Lapsiperheitähän on toki monenlaisia, mutta on pakkko myöntää, että meidän perheessä lauantain klo 17 pelit on juuri ne joihin tähdätään jos lapset on mukana. Muuten on liian myöhäistä. Perjantain 18:30 on vielä siinä liipasimella.
Mutta kukin tosiaan tavallaan. Optimointi on varmasti seuroille hankalaa!
Optimointi on seuroille mahdotonta. Yksi liigakiekon pitkäaikainen haaste tulee olemaan, miten Liiga suhtautuu ihmisten yhä etenevissä määrin lisääntyviin työvelvoittesiin, jotka eivät katso aikaa. Pitkäaikainen trendi on ollut, että yhä useampi ihminen tekee vuorotyötä ja osa-aikatyö ja viikonlopputyö ovat kasvamassa lähes kaikilla aloilla.
Ongelma tulee erityisesti esille nuorten ikäryhmien kohdalla, jotka totta tosiaan ikävälillä 18-30 joutuvat yhä useammin tekemään jotain tällaista työtä. Yhteiskunta on vahvasti menossa yhä joustavampaan suuntaan ja usein ihmiset joutuvat jo varsin nuorella iällä puntaroimaan harrastusmahdollisuuksiaan suhteessa työhönsä. Yleensä yhden pelin vaihtoehtoiskustannus on monella alalla suuri, koska siitä tulee aitoa menetettyä tuloa. Itse olin pitkään kaupan alalla töissä ja voin kertoa, että pelit todellakin tällaista todellista fania kirpaisivat ihan taloudellisesti. Työnantaja kyllä järjesti kiitettävästi mahdollisuuksia päästä peleihin, mutta vaihtoehtoiskustannus oli siltikin suuri.
Pelien optimointi on lähes mahdotonta ja yhä useammin jokin potentiaalinen asiakasryhmä jää pragmaattisista syistä pelitapahtuman ulkopuolelle. Pelitarjonta on suhteellisen joustamatonta ja vahvasti aikaan sidottua. Vaihtoehto on yleensä parempi (ruutu) kun voit katsoa pelin myöhemmin. Ilmeisesti viime vuonna kokeillut sunnuntaipelit nostivat niin paljon kustannuksia, että tällä kaudella koko ideasta sitten luovuttiin. Jääkiekon seuraaminen tulee valitettavasti myös jatkossa olemaan pääasiallisesti sellaisten ihmisten harrastus, joilla on säännöllinen työrytmi ja perinteiset viikonloppuvapaat tarjolla. Tämä segmentoi asiakaskuntaa tulevaisuudessa yhä vahvemmin, mutta jääkiekkoseuroilla on erittäin vähän liikkumavaraa tässä suhteessa.
Omien pohdintojeni suhteen olen tullut siihen tulokseen, että yleisen kannattavuuden nostamiseksi olisi järkevämpää pitkällä aikavälillä supistaa tarjontaa mieluummin kuin laajentaa sitä. Pelejä on tällä hetkellä kuluttajan kannalta jopa liikaa, joten runkosarjan tuntuva lyhentäminen pelimäärällisesti (esim. pelimäärän supistaminen n. 52 peliin) voisi tuoda jopa enemmän tuloja seuroille. Kaksi peliä / viikko olisi mahdollista sijoittaa optimaalisemmin viikonlopulle eli akselille to-pe-la kuin sijoittaa se yksi peli tiistaille joka viikko. Toinen vaihtoehto olisi yrittää kohdentaa tiistaipelin imagoa ja kohdistaa markkinointia tiistaipeleihin sellaisille segmenteille, jotka todennäköisesti ovat käytettävissä myös tiistaisin. (Eläkeläiset, opiskelijat, nuoret ihmiset tulevat nyt ensimmäisenä mieleen)