Yleisurheiluvuosi 2016

  • 107 420
  • 502

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Minusta vaikutti, että Juusela alkoi seurata yleisurheilua vasta silloin, kun alkoi selostaa lajia Ylellä. Oppi toki vuosien mittaan tunnistamaan nykytähtien naamat, muttei kyennyt tuomaan historiallista kontekstia mihinkään.

Viimeisimmät Yleltä lopettaneet yu-selostajat, joiden saappaita on lajituntemuksen puolesta vaikea täyttää, ovat Bubi ja Mauri Myllymäki.

Milloinkas Juusela alkoi selostamaan yleisurheilua tv:ssä? Mulla on vain hämärä muistikuva joka kertoo sen että Daegun MM-kisoissa 2011 Juusela ei ollut vielä selostamossa vaan oli siellä kenttätasolla - lähinnä kai haastattelemassa - mutta Mertarannan siirtyessä sivuun Juusela oli jo selostajana Lontoon olympialaisissa 2012. Mulla ei myöskään ole mielikuvaa siitä että Juusela olisi selostusaikanaan sen kummemmin "kehittynyt lajituntijana" mutta tämä on vain mielikuva. Toisinaan tuntui siltä että Juusela ei "tuntenut" joitakin urheilijoita vaikka oli selostanut itse joitakin kilpailuita joissa kyseinen urheilija oli ollut osallistujana. Tästä nyt ei tietenkään voi sanoa mitään varmaa koska eihän selostaja kerro kaikkea mitä kustakin urheilijasta tietää taikka muistaa.

Oma muistikuvani Myllymäkeen ja Bubiin on jo jonkinverran kadonnut vuosien saatossa ja siksi en Juuselaa heihin verrannutkaan vaan selostajiin jotka ovat olleet mukana 2010-luvulla siis Juuselan aikana. Käsitykseni Kimmo Porttilasta ei ole erityisen hyvä. Minusta tyypillistä Porttilaa on joku 400 metrin juoksu: ennen starttia urheilijat esitellään katsojille yksi toisensa perään, ratajärjestys on siis jo käyty, mutta kun startti tapahtuu, Porttila alkaa vielä kerran luettelemaan ratajärjestystä jota mies sitten käykin läpi alkupuolen kisasta. Tämän syy on kai lähinnä se että Porttila ei osaa antaa kisalle mitään lisää selostuksellaan - tokihan juoksun etenemisen katsoja näkee myös tv-kuvasta - osin käytäntö on siksi että Porttila peittää tuolla tavalla lajituntemustaan. Ja vähän samaan kategoriaan lasken myös Tapio Suomisen, tokihan Juusela selostajana pystyy antamaan katsojalle enemmän kuin kumpikaan mainitsemistani verrokeista.

Lajituntemus ei myöskään ole seikka joka auttaa tai pelastaa yksin vaan sen lisäksi kisaan on valmistauduttava kerraten osallistuvien kilpailijoiden taustoja, sitä kontekstia jossa kilpaillaan jne, jos kyseessä on vaikkapa heittolajin karsinta, oleellista tietoa voisi olla vaikka se, millaisilla tuloksilla on aiemmin päästy jatkoon. Näissä asioissa Mika Lehtimäki on ollut todella hyvä mutta senkään syy ei voi olla siinä että Lehtimäki tietäisi ja muistaisi asiat vaan selkeästi mies aina valmistautui kuhunkin kilpailuun hyvin ja varmasti piti mukanaan muistiinpanoja. Lajituntemuksen huippua nähdään jossakin Suomen Cupin hiihtokisoissa joissa paikallepyydetyt asiantuntijat pystyvätkin kertomaan tarvittaessa melkeinpä kenestä tahansa kilpailuun osallistuvasta urheilijasta taustoja minkälaisesta ihmisestä ja urheilijasta on kyse. Kansainvälisen tason yleisurheilua selostettaessa vastaavaan ei kukaan pysty, ei edes Lehtimäki vaan monien urheilijoiden osalta kuvaus onkin vain tilastotulosten kertomista.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Milloinkas Juusela alkoi selostamaan yleisurheilua tv:ssä?
2012 yleisurheilun EM-kisat olivat ensimmäiset isot kisat Juuselalle yu-puolella. Siitä lähtien hän olikin Ylen hoviselostaja, jonka harteille kasattiin Ylen urheilun kruununjalokivet hiihtolajeja lukuun ottamatta.

Saas nähdä, kenellä Yle Juuselan korvaa. Jotenkin sellainen kutina on, että Suominen tekee paluun. En kiljuisi siinä tapauksessa riemusta, koska hän ei enää ole se sama Nahkakuula kuin oli ennen henkistä murentumistaan.
 

Kaivanto

Jäsen
Mulla ei myöskään ole mielikuvaa siitä että Juusela olisi selostusaikanaan sen kummemmin "kehittynyt lajituntijana" mutta tämä on vain mielikuva.

Mun mielikuvani mukaan Juusela oli aluksi suunnilleen yhtä ummikko kuin Porttila, josta olen samaa mieltä kanssasi. Porttila joutui kai joutui nopealla aikataululla hyllytetyn Jussi Eskolan varamieheksi väärään lajiin.

Terveeseen Tapio Suomiseen verrattuna Juusela on ihan märkäkorva. Harmi vain, ettei Tapsa, kuten Barnes toteaa, ole enää sama mies kuin kymmenen vuotta sitten.

90-luvulla kopissa ei istunut asiantuntijakommentaattoria, mikä taas nykyään on normi. Lehtimäki tosiaan täydentää siitä, mihin selostajan kyvyt loppuvat, ja on tuonut lähetyksiin paljon. Siinä on isot saappaat täytettävänä. Ei vain asian puolesta – miehellä on hyvä mikkikarisma myös.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös