuttavaa, kieltämättä. No, ei nyt näin tosissaan kuitenkaan. Rauhaa ja rakkautta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jankkasin tuolla aikaisemmin myös "vanhempien välisellä lomalla, jossa voidaan irtaantua arjesta" mutta mitäs näistä. Olen asian kanssa yksin kun teitä on ainakin kolme eli väärässä olen yleisen mielipiteen johdosta. Tämä tästä.

Et ole äänisi kanssa yksin. Aika pitkälle samoilla linjoilla kuin sinäkin.

Sitten oikein pienten lasten kanssa matkustaminen on pirun itsekästä.
Tarkoitan muita matkustajia kohtaan. Suoraan sanoen vtutti raskaasti kun 11 tuntia kestävällä lennolla josta piti pulittaa yli tonni, oli viereiset penkit täynnä näitä 1-4 vuotiaitaiden lasten vanhempia ja lapsia. Itkua, huutoa, riehumista piti kuunnella koko matka. Nukkumisesta ei tullut mitään, vanhemmat eivät juuri piitanneet pitää lapsiaan kurissa ja lentoemoja ei kiinnostanut.
Lastenhan vika tämä ei ole vaan vanhempien.
Karkeimpana esimerkkinä edessäni istunut noin 4-vuotias joka seisoi penkillään, hyppi ja huusi siinä jatkuvalla syötöllä. Myös kun tuli melko vahvaa turbulenssia. Tästä sitten emo huomautti äidille, jonka kommentti oli "mutta kun meidän Matti/Mikko/räkänokka/mikälie, tulee niin rauhattomaksi jos pitää olla turvavöissä...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jokunhan niitä muksuja on paimennettava loman aikana, jolleivat ole mukana. Kaikki sukulaiset kiljuvat riemusta saadessaan hoitaa toisten lapsia, eikö? Siinä mielessä itsekästä. Varsinkin jos hoitava osapuoli joutuu uhraamaan omaa loma-aikaansa. Toki unelmaloma vaimon kanssa kelpaisi, mutta niiden aika on myöhemmin. Sitten kun lapset voi jättää päineen kotiin.
Isovanhemmat ovat sitä varten. Hienoa toki, jos asenne on se, että omat lomat saavat odottaa, ja lasten ehdoilla mennään useampi vuosi. Minä en kyllä malta millään olla lomailematta ihan vain vaimon kanssa, kun anoppilakin on tuossa viiden kilometrin päässä. Toki perheenäkin tehdään reissuja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Alle kaksivuotiaalle on aivan saman, onko hän hiekkarannalla Suomen kesässä vai Thaimaassa, hänelle noissa kokemuksissa ei ole eroa. Kyllä se alle kaksivuotias on siellä reissussa muiden takia, joko vanhempien tai muiden lapsien.

Koko tämä keskustelu lähti Berrien tästä viestistä ja tätä Vanha Len kommentoi:

"Vielä enemmän ihmettelen niitä jotka vievät alle 2 v lapsen toiselle puolelle maapalloa. Sille nassikalle ei juuri mitään positiivista tuosta reissusta tule, no ehkä arskan tuomaa d-vitamiinia. Sen sijaan potentiaalisten negatiivisten asioiden lista on turhankin pitkä.

Kaipa se on vaan siistiä näyttää valokuvissa että ollaan matkusteltu perheen voimalla.

Niin ja viittaan lainauksen jalostamisen lisäksi myös viikonloppuna kuultuun Ylen uutiseen http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/0...s_2307724.html
"

Jos joku rehellisesti väittää, että kaksivuotias nauttii matkustamisesta toiselle puolelle maailmaa, niin ihmettelen.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Isovanhemmat ovat sitä varten.

Toiset ovat eläkkeellä ja ikääkin on jo sen verran, etten viitsisi viedä muksuja sinne kovin pitkäksi aikaa. Toiset isovanhemmat taas ovat vielä työelämässä, joten vaihtoehdot ovat vähissä. Lomaillaan sitten joskus oikein kunnolla. Toki lyhyitä pikareissuja tulee tehtyä kahdestaan, mutta paria yötä pidemmät reissut ovat harvassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Et ole äänisi kanssa yksin. Aika pitkälle samoilla linjoilla kuin sinäkin.
Eli millä linjoilla? Kaveri ei suo pikkulapsille matkustusoikeutta, koska ne eivät muista mitään. Minä lähtisin siitä, että noita alle kouluikäisiä ei kannata raahata pitkille reissuille ihan oman mukavuutensa vuoksi. Ja kuten itse meinasit, myös kanssa matkustajia ajatellen. Ellei kykene järjestämään juttuja siten, että muksut myös pysyvät aloillaan.

Suoraan sanoen vtutti raskaasti kun 11 tuntia kestävällä lennolla josta piti pulittaa yli tonni, oli viereiset penkit täynnä näitä 1-4 vuotiaitaiden lasten vanhempia ja lapsia.
Tämän vuoksi en edes suunnittele matkustavani suosittuihin lomakohteisiin sesonkiaikaan. Nimittäin vaikka isukki olenkin, en jaksa kuunnella lasten meuhkamista sen enempää, vaikka toki normaaleja elämän ääniä ymmärränkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli millä linjoilla? Kaveri ei suo pikkulapsille matkustusoikeutta, koska ne eivät muista mitään...

Kerro nyt minulle järkevä peruste miksi alle kaksivuotiaan pitäisi matkustaa etelään ellei syynä ole vanhempien/ vanhempien lasten halu sinne?

Koko tämä keskustelu lähti nimenomaan alle kaksivuotiaan lapsen matkustamisesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kerro nyt minulle järkevä peruste miksi alle kaksivuotiaan pitäisi matkustaa etelään ellei syynä ole vanhempien/ vanhempien lasten halu sinne?

Koko tämä keskustelu lähti nimenomaan alle kaksivuotiaan lapsen matkustamisesta.
Kyllä, olen hyvin kartalla siitä, että kyse on alle kaksivuotiaista. Sen sijaan Vanha Len ei kommentoinut alunperin Berrien viestiä, eli lukekaa niitä viestejä, vai miten se nyt oli.

Niin. Jos perhe päättää lähteä etelään, niin miksi pikkulapsi pitäisi jättää pois kyydistä, jos perillä pystytään keskittymään lomaan lasten vinkkelistä? Kokemus ei ole pikkumuksulle sen kummempi kuin kuusituntinen matka sukulaisiin Helsingistä jonnekin Kokkolaan. Mikä ihmeen järkevä peruste sille pitäisi keksiä sen lisäksi, että perhe haluaa matkustaa yhdessä? Huomaa, että en ole missään vaiheessa kannattanut sitä, että pikkumuksuja raahataan jonnekin tropiikkiin krokotiilien syötäviksi, kun naapuri ei ole siellä vielä käynyt.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Hyvin tyypillinen Jatkoaika-vääntö. Eikä nyt ole kysymys edes siitä lisäpisteestä. Pilkun kanssa muhinoidaan vähän turhan paljon. Jatkakaa toki, ei se tila serveriltä niin herkästi lopu. Ihmetyksen aihe tämä on edelleen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä, olen hyvin kartalla siitä, että kyse on alle kaksivuotiaista. Sen sijaan Vanha Len ei kommentoinut alunperin Berrien viestiä, eli lukekaa niitä viestejä, vai miten se nyt oli.

Niin. Jos perhe päättää lähteä etelään, niin miksi pikkulapsi pitäisi jättää pois kyydistä, jos perillä pystytään keskittymään lomaan lasten vinkkelistä? Kokemus ei ole pikkumuksulle sen kummempi kuin kuusituntinen matka sukulaisiin Helsingistä jonnekin Kokkolaan. Mikä ihmeen järkevä peruste sille pitäisi keksiä sen lisäksi, että perhe haluaa matkustaa yhdessä? Huomaa, että en ole missään vaiheessa kannattanut sitä, että pikkumuksuja raahataan jonnekin tropiikkiin krokotiilien syötäviksi, kun naapuri ei ole siellä vielä käynyt.

Joo, Vanha Len kommentoi tosiaan Kiljanderin kommenttia, mutta ideana oli kokoajan alle kaksivuotiaiden matkustamien.

Ja kyllä alle kaksivuotiaalle etelämatka on hieman jotain muuta kuin matka mummolaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyvin tyypillinen Jatkoaika-vääntö. Eikä nyt ole kysymys edes siitä lisäpisteestä. Pilkun kanssa muhinoidaan vähän turhan paljon. Jatkakaa toki, ei se tila serveriltä niin herkästi lopu. Ihmetyksen aihe tämä on edelleen.
Ihmettele ihan rauhassa, ei siltäkään tila lopu.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse olen nyt about puolen vuoden aikana tehnyt kaksi reissua kohta puolitoistavuotiaan pikkupojan + vaimon kanssa. Eka reissu oli kesällä viikon reissu, mentiin Prahaan, jossa 5 päivää, sieltä junalla Berliiniin, jossa pari päivää ja sieltä lentämällä kotiin.

Toinen reissu oli ihan rehellinen viikon pakettimatka lämpöön, tosin sisälsi pienen bussiajelun (5 tuntia suuntaansa) sukulaisten luokse, jossa olimme yhden yön.

Syyt reissuihin puhtaasti itsekkäät, ollaan aina reissattu ja tullaan aina reissaamaan, sehän on ihan hieno muoto päästä rahoistaan ja näkeekin samalla jotain ehkä mielenkiintoista. Pikkumies meni reissuilla hienosti, ei huutanut lennoilla, eikä bussissa. Ainoastaan meikäläisellä oli muutenkin pitkänä miehenä (~190cm) ahdasta ukko sylissä reissata.

Noh, anyway. Pointti tähän kirjoitukseen on siinä, että eihän meidänkään ukko muista näistä reissuista mitään, mutta eihän se sitä tarkoita, etteikö se tykkäis siellä mennä meidän mukana ja ihmetellä. Ei meidän reissua ainakaan ole pikkumies haitannut kummallakaan kerralla, ei vaimon kanssa aiemminkaan olla mitään bilereissuja tehty, niin ihan normireissuilta nuo omasta mielestä tuntui. Eka reissulla hotellilla oli poreamme, joka oli pojan suosikki ja toka reissulla hotellin leikkihuoneesta löytyi paljon mukavia ulkomaalaisia pikku-kavereita joiden kanssa touhuilla. Eli paljon kaikkea kivaa reissuilla noin pojankin silmin tapahtuu. Lisäksi ei varmaan tehnyt pahaa nähdä aurinkoa nyt talven keskellä ja onhan se varmaan mukavempaa kun ei tartte michelin-miehen kamppeissa mennä koko ajan.

Toki jos meillä olisi joku AD/HD -Aleksi tai Parku-Pekka, niin voisi jättää muiden ihmisten mielenterveyden takia nuo reissut tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja kyllä alle kaksivuotiaalle etelämatka on hieman jotain muuta kuin matka mummolaan.
Nyt sun tartteis vaan päättää:
TosiFani kirjoitti:
Alle kaksivuotiaalle on aivan saman, onko hän hiekkarannalla Suomen kesässä vai Thaimaassa, hänelle noissa kokemuksissa ei ole eroa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt sun tartteis vaan päättää:

Mitä minun tarvitsee päättää??

Kokemuksena kaksivuotias nauttii yhtä paljon kesäisestä hiekkarannasta Suomessa tai Thaimaassa.

Matkan rasitukset etelään lennettäessä ja siellä olevat riskit (mm. vieras ruoka, hygienia, erilainen bakteerikanta) ovat eriluokkaa kuin mummolaan ajaminen Suomen sisällä. Vai ajatko sinä aina lasten kanssa kuusi tuntia putkeen??

Ymmärrän, että pienet lapset matkustavat tänä päivänä paljon ulkomaille, eikä siinä mitään vikaa ole. Kommentoin vaan muutamien kirjoittajien tyyliä kun he puolustelivat matkoja pienten lasten kokemuksilla. Kyllähän syy on aina vanhempien oma halu päästä matkustamaan, kuten Joonatan sanoi.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt sun tartteis vaan päättää:

Kun sen lapsen voi viedä vain ulos leikkimään tai Thaimaahan, niin miksi viedä Thaimaahan, koska lapselle ei sillä ole käytännössä mitään merkitystä, mutta sillä voidaan välttää mm. muiden lentomatkustajien vitutus?

Itse aiemmin vertaistit lapsen ulkomaille viennin ja pihalle leikkimään viennin, joten siihen on turha puuttua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vai ajatko sinä aina lasten kanssa kuusi tuntia putkeen??
Istutko sinä lentokoneessa kuutta tuntia putkeen?

Tämä menee nyt kyllä harvinaisen väsyneeksi.

Mutta hei, en ole viemässä lapsiani tropiikkiin, joten tämä tästä ja aasin pallit.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kun sen lapsen voi viedä vain ulos leikkimään tai Thaimaahan, niin miksi viedä Thaimaahan, koska lapselle ei sillä ole käytännössä mitään merkitystä, mutta sillä voidaan välttää mm. muiden lentomatkustajien vitutus?

Itse aiemmin vertaistit lapsen ulkomaille viennin ja pihalle leikkimään viennin, joten siihen on turha puuttua.
Itse tein sitä sun tätä, mutta luin kuitenkin edelliset viestit sen verran hyvin, etten rakennellut olkiukkoja näinkin kiehtovasta aiheesta. Nyt alan suuttua. Oletteko aineissa? En suosi tropiikkia lapsien kanssa, koska pitkä lentomatka lisää riskiä itkukohtauksiin. Rantaa löytyy lähempääkin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lasten kanssa matkaaminen on ihan perseestä. Kaikki lomailuun liittyvä spontaanius on poissuljettua ja olet silti koko ajan sidottu lapseen. Ei se mitään lomaa ole.

Viime kesänä olin 12 ja 14 v lasteni kanssa Kossilla ja kyllähän se jo menetteli verrattuna edellisiin reissuihin. Ovat jo sen verran omatoimisia, että ei tarvi koko ajan roikkua kyljessä kun puhuvat englantiakin. Oleellista on kuitenkin, että paikka on sopivan pieni missä uskaltaa antaa noiden pyöriä. Itse voi parkkeerata johonkin sopivaan baariin, mistä lapset voivat käydä sitten pummaamassa lisää rahaa.

Thaimaaseen lähden ainakin seuraavat 5 vuotta ilman lapsia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös