Stand up -komiikka

  • 190 772
  • 727

d2uce

Jäsen
Kävinpä tuossa n. kuukausi sitten katsomassa elämäni ensimmäisen kerran livenä standuppia. Line-up:ina oli Sami Hedberg juontajana, ja esiintyjinä Heli Sutela ja Andre Wikström. Hedberg oli kyllä loistava, veti pari lyhyempää settiä esiintyjien välissä, ja oli mielestäni porukan hauskin. Myös Wikström oli loistava, tuli naurettua runsaasti. Yllättäen Sutela oli huonoin, jutut eivät kantaneet, ja rooli oli muutenkin täysin sama kuin Kumman Kaa -ohjelmassa.

Olin kovasti yllättynyt, että toimi kokonaisuudessaan noinkin hyvin, sen mitä olen suomalaista standuppia telkkarista katsonut, niin ei kyllä ole kovinkaan ihmeellistä ollut.

Wikström on jo niin kokenut ja rutinoitunut esiintyjä, että vetää hyvän keikan vaikka väkisin. Hedbergistä olen jo tainnut mielipiteeni tässä ketjussa, ei vaan putoa mulle. Not my cup of tea, sanoin engelsmanni.

Stand-up on lähes aina käsikirjoitettua, mutta siinä on jujuna se, että esitys saadaan näyttämään käsikirjoittamattomalta. Kaikkihan tämän varmaan jo tiesivät. Paitsi Heli Sutela.

Muutaman kerran olen Sutelan esiintymistä nähnyt televisiosta ja kerran joutunut todistamaan livenä. On se kyllä huono. Ei mitään tilannetajua ja tulee lähinnä mieleen ne tyypit jotka koulussa esitelmää pitäessään lukevat aina suoraan paperista. Yhtenä esimerkkinä vaikka se pipari -läppä, varmaan veti senkin siellä silloin kuukausi sitten?

Tuohon viimeiseen kappaleeseen sen verran, että oliko Wikströmillä setissä mukana vanha "Stand-up ei toimi Suomessa" -rutiini?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Yhtenä esimerkkinä vaikka se pipari -läppä, varmaan veti senkin siellä silloin kuukausi sitten?

Tuohon viimeiseen kappaleeseen sen verran, että oliko Wikströmillä setissä mukana vanha "Stand-up ei toimi Suomessa" -rutiini?
Joo pipari-läppä tuli, ja kaveri joka oli nähnyt Sutelan parikin kertaa aiemmin sanoi, ettei yhtään uutta juttua tullut.

Wikströmiltä ei tullut muistaakseni tuota stand-up ei toimi Suomessa -juttua, en ainakaan muista.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Zach Galifianakista, mikäli ei ole vielä tuttu.

Kiitoksia muistini virkistämisestä, kyseinen herra on kyllä tuttu, näin muutama vuosi sitten hänen esiintymisensä Conan O'Brienin ohjelmassa ja muistan nauraneeni oikein kunnolla. Silloin Galifianakis muistutti jotenkin Demetri Martinia, koska hän esiintyi pianon kanssa. Muistan tosin ensin ajatelleeni, että "mitäs kettua tämä nyt mahtaa olla..", sitten tajusin, että se oli stand-upia.

Pitää joskus tutustua herran tuoreempaan materiaaliin oikein ajan kanssa.
 

d2uce

Jäsen
Kiitoksia muistini virkistämisestä, kyseinen herra on kyllä tuttu, näin muutama vuosi sitten hänen esiintymisensä Conan O'Brienin ohjelmassa ja muistan nauraneeni oikein kunnolla. Silloin Galifianakis muistutti jotenkin Demetri Martinia, koska hän esiintyi pianon kanssa. Muistan tosin ensin ajatelleeni, että "mitäs kettua tämä nyt mahtaa olla..", sitten tajusin, että se oli stand-upia.

Pitää joskus tutustua herran tuoreempaan materiaaliin oikein ajan kanssa.

Niin, siis Demetri Martin muistuttaa Galifianakista. Katselin joku aika sitten tuon tuoreimman DVD:n "Live at Purple Onion" eikä se mitenkään mullistava ollut.

Hieman häiritsi liikaa aina pätkien välissä näytetyt Zachin "veljen" haastattelut. Voisi sanoa, että olin jopa hieman pettynyt.

Mitään Galifianakiksen vanhempia dvd:tä ei hyllystäni löydy, mutta pitää kyllä hankkia lähitulevaisuudessa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Niin, siis Demetri Martin muistuttaa Galifianakista.

Niin, totta, tätä tarkoitinkin, mutta satuin itse "löytämään" Martinin ensin, joten kirjoitin epähuomiossa noin päin.

Kirjoitetaanpa pari riviä tuosta Martinista, kun hänestä ei ole aiemmin kirjoitettu muuta kuin hajamainintoja tässä ketjussa.
Martin on "nuori" (35-vuotias) jenkkikoomikko, jonka setit ovat pääasiassa täynnä oneliner-vitsejä, kuten d2uce jo sivulla viisi mainitsikin.
Martinin oivallukset ovat usein hyvinkin itsestään selviä, mutta silti yllättäviä,
kuten kaikilla muillakin hyvillä koomikoilla.

YouTubesta löytyy n. 45 minuuttia pitkä "If I" -esitys kuudessa osassa.
Siinä Martin kertoo vitsien lomassa omasta itsestään, koulutuksestaan, harrastuksistaan jne.
Tai oikeammin toisin päin, hän kertoo itsestään ja heittää vitsejä aina johonkin väliin.
Tuo esitys ei ole tavanomaista stand-upia, mutta se on omasta mielestäni Martinin paras esitys.
Kyseinen esitys on myös palkittu Edinburgh Fringe Festivaleilla.

Itselläni on Martinin CD-taltiointi "These are jokes", joka sekin on erinomainen.
Martin osaa pelata kielellä varsin mallikkaasti ja hänen saavutuksiinsa kuuluu mm. 224-sanainen palindromi.

Lähteenä ja muistin tukena käytin [url="http://wikipedia.org/wiki/Demetri_Martin]Wikipediaa[/url].
 

d2uce

Jäsen
Demetri Martin on sellainen rauhallisempi versio Galifianakiksesta. Molemmat käyttävät samoja elementtejä esityksissään, onelinerieta, instrumentteja sekä fläppitaulua.

Onko Martinilla ollut mitään kuoroa laulamassa keikan lopettavan läpän aikana?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tuossa kuukausi takaisin käytiin muijan katsomassa Promenadisalissa trio Ilari Johansson-Ismo Leikola-Flip Schulz ja aivan helvetin hauskaa oli! Hieman yllättäen itselle suht tuntematon Johansson oli illan ehdoton ykkönen! Hän toimi myös illan hostina. Illan hauskin hetki koettiin juuri Ilarin setin aikana, joskin hieman tahattomastikin. Ilari täräytti herkullisen läpän liittyen panemiseen (ylläripylläri:) ja yleisö repesi totaalisesti. Kun Johansson oli siirtymässä jo seuraavaan juttuun, niin eräs naishenkilö räkätti hillittömän kuuloista viskibassoräkäkikatustaan vielä edelliselle läpälle, niin Ilarilta meni myös pokka täysin! Varmasti joku 5 minuuttia meni siirtymä läppien välillä, mutta hauskaa oli.

Leikola oli vuorossa seuraavana ja taattua rauhallista Ismoahan se oli ja totaalirepsahduksia tapahtui tässäkin setissä. Varsinkin Leikolan Pikajuna Meksikoon laulusta tehty VR-versio on aivan saatanan hyvä:)

Flip Schulz oli uusi tuttavuus minulle myöskin ja hyvää settiä tämäkin. Hauskin hetki oli ehdottomasti, kun Flip kyseli 17-vuotiaalta amisjätkältä uusia runkkaustyylejä. Halusi tietää nykytrendit:)

Pablo Francisco on ehdoton suosikki ja hänet haluaisin nähdä, kun edellinen Suomen vierailu meni totaalisesti ohi.
 

Tuamas

Jäsen
Pablo Francisco on ehdoton suosikki ja hänet haluaisin nähdä, kun edellinen Suomen vierailu meni totaalisesti ohi.

Pablo Francisco on muuten ihan ok stand up-koomikko, mutta veti ainakin suomen keikallaan pelkastaan vanhoja lappia.
Koko setissa taisi olla vain yksi lappa jota en ollut Youtubesta tai muualta nahnyt, tuolloin Flip oli aivan ylivoimaisesti paras esiintyja.
Eli et menettanyt kylla juuri mitaan...
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Jim Gaffigan on yksi suosikeistani. Miehen vakirutiineihin kuuluu yleisön tuntojen tulkitseminen hupaisalla kuiskaavalla äänellä. Tässä klipissä tuota tulee tavallista enemmän.
 

fewe0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Senators
Nyt rupeaa jo perskules vähän jännittämään tuo tämän iltainen..

Sami tuskin pettää
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Pablo Francisco on muuten ihan ok stand up-koomikko, mutta veti ainakin suomen keikallaan pelkastaan vanhoja lappia.
Koko setissa taisi olla vain yksi lappa jota en ollut Youtubesta tai muualta nahnyt, tuolloin Flip oli aivan ylivoimaisesti paras esiintyja.
Eli et menettanyt kylla juuri mitaan...

Eli tuolla ajatusmaailmalla on periaatteessa turhaa mennä katsomaan mitään bändiäkään livenä, jos omistat orkesterin levyn, koska olet jo biisit kuullut. Olen katsonut monia elokuviakin useamman kerran uudestaan... No, se voi olla ehkä elämän tuhlausta, mutta kyllä Pablo on ehdottomasti nähtävä, jos herra Suomeen saapuu!
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eli tuolla ajatusmaailmalla on periaatteessa turhaa mennä katsomaan mitään bändiäkään livenä, jos omistat orkesterin levyn, koska olet jo biisit kuullut. Olen katsonut monia elokuviakin useamman kerran uudestaan... No, se voi olla ehkä elämän tuhlausta, mutta kyllä Pablo on ehdottomasti nähtävä, jos herra Suomeen saapuu!
No jaa, mun mielestä stand up on kuitenkin parhaimmillaan ollessaan ajan hermolla ja koko ajan uudistuvaa. Pablon vakiot (movie guy, techno club jne) alkaa olemaan jo 5 vuotta vanhoja juttuja. Eka kerralla ihan hauska, mutta loppu on toistoa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Suomi Stand Up Gaala! 13.11 & 14.11. klo 19:30
http://www.laughriot.fi/klubit/kulttuuritalo.php

Eli to 13.11 ja pe 14.11 olisi kulttuuritalolla suomalaista stand uppia tarjolla oikein urakalla. Minä ja pari muuta jatkoaikalaista olemme menossa katsastamaan torstai-illan tarjonnan.

Torstain esiintyjälista:
* Lotta Backlund
* Jacke Björklund
* Mika Eirtovaara
* Sami Hedberg
* Pekka Jalava
* Marko Kämäräinen
* Ismo Leikola
* Krisse Salminen
* Teemu Vesterinen
* (Ilmoitetaan myöhemmin)

Pakko sanoa että on hemmetin kova lista koottuna puhtaasti suomalaisista esiintyjistä.

- Tinke-80
 

Tuamas

Jäsen
Eli tuolla ajatusmaailmalla on periaatteessa turhaa mennä katsomaan mitään bändiäkään livenä, jos omistat orkesterin levyn, koska olet jo biisit kuullut. Olen katsonut monia elokuviakin useamman kerran uudestaan... No, se voi olla ehkä elämän tuhlausta, mutta kyllä Pablo on ehdottomasti nähtävä, jos herra Suomeen saapuu!

Noh, itse ainakin pidan kun suurin osa stand up-koomikoista uudistaa ohjelmaansa tasaisin valiajoin, suurin osa vuoden valein. Kun taasen Pablolla nama lapat olivat aivan tasmalleen niita samoja kuin youtubessa on jo vuosia sitten nahty, varustettuna paskalla aanentoistolla. Viela kun yli tunnin keikan aikana tulee yksi lappa jota ei ole aiemmin kuullut, niin siina kylla vakisinkin tuntee itsensa petetyksi.

Stand upissa ei mielestani tuo live-aspekti tuo niin suurta lisa-arvoa (paitsi jos esiintyja on vuorovaikutuksessa yleison kanssa, toisin kuin Pablo) kuin esim. musiikkipuolella, kun lapat ovat kuitenkin hyvin pitkalle yhta viihdyttavia, esitettiin ne sitten livena tai videolta, varsinkin jos esiintyja vetaa ne aivan tasmalleen samoin kuin videopatkissa.

Enpa minakaan montaa livemusiikkikeikkaa kavisi katsomassa, jos kaikki biisit tulisivat playbackina ja olisivat pelkkia vanhoja "klassikoita".
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Tähän mielenkiintoisena vellovaan keskusteluun musiikki vs. lavakomiikka on ihan pakko ottaa kantaa..

Tiedättekö mikä on kaikkein suurin ero musiikin ja komiikan välillä? Se on se, että musiikki kestää aikaa periaatteessa loputtomasti, kun taas komiikka ei kestä sitä periaatteessa yhtään..

Esimerkki: kuulet lapsena biisin johon ihastut korviasi myöten. Kuuntelet sen heti perään uudestaan koska se on hyvä. Kuuntelet sitä 30 vuoden kuluttua, koska se on hyvä, eikä muuksi muutu. Mutta jos koomikko kertoo saman läpän kaksi kertaa peräkkäin, niin jälkimmäisellä kerralla ei enää naurata.. jaa miksikö ei?? Koska siitä on kadonnut se komiikalle kaikkein tärkein tekijä, yllätyksellisyys.. ja juuri tästä syystä koomikoilla onkin yleensä paljon kovemmat paineet uusia settilistojaan kuin vaikkapa Rolling Stonesilla. Toki poikkeuksiakin on, kuten nyt vaikka mainittu Pablo Francisco. Mies on alkanut pitää omaa asemaansa stand up -taivaalla niin itsestään selvänä, että kokee ettei hänellä ole enää edes mitään tarvetta uusiuta.. näin minä luulen asian olevan..
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
En tiedä onko kyseisestä koomikosta ja maininta täällä, mutta eilen katsoin Jimiltä William Shatner Roastin jossa siis koomikot piikittelevät illan päätähteä joka tuolla kertaa oli siis Star...Trek...Enterprisecaptain...William Shatner. Kyseisessä ohjelmassa oli tämä kysinen koomikko joka ainakin meikäläistä nauratti aika tavalla ja siitä syystä pitikin youtuben avulla tutustua kyseisen henkilön materiaalin hieman enemmän. En todellakaan pettynyt. Kyseinen henkilö on Lisa Lampanelli ja youtubessa on jonkin verran materiaalia jos kiinnostaa ronski huumori.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Kyseinen henkilö on Lisa Lampanelli ja youtubessa on jonkin verran materiaalia jos kiinnostaa ronski huumori.
Noissa Comedy Centralin roasteissa Lampanelli on kyllä omaan luokkaansa, mieleen jäänyt ainakin (Shatnerin lisäksi) Pamela Andersonin ja Flavor Flavin roustit. Jeffrey Ross on toinen joka noissa on kunnostautunut.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Noissa Comedy Centralin roasteissa Lampanelli on kyllä omaan luokkaansa, mieleen jäänyt ainakin (Shatnerin lisäksi) Pamela Andersonin ja Flavor Flavin roustit. Jeffrey Ross on toinen joka noissa on kunnostautunut.

Tänäänhän tulee tuo Flavor Flavin roast ja näköjään huomenna tulee Pamsu uusintana. Niin ja 16.45 tulee Shatner uusintana.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Tuli tuo loppuosa Shatnerin Roastista katsottua ja kyllähän tuo Lampanelli oli hyvin hauskalla päällä, mutta mielestäni tuon tapahtuman kunkku oli itse Shatner. No, olihan hänella asemansa vuoksi helpompaa kyykyttää muita, mutta "hoiti hommansa" erittäin hyvin. Tuli naurettua oikein kunnolla.

Myös tuo Seinfeld-juontajaheppu oli erittäin hauska noissa välispiikeissään.

Kaiken kaikkiaan loistava ohjelma. Pitäisiköhän pystyttää oma ketju, kun ei kuitenkaan mitään perinteistä stand-up komiikkaa ole? Tai mistäs minä mitään asiasta tietäisin, eikä se minua haittaa millään tavalla, vaikka täällä keskustelu jatkuisi.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jeffrey Ross on toinen joka noissa on kunnostautunut.

Jeff Ross on tosiaan se jätkä joka otetaan kaikkiin roasteihin aina mukaan on nimittäin aika kova luu näissä karkeloissa.

"Andy Dick's sole mission in life is to give AIDS back to the monkeys"

Tässä yksi parhaista Rossin roasteista ja myös semmoinen joka tod näk ei tule JIM:ltä , eli Emmitt Smith roast.
Myös tämä pätkä kyseisestä roastista on mainitsemisen arvoinen Jamie Foxx tuhoaa Doug Williamsin aika totaalisesti.
 

J.Petke

Jäsen
Hieman yli vuosi sitten törmäsin netissä kaveriin nimeltä Josh Blue. Koomikko joka osallistui tuohon Last Comic Standing kilpailuun jenkeissä ja itseasiassa voitti koko homman kaudella 4. Erikoisen kaverista tekee se, että hänellä on CP-vamma josta hän itse repii huumoria aika karullakin tavalla välillä. Itse pidän kovasti tuosta tyylistä, että tehdään itsestä se huumori eikä loukata niin paljoa muita. Noille youtube-pätkille olen nauranut jo monen monta kertaa ja tulikin nyt mieleeni pistää pätkää tännekin. En tiedä onko palstalaiset jo tutustuneet tuohon kaveriin mutta tässä pätkä ja lisää löytyy youtubesta.

http://www.youtube.com/watch?v=9uAs2KidfDg
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Jeff Ross on tosiaan se jätkä joka otetaan kaikkiin roasteihin aina mukaan on nimittäin aika kova luu näissä karkeloissa.

Tuli katseltua Rossin pätkiä Youtubesta ja täytyy sanoa, etten ole vähään aikaan nauranut näin makoisasti. Pelkästään nuo Roastit ovat jo sellaista tipuntuolilta-settiä, mutta helvetin hauskoja ovat myös hänen stand-up/runonlausunta -esityksensä.

Tässä videossa (10 min.) Jeff Ross lausuu oma tekemiään runoja pianon säestyksellä ja siinä sivussa aukoo huolella päätään avustajalleen. Infon mukaisesti Pianisti-avustaja-Larry kyllä melkein varastaa tuon shown. Itse runoissahan ei ole mitään järkeä, mutta ei kai niissä tarvitsekaan. Itse ainakin nauroin.

Eräs runo ilmeisesti samasta tilaisuudesta nimeltään "Where the fuk are my keys?".
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Demetri Martin uppoaa kyllä minuun täysillä. Ensin tutustuin mieheen The Daily Shown kautta, sen jälkeen tullut katsottua mistä sattuu.

Yksi viimeaikaisista löydöistä on Frankie Boyle, vahvalla aksentilla vitsaileva britti, tässä sikäläisessä jonkinsortin standup paketissa: http://www.youtube.com/watch?v=4yjJFt3uFVw
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Pablo Francisco tulee näköjään taas Suomeen. 4 keikkaa heittää neljässä eri kaupungissa. Helsinki, Lahti, Tampere ja Turku. Sattumalta eksyin Laugh riotin sivuille...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös