Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 980 979
  • 47 171

Veijari

Jäsen
Lasitiiliseinä on pystyssä ja nyt pitäisi vielä saumata tiilien välit. Kaupassa innokas myyjä kauppasi meille Mapein Ultracolor Plus -merkkistä saumausainetta, mutta nyt alkaa vaikuttaa siltä, että vaikka se ilmeisesti hyvä merkki onkin, niin onkohan liian jykevää ainetta ja ennemminkin lattioiden saumaukseen tarkoitettu? Joissain ohjeissa nimittäin puhutaan lasitiilisilikonista. Mitäs tämä tämmöinen on, mistä löytyy ja mihin hintaan?

Eli kumpi olisi parempi ratkaisu tässä tapauksessa?

Edit. Ja onko tuo lasitiilisilikoni sitten riittävän peittävää? Ettei siitä sitten kuulla läpi nuo liimajäljet ja muovipalat yms. noista saumojen kohdilta? Eli olisiko sittenkin tuo järeämpi aine parempaa.

Molempia käytetään, silikonia ja laastia. Sauma-aineen valinta riippuu kai siitä millaiseen väliin lasitiilet on asennettu. Eli jos tiilet ovat seinässä lasitiili-ikkunana niin silikoni riittää, jos taasen on kyse itsensä tukevasta lasitiiliseinästä on parempi käyttää laastia, jotta seinä ei ensimmäisestä tönäisystä kaadu.

Mapein saumalaasteista olen kuullut, että olisivat helvetin hankalia työstää, eli jämähtää käsiin nopeasti. Levitä siis sauma-ainetta pienelle alalle kerrallaan.

Tuolla työohjetta aiheesta

http://www.vitrea.fi/lasitiilien kiinitysmen.html
 
Viimeksi muokattu:

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Deluxe Ski Jump 2

Legendaarinen Deluxe Ski Jump2-peli siis kyseessä, mahtaisiko kukaan tietää löytyisikö jostain päin ihmeellistä internetiä kyseisen pelin kokoversiota veloituksetta? Pikaisella googlettamisella itse löysin vain demoversion, joka sisälsi mahdollisuuden tilata jotenkin ja jostain pelin kokoversion, hinta 40 markkaa (!) joten se tuskin on voimassa enää.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten MS Office 2003:n saa lopettamaan käyttöoikeussopimuksen hyväksymisen kyselemisen? Alkaa pikku hiljaa vituttamaan painella hyväksymisnamiskaa joka kerta kun avaa jotain Office-ohjelmaa.

Ja käyttöjärjestelmänä on vitun Vista!
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Onko Suomessa olemassa mitään urheiluvälineliikettä, josta olisi mahdollista tilata tarvikkeita myös netin kautta? Pitäis komposiittimailaan lapoja katsella, mutta paikallisista urheiluvälineliikkeistä ei löydy mitään sopivaa.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Legendaarinen Deluxe Ski Jump2-peli siis kyseessä, mahtaisiko kukaan tietää löytyisikö jostain päin ihmeellistä internetiä kyseisen pelin kokoversiota veloituksetta?

Vastataan nyt vaikkei tämä kyllä täysin tyydyttävä vastaus varmaan tähän kysymykseen ole, mutta kuitenkin... Itse en ole koskaan löytänyt tästä loistavasta pelistä ilmaiseksi täysversiota vaikka tätä ahkeraan joskus vuosia sitten etsinkin. Peli tulikin sitten ihan ostettua ja kun kävin vielä tekijän sivuja äskettäin vilkaisemassa, niin kyllä tuon ihan saa ostettua nykyäänkin kuuden euron hintaan.

Tekijän osoite on siis http://www.mediamond.fi
 

Silvio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
MacBookin osto alkaa olla ajankohtaista.

Kannattaisiko hakea Gigantista vai tilata Apple Storesta netistä?
Apple Storessa saisi säätää RAM:ia lisää ja kovoakin suuremmaksi. Onkohan Gigantissa mahdollista vai meneekö sielläkin tilailuksi?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
MacBookin osto alkaa olla ajankohtaista.
Osta kotimaiselta jämyltä, esim Tector tai Varimport. Näiden kautta saat myös lisämuistien sun muiden kanssa halutessasi. Tosin muistia (joka on tällä hetkellä todella halpaa) voi hakea erikseen lähiputiikista ja lisätä itse. Todella helppo toimenpide, kuten myös kovalevyn vaihto.

Mutta odota nyt ensin viikko, yli Macworldin keynoten. Voi tulla päivitystä Macbookiin tai aivan uutta pientä Applen kannettavaa (subnotebook).

Heitä yksityisviestiä jos haluat lisää asiasta jutella.
 

Silvio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Osta kotimaiselta jämyltä, esim Tector tai Varimport. Näiden kautta saat myös lisämuistien sun muiden kanssa halutessasi. Tosin muistia (joka on tällä hetkellä todella halpaa) voi hakea erikseen lähiputiikista ja lisätä itse. Todella helppo toimenpide, kuten myös kovalevyn vaihto.

Mutta odota nyt ensin viikko, yli Macworldin keynoten. Voi tulla päivitystä Macbookiin tai aivan uutta pientä Applen kannettavaa (subnotebook).

Heitä yksityisviestiä jos haluat lisää asiasta jutella.

Kiitos infosta!
 

Kaivanto

Jäsen
Mitkä ovat ne maailmanhistorian tuntemat palloilulajien sarjakaudet, joissa kaikki joukkueet ovat jatkaneet runkosarjan jälkeen pudotuspeleissä?
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Onko sixpäkki mäyräkoiran etu- vai takapää?
 

Bob Maali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jamaica Bobsled Team
Hännästään julmasti typistetty mäyräkoira. Amerikkalaisten mukaan häntä heiluttaa koiraa, meillä koira kusettaa isäntää.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Suomi: Vitun kuustoista.
Ruotsi: Satans sjutton.

Ruotsista olen kuullut joskus selityksenkin. Häveliäitä kun ovat, niin sjutton oli joku kiertoilmaus, ettei yläkerran äijä hermostuisi. Tarkemmin en muista, mutta voisi hyvinkin olla vähän samalta kuulostavat satan/sjutton - tuo Satans sjutton on vaan sitten modernimpi versio Sjutton ocksåsta tai jotain.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Irtisanoutuminen ja viimeinen "palkka"

Olen aina ollut siinä käsityksessä, että kun on irtisanonut itsensä ja viimeinen työpäivä on selvillä pitää kaikki palkat, ylityöt ja lomarahat maksaa viimeisenä työpäivänä. Tottakai ne voidaan maksaa myöhemminkin esim. seuraavana normaalina firman palkkapäivänä, mutta mielestäni joskus tarkistinkin asian jostain että on oikeus vaatia kaikki rahansa viimeisenä työpäivänä.

Jos olen oikeassa, osaisiko joku kaivaa mulle faktat tästä. Työsopimuslaista en tätä äkkiseltään löytänyt. Nyt ei ole kysymys minkään liiton sopimuksista vaan yleisestä käytännöstä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Työsopimuslaista en tätä äkkiseltään löytänyt.
Jos perinteiseen tapaan siis haluat pykäliin suoraan nojata, niin soveltuvin kohdin työsopimuslain 2. luku:

13 §
Palkan maksuaika ja -kausi

Palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Jos aikapalkan perusteena on viikkoa lyhyempi aika, palkka on maksettava vähintään kaksi kertaa kuukaudessa ja muussa tapauksessa kerran kuukaudessa. Suorituspalkkaustyössä palkanmaksukausi saa olla enintään kahden viikon pituinen, ellei suorituspalkkaa makseta kuukausittain tulevan palkan yhteydessä. Jos suorituspalkkaustyö kestää yhtä palkanmaksukautta pitempään, on kultakin palkanmaksukaudelta maksettava työhön käytetyn ajan mukaan määräytyvä osa palkasta.

Jos osa palkasta määräytyy voitto-osuutena, provisiona tai muulla vastaavalla perusteella, saa tämän osan maksukausi olla edellä säädettyä pitempi, enintään kuitenkin 12 kuukautta.

14 §
Palkanmaksukausi työsuhteen päättyessä

Työsuhteen päättyessä päättyy myös palkanmaksukausi. Työsuhteesta johtuvan saatavan suorituksen viivästyessä työntekijällä on oikeus saada korkolain (633/1982) 4 §:ssä tarkoitetun viivästyskoron lisäksi täysi palkkansa odotuspäiviltä, enintään kuitenkin kuudelta kalenteripäivältä.

Jos työsuhteesta johtuva saatava ei ole selvä ja riidaton tai jos suorituksen viivästyminen on johtunut laskuvirheestä tai tällaiseen rinnastettavasta erehdyksestä, työntekijällä on oikeus odotuspäivien palkkaan vain, jos hän on huomauttanut suorituksen viivästymisestä työnantajalle kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä eikä työnantaja ole suorittanut saatavaa kolmen arkipäivän kuluessa huomautuksesta. Oikeus odotuspäivien palkkaan alkaa tällöin työnantajalle varatun maksuajan kuluttua.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Useimmissa työsopimuksissa on kuitenkin sovittu, että lopputili maksetaan seuraavana normaalina palkkapäivänä.

Tarkoitatko työEHTOsopimuksissa. Itse en ole koskaan moista työsopimuksessa nähnyt vaikka sopimuksia olen useita yli 20 vuoden aikana kirjoittanut. Enpä ole tuttujenkaan sopimuksissa moiseen törmännyt. Ilmeisesti käytäntö tietyillä aloilla? Mutta eiväthän työsopimukset voi heikentää laissa olevaa määritystä. Tuskin pitäisivät oikeudessa???
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tarkoitatko työEHTOsopimuksissa. Itse en ole koskaan moista työsopimuksessa nähnyt vaikka sopimuksia olen useita yli 20 vuoden aikana kirjoittanut. Enpä ole tuttujenkaan sopimuksissa moiseen törmännyt. Ilmeisesti käytäntö tietyillä aloilla? Mutta eiväthän työsopimukset voi heikentää laissa olevaa määritystä. Tuskin pitäisivät oikeudessa???
Huomaa kohta "Palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita.". Näin usein myös sovitaan.

En tarkoittanut työehtosopimuksissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös