Ylinopeussakotus

  • 197 537
  • 1 084

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Pientä pohdittavaa itse kullekin. Paljonko on kuvassa edessä näkyvän tieosuuden nopeusrajoitus ja paljonko pitäisi itse kunkin mielestä olla?
Tien leveydestä päätelleen maksimi on 80 km/h. Jos tuossa on lähellä paljon liittymiä tai joku muu erityinen syy, niin taajama-alueen ulkopuolella 60 km/h. Jos toi sattuis olemaan taajamassa (ei näytä siltä), niin vois olla jopa 50 km/h.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Pientä pohdittavaa itse kullekin. Paljonko on kuvassa edessä näkyvän tieosuuden nopeusrajoitus ja paljonko pitäisi itse kunkin mielestä olla?
Tuon risteyksen takia luulisin että on 60km/h. Ainakin kuvan perusteella risteyksestä sinne mäen laelle on vielä varsin lyhyt matka, joten mäen takaa tulevalle ei jää kauheasti aikaa reagoida kun risteyksestä joku kääntyy eteen. Saattaa itseasiassa siitä syystä olla jopa 50km/h mutta toisaalta kuva saattaa valehdella etäisyyksien suhteen.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei noita nopeusrajoituksia taajaman ulkopuolellakaan ihan vaan kiusan takia sinne lätkitä ja oman juttusikin mukaan siinä oli alennettu nopeusrajoitus juuri teollisuusalueen liittymän takia.

Ei tunnu menevän pointti jakeluun. Sun mielestä siis on ihan sama, ajaako tuon saman (meidän tapauksessamme) ylinopeuden kaupungissa tai maantiellä?

Valitettavasti kaupungissa tuntuu olevan sun lisäksi muitakin, jotka ajattelevat samoin.

Et ilmeisesti myöskään osaa lukea? Sunnuntaina-iltaisin ei teollisuusalueella liikennettä ole, joten tuosta liittymästä ei tule ketään. Alennettu rajoitus vain näiden tielle liittyjien vuoksi tuohon laitettuna. Aivan naurettavaa rinnastaa siihen ylinopeus kaupungissa, jossa liikenteen joukossa on paljon muutakin kuin sinä. Yksi puolituttukin innostui haukkumaan sakkojaan, kun oli ajanut 57 km/h 40 km/h alueella. Tuohan on prosentuaalisesti ihan eri luokkaa, ja pidän sitä jo liikenteen vaarantamisena. Ja siitä sai saman sakon, kuin mitä saa maantiellä tuosta 7 km/h ylityksestä?

Ei tämä rautalankaa vääntämällä parane, joten annetaan olla.

PS: olen kyllä tuonkin moneen kertaan sanonut, että taajamassa ylinopeussakon maksaisin mukisematta. Kertaakaan en kuitenkaan ole sakkoa siellä saanut. Maantiellä taas sakot tulleet selkeästä huolimattomuudesta, ja nuo olen maksanut ihan mukisematta. Tämä olikin ennen kuin tuo rangaistavuuden rajaa pudotettiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei lätkitä ei. Ei vaan tunnu sopivan eräiden ajatuskulttuuriin vaan asenteena on, että kiusaksi ja rahastukseksi ne rajoitukset laitetaan.

Pientä pohdittavaa itse kullekin. Paljonko on kuvassa edessä näkyvän tieosuuden nopeusrajoitus ja paljonko pitäisi itse kunkin mielestä olla?

Tämä on varmaan kompa. Tuossa on varmaan 100kmh rajoitus.
Suomi on juuri tässä asiassa vinoutunein maa mitä tiedän euroopassa, monilla hyvillä teillä missä näkyvyydet kohdillaan ja ei suoraan vastaantulevaa liikennettä kuten moottoritiet on noin 10-20kmh liian alhainen rajoitus ja sitten taas tuolla skutsissa maaseudulla ajetaan monet pätkät 100kmh rajoituksella kun on risteyksiä pysäkkejä heinähattuja traktoreineen ei katuvaloja vaikka pimeää suurin osa vuodesta puita vieressä missä hirvi odottaa parin metrin päässä sopivaa auton nokkaa jne.

_
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tunnu menevän pointti jakeluun.
Mikä niistä? Sinulla niin oli monta hienoa meripointtia, joilla kumoat tai lievennät ylinopeussakkosi perusteita.
- Olit jonon viimeinen ja sinulla oli hyvä turvaväli
- Hetken päästä olisi alkanut korkeampi nopeusrajoitus
- Rekat ja jakeluautot ajavat vain toimistoaikoina
- Hyväksyt itse oman ylinopeutesi taajaman ulkopuolella
- Taajaman ulkopuolella pitää saada ajaa huolimattomammin ja nopeusvalvonta siellä vaarantaa turvallisuutta

Nuo teesit kun lisäät sakonkiistämisesi saatteeksi, he eivät ainoastaan kumoa sakkoasi vaan lähettävät vielä nipun Finnkinon elokuvalippuja aiheuttamansa mielipahan korvaamiseksi.

Sun mielestä siis on ihan sama, ajaako tuon saman (meidän tapauksessamme) ylinopeuden kaupungissa tai maantiellä?
Ei se minun mielipide ole; se on tieliikennelaki.

Valitettavasti kaupungissa tuntuu olevan sun lisäksi muitakin, jotka ajattelevat samoin.
Ajattelen, että olen saanut elämässäni yhden ylinopeussakon, josta otin täyden vastuun itselleni ja myöntäen, että syy oli vain ja ainoastaan minussa. Ei yhteiskunnassa, olosuhteissa eikä kenessäkään muussa kuin minussa. Ajattelen myös, että ylinopeus on ylinopeutta niin taajamassa kuin taajaman ulkopuolellakin.

Jos se on valitettavaa ajattelua, täytyy sitten varmaan muuttaa sitä sinun malliisi, jossa syy ei ole koskaan itsessä ja taajaman ulkopuolella saa ajella vailla huolta huomisesta ja nopeusrajoitukset ovat vain suosituksia.

Ei tämä rautalankaa vääntämällä parane, joten annetaan olla.

PS: olen kyllä tuonkin moneen kertaan sanonut, että taajamassa ylinopeussakon maksaisin mukisematta. Kertaakaan en kuitenkaan ole sakkoa siellä saanut. Maantiellä taas sakot tulleet selkeästä huolimattomuudesta, ja nuo olen maksanut ihan mukisematta. Tämä olikin ennen kuin tuo rangaistavuuden rajaa pudotettiin.
Kannattaisikohan vastedes skarpata taajaman ulkopuolellakin. Ihan vaikka vain muiden tienkäyttäjien turvallisuuden takia.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun kaksi autoa ajaa rinnakkain vierekkäisillä kaistoilla ja kamera välähtää, niin mistä poliisi tietää kumpi niistä autoista on ajanut ylinopeutta? Tämä tapahtui ajaessani Kehä 1:stä Espoon Leppävaaran tunneliin idän suuntaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kun kaksi autoa ajaa rinnakkain vierekkäisillä kaistoilla ja kamera välähtää, niin mistä poliisi tietää kumpi niistä autoista on ajanut ylinopeutta? Tämä tapahtui ajaessani Kehä 1:stä Espoon Leppävaaran tunneliin idän suuntaan.

Olisiko se suunniteltu esimerkiksi niin, että ylinopeutta ajava auto näkyy kuvassa hieman erilailla, tai ei-ylinopeutta ajava ei näy kuvassa ollenkaan, vaan zuumaus suoraan ylinopeus-autoon. Muuten tulisi turhia sakkoja aikamoinen määrä vuodessa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko se suunniteltu esimerkiksi niin, että ylinopeutta ajava auto näkyy kuvassa hieman erilailla, tai ei-ylinopeutta ajava näy kuvassa ollenkaan, vaan zuumaus suoraan ylinopeutta ajavaan. Muuten tulisi turhia sakkoja aikamoinen määrä vuodessa.
Näin sen itsekin ajattelin, mutta ehtiikö se kamera tilanteessa zoomaamaan ja kameranhan täytyy kuvata kaikkia kolmea kaistaa. Itse olin keskikaistalla ja kamera välähti vasemmalla puolella missä se toinen auto oli, mutta sitä en huomannut onko siinä samassa kohdassa kamera oikeallakin puolella.
Aika sivusta se välähdys tuli, jonka perusteella voisi päätellä että se reagoi siihen toiseen autoon joka oli hieman mun takana.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@Metukka @douppi Se toimii niin, että kamera tunnistaa ja välittää tiedon siitä, millä kaistalla ylinopeus on tapahtunut. Eli jos joku meni viereistä kaistaa ohi kameroiden kohdalla, sakko menee automaattisesti oikeaan osoitteeseen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Viime sunnuntaina ajelin VT8:lla Turusta Raumalle päin, kun kamera otti kuva 80km/h:n alueella. Olin vähän yllättävää, että kuva otettiin kun nopeutta ei ollut mittarin mukaan kuin 84km/h. Mulla auton mittari näyttää vielä 2-3km/h liikaa, joten ajoin lähes sallittua nopeutta. Liekö sitten otettu kuva vaan turvavyön käytön valvomisen takia? Sitäkin kuulemma harrastetaan.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Metukka @douppi Se toimii niin, että kamera tunnistaa ja välittää tiedon siitä, millä kaistalla ylinopeus on tapahtunut. Eli jos joku meni viereistä kaistaa ohi kameroiden kohdalla, sakko menee automaattisesti oikeaan osoitteeseen.
Pystyykö yksi kamera seuraamaan kaikkia kolmea kaistaa? Eli jos pyydän nähdä kuvan ja siinä näkyisi molemmat autot, niin auttaako mitään sanoa että ylinopeutta ajoi se toinen auto?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Pystyykö yksi kamera seuraamaan kaikkia kolmea kaistaa?
Kyllä. Se kamera lähettää datan, jossa kerrotaan minkä kaistan sensorit ovat ylinopeustiedon lähettäneet.
 

Bay

Jäsen
Viime sunnuntaina ajelin VT8:lla Turusta Raumalle päin, kun kamera otti kuva 80km/h:n alueella. Olin vähän yllättävää, että kuva otettiin kun nopeutta ei ollut mittarin mukaan kuin 84km/h. Mulla auton mittari näyttää vielä 2-3km/h liikaa, joten ajoin lähes sallittua nopeutta. Liekö sitten otettu kuva vaan turvavyön käytön valvomisen takia? Sitäkin kuulemma harrastetaan.

Minulla räpsähti kesällä Rovaniemellä. Viiden auton letkassa olin kolmantena ja matkavauhti oli jo pitkään ollut vakkarissa ollut 89 km/h. Olin ainoa kenen kohdalla välähti vaikka vauhti oli muillakin suurin piirtein sama nopusrajoituksen ollessa 80 km/h. Koskaan ei kyllä mitään lappua, edes huomautusta, asiasta tullut. Vähän asiaa ihmettelinkin kun normaalisti ajelen vakionopeudensäätimessä 92 km/h eikä koskaan ennen ole välähtänyt missään.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä. Se kamera lähettää datan, jossa kerrotaan minkä kaistan sensorit ovat ylinopeustiedon lähettäneet.
Spekuloidaan vielä. Jos kumpikin auto ajaa ylinopeutta samanaikaisesti, niin lähettääkö kamera datan molemmista kaistoista vaiko vaan siitä toisesta jossa oli suurempi ylinopeus?
Oma vauhtini oli aivan siinä rajoilla huomautus vs. rikesakko.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Spekuloidaan vielä. Jos kumpikin auto ajaa ylinopeutta samanaikaisesti, niin lähettääkö kamera datan molemmista kaistoista vaiko vaan siitä toisesta jossa oli suurempi ylinopeus?
Molemmista. Tosin sitä en ihan suoraan osaa sanoa, ottaako se kaksi erillistä kuvaa vai mennäänkö samalla kuvalla. Mutta siis se tieto, joka sieltä kamerasta lähtee eteenpäin on suunnilleen, että tällä ja tällä kaistalla ajettiin näin ja näin kovaa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
@Metukka @douppi Se toimii niin, että kamera tunnistaa ja välittää tiedon siitä, millä kaistalla ylinopeus on tapahtunut. Eli jos joku meni viereistä kaistaa ohi kameroiden kohdalla, sakko menee automaattisesti oikeaan osoitteeseen.
Suurimmaksi osaksi nopeus mitataan tiehen upotettujen induktiosilmukoiden avulla ja tällöin pystyy erittelemään mitä nopeutta milläkin kaistalla on ajettu. Edellyttää tietenkin, että jokaisella kaistalla on omat silmukkansa. Osassa kiinteitä valvontapisteitä on tutkalla varusteltu kamera ja se ei osaa erotella jos kuvassa näkyy useampi ajoneuvo.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Molemmista. Tosin sitä en ihan suoraan osaa sanoa, ottaako se kaksi erillistä kuvaa vai mennäänkö samalla kuvalla. Mutta siis se tieto, joka sieltä kamerasta lähtee eteenpäin on suunnilleen, että tällä ja tällä kaistalla ajettiin näin ja näin kovaa.
Onko sillä tässä tapauksessa merkitystä ottaako erilliset kuvat vaiko vain yhden jossa näkyy molemmat autot, jos kyseenalaistan sakon perusteen? Poliisilla siis data molemmista kaistoista, mutta kuva jolla sakko pitäisi todentaa kahdesta eri autosta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Osassa kiinteitä valvontapisteitä on tutkalla varusteltu kamera ja se ei osaa erotella jos kuvassa näkyy useampi ajoneuvo.
Onko näitä enää missään? Siis Suomessa? Mä oon elänyt siinä käsityksessä että niitä ei enää olisi. Duunin puolesta selvittelin äsken että Uudellamaalla ei pitäisi enää olla sellaisia, mutta muusta maasta ei osattu sanoa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Onko sillä tässä tapauksessa merkitystä ottaako erilliset kuvat vaiko vain yhden jossa näkyy molemmat autot, jos kyseenalaistan sakon perusteen? Poliisilla siis data molemmista kaistoista, mutta kuva jolla sakko pitäisi todentaa kahdesta eri autosta.
Ei sillä pitäisi olla merkitystä mutta kannattaa varmistaa pollareilta. Kuvaahan käytetään (mm.) siihen että saadaan tarvittaessa tieto kuka autoa ajoi.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osassa kiinteitä valvontapisteitä on tutkalla varusteltu kamera ja se ei osaa erotella jos kuvassa näkyy useampi ajoneuvo.
Jos on tällainen tutkakamera, niin niissäkö pisteissä ei ole sitä tiehen upotettua induktiosilmukkaa?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Onko näitä enää missään? Siis Suomessa? Mä oon elänyt siinä käsityksessä että niitä ei enää olisi. Duunin puolesta selvittelin äsken että Uudellamaalla ei pitäisi enää olla sellaisia, mutta muusta maasta ei osattu sanoa.
En lähde sanomaan tämän päivän tilanteesta mitään varmaa. Ei niitä ole ollutkaan kuin muutamia. Ylivoimaisesti suurin osa noita silmukoilla nopeutta mittaavia.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jos on tällainen tutkakamera, niin niissäkö pisteissä ei ole sitä tiehen upotettua induktiosilmukkaa?
Minun käsittääkseni ei ole. Ei ole ainakaan alunperin ollut.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mulla on jatkokysymys yllä olevaan @V-G- . Onko tietämystä kamera-autoista vastaavassa tilanteessa kun yllä jutusteltu?
Ahdistaa kun joutuu ihan syyttä kamera-auton sokaisemaksi. Ajoin Hakamäentietä itään ja näin jo kaukaa sen punaisen pakun joka kyttää usein keskustan ja länsi-hki:n alueella. Nopeus oli aika tasan 60kmh ja laskin varmuudeksi hyvissä ajoin alle. Tietysti tästä johtuen takana tuleva virolaismulkku ajaa liki puskuriin kiinni ja just tutkan kohdalla kiihdyttää vasemmalta ohi. Paku on siis bussipysäkillä oikealla ja olen aika varma että blokkasin kiihdyttelijän ja kuvassa minä keskellä, prkl.

Veikkaan että vastaavia tilanteita on varmasti useita, olisi hyvä kuulla kokemuksia? Onko joku saanut näistä syyttä lappua?
Jos järjellä ajattelisi niin olettaisi että tutkan sijoittelijatkin tämän tiedostaa että tuossa kohdassa yleensä ylinopeudet uloimmalla kaistalla ja mahdollisesti autoja välissä.

_
 

Undrafted

Jäsen
Kehä kolmosella kerran kamera-auto väläytti kohdallani kun vasenta kaistaa tullut auto meni ohi. En muista miten autot olivat tarkalleen sijoittuneet, että blokkasinko miten hyvin vieruskaveria. Ikinä ei mitään lappua minulle aiheesta tullut. Toisaalta en saanut myöskään kameratolpan viime kesänä välähdettyä minulle yksinäänkin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulle kävi ekaa kertaa tuossa runsas kuukausi sitten niin, että ajoin ylinopeutta ja kamera välähti, mutta mitään jatkoseuraamuksia ei ole tullut. Kopkop. Toki ylinopeus oli aika pieni, sanoisinko 87km/h 80-alueella. Huomautuksia noista on (siis sakkojen lisäksi) joskus tullut, en sitten tiedä että miksei nyt, kun ihan selkeä tilanne ja omalla autolla olin liikkeellä.
Muuten sakkokertymä on nyt tyhjä, eli olen vähitellen oppinut ajamaan. Kopkop.

Luulisin että @Jupe on selvillä vesillä, onhan niissä kameroissa joku kohdistus oltava, eli kuvaan tultava joku merkki siitä, minkä kohteen nopeus sen kuvanoton aiheuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös