Ylinopeussakotus

  • 197 508
  • 1 084

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei tuo silti sitä tosia asiaa poista että blokkasin auton ja varmasti moni muukin kun pakusta katsottuna uloimmalla kaistalla ne useimmat ylinopeudet. Eli moni jää sakottamattakin.

_

Jep ja varmasti esim kuorma-autot tms blokkaa usein kuvattavan kohteen. Tolppakuva sitten täysperävaunun kyljestä kun vaikka kehällä painelet rekan ohi juuri kameran kohdalla.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Varokaa poliisiratsiaa Helsingissä hakamäentiellä Ilmalan aseman ylittävällä sillalla! Siellä on aivan tuhoton määrä kakkalakkeja sakkolaput tanassa.
 

Undrafted

Jäsen
Tuli tänään oltua seminaarissa, missä tulevaisuuden visiot oli vahvasti sillä. Puhe oli itsestäänohjautuvissa autoissa ja hauska sivujuonne, että niiden myötä ylinopeussakkojen tuomat rahavirrat loppuisi.
 

BaronFIN

Jäsen
Itselle napsahti tasan vuosi sitten sellainen tilanne Messukeskukselta Lahden väylälle ajaessani, että Amerin vanhalta pääkonttorilta alkava 50km/h alue oli kaikessa hiljaisuudessaan muutettu 40 km/h alueeksi ja kun ajaa kerran vuodessa siitä ohi, niin en ollut tiennyt vielä moisesta. Pakettiauto sakotukseen paikka on suorastaan nerokas. Liikennevalojen jälkeen pieni mäen nyppylä estämässä näkyvyyttä ajoradalle, jonka takana onkin sopivasti pysäköintikielto 30m matkalta. Siihen saa pakun hyvin jemmaan.

Lähdimme valoista liikkeelle ja olin oikealla kaistalla jonossa muutaman auton ja ruosteisen Viron kilville olevan Transitin perässä ja jono lähti vihreiltä liikkeelle hyvin, kunnes risteyksen jälkeen jonon ensimmäiset alkoivat luonnollisesti tutkan nähdessään hiljentää vaihtiaan saaden aikaa jonossa haitariliikettä. Itse jouduin pakun perässä painamaan jarrulle ja kun en tiennyt 40 km/h muutoksesta (Transitin ladonovet ja ”semituttu” paikka,jep) saatika syytä jonon hidastumiseen (tutka), niin fiksuna poikana ennakoin tulevaa ryhmittymistä Lahden väylälle ja jarrun sijasta vaihdoin vetävämmälle kaistalle ja annoin mittarin nousta 55 km/h nousten pakun rinnalle ja *räps*.

Eihän sitä ensin ymmärtänyt kunnes seuraavassa risteyksessä oli merkki 40 km/h alueen päättymisestä. Nauratti kuinka lande-apinaa koijattiin stadissa. Paikka on nerokas, pakko myöntää.

Viikkoa myöhemmin tuli rikesakkoa 47 km/h nopeudesta 40 km/h alueella ja jargoniat kilometrin vähennyksestä=10% vähemmän kuolemia liikenteessä, jepjep... Päätin vastustaa, koska pakun kanssa meillä oli nokat rinnakkain räpsähtäessä ja halusin nähdä miten minut osoitetaan syylliseksi. Itse pidin rikkomusta kaikkea muuna kuin 180€ arvoisena virheenä koska kilometri vähemmän ja huomautuksella olisi menty. Mutta johonkin se raja pitää vetää, se myönnettäköön.

Joka tapauksessa kokeilin systeemin rajoja, vastustin ja jätin sakon maksamatta. Vuosi mennyt eikä mitään ole kuulunut. Ei puoltoa eikä tuomiota? Tuleeko näistä päätös? Vai raukeasti ne itsestään? Kait tässäkin joku takaraja on?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tuli tänään oltua seminaarissa, missä tulevaisuuden visiot oli vahvasti sillä. Puhe oli itsestäänohjautuvissa autoissa ja hauska sivujuonne, että niiden myötä ylinopeussakkojen tuomat rahavirrat loppuisi.
Toisaalta tällöin myös ylinopeuksista ja muista inhimillisistä syistä johtuvat onnettomuudet poistuisivat. Tämän seurauksena onnettomuuksista seuraavat terveydenhuollon, työkyvyttömyyskorvaukset ym. jäisivät säästöön. Plussan puolella oltaisiin aika selkeästi.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
En tiedä pitäiskö laittaa tästä joku äänestys mut ylinopeussakotukseen liittyen itse ihmettelen että Suomessa pointti ei ole niinkään rikkeet ja niistä rankaisu vaan rahan kerääminen? Eikö nimenomaan sakoissa pointti pitäisi olla rikkeistä rankaisu?

Rahankeruu kun on tavoitteena niin se tietysti ohjaa poliiseja laittamaan sakkorysät ja tutkat sellaisiin paikkoihin mistä saadaan eniten rahaa eikä sellaisiin joilla olisi muuten liikenteen järkeistämisen kanssa tekemistä.
 

BaronFIN

Jäsen
Toisaalta tällöin myös ylinopeuksista ja muista inhimillisistä syistä johtuvat onnettomuudet poistuisivat. Tämän seurauksena onnettomuuksista seuraavat terveydenhuollon, työkyvyttömyyskorvaukset ym. jäisivät säästöön. Plussan puolella oltaisiin aika selkeästi.
Ja onko joku niin yksinkertainen, että luulee poliisin sakkojen häviävän sillä, että yhteiskunnan menot kääntyisivät laskuun. Buahahaha.

Minun veikkaukseni on, että kävisi kuten Japanissa: keksittäisiin muita vahdittavia kohteita. Jalankulkijoiden kameravalvonta liikennevaloissa hiljaisen liikenteen alueella olisi yksi hyvä mistä aloittaa. Roskaamiseen olisi hyvä puuttua Singaporen malliin. Kyllä sakotus on aina paikallaan. Dronet ovat hieno keksintö: ne voidaan hyödyntää muuten jos automaattiliikenne poistaa liikennerikkomukset.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja onko joku niin yksinkertainen, että luulee poliisin sakkojen häviävän sillä, että yhteiskunnan menot kääntyisivät laskuun. Buahahaha.

Minun veikkaukseni on, että kävisi kuten Japanissa: keksittäisiin muita vahdittavia kohteita. Jalankulkijoiden kameravalvonta liikennevaloissa hiljaisen liikenteen alueella olisi yksi hyvä mistä aloittaa. Roskaamiseen olisi hyvä puuttua Singaporen malliin. Kyllä sakotus on aina paikallaan. Dronet ovat hieno keksintö: ne voidaan hyödyntää muuten jos automaattiliikenne poistaa liikennerikkomukset.

Noinhan se menee. Nytkin on luonnos uudeksi tieliikennelaiksi ja sakkorajojen pienennys, sakosta hallinnollinen maksu, rikosuhrimaksu jne osoittaa vaan sen, että kassavirta on pidettävä yllä keinolla millä tahansa. Autoilija on Suomessa perinteisesti se, jonka kukkarolle on lupa mennä. Ja kun laki ei sitä sellaisenaan mahdollista, niin tehdään uusi laki. Liikenneturvallisuus ja muu on vain käsikassara mediassa. Olisi kiva nähdä tilanne jossa ei annettaisi yhtään ylinopeussakkoa (kukaan ei aja ylinopeutta), silti olisi liikennekuolemia ja jollain verukkeella perusteltaisiin sakotuksen tiukentamista ja uusia sakkoja.

Onhan tuolla tulevaisuuteenkin nojaavia uudistuksia mm. sulkuviivojen värin muutos keltaisesta valkoiseksi itseohjautuvien autojen standardien ennakoimiseksi, toisaalta keltainen näkyy paremmin lumisella tiellä, valkoinen ei niinkään. Kuitenkin tästäkin laista tuntuu huokuvan, se että valtiolla on kiire päästä kehittyvän teknologian ja maailman mukaan, jottei jää verot keräämättä nykyisillä laeilla (esim. co2-verotus). Samalla laki on helposti juosten kustu ja etujärjestöt sekä lobbaajat pääsee helposti vaikuttamaan ja samalla lakisääntöisille osingoille kun pitää äkkiä kyhätä setti valmiiksi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse pidin rikkomusta kaikkea muuna kuin 180€ arvoisena virheenä koska kilometri vähemmän ja huomautuksella olisi menty. Mutta johonkin se raja pitää vetää, se myönnettäköön.

Joko se rikesakko on tosissaan 180 euroa? Vähän on oma lehmä ojassa, kun sunnuntaina välähti Tampereelta ajaessani. Paikka oli jossian siinä Kangasalan ja Vehoniemen välissä. Luulin että rajoitus on 80, mutta kai siinä kohdassa sitten oli risteyksen takia 60, koska yli kahdeksaakymppiä en mielestäni ajanut.

Nimimerkillä "postia odotellessa"
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joko se rikesakko on tosissaan 180 euroa? Vähän on oma lehmä ojassa, kun sunnuntaina välähti Tampereelta ajaessani. Paikka oli jossian siinä Kangasalan ja Vehoniemen välissä. Luulin että rajoitus on 80, mutta kai siinä kohdassa sitten oli risteyksen takia 60, koska yli kahdeksaakymppiä en mielestäni ajanut.

Nimimerkillä "postia odotellessa"

Jos se oli se kiinteä tolppa siinä välissä, niin rajoitus on 80 km/h. Jos et ajanut selkeästi ylinopeutta niin postia saat luultavasti odotella kauan. Olen väläytellyt tuota tolppaa jo parikin kertaa eikä kummallakaan kertaa ole tullut edes huomautusta postissa. Nämä tolpat väläyttelevät nykyään ilmeisesti säikyttelyvälkytyksiä pientä ylinopeutta ajaville.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Joka tapauksessa kokeilin systeemin rajoja, vastustin ja jätin sakon maksamatta. Vuosi mennyt eikä mitään ole kuulunut. Ei puoltoa eikä tuomiota? Tuleeko näistä päätös? Vai raukeasti ne itsestään? Kait tässäkin joku takaraja on?

Liikennerikkomus eli rikesakkoasia vanhenee vuodessa. Toisaalta vastustaessasi rikesakkoa olisi asiassa pitänyt suorittaa esitutkinta ja kutsua sinut kuultavaksi poliisilaitokselle. No tuskinpa sinun kannattaa vuoden kuluttua asialla itseäsi vaivata.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Joka tapauksessa kokeilin systeemin rajoja, vastustin ja jätin sakon maksamatta. Vuosi mennyt eikä mitään ole kuulunut. Ei puoltoa eikä tuomiota? Tuleeko näistä päätös? Vai raukeasti ne itsestään? Kait tässäkin joku takaraja on?
Itse vastustin vajaa 10 vuotta sitten yhtä ylinopeussakkoa ja meni varmaan vuosi kun poliisista soitettiin että olenko varma asiasta koska seurauksena tästä on oikeudenkäynti ja häviäjä luonnollisesti maksaa kaikki kulut. Vai olenko kenties tarkoittanut kohtuullistamista olosuhteet huomioonottaen? Vastasin että joo tuota kohtuullistamista tarkoitin. Asia oli sillä selvä ja jokunen kuukausi myöhemmin tuli jonkin verran pienempi sakko.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tänään välähti 70 kmh rajoituksella kamera Utissa. Nopeus oli varmaan vähän yli sen 70 kmh. Satasen laskuun pitää siis varautua. Ihan omaa huolimattomuuttahan tuo oli, mutta silti Sipilän oikeistopoliisinatsihallitukselle sellaisia terveisiä, että imekää munaa, maksan sakon 20 sentin kolikoilla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kävin viime lauantaina pääkaupunkiseudulla, ja Kehä III:lla välähti kolme kertaa kamera. Torstaina tuli poliisilta kirjeitä kotiin. 80km/h aluetta kaikissa kohdin ja lukemat paperissa 83, 84 ja 85km/h. Lievää ylinopeutta toki, mutta ennen en ole saanut lappua, jossa lukee että 83km/h olisi mitattu nopeus. Ilmeisesti korkealla tasolla on tehty päätös, että huomautellaan aika pienistäkin ylityksistä.

Toki onhan se niinkin, että kun lapussa lukee 83km/h niin todellinen nopeutesi on ollut 86km/h, joka on jo melkein 10%:n ylinopeus. Toistaiseksi etu on meillä autoilijoilla, kun laki määrää vähentämään 3km/h mittalaitteen mittaepävarmuudesta johtuen. Uskoisin kuitenkin, että ei niissä noin isoa heittoa ole. 1km/h antaminen anteeksi riittäisi poistamaan mittavirheet.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse vastustin vajaa 10 vuotta sitten yhtä ylinopeussakkoa ja meni varmaan vuosi kun poliisista soitettiin että olenko varma asiasta koska seurauksena tästä on oikeudenkäynti ja häviäjä luonnollisesti maksaa kaikki kulut. Vai olenko kenties tarkoittanut kohtuullistamista olosuhteet huomioonottaen? Vastasin että joo tuota kohtuullistamista tarkoitin. Asia oli sillä selvä ja jokunen kuukausi myöhemmin tuli jonkin verran pienempi sakko.

Menit vanhaan halpaan. Tuota samaa toistetaan käräjäoikeuden info-tiskillä mikäli vastustaa rangaistusvaatimusta eli sakkoa. Kun kysyin paljonko nuo kulut sitten ovat, niin henkilö ei osannut vastata. Kun kysyin, että miksi hän sitten huomauttaa moisesta asiasta, kun ei edes tiedä mitä kulut ovat, niin esimies oli kuulemma antanut ohjeet.

Onhan se inhottavaa oikeasti alkaa suorittamaan esitutkintaa pikkujutun takia. Aikaa palaa ja kustannuksia syntyy. Tämän lisäksi sitten vielä oikeuskäsittelykin ja syyttäjän hommat ja kaikki. Suomi onkin oikeusvaltio...öh.

No voin kertoa, että kulut olivat todistajanpalkkiona poliisimiehen puolipäiväraha eli aikoinaan 18 euroa, jotka määrättiin maksettavaksi. Niitäkään tuskin kukaan olisi perimään lähtenyt.
 
Viimeksi muokattu:

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Menit vanhaan halpaan. Tuota samaa toistetaan käräjäoikeuden info-tiskillä mikäli vastustaa rangaistusvaatimusta eli sakkoa. Kun kysyin paljonko nuo kulut sitten ovat, niin henkilö ei osannut vastata. Kun kysyin, että miksi hän sitten huomauttaa moisesta asiasta, kun ei edes tiedä mitä kulut ovat, niin esimies oli kuulemma antanut ohjeet.

Onhan se inhottavaa oikeasti alkaa suorittamaan esitutkintaa pikkujutun takia. Aikaa palaa ja kustannuksia syntyy. Tämän lisäksi sitten vielä oikeuskäsittelykin ja syyttäjän hommat ja kaikki. Suomi onkin oikeusvaltio...öh.

No voin kertoa, että kulut olivat todistajanpalkkiona poliisimiehen puolipäiväraha eli aikoinaan 18 euroa, jotka määrättiin maksettavaksi. Niitäkään tuskin kukaan olisi perimään lähtenyt.
Mitenkahan kavisi jos ihmiset alkaisivat viemaan saamiaan sakkoja oikeuden kasiteltaviksi? Poliisit eivat kerkiaisi mitaan muuta tekemaan kuin olemaan oikeudessa todistamassa? Syntyisiko lakimiesten ammattikunta (Ameriikan malliin), joka ottaisi sakot kasiteltavaksi, malliin, sakko on 200 euroa, maksa asianajajalle 100 euroa, paaset eroon siita eika jaa mitaan rekisteriin?

JOL
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Mitenkahan kavisi jos ihmiset alkaisivat viemaan saamiaan sakkoja oikeuden kasiteltaviksi? Poliisit eivat kerkiaisi mitaan muuta tekemaan kuin olemaan oikeudessa todistamassa? Syntyisiko lakimiesten ammattikunta (Ameriikan malliin), joka ottaisi sakot kasiteltavaksi, malliin, sakko on 200 euroa, maksa asianajajalle 100 euroa, paaset eroon siita eika jaa mitaan rekisteriin?

JOL

Kävisi niin, että suurin osa sakoista muutettaisiin liikennevirhemaksuiksi ja samalla heikennettäisiin kansalaisen oikeusturvaa. Kenenkään ei tarvitsisi näyttää toteen, että "rikos" on edes tapahtunut, eikä asiaa edes käsiteltäisi tuomioistuimessa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kävin viime lauantaina pääkaupunkiseudulla, ja Kehä III:lla välähti kolme kertaa kamera. Torstaina tuli poliisilta kirjeitä kotiin. 80km/h aluetta kaikissa kohdin ja lukemat paperissa 83, 84 ja 85km/h. Lievää ylinopeutta toki, mutta ennen en ole saanut lappua, jossa lukee että 83km/h olisi mitattu nopeus. Ilmeisesti korkealla tasolla on tehty päätös, että huomautellaan aika pienistäkin ylityksistä.

Toki onhan se niinkin, että kun lapussa lukee 83km/h niin todellinen nopeutesi on ollut 86km/h, joka on jo melkein 10%:n ylinopeus. Toistaiseksi etu on meillä autoilijoilla, kun laki määrää vähentämään 3km/h mittalaitteen mittaepävarmuudesta johtuen. Uskoisin kuitenkin, että ei niissä noin isoa heittoa ole. 1km/h antaminen anteeksi riittäisi poistamaan mittavirheet.

Kyllä noita huomautuksia on pääkaupunkiseudulla jaeltu jo vuosia. Mullakin taitaa olla tallessa yksi 33km/h nopeus 36km/h -alueella eli Stockan tunnelissa.

Mulla on edelleen "auki" viime vuoden heinäkuussa Tampereen eteläpuolella ajettu välähdys. Oon aika satavarma, että kameran kohdalle nopeus putosi 100km/h -> 80km/h ja mulla nopeus varmaan 103 eli menisi päiväsakoille. Eipä ole kuulunut mitään kuitenkaan, ja varmasti en ala kyselemään. Kuinka pitkä käsittely- tai vanhenemisaika noissa päiväsakkokeisseissä voi olla?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo

Siltikin samat urpot taas äänestävät vaaleissa samoja urpoja, jotka tekevät urpoja päätöksiä.

Toisaalta äänestämällä ei voi enää vaikuttaa Suomessa mihinkään, sillä samat virkamiehet näitä asioita ajaa oli hallituksen kokoonpano mikä hyvänsä.

Siksi äänestämisen sijaan pitää tehdä yksilötasolla valintoja minimoidakseen haittoja.

Jos ei halua kipata rahaa Kreikan konkurssipesään tai rahoittaa pöhöttynyttä julkista sektoria pitää järjestää niin, ettei tienaa ansiotuloja yli 15k/vuodessa. Tämä sama pätee myös esim. huonoon johtamiseen Länsimetron budjetin ylityksissä, sillä senkin maksavat loppupelissä veronmaksajat.

Jos ei halua stressata liikenteessä ja kytätä kameroita sekä mittaria samaan aikaan voi käyttää moottoripyörää tai siirtää kirjat ulkomaille ja ajella ulkomaille rekisteröidyllä autolla. Toinen vaihtoehto on siirtää auto alaikäisen pojan nimiin ja pistää mummi haltijaksi. Mummilla on kortti, mutta ei ole ajanut autoa kolmeenkymmeneen vuoteen. Aika helppoa olisi todistaa, ettei ajanut nyttenkään. Tai sitten vaan suoraan mummin nimiin ja google maps historiointi päälle kännykästä, joka todistaa että mummi oli taas kotona, kun kamera välähti jossain. Itse veikkaan, että auton omistaja ja haltija tulee olemaan tulevaisuudessa ajoneuvorekisterissä joku muu kuin oikeasti on ja hallinto-oikeudet täyttyvät näistä 1-5km keisseistä. Ne eivät vaan mahdu kansalaisen oikeustajuun.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Toisaalta äänestämällä ei voi enää vaikuttaa Suomessa mihinkään, sillä samat virkamiehet näitä asioita ajaa oli hallituksen kokoonpano mikä hyvänsä.
Tämä ei itse asiassa pidä lainkaan paikkaansa. "Virkamiehillä" ei ole mahdollisuuksia saada millekään poliittista hyväksyntää vaativalle hankkeelle rahoitusta, jos se ei sovi hallituksen (tms.) ohjelmaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eikö helpointa kuitenkin olisi ajaa sellaista nopeutta, että maksuja ei sen nopeuden takia tulisi? Vai onko se oikeus ajaa yli suurimman sallitun enimmäisnopeuden sellainen yksilöoikeus, että se pitää voida tehdä keinolla millä hyvänsä?
 
Eikö helpointa kuitenkin olisi ajaa sellaista nopeutta, että maksuja ei sen nopeuden takia tulisi? Vai onko se oikeus ajaa yli suurimman sallitun enimmäisnopeuden sellainen yksilöoikeus, että se pitää voida tehdä keinolla millä hyvänsä?
Monissa vanhemmissa autoissa ei ole digitaalimittaria. Siinä saa aika tarkkaan tuijotella mittaria, ettei mene 1km/h yli vahingossa, kun mittari ei ole mikään tarkka. Paras varmaan ajaa 10km/h ali eli sitten onkin jo oikeasti 15km/h alle rajan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös