Ylioppilaskirjoitukset

  • 290 986
  • 1 533

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
1,4 ja 5 tehtävään tuli vastattua äikässä. On ihan normaali fiilis, että en keksinyt mitään mullistavaa mutta kirjotin kuitenki kaiken mitä ennenki. Sen perusteella joku 3-4 pistettä per vastaus olisi tulossa, mutta en uskalla odottaa yhtään mitään, koska toi oli kuitenkin yksi niistä tärkeimmistä kokeista lukioaikana.

Tänään oli sitten enkun kuuntelu, joka oli ainakin itseni ja monen muun kaverin mielestä vaikeahko. Sain ymmärrettyä ihan hyvin sen, mitä puhuttiin, mutta vastauksistani en sitten tiedä. Avokysymyksistä Golf-virta ja se ongelma kohta meni ohitse. Todennäköisesti 60-70 pistettä tulossa, jos tulee yli 70 niin olen tyytyväinen, mutta kuten jo sanoin, en uskalla odottaa yhtään mitään. Huomenna on sitten ruotsin kuuntelu, ja keskiviikkona saksa. Jännittää.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Äikkä: 3,4,5.

Enkun kuuntelu oli pirun vaikea. Jos nyt edes puolet pisteistä saisi, niin voisi vähän huokaista helpotuksesta. Toivottavasti ruotsi ei ole verraten niin vaikea. Tuo enkun kuuntelu oli yksi vaikeimmista ikinä, mitä minä olen tehnyt.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Joo samat fiilikset täällä. Enkun kuuntelu oli mielestäni helvetin vaikea ja aikalailla suoleen se sitten menikin. Ihan nappisuorituksella olisi ollut aika realistiset mahdollisuudet E:hen, mutta eipä tarvitse enää sitäkään toivoa. No katellaan taas.

Se Golf-virta-avo oli aivan saatanan paha. Ei tainnut kukaan saada siihen mitään järkevää(?).

Huomenna pärähtääkin sitten ruotsin vuoro. Mitäköhän helvettiä siitäkin tulee.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Uber alles ja niin edespäin. Pitkän saksan kuuntelu siis takana. Oli kyllä mun mielestä enemmän luetunymmärrystä kuin kuullunymmärrystä testaava koe. Itse kuuntelupätkä oli mielestäni hyvinkin helppo. Oikeastaan vain pari kohtaa noin neljästäkymmenestä meni ohi. Allekirjoittaneella ongelmat olivat enemmänkin kysymysten ja vastausten ymmärtämisessä. Tästä johtuen avoimet kysymykset menivätkin varmaan parhaiten. Niissä kun kysymykset olivat suomeksi. Jos nyt eivät monivalinnat menneet ihan penkin alle, niin eiköhän tuolla kuuntelulla olla siinä M/C-tasossa, joka oli tavoite.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Todennäköisesti 60-70 pistettä tulossa, jos tulee yli 70 niin olen tyytyväinen, mutta kuten jo sanoin, en uskalla odottaa yhtään mitään.

Vieläkö 90pist on maksimi? Pieni nostalgiapätkä 13 vuoden takaa...:

Olin saanut Ruotsin preliminäärin kuuntelusta 18/90, ja olin kohtuullisen paskat housussa ko. aineen varsinaisessa kuuntelussa, ja kun en mitään siitä tajunnut niin voisi sanoa, ettei fiilis ollut mikään mahtava. Samat pisteet varsinaisesta kokeesta (kuuntelusta) ja tekemistä riittäisi tasollani pelkästään läpipääsemiseen = mahdoton tehtävä...

Sitten penkkaripäivänä, jossain siinä puolessa välissä muutaman rohkaisuryypyn voimalla uskaltauduin kysymään, että "mites se nyt meni?" Ja yllätys oli melkoinen kun 68/90 räpsähti tauluun. Siitä sitten suoraan laivalle huippufiilareilla kun tiesi, että enää ei voi tyriä. Pari-kolme päivää meni juhliessa. Lopulta sitten B pamahti papereihin ruotsin kielestä.

Tsemppiä vaan kaikille tänä vuonna kirjoittaville.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sarjasamme asioita, joista huomaa iän kertymisen tässä vaiheessa elämänkaarta: omista kirjoituksista on jo 10 vuotta.

Aika huikeaa.
 

Vaihtorotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Se Golf-virta-avo oli aivan saatanan paha. Ei tainnut kukaan saada siihen mitään järkevää(?).
No ei saanut ei. Lopussa vielä se pirullinen "I´m sure you got my point".

Tänään olikin sitten ruotsin kuuntelu, joka meni kohtuullisesti. Pari pahaa avoa oli tosin siinäkin. Kokonaisuudessaan kuitenkin helpompi koe mitä uskalsin odottaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mahtaako kuunteluita tulla internetiin kaiken kansan kuultavaksi? Ne kiinnostaisi hyvinkin.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
No ei saanut ei. Lopussa vielä se pirullinen "I´m sure you got my point".

No juurikin näin.

Tänään olikin sitten ruotsin kuuntelu, joka meni kohtuullisesti. Pari pahaa avoa oli tosin siinäkin. Kokonaisuudessaan kuitenkin helpompi koe mitä uskalsin odottaa.

Joo ruotsin kuuntelu olikin helpompi mitä osasin odottaa. Jopa eräs helpoimpia kuunteluita, mitä tuolla kielellä on tullut tehtyä. Pari hankalaa avoa kyllä löytyi ja niistä varmaankin verotetaan jonkin verran pisteitä. Monivalinnat tuntui vähän liian sulavilta, että eiköhän se sitten tulosten-haku-hetkellä potkaise takavasemmalta ohimoon. Tuppaa meikäläisellä olla sellainen ihmeellinen ominaisuus, että kun koe tuntuu helpolta, niin juuri silloin se menee eniten päin peenistä.

Huomenna saksaa. Sitäkin tullut 5. luokalta asti luettua ja hyvä, että osaa oman nimen ja asuinpaikan kertoa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
A-ruotsin kuuntelu tuli tehtyä tänään. Tuntu aika perus kuuntelulta, joulukorttikohta oli vaikea, mutta onneksi siinä oli vain 5kysymystä. Avokysymyksissä tuli vähän kiire, mutta eiköhän se 70-80p tule, toivon niin.

Juu ja 90p on vielä maksimi. Aineesta saadaan 99p maksimissaan ja luetunymmärtämisestä + rakenteesta 110p, eli 299 on maksimi pistemäärä kielissä.

Viime syksyn kokeita tehtiin prelikokeissa, ne vedin lukematta läpi ja ruotsista tuli 240 ja saksasta 248 pistettä, molemmissa alle 10 pistettä lisää, niin saan E:n. Pakkohan se on asettaa tavoitteeksi. Enkussa tuli möhlittyä, aineesta 60p ja luetunymmärtäminen meni myös penkin alle, ja sain kokeesta 209 pistettä, eli paljon pitää parantaa. Äidinkielen prelin mukaan olisi pisteitä tullut 36 tekstivastauksista ja ~40 pistettä esseestä, eli muutama piste vajaan E:stä. En kuitenkaan lähde E:tä odottamaan kirjotuksista, vaan oon tyytyväinen jos saan edes M:n. :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olin lukiossa melkoisen tasapaksu oppilas muutamia väläytyksiä lukuunottamatta. Magnan paperit tuli ja ruotsistakin kirjoitin M:n. Ruotsin kuunteluihin liittyy kuitenkin opiskelu-urani kovin venyminen, nimittäin liipaisin siitä 87/90. Yksi virhe siis. Olisi ehkä pitänyt pistää vakio ja lotto vetämään samana päivänä, koska ei tuo ollut ollenkaan omaa tasoani. No, E ei pitänyt lautakunnalla, mutta mulle riitti ämmä mainiosti.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
JEAH!!!

No se on vittu hetkeks taas stressi ohi! Ruotsin kuuntelu meni miten meni. Ihan sama, koska oon niin vitun hyvä kieliopissa ja luetunymmärätmisessä. Eli aineesta ja niistä tulee hyvät.

Nyt kuitenkin hirvee känni päällä! potkiaiset tänään! JEAH! Onko muita?

Huomenna penkkarit ja risteily!

Vittu oon jurrissa½
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Lyhyen saksan kuuntelu jätti hiukan ristiriitaiset mietteet. Itsestäni se tuntu hyvin helpolta, monivalinnat meni hyvin paria reaktiokysymystä lukuunottamatta, ja avokysymykset oli helppoja. Paitsi että Sansibaria koskeva tehtävä tuli mokattua, siinä puhuttiin plastiktüte -sanasta, ja mulla ei ollu mitään hajua mitä se tarkoittaa. Laitoin muovipullon, ja todennäköisesti se on väärin. 70-80 pistettä tulossa sieltä, toivottavasti. :) Nyt onki sitten taukoa kokeissa, jesh!
 

Erik Loka

Jäsen
No ei saatana. Puoli kahdeksalta pitäs olla koululla ja just tulin kapakasta. Jos muut, etenkin Beneway on jo nukkumassa niin olen hyvin, hyvin pettynyt.

Ja jotta ei menisi ihan päin persettä tämäkin viesti, niin sanonpahan että sain enkun kuuntelusta 57 ja puoli. Itselläkin siis noin kymmenen pistettä huonommin kuin yleensä.

hilirimpsis.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
No ei saatana. Puoli kahdeksalta pitäs olla koululla ja just tulin kapakasta. Jos muut, etenkin Beneway on jo nukkumassa niin olen hyvin, hyvin pettynyt.

Ja jotta ei menisi ihan päin persettä tämäkin viesti, niin sanonpahan että sain enkun kuuntelusta 57 ja puoli. Itselläkin siis noin kymmenen pistettä huonommin kuin yleensä.

hilirimpsis.

No vittu silirimpsis vaan täältäkin. Puoli 8 siis kouluun huomenna ja vielä on kaiken näköstä hommaa tässä. Tähän kun lisää vielä voimakkaan humalatilan niin alkaa tuntua jo hieman vaikealta herätykseltä. No ei se mitään. Huomenna on risteily! Sinne siis kaikki vaan!

Potkiaisista en saanut mitään kotiinviemistä (voi vitun vittu), mutta muuten oli kyllä yllättävän hauska tapahtuma.

Enkun kuuntelusta napsahti 72½/99, että meni aika perkeleen tiukasti! Saksan kuuntelukin tuntui aika helpolta, mutta saa nähä miten se todellisuudessa meni. Muutkin tulokset on vielä toistaiseksi pimennossa, niin kuin minäkin. Hyvät illan jatkot kaikille tasapuolisesti!
 

Siri

Jäsen
Meidän koululla noita tekstitaidon tuloksia ei ollut vielä tänään kansliassa, kai ne loppuviikosta tulee. Jännittää kyllä ihan pirusti.

MUTTA:

Sain ranskan kuuntelusta täydet pisteet!! Sydän alko kyllä pikkasen hakata kun huomasin tuloksen, ja vieläkin on vähän uskomaton olo. Vähän on semmonen fiilis, ettei mikään voi nyt mennä pieleen... Tänään täytyy hakea pullo skumppaa alkosta ja juhlia!

Enkun kuuntelusta tuli sitten se perus 81p. johon oon oikein tyytyväinen. Veikkaanpa kuitenkin, että avoimien kysymysten pisteet vielä laskee lautakunnassa, nyt ne oli 8/10.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
No eipä mennyt saksan ja ruotsin kuuntelut hyvin, vaikka sulavilta tuntuivatkin. Ruotsista pärähti 63p, mikä on melko lähellä normaalitasoani. Yli 70 pistettä en ole tainnut saada koskaan, tai ainakaan vähään aikaan. Monivalinnat menivät varsin mallikkaasti, mutta avojen 4/10 kusi homman hienosti. Saksasta pärähtikin sitten 53p. Rupesi hieman kyrpimään. Normihaarukka pyörii 50-70, usein 60 kieppeillä. Taas kävi toteen se, että kun saksan koe tuntuu sujuvan hyvin, menee se todellisuudessa vituiksi.

Tekstitaidon pisteitä odotellaan sydän kurkussa. Perjantaina pitäisi olla valmiina.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Nyt tuli tulokset, ja olen tyytyväinen!

Pitkästä ruotsista tuli aika perus, 77/90, oon tyytyväinen.
Lyhyestä saksasta myös peruspisteet, 74/90. Pari pistettä enemmän olis kyl saanu tulla, mutta olen tyytyväinen.
Enkkuun oon todella tyytyväinen, vaikea kuuntelu ja sain 75/90! Vitsit oli fiilis katossa sen jälkeen!

Äidinkielen tulokset tulevat tällä viikolla, niitä jännätessä.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Enkun kuuntelu on ollut ilmeisesti melko vaikea.
Itelläkin meni ihan vihkoon se, pisteet 71/90, kun normaalitaso (edellisvuosien kuuntelut, joita on harjoiteltu) on ollu aina vähintään se 80 p.

Lyhyt Saksa menikin sitten hienosti, 85/90. Täytyy olla tyytyväinen.

Ja äikän tekstitaidon kokeiden alustavia pisteitä ei tänään vielä koululla näkynyt.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eiköhän noista nyt tule sellaista 2-4 pistettä tehtävää kohti, toivottavasti tietysti tuolta asteikon yläpäästä.

Tuli tuossa käytyä katsomassa tekstitaidon kokeen tulokset ja tosiaankin tuon asteikon yläpäästä tulivat pisteet. Eli alustavien tuloksien mukaan 3 x 4 pistettä olisi tulossa ja tuo on kyllä meikäläiseltä ihan maksimisuoritus. Varsinkin kun ottaa huomioon, etten ole koskaan saannut 4 pistettä enempää tekstitaidon tehtävistä. Tästä on ihan mukava jatkaa essekoetta kohti.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Äikästä 10 pistettä. Ihan tyytyväinen kai tuohon pitää olla kun tavoite oli 10-12p. Ihan hyvin M:n tasossa mennään. Pitkän saksan kuuntelusta sitten 64 pistettä. Tuohonkin voi olla aika tyytyväinen kun tavoite oli 60-70p. Jos kirjallinen osuus menee hyvin niin M on kohtuullisen lähellä. No pääasia, että menee läpi kun on pakollisena.
 

Vaihtorotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
3,2,2. Ei hyvää päivää. Se siitä ee:stä. Ämmänkin eteen täytyy ponnistella. Naurettavaa että samanlaisella tekstillä annetaan kursseilla huomattavasti enemmän pisteitä kuin itse yo:ssa. Jos kirjoitan aineen OMALLA tasollani, saan M:n. Jos/kun pisteet laskee yhtä dramaattisesti myös aineessa, taistelen varmaan B:stä.
Tähän täysin sama. Samat pisteet täälläkin ja itseäkin vituttaa tuo kurssien ja kirjoitusten arvostelujen heitteleminen. Luulin kirjoittaneeni keskimäärin 3-4 pisteen arvoisia vastauksia, mutta ei! Aiheen ohi on ilmeisesti tullut vastattua, muuta en keksi. Noo, eiköhän sitä läpi mennä näilläkin, se kun tässä itselläni päätavoite on.
 

Favor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Edmonton Oilers.
Harmi, että osuu ylioppilaskirjoitukset tähän play-off sarjan keskelle. Noh, tämän kevään pleijarit pelataan vaan kerran, kun taas ylioppilaaksi voi yrittää kirjotella myöhemminkin.

Enkun kuuntelu meni ihan kohtalaisesti, tarkkaa pistemäärää en muista mutta se oli väliltä 75-79. Enkun osalta kuuntelut meni valtakunnallisestikin ilmeisesti aika huonosti. Äidinkielestä sain opettajalta vain varovaisen arvion, mutta kyllä se varmaan jää siihen 10(x3) pisteeseen tai rahtusen yli. Tekstitaito on tosin ollut muutenkin se heikompi osa-alue, esseestä olen saanut tasasesti sellasta 45-50 pistettä opettajan mukaan ylioppilasarvosteluin, mutta saa nyt nähdä mikä se todellinen taso on. M olisi joka tapauksessa tavoitteena.

Koko lukuloman olen pelkästään lukenut matematiikkaan (pitkä), suhteellisen rennolla tahdilla tosin. Siitä on E tavoitteena mutta ei se maailma kaadu jos M tulee. M on kyllä sitten ehdoton minimi. Matikkaan olen voinut keskittyä siksi, että kirjoitin syksyllä maantieteen ja nyt on enää jäljellä pakolliseksi merkitty fysiikka, jonka koe on muutenkin vasta 26. päivä. Kaduttaa vähän fysiikan kirjoitus kun en luultavasti tee sillä yhtään mitään. Etenkin kun maantieto meni aikalailla nappiin: sain tasan 27 pistettä, joka oli E:n raja.

Mitenkäs muut on valmistautunut matikan kirjoituksiin? Itse käytin muutaman päivän kertauskirjan läpilukaisuun ja loput ajasta olen tehnyt vanhoja yo-kokeita. Kurssikohtaisiin kirjoihin en ole juuri koskenutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Noniin. Äikän toinen osa takana. Jäi ihan hyvä maku. Jotenkin oli kuitenkin vaikea löytää aihetta. Lopulta päädyin 13. se oli se urheilujuttu. tästä pitäisi tulla 35-40 pistettä, että M olisi mahdollinen. Toivotaan parasta..

Ylihuomenna pitkä-matikka ja jännittää niin vitusti. Sieltäkin olisi M hakusessa, mutta rippuu tosi paljon minkälaisia tehtäviä tulee. Jotenkin kuitenkin sellainen olo ettei olisi valmistautunut kunnolla=/
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Oulun Kärpät
Äidinkieli takana ja tuosta esseekokeesta jäi yllättävän hyvä maku suuhun. Itse kirjailin aiheesta nuoruus. Saa nähdä mitä tulee.

No mutta se siitä, ajatukset ovat jo ensi keskiviikossa, joka muuten sattumoisin on tuomionpäivä, ainakin minulle. Nimittäin Ruotsin kirjotukset sillon. Voi perkeleen perkele, voi tulla melkoisen kylmää kyytiä. Tavoitteet korkealla ja sitä rataa: kunhan läpi pääsen niin avaan viinipullon.

Ja jos jää ruotsista kiinni ylioppilaslakki niin ammun itseäni vasempaan kivekseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös