Yleinen F1-keskustelu

  • 333 062
  • 2 089

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Kuten moni varmasti tietää, tykkään kuluttaa paljon F1-historiasisältöä. Aika usein 1999 kaudesta britit tykkäävät sanoa, että "terve Schumacher olisi kävellyt mestaruuteen". Millä perusteella? Häkkinen johti sarjaa kahdeksalla pisteellä surullisenkuuluisan Britannian kisan jälkeen, lähinnä Coulthardin Itävallan tempaus ja Häkkisen keskeytys Saksassa nostivat Irvinen taisteluun mukaan. Puhtaasti nopeudessahan Irvine oli valovuoden perässä Häkkistä. Schumacherin paluu Malesiassa oli tietysti mykistävä esitys (sekunnin nopeampi kuin kukaan muu aika-ajossa) ja Häkkinen siellä varsin hukassa, mutta eiköhän se Japanissa nähty millaisiin suorituksiin Häkkinen pystyy. Pidän sitä itse kautta aikain parhaana kilpailuna sekä suomalaiselta että mestaruuden päätöskisassa ratkaisseelta kuljettajalta.

Täytyy tästä huikeasta kaudesta muutama maininta tehdä.

Aluksikin yksi kovimpia suorittajia oli kaudella Frentzen. Mies taisteli itse asiassa mestaruudesta aika pitkälle vaikka ehkä häntä ei ihan varsinaisena kandidaattina pidettykään. Muistaakseni jos olisi voittanut tuon Nurburgringin sekasortokisan, niin olisivat olleet kaikki kolme, Häkkinen, Frentzen ja Irvine, tasapisteissä.

Täytyy myös nostaa hattua Schumacherille. Mies oli ollut jo muutaman kauden Ferrarin ykköstykki ja toki koko projekti tuoda mestaruus Maranelloon oli rakennettu ympärilleen. Loukkaantumisen jälkeen siirtyi kuitenkin kakkoskuskiksi ihailtavalla nöyryydellä ja Malesiassa pelasi voiton Irvinelle täydellisellä suorituksella. Luulisi, että monella vastaavassa tilanteessa ei olisi riittänyt nöyryys alkaa pelata mestaruutta kaverin pussiin. Oli muuten huvittava sitten Japanissa miten omassa luokassaan Häkkinen ja Schumacher olivat ja Irvine jäi melkein kierroksella. Jos Häkkinen olisi keskeyttänyt lopussa, niin olisi se tuntunut vähän hassulle, että Irvinesta olisi mestari kruunattu.

Ikuiseksi mysteeriksi jää mitä tapahtui Salolle Unkarissa? Itse mies on maininnut, että tuosta on sovittu ettei puhuta koskaan mitään ja kuulemma oli "pelkkää politiikkaa". Vaikuttaa siis, että tallissa joku ei halunnut Salolle menestystä. Hankala ymmärtää kenen intresseissä tämä olisi ollut. Eikö hyvin menneen Hocken kisan jälkeen muka haluttu Salon lyövän Irvineä? Jos spekuloidaan, että Salo olisi ollut Irvinen edellä vauhdillisesti, niin kai tästä kuitenkin olisi näin ollut enemmän hyötyä kun peliä pelattiin Irvinen pussiin verrattuna tilanteeseen, jossa Salo pyörii siellä alemmassa keskikastissa.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Fittipaldit ei kyllä moottoriurheilumaailmasta lopu.

Jeps. Selkeästi autourheilu on verissä. Saas nähdä yltääkö sieltä joku joskus ykkösiin asti. Edellinen Fittipaldi taitaa olla Christian 90-luvulla.

Ikuiseksi mysteeriksi jää mitä tapahtui Salolle Unkarissa? Itse mies on maininnut, että tuosta on sovittu ettei puhuta koskaan mitään ja kuulemma oli "pelkkää politiikkaa". Vaikuttaa siis, että tallissa joku ei halunnut Salolle menestystä. Hankala ymmärtää kenen intresseissä tämä olisi ollut. Eikö hyvin menneen Hocken kisan jälkeen muka haluttu Salon lyövän Irvineä?

Mulla on joku hatara muistikuva, että liian hyvillä otteilla Salon olisi pitänyt saada vakituinen pesti kaudelle 2000, jos otteet olisivat olleet liian hyviä. Joku tämmöinen uutinen löytyi crash.netistä vuosien takaa, kun nopeasti googletin asiasta. Jotain huhua siis ainakin tuolloin pyöri. Olisi kiva kuulla, että oliko Salon pesti oikeasti edes lähelläkään vai oliko kyseessä 107% ankka. Mutta tähän tuskin mitään faktaa ikinä saadaan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tuukka Taponen on taas ehdolla Ferrarin kuskiakatemiaan. Taposen lisäksi ehdolla viisi muuta kuskia, joista vain voittaja pääsee Ferrarin akatemiaan sekä ilmaisen kauden Italian F4-sarjaan. Taposella lähtökohtaisesti reilusti kovin CV finalisteista, mutta kokemusta osalla taas enemmän.




Kylläpä kyllä, onhan se nyt vittu jos noilla meriiteillä ei akatemiaan päästä, yksi maailmanmestaruus ja kaksi hopeaa kolmessa vuodessa. Kaveri on 15-vuotias ja kotoisin samasta maasta mistä viimeisin Ferrarin F1-maailmanmestari. If you wanna win, take a finn.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Sveitsistä kajahtaa, kun Robin Räikkönen aloittelee kilpauraa kartingin parissa.

Toivon tosiaan että Robinin innostus kantaa kuninkuusluokkaan, lahjat tulevat riittämään mikäli edes murto-osa isänsä geeneistä on siirtynyt sukupolven eteenpäin. Seuraava Ferrarin kuljettajien mestari?

Tuleekohan tästä seuraava Rosberg ja kansalaisuus onkin lopulta jotain muuta kuin Suomi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kylläpä kyllä, onhan se nyt vittu jos noilla meriiteillä ei akatemiaan päästä, yksi maailmanmestaruus ja kaksi hopeaa kolmessa vuodessa. Kaveri on 15-vuotias ja kotoisin samasta maasta mistä viimeisin Ferrarin F1-maailmanmestari. If you wanna win, take a finn.

Toivottavasti Tuukka onnistuu. Lahjat ovat kiistämättä kovat, mutta toi rahoituspuoli on niin hemmetin perseestä autourheilussa, että tie voi olla tukossa jos ei nyt onnistu.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toto Wolf sanonut suoraan, että Mercedes tulee jatkossa ylittämään kulutuskaton mikäli Red Bull saa kulutuskaton ylittämisestä pelkät sakot. En haluaisi olla FIA:lla duunissa tällä hetkellä.





Ja McLarenin Zak Brown ilmoitti myös että he odottavat että FIA suhtautuu kulukaton rikkomiseen vakavasti(poliittisesti ei toki maininnut Red Bullia suoraan).

Entinen F1-tallien tekninen johtaja Gary Anderson puolestaan totesi The Racen "F1 Tech Show"-podcastissa ettei Red Bullin selitys "ruokailukulujen" paisumisesta oikein ole uskottava, FIA kuitenkin teki jo harjoitusmielessä tuon selvityksen kaikkien tallien kuluista 2020 jottei talleille tule "yllätyksiä". Anderson myös totesi että vaikka tuohon kokonaiskulukattoon nähden tuo 5 miljoonan ylitys tunnukaan isolta, niin sillä summalla saa autoon aika paljon päivitysosia(kertoi esimerkkinä että hänen aikanaan auton kaudenaikainen kehitysbudjetti oli noin 12 miljoonaa, toki Anderson työskenteli pääasiassa Jordanilla, jolla rahaa ei ollut niin paljoa kuin Ferrarilla, McLarenilla etc. tuolloin)
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Onhan tuo kusetusta. Nyt näyttäytyy kyllä ihan eri valossa ne päivitykset mitä Red Bull pystyi tuomaan vielä loppukaudella 2021. Ihan selvä juttu, ainoa urheilullinen ja pätevä ratkaisu tässä on sekä kuljettajien että talli pisteiden vähentäminen viimekaudelta, ja muita tuntuvia rangaistuksia päälle. Kulukatto on kuitenkin sen verran merkittävä ja tärkeä juttu sarjalle, nyt pitää FIA:n olla luja, ja pistää homma kerrasta poikki.

Tässäkin hommassa kaikki juontaa tavallaan lopulta Masiin. Jos Masi olisi malttanut noudattaa sääntöjä viimekaudella, niin kaikki olisi erittäin paljon helpompaa FIA:lle. Nyt on FIA:lla mahdollisesti edessä kulukaton heittäminen romukoppaan, tai ja uskottavuuden menettäminen samalla, tai sitten pitkä ja huomiota herättävä oikeustaistelu Red Bullin kanssa mistä Helmut Marko vihjailikin. Kaikki tämä oltaisiin pystytty mahdollisesti välttämään ilman Masin virhettä Abu Dhabissa.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan tuo kusetusta. Nyt näyttäytyy kyllä ihan eri valossa ne päivitykset mitä Red Bull pystyi tuomaan vielä loppukaudella 2021. Ihan selvä juttu, ainoa urheilullinen ja pätevä ratkaisu tässä on sekä kuljettajien että talli pisteiden vähentäminen viimekaudelta, ja muita tuntuvia rangaistuksia päälle. Kulukatto on kuitenkin sen verran merkittävä ja tärkeä juttu sarjalle, nyt pitää FIA:n olla luja, ja pistää homma kerrasta poikki.

Tässäkin hommassa kaikki juontaa tavallaan lopulta Masiin. Jos Masi olisi malttanut noudattaa sääntöjä viimekaudella, niin kaikki olisi erittäin paljon helpompaa FIA:lle. Nyt on FIA:lla mahdollisesti edessä kulukaton heittäminen romukoppaan, tai ja uskottavuuden menettäminen samalla, tai sitten pitkä ja huomiota herättävä oikeustaistelu Red Bullin kanssa mistä Helmut Marko vihjailikin. Kaikki tämä oltaisiin pystytty mahdollisesti välttämään ilman Masin virhettä Abu Dhabissa.
Masi sai häärätä aivan liian pitkään. Eihän se viimeisen kisan tapaus ollut todellakaan ensimmäinen kerta kun sääntöjä "sovellettiin" mutta koko Masin ajan sähellyksen huipentuma se oli. Sekä sen kauden että jo monen vuoden aikana aiemmin oli niin monta kertaa nähty kaikkea epämääräistä että homma vaan lähti käsistä. Eikä nyt silti näytä helpottuvan vaikka ratarajat onkin saatu sovittua.

Kulukattorikkomus on jälleen haastava kun kaikki muistaa McLarenin vakoilujupakan. Mutta toisaalta jos ei koskaan ole jämäkkä niin mikään ei muutu. Mutta isoilla talleilla on myös isoa valtaa...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hieno juttu Taposesta Hesarissa:


Itelle oli ainakin uutta, että Taponen pystyy jo jonkin verran valitsemaan talliaan:

ENSI kaudella Taponen ajaa formula 4 -sarjassa. Tavoitteena on paikka joko Italian tai Espanjan F4-sarjassa, ja sitä ennen mahdollisesti Aasian F4:ssä alkuvuodesta.

Taposen perässä ovat liki kaikki junioriformulaluokkien tallit. Pöydällä on useita tarjouksia. Aivan lähiaikoina pitäisi päättää, mitä polkua lähtee kulkemaan. Siihen vaikuttaa osin myös Ferrarin leirin lopputulos ja se, tarjotaanko Taposelle paikkaa italojätin akatemiassa – ja mitä tarjouksella tehdään.

"Joku iso talli kuten Prema tai Van Amersfoort kyllä kiinnostaisi, samoin Hitech tai Campos. Niillä on talleja aina F4:stä F2-luokkaan asti. Liian nopeasti ei pidä edetä, mutta jos ensi kausi F4:ssä menisi nappiin, niin kyllä sitten voisi sanoa tavoitteeksi ajaa jo vuotta myöhemmin F3:ssa”, Taponen sanoo.

Tallista riippuen ajopaikka F4:ssä maksaa 400 000:sta eurosta miljoonaan. Kohtalan vastuulla on kerätä iso osa summasta sponsoreilta.

”Rahasta tallipaikka ei jää kiinni. Tuukka ajaa varmuudella F4:ssä ensi kaudella”, Kohtala vakuuttaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mulla on joku hatara muistikuva, että liian hyvillä otteilla Salon olisi pitänyt saada vakituinen pesti kaudelle 2000, jos otteet olisivat olleet liian hyviä. Joku tämmöinen uutinen löytyi crash.netistä vuosien takaa, kun nopeasti googletin asiasta. Jotain huhua siis ainakin tuolloin pyöri. Olisi kiva kuulla, että oliko Salon pesti oikeasti edes lähelläkään vai oliko kyseessä 107% ankka. Mutta tähän tuskin mitään faktaa ikinä saadaan.
Salo itse väittää, että Ferrari olisi halunnut hänet kaudelle 2000. Tämä kaatui, koska sopimus Barrichellon kanssa oli tehty jo vuoden 1999 kesällä, hän siirtyi Sauberille kyttäämään Rubinhon paikkaa.

Salon juttuihin täytyy toki suhtautua melkoisella varauksella, sen verran hienosti mies osaa kaunistella asioita edukseen. Totta lienee se, että Sauber-diili syntyi Ferrarin vahvasta myötävaikutuksesta. Salon F1-ura kun oli ajautunut melkoiseen umpikujaan Ferrari-stintistä huolimatta: häntäpää oli nähty ja kaikilla palkatuilla paikoilla oli jo vähintään samanlaiset näytöt antanut kuljettaja. Olisi ollut melkoinen sääli, jos ihan kelpo tuurauskeikan vetänyt Salo olisi joutunut jälleen ulos sarjasta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mulla on joku hatara muistikuva, että liian hyvillä otteilla Salon olisi pitänyt saada vakituinen pesti kaudelle 2000, jos otteet olisivat olleet liian hyviä. Joku tämmöinen uutinen löytyi crash.netistä vuosien takaa, kun nopeasti googletin asiasta. Jotain huhua siis ainakin tuolloin pyöri. Olisi kiva kuulla, että oliko Salon pesti oikeasti edes lähelläkään vai oliko kyseessä 107% ankka. Mutta tähän tuskin mitään faktaa ikinä saadaan.

Salo mielestäni käyttää näissä hyväksi salaliittoteoriaa jonka mukaan Ferrarilla olisi ollut "salainen" luistonestojärjestelmä käytössä ja hänelle sitä ei olisi "keikkakuskina" annettu käyttöön ettei salaisuus lipsahda julkisuuteen. Ennemmin mielestäni Salo näillä puheilla kiillottaa omaa kuvaansa ja luo itselleen todellista parempaa kuvaa kuskina.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Salo mielestäni käyttää näissä hyväksi salaliittoteoriaa jonka mukaan Ferrarilla olisi ollut "salainen" luistonestojärjestelmä käytössä ja hänelle sitä ei olisi "keikkakuskina" annettu käyttöön ettei salaisuus lipsahda julkisuuteen. Ennemmin mielestäni Salo näillä puheilla kiillottaa omaa kuvaansa ja luo itselleen todellista parempaa kuvaa kuskina.
Kyllä tässä itsestäkin vähän tuntuu siltä että Salo yrittää hieman pönkittää itseään. Joo siis toki ajoi hienosti ne muutamat kisat Ferrarilla, mutta kai tuokin nyt jostain kertoo että ajoi käytännössä koko uransa noissa jämätalleissa. Luulisi että miehelle olisi enemmänkin ollut kysyntää jos olisi ollut edes "mainettaan parempi" kuljettaja, mutta jännästi talli toisensa jälkeen ei nähnyt Salolle pidempää käyttöä.

Mutta ei siinä, 111 kilpailua ja ajoihan tuo urallaan jokaisella kaudellaan vähintään kerran pisteille, eli ei nyt ihan mikään turha ukko mutta ei nyt mikään erikoinenkaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko tuo kovinkaan tavallista, että tallin omistajan/pääyhteistyökumppanin/moottorintoimittajan vaihtuminen tiedetään jo yli kautta etukäteen? Tai siis varsinkin noin, että toisen autokonsernin sopimus jatkuu vielä tulevan kauden ajan. Luulisi ettei ole optimitilanne kenellekään, tai siis Alfalla tuskin on mitään intressiä resursoida pennin pyörylää kauteen 2024, mutta onkohan edes ensi kauden panostus ihan tapissa. Toisaalta voihan se olla että Audilta alkaa rahnaa valua Sauberille jo ensi kaudella (2024 autoa varten). Ja mielenkiintoista nähdä, millä moottoreilla ja tallinimillä Sauber operoi 2024-25. Ja onko niin, että vain yhdeksi kaudeksi tarvitsevat uuden moottorisopimuksen (2024)?

Ai niin ja varmaan puolalainen pääsponsorikin vaihtuu jo ensi kaudelle, kun koko kansan Robert ei kai jatka reservikuskina.
 
Viimeksi muokattu:

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko tuo kovinkaan tavallista, että tallin omistajan/pääyhteistyökumppanin/moottorintoimittajan vaihtuminen tiedetään jo yli kautta etukäteen? Tai siis varsinkin noin, että toisen autokonsernin sopimus jatkuu vielä tulevan kauden ajan. Luulisi ettei ole optimitilanne kenellekään, tai siis Alfalla tuskin on mitään intressiä resursoida pennin pyörylää kauteen 2024, mutta onkohan edes ensi kauden panostus ihan tapissa. Toisaalta voihan se olla että Audilta alkaa rahnaa valua Sauberille jo ensi kaudella (2024 autoa varten). Ja mielenkiintoista nähdä, millä moottoreilla ja tallinimillä Sauber operoi 2024-25. Ja onko niin, että vain yhdeksi kaudeksi tarvitsevat uuden moottorisopimuksen (2024)?
Alfan sopimus loppuu kauden 2023 päätteeksi, joten kaudella 2024 Sauber ei Alfa nimen alla kilpaile, joten rahaakaan ei sieltä oletettavasti, ainakaan sopimuksen alaista, ole tulossa. Mutta nopeasti tuo tilanne selkenee koska kauden 2024 auton suunnittelu alkaa kohta puoliin olla käsillä, kenen moottori yms muita lukittavia asioita.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Outoa kyllä, että Audi on astumassa mukaan vasta 2026. Sauberin puolelta tuskin olisi mitään esteitä sille, että yhteistyö alkaisi jo paljon aiemmin. Ehkä se lopulta alkaakin?

Audi tuo mukaan myös omat moottorit, joka on mielestäni tässä kaikkein mielenkiintoisin asia. Niitä ilmeisesti kaavaillaan jo kaudelle 2025, joten on kyllä outoa, jos Sauberista ei tule Audia jo tuolle kaudelle.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Outoa kyllä, että Audi on astumassa mukaan vasta 2026. Sauberin puolelta tuskin olisi mitään esteitä sille, että yhteistyö alkaisi jo paljon aiemmin. Ehkä se lopulta alkaakin?

Audi tuo mukaan myös omat moottorit, joka on mielestäni tässä kaikkein mielenkiintoisin asia. Niitä ilmeisesti kaavaillaan jo kaudelle 2025, joten on kyllä outoa, jos Sauberista ei tule Audia jo tuolle kaudelle.
Kyllä vasta 2026 mukaan tehdastallina. Tuolloin astuu voimaan uuden sukupolven moottorit, joista jää pois nykyisten moottorien lämpöyksikkö eli MGU-H. Eli käytännössä täysin uusi paketti. Järkevää tulla muutenki tyhjältä pöydältä mukaan ja voi keskittyä täysin tuleviin muutoksiin. Tämä tarjoaa varmasti jo vähän etulyöntiä. Samaan tapaan mitä Mersu sai ennen vuotta 2014.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Outoa kyllä, että Audi on astumassa mukaan vasta 2026. Sauberin puolelta tuskin olisi mitään esteitä sille, että yhteistyö alkaisi jo paljon aiemmin. Ehkä se lopulta alkaakin?

Audi tuo mukaan myös omat moottorit, joka on mielestäni tässä kaikkein mielenkiintoisin asia. Niitä ilmeisesti kaavaillaan jo kaudelle 2025, joten on kyllä outoa, jos Sauberista ei tule Audia jo tuolle kaudelle.
ilmeisesti Sauberilla on Ferrarin kanssa sopimus moottoreista, joka päättyy 2025 kauden päätteeksi. Tietenkin sen voi katkaista aikaisemmin mutta silloin pitäisi olla korvaava moottori ja ilmeisesti Audi ei aio tai ei edes ehdi suunnitella ja valmistaa moottoria varsinkin jos 2026 astuu voimaan uudet moottorisäännöt.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Eihän Audin ole nyt järkeä käyttää isoja summia moottorin kehittämiseen, kun kaudella -26 mottorisäännöt kuitenkin uudistuvat. Nyt voi rakentaa moottoripuoltaan rauhassa ja kehittää moottorista valmiin paketin. Sauberillahan tosiaan on moottorisoppari Ferrarin kanssa vuoden 2025 loppuun. Alfan sponsorointi loppuu ensi kauden jälkeen. Jännä nähdä onko tiimi tuossa pari kautta Sauber-Ferrari vai tuleeko kenties Audin nimi jo näkyviin tuolloin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös