Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 998 674
  • 47 191

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Onko Yhdysvalloissa mikään muu ammattilaissarja käynnissä lokakuun puolivälin paikkeilla kuin NHL? NHL:hän alkaa lokakuun puolivälissä, mutta entäs NBA, NFL tai baseball? Mikä ylipäänsä on näiden sarjojen rytmi, eli koska kausi alkaa ja koska loppuu?
NBA alkaa n. kuukautta myöhemmin mitä NHL, kestää suunnilleen yhtä kauan.
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Olen saanut joskus aikoja sitten käsityksen, että ihmisen tekemä murha poistuu rikosrekisteristä kun ikää tulee 90 vuotta. Pitääkö tämä tieto paikkansa?
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Olen saanut joskus aikoja sitten käsityksen, että ihmisen tekemä murha poistuu rikosrekisteristä kun ikää tulee 90 vuotta. Pitääkö tämä tieto paikkansa?

Eikös siinä 90 vuoden korvilla tyhjenny koko rikosrekisteri, että kaippa murhatkin poistuvat samalla.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
NFL on ainakin käynnissä. Superbowl on vasta tammi-helmikuussa. MLB:n runkosarja loppuu lokakuun alussa joten jatkopelit käynnissä myös tuohon aikaan.

Kiitoksia vastauksistanne Ziege ja Berrie. Helpottaa huomattavasti New Yorkin reissun suunnittelua.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jos henkilö x menee oman kunnan lukion sijasta naapurikunnan lukioon, niin aiheutuuko tästä kustannuksia kenelle: kotikunnalle vai sille lukiokunnalle?

1990-luvun puolivälissä homma ainakin meni niin, että lukiokunta vastasi paitsi matkakustannuksista, myös terveydenhoito- ym. palveluista. En tiedä kylläkään nykypäivän tilannetta, joten viestini saattoi olla varsin hyödytön.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tämä on helppo!
Muusikoiden netti on hyvä tähän. Rekisteröidyt forumille ja sitten torille tekemään vaihtoja. :) (Itse tuolla pyörin harva se päivä...)

Saako tuolla myydäkin? Monen sattuman kautta tajusin, että kädessä on ylimääräinen lippu Metukan keikalle. Kaiken maailman rekisteröinnit sun muut ovat vaan "kamalan vaivalloisia"...
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
niin, ja toinen juttu.. tarviiko kukaan 28 tuumaista 8 vuotta vanhaa philipsin kuvaputkitöllöä?? Sellaisen saa meikäläiseltä noutaa, jos kokee tarvetta.. Minne tuollaisia oikeasti voi tarjota, kierrätykseen? Lähetystorille en periaatteessa vie mitään..

Jos asut Helsingissä, niin Myllypuron Kierrätystavaratalo ottaa vastaan kaikenlaista. Hakevat myös romut kotoa, mutta silloin siitä köyhtyy muutaman euron.

Tuolta löytää joskus mielenkiintoista tavaraa. Itse olen hakenut lähennä kirjoja, mutta romua on joka lähtöön. Eniten on himottanut nuo C-64:t, kun lupaavat vielä toimintatakuun. Tuo tavaratalo toimii siis Liikuntamyllyn kanssa samassa talossa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onko kenelläkään kokemusta miten pääsisi kynsien pureskelemisesta eroon?

On. Tuo pureskelu on ihan vaan vittumainen tapa kuten vaikka röökin polttaminen. Minä lopetin kynsien pureskelun ihan luomumenetelmällä, eli kiinnitin vain asiaan huomiota ja keksin jotain muuta tekemistä, kun tumput alkoivat etsiytyä suuhun. Olin pureskellut kynsiä noin 25 vuotta ja yllättävän kivuttomasti tuosta pääsin eroon.

Tosin edelleen tulee järsittyä, jos tulee joku yllätävä vitutus. Sama juttu tuon hiusten pyörittelyn kanssa. Kivan näköistä, kun on sormet punaisena ja hiukset pyöritelty mahdottomille sykkyröille.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä sitten menee pilkunnussijan maine totaalisesti, mutta pakko on silti kysyä, on nimittäin vaivannut jo hetken aikaa:

Isolla -> Isoilla
Notkealla -> Notkeilla
Halvalla -> Halvilla
Kalliilla -> ? (Kalliilla?)

Eli siis tarkoittaako sana 'kalliilla' sekä yksikköä että monikkoa?
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tässä sitten menee pilkunnussijan maine totaalisesti, mutta pakko on silti kysyä, on nimittäin vaivannut jo hetken aikaa:

Isolla -> Isoilla
Notkealla -> Notkeilla
Halvalla -> Halvilla
Kalliilla -> ? (Kalliilla?)

Eli siis tarkoittaako sana 'kalliilla' sekä yksikköä että monikkoa?

En ole asiantuntija, mutta joku huutaa pään sisällä, että halvoilla ja kalleilla.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ensimmäisenä tulee mieleen Triopak Oy.
Kiitokset sinne suuntaan, täytyy käydä kyselemässä.

Seuraavakin kysymys liittyy Turun alueelle; missä Turun seudulla olisi sellainen ropaamo jossa osaisivat vääntää parin tuuman putkesta pakarin Opelin alle? Vanha kun murenee alta.. Eli pakoputkifirma, tai paikka joka nyt ainakin osaa kyseisen työn.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
missä Turun seudulla olisi sellainen ropaamo jossa osaisivat vääntää parin tuuman putkesta pakarin Opelin alle?

Jospa minä vastaan tähänkin. Ainakin monet tuttavani ovat hoitaneet pakariensa vaihdattamisen firmassa, jolla on niinkin omaperäinen nimi kuin Turun Pakoputki. Tekevät käsittääkseni myös mittatilaustöitä. Hinnoista en tiedä, mutta tuolla ainakin luulisi onnistuvan.
 

Sirad

Jäsen
Hifi-osastoa hereillä?

Ei joku sattuis tietämään tällasen soittimen merkkiä ja tarkempaa mallia? Nähty epämääräisissä olosuhteissa muutama vuosi sitten, ei kovin uusi soitin siis enää. Ei MP3-paikkaa tai muita nykypäivän hienouksia, pelkkä CD-mahollisuus tais olla.

Yritin ulkomuistista piirrellä jotain kuvaa avuksi. Ja löytypä lopulta pieni suttunen valokuvakin. Paras tuntomerkki varmaan läpinäkyvä sinisen sävyinen CD-paikan kansi.

Tällasesta yksilöstä kyse.


Yritin itse googletella mutta kun en muista valmistajaa niin pelkkä "soitin" tuo hieman liikaa tuloksia...
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistaako joku, milloin NHL:n otteluohjelma on yleensä julkaistu?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
En ole asiantuntija, mutta joku huutaa pään sisällä, että halvoilla ja kalleilla.

Ei kai toi kalleilla ainakaan mikään adjektiivi ole? Mun mielestä alkuperäinen kysyjä on oikeassa, eli yksikkö ja monikko on sama.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ärsyttävää

nimittäin vaivannut jo hetken aikaa:
Halvalla -> Halvilla
Kalliilla -> ? (Kalliilla?)
Eli siis tarkoittaako sana 'kalliilla' sekä yksikköä että monikkoa?
Hetken olen minäkin miettinyt mutta en keksi oikeata muotoa.
Superlatiivi muuttaa kantasanan vartaloa i- ja ii- päätteisissä adjektiiveissä "eeksi":
-kiltti-kiltimpi-kiltein
-kallis-kalliimpi-kallein, mutta todellakin, miten tuo menee monikossa?

En ole asiantuntija, mutta joku huutaa pään sisällä, että halvoilla ja kalleilla.
Nuo tuntuvat oikeilta muodoilta.

Ei kai toi kalleilla ainakaan mikään adjektiivi ole? Mun mielestä alkuperäinen kysyjä on oikeassa, eli yksikkö ja monikko on sama.
Noinkin tuo voi olla joten voisiko joku äidinkielen lehtori ilmoittautua ja pistää faktat, muuten en saa mielenrauhaa.

Terveisin koo
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös