Tämä on mielenkiintoinen asia. Noin 90% ihmisistä tuntee olevansa introvertti. Perustelu, että "tykkään olla itsekseni" ei oikein mielestäni tässä toimi. Enemmänkin ekstrovertti on sellainen, joka tykkää jutella kaikille ja on äänessä koko ajan. Tällaiselle introvertille tuo on vähän rasittavaa...silence is golden!
En kumpikaan. Miksei ambivertti ole vaihtoehtona? TÄH? Se olen.
Väitän, että näin vastaavista 95% on oikeasti ekstrovertteja. Perustan tämän siihen, että omien havaintojeni mukaan, jos et pidä itseäsi täysin selvästi introverttina, niin todennäköisesti olet silloin enemmän ekstrovertti. Aina se vaaka kallistuu jommalle kummalle puolelle.En kumpikaan. Miksei ambivertti ole vaihtoehtona? TÄH? Se olen.
En oikein allekirjoita tätä tulkintaa, koska mielestäni yksikään ihminen ei varsinaisesti lataa akkujaan muiden ihmisten seurassa. Korkeintaan ehkä parisuhteessa voi rentoutua sen toisen kanssa, mutta yhtään isommassa porukassa ei kyllä varsinaisesti akkuja ladata. Ekstrovertitkin haluavat välillä olla yksin, että ehtii lepäämään ja lataamaan akkujaan, mutta toisaalta tämä on usein niitä ainoita asioita, miksi haluavat olla yksin.Itse miellän näiden eron niin, että ekstrovertti lataa akkujaan muiden ihmisten kanssa, introvertti lataa akkujaan yksin, jotta jaksaa tarvittaessa hoitaa sosiaaliset velvollisuudet. Tällä määritelmällä olen introvertti, vaikka muiden seuraa aika-ajoin kaipaankin, myös muiden kuin perheenjäsenten. Mutta auta armias miten ihana tunne on saada olla joskus ihan itsekseen, ilman yhtään sosiaalista velvollisuutta ketään kohtaan.
Itse en kyllä allekirjoita tätä väitettä. Tottakai ekstrovertitkin voivat nauttia ajoittaisesta yksinolosta ja tarvitakin sitä. Silti se tarve olla muiden kanssa voi olla niin voimakas, että on päästävä seuraan "lataamaan akkuja".mielestäni yksikään ihminen ei varsinaisesti lataa akkujaan muiden ihmisten seurassa. Korkeintaan ehkä parisuhteessa voi rentoutua sen toisen kanssa, mutta yhtään isommassa porukassa ei kyllä varsinaisesti akkuja ladata.
En vain kutsu tuota akkujen lataamiseksi, vaan yksinkertaisesti haluksi olla muiden seurassa. Ei siinä ladata akkuja yksinoloa varten, vaan halutaan vain olla muiden ihmisten seurassa. Introvertti on fyysisesti ja henkisesti todella väsynyt, kun joutuu olemaan muiden ihmisten seurassa pidempään. Ekstrovertti on lähinnä tylsistynyt, jos joutuu olemaan yksin enemmän kuin haluaisi.Itse en kyllä allekirjoita tätä väitettä. Tottakai ekstrovertitkin voivat nauttia ajoittaisesta yksinolosta ja tarvitakin sitä. Silti se tarve olla muiden kanssa voi olla niin voimakas, että on päästävä seuraan "lataamaan akkuja".
Tuo sosiaalinen introvertti kuulostaa omaan korvaan siltä, että pitäisi sanoa ekstrovertti, mutta jostain syystä haluaa silti sanoa olevansa introvertti.Tämä on muuten asia mitä olenkin ihmetellyt.. eli siis, että mitenkä olenkin iän myötä muuttunut kovan luokan ekstrovertistä paljon enemmän introvertiksi. Olen siis käytännössä sellainen muodikas ambivertti mihin tuolla ketjun alussa jo viitattiinkin, mutta jos nyt sitä ei saa tässä sanoa niin sitten minä olen ns. sosiaalinen introvertti. Se on ihan yhtälailla kuvaava termi
Sosiaalinen introvertti on siis ihan virallinen käytössä oleva termi, se ei ole minun keksimäni kuten ilmeisesti luulit. Rakastan nykyään olla yksin, mutta töissä on ihan kiva olla ihmisten kanssa tekemisissä, tämän hetkinen harrastuspuolikin on sellainen jossa toimii kolmisenkymmentä ihmistä minun lisäkseni.. mutta juurikin noiden töiden ja harrastuksen vastapainona siis rakastan olla yksin, joka näin vuoroviikkoisänä ja sinkkuna on tietysti myös tasaisesti kohtuu helppo järjestääTuo sosiaalinen introvertti kuulostaa omaan korvaan siltä, että pitäisi sanoa ekstrovertti, mutta jostain syystä haluaa silti sanoa olevansa introvertti.
Siis lähinnä tuntuu huvittavalta lisätä introvertin eteen sana "sosiaalinen", kun introvertti nimenomaan perusajatuksena ei ole sosiaalinen. Vähän sama kaiku, kun sanoisi, että joku on pasifistinen sotilas.
En todellakaan luullut, että olisi sun keksimä termi. En vain allekirjoita sen olemassaoloa.Sosiaalinen introvertti on siis ihan virallinen käytössä oleva termi, se ei ole minun keksimäni kuten ilmeisesti luulit. Rakastan nykyään olla yksin, mutta töissä on ihan kiva olla ihmisten kanssa tekemisissä, tämän hetkinen harrastuspuolikin on sellainen jossa toimii kolmisenkymmentä ihmistä minun lisäkseni.. mutta juurikin noiden töiden ja harrastuksen vastapainona siis rakastan olla yksin, joka näin vuoroviikkoisänä ja sinkkuna on tietysti myös tasaisesti kohtuu helppo järjestää