Ylioppilaskirjoitukset

  • 290 985
  • 1 533

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Hmm, saako vastaus olla 2 sanaa? Vastaisin "don't care".

Joo kyllä se kävisi muuten, mutta ei sovi tohon kontekstiin. Tässähän eka kaveri on potilas ja toinen psykiatri(psykologi?) joten kuulostais melko tylyltä vastaukselta...Senkin puolesta do on paras vastaus mielestäni.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ja vieläpä niin, että jos lukee Ylen Abitreeneistä vaikka tuon tarinan, siinä kerrotaan psykiatrista, joka ärsytti ongelmapotilaansa avautumaan puhumalla itse omista ongelmistaan, kunnes nämä lopulta hermostuvat ja ihmettelevät, että koskas niistä heidän jutuistaan puhutaan.

"Don't care" sopisi lauseeseen erittäin hyvin, mutta ei valitettavasti tarinan kontekstiin.

EDIT: tepsi#40, olet saanut kyllä opettajaltasi huonoja neuvoja, jos hän tosiaan on sanonut noin. Hän taisi tarkoittaa double negativea, kuten vaikka Pink Floydin klassista "We don't need no education" (joka tosin samalla osoittaa, että säännöt on tehty rikottaviksi). "No, I am not OK" on esimerkiksi ihan pätevä lause kuten olisi myös tuo "No, frankly I don't care very much".
 
Viimeksi muokattu:

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Yhteiskuntaoppi

Noniin.. Tänään oli sitten Yh-koe. Se meni niin hyvin kuin kirjat kerran läpi lukemalla voi mennä, eli ei häävisti. Joku C voisi olla mahdollinen. Jos käy aivan hirvittävä laskiaispulla niin häviävän pieni mahdollisuus on M:n (tuskin kuitenkaan). Mitä mieltä yh-kokeesta tai muista tämän päivän kokeista?
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Noniin.. Tänään oli sitten Yh-koe. Se meni niin hyvin kuin kirjat kerran läpi lukemalla voi mennä, eli ei häävisti. Joku C voisi olla mahdollinen. Jos käy aivan hirvittävä laskiaispulla niin häviävän pieni mahdollisuus on M:n (tuskin kuitenkaan). Mitä mieltä yh-kokeesta tai muista tämän päivän kokeista?

Yhteiskuntaoppi tuntui aika normaalitasoiselta. Ykköstehtävä oli sellainen että kirjat lukemalla pärjäsi, aika moniin muihin piti käyttää tervettä järkeä ja pohdintaa ( Verotustehtävä, työttömyystehtävä..) ja tottakai ihanat jokeritehtävät joista se presidenttitehtävä tuntui aika helpolta. Eipä mitkään kovat tavoitteet ollut vaikka pakollisena kirjoitin. Kakkoskirjan luin ja ykköstä ja lakitietoa hieman. Eu-kurssia en vilkaissutkaan, mutta eipä haitannut koska ne tehtävät pystyi jättämään helposti sivuun.

A:ta tai B:tä odotellaan.
 

Erik Loka

Jäsen
Arviolta 86/110p. noista enkun avoimista. Toivottavasti pysyisi suunnilleen noissa lukemissa.

Kertokaas mulle muuten missä mä olen sen Nissan-tekstin nähnyt aikaisemmin?
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Arviolta 86/110p. noista enkun avoimista. Toivottavasti pysyisi suunnilleen noissa lukemissa.

Kertokaas mulle muuten missä mä olen sen Nissan-tekstin nähnyt aikaisemmin?
Suomenkielisenä oot Tieteen Kuvalehdessä nähny jutun nano-maalista, joka esim. kiveniskun saatuaan korjaa itse maalipintansa. (Muistaakseni se meni jotenkin näin: Kun kivi iskeytyy maalipintaan se rikkoo joitain nanopalloja joissa on maalia sisällä ja se maali levittäytyy rikkoutuneeseen maalipintaan.)

Ainakin itselleni tuli mieleen tuo Tieteen Kuvalehden juttu.
 

Erik Loka

Jäsen
Suomenkielisenä oot Tieteen Kuvalehdessä nähny jutun nano-maalista, joka esim. kiveniskun saatuaan korjaa itse maalipintansa. (Muistaakseni se meni jotenkin näin: Kun kivi iskeytyy maalipintaan se rikkoo joitain nanopalloja joissa on maalia sisällä ja se maali levittäytyy rikkoutuneeseen maalipintaan.)

Ainakin itselleni tuli mieleen tuo Tieteen Kuvalehden juttu.

Hmm.. En kyllä usko että se on tuo. Saattaa tosin ollakin, aivan sama.

Luultavasti olen kuitenkin profeetta, ja Nissanin pääjohtaja ilmeistyi minulle unessa.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Ruotsi

Koe tuntui suht. koht. helpolta (vaarallinen tunne). Aineiden aiheet oli suhteellisen hanurista. Päätin kirjoittaa siitä musiikki jutusta. Tuli elämäni pisin ruotsin aine, jopa 205 sanaa (sisältö tosin melkosta huttua)! Millaisia tuntemuksia muilla.

Aijoo.. Äikästä alustavasti 57, eli C.. Pitkästä-matikasta taasen 48 pongoa, ope veikkaili, että juuri E:n ja M:n välissä. Itse uskon, että jää M=/
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Millaisia tuntemuksia muilla.

Tuntui täälläkin aika sulavalta, mutta eihän sitä koskaan tiedä kuinka siinä todellisuudessa käy. Aineaiheet oli kyllä reisistä ja jouduin kirjoittelemaan siitä kouluaiheesta. No ihan ok meni.

Aijoo.. Äikästä alustavasti 57, eli C.. Pitkästä-matikasta taasen 48 pongoa, ope veikkaili, että juuri E:n ja M:n välissä. Itse uskon, että jää M=/

Äikästä 62 mikä oli viime vuoden M:n raja. Vähän on sellainen tunne, ettei tänä vuonna riitä. Ja pistää vituttamaan. Pitkästä matematiikasta sainkin jopa 39 pinnaa. Jotain M:n ja C:n kohdilla varmaan(?). Toivotaan parempaa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Pitkä ruotsi takana. Luetun ymmärtämiset oli semmosia aika perusvaativia, mulla oli ehkä niin, että tekstiä ei ymmärtänyt niin hyvin, mutta vastausvaihtoehtojen avulla sai sen oikean vastauksen. Produktiiviset monivalinnat oli perustasoa, pari haastavampaa, muttei mitää vaikeeta. Myös ne 5 lausetta, jotka piti kääntää ruotsiksi, oli suht iisejä. Mut essee sit ärsyttääki. Ensinnäkin oli todella vaikea päättää mistä kirjotta, kokeilin kahta aihetta alussa (stressi- ja kirja-aiheet) mutta kirjotin stressistä. Raakaversion jälkeen sanoja oli 255 eli 35 ihan ylimääräistä, ja oli tosi vaikea repiä ylimääräiset sanat pois sieltä ja tuntu, että essee huononi jonkin verran, mutta ihan sama. Eiköhän se M tule..

(esseen sanamäärä oli 150-200 +/- 10%)
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Eilinen fysiikka tuntui aika vaikealta ja tavoittelemani E saattaa olla aika kiven alla. Pitää toivoa, että pisterajat pysyvät matalina.

Uskaltauduin tänään katsomaan mitä muista kokeista oli tullut. Pitkästä saksasta näköjään 197p, joka on edellisinä vuosina juuri ja juuri riittänyt C:hen. No en parempaa odottanut saavanikaan. Äikän esseestä 40p ja kun pohjalla 10p(x3) tekstitaidosta, niin M pitäisi tulla. Pitkä matematiikka oli kyllä helppo, mutta en nyt ihan 59p odottanut. Luulisi tuolla L:n saavan vaikka pisterajojen luulisi nousevan aika korkeaksi. Kaikista muista tehtävistä täydet paitsi kahdeksannesta, jossa udohdin suplementtikulman (mikä helvetti se on?). Ja ensimmäisestä jokerista oli mennyt yksi piste.
 
Viimeksi muokattu:

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muut tehtävät (1-9, pl.4) menivätkin sitten nappiin, joten reilua 40 pistettä odottellaan. Veikkailisin, että pisterajat nousevat kohtalaisen korkealle, mutta periaateessa E:kin on viellä mahdollinen.

Alustavasti näytti 45 pistettä tulleen matikasta, tuo on nyt ihan siinä rajoilla tuleeko sieltä E. Meikäläisen tuurilla tietysti jää pari pistettä vajaaksi, tuossa tilanteessa jää hiukan kaivelemaan 4 tehtävä, josta ei ollut tullut pisteen pistettä.

Äikän esseestä täysin käsittämättömät 50 pistettä, mahtoi olla konseptit hiukan sekaisin, kun tuollaiset pisteet tuli. Yhteensä siis 86 pistettä äikästä, jolla tullee E ja L:kin jää ainoastaan neljän pisteen päähän. Pisterajat taitaa olla kuitenkin äikässä aikalailla vakioita, joten sentään L:ään asti ei taida riittää. Ennakkoon M olisi ollut meikäläiselle enemmän kuin hyvä, joten täytyy olla ehdottoman tyytyväinen äikän suoritukseen.

Mantsasta oli tullut 28 pistettä, mikä oli sekin positiivinen yllätys. E:n raja on ollut 27 pisteessä, joten mahdollisesti olisi E tulossa. Mantsalla ei ole kuitenkaan niin suurta painoarvoa, joten M:kin kelpaa.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Noniin. Ruotsista alustavasti 248 pistettä. Nam. E tuntuisi olevan lähellä, mutta ei nyt nuolaista ennen kuin tipahtaa. Tärkeintähän tässä oli, että löin palstaveljen ak-47:n yhdellä pisteellä (HA!). Kieliopissakin tein vaan yhden virheen (tosin niin tyhmän etten sitä täällä kehtaa mainita).

Fysiikka taasen meni ihan vituiksi, joten eipä siitä sen enempää.
 

ak-47

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Liverpool
Noniin. Ruotsista alustavasti 248 pistettä. Nam. E tuntuisi olevan lähellä, mutta ei nyt nuolaista ennen kuin tipahtaa. Tärkeintähän tässä oli, että löin palstaveljen ak-47:n yhdellä pisteellä (HA!).


Mutta miten kävi kaikissa muissa viidessä aineessa, jotka me kirjoitettiin? NAM!!!
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Nyt on hommat ohi tässäkin osoitteessa ja täytyy sanoa, että on aivan mahtava fiilis! Tänään pistettiin nippuun lyhyt saksa ja tuntui menevän ihan hyvin. Aineestakin tuntui tulevan ihan pätevä, vaikka kielen sanavarastoni on sama kuin keskiverto simpanssilla.

Tuloksia olen koululta kysellyt ja pari helvetisti yläkanttiin -tulosta on joukkoon mahtunut. Nimittäin pitkästä matematiiksta nasahti 39 pistettä. Kohti M siis ilmeisesti menossa. Hui saatana! Toinen ihmetyksen aihe löytyy terveystiedosta sillä se lähti lautakunnalle varustettuna 32 pisteellä. Viime vuonna L:n raja oli 31 pistettä, että tiukassa on, jos pisteet edes noin korkeina säilyy.

En muista aivan tarkkoja pistemääriä, mutta englannista tuli joku 10 pistettä alle E:n rajan. Ruotsista taas vahva C. Äidinkielestä tuolla aikaisemmin jo kertoilin, mutta sanotaan nyt uudestaan, että se on juuri C:n ja M:n välimaastossa.

Kokonaisuudessaan kivasti yläkanttiin meni kirjoitukset. Hyvä meininki ja tänään viihteelle!
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Noniin, päivitellääns sit omia tuloksia.
Äikkä: Tekstivastaukset 3x9 + 35 = 62. Viime vuosina tuo on ollut juuri M:n raja, toivon, että pysyy M:nä.

Pitkä enkku: 238 pistettä, se on selkeä M, ja olen tyytyväinen siihen.

Pitkä ruotsi: 228 pistettä, E jäi kauas, kun tuli kämmättyä aine (70p), viime keväänä 221 riitti M:ään ja viime syksynä 225, eli eiköhän se M:nä pysy, ruotsin maikka sano, että mun esseen pisteet ei voi oikee enää laskea tai sensori on väärässä. Elämme mielenkiintoisia aikoja. :)

Pitkä matsku: 39pistettä, viime keväänä 32 pistettä riitti M:ään, ja pelottaa sillä pisterajat nousevat varmasti. Toivon, ettei ne kuitenkaan nousisi 7:ää pistettä.

Tänään oli lyhyt saksa vuorossa, ja sehän tuntu menevän ihan ok. Tarpeeksi monta kertaa kun luki, niin alko jo jotain ymmärtämään, kun jäi tuo lukeminen hiukan vähälle. Essee tuntu menevän aika hyvin, mutta niin on tuntunu ennenkin, eli siitä varmaan tulee se 60 pistettä. Tosin meinasin esseenkin kämmätä, kun en aluksi älynnyt, että piti kirjottaa Internet-sivustolle viesti. Tuli muuten käännettyä insinööri -sana melkein oikein, ruotsin kielen perusteella väänsin sen muotoon Ingeniour, kun oikea muoto on Ingenieur. Jos sen M:n sais, niin sitten olis kirjotukset menny ihan hyvin, 6 M:ää. :)
 

häkkipää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Juuri kävin nuo tulokset hakemassa. Periaattessa olen tyytyväinen, mutta rankka alisuorittaminen englannissa ja matematiikassa jäi kaivelemaan.

Oma rivi näyttääpi tältä:

äidinkieli: E
maantieto(syksy07): M
yhteiskuntaoppi: M
englanti: B (pisteen päässä C:stä)
Pitkä matematiikka: A

Mutta pääasia että lakki tuli.

edit: typo
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Jeah kolme ainetta kirjoitin nyt keväällä ja ihan hienosti menivät. Syksyllä sitten lätsä päähän. Enkusta napsahti E ja äikästä M. Hissasta tuli sittenkin kaikkien odotusten vastaisesti L. Oli jopa pisteet nousseet YTL:ssä.

Muuten, aika priceless tilanteen sain todistaa, kun arvosanoja olin koululta kyselemässä. Siinä sitten ne saatuani tuuletin luonnollisesti hieman hissan ällää niin eräs tyttö sai aikamoiset itkupotkuraivarit just edessäni. No siinä kyselin, että ei mennyt putkeen vai niin tää vastaa et oli enkun L jäänyt pisteen päähän. Ei siinä mitään mutta nyt tuli kuulemma vaan 7 L:ää ja 3 E:tä. Kyllä muakin harmittais. Vähän laimeni mun yhen L:än juhlinta.
 

Favor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Edmonton Oilers.
Kehnostihan nuo nyt sitten menivät alustavien tulosten perusteella tehtyihin oletuksiin nähden. Pitkä matematiikka, fysiikka, äidinkieli ja englanti kaikki M. Sain alustavasti pitkästä matematiikasta 50 pongoa ja olin kohtuullisen varma E:stä mutta pirulaiset laskivat koepisteitäni kahdella ja nostivat E:n rajan todella korkeaan 51 pisteeseen. Pitkän matematiikan rajat oli kyllä muutenkin timanttiset: L:ään vaadittiin vaivaiset 59 pistettä.

Oikeastaan ainoa aine johon olen todella tyytyväinen on fysiikka, josta sain 27 pistettä (tasan M:n raja). Se on siihen nähden todella kova suoritus etten osannut sähköä ja sähkömagnetismia yhtään. Jatkoa ajatellen fysiikka ja matematiikka oli tärkeimmät aineet, joten matikasta se E olisi ollut tärkeä saada mikäli papereilla olisin halunnut TTY:lle mennä. Kai se on pakko alkaa lukemaan pääsykokeisiin.

Maantieto: E
Pitkä matematiikka: M
Fysiikka: M
Äidinkieli: M
Englanti: M
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Noniin, päivitellääns sit omia tuloksia.
Äikkä: Tekstivastaukset 3x9 + 35 = 62. Viime vuosina tuo on ollut juuri M:n raja, toivon, että pysyy M:nä.

Pitkä enkku: 238 pistettä, se on selkeä M, ja olen tyytyväinen siihen.

Pitkä ruotsi: 228 pistettä, E jäi kauas, kun tuli kämmättyä aine (70p), viime keväänä 221 riitti M:ään ja viime syksynä 225, eli eiköhän se M:nä pysy, ruotsin maikka sano, että mun esseen pisteet ei voi oikee enää laskea tai sensori on väärässä. Elämme mielenkiintoisia aikoja. :)

Pitkä matsku: 39pistettä, viime keväänä 32 pistettä riitti M:ään, ja pelottaa sillä pisterajat nousevat varmasti. Toivon, ettei ne kuitenkaan nousisi 7:ää pistettä.

Tänään oli lyhyt saksa vuorossa, ja sehän tuntu menevän ihan ok. Tarpeeksi monta kertaa kun luki, niin alko jo jotain ymmärtämään, kun jäi tuo lukeminen hiukan vähälle. Essee tuntu menevän aika hyvin, mutta niin on tuntunu ennenkin, eli siitä varmaan tulee se 60 pistettä. Tosin meinasin esseenkin kämmätä, kun en aluksi älynnyt, että piti kirjottaa Internet-sivustolle viesti. Tuli muuten käännettyä insinööri -sana melkein oikein, ruotsin kielen perusteella väänsin sen muotoon Ingeniour, kun oikea muoto on Ingenieur. Jos sen M:n sais, niin sitten olis kirjotukset menny ihan hyvin, 6 M:ää. :)
...tutus ketjuun kuuluis, mutta laitetaan tänne.
Syksyllä tuli Mantsasta M

Nyt tänä vuonna,
Äikkä tuli takas 54, eli C. Pisteet laski 8:lla.
Enkku tuli takas 227, eli M. Pisteet laski 11:lla mutta pysy onneks M:nä.
Ruotsi tuli takas 219, eli C. Pisteet laski 9:llä.
Saksa tuli takas 251, eli M. En muista monellako pisteellä lähti.
Matsku tuli takas 39, mutta pisterajat nous niin et tuli C.

En muista kokeiden hintoja, mutta paljonko maksaisi, jos nyt ilmoittautuisin ruotsin ja matskun korotuksiin syksyksi? Entä mitä tulee, jos en niihin mene? Ajattelin tehdä niin, että ilmoittaudun korotuksiin ja menen niihin jos en saa opiskelupaikkaa, mutta jos saan paikan ammattikorkeesta niin en mene korotuksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös