Lautapelit

  • 85 912
  • 278

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nostetaans tätä ylös. Kirppikselta löytyi ketjun alkupuolella mainostettu Globetrotters Maailmanmatkaajat, se Jyrki Otilan peli, jäätävään 1,5 euron hintaan... Peli todella siisti melkein uusi, mutta säännöt puuttuu. Mikäli joku pystyisi ne skannamaan tai kertomaan mistä ne löytää, olisin enemmän kuin kiitollinen
Englanniksi löytyy.
 

Liitteet

  • globetrotterrules.pdf
    168,5 KB · kertaa luettu: 455

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Nostetaas tätä ylös! Löytyykö täältä muita ihmisiä, jotka käyttää boardgamegeekiä aktiivisesti? Tässä oma profiilini: Games | Profile | Janheik | BoardGameGeek

Vähän on korona nakertamut omien peliporukoiden kokoontumista. Toisen porukan kanssa viimeksi pelattu heinäkuussa ja toisen porukan kanssa syyskuun alussa. Nyt on sit pelit ollu säpissä, kun ihmiset ei uskalla kokoontua pienelläkään porukalla.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Nostetaas tätä ylös! Löytyykö täältä muita ihmisiä, jotka käyttää boardgamegeekiä aktiivisesti? Tässä oma profiilini: Games | Profile | Janheik | BoardGameGeek

Vähän on korona nakertamut omien peliporukoiden kokoontumista. Toisen porukan kanssa viimeksi pelattu heinäkuussa ja toisen porukan kanssa syyskuun alussa. Nyt on sit pelit ollu säpissä, kun ihmiset ei uskalla kokoontua pienelläkään porukalla.
Käyn lueskelemassa BGG:tä usein ja taitaa siellä tilikin löytyä, mutta en ole kirjoitellut rai profiilia täyttänyt.

Jos pelihammasta kolottaa korona-aikanakin, niin etäpelailuun on monia mahdollisuuksia. Stemin Tabletop Simulator, selainpohjainen Board Game Arena nyt ainakin. Lisäksi monille peleille (esim. Terraforming Mars) löytyy omatkin appinsa.

Me ollaan vielä jatkettu pienellä porukalla pelejä semisäännöllisesti. Gloomhavenia lähinnä, se kun on ylivoimaisesti mukaansatempaavin peli, joka on tullut vastaan.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Kyllähän BGG on lähes päivittäisessä käytössä - lähinnä uusiin peleihin tutustumiseen, mutta on sitä tullut pidettyä myös pelattujen/omistettujen pelien listaa yllä. Jos jotakuta kiinnostaa, niin tuosta:


Arvosanat suuntaa antavia, kun isoa osaa peleistä on tullut pelattua vain 1-3 kertaa.

Kevään pahimmassa koronapaniikissa tuli pieni tauko pelailulle, mutta kyllä omalla viiden hengen peliporukalla ollaan kesän alusta lähtien kokoonnuttu lähes viikottain pelailemaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Osaisiko täällä joku auttaa? Erääseen lautapeliin avautui lisäosa, ja se pitäisi saada pdf:lltä printattua pelikortin paksuiselle pahville. Mistä tuollaista palvelua kannattaisi kysellä? Plussaa jos löytyy Tampereelta.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Osaisiko täällä joku auttaa? Erääseen lautapeliin avautui lisäosa, mutta se on saatavilla vain pdf:llä, ja se pitäisi saada pelikortin paksuiselle pahville printattua. Mistä tuollaista palvelua kannattaisi kysellä? Plussaa jos löytyy Tampereelta.

Ite en aikoinaan yhden pelin osalta löytänyt ratkaisua tuohon printtaus ongelmaan, joten kiersin "ongelman" siten, että ostin ylimääräisen korttipakan. Printtasin uudet kortit paperille, leikkasin liimasin sitten niitä noihin ylimääräisen korttipakan kortteihin ja sen jälkeen laitoin ne sellaisiin muovisuojiin, jolloin toimivat ja sai kortit myös sekoitettua ilman, että paperit korttien päällä alkoi repsottaa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Ite en aikoinaan yhden pelin osalta löytänyt ratkaisua tuohon printtaus ongelmaan, joten kiersin "ongelman" siten, että ostin ylimääräisen korttipakan. Printtasin uudet kortit paperille, leikkasin liimasin sitten niitä noihin ylimääräisen korttipakan kortteihin ja sen jälkeen laitoin ne sellaisiin muovisuojiin, jolloin toimivat ja sai kortit myös sekoitettua ilman, että paperit korttien päällä alkoi repsottaa.
Joo, tätä itsekin mietin ja näin täytyy toimia jos ei muuta keksi. Seassa on vieläpä kahta eri korttikokoa, mikä sekin hankaloittaa operaatiota. Tuo menisi vaan hyväksi synttärilahjaksi kaverille jos saisi siitä hyvännäköisen, omin käsin siitä tulee toimiva mutta ei hyvännäköinen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@Vintsukka Olisiko laminointi vaihtoehto, vai pitääkö sen nimenomaan pysyä pahvisena ja sellaisena, että ei erotu muista korteista?
 

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen suunnittelemassa omaa lautapeliä. Ihan siis harrastuspohjalta, enkä usko että tästä projektista ikinä tulee mitään tulonlähdettä. Ihan vain omaksi ilokseni siis tätä touhuan. Olen jo jonkin aikaa pohtinut, että olisi vallan mukavaa kehitellä oma fantasiamaailma ja siihen sijoittuva peli. Joko tietokonepelinä taikka sitten lautapelinä. Olen tällä hetkellä toistaiseksi lomautettuna töistä, joten kun kerrankin siunaantui näin paljon vapaa-aikaa, niin ryhdyin tuumasta oikein toimeen.

Kyseessä on fantasiaroolipeli, jossa fokus on skenaariomaisessa luolastomätkinnässä, vähän niin kuin Gloomhaven tyyppisesti. Roolipeli kun on kyseessä, niin hahmojen kehitys on tietty iso osa peliä luolastoissa riehumisen välillä. Statsien parantelua, deck buildingiä, uusien taitojen kehittämistä ja varusteiden haalimista, jotta seuraavassa luolastossa tai questissä hahmosi on hieman etevämpi ja voimakkaampi, sellaista perus rpg-meininkiä.
Isoin motivaationi, ja samalla koko pelin syntyidea, on kuitenkin kehitellä täysin erilainen, syvällisempi, raadollisempi ja ehkäpä jopa realistisempi taistelumekaniikka kuin missään muussa fantasiaroolilautapelissä.

Syvällisimmin olen perehtynyt juurikin Gloomhaven: Jaws of the Lioniin, jota tulee pelattua faijan, siskon ja siskon miehen kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti. Huippuhauska peli, johon uppoutuu kyllä täysin ja ajantaju häviää totaalisesti. Sessiot kestävät yleensä vähintään sen kuusi tuntia, joskus pidempäänkin... Mutta, yksi osa joka tuntuu mielestäni jopa hieman tylsältä Gloomhavenissa, niin kuin kaikissa muissakin kokeilemissani fantasiaroolipeleissä, on juurikin taistelumekaniikka ja etenkin damagen tuottaminen ja vastaanottaminen. Yleinen tyyli peleissä jakaa damagea on laskea hyökkääjän "hyökkäyspisteet" yhteen ja vähentää niistä hyökkäyksen kohteen "puolustuspisteet", jolloin saadaan damageluku, joka vähennetään hyökkäyksen kohteen hitpointeista. Joskus pelit vaativat pyöräyttämään noppaa tai nostamaan jonkinlaisen "attack modifier"-kortin hyökkäyksen lomassa, joka tuo edes vähän arvaamattomuutta ja mielenkiintoa taisteluun. Loppupeleissä kyse on kuitenkin vain numeroiden yhteen laskemisesta ja vähentämisestä. Samaa toistetaan vuorosta toiseen niin monta kertaa kunnes hirviöltä loppuu HP ja se on dööd.

Omassa taistelumekaniikassani ei olisi hitpointeja lainkaan ja hyökkääjän sekä kohteen orientoituminen toisiinsa on merkittävä tekijä taisteluissa, joka vaikuttaa hyökkäyksen onnistumismahdollisuuteen. Niin, ja koska pelissä ei ole hitpointeja, niin yksikin onnistunut isku oikeaan kohtaan kehoa on tappava, mikäli vastustaja ei onnistu hyökkäystä torjumaan. Suurin osa taistelusta olisikin siis oikean hyökkäyskulman löytämistä vastustajan ympärillä olevien hexien välillä liikkuen ja oikeaan aikaan hyökkäyksen tekemistä, sekä hirviön hyökkäysvuorolla hirviöiden hyökkäysten blokkaamista.

Olen printannut ihan vain A4-paperille hexilaudan, tehnyt omia action-kortteja paperista niin omalle hahmolle kuin monsterillekin, ja mallaillut miten tuo taistelumekaniikka oikein toimisi. Olen kokeillut taistelua eri määrällä kortteja sekä muillakin variaatioilla, ja omasta mielestäni taistelu on ollut hyvin erilaista ja jännittävämpää kuin missään muussa pelissä. Gloomhavenin lisäksi olen siis kokeillut lautapeleistä ainakin Mage Knightia, D&D:tä, vanhoja kunnon Talismania sekä Heroquestia, Warhammeria ja tietokoneella kymmeniä ja kymmeniä erilaisia roolipelejä.

Tämän erittäin pitkän viestin tarkoitus ei ole siis markkinoida peliä tai keulia sillä miten hienon taistelumekaniikan olenkaan keksinyt, vaan pyytää apua. Jos jaksoit lukea viestin tänne loppuun asti, niin olet ehkäpä kiinnostunut syvällisistä fantasiaroolilautapeleistä. Osaisitteko siis neuvoa, missä muissa fantasiaroolipeleissä olisi mielenkiintoisia taistelumekaniikkoja, joita voisi, ei ehkä ihan kopioida, mutta joista voisi ottaa inspiraatiota tämän pelini kehittämiseen?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen suunnittelemassa omaa lautapeliä. Ihan siis harrastuspohjalta, enkä usko että tästä projektista ikinä tulee mitään tulonlähdettä. Ihan vain omaksi ilokseni siis tätä touhuan. Olen jo jonkin aikaa pohtinut, että olisi vallan mukavaa kehitellä oma fantasiamaailma ja siihen sijoittuva peli. Joko tietokonepelinä taikka sitten lautapelinä. Olen tällä hetkellä toistaiseksi lomautettuna töistä, joten kun kerrankin siunaantui näin paljon vapaa-aikaa, niin ryhdyin tuumasta oikein toimeen.

Sen verran vain että sitten kun idea valmis niin kyllähän varmaan ainakin rahoitusta on mahdollista yrittää kerätä vaikka varsinaista tulonlähdettä ei tulisi. Nykyään taitaa myös aika hyviä 3d tulostimia ym.. millä prototyypitkin saa aika hyvin kotona rakennettua. Some vaan haltuun kun idea valmis.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Olen suunnittelemassa omaa lautapeliä. Ihan siis harrastuspohjalta, enkä usko että tästä projektista ikinä tulee mitään tulonlähdettä. Ihan vain omaksi ilokseni siis tätä touhuan. Olen jo jonkin aikaa pohtinut, että olisi vallan mukavaa kehitellä oma fantasiamaailma ja siihen sijoittuva peli. Joko tietokonepelinä taikka sitten lautapelinä. Olen tällä hetkellä toistaiseksi lomautettuna töistä, joten kun kerrankin siunaantui näin paljon vapaa-aikaa, niin ryhdyin tuumasta oikein toimeen.

Kyseessä on fantasiaroolipeli, jossa fokus on skenaariomaisessa luolastomätkinnässä, vähän niin kuin Gloomhaven tyyppisesti. Roolipeli kun on kyseessä, niin hahmojen kehitys on tietty iso osa peliä luolastoissa riehumisen välillä. Statsien parantelua, deck buildingiä, uusien taitojen kehittämistä ja varusteiden haalimista, jotta seuraavassa luolastossa tai questissä hahmosi on hieman etevämpi ja voimakkaampi, sellaista perus rpg-meininkiä.
Isoin motivaationi, ja samalla koko pelin syntyidea, on kuitenkin kehitellä täysin erilainen, syvällisempi, raadollisempi ja ehkäpä jopa realistisempi taistelumekaniikka kuin missään muussa fantasiaroolilautapelissä.

Syvällisimmin olen perehtynyt juurikin Gloomhaven: Jaws of the Lioniin, jota tulee pelattua faijan, siskon ja siskon miehen kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti. Huippuhauska peli, johon uppoutuu kyllä täysin ja ajantaju häviää totaalisesti. Sessiot kestävät yleensä vähintään sen kuusi tuntia, joskus pidempäänkin... Mutta, yksi osa joka tuntuu mielestäni jopa hieman tylsältä Gloomhavenissa, niin kuin kaikissa muissakin kokeilemissani fantasiaroolipeleissä, on juurikin taistelumekaniikka ja etenkin damagen tuottaminen ja vastaanottaminen. Yleinen tyyli peleissä jakaa damagea on laskea hyökkääjän "hyökkäyspisteet" yhteen ja vähentää niistä hyökkäyksen kohteen "puolustuspisteet", jolloin saadaan damageluku, joka vähennetään hyökkäyksen kohteen hitpointeista. Joskus pelit vaativat pyöräyttämään noppaa tai nostamaan jonkinlaisen "attack modifier"-kortin hyökkäyksen lomassa, joka tuo edes vähän arvaamattomuutta ja mielenkiintoa taisteluun. Loppupeleissä kyse on kuitenkin vain numeroiden yhteen laskemisesta ja vähentämisestä. Samaa toistetaan vuorosta toiseen niin monta kertaa kunnes hirviöltä loppuu HP ja se on dööd.

Omassa taistelumekaniikassani ei olisi hitpointeja lainkaan ja hyökkääjän sekä kohteen orientoituminen toisiinsa on merkittävä tekijä taisteluissa, joka vaikuttaa hyökkäyksen onnistumismahdollisuuteen. Niin, ja koska pelissä ei ole hitpointeja, niin yksikin onnistunut isku oikeaan kohtaan kehoa on tappava, mikäli vastustaja ei onnistu hyökkäystä torjumaan. Suurin osa taistelusta olisikin siis oikean hyökkäyskulman löytämistä vastustajan ympärillä olevien hexien välillä liikkuen ja oikeaan aikaan hyökkäyksen tekemistä, sekä hirviön hyökkäysvuorolla hirviöiden hyökkäysten blokkaamista.

Olen printannut ihan vain A4-paperille hexilaudan, tehnyt omia action-kortteja paperista niin omalle hahmolle kuin monsterillekin, ja mallaillut miten tuo taistelumekaniikka oikein toimisi. Olen kokeillut taistelua eri määrällä kortteja sekä muillakin variaatioilla, ja omasta mielestäni taistelu on ollut hyvin erilaista ja jännittävämpää kuin missään muussa pelissä. Gloomhavenin lisäksi olen siis kokeillut lautapeleistä ainakin Mage Knightia, D&D:tä, vanhoja kunnon Talismania sekä Heroquestia, Warhammeria ja tietokoneella kymmeniä ja kymmeniä erilaisia roolipelejä.

Tämän erittäin pitkän viestin tarkoitus ei ole siis markkinoida peliä tai keulia sillä miten hienon taistelumekaniikan olenkaan keksinyt, vaan pyytää apua. Jos jaksoit lukea viestin tänne loppuun asti, niin olet ehkäpä kiinnostunut syvällisistä fantasiaroolilautapeleistä. Osaisitteko siis neuvoa, missä muissa fantasiaroolipeleissä olisi mielenkiintoisia taistelumekaniikkoja, joita voisi, ei ehkä ihan kopioida, mutta joista voisi ottaa inspiraatiota tämän pelini kehittämiseen?
Roolipeleistä ei ole kokemusta, mutta Gloomhavenia ja JotLia on pelattu. Ideasi kuulostaa näin äkkiseltään sivuavan Boss Battler - genreä eli ennemmin yksi tai pari vaikeampaa vihua kuin lauma lahdattavia? Kannattanee vilkaista Kingdom Death Monsteria ja muita boss battlereita. Vinkkinä, että Steamissa löytyy Table Top Simulator, jolla pystyy testaamaan monia pelejä (mm. KDM) helposti. Varmaan sillä omankin pelin kokoaminen onnistuu, jos vähän perehtyy ohjelmaan.
 

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos vastauksista!

Roolipeleistä ei ole kokemusta, mutta Gloomhavenia ja JotLia on pelattu. Ideasi kuulostaa näin äkkiseltään sivuavan Boss Battler - genreä eli ennemmin yksi tai pari vaikeampaa vihua kuin lauma lahdattavia? Kannattanee vilkaista Kingdom Death Monsteria ja muita boss battlereita. Vinkkinä, että Steamissa löytyy Table Top Simulator, jolla pystyy testaamaan monia pelejä (mm. KDM) helposti. Varmaan sillä omankin pelin kokoaminen onnistuu, jos vähän perehtyy ohjelmaan.
En tiedä tarkoitatko roolipelillä ehkä jotain muuta kuin minä tässä tapauksessa, mutta mun mielestä Gloomhavenit on kyllä aika lailla roolipelejä. Valitset hahmon jolla pelaat ja kehität sitä paremmaksi saamillasi kokemuspisteillä, valitset uusia perkkejä, taitoja, tavaroita ja muokkaat hahmon korttipakkaa enemmän omaan pelityyliisi sopivaksi. Tällaista samanlaista hahmokehitystä haluan luoda myös omaan peliini.

Minun pelini ei ole boss battler, vaan jokaisessa skenaariossa on tarkoitus olla ihan perus hirviöitä jonkun verran, ja ehkä joissain skenaarioissa sitten joku vähän vaikeampi pääpahis lopussa. Mitä nyt olen testaillut, niin tuo taistelusysteemi näyttäisi toimivan myös heikompia perusörkkejä vastaan ihan hyvin, etenkin jos laudalla on enemmänkin pelihahmoja ja hirviöitä. Ei ole liian helppoa saada perushirviöitäkään hengiltä eivätkä ne tapa pelaajaakaan liian helposti, sillä taistelussa on kuitenkin tietyt onnistumisprosentit hyökkäyksissä sekä hyökkäyksen kohteella vielä mahdollisuus joko väistää tai blokata hyökkäys.

En ole aikaisemmin kuullutkaan tuosta Kingdom Death Monsterista, mutta näyttää mielenkiintoiselta ja pitääkin tutustua enemmän! Kiitti vinkistä!

Seuraavana olisi tarkoitus luoda eri hahmoluokkia ja niille kaikille omat taitokortit, erikoistaidot ja yleinen hahmokuvaus, jonka jälkeen testata ovatko hahmoluokat tarpeeksi erilaisia toisiinsa nähden, miten ne toimivat yhdessä pelimekaniikan kanssa ja tietty tärkeimpänä, onko niillä hauska pelata.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kiitos vastauksista!


En tiedä tarkoitatko roolipelillä ehkä jotain muuta kuin minä tässä tapauksessa, mutta mun mielestä Gloomhavenit on kyllä aika lailla roolipelejä. Valitset hahmon jolla pelaat ja kehität sitä paremmaksi saamillasi kokemuspisteillä, valitset uusia perkkejä, taitoja, tavaroita ja muokkaat hahmon korttipakkaa enemmän omaan pelityyliisi sopivaksi. Tällaista samanlaista hahmokehitystä haluan luoda myös omaan peliini.

Minun pelini ei ole boss battler, vaan jokaisessa skenaariossa on tarkoitus olla ihan perus hirviöitä jonkun verran, ja ehkä joissain skenaarioissa sitten joku vähän vaikeampi pääpahis lopussa. Mitä nyt olen testaillut, niin tuo taistelusysteemi näyttäisi toimivan myös heikompia perusörkkejä vastaan ihan hyvin, etenkin jos laudalla on enemmänkin pelihahmoja ja hirviöitä. Ei ole liian helppoa saada perushirviöitäkään hengiltä eivätkä ne tapa pelaajaakaan liian helposti, sillä taistelussa on kuitenkin tietyt onnistumisprosentit hyökkäyksissä sekä hyökkäyksen kohteella vielä mahdollisuus joko väistää tai blokata hyökkäys.

En ole aikaisemmin kuullutkaan tuosta Kingdom Death Monsterista, mutta näyttää mielenkiintoiselta ja pitääkin tutustua enemmän! Kiitti vinkistä!

Seuraavana olisi tarkoitus luoda eri hahmoluokkia ja niille kaikille omat taitokortit, erikoistaidot ja yleinen hahmokuvaus, jonka jälkeen testata ovatko hahmoluokat tarpeeksi erilaisia toisiinsa nähden, miten ne toimivat yhdessä pelimekaniikan kanssa ja tietty tärkeimpänä, onko niillä hauska pelata.
Roolipeleissä luodaan myös hahmoja, mutta peli ei ole niin strukturoitua, vaan enemmän tarinallista ja hahmot voivat tehdä "mitä vaan", mikä temaattisesti heille passaa. Yleensä yksi pelaajista on dungeon master, joka sitten suunnittelee skenaarion ohjaa vihuja ym. Esimerkki roolipelistä on Dungeons & Dragons.


Gloomhaven otti roolipelielementtejä hahmonrakennuksen ja -kehityksen osalta, mutta pelimekaniikoiltaan se on selkeä korttipohjainen europeli, jossa pelataan ennalta määrättyjä automaattisia vihuja vastaan. Enemmänkin toimintojen optimointia kuin tarinallisuutta ja eläytymistä.

Ylläoleva erojen kuvaus voi olla osin vaillinainen tai viallinenkin, kun en ole koskaan roolipelejä pelannut, mutta näin olen eron ymmärtänyt.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Ylläoleva erojen kuvaus voi olla osin vaillinainen tai viallinenkin, kun en ole koskaan roolipelejä pelannut, mutta näin olen eron ymmärtänyt.

Nähdäkseni varsin oiva kuvaus näiden kahden lajityypin eroista. Roolipelit ovat oikeastaan enemmän "aktiviteetteja" kuin varsinaisia lautapelejä, mutta molemmille on tässä harrastuksessa ehdottomasti oma paikkansa.

Vaikka lautapeliharrastajaksi itseni nykyään luenkin, nämä yleensä yhteistyöpeleiksi laaditut dungeon crawlerit eivät ole minulle oikein koskaan maistuneet. Siksipä en koe olevani oikea henkilö tämäntyyppisissä peleissä neuvomaan. Genre on kuitenkin nykyään erittäin kilpailtu, Kickstartterin kautta tulee tarjolle jatkuvasti toinen toistaan isompia muovimyyntejä tähän aihepiiriin liittyen. Eiköhän noista olisi mahdollista referenssejä löytää, jos haluaa tutkimusta alkaa tekemään. Toivotan onnea projektiin!

Huomiselle olisi pitkästä aikaa varattu sessio omaa lempipeliäni, kun pöydälle nostetaan Twilight Imperium 4th edition. Galaksin herruus ja bragging rightsit hamaan tulevaisuuteen siis jaossa.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Gloomhavenia en ole pelannut, pari yleisempä ajatusta tuli kuitenkin mieleen.

-Kaikki tykkäävät gemeistä. Perus 4-20 settiä olisi kiva heitellä taas. Tykkään tuosta one hit -jutusta. Olisiko jonkinlainen (esim) "1D6 vs 1D12" hyvä kuvaamaan toimintaa. Ropetuksistani on sen verran aikaa etten ole hyvä arvioimaan näitä mekaniikkoja.

-Combot ja erityistaidot. Eli että sama hyökkäyskuvio ei toimi kaikkiin vihollisiin. Hyökkäysten ketjuttaminen.

-Nälkä, jano, kylmä, taakka, vammat. Noissa joskus on mielestäni parantamisen varaa, jos otat vaikka sen nuolen polveen niin silloin sen polven pitäisi olla pois pelistä, eikä vaan -1hp. Claymoren kanssa ei heiluta jos samalla laukussa on varsijousi ja 150 nuolta. Jne.

-Jos käytät figuja niin vanha Battletechin (tai vielä vanhempi pöytälätkän) systeemi, ständi+kortti lienee helppo ja halpa toteuttaa. Netissä on karttageneraattori Inkarnate (ja muita) pohjien luomiseen.

-Yleisesti ropeilusta, pelit loppuivat ennen kuin ehdin toteuttaa sitä mutta minulla oli ajatus masteroida Cyberpunkia, jossa pakotan pelaajat ottamaan niin paljon kromia että empatia-arvot romahtavat. Eli pelaamaan jotenkin muuten kuin sitä perusheroilua. Yhdelle kaavailin huumeriippuvuutta, josta muut pelaajat eivät tienneet. Siis että pelaajat pelaisivat jotain roolia, eikä itseään jonkun hahmon kautta. Lautapeleissä ehkä joku hidden agenda tai oma win condition voisi olla lähinnä sitä.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
-Yleisesti ropeilusta, pelit loppuivat ennen kuin ehdin toteuttaa sitä mutta minulla oli ajatus masteroida Cyberpunkia, jossa pakotan pelaajat ottamaan niin paljon kromia että empatia-arvot romahtavat. Eli pelaamaan jotenkin muuten kuin sitä perusheroilua. Yhdelle kaavailin huumeriippuvuutta, josta muut pelaajat eivät tienneet. Siis että pelaajat pelaisivat jotain roolia, eikä itseään jonkun hahmon kautta. Lautapeleissä ehkä joku hidden agenda tai oma win condition voisi olla lähinnä sitä.
Joissain ropeissa on mielestäni hyvänä systeeminä, että hahmoa luodessa heitetään noppaa ja saadaan sattumanvaraisesti joitain traitteja eli mikä nyt olisi hyvä suomennnos, ominaisuus, piirre. Ne voivat käytännössä olla hyviä sekä huonoja puolia, riippuen minkälaiseen tilanteeseen se hahmo joutuu. Vaikka esimerkiksi workaholic, voi tarkoittaa positiivisesti ahkeruutta, huolellisuutta, mutta voi mennä myöskin vaikka pakkomielteisyyden puolelle ja aiheuttaa ongelmia muiden porukan hahmojen kanssa.
 

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Jj :llä paljon hyviä ideoita, suuret kiitokset niistä!

-Combot ja erityistaidot. Eli että sama hyökkäyskuvio ei toimi kaikkiin vihollisiin. Hyökkäysten ketjuttaminen.
Tätä olenkin jo kehitellyt, eri vihuja vastaan pitää tapella eri tavalla. Esimerkiksi joillain on enemmän panssaria päällä, niin edestä päin hyökkääminen ei onnistukaan, vaan pitää jotenkin päästä kiertämään selkäpuolelta hyökkäämään, jotta saa örkin hengiltä. Erilaiset viholliset myös hyökkäävät sinun kimppuusi eri tavalla, esim. jotkut pienet polvenkorkuiset pikkupirulaiset hyökkäävät vain jalkojesi kimppuun, kun ei ne korkeammalle pysty osumaan. Combot on aika mielenkiintoinen idea, täytyykin ottaa tarkempaan mietintään! Sitä jo vähän pohdinkin, olisiko mahdollista saada mukaan sellainen järjestelmä, jossa kaikki ryhmän pelaajat pystyvät osallistumaan samaan comboon. Sen supercombon loppuun saattaminen yhdessä ja koordinoidusti saattaisi synnyttää spontaaneja "jihuu"-huutoja ja yläfemmojen heittelyä.

-Nälkä, jano, kylmä, taakka, vammat. Noissa joskus on mielestäni parantamisen varaa, jos otat vaikka sen nuolen polveen niin silloin sen polven pitäisi olla pois pelistä, eikä vaan -1hp.
Nälkää, janoa tai muitakaan ympäristön vaikutuksia en ole lähtenyt kehittelemään, ainakaan vielä. Mutta etenkin noi vammat on todella iso osa taistelumekaniikkaa, ja ne onkin jo mukana pelissä. Jos osut vihulaista jalkaan onnistuneella iskulla, niin vihollinen ei enää pysty liikkumaan eikä kääntymään ottaakseen seuraavaa hyökkäystä paremmin vastaan, jolloin sinulla on paremmat mahdollisuudet osua seuraavalla hyökkäyksellä kuolettavasti. Jos on osaavampi örvelö vastassa, niin sitä kannattaakin ensin yrittää vammauttaa jalkaan tai käteen, jotta saat itsellesi seuraavaan hyökkäykseen paremmat osumismahdollisuudet. Sama toimii myös toisinpäin, eli jos itse saat jonkinlaisen vamman, niin se oikeasti vaikeuttaa taistelua, eikä vain niin että tulee -1 hp joka kierroksen aluksi. Vammojen parantelua voi toki tehdä myös taisteluskenaarion sisällä erilaisilla tavoilla.

Netissä on karttageneraattori Inkarnate (ja muita) pohjien luomiseen.
Vau, tämä näyttää upeelta ja tästä on varmasti apua kunhan ensimmäisen täyden taisteluskenaarion saan parsittua kasaan!
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@SonOfMothMan Tutustupa roolipelimaailmasta sellaiseen suomalaiseen roolipeliin kun Praedor. Vanhempaa v1.1 kirjaa voi saada halvalla jostain, uusin on 2.0. No kuitenkin sen syvä haava taulukko voisi olla hyvä lisäys peliisi. Eli tässä roolipelissä kun isku on tarpeeksi voimakas, luetaan Syvä haava taulukosta lopputulos. Esim jos isku osuu päähän ja Syvä haava arvo ylittyy +7:llä niin silloin isku on jo tappava. Sama isku päähän, mutta Syvä haava arvo kun ylittyy vain 0 - 2:lla niin silloin tulee tämä: "Päänahka auki. Uhri horjahtaa. +1N taitoheittoihin, kunnes haava on sidottu."

Tässä PDF:nä lista Praedorin tärkeimmistä taulukoista:
 

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Muistaako kukaan lautapelin nimeä jossa oli aika pienet, neliön malliset kortit ja jokaisessa neljä maata (hertta, ruutu, risti pata). Näistä piti tehdä vähintään kolmen (vai oliko neljän) kuvioita pelilaudalle ja pistemäärä määräytyi montako maata sai kuvioon. Sekavasti selitetty mutta hoksaisiko joku mitä peliä haen?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muistaako kukaan lautapelin nimeä jossa oli aika pienet, neliön malliset kortit ja jokaisessa neljä maata (hertta, ruutu, risti pata). Näistä piti tehdä vähintään kolmen (vai oliko neljän) kuvioita pelilaudalle ja pistemäärä määräytyi montako maata sai kuvioon. Sekavasti selitetty mutta hoksaisiko joku mitä peliä haen?
Touché- pelin selostuksesi tuo mieleen, mutta tuskin sitä tarkoitat.
 

Glove

Jäsen
Muistaako kukaan lautapelin nimeä jossa oli aika pienet, neliön malliset kortit ja jokaisessa neljä maata (hertta, ruutu, risti pata). Näistä piti tehdä vähintään kolmen (vai oliko neljän) kuvioita pelilaudalle ja pistemäärä määräytyi montako maata sai kuvioon. Sekavasti selitetty mutta hoksaisiko joku mitä peliä haen?
Tiedän kyllä pelin ja olen sen joskus omistanutkin. Nimeä en vaan saa päähäni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös