Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 979 111
  • 47 170

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Miksi Visa Electron ei muka käy postiennakon maksamiseen? ..koska se lasketaan luottokortiksi vai?

Juuri siksi.

Olin aikoinaan ostamassa vähän isompaa hankintaa eräästä kaupasta lyhyellä osamaksulla, olin maksamassa heti puolet Electronilla mutta ei kelvannut kun luottokortilla ei voi maksaa luottoa. No, hain automaatilta samalla kortilla rahat ja homma eteni. Naurettavaa touhua silti.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenköhän saa lasketuksi, että paljonko vuosiloma on rahaksi muutettuna? Ei siis se itse lomaraha vaan kertynyt loma.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mitenköhän saa lasketuksi, että paljonko vuosiloma on rahaksi muutettuna? Ei siis se itse lomaraha vaan kertynyt loma.

Riippuu TES:ta. KK palkkaisella yleensä kk-palkka / 25 * lomapäivät. Tuntipalkkaisilla lasketaan lomavuoden ajalta ns. loma-kta, jota korotetaan hieman sovitulla inflaatiokertoimella ja lomapalkka lasketaan tuosta. Provikkapalkkaisille yms. epätyypillisiin työsuhteisiin on sitten omat säädöksensä.

t. hanu
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mitenköhän saa lasketuksi, että paljonko vuosiloma on rahaksi muutettuna? Ei siis se itse lomaraha vaan kertynyt loma.

Valtionhallinnon TES:ien mukaan korvauksia voi laskea tällä laskurilla...joka ei kyllä sitten toimikaan ulkopuolelta...Ja jos lukisi kyssärin oikein, niin voisi sanoa laskuria pyöritellen että lomapäivän hinta on 100 euroa+-kymppejä sinne tänne. Jos siis tahtoisi muuttaa rahaa lomaksi. Loman muuttaminen rahaksi kai menee sitten vastaavasti, tosin kaikkiallahan se ei onnistu.

Mutta TES:stähän se riippuu, ainakin tuo hanun /25*lomapäivät olisi ihan kiva omallakin kohdalla, mutta ei :(
 

tutzba

Jäsen
Wikipedia kirjoitti:
Sarjaa ei ole kuvattu lukuisista hahmojen menneisyyteen keskittyneistä takaumista huolimatta ulkomailla. -- Suomeen sijoittuvat kohtaukset on lavastettu Havaijilla.

Milloin Lostissa on "oltu" Suomessa? On meinaan itseltä mennyt täysin ohi tällainen tapahtuma.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Jäsjestyksenvalvoja

Eikös se ole niin, että kun menee JV-todistuksen ja valokuvan kanssa poliisiasemalle niin saan väliaikaisen JV-kortin, jolla sitten pääsee jo hommiin?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Miksi Lacuna Coilin Our Truth-biisin alun "hoilotuskohta" kuulostaa niin pirun tutulta? Onko tätä soitettu jossain leffassa/sarjassa/pelissä tms? Häiritsee.

EDIT: Underworld: Evolutionissa se näköjään soi mutta sitä leffaa en ole nähnyt. Eli joku muu on hakusessa.
 

Mossberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks, Haka
Mahtaako pitää paikkansa, että olutpullon alareunassa oleva numero kertoo sen valmistusvuoden.Tuli vaan taannoin kuulemani väite mieleen, sillä juuri nyt kädessä olevassa pullossa on luku 89. Onko käsissäni siis lähes 20 vuotta vanha pullo?
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mahtaako pitää paikkansa, että olutpullon alareunassa oleva numero kertoo sen valmistusvuoden.Tuli vaan taannoin kuulemani väite mieleen, sillä juuri nyt kädessä olevassa pullossa on luku 89. Onko käsissäni siis lähes 20 vuotta vanha pullo?

En tiedä vastausta suoraan, mutta tietyti pullo voi olla 89 valmistettu, tavara sisällä vaan on vähän tuoreempaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mahtaako pitää paikkansa, että olutpullon alareunassa oleva numero kertoo sen valmistusvuoden.Tuli vaan taannoin kuulemani väite mieleen, sillä juuri nyt kädessä olevassa pullossa on luku 89. Onko käsissäni siis lähes 20 vuotta vanha pullo?

Kyllähän asia on juuri näin. Onko pullo eri mallinen kuin muut? Aikanaanhan olutpullot olivat tuollaisia leveähartioisia. En ole pitkään aikaan nähnyt mutta olenkin juonut tölkkitavaraa jo pidemmän aikaa.

Joskus kauan aikaa sitten tuli noita valmistusvuosia katsottua joka pullosta ja 25-vuotiaat olivat vanhimpia mitä tuli bongattua.

Pitäisikä Kierrätyskeskukseen perustaa kaljapullon bongaus ketju?
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän asia on juuri näin. Onko pullo eri mallinen kuin muut? Aikanaanhan olutpullot olivat tuollaisia leveähartioisia. En ole pitkään aikaan nähnyt mutta olenkin juonut tölkkitavaraa jo pidemmän aikaa.

Joskus kauan aikaa sitten tuli noita valmistusvuosia katsottua joka pullosta ja 25-vuotiaat olivat vanhimpia mitä tuli bongattua.

Pitäisikä Kierrätyskeskukseen perustaa kaljapullon bongaus ketju?

Mikä ettei! Äskeinen pullo oli vuosimallia 99.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Itselläni on kolme kysymystä...1.Mikä on tunnelmakollaasi?Jos olen tekemässä ravintolasta sellaista mitä siihen pitää laittaa? 2.Ostin Lidl: stä poron ulkofileetä 200 gramman palasen,miten se kannattaa laittaa?Olen suunnitellut sienikastiketta lisukkeeksi...(Tiedän että tälle kysymykselle olisi omakin ketjunsa mutta laitan sen nyt tähän samaan litaniaan...) 3.Hidastuuko tietokone vanhetessaan?Nimimerkillä Kohta menee ikkunan lasi rikki...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
2.Ostin Lidl: stä poron ulkofileetä 200 gramman palasen,miten se kannattaa laittaa?
Puhdista, ruskista VOISSA ja mausta makusi mukaan. Siitä uuniin, joku sellainen 150 astetta ja varmaan joku parikymmentä minuuttia- puoli tuntia. Jos sulla on paistomittari niin hyvä, setti on valmis kun sisälämpötila on reilu 50 astetta, sanotaan nyt vaikka 55 astetta. Poro on kohtalaisen mureaa, kannattaa varoa ettei se kuivu. Voi ja mielestäni myös pitää jättää sisältä hieman punaiseksi.

Itse teen safkat aina fiiliksellä, joten mitään kellontarkkoja ohjeita en osaa antaa, mutta kyllä siitä tuolla lailla hyvä tulee.

*edit* niin, porohan ei mitään älyttömän vahvaa makua omaa, joten kannattaa ehkä käyttää jotain suppilovahveroa tai vastaavaa miedon makuista sientä, ettei lihan maku häviä kokonaan kastikkeen alle.

*edit2* karpalohillo tietenkin kruunaa kokonaisuuden. Tulipa muuten nälkä.
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mikä on Helsingissä pizzerioiden ns. "turvaraja" hinnan suhteen? Eli missä vaiheessa alkaa olla, joko itse pitsassa (aineksissa) tai talouspuolessa (toisaalta ketä se loppupeleissä esim. krapulassa kiinnostaa?) epäilemisen aihetta? Itse ole elänyt vahvassa uskossa, että ainakin keskustassa mennään korkeintaan femmassa, esimerkkinä Kampissa Fredrikinkadulla oleva "Jättipitsa + 0,5l-juoma"-pulju. Eilen kuitenkin Pasilassa mentiin jo "3.99 + 0,4l-juoma"-linjalla. Mitä tästä oikein pitäisi ajatella, kun periferioissa eli Malmilla ja Tapanilassa ollaan ~7e lukemissa?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mikä on Helsingissä pizzerioiden ns. "turvaraja" hinnan suhteen? Eli missä vaiheessa alkaa olla, joko itse pitsassa (aineksissa) tai talouspuolessa (toisaalta ketä se loppupeleissä esim. krapulassa kiinnostaa?) epäilemisen aihetta? Itse ole elänyt vahvassa uskossa, että ainakin keskustassa mennään korkeintaan femmassa, esimerkkinä Kampissa Fredrikinkadulla oleva "Jättipitsa + 0,5l-juoma"-pulju. Eilen kuitenkin Pasilassa mentiin jo "3.99 + 0,4l-juoma"-linjalla. Mitä tästä oikein pitäisi ajatella, kun periferioissa eli Malmilla ja Tapanilassa ollaan ~7e lukemissa?

Ei kai sellaista rajaa olekaan. Pizzan aineksethan eivät alan miehille maksa tukussa juuri mitään ja tuskin sitä kuitenkaan hinnasta voi päätellä että onko Ahmed tilittänyt kaikki alvit vai ei.

Kyse lienee siitä, että keskustassa sekä liikevaihto että kilpailu on niin paljon kovempaa että sen kahden minuutin työn per pizza voi myydä halvemmalla kuin syrjemmällä. Kato isommalla liikevaihdolla riittää pienempikin kate jotta viivan alle jää yhtä paljon euroja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En vain osaa. Finhockey ja Suomen Jääkiekkomuseo on selailtu läpi, mutta silmiin ei ole sattunut Suomen vuoden -65 Mm-kisakokoonpanoa. Löytyyköhän jostain?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En vain osaa. Finhockey ja Suomen Jääkiekkomuseo on selailtu läpi, mutta silmiin ei ole sattunut Suomen vuoden -65 Mm-kisakokoonpanoa. Löytyyköhän jostain?

En löytänyt netistä, mutta jääkiekkokirjasta kylläkin.

Maalivahdit: Lahtinen Juhani, Ylönen Urpo

Kenttäpelaajat: Hakanen Reijo, Heino Pulli, Honkanen Jaakko, Keinonen Matti, Kilpiö Raimo, Lindegren Pentti, Mesikämmen Ilkka, Nikkilä Seppo, Numminen Kalevi, Oksanen Lasse, Partinen Lalli, Rautalin Pentti, Reunamäki Matti, Wahlsten Juhani, Wasama Jarmo

Valmentajat: Wirkkunen Joe, Honkavaara Aarne
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En löytänyt netistä, mutta jääkiekkokirjasta kylläkin.

Maalivahdit: Lahtinen Juhani, Ylönen Urpo

Kenttäpelaajat: Hakanen Reijo, Heino Pulli, Honkanen Jaakko, Keinonen Matti, Kilpiö Raimo, Lindegren Pentti, Mesikämmen Ilkka, Nikkilä Seppo, Numminen Kalevi, Oksanen Lasse, Partinen Lalli, Rautalin Pentti, Reunamäki Matti, Wahlsten Juhani, Wasama Jarmo

Valmentajat: Wirkkunen Joe, Honkavaara Aarne

Kiitokset!

Netistä ihme kyllä ei tunnu löytyvän millään, kun etsiskelin koko tämän väliajan eri hakusanoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös