Suosikkijoukkueen taustat

  • 29 888
  • 254

Punasiipi91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Että valitsitko aikoinaan suosikki NHL joukkueesi sen takia että siellä pelaa/pelasi joku suomalainen.

Itse muistelen todella omaa kouluaikaani.

Muistan todella hyvin itse kun aloin kannattamaan Detroitia ala- aste ja ylä -aste aikoinani niin
kaikkien muiden suosikki joukkueet olivat tietysti Los Angeles, Winnipeg, Anaheim, Montreal koska siellä pelasi joku suomalainen. Ja muista pelaajistahan/joukkueista ei tiedetty mitään vaikka Losissa eräs 99 pelasikin.

Jokaisella muulla koululaisella joka NHL:ää ”seurasi” oli kouluaikoinaan esim. Winnipeg reppu, Los Angeles pipo ja Winnipeg takki jne. Detroit fani kamaa kun kouluaikoinani kävin paikallisessa Inter/ Kesportista kysymässä niin ensin he antoivat Winnipeg repun ja sanoivat että siellähän pelaa ”Teukka”. Kun kyseinen reppu ei minulle kelvannut ja sanoin että en kannusta Jetsejä vaan Detroitia. Tämän jälkeen myyjä nauroi paskasta hörönaurua ja sai lopulta kysyttyä että mikä helvetin Detroit? eihän siellä edes pelaa kukaan suomalainen? toinen paikalle tullut myyjä sanoi. tämän jälkeen suurin piirtein heittivät minut pihalle liikkeestä pihalle. Ja sanoivat että palataan asiaan kun kannustat Winnipegiä.

Vastaava jatkui koulussa. Erään aamun välitunnilla kun taas tuli puhe nhl:stä (lue Teukasta) niin olin todella vittuuntunut aina samoinhin aiheisiin tyyliin: Teukka hurjana 1+0! tai voi paska kun Winnipeg hävis. Sitten otin esille Detroitin/ Yzermanin/ Fedorovin pirteät otteet viime aikoina niin puhe katkesi siihen paikkaan. Kaverit sanoivat vihaisesti että minkä helvetin takia kannustat jotain vitun Detroitia kun siellä ei pelaa kukaan suomalainen? Ajattelin ennen kun otan 6 jätkältä turpaani on pakko keksiä jotain nopeasti ja sain sanottua että varasihan se Eepin (Hämäläinen) XX vuonna. Noh ei tullut turpaan mutta Teukan hehkutus ei loppunut.

Muistaako kukaan muu että onko kellään saman tapaisia kokemuksia kouluajoista?

PS. Itse kuulun siihen ryhmään joka valitsi suosikki joukkueen aikoinani hienon logon takia!
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
No huh huh??

Jos tarina paikkaansa pitää niin kylläpä ahdasmielisiä kavereita sinulla on ollut. Varsinkin niin totisesta asiasta kuin jääkiekko. Itse valitsin Detroitin perivihollisen suosikikseni finaalivuonna 1992, jolloin asustelin Chicagon alueella. Vielä kun katkeran finaalitappion jälkeen paikallinen tv-kanava lähetti 22 parasta runkosarjaottelua kyseiseltä kaudelta oli meikäläinen myyty. Aikaisemmin kannatin Montrealia, jossa ei silloin pelannut suomalaisia vaan suosikkeihin lukeutu mm. Stephane Richer, Chris Chelios, Patrick Roy ja kumppanit.
Mielestäni se mikä vaikuttaa suosikkijoukkueen valitsemiseen ei ole tärkeää. Vaikka syy olisi sitten vaikka se, että joukkueessa pelaisi suomalaisia ole mitenkään sen huonompi tai parempi syy kuin mikään muukaan.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
En

Ketju Shanahan-Janney-Hull, ja varsinkin tuo Shanahan olivat siihen syynä. Pienenä sympatisoin tosin Oilersia ja Kurria...
 

toniy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves,
San Jose Sharks.
Sharkseissa ei pelannut silloin Suomalaisia kun aloin kyseistä joukkuetta kannustaan.
Varmaan se oli tuo logo johon tykästyin :)
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kaikki alkoi siitä kun Steve Yzerman kävi voittamassa Wienin MM-kisojen pistepörssin keväällä 1990. En oikein tiennyt miehestä silloin sen enempää ja aloin tutkia että mikäs hän oikein on miehiään. Tästä voi kaikki päätellä että Wings oli silloin vielä aika surkea joukkue, kun Stevieltä jäi pleijarit väliin. Silloin kiinnostuin hänestä ja Detroitista oikeestaan ensimmäistä kertaa.

Suomalaisten menestystä tietty toivon, mutta koskaan ei ole tullut mieleenkään kannattaa jotain joukkuetta sen takia että siellä olis 4-5 Suomipoikaa. Lähestulkoon kaikki kaverit kannattivat jo 80-luvulta lähtien Oilersia, itse en siihen ikinä tykästynyt, vaikka Gretzkyt & kumpp huikeasti pelasivatkin. Nyt jälkeenpäin kun on nähnyt niitä vanhoja pätkiä, niin ei voi kuin ihailla. Mutta pienempänä sitä on ihmeellinen ihmisen mieli.

Red Wingsissä miellytti nuo punavalkovärit(kuin myös suosikkini futiksessa..). Jotenkin olen siitä yhdistelmästä pitänyt aina (yhtään sinivalkoväriä väheksymättä) ja lopullisen totaalisen Red Wings -fanin minusta teki Russian five. Punakonetta pelkäsin ja kunnioitin pienenä poikana niin paljon, että Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen tuon täydellisen jääkiekkosysteemin dominointi NHL:ssä vei jotenkin täysin mukaansa. Red Wingsin punainen asu sopi tietysti Russian fiven ukoille kuin nenä päähän ja jossain vaiheessahan puhuttiinkin NHL:n punakoneesta.

Detroit on Hockeytown, samaa mitä Tampere suomessa, totaalisten kiekkohullujen kaupunki. ;) Se oli yksi myös aikanaan faniprosessia vauhdittanut tekijä, vaikka se aika hassulta kuulostaakin. Myös Original Six:iin kuuluminen on ollut yksi merkittävä tekijä kiinnostuksessa ja lähinnä arvostuksessa Detroitia kohtaan. Logo on perinteikäs ja muuttumaton, kuten suomalaisella suosikkiseurallanikin. Ainut SM-liigalogo, jota ei ole koskaan muutettu. Wings on pitänyt tiukasti kiinni perinteistään ja se on loistava asia, mihinkään markkinointikikkoihin peliasuja uudistaakseen ei ole koskaan lähdetty.

Lopulta sitten tulee vielä se menesys. 90-luku on ollut kerrassaan uskomatonta aikaa. Vuodesta toiseen jyräämistä runkosarjassa, Sergein 5 maalia 5-4 jatkoaikavoitossa sun muut mukavat muistot. Stanley Cupin paluu Detroitiin 42 vuoden tauon jälkeen sitten Gordie Howen päivien. Scotty Bowman, tuo NHL:n Hannu Jortikka, ylivertaisesti eniten arvostamani valmentaja oli omassa porukassa. Kaikki legendat, Fetisov, Konstantinov, Larry Murphy etc. Uskomattomia pelimiehiä, kertakaikkiaan NHL:n paras joukkue.
 
Viimeksi muokattu:

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Devils

Oma suosikkini on ollut Devils vuodesta 90, kun joukkue varasi Brodeurin. Jotenkin vaan tuntui että tästä kaverista kasvaa vielä kelpo veska. Kyllähän minuakin silloin morkattiin tästä syystä, tosin meidän koulussa oli tuolloin aika paljon Detroit faneja. Samat naamat sitten pyörivät myös samassa lukiossa ja vuonna 95 sain vihdoin tilaisuuden kuitata, kun Devils pyyhkäisi ryssät 4-0.

Muutenkin olen aina tykännyt olla "pienemmän" puolella... Tarkoitan, että ei vaan osteta valmiita staroja, vaan pyritään myös tuottamaan niitä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Re: Devils

Viestin lähetti expertti

Muutenkin olen aina tykännyt olla "pienemmän" puolella... Tarkoitan, että ei vaan osteta valmiita staroja, vaan pyritään myös tuottamaan niitä.

Ethän tässä viittaa Red Wingsin suuntaan, ethän? ;)
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Aikaisemmin suosikkijoukkue oli Nashville, koska sen pelipaita on NHL:n hienoin (ja on edelleen). Tämän hetken suosikkijoukkue on Minnesota, koska joukkue on NHL:n heikoimpia (ennakkoon :)). Muutenkin kartan näitä kovia rahajoukkueita tällä hetkellä. (Minnesodalla on NHL:n pienin budjetti)

Tällä hetkellä, koska juuri muistin että se ihka ensimmäinen suosikkijoukkue oli NY Rangers, koska siellä pelasi silloinen suosikkipelaajani, Pat LaFontaine.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Re: Katso peiliin ja tunnusta...

Viestin lähetti Punasiipi91
Että valitsitko aikoinaan suosikki NHL joukkueesi sen takia että siellä pelaa/pelasi joku suomalainen.

Osittain kyllä. Minä olen aina ihaillut maalivahteja, ennen vanhaan suomalaisveskareista suosikkejani olivat Kari Kaupinsalo ja Hannu Kamppuri.

Hannu Kamppurin pelatessa kaudella 1984-85 New Jersey Devilsin maalilla rupesin seuraamaan NHL:ää. Siihen aikaan ei Suomessa paljon vielä NHL:stä tiedetty, mitä nyt Jari Kurrin maaleista puhuttiin.

Legendaarinen Maali-lehti oli oikeastaan ainoa, josta jotain tietoa liigasta sai, ja sitä lukemalla minäkin aloin liigaa seuraamaan. Kamppurin otteet kiinnostivat tietysti ja koska hän pelasi Devilsissä se valikoitui luonnollisesti suosikikseni, vaikka Devils tuolloin oli liigan ylivoimaisesti surkein joukkue. Kun sitten vielä luin, että Gretzky oli haukkunut Devilsiä Mikki Hiiri-porukaksi sen jälkeen kun oli ensin pöllyttänyt Edmontonin kanssa Devilsiä 13-4 (tämä tapahtui tosin jo edellisellä kaudella), olin lopullisesti myyty. Devils oli minun joukkueeni.

Siitä se lähti. Nykyään seuraan NHL:ää loppujen lopuksi aika vähän, eikä Devilskään enää samalla tavalla kiinnosta kuin ennen. Hyvä kuitenkin jos pärjäävät.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Oilers on ollut suosikkini pelkästään pelityylin takia. Firewagon-hockey runsaalla goon-elementillä kuorrutettuna iski kuin 1000 volttia. McSorley on suosikkipelaajiani, tosin Kingsistä en pidä yhtään vaikka siellä mies pelasikin.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olin vuoden vaihto-oppilaana Ontarion eteläosassa, joten Toronto tuli suosikiksi lähinnä läheisyytensä takia. Samasta syystä toivon menestystä kaukille Kanadalaisille joukkueille.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ite oon valinnu Sm-liiga suosikkini logon perusteella. Lapsena se jokeri logo oli vaan niin hassun näköinen.
Nhl:ssä suosikki seuroja on ollut ne missä on pelannut suomalaisia.
Vaikkakin myös erään Pavel Buren liikkeet on kiinnostanut erään cupin sarjan jälkeen.
Oikeastaan minulla ei ole nhl:ssä samanlaista suosikki seuraa kun sm-liigassa. Minä vaan toivon että "suomalaisten seurat" pärjäävät nhl:ssä.
Mutta jos joku seura olisi pakko valita niin ehkä se olisi Les Canadiens. Ja siihen ei liity mitään siteitä suomalaisiin.
 

Voittaja

Jäsen
Kun Detroit joskus muinoin varasi nuorukaisen nimeltä Steve Yzerman, ja sittemmin näin tämän jännänimisen kaverin pelaavan, olin myyty.
 

nro.44

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO, VG-62
Edmonton tuolla lukee, lähinnä vain ja ainoastaan Gretzkyn ja Kurrin takia.. pieni olen ollut kun suosikki joukkueeksi on tullut oili, mutta uskollisena pysytään.. go oil..
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Valitsin suosikkijengini elämäni ensimmäisen telkkarista näkemäni NHL-matsin perusteella. Tämä tapahtui kaudella 91-92, joukkueet olivat Bruins ja Penguins. Pingviineillä oli mielestäni hienompi peliasu ja kun he sitten pelin voittivatkin oli homma siinä. Luonnollisesti Stanley Cup ja Marion otteet vahvistivat tätä suosikkiasemaa entisestään ja tähän sitä on nyt päädytty.

Tosin: myöntää pitää että olen fanina enemmän pelaaja- kuin joukkueorientoitunut (turha kysyä mitä kyseinen ilmaisu tarkoittaa...). Hyvänä esimerkkinä on Montreal Canadiens, jonka otteita seuraan jopa suuremmalla mielenkiinnolla kuin Pensin vastaavia, koskapa Saku Koivu sattuu siellä pelaamaan. Toinen hyvä esimerkki on Jokerit, jota en kerta kaikkiaan voi enää vihata erään Suomen kaikkien aikojen lahjakkaimman jääkiekkoilijan takia.

Toki yksi joukkue on silti yli kaiken muun: Suomen maajoukkue.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
NHL kortteja joskus keräilin ja rupesin keräämään Felix Potvinin kortteja, olin silloin joskus ala-astella. Silloin kiinnostuin myös joukkueesta Toronto Maple Leafs ja kausi taisi olla 1993 - 1994. Siitä asti se on ollut se seura jota olen seurannut, niin myötä- kuin vastamäissäkin. :) Ei täältä meiltä päin muita faneja löydy mutta mitä siitä. Sitä en muista että miksi juuri Potvinin valitsin, mutta jostain se kipinä lähti.
 

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Eipä tässä kummoista peliin katsomista tarvita. Suosikkijoukkueeksi tuli Montreal melko lailla kokonaan Saku Koivun takia. Tosin se oli tärkeä pointti, että kyseessä on kanadalainen joukkue.

Aiemmin en NHLää juurikaan ollut seurannut, Oilers tosin oli ollut sellainen symppisporukka jo jonkin aikaa. Kuten on nykyäänkin. Mutta sekin Kurrin, Tikkasen ja toki myös Gretzkyn takia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Katse menneeseen.

Viestin lähetti Punasiipi91
Että valitsitko aikoinaan suosikki NHL joukkueesi sen takia että siellä pelaa/pelasi joku suomalainen.

Aktiivisemmin olen seurannut NHL-kiekkoa kaudesta '89-90 alkaen, joten voinen sanoa seuranneeni NHL'ää jo ennen kuin se nousi todella suuren kiinnostuksen kohteeksi Suomessa. Mutta itse kysymykseen...

Alkujaan oli kiinnostunut enemmän Devils'ien otteista, tai yleensäkin Devilseistä, eritoten odotin hetkeä jolloin Slava Fetisov astuisi joukkueen kokoonpanoon. Sitä hetkeä sain odottaa jonkin aikaa sillä Tihonov'in kelkasta ei aivan hetkessä hypättykään taalakaukaloihin, muistelen siirrosta väännetyn kättä useamman kauden ajan 80-luvun lopulla ja kun se viimein tapahtui, tuntui siltä, että se tapahtui aivan liian myöhään, että Fetisov oli jo aivan liian vanha NHL'ään.

Samoihin aikoihin alkoi kiinnostukseni lisääntyä erästä toista NHL-joukkuetta kohtaan. Joukkuetta, joka Devilsien tavoin ei kuulunut aivan niihin suurimpiin ennakkosuosikkeihin liigassa, katseeni kohdistui Red Wingseihin. Joukkueen yksinäinen tähti ei kuitenkaan vetänyt katsettani sinne, vaan pelaaja joka sonnustautui paitaan #24. Kyseessä oli ennemminkin uteliaisuus mikä minut veti Wings-faniksi.

Myöhemmin, oliko se nyt kaudella '89-90, näin jonkin kaapelikanavan kautta otteita NHL-ottelusta Devils- Red Wings, ja silloin lopullisesti menetin sydämeni "Punasiiville". Siitä alkaen sydämeni on ollut punainen! 90-luvun alkupuolella kiinnostukseni Devilsejä kohtaan hiipui hiljalleen samalla kun sydämeni alkoi roihuta Wingseille, seurasin kuitenkin yhä edelleen Fetisovin otteita vaikka hetkittäin näyttikin siltä ettei hänellä ole enää tulevaisuutta NHL'ssä. Onneksi epäilijät olivat väärässä.

Wingseissä Probert oli alkujaan pelaaja jonka otteita seurasin, siinä vaiheessa kun Fedorov astui joukkueeseen aloin myös seurata hänen edesottamuksiaan paremmin. Jo rookie-kaudellaan hän teki vaikutuksen minuun ja moniin muihin. Sitten, lopulta, kuvaan astui pelaaja jonka otteisiin olin kiinnittänyt jo huomiota hänen maajoukkueurallaan. Mitä ihmeellisimpien koukeroiden jälkeen Detroitiin saapui Konstantinov, tuolloin olin säännöllisessä yhteydessä paikalliseen kiekkofaniin ja sanoin hänelle jo tuolloin: "Konstantinovista tulette vielä kuulemaan". Niin tapahtuikin, koko kiekkoa seuraava maailma oppi tuntemaan the Vladinatorin!

Loppu onkin sitten historiaa, Russian Five: Puna-armeijan kiekko-oppitunti paikallisille! Fetisovin ja Larionovin hienot otteet, Fetisov näytti viimein epäilijöilleen minkä tason kiekkoilija hän on, samoin kuin Larionov. Unohtamatta Fedorovia tahi Kozlovia.

Niin suomalaiset? Toivottavasti ei koskaan Wingseissä, ei ainakaan mitään kansikuvapoikaa ja median suosikkia.

vlad#16.
 

Luukkuvahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Varsinaista suosikkijoukkuetta NHL:ssä ei ole, eli lähinnä toivon suomalaisten menestyvän. Jos joku pitäisi nostaa ylitse muiden, se olisi tietysti Montreal (perinteet) tai Edmonton.

Se onkin tavallaan harmi, ettei 80-luvun loppu tule takaisin. Silloinhan Oilers oli iman muuta suosikkini. Eikä syynä ollut pelkästään Kurri, Tiki ja Reksa. Taisihan siellä pelata joitain sellaisiakin kuin Coffey, Lowe, Messier, Anderson... ja 99. Pelitapa oli myös todella näyttävä.

Enää ei oikein pysty eläytymään rapakon takaisen tiimin edesottamuksiin. Nykyisin se on kotiseuturakkaus (KooKoo) ja isämaallisuus (suomalaiset & maajoukkue), jotka vielä saavat syttymään.
 

Vaicci#63

Jäsen
Valitsin Canesin/Hartfordin lähinnä sympatioista pikkuseuroja kohtaan ja sen takia että joukkuessa pelaa Sami Kapanen joka on ollut lempipelaaja Hifki-vuosista asti.

Tietysti tällä hetkellä tälläiset herrasmiespelaajat, esim Ronnie Francis...

Myös Svoboda-Vacisek akseli alkoi kiinnostamaan viime kauden finaalien jälkeen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
suosikkijoukkue

Mielestäni on enemmän kuin OK, että jääkiekossa joku kannattaa tiimiä vain siksi että siellä pelaa joku Suomalainen. Tuntuuhan se välillä vähän naurettavalta, mutta toisaalta itseni on todella vaikeaa hyväksyä sitä, että joka kannattaa formuloissa jotain **tun saksalaista joka taistelee Suomalaisia vastaan. Jokainen saa kuitenkin valita oman suosikkinsa niillä perusteilla kuin haluaa.

Omat NHL-suosikkini ovat menneet aina sen mukaan, mikä joukkue pelaa mieleistäni peliä (käytännössä missä on suosikkipelaajiani). 80-luvulla aikana kannatin Edmontonia (Gretzky, Messier, Coffey), 90-luvun alussa Los Angelesia (Gretzky, Robitaille, McSorley) ja Chigagoa (Belfour, Chelios, Roenick), 90-luvun puolessa välin Torontoa (Potvin, Gilmour, Clark) ja sittemmin Detroitia (kunnioituksesta suosikkiani kohtaan en mainitse kuin yhden nimen - Yzerman).
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
En voi oikeastaan sanoa kannattavani jotain NHL-joukkuetta, sillä sen verran vähän sitä pystyy seuraamaan, kun en edes kokonaisia otteluita näe, mutta kyllä minun suosikkiseurani on, jos joku pitäisi nostaa muiden yläpuolelle, Edmonton, mutta ei suomalaisten perinteiden vuoksi, vaan sen vuoksi, että silloin kun minä aloin seurata jääkiekkoa, siellä pelasi 99.

Eniten tällä hetkellä kuitenkin seuraan suomalaisten ottamuksia NHL:ssä ja jos satun näkemään pelin, jossa toisessa joukkueessa pelaa suomalainen, niin yleensä toivon sen jengin voittavan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Satellite
Aikaisemmin suosikkijoukkue oli Nashville, koska sen pelipaita on NHL:n hienoin (ja on edelleen).
Herranjestas! Oletko sina nahnyt niiden kolmospaidan?

Itseäni hävettäisi vähemmän liikua alasti julkisella paikalla... Ja kyllä ne kaksi muutakin taistelevat tiukasti rumimman paidan tittelistä Atlantan ja Washingtonin kanssa (Nyt kun Islanders ei käytä enään sitä kalastajapaita...).

Edit1: Islanders valtasi tämän kauden kolmospaidoillaan rumimman paidan tittelin takaisin.

Edit2: toimimaton linkki pois
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös