Yliarvostetuin ammattikunta?

  • 32 045
  • 230

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kapiaiset ovat yliarvostettuja.

Luodaan arvokas, kaikkitietävä ja nokkela kuva itsestään tehden mahtipontinen vaikutelma koko alasta, joka todellisuudessa on varusmiehille vittuilua jossain sulkeisissa ja pätemistä jonkun vasemman jalan tahdin kanssa. Esikunta käyttää suomalaisten kahvin kulutuksesta 95% siivun ja 50-vuotiaana karataan eläkkeelle muistelemaan ”kovia päätöksiä”.
Niin, en tiedä... Faija oli 48 vuotta, kun se pääsi ylivääpelinä eläkkeelle. Noin muuten en kyllä tunnista hänessä ainakaan noita piirteitä, vaikka onhan ammattikuntaan liitettävissä kaikenlaista koppavuutta ja sitä mahtavuutta varsinkin upseerikunnassa.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko idealistista ajatella, että mikä tahansa ammatti ja sen harjoittaminen ei voi olla yliarvostettua?
Varmaan tässä ketjussa on jo kysytty mitä "yliarvostaminen" tarkoittaa - onhan?

Mielestäni mikään ammattikunta kokonaisuutena (yleistäen) ei ole yliarvostettu. Jokaisessa ammattikunnassa todennäköisesti on henkilöitä, jotka ammattikunnan keskuudessa ovat yliarvostettuja, mutta se on kokonaan toinen juttu.

Jokaisen työ on arvostettavaa.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Olen yhdeltä ammatiltani hoitaja ja koen sen olevan erittäin yliarvostettu ammatti. Joka tuutissa on tässä koronan aikanakin paukutettu kuinka me venytään kuolemanvaarassa päivästä toiseen ja populistit vaativat meille suu vaahdossa lisää palkkaa. Mutta todellisuudessa me mennään töihin siinä missä kuka muukin ja lähdetään kotiin kun päivä päättyy.
Aika kova yleistys. En ole sentään koskaan ollut kuolemanvaarassa, mutta tartuntavaarassa monta kertaa testatessani covid-19 -testillä korona-positiivisia henkilöitä. Välillä sitä ajattelee, entä jos tartutan esimerkiksi oman perheenjäseneni vahingossa tai jonkin iäkkään sukulaiseni. En pidä siitä, että ketään nostetaan jalustalle. Olen ollut mukana pelastamassa ihmishenkiä, mutta se vaan kuuluu ammattiin. Jos siitä saa kiitosta, vaikka täytekakun tai pullaa kahvihuoneeseen, niin olen otettu. En sitä kuitenkaan koskaan odota. Paras palkinto on aina se, kun näkee ihmisen kävelevän omilla jaloilla elämänilo silmissä sairaalan ovista ulos tai vaikka kaupungilla vastaan, kun on nähnyt hänet sydän pysähtyneenä käyvän kuoleman portilla.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aika kova yleistys. En ole sentään koskaan ollut kuolemanvaarassa, mutta tartuntavaarassa monta kertaa testatessani covid-19 -testillä korona-positiivisia henkilöitä. Välillä sitä ajattelee, entä jos tartutan esimerkiksi oman perheenjäseneni vahingossa tai jonkin iäkkään sukulaiseni. En pidä siitä, että ketään nostetaan jalustalle. Olen ollut mukana pelastamassa ihmishenkiä, mutta se vaan kuuluu ammattiin. Jos siitä saa kiitosta, vaikka täytekakun tai pullaa kahvihuoneeseen, niin olen otettu. En sitä kuitenkaan koskaan odota. Paras palkinto on aina se, kun näkee ihmisen kävelevän omilla jaloilla elämänilo silmissä sairaalan ovista ulos tai vaikka kaupungilla vastaan, kun on nähnyt hänet sydän pysähtyneenä käyvän kuoleman portilla.

En nyt ihan tavoita mitä tällä vastauksella haet. Olen ihan samaa mieltä, että tuon kaltaiset asiat ovat parasta palkintoa sosiaalialan töissä ja totta kai sitä on mahdollisuus saada korona. Mutta tässä ketjussa oli kai kyse yliarvostetuista ammateista ja tuossa omassa viestissäni kirjoittelin miten populistisesti hoitajan ammatista usein puhutaan/kirjoitetaan, vaikka työ se on muiden joukossa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko lentoemännät jo mainittu? Aikaisemmin ainakin kovin arvostettu ja suosittu ammatti, vaikka oikeasti kaatavat kahvia huonolla palkalla paskoissa työoloissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös