Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 971 928
  • 47 167

Tuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt tulee paha:

Seuraavat sanat ovat (ilmeisesti) saamea ja käsittääkseni lukusanoja. Mutta mitä lukuja? Iso käsi sille joka tietää!

1. njelljenuppelohkai
2. guoktecuodiciežalogiguokte
3. njealljelogigoalmmát
4. guoktecuodiguokteloginubbi

Seuraavat on sitten vaan arvauksia:
1. 14
2. 272
3. 43
4. 212 tai 220?

Lähde: http://solmu.math.helsinki.fi/2001/2/suihkonen/taul1.pdf
http://solmu.math.helsinki.fi/2001/2/suihkonen/taul2.pdf
http://solmu.math.helsinki.fi/2001/2/suihkonen/taul3.pdf
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mihin Turussa (tai lähialueilla) kannattaisi viedä huoltoon sellainen wanha 70-luvun Pong-peli? Esim. se Myllyn Puodin omistaja on aika näppärän oloinen vanha äijä, mutta mulla on kuitenkin vähän epäilyksiä siitä.

Radofin Tele-Sports on tarkempi nimi. Laite toimii muuten (?), mutta televisioon ei saa kunnon kuvaa. Laitteessa on kiinteä rf-piuha televisioon. TV-kanavan virittämällä saa sellaisen heikohkon vinon kuvan, joten toiveita olisi, että kyseessä olisi vain joku pieni liitosvika tms. Lisäksi laitteeseen pitäisi saada joku yleismuuntaja; nyt olen testannut toimivuutta ainoastaan paristoilla.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lohen paistoaika

Pitäisi lohta ja perunoita särpästä naamariin ennen Metallicaan lähtöä, joten kauanko sitä lohta täytyy siellä uunissa pitää? 600g biitti ois kyseessä. Oma arvio ois n.30 175 asteessa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Mitkä nimet voivat olla sekä miehen että naisen niminä Suomessa? Vai onko tällaisia enää olemassa?
- - -

Onhan näitä edelleenkin. Esim. isäni nimi Päiviö on sekä miehen että naisen nimi.

Tunnetuin mies-Vieno lienee edesmennyt ministeri V.J.Sukselainen. Vieno Johannes.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Pitäisi lohta ja perunoita särpästä naamariin ennen Metallicaan lähtöä, joten kauanko sitä lohta täytyy siellä uunissa pitää? 600g biitti ois kyseessä. Oma arvio ois n.30 175 asteessa.

30min riittää varmasti, mieluummin 20-25 min jottei ihan korpuksi mene. Näet kyllä milloin se on valmis, kun pinta on kullanruskea ja nahka irtoaa kevyesti nostamalla lihasta.
 

gebardi

Jäsen
Kokeillaan kepillä jäätä.

Miten irtoaa 96-vuoden Lancerista sivupeili. Nimenomaan pelkkä peilin lasiosa. Mahtaneeko lähteä ihan vaan vetämällä ja uusi tilalle sama liike päinvastaisessa liikesuunnassa tehtynä?
 

#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Saiskos hieman lakiapua?

En ole nyt varma oliko oikea ketju, mutta kysytään nyt kuitenkin..


Eli allekirjoitin tossa pari viikkoa sitten vuodenmittaisen määräaikaisen jatkosopimuksen työpaikkaani, nyt kuitenkin sain opiskelupaikan ja en luultavasti ehdi/jaksa tehdä sopimuksen velvoittamaa määrää tunteja.. Eli onko minulla oikeus purkaa tämä määräaikainen sopimus tietysti normaalien irtisanomisaikojen puitteissa. Tes sanoo, että 14vrk irtisanomisaika mutta koskeeko se ainoastaan toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia vai myös määräaikaisia sopimuksia?

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii auttaa miestä mäessä.
 

Veijari

Jäsen
Emännällä oli samanlainen tapaus, eli purki määräaikaisen työsopimuksen kun sai vakituisen työpaikan toisaalta. Muistaakseni menetti irtisanomisajan palkan ainoastaan (14vrk). Kannattaa yrittää neuvotella työnantajan kanssa niistä irtisanomisehdoista.

Onko sun työsopimuksessa asetettu jotain ehtoja irtisanomiselle?

Tuolla aiheesta lisää http://www.erto.fi/tyosuhdeneuvonta/tyosuhdeopas/tyosopimuksen_paattyminen/
 
Viimeksi muokattu:

#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Ei ole onneksi mitään erityisehtoja määritelty eli periaatteessa pitäis mennä ihan TES:sin mukaan, mutta itseäni vaan hämää toi kun se on nimenomaan vuodeksi eteenpäin.

Tilanteesta tekee vielä hassun se kun olin jokatapauksessa lähdössä opiskelemaan ja siksi vaihdoin vakituisen työn osa-aikaiseksi, mutta nyt sain mielenkiintoisemman paikan hieman kauempaa ja työnteko ei varmaan onnistu niin kivuttomasti siinä sivussa..

Työpaikka on kyllä sen verran rento, että eiköhän tässä sopuun päästä, mutta ajattelin kuitenkin kysellä jos jollakin on samanlaisia kokemuksia.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
En ole nyt varma oliko oikea ketju, mutta kysytään nyt kuitenkin..


Eli allekirjoitin tossa pari viikkoa sitten vuodenmittaisen määräaikaisen jatkosopimuksen työpaikkaani, nyt kuitenkin sain opiskelupaikan ja en luultavasti ehdi/jaksa tehdä sopimuksen velvoittamaa määrää tunteja.. Eli onko minulla oikeus purkaa tämä määräaikainen sopimus tietysti normaalien irtisanomisaikojen puitteissa. Tes sanoo, että 14vrk irtisanomisaika mutta koskeeko se ainoastaan toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia vai myös määräaikaisia sopimuksia?

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii auttaa miestä mäessä.

Lähtökohtaisesti sinulla ei ole oikeutta purkaa tai edes irtisanoa määräaikaista työsopimusta, ellei ko. sopimuksessa nimenomaisesti ole sovittu sen irtisanomisenvaraisuudesta.

Sinun on hyvä huomata tässä tapauksessa termien irtisanominen ja purkaminen ero. Kuten jo totesin määräaikaiset työsuhteita ei ole mahdollista irtisanoa, joten TES:n irtisanomisajoilla ei periaatteessa ole mitään tekemistä nyt käsillä olevan asiasi kanssa.

Käytännössähän usein tämän kaltaisissa tapauksissa työnantaja joustaa ja sallii sen, että määräaikainenkin työsopimus sanotaan irti. Ei heillä ole mitään intressiä pakolla pitää työsuhteessa ihmistä, joka haluaa pois.

Onko sinulla muuten työsopimuksessasi koeaikaklausuuli? Jos on niin sitä "väärikäyttämällä" saat purettua työsopimuksen välittömästi.
 

#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Ei ole enää mitään koeaikoja, aloitin nimittäin vuoden alussa elokuun loppuun kestävällä vakituisella sopimuksella ja silloin oli 4kk koeaika, nyt kun edellinen sopimus alkaa tulla päätökseen niin tein sitten vuoden määräaikaisen jatkosopimuksen osa-aikaisesta työsuhteesta.

Mutta kuten sanoit tuskin siellä päässä on intressejä pitää minua väkisin siellä, mutta en myöskään haluaisi lähteä mitenkään ovet paukkuen, koska esim.ensi kesänä olisin erittäin kiinnostunut menemään takaisin sinne kesätöihin ja muutenkin minulla on ainoastaan positiivisia tuntemuksia kyseisestää lafkasta.

Eli ei taas olis pitänyt mennä hätäilemään niiden sopimusten kanssa....
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Miten linkitetään?Keravan sivuilla tietoa ensi kauden kokoonpanosta.
Sihteeriltä ei viitsi kysyä niinkuin yleensä tietokoneasioissa. Tai lomalla olevilta kollegoilta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko sinulla muuten työsopimuksessasi koeaikaklausuuli? Jos on niin sitä "väärikäyttämällä" saat purettua työsopimuksen välittömästi.

Miten niin väärinkäyttämällä? Vaikka olikin lainausmerkeissä, niin pisti hieman ihmetyttämään. Minulle ainakin kerrottiin työnantajan toimesta, kun koeaikani alkoi, että sinä aikana voidaan työsopimus purkaa sekä työntekijän, että työnantajan aloitteesta ja muuta perustelua ei vaadita kuin koeaika.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Miten niin väärinkäyttämällä? Vaikka olikin lainausmerkeissä, niin pisti hieman ihmetyttämään. Minulle ainakin kerrottiin työnantajan toimesta, kun koeaikani alkoi, että sinä aikana voidaan työsopimus purkaa sekä työntekijän, että työnantajan aloitteesta ja muuta perustelua ei vaadita kuin koeaika.

Juuri näin. Jos sinut irtisanotaan koeaikana tai irtisanoudut itse, työsuhde päättyy sillä hetkellä eikä mitään perusteluja tarvitse esittää.

Itselleni kävi juuri niin, että aloitin eräässä hommassa ja melkein heti tarjottiin toisesta firmasta parempaa paikkaa. Ei muuta kuin irtisanoutumisilmoitus kehiin koeaikaan vedoten. Tässä tapauksessa tosin kerroin rehellisesti millaiseen paikkaan olin menossa ja työnantajakin ymmärsi että olisi ollut järjetöntä jäädä nykyiseen hommaan. Sovittiin vielä yksissä tuumin, että jatkan kuukauden loppuun enkä lopeta heti.

EDIT: pari lisäystä
 
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei ole enää mitään koeaikoja, aloitin nimittäin vuoden alussa elokuun loppuun kestävällä vakituisella sopimuksella ja silloin oli 4kk koeaika, nyt kun edellinen sopimus alkaa tulla päätökseen niin tein sitten vuoden määräaikaisen jatkosopimuksen osa-aikaisesta työsuhteesta.

Mutta kuten sanoit tuskin siellä päässä on intressejä pitää minua väkisin siellä, mutta en myöskään haluaisi lähteä mitenkään ovet paukkuen, koska esim.ensi kesänä olisin erittäin kiinnostunut menemään takaisin sinne kesätöihin ja muutenkin minulla on ainoastaan positiivisia tuntemuksia kyseisestää lafkasta.

Eli ei taas olis pitänyt mennä hätäilemään niiden sopimusten kanssa....
Ei sulla pitäisi tuossa olla mitään hätää. Opintojen aloittaminen on syy, jonka jokainen työnantaja ymmärtää sopimuksen purkamisen syyksi. Ilmoitat hyvissäajoin tilanteesi, jolloin työnantajalle jää aikaa hommailla uutta kaveria tilalle. Käsittääkseni sopimuksesi on osa-aikainen. Kannattaa ehkä keskustella työnantajan kanssa mahdollisuudesta jatkaa hommia pienemmillä työtuntimäärillä ajankäytön ja jaksamisen asettamissa rajoissa. Puhumisella sopimisella noista selviää.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Onko kenelläkään kokemuksia Logitechin Harmony kaukosäätimistä?

On tullut halu korvata nuo kaikki olohuoneessa ajelehtivat kapulat yhdellä ja ainoalla, kaupassa suosittelivat ko. kapuloita.

Kaikki kokemukset kiinnostavat, eniten tietenkin se että kuinka kattavasti kapula "tukee" eri laitteita (Philipsiä ja Handania). Löytyykö jostakin tuettujen mallejen listaa? Kuinka helposti säätimen saa toimintakuntoon ja saako kaikki alkuperäiset toiminnot mukaan?

Kiitos jo etukäteen.
 

FlamesFan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, TPS ja Goonit maailmalla.
Pitäisiköhän ihan Viheltäjän(Ja miksei vaikka muidenkin rämäpäiden) kunniaksi tehdä joku ketju tyyliin vaikka "Jatkoajan Likaiset Legendat"?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Olen koittanut etsiä keskustelufoorumia suomalaisesta juniorijalkapallosta (etenkin TPS-akatemia kiinnostaa), mutta voisiko joku viisaampi kertoa, että mikä näistä futisfoorumeista on nyt sitten ajantasalla ja mistä löytyisi aiheeseen parhaiten keskustelua?
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen koittanut etsiä keskustelufoorumia suomalaisesta juniorijalkapallosta (etenkin TPS-akatemia kiinnostaa), mutta voisiko joku viisaampi kertoa, että mikä näistä futisfoorumeista on nyt sitten ajantasalla ja mistä löytyisi aiheeseen parhaiten keskustelua?
Keskustelua käydään ainakin täällä:

http://futisforum2.org/index.php?board=5.0

Löytyy ainakin Talenttiakatemioiden SM -ketju.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko kenelläkään kokemuksia Logitechin Harmony kaukosäätimistä?
Jeps. Itselläni on halvemman pään malli 525. Sitä ei muuten enää näemmä löydy Logitechin sivuilta, eli liekö malli 550 sitten korvannut tuon.

Kaikki kokemukset kiinnostavat, eniten tietenkin se että kuinka kattavasti kapula "tukee" eri laitteita (Philipsiä ja Handania). Löytyykö jostakin tuettujen mallejen listaa? Kuinka helposti säätimen saa toimintakuntoon ja saako kaikki alkuperäiset toiminnot mukaan?
Yleisluonnehdinta: puoli tuntia sen jälkeen kun olin kapulan poistanut pakkauksestaan, soitin suosittelijana toimineelle työkaverilleni ja kerroin miten vasta silloin tunsin todella eläväni.

Noh, jälkeenpäin jotain huomautettavaakin on löytynyt. Hallintasofta on joiltain osiltaan mielestäni aika kömpelösti toteutettu. Esimerkiksi kun yritin tehdä toimintoa, jolla muut laitteet olisivat pois päältä, mutta vain vahvistimen se sisääntulo, johon tietokoneen äänikortti on kytketty, olisi päällä, meni touhu yllättävän hankalaksi. Tällaiselle kun ei oikein valmista toimintoa ole. Lopulta homma kuitenkin oli suht yksinkertainen, jahka älysin miten homma toimii.

Pattereita kuluu aika lailla, joten suosittelen ladattavien akkujen hommamista. Ilmeisesti kuitenkaan ei Kameleonin virrankulutuksen tasolle päästä, mitä olen juttuja kuullut.

Tuettujen laitteiden valikoima on kohtuullisen riittävä. Itselläni oli aiemmin Panasonicin TV luultavasti jostain kultaiselta 80-luvulta, mutta sekin löytyi suoraan tyyppinimellä telkkulistasta. Vilkaisin PVR-listaa, ja Handan ainakin valmistajana näkyisi löytyvän. Lista muuten sisältää pika-arviona satoja merkkejä. Käsittääkseni tuettujen laitteiden lista kasvaa koko ajan.

Kapulalle pystyy myös opettamaan komentoja, mikäli kaikkea tarvittavaa ei valmiina löydy. Siinä on infrapunavastaanotin, jonka kautta laitteen oman säätimen signaaleita voi kopioida Harmonyyn.

Kapula on ehkä hiukan huteran tuntuinen, ja osa näppäimistä pitää joitakin kovasti ärsyttävää naksetta.

Eli yleisesti ottaen, pikkuvikoineenkin, voin kyllä suositella.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mikä silta mahtoi vilahtaa hetki sitten JIMn dokumentissa Sillanrakentajat?

Vitivalkoinen, vähän riippusillan tyylinen, mutta vaijerit tippuvat pyloneista (?, siis ne korkeat tolpat) lähestulkoon pystysuoraan alas. Eli jos siltaa katsoo joelta päin, niin näkyy sillan kansi ja korkeat pylonit, joista lähtee viisi-seitsemän tukivaijeria tms. alas lähestulkoon pystysuoraan eikä riippusillan tapaan loivasti. Äsh, onpa tätä vaikea selittää...

__A_____A__

eli suunnilleen tältä näyttäisi joelta päin.

EDIT: lisätään vielä, että silta vaikutti melko modernilta. Kenties aikaisintaan 1970-luvulta?

Jos joku tietää jonkun hyvän "Bridges of the World" sivuston, jossa olisi valokuvia kuuluisista maailman silloista, niin linkkiä kehiin.

EDIT2: luultavasti kyseessä oli ennemmin "cable-stayed bridge" kuin riippusilta. Kyseessä ei kuitenkaan ollut Ranskan Millau Viaduct Ranskassa.
 
Viimeksi muokattu:

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Katson eurosportilta Werder Bremen - Liverpool ottelua ja kismittää yksi asia. Selostus nimittäin kuuluu sekä suomen että ruotsin kielellä, vaikka valitsisin selostuskieleksi pelkästään suomen. Voikohan tätä jotenkin säätää, vai onko vika ylemmällä taholla?

e: osasin ihan itse
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös