Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 978 864
  • 47 170

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ryanair

Olen useasti ko. puulaakilla lentänyt, mutta nyt tuli eteen probleema joka ei yhtiön omilta sivuilta selviä: kuinka lisätä jälkikäteen varaukseen matkalaukku? Olen viikonloppuna menossa Riikaan ja ajattelin selvitä käsimatkatavaroilla, hellättä ja silleen. Nyt juolahti mieleen, että jotain tuliaisiakin voisi tuoda eivätkä ne enää määrällisesti tai laadullisesti kelpaa käsimatkatavaraksi. "Change booking" osastolla en osannut lisätä laukkua. Onko ainut mahdollisuus maksaa kentällä 12€ lisämaksua?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta onko PS2-peleissä jotain muita alueellisia eroja kuin PAL- ja NTSC-versiot? Eli voinko pelata Suomesta ostetulla modaamattomalla koneella esim. Englannista ostettuja pelejä?
 

Kaivanto

Jäsen
Joskus täällä Jatkoajassa keskusteltiin siitä, onku tuo Baltian maista pohjoisin suomeksi Viro vai Eesti, ja muistaakseni samassa keskustelussa tuli ilmi että myös Ruotsin ja Saksan suomenkieliset nimitykset ovat lähtöisin kyseisissä maissa sijaitsevista maakunnista tms. kuten Virokin. Äkkiseltään en keskustelua löytänyt joten kysynkin täällä mistä nuo Ruotsi- ja Saksa-nimityksen tarkalleen ottaen tulevat?

Ainakin täällä on asiasta offtopiccia.
 

Rocco

Jäsen
Tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta onko PS2-peleissä jotain muita alueellisia eroja kuin PAL- ja NTSC-versiot? Eli voinko pelata Suomesta ostetulla modaamattomalla koneella esim. Englannista ostettuja pelejä?

Suomalaiset ja englantilaiset pelit ja konsolit ovat yhteensopivia, kuten muualtakin Euroopasta ostetut.

Aasia ja Pohjois-Amerikka ovat ainakin sitten eri aluekoodilla olevia, eli niissä pitää olla modaus.
 

luulosairas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Jukurit
Onko olemassa vielä niinsanottuja "tappolupia"?

Nykyisestä tilanteesta en voi olla aivan varma, mutta ainakin 9 vuotta sitten vielä "törpön kolmiot" olivat käytössä. Joku jätkä samasta kaupungista ajeli silloin kolmio roiskeläpän päällä. Uskoisin niiden olevan edelleen käytössä, mutta todellakaan varmaa tietoa ei ole nykytilanteesta. Onhan se hullua laittaa joku 16v ajelemaan yksinään sellaisella vehkeellä.

Itse kuitenkin suoritin kevarikortin autokoulussa ja siellä ainakin perehdytettiin ajamiseen ennen liikenteeseen menoa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ruotsin ja Saksan suomenkieliset nimitykset ovat lähtöisin kyseisissä maissa sijaitsevista maakunnista tms. kuten Virokin. Äkkiseltään en keskustelua löytänyt joten kysynkin täällä mistä nuo Ruotsi- ja Saksa-nimityksen tarkalleen ottaen tulevat?

Kaivanto pistikin linkin nimien etymologiaa käsittelevälle ketjulle, mutta mennäänpä vielä vähän syvemmälle aiheeseen:

Saksa: saksilainen tarkoitti muinoin kauppiasta, myös muissa indoeurooppalaisissa kielissä on sanaa saxe muistuttavia nimiä. Mistä tämä nykysaksan saksilaista tarkoittava sana Sacshe sitten on peräisin? Sana on tullut lyhyttä miekkaa tarkoittavasta sanasta, joka oli muinaisyläsaksassa sahs. Tästä on myös tullut suomen sana sakset.

Ruotsi:

Rothsland. Roden ja Rothin olivat myöhempi nimi Uplannin ja Itä-Göötanmaan merenranta-alueelle. Näiden alueiden tuli varustaa soutajat merisotaan. Sanat Roden ja Rothin tarkoittavat soutajia ja soutukuntia.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Noniin.... Ensiyönä tulee Teemulle sormus. Näin toivotaan. Kyselin tässä taannoin, että mistä ko. matsin voisi katsoa netistä.

Annettiin vinkkiä että hae Sopcast. Hain ohjelman ja katoin ko. ohjelman avulla jo Mission Imbossiple leffan. Kysymys kuuluukin miten minun pitää toimia että näen finaalin? En todellakaan hallitse ohjelmaa, vasta sen tosiaan hain. Selittää joku kuinka toimia. Mielellään juurta jaksain jos jaksaisitte, kiitos.

Nimim. Amatööri feat. Sopcast
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Noniin.... Ensiyönä tulee Teemulle sormus. Näin toivotaan. Kyselin tässä taannoin, että mistä ko. matsin voisi katsoa netistä.

Annettiin vinkkiä että hae Sopcast. Hain ohjelman ja katoin ko. ohjelman avulla jo Mission Imbossiple leffan. Kysymys kuuluukin miten minun pitää toimia että näen finaalin? En todellakaan hallitse ohjelmaa, vasta sen tosiaan hain. Selittää joku kuinka toimia. Mielellään juurta jaksain jos jaksaisitte, kiitos.

Nimim. Amatööri feat. Sopcast
NHL -puolelta löytyy seikkaperäisiä ohjeita omasta ketjustaan.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mikä biisi alkaa Nokian uuden kännykän mainoksessa. Siis siinä "Joskus on vain musiikki ja sinä..." -mainoksessa.

Ja eikö kukaan tosiaan tunnista sitä Twix -mainoksen blondia?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajattelin huvikseni kysyä tätä hassua kysymystä. Mulla on yhdestä verkkatakista hajonnut vetoketju, ja se pitäisi korjata tai vaihtaa. Missä liikkeissä tuollaisen voisi tehdä, ja paljonko sellainen suunnilleen maksaisi? Ettei vaan joku jopa tietäisi jotain liikettä täältä Itä-Helsingin (itis) suunnalta.

Tuo takki vaan on aika mieleinen, ja melko uutena hajonnut, enkä ole liikkeissä juuri tuollaisia enää nähnyt, niin siksi ajattelin tuon korjauttaa, tai siis nyt aluksi kysästä täältä. En ole ennen vienyt vaatteita korjattavaksi mihinkään.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Tuskin paria kymppiä enempää ellei sinulla ole joku harvinainen vetoketjumalli tai väri...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ajattelin huvikseni kysyä tätä hassua kysymystä.

Minä tuumasin huvikseni vastata, koska minäkään en ole koskaan vaatteita korjauttanut, mutta kengässä oli kerran pientä ropleemaa.

Vein sen suutarille, jotain se ukko siinä hetken puuhasteli ja sitten kenkä oli ehjä, hintaa se halusi viisi euroa, mikä oli varsin maltillinen pyyntö.

Jotenkin meinaa toi vetoketju vain kuulostaa semmoiselta, että senkin saisi tuolla kenkäkorjaamossa hoidettua, vaikka se kenkäliike onkin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo mäkin vähän mietin tota suutaria, mutta en kehdannut mennä kysyy jos ne nauraakin mut ulos sieltä. Noh, täytyy mennä kattelee millaisia liikkeitä tuolta löytyy, ja voihan sitä kysästä että onnistuuko.
 

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
Joo mäkin vähän mietin tota suutaria, mutta en kehdannut mennä kysyy jos ne nauraakin mut ulos sieltä. Noh, täytyy mennä kattelee millaisia liikkeitä tuolta löytyy, ja voihan sitä kysästä että onnistuuko.

Ompelimoa kokeilisin itse ensin, koska suutarit ovat erikoistuneet vähän jämerämpiin materiaaleihin. Voi olla verkkatakin ompelu niiden vehkeillä hiukan hankalaa, eikä välttämättä löydy osaamista moiseen pipertämiseen. Nahkatakkeja ja laukkuja suutarit kyllä korjaavat. Ompelimossa veikkaisin hinnaksi parikymppiä vetoketjun vaihdolle.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Ompelimoa kokeilisin itse ensin, koska suutarit ovat erikoistuneet vähän jämerämpiin materiaaleihin. Voi olla verkkatakin ompelu niiden vehkeillä hiukan hankalaa, eikä välttämättä löydy osaamista moiseen pipertämiseen. Nahkatakkeja ja laukkuja suutarit kyllä korjaavat. Ompelimossa veikkaisin hinnaksi parikymppiä vetoketjun vaihdolle.

Jotkut kangaskaupat (joissa mukana jonkinlainen ompelimopalvelu) vissiin duunaa myös moisia hommia.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kenellä pelaajalla on eniten stanley cup-voittoja?

"The player who has been on the most Stanley Cup championships is Henri "The Pocket Rocket" Richard, of the Montreal Canadiens, with 11. Two other Canadiens players, Jean Béliveau and Yvan Cournoyer, are each on the Cup 10 times"


Lähde: Wikipedia.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Kenellä pelaajalla on eniten stanley cup-voittoja?

Henri "The Pocket Rocket" Richard, 11. Jean Beliveau ja Yvan Cournoyer 10. Kaikki Montreal Canadiensista. Totta kai.
 

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
Minä pystyn löytämään suutareita Helsingistä, mutta missä helvetissä on ompelimoja?

Kai niitä jossain, en toki epäile sanaasi. Jakaisit vain tietosi.

On niitä varmasti joka kaupungissa, pienemmissäkin. Löysin googlettamalla "Ompelimo Helsinki" monia osumia, melko yleinen toimiala kuitenkin. Keltaisilta Sivuilta ja Yritystelestä löytyy myös yhteystietoja. Ja jos sattuu asumaan lähellä ammattioppilaitosta, niin niissä usein tehdään oppilastyönä vaatteiden korjaukset pilkkahintaan. Työnjälkeen olen itse ollut tyytyväinen, uskalsin jopa viedä juhlamekon pienennykseen oppilastyöksi. Pitkän villakangastakin pienennytin sen sijaan ompelimossa, kaiken varalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös