Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 980 926
  • 47 171

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Eipä ei. Joskus neljättä vuorokautta samoilla silmillä mennessäni en muistanut nimeäni edes. Sitä kysyttiin; piti kaivaa lompsa esiin ja tarkistaa.
Nyt on kyllä pakko kysyä mikä oli tilanne kun jouduit yli kolme vrk valvomaan? Ja mikä oli olo verrattuna esim. kovaan humalatilaan?

Kuulostaa niin friikiltä että pakko varmaan itse joskus kokeilla ihan vapaaehtoisesti.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mikä kappale (kuka esittää) soi juuri nyt Radio Rockissa? (klo 21.20)

Edit: kuullut suht monta kertaa (tykkään, vanhana kosketinsoittajana), ja aina miettinyt samaa...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nyt on kyllä pakko kysyä mikä oli tilanne kun jouduit yli kolme vrk valvomaan? Ja mikä oli olo verrattuna esim. kovaan humalatilaan?

Kuulostaa niin friikiltä että pakko varmaan itse joskus kokeilla ihan vapaaehtoisesti.

Intissä tuli kanssa kokeiltua settiä tiistaina herätys klo 5.45 ja sen jälkeen yksi 30min torkku proton hytissä ja taisi jossain välissä olla joku toinen vastaavakin jossain taukopaikalla ennenkuin perjantaiaamulla ehkä nukkui tunnin automatkalla takaisin kassulle ja illalla sitten kotona vetäisi jonkin 15h session samantien kun oli sängyn luokse päässyt.

Niin kauan kuin teki jotain, pystyi toimimaan ihan järkevästi, mutta välittömästi kun tekeminen loppui niin sitä tipahti, aivot vain sakkasivat. Jengiä mm. nukahti seisaaltaan kartanlukutauolla tai kesken tiedustelutehtävän, kun piti mennä joen uomaan makaamaan vartijalta piiloon.

En voi suositella kokeilemaan ja ihmisten väsymyksen kesto on niin yksilöllistä, että pahimmassa tapauksessa voi käydä ikävästikin, toisille taas ei välttämättä tunnu juuri missään. Mutta suuri painoarvo on siinä, että jatkuvasti tekee jotain (ja melkein väittäisin että ulkoilmassa olo auttaa, kun kehokin joutuu jatkuvasti tekemään työtä lämmityksen takia) sekä ruumillaan että aivoillaan, niin silloin selviää aina vuorokauden eteenpäin. Pahimmat hetket olivat jossain 2-4 maissa öisin, mutta niitten jälkeen taas oikeastaan väsymys katosi tajunnasta (ei toki ruumiista) seuraavaan yöhön asti.

Nyt vuosien jälkeen kaikki se väsymyksen sieto on kadonnut ja jo yksi valvottu yö aiheuttaa sen että seuraavana päivänä rasituksen loputtua sitä voi nukahtaa kesken keskustelun automatkalla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En voi suositella kokeilemaan ja ihmisten väsymyksen kesto on niin yksilöllistä, että pahimmassa tapauksessa voi käydä ikävästikin, toisille taas ei välttämättä tunnu juuri missään. Mutta suuri painoarvo on siinä, että jatkuvasti tekee jotain (ja melkein väittäisin että ulkoilmassa olo auttaa, kun kehokin joutuu jatkuvasti tekemään työtä lämmityksen takia) sekä ruumillaan että aivoillaan, niin silloin selviää aina vuorokauden eteenpäin. Pahimmat hetket olivat jossain 2-4 maissa öisin, mutta niitten jälkeen taas oikeastaan väsymys katosi tajunnasta (ei toki ruumiista) seuraavaan yöhön asti.

Totta, Itsekin on joskus historiassa tullut vedettyä todella vähillä unilla viikon leiri läpi. Aina öiden jälkeen aamulla piristyi, vaikka ei olisi nukkunut silmäystäkään. Vireystila oli sitten hauska testata PE-iltana oluen kera. Ei tainnut edes päästä sitä ensimmäistä loppuun.

"Paras" kokemus väsymyksestä tuli kuitenkin siviilihommissa, kun eräänä iltana klo 20 lähdin ajelemaan entiseen duuniini (varastotyö) yövuoroon. Edellisestä yöstä olin herännyt noin klo 13, joten valveilla oloa oli jo jonkin verran pohjilla. Duunissa sitten oli firman koneet tiltissä, eikä päästy tekemään yön tuotantoa läpi. Aamulla päätin jäädä ylitöihin, ja kun kello rupesi ylittämään puolen päivän kävi mielessä jo lähteä kotiin. Päätin kuitenkin jäädä vielä hetkeksi, kun oli lupa olla niin pitkään kun halusi. (oli firma vähän kusessa, ja rahakin tietenkin kiinnosti). Klo 16 rupesin sitten miettimään, että kannattaakohan tästä enää kotia kohti ajella (45min) muutaman tunnin unien takia, ja sain lopulta kuningasidean: Kokeillaan miltä tuntuu vetää 32h:n työputki läpi...

Ja menihän se. Seuraavana aamuna siinä viiden aikaan aamuyöstä oli kyllä kolmostiellä hieman väsynyt kuski liikenteessä. Takana kun oli n.40h putkeen hereillä oloa, josta 32h työtä, ja siitäkin suuri osa oli ns. ruumiillista duunia.

Tuossa taidettiin muuten rikkoa aika mukavasti työaikalainsäädäntöä? Palkka oli kuitenkin ihan kohdillaan seuraavana tilipäivänä. Ja sai vielä "kunnon kännin" kaupan päällle.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Saunominen.

Eilen katoin Ripleys believe it or not ohjelmaa ja siinä oli juttua saunomisesta, kuvasivat jotain saunomisen maailmanmestaruus kisoja jossain päin Suomea. Kaikkihan tietävät että saunominen on jees mutta, ohjelmassa haastateltiin jotain amerikkalaista huuhaa lääkäriä tai tutkijaa joka oli sitä mieltä että saunominen on pahasta ja ihminen saa vakavia maksa ja munuaisvaivoja jos on käy saunassa. Onko noi amerikkalaiset ihan pihalla vai ihaan pihaal? Mä vaan kysyn.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Asensin Neron yhteydessä epähuomioissani jonkin kuvien katseluun tarkoitetun ohjelman oletusohjelmaksi. En pidä siitä, vaan haluan lapsellisen ehdottomasti ja vakaumuksellisen määrätietoisesti XP:n oman esikatselun takaisin käyttööni. Mutta en löydä paikkaa, jossa asetuksia voisin muutella.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Univelka

Voiko "univelka" tavallaan kerääntyä "yli" ?
Tarkoitan tällä siis sitä, kun itsellä on kerääntynyt parin viime viikon aikana univelkaa aika paljon ja on tullut nukuttua öisin se 5-6h.
Aamuisin väsyttää hyvin paljon, mutta illalla, kun menee nukkumaan, niin ei väsytäkään tai saa unta ja silti on sellainen väsymys tekemisessä ja olotilassa.

T: Silmäpussikeisari.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Voiko "univelka" tavallaan kerääntyä "yli" ?
Tarkoitan tällä siis sitä, kun itsellä on kerääntynyt parin viime viikon aikana univelkaa aika paljon ja on tullut nukuttua öisin se 5-6h.
Aamuisin väsyttää hyvin paljon, mutta illalla, kun menee nukkumaan, niin ei väsytäkään tai saa unta ja silti on sellainen väsymys tekemisessä ja olotilassa.

T: Silmäpussikeisari.
Mulla on ollut tuollaisia. Tosin mulle 5-6h on melko ruhtinaalliset yöunet erityisesti arkisin, joten kyse on ollut enemmänkin 2-3h öistä. Itse olen tulkinnut sen niin että kroppa käy ikään kuin ylikierroksilla, usein esim. stressistä johtuen. Mulla tuohon liittyy usein vielä se että pulssi nousee ja tulee muutenkin ahdistunut olo kun yrittää mennä nukkumaan.

Kurjia jaksoja. Eipä niitä onneksi ole kuin pari kertaa ollut. En nyt muista miten ne ovat lauenneet, jos ei muuten mene ohi niin tinttaa itsesi tainnoksiin kalsarikännäten.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on ollut tuollaisia. Tosin mulle 5-6h on melko ruhtinaalliset yöunet erityisesti arkisin, joten kyse on ollut enemmänkin 2-3h öistä. Itse olen tulkinnut sen niin että kroppa käy ikään kuin ylikierroksilla, usein esim. stressistä johtuen. Mulla tuohon liittyy usein vielä se että pulssi nousee ja tulee muutenkin ahdistunut olo kun yrittää mennä nukkumaan.

Kurjia jaksoja. Eipä niitä onneksi ole kuin pari kertaa ollut. En nyt muista miten ne ovat lauenneet, jos ei muuten mene ohi niin tinttaa itsesi tainnoksiin kalsarikännäten.
Voi hyvinkin olla, että kroppa tavallaan on oudossa tilanteessa ja itsellä myös sama juttu, että on ahdistunut olo ja vaikka menisi kuinka aikasemmin nukkumaan, niin silti saattaa nukahtaa vasta 4-5 maissa aamuyöstä. Sitten onkin herätys taas 7-8 niin ei se kovin herkkua ole.
Eiköhän se tästä, kun alkoi joululoma, mutta tässähän sitä taas ollaan koneella tähänkin aikaan ja sitten herätään myöhään iltapäivällä, niin ehkä ei ole ihmekään, jos kroppa ei osaa nukahtaa vasta, kun aamuyön isoilla tunneilla...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nyt on kyllä pakko kysyä mikä oli tilanne kun jouduit yli kolme vrk valvomaan? Ja mikä oli olo verrattuna esim. kovaan humalatilaan?
Se oli joku Provinssirock 90-luvulla. Päätin vaan valvoa koko viikonlopun ja sen tein, oli siinä humalaakin mukana. Sitten kun pääsi kotiin ja yritti nukkua, ei enää kyennyt. Piti lähteä baariin kun ahisti ja seinät pyöri ja korvissa soi. Jalat tuntui lyijyltä kun käveli ja kaikki näytti tapahtuvan jotenkin "hitaammin". Asioista ja ihmisten puheista löysi uusia, mielenkiintoisia merkityksiä kun kuunteli tarkoin. Jotenkin kaikki aistit kävivät niin ylikierroksilla että maailma tuntui hidastuvan (tässä vaiheessa oli siis monta vuorokautta unetta takana ja lisäksi känni päällä, mutta viinakaan ei enää noussut edes päähän).
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Älä Evil selitä. Ne tabut mitä vedit siellä telttanaapurin bandwagonissa ei ollut b-vitamiinia.


Mutta hei, osaisikos kukaan heittää mulle jotain sivustoa, mihin olisi kerätty kattavasti tulevia keikkoja Lontoossa? Onko esim. jollain lehdellä tällainen palvelu?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Asensin Neron yhteydessä epähuomioissani jonkin kuvien katseluun tarkoitetun ohjelman oletusohjelmaksi. En pidä siitä, vaan haluan lapsellisen ehdottomasti ja vakaumuksellisen määrätietoisesti XP:n oman esikatselun takaisin käyttööni. Mutta en löydä paikkaa, jossa asetuksia voisin muutella.

Tästä ei kyllä löydy sekalaistakaan kysymystä, mutta vastataan silti. Yksi tie on oikealla kliksuttaa kuvatiedostoa ja valita proporties/ominaisuudet. Sieltä pääsee valitsemaan avaavan ohjelman.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tästä ei kyllä löydy sekalaistakaan kysymystä, mutta vastataan silti. Yksi tie on oikealla kliksuttaa kuvatiedostoa ja valita proporties/ominaisuudet. Sieltä pääsee valitsemaan avaavan ohjelman.

Kato joo, jäi viimeinen lause pois. Kaikenlaista. Ja muutti kaikki kuvat yhdellä kertaa. Kiitos ja jouluja.
 

TML

Jäsen
Onkos kellään heittää linkkiä sellaiselle sivulle/kuvalle, jossa näkyisi Pohjois-Amerikan ammattilaissarjojen joukkueet kaupungittain. Siis ihan perus kartta missä näkyy NFL, NBA, NHL ja MLB(?) joukkueiden kaupungit karttana.

Änärikarttoja löytyy mutta enemmän hakisin noita muiden lajien karttoja.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onkos kellään heittää linkkiä sellaiselle sivulle/kuvalle, jossa näkyisi Pohjois-Amerikan ammattilaissarjojen joukkueet kaupungittain. Siis ihan perus kartta missä näkyy NFL, NBA, NHL ja MLB(?) joukkueiden kaupungit karttana.

Änärikarttoja löytyy mutta enemmän hakisin noita muiden lajien karttoja.

Käviskö tämä
http://geography.about.com/library/weekly/aa042700a.htm
Ettin ite samanlaista vuosi sitten kun olin menossa jenkkeihin. Päädyin loputa katsomaan baseballia D'Back vs Dodgers.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kun en ole vielä oikein selvillä kaikesta niin haluaisin esittää kysymyksen koskien erästä käyttäjää, eli mitähän mahtaa kuulua käyttäjälle Sv veinikretski?

Terveisiä voi lähettää ja mielelläni pitäisin yhteittä herraan edelleenkin pienen paussin jälkeen, syy on yksin minussa tähän hiljaisuuteen.

vlad.

P.S. Infoa voi myös antaa yv:n välityksellä.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Mikä mahtaa vaivata kunnei pysty nukkumaan makuuhuoneessa, kun on tunne ettei saa tarpeeksi henkeä. Nuha ei ole eikä muutakaan tukkoisuutta, mutta hengittäessä ahdistaa eikä nukkumisesta tule mitään. Siirtyessä olohuoneen sohvalle oireita ei ole. Onko mun makkarissa hometta?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikä mahtaa vaivata kunnei pysty nukkumaan makuuhuoneessa, kun on tunne ettei saa tarpeeksi henkeä. Nuha ei ole eikä muutakaan tukkoisuutta, mutta hengittäessä ahdistaa eikä nukkumisesta tule mitään. Siirtyessä olohuoneen sohvalle oireita ei ole. Onko mun makkarissa hometta?

Eihän ole mitään kukkia yms. rehuja siellä? Isälle tuli joskus samanlaisia oireita kun muuttivat äidin kanssa pienempään kämppään, kävi lekurillakin monta kertaa mutta mitään ei löytynyt mutta helpotti välittömästi kun äiti heitti kaikki kukat ulos.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mikä kappale (kuka esittää) soi juuri nyt Radio Rockissa? (klo 21.20)

Edit: kuullut suht monta kertaa (tykkään, vanhana kosketinsoittajana), ja aina miettinyt samaa...

Jo mainitun Soitto.infon lisäksi myös Radio Rockin kotisivu tarjoaa bannerissaan paraikaa soivan biisin, samoin kuin neljä edellistä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Jo mainitun Soitto.infon lisäksi myös Radio Rockin kotisivu tarjoaa bannerissaan paraikaa soivan biisin, samoin kuin neljä edellistä.
Niillä onkin sitten koko vuoden soittolista siinä bannerissa.

Radio Helsingistä tulee usein autossa bongattua aivan eliittitason kipaleita. Onneksi heiltäkin löytyy tarkat listat, joista biisin voi käydä myöhemmin lunttaamassa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun en ole vielä oikein selvillä kaikesta niin haluaisin esittää kysymyksen koskien erästä käyttäjää, eli mitähän mahtaa kuulua käyttäjälle Sv veinikretski?

Terveisiä voi lähettää ja mielelläni pitäisin yhteittä herraan edelleenkin pienen paussin jälkeen, syy on yksin minussa tähän hiljaisuuteen.

vlad.

P.S. Infoa voi myös antaa yv:n välityksellä.

Eiköhän veini löydy tältä voorumilta: http://finestglobe.com/forum/
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikä mahtaa vaivata kunnei pysty nukkumaan makuuhuoneessa, kun on tunne ettei saa tarpeeksi henkeä. Nuha ei ole eikä muutakaan tukkoisuutta, mutta hengittäessä ahdistaa eikä nukkumisesta tule mitään. Siirtyessä olohuoneen sohvalle oireita ei ole. Onko mun makkarissa hometta?
Minulla oli n. vuosi sitten samoja oireita. Ne poistuivat kun aloin lenkkeillä, käymään kuntosalilla riuhtomassa erinäköisiä taljoja ja soutuvehkeita sekä tekemään jumppaliikkeitä. Ei tuosta diagnoosia tullut, mutta yläselän lihakset olivat tuolloin täysin jumissa, mikä varmaan vaikutti asiaan. Oma "Kysykää lääketieteestä, maallikot vastaavat" -tyyppinen arvaukseni on että sohvalla maatessa ylävartalo jäi enemmän koholle kuin sängyssä, ja se helpotti hengittämistä. Varsinaisesti tukehtumisestahan tuossa ei ollut ainakaan itselläni kyse, vaan sellaisesta tunteesta ettei keuhkoputken läpi kulje tarpeeksi ilmaa vaikka kuinka hönkisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös