Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 977 291
  • 47 167

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Onko muuten niin että Venäjän maajoukkue käyttää C:tä kapteenin paidassa?
Jeps!
Ja oliko siihen joku syy miksi Venäjä sai pitää kirjainta K ja kaikki muut maat kirjainta C, riippumatta siitä millä kirjaimella sana kapteeni maan kielessä menee.
Tarkoittanet Neuvostoliittoa...

Siis käsittääkseni syynä ei ollut se, että millä kirjaimella sana "kapteeni" kirjoitetaan milläkin kielellä. Pääsyy oli se, että Neuvostoliiton nimi oli paidoissa kirjoitettu kyrillisin kirjaimin (CCCP). Siten myös kapteenin merkin oli kyrillisellä K:lla. Muuten paidan etumuksessa olisi ollut kaksia eri aakkosia (kyrillisiä ja länsimaisia), mutta kuitenkin sama kirjain (C). Mikäli Neuvostoliitto olisi pelannut paidoilla, joissa maan nimenä olisi ollut USSR, niin silloin tuo C olisi ollut täysin luonnollinen valinta.

Tosin eipä tämä logiikkakaan ole täysin aukoton.
Nykyisin paidoissa lukee: Росси́я (Rossiya) ja kapteenin merkkinä C... Mielestäni venäläinen kapteeni pitäisi edelleenkin merkitä kyrillisellä kirjaimella K tai logon teksti vaihtaa muotoon Russia.

EDIT: tulipa yksi mahdollinen syy mieleeni heti viestin lähetettyäni.
Neuvostoliiton aikoinahan paidoissa ei ollut varsinaista logoa ollenkaan, vaan tavallaan kyrilliset kirjaimet CCCP muodostivat paidan logon. Nykyisissä Venäjän paidoissa on kuitenkin tuo Venäjän Jääkiekkoliiton kaksipäinen kotka -tunnus, jossa tuo Росси́я -teksti vain on osana logoa (vrt. Suomen maajoukkuepaita ja Suomi-teksti).

Äsh... huono selitys eikä oikein järkeväkään. En tosin parempaakaan keksi.
 
Viimeksi muokattu:

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tarkoittanet Neuvostoliittoa...
Tietenkin joo, Hyvä ettet takertunut pikkuseikkoihin!
Siis käsittääkseni syynä ei ollut se, että millä kirjaimella sana "kapteeni" kirjoitetaan milläkin kielellä. Pääsyy oli se, että Neuvostoliiton nimi oli paidoissa kirjoitettu kyrillisin kirjaimin (CCCP). Siten myös kapteenin merkin oli kyrillisellä K:lla.
Mutta mutta, jos ajatellaan että joka maa laittaa C-kirjaimen riippumatta siitä millä kirjaimella kyseisen maan sana kapteeni alkaa, niin eikös silloin Neuvostoliitollekin olisi kuulunut C? Ja muistanko oikein, mutta C ei ole kyrillisissä K?

Ei tämä minulle mikään vänkäysasia ole, mutta kun täällä on tietäjiä ja minä en tiedä niin etsin täältä vastauksia.
 

Hack

Jäsen
Onko JYPIN hurrikaanoilogossa haettu myös J-kirjainta? Eli siis näkeekö ihmiset logossa myös J-kirjaimen vai pelkän hurrikaanin... Tästä väiteltiin JYP-Jokerit matsissa kaverin kanssa.

Tähän en nyt löydä lähdettä, mutta korviini on kantautunut tieto, että logon suunnittelussa otettiin huomioon se, että se näyttää hurrikaanilta ja samalla muistuttaa juurikin J-kirjainta. Enpä sitten tiedä, onnistuttiinko siinä...
 

kelmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Die Mannschaft
Miten messengerissä sai näkymään sen kipaleen, joka soi tällä hetkellä. Winampilla kuuntelen, tai ennemmin ongelma on se, että miten saan sen ohjelman asennettua. Ohjelma on tietokoneella, mutta asennus on se The ongelma.

Winamppiin saa ihan winampin sivuilta sen pluginin jolla saa nuo biisit näkymään mesessä. Eli siitä vain tutkailemaan winampin sivuille tarkempia ohjeita yms.

Pluginin nimi on AMIP eli Advanced mIRC Integration Plug-in joka on alunperin tarkoitettu (m)IRC:ä varten. Täältä voi ladata
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tietenkin joo, Hyvä ettet takertunut pikkuseikkoihin!

Mutta mutta, jos ajatellaan että joka maa laittaa C-kirjaimen riippumatta siitä millä kirjaimella kyseisen maan sana kapteeni alkaa, niin eikös silloin Neuvostoliitollekin olisi kuulunut C? Ja muistanko oikein, mutta C ei ole kyrillisissä K?

Ei tämä minulle mikään vänkäysasia ole, mutta kun täällä on tietäjiä ja minä en tiedä niin etsin täältä vastauksia.

Kyrillisissä kirjaimissa ei ole vastinetta C-kirjaimelle. Kyrillisten "C" on länsikirjaimin S. Siitä ei ole aavistustakaan, miksi Neuvostoliiton paidassa käytettiin K-kirjainta, mutta niin vain oli.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Kyrillisissä kirjaimissa ei ole vastinetta C-kirjaimelle. Kyrillisten "C" on länsikirjaimin S. Siitä ei ole aavistustakaan, miksi Neuvostoliiton paidassa käytettiin K-kirjainta, mutta niin vain oli.
Kiitos, tämä selvensi varmaan loputkin aiheesta.
Eli K oli sitten ehkäpä kompromissi, jos kerran C-kirjaimelle ei ollut vastinetta.

Kiitoksia kaikista vastauksista. Eipähän askarruta tämä enää niin paljoa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuunteliko kukaan viime yönä Radio Suomen yöradiota? Joskus neljän aikaan siellä juontaja puhui netistä löytyvästä ziljardin multizijoonan pikselin tarkkuudella otetusta da Vincin "Viimeinen Ehtoollinen"-valokuvasta. Mikäköhän se sivu on? Armoton googlettaminen ei tuonut toivottavaa tulosta.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kuunteliko kukaan viime yönä Radio Suomen yöradiota? Joskus neljän aikaan siellä juontaja puhui netistä löytyvästä ziljardin multizijoonan pikselin tarkkuudella otetusta da Vincin "Viimeinen Ehtoollinen"-valokuvasta. Mikäköhän se sivu on? Armoton googlettaminen ei tuonut toivottavaa tulosta.

Ensimmäinen yritys googlesta hakusanoilla "Da vinci" ja "megapixel" ja oisko ollut kolmas linkki.

http://www.haltadefinizione.com/en/
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Miten on mahdollista, että näinkin kaukaa haettu kysymys tuli meille molemmille mieleen samana päivänä, meikäläiselle vain muutamaa tuntia myöhemmin eilen illalla.

Vastaus itse kysymykseen tuossa edellä jo tulikin, jonkinlaista värinäsysteemiä itsekin ajattelin.

No luultavasti jonkin sortin värinällä.. En sitten tiedä, että onko se kännykkä vai onko niille ihan omia erikoisvalmisteisia herätyskelloja. Ja sitten vanhemmat ihmiset nyt yleensäkin herää aina samaan aikaan ilman herätyskelloa, mutta mitä sit jos pitääkin herätä aikasemmin.. No.. Vastaan kuitenkin värinää..
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Nyt olisi tarve saada Helsingistä (mahdollisimman keskustasta) tilaussauna perjantaiksi. Tilaa ei tarvita kuin max kymmenelle hengelle mutta ruokaa pitäisi tilaan myös saada tilattua.

Saunabar kun lopetti toimintansa, sitä käytimme ennen. Joutunee soittelemaan ihan vaan Sokos Hotelit ym läpi ellei parempia ehdotuksia tule.
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tässäpä pari kysymystä joihin kukaan ei löydä vastauksia:

Milloin ja mikä joukkue on pelannut pisimpään ilman maalivahtia yhdessä ottelussa, kun kyseessä ei ole ollut siirretty rangaistus?

Entä kuinka kauan siirretty rangaistus on pisimmillään kestänyt ennenkuin rangaistava joukkue on koskenut kiekkoon pillinvihellyksen arvoisesti?

Se joka antaa näihin vastaukset SM-liigan ja/tai NHL:n osalta, on kyllä melkoinen tilastoguru.
 

Cassu

Jäsen
Tyypillinen mun ongelmani mutta mulla on DVD-Video yhdistelmä ja muuton jälkeen ei DVD näy ollenkaan. Eli johdot kyllä laitoin seinään ihan itse ja mietin missä vika kun videoita pystyt kattomaan mutta DVD ei näy ollenkaan. Lähtee pyörimään mutta mitään ei ruutuun tule. Missä kohtaa olen voinu tehdä väärin kun videot näkyy normaalisti?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tyypillinen mun ongelmani mutta mulla on DVD-Video yhdistelmä ja muuton jälkeen ei DVD näy ollenkaan. Eli johdot kyllä laitoin seinään ihan itse ja mietin missä vika kun videoita pystyt kattomaan mutta DVD ei näy ollenkaan. Lähtee pyörimään mutta mitään ei ruutuun tule. Missä kohtaa olen voinu tehdä väärin kun videot näkyy normaalisti?
Käännä scart-piuha toisinpäin (ja yleensäkin varmista, että se on kunnolla kiinni).
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Nyt olisi tarve saada Helsingistä (mahdollisimman keskustasta) tilaussauna perjantaiksi. Tilaa ei tarvita kuin max kymmenelle hengelle mutta ruokaa pitäisi tilaan myös saada tilattua.

Saunabar kun lopetti toimintansa, sitä käytimme ennen. Joutunee soittelemaan ihan vaan Sokos Hotelit ym läpi ellei parempia ehdotuksia tule.

Tornin sauna on tai ainakin on ollut yllättävän kohtuuhintainen + hyvät näköalat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös