Inttiin lähdössä?

  • 1 216 567
  • 3 574

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Kuinka väärässä sitä voi ihminen olla. Teltat olivat koko leirin ajan pystyssä samassa paikassa, aamulla herättiin ja illalla tultiin kahdeksan aikaan takaisin. Ainoan kerran pääsin tetsaamaan torstaina kun väännettiin pari tuntia joidenkin porilaisten kanssa. Ihan käsittämättömän turha leiri, tosin jotkut jääkärit voisivat olla eri mieltä. Ei tuolla oikein tykistöpuolella mitään hommia ollut.

Olin itse kertaamassa samalla leirillä ja voin kertoa, että oli ilmeisesti meillä hieman eri meiningit. Panssarijääkärien mukana olin ensihoitoryhmän lääkintämiehenä ja ällitällin takatilan katto tuli kyllä päälaelleni hyvin tutuksi Niinisalon dyyneillä. Paljon sai/joutui tekemään vaikka käsitykseni kertausharjoituksista oli ennen tätä harjoitusta lähinnä nuotiolla makkaran paistamista ja vanhojen inttituttujen tapaamista.
 

Carcillo13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
En nyt tiedä mikä ketju olisi ollut oikea paikka, mutta kysellään nyt täältä. Eli miten kivuttomasti ajokortin II-vaiheen saa suoritettua intissä? Varmasti riippuu paljonko saa lomia jne, mutta onko joku muu suorittanut II-vaiheen intin aikana? Mitä nyt olen ymmärtänyt, niin ei tuossa II-vaiheen suorittamisessa pitäisi mennä kovin kauaa, mutta on sitten eri asia, miten lomat ja kurssit natsaa kohdalleen.
 

J.Petke

Jäsen
En nyt tiedä mikä ketju olisi ollut oikea paikka, mutta kysellään nyt täältä. Eli miten kivuttomasti ajokortin II-vaiheen saa suoritettua intissä? Varmasti riippuu paljonko saa lomia jne, mutta onko joku muu suorittanut II-vaiheen intin aikana? Mitä nyt olen ymmärtänyt, niin ei tuossa II-vaiheen suorittamisessa pitäisi mennä kovin kauaa, mutta on sitten eri asia, miten lomat ja kurssit natsaa kohdalleen.

Minä suoritin kakkosvaiheen intissä ja todella helposti se meni. Lomaa piti anoa niille päiville jos lähdettiin ajaan liukkaille. Arvioiva ajo menikin sitten niin, että autokoulun kaveri haki kasarmilta ja toi takaisin kasarmille. Se tapahtui illalla joten mitään lomia ei siihen tarvinut hakea. Teoriatunnit pidettiin samassa liukkaiden kanssa.

Kyllähän noita II-vaiheita suoritetaan intissä lukemattomia joten eiköhän myös autokoulut sekä SA-int ole siihen tottuneet.
 

Carcillo13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
Minä suoritin kakkosvaiheen intissä ja todella helposti se meni. Lomaa piti anoa niille päiville jos lähdettiin ajaan liukkaille. Arvioiva ajo menikin sitten niin, että autokoulun kaveri haki kasarmilta ja toi takaisin kasarmille. Se tapahtui illalla joten mitään lomia ei siihen tarvinut hakea. Teoriatunnit pidettiin samassa liukkaiden kanssa.

Kyllähän noita II-vaiheita suoritetaan intissä lukemattomia joten eiköhän myös autokoulut sekä SA-int ole siihen tottuneet.

Selvä peli. Kiitoksia paljon nopeasta vastauksesta!
 

tutzba

Jäsen
18

miten kivuttomasti ajokortin II-vaiheen saa suoritettua intissä?

Meidän yksikössä yhdelle kokelaalle (patterin päällikkö) ja yhdelle alikersantille (vääpeli) koulutettiin intin B-ajolupa että pääsevät Defenderillä ajamaan leireillä. Siinä samalla intti kustansi heidän II-vaiheen. Eli jos haluat säästää rahaa, niin hommaa itsesi mahdollisuuksien salliessa sellaiseen SA-tehtävään, jossa saattaisit tarvita ajolupaa.

--

Tänään alkoi kahdeksan päivän juhannuslomat ja kasarmilla tulee oltua enää seitsemän päivää. Vähiin käy, ei voi muuta sanoa. Voisin pikkuisen koota vinkkejä II/10-erää varten, koska kotiutumisviikonloppuna ei tule paljoa netissä roikuttua ja sen jälkeen ei ehkä vinkeistä niin paljoa hyötyä ole.

Mitään ihmeellisyyksiä inttiin ei kannata mukanaan viedä. Normaalit pesuvehkeet ja tällaiset, mutta siviilivaatteita ei kannata mielestäni ottaa. Firma tarjoaa suht hyvät vaatteet ja kyllä niillä pärjää. Säästää hyvin kaappitilaa kun ei turhuuksia ota mukanaan. Omat lenkkarit toki on hyvä olla jos on tottunut niiden käyttöön ja pelkää uusien lenkkareiden tuomia jalkakipuja. Ne ovat sitten ainoa asuste mitä saa näkyvästi käyttää.

Ei kannata korostaa itseään mitenkään, se vaan aiheuttaa ärsytystä ryhmänjohtajien, kokelaiden ja skappareiden silmissä. Tietysti jos AUKiin tai RUKiin haluaa niin onhan siitä hyvä sanoa, mutta turha nuoleskelu ei johda pitkälle.

Aitojen sisäpuolella tehdään monia asioita hyvinkin eriävällä tavalla verrattuna mukavaan siviilimaailmaan, joten kannattaa varautua joihinkin kulttuurishokkeihin. Ei kuitenkaan täysin aivottomasti kannata hyväksyä kaikkea mitä siellä yritetään tehdä/käskeä. Ihan normaalia maalaisjärkeä saa käyttää. Jos tuntuu siltä, että kyseessä voisi olla simputus, niin kannattaa pyytää käsky kirjallisena - kyllä, niin voi tehdä - ja käydä sitten sen lapun kanssa yksikön päällikön luona ja kysyä, että meniköhän tämä ihan nappiin. Kulmarautaa kun tulee käteen niin joillakin voi ego kokea aikamoisen kasvun.

Siinä oli aika sekavassa järjestyksessä koottuna joitakin asioita mitä näin äkisti tuli mieleen. Jos kiinnostaa kysyä jotain muuta niin vastaan ilomielin yv:llä tai sitten tähän ketjuun että saavat muutkin vastauksen.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kuitenkaan täysin aivottomasti kannata hyväksyä kaikkea mitä siellä yritetään tehdä/käskeä. Ihan normaalia maalaisjärkeä saa käyttää. Jos tuntuu siltä, että kyseessä voisi olla simputus, niin kannattaa pyytää käsky kirjallisena - kyllä, niin voi tehdä - ja käydä sitten sen lapun kanssa yksikön päällikön luona ja kysyä, että meniköhän tämä ihan nappiin. Kulmarautaa kun tulee käteen niin joillakin voi ego kokea aikamoisen kasvun.
Lisähuomiona vielä se, että kaikki ikävät hommat eivät ole simputtamista, vaikka jotkut siellä niin kuvittelevatkin. (Ei kohdistettu sinulle, tutzba.)
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
En nyt tiedä mikä ketju olisi ollut oikea paikka, mutta kysellään nyt täältä. Eli miten kivuttomasti ajokortin II-vaiheen saa suoritettua intissä? Varmasti riippuu paljonko saa lomia jne, mutta onko joku muu suorittanut II-vaiheen intin aikana? Mitä nyt olen ymmärtänyt, niin ei tuossa II-vaiheen suorittamisessa pitäisi mennä kovin kauaa, mutta on sitten eri asia, miten lomat ja kurssit natsaa kohdalleen.

Niinisalossa 2005 muistaakseni järjestettiin muutamia ajotunteja iltavapailla niille, jotka suorittivat II-vaihetta. Taisi olla jotain 20 heppua, jotka sen suorittivat intissä. Lomia ei tähän palanut, mutta eivätpä niinä iltoina ehtineet omaa aikaa viettämään.

Jos tuntuu siltä, että kyseessä voisi olla simputus, niin kannattaa pyytää käsky kirjallisena - kyllä, niin voi tehdä - ja käydä sitten sen lapun kanssa yksikön päällikön luona ja kysyä, että meniköhän tämä ihan nappiin.

Onko "rättisulkeiset" simputtamista? Tuolloin viisi vuotta sitten 2. patterissa lievästi sotahullu varapäällikkö (tms, mikä ikinä onkaan) pääsi johtamaan patteria ja järjesti rättisulkeiset. Joku kesken vaatteiden vaihtamisen huusikin "eikö tämä ole muka simputtamista", ja vastaukseksi karjaisu "Tämä kuuluu Puolustusvoimien koulutukseen!" Varmasti olisin pyytänyt käskyn kirjallisena, jos olisin tiennyt sellaisen olevan mahdollista.
 

J.Petke

Jäsen
Onko "rättisulkeiset" simputtamista? Tuolloin viisi vuotta sitten 2. patterissa lievästi sotahullu varapäällikkö (tms, mikä ikinä onkaan) pääsi johtamaan patteria ja järjesti rättisulkeiset. Joku kesken vaatteiden vaihtamisen huusikin "eikö tämä ole muka simputtamista", ja vastaukseksi karjaisu "Tämä kuuluu Puolustusvoimien koulutukseen!" Varmasti olisin pyytänyt käskyn kirjallisena, jos olisin tiennyt sellaisen olevan mahdollista.

Ihmeen tosissaan siellä intissä tunnutaan asioita otettavan. Kyllä sitä itsekin tuli oltua rättisulkeisissa mutta kun ne ottaa huumorimielellä niin eihän tuosta nyt simputusta huuda muuta kuin ne ketkä eivät muutenkaan viitsisi mitään tehdä. On myös tullut juostua tykkihallia ympäri, ryömittyä hakemaan unohtunut ase, punnerrettu ja jos jonkinlaista pientä mutta ei minulla ainakaan ikinä tullut mieleenkään lähteä kantelemaan isoilla pomoille sillä tuo tuollainen kuuluu armeijaan. Ei sinne mennä mitään vaahtokarkkeja syömään. Ja varapäällikön käskyn kirjallinen pyytäminen ei olisi auttanut yhtään mitään. Kyllä nuokin äijät tietävät mitä voi tehdä ja mitä ei.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Onko "rättisulkeiset" simputtamista? Tuolloin viisi vuotta sitten 2. patterissa lievästi sotahullu varapäällikkö (tms, mikä ikinä onkaan) pääsi johtamaan patteria ja järjesti rättisulkeiset. Joku kesken vaatteiden vaihtamisen huusikin "eikö tämä ole muka simputtamista", ja vastaukseksi karjaisu "Tämä kuuluu Puolustusvoimien koulutukseen!" Varmasti olisin pyytänyt käskyn kirjallisena, jos olisin tiennyt sellaisen olevan mahdollista.

Kyllä on vakavaa... Niinisalossa itsekin palvelleena olen muutamat rättisulkeiset, metsään ja Valkjärveen poistattamiset kärsinyt, enkä pyytänyt käskyjä kirjallisena. Vitutti, mutta illalla nauroimme.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En nyt tiedä mikä ketju olisi ollut oikea paikka, mutta kysellään nyt täältä. Eli miten kivuttomasti ajokortin II-vaiheen saa suoritettua intissä? Varmasti riippuu paljonko saa lomia jne, mutta onko joku muu suorittanut II-vaiheen intin aikana? Mitä nyt olen ymmärtänyt, niin ei tuossa II-vaiheen suorittamisessa pitäisi mennä kovin kauaa, mutta on sitten eri asia, miten lomat ja kurssit natsaa kohdalleen.

Kannattaa pyrkiä tuo toinen vaihe suorittaan jo ennen autokoulua jos se vain on mahdollista. Itsekkin tässä lähdössä ensi kuussa inttiin ja aika kivuttomasti tuon sai yhden päivän aikana suoritettua vaikka noihinkin tarvitsee nykyään aika hitosti tunteja että kakkosvaiheen pääsee läpi. Jyväskylän kokoisessa kaupungissa myös sai suhteelisen nopeasti tuon ajankin varattua lyhyellä aikavälillä joten jos suuresta kaupungista on niin varmaan joku koulu löytyy jossa vapaita aikoja. Tuohon sitten tuppaa menemään vain koko päivä kun itsellä oli aikataulu semmoinen että 8-9 arviova ajo, 12.30-17.45 sitten teoriaa ja rataa. Tuo sitten taitaa vain riipua eri kaupungeissa miten radoilekin pääsee..
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Kyllä on vakavaa... Niinisalossa itsekin palvelleena olen muutamat rättisulkeiset, metsään ja Valkjärveen poistattamiset kärsinyt, enkä pyytänyt käskyjä kirjallisena. Vitutti, mutta illalla nauroimme.

No, eihän tuo itseäni haitannut. Tupakavereiden kanssahan tuota naurettiin, kun kalsarit jalassa piti juosta käytävälle, kun tavaroita ei ehtinyt kiskoa päälle. Ja tästähän sai lisää huutoa väärään/vajanaiseen aseistukseen pukeutumisesta. Lainaamasi kommenttini viimeinen lause viittaa ehkä enemmänkin itseni (ja muidenkin) suhtautumiseen ko. upseeria kohtaan, joka tämän sivuston mukaan toimi sääntöjen vastaisesti. Olisi tässä tapauksessa päässyt kuittamaan hyvin takaisin.

Linkki vie sivustolle simputuksesta Puolustusvoimissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, eihän tuo itseäni haitannut. Tupakavereiden kanssahan tuota naurettiin, kun kalsarit jalassa piti juosta käytävälle, kun tavaroita ei ehtinyt kiskoa päälle. Ja tästähän sai lisää huutoa väärään/vajanaiseen aseistukseen pukeutumisesta. Lainaamasi kommenttini viimeinen lause viittaa ehkä enemmänkin itseni (ja muidenkin) suhtautumiseen ko. upseeria kohtaan, joka tämän sivuston mukaan toimi sääntöjen vastaisesti. Olisi tässä tapauksessa päässyt kuittamaan hyvin takaisin.

Linkki vie sivustolle simputuksesta Puolustusvoimissa.

Niin, miksi vaivautua, jos simputus on rättisulkeiset? Mikäli kyseessä olisi joku todella ihmisarvoa alentava juttu, niin ymmärtäisin kommenttisi.
 

J.Petke

Jäsen
Niin, miksi vaivautua, jos simputus on rättisulkeiset? Mikäli kyseessä olisi joku todella ihmisarvoa alentava juttu, niin ymmärtäisin kommenttisi.

Nimenomaan. Nykyarmeijassa on simputusta jos kaveri pistetään ryömien hakemaan aseensa joka on unohtunut sadan metrin päähän. Kyllä armeijassa pitäisi säilyttää sellainen kuri ja tiukkuus huolimatta herkkänahkaisista nuorista miehistä.

Meillä ainakin vuosituhannen alussa selvitettiin epäselvyydet suoraan päällikön kanssa. Päällikkö puolusti alaisiaan ja sen jälkeen selvitettiin kahdestaan oliko jotain virhettä tapahtunut. Pienet juoksemiset ja muut huumoritehtävät pitää jokaisen kestää.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Nimenomaan. Nykyarmeijassa on simputusta jos kaveri pistetään ryömien hakemaan aseensa joka on unohtunut sadan metrin päähän. Kyllä armeijassa pitäisi säilyttää sellainen kuri ja tiukkuus huolimatta herkkänahkaisista nuorista miehistä.

Totta. 90 Mäkiluodossa homma ei eräänä syksyisenä iltana iltavahvuuslaskennassa toiminut. Päästiin kalsareissa pihalle ja taakse poistu tuli rannassa. Merivesi ei ollut kovin lämmintä. Kukaan ei tehnyt asiasta ilmoitusta, mutta vääpeliä alkoi ilmeisesti omatunto kolkuttaa ja myönsi viikon päästä kaikille meressä käyneille kuntsarin sotilaallisesta käytöksestä. Oltiin helvetin tyytyväisiä.
 

julle-jr

Jäsen
Niin, miksi vaivautua, jos simputus on rättisulkeiset?
Toisaalta jos joku sääntö tai palvelusohje sanoo, että rättisulkeiset ovat simputusta, niin sittenhän ne ovat simputusta. Kyseessähän on puolustusvoimien itsensä laatima sääntö ja eikös intissä kaikki perustu siihen, että sääntöjä ja ohjeita noudatetaan? Eihän silläkään ole mitään merkitystä onko joku sängyn lakana suorassa, mutta niin vain siitäkin säännöstä halutaan pitää kiinni, miksei sitten simputussäännöistä pidettäisi? Eiväthän varusmiehet niitä sääntöjä ole keksineet.

Tästä tuleekin mieleen oma ryhmänjohtajakausi, jolloin jouduin säännöllisesti konflikteihin skappareiden kanssa siksi, että pidin vain kiinni palvelusohjesäännöistä. Annoin esimerkiksi aina ryhmälle ruokailuaikaa vähintään sen ohjesäännössä määritellyn vähimmäismäärän, oliko se nyt 15 vai 20 min. Enkä koskaan juoksuttanut ryhmäläisiäni ruokailun jälkeen, koska merivoimien koulutuskeskuksen palvelusohjeessa oli määräätty, että ruokailun jälkeen on juoksuttaminen kielletty. Viikko-ohjelma oli kuitenkin sen verran tiukka, että pitäessäni mm. näistä säännöistä kiinni, tulimme melko usein myöhässä koulutukseen ja moitteitahan siitä minulle seurasi. Yleensä huuto hiljeni kun kaivoin palvelusohjeen esiin ja kysyin, että "Herra luutnantti, onko tämä ohjesääntö väärin, vaikka tässä on kommodorin allekirjoitus tai meneekö teidän käskynne kommodorin käskyn edelle?"

En minä pystynyt enkä vieläkään pysty käsittämään, miksi minä tein kouluttajien mielestä väärin noudattaessani pv:n laatimia sääntöjä. Ehkä ymmärtäisin, jos armeijassa ei muuten tarvitsisi noudattaa sääntöjä tarkasti, mutta kun koko homma perustuu sääntöjen pilkuntarkkaan noudattamiseen. Ja kun kuitenkin esim. ryhmänjohtajan tärkeimmäksi tehtäväksikin oli jossain oppikirjassa määritelty oman ryhmän hyvinvoinnin ja edun valvominen.
 

tutzba

Jäsen
Kyllä on vakavaa...

Päinvastoin. Mielestäni armeija ei todellakaan ole mikään kauhean vakavasti otettava paikka, joten itseeni kohdistuvaa vittuilua ja muuta ehkä simputukseksi luokiteltavaa kohtelua en todellakaan jaksa tuollaisen instituution takia hyväksyä. Koko palvelusaikanani olen yhden kerran käynyt päällikölle "kantelemassa" simputuksesta, tällöin tosin kyseessä oli skappari, joten siitä lieneekin ihan asiallista mennä sanomaan. Kyseisellä henkilöllä oli alla jo muutama varoitus ja minun ilmoituksen jälkeen ei ole henkilöä enää näkynyt, kuulemma toimii vaunuhallilla jonkinlaisissa tehtävissä. Tiedä sitten vaikuttiko minun kommentini mihinkään.

Jos armeija niin kovasti haluaa kitkeä simputuksen pois, on jokaisen varusmiehen huolehdittava omalta ja kavereiden kohdalta että niin myös tapahtuu. Ei se ryhmänjohtajien vika ole että punkkien räjäyttäminen, uudelleenjärjestyminen tai poistuttaminen ilman huonosti järjestettyä muotoa ovat simputtamista. Näillä kuitenkin mennään.

Ja nykypäivänä on ihan turha miettiä millaista oma palvelusaika oli kymmenisen vuotta sitten, saati sitten kaksikymmentä vuotta sitten. 90-luvun armeijalla ja 2010-luvun armeijalla ei ole mitään yhteistä, vaikka en ensimmäistä olekaan ollut kokemassa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
En minä pystynyt enkä vieläkään pysty käsittämään, miksi minä tein kouluttajien mielestä väärin noudattaessani pv:n laatimia sääntöjä. Ehkä ymmärtäisin, jos armeijassa ei muuten tarvitsisi noudattaa sääntöjä tarkasti, mutta kun koko homma perustuu sääntöjen pilkuntarkkaan noudattamiseen.
Puolustusvoimat on laatinut niin paljon sääntöjä varusmiespalvelukseen liittyen, että kaikkien niiden noudattaminen kaikissa tilanteissa on mahdoton tehtävä. Skapparitkin ovat vain ihmisiä, eivätkä varmasti edes tiedä joka ikistä pykälää Yleisestä palvelusohjesäännöstä. Olen huomannut, että joustavalla linjalla pärjää ammattisotilaiden kanssa hyvin - kun antaa siimaa heille päin, sitä tulee myös takaisin, kun tarve vaatii. Esimerkiksi loppusodassa tekakuskimme eivät saaneet läheskään joka yö 6 tunnin vähimmäistä yhtämittaista lepoa, mutta eivät nostaneet siitä hälyä. Kun sitten loppusodan viimeisten taisteluiden jälkeen meille jäi ilta vapaaksi, tiedustelimme kouluttajilta, voisimmeko käydä läheisessä kaupassa ostamassa makkaraa nuotiolle. Lupaa ei tullut (tietenkään), mutta kouluttajat pyysivät laatimaan ostoslistan ja kävivät itse ostamassa meille palkintomakkarat. Muutenkin olemme edenneet hyvin pitkälti molemminpuolisen ymmärtämisen hengessä.

Rättisulkeisista puheen ollen, RUK:n aikana olen ollut juoksemassa patja kainalossa komppaniaa ympäri ja vaihtanut vaatteita pari tuntia putkeen, kun kolme kaveria yksiköstä hölmöili iltavapailla samana iltana kun komppanian päällikkö varoitti, että kohta napsahtaa, jos ei meno muutu. Jos Pv:lle vittuilee, se vittuilee takaisin.

Johtajakaudella olisin vetänyt yhtä vittumaiset rättisulkeiset omille alokkailleni, jos komppanian päällikkö olisi tavoitettu puhelimella. Enkä olisi tehnyt sitä todellakaan missään payback-hengessä, vaan puhtaasti herättelyn vuoksi. No, joukko paransi otteitaan kummasti, kun ilmoitin, että homma oli yhden puhelinsoiton päässä ja että valmis koulutuskortti löytyi reisitaskustani, mikäli tarvetta ilmenee jatkossa.

Ei armeijalta kannata viedä kaikkia kurinpidon keinoja.

Terveisin KiVi tj16.
 

-RVL-

Jäsen
Mitä tulee tuohon kuriin niin mielestäni se on nykypäivänä hyvällä tasolla. Oli meilläkin parit rättisulkeiset, toiset vapaaehtoiset, jonne piti itsensä nimikirjoituksella "kuitata". Hyvästä liikuntakoulutuksestahan sekin meni.

Turhat simputukset vain eivät kuuluu millään tavalla varusmiespalvelukseen. Simputushan ei ole koko komppanian poistuttamista, vaikka sinne järveen asti tai sitä, että ryömitään hakemaan oma aseensa, tai vedetään eka kuukausi ohjatuilla aamutoimilla. Itse ainakin simputukseksi määrittelen sellaisen, jossa henkilöä nöyryytetään tai alistetaan jollain tapaa. Meillä sellaista ei tapahtunut, enkä usko että on tapahtunut nykyään oikein muuallakaan. Sen takia on menty vain hyvään suuntaan, sillä tuollaisesta ei ole sotilaallisessa kasvatuksessa mitään hyötyä, vain haittaa.

Tärkeintähän on, että porukka on kunnolla ja täyttää annetut tehtävät. Siihen voi riittää vähempikin kuri. Siellä ollaan kuitenkin vain opettelemassa oman komppanian asioita.

"Toista se oli sillon kun minä olin". Tuo nyt vaan on sellainen lause, jota jaksa edes mitenkään huomioida. Isoisäni oli kuulemma tuota saanut kuulla jo 30-luvulla suorittaessaan palvelustaan, että on se ollut kovaa joskus kun joka vuosi helpottuu!
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Jos viimeisellä viikolla on vielä onnistunut hommaamaan itselleen esitutkintaa ja poistumiskieltoa, vaikuttaako se kotiutumiseen, vaiko määrätäänkö jonkinlainen sakkorangaistus. Eli ovatko palvelusajat 180/270/362 "kiinteitä"?
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Jos viimeisellä viikolla on vielä onnistunut hommaamaan itselleen esitutkintaa ja poistumiskieltoa, vaikuttaako se kotiutumiseen, vaiko määrätäänkö jonkinlainen sakkorangaistus. Eli ovatko palvelusajat 180/270/362 "kiinteitä"?

Eikös ylimääräistä palvelusta voida määrätä tuon palvelusajan päälle jos oikein kunnolla onnistuu ryssimään. Tosin aika vahvasti täytyy asiansa kusta, että tuohon ruvetaan ja silloin ei tosiaan voi syyttää, kuin ihan itseään...
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä joutuu kärsiin koko rangaistuksen, vaikka kotiutumispäivä oliskin jo menny, ainakin yhden tapauksen muistan. Kärsi poistumiskiellon ja sitten sai lähteä. Taispa olla pari viikkoa sillon, jos oikein muistan.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Saattaa myös olla, että joutuu maksamaan päivärahoja(?) niistä päivistä, jotka menee kotiutumisen yli. Mutta siis kotiutuminen tapahtuisi ajallaan.

Tämänsuuntaista tarinaa meille kerrottiin.
 

Ervasti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös ylimääräistä palvelusta voida määrätä tuon palvelusajan päälle jos oikein kunnolla onnistuu ryssimään. Tosin aika vahvasti täytyy asiansa kusta, että tuohon ruvetaan ja silloin ei tosiaan voi syyttää, kuin ihan itseään...

Yksikön päällikkö voi esittää rangaistuksen muuttamista sakoksi, parisataa euroa (riippuen tietenkin tötöilyn määrästä ja laadusta) sakkoja viimeiselle palveluspäivälle pistää varmasti pohtimaan oliko järkevä teko.
 

tutzba

Jäsen
Meillä ei pääse edes iltavapaille viimeisellä viikolla, yrittävät vähentää mokailua tuolla tavalla. Hyvä idea mielestäni, kyllähän sitä jotkut varmaan ryyppäisivät kuin viimeistä päivää.

10 jäljellä. Ne mahtuu jo käsiin.
 

Haske

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eipä enää ole montaa päivää, kun pitää itsekin palvelukseen astua. Vekaranjärvelle käy miehen tie. Ranne leikattiin n.1,5kk sitten eikä se ole vielä ihan 100% kunnossa. Lisäksi jalka on vähän siinä ja siinä, että kestääkö vaadittua rasitusta. A:n paperit kuitenkin sain. Aika levollisin mielin jokatapauksessa menen, turhia ylimääräisiä paineita ottamatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös