Yhdysvaltain ex-presidentti Donald J. Trump

  • 3 417 756
  • 22 739
Sosialismi on 1900-luvun suurin ihmisoikeusrikos riippumatta siitä, lasketaanko kansallissosialistit mukaan vai ei.

Minä saan Suomessa laadukasta terveydenhoitoa, ja mulle opetettiin koulussa englannin kielen alkeet, vaikka olin ja olen täysin persaukinen. Se on sosialismia. Toki sun mielestäsi olisi varmaan parempi, jos sitä englantia ei olisi opetettu. Ainakin käsitykseni Hillary Clintonista olisi paljon myönteisempi, jos olisin USA:n politiikan suhteen Suomen median varassa kuten äitini ja moni muu seniorikansalainen on.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Minä saan Suomessa laadukasta terveydenhoitoa, ja mulle opetettiin koulussa englannin kielen alkeet, vaikka olin ja olen täysin persaukinen. Se on sosialismi... Ainakin käsitykseni Hillary Clintonista olisi paljon myönteisempi, jos olisin USA:n politiikan suhteen Suomen median varassa kuten äitini ja moni muu seniorikansalainen on.

Oletanko oikein, että mielestäsi Trump tuntuu Clintonia paremmalta valinnalta Yhdysvaltojen presidentiksi? Olet eri mieltä äitisi kanssa?
No en tietenkään oleta oikein, @Kirjoittelija lla ei ole useimmiten mielipiteitä vaan saivartelua ja käivärtelyä, nykerrystä ja pikkuseikkoihin takertumista.
Mutta nyt oli yo. viestissä jotain henkilökohtaista, paljastuksia. Luultavasti keksittyä provosointia. Tai sitten alat tulla vanhaksi, siinä tapauksessa tervetuloa vilpittömien torveloiden joukkoon.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Minä ymmärsin Clintonin olleen tituleerattu jonkin sortin "sotahulluksi" ja pahimmillaan Jenkkien ja Rybyjen välien kiristyminen entisestään olisi voinut johtaa Clintonin takia kolmanteen Maailmansotaan (tuskin kuitenkaan). Olisin silti äänestänyt häntä, jos olisin ollut asianomainen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
kannatus on laskenut vaaleista paljon.

Näin totesit kun lainasin vaalitulosta. Nyt on tutkittu ensimmäisen kuukauden jälkeen amerikkalaisten mietteitä Trumpista. Noin 44 prosenttia on tyytyväisiä hänen toimintaansa ja 48 prosenttia tyytymättömiä. Tyytymättömien määrä on suurinta sitten II maailmansodan, mutta tyytyväisten määrä on samaa suuruusluokkaa kuin äänestäneiden määrä. Tyytyväisten yllätävänkin suuri määrä selittyy ainakin osin riippumattomien tuella, joita oli kolmannes kyselyn vastanneiden määrästä. Heistä yli puolet on tyytyväisiä Trumpiin. Riippumattomalla tarkoitetaan tässä niitä, jotka eivät äänestäneet Clintonia tai Trumpia vaaleissa. Kyselyn takana NBC ja WSJ

Samassa yhteydessä kyseltiin miten koetaan median suhtautuvan Trumpin hallintoon. Sen mukaan 51 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että media on liian negatiivinen.

Many Americans Disapprove of Trump but Are Open to His Agenda, Poll Finds - WSJ
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Näin totesit kun lainasin vaalitulosta. Nyt on tutkittu ensimmäisen kuukauden jälkeen amerikkalaisten mietteitä Trumpista. Noin 44 prosenttia on tyytyväisiä hänen toimintaansa ja 48 prosenttia tyytymättömiä. Tyytymättömien määrä on suurinta sitten II maailmansodan, mutta tyytyväisten määrä on samaa suuruusluokkaa kuin äänestäneiden määrä. Tyytyväisten yllätävänkin suuri määrä selittyy ainakin osin riippumattomien tuella, joita oli kolmannes kyselyn vastanneiden määrästä. Heistä yli puolet on tyytyväisiä Trumpiin. Riippumattomalla tarkoitetaan tässä niitä, jotka eivät äänestäneet Clintonia tai Trumpia vaaleissa. Kyselyn takana NBC ja WSJ
Ensinnäkään en saa tuota koko artikkelia näkymään mobiililla. Oliko siellä tarkkaa dataa siitä, keiden piirissä Trump hyväksytään laajimmin ja miten prosentit vaihtelivat eli yhteiskuntaluokissa tai osavaltioittain? Mikä oli virhemarginaali ja kuinka suuri otanta?

Toisekseen, tuo lainaushan koski valkoista keskiluokkaa, jonka piirissä kannatus oli laskenut vaaleista (muistaakseni) ekaan presidenttiviikkoon rajusti. Keskusteluhan koski nimenomaan sitä, keiden piirissä Trumpin suosio oli suurinta vaalien aikaan ja sinä esitit - toki aivan oikein - että valkoinen keskiluokka käytännössä teki hänestä presidentin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä saan Suomessa laadukasta terveydenhoitoa,
Suomessa saa oireen mukaista hoitoa, sitä väkeä ei kiinnosta miksi ihminen sairastaa. Lisäsi esim kolesterolirajat menee lääkeyhtiöiden markkinamiesten mielen mukaan....toisaalta taas ovat pirun hyviä katkenneiden tai murtuneiden luiden hoidossa. Parasta meillä on se, että hoito on (lähes) kaikkien saatavilla järkevään hintaan.
ja mulle opetettiin koulussa englannin kielen alkeet, vaikka olin ja olen täysin persaukinen.
Jotta voisit astua vientiyhtiöiden palvelukseen ja riiston kohteeksi.
Se on sosialismia.
Sosiaalidemokratiaa. Sosialismi on edelleen yksipuoluehapatusta ja ei eroa mitenkään merkittävästi kommunismista tai natsismista. Nuo vasemman laidan kolme kirkkainta helmeä edelliseltä vuosisadalta.
Toki sun mielestäsi olisi varmaan parempi, jos sitä englantia ei olisi opetettu.
Hymiö. Mulla ei ole mitään Kirjoittelijan riistämistä vastaan.
Ainakin käsitykseni Hillary Clintonista olisi paljon myönteisempi, jos olisin USA:n politiikan suhteen Suomen median varassa kuten äitini ja moni muu seniorikansalainen on.
Suomen mediassa on tosiaan sosialistisia piirteitä.
 

Oldtimer

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoRe, Rops, TPS (kiekko/futis)
....Trump ei ole sanallakaan ärsyttänyt yhtään suomalaista, ei ole edes maininnut koko maata, kuin ehkä jossain sivulauseissa. Silti sinä myönnät vastustavasi häntä, miksi? Demokraattisen maan vaaleilla valittu presidentti. Vastustatko demokratiaa? .....
Enpäs ole aikoihin mitään näin typerää ja takapajuista (yllä) saanutkaan luettavakseni! Hei, sinä saat ihan vapaasti olla täysin välinpitämätön siitä mitä sinun napasi ulkopuolella tapahtuu, ole hyvä vaan, näyttää sujuvan. Mutta onneksemme suuri enemmistö ihmisistä ympäri maailman näkee, ymmärtää, ja ennenkaikkea välittää myös siitä miten asiat ovat, ja miten ihmisiä kohdellaan, muuallakin. Mikä/kuka sinä olet sanomaan mikä tai kuka ketäkin suomalaista saa ärsyttää, täh? Ja onko joku luvannut sinulle että demokratia olisi automaattisesti jotenkin täydellinen, virhevapaa ja sen tuloksena syntyvät hallinnot ja johtajat jotenkin koskemattomia? Eräs viiksivallu nousi aikoinaan 30-luvulla Saksassa valtaan demokraattisesti, olisiko muun maailman pitänyt laillasi imeskellä peukaloaan silmät pyöreinä ja seurata sivusta tapahtumia...."eihän se mulle kuulu"? Onneksemme niin ei tehty. Idiootti-trumpetin kohdalla pitäisi ilmeisesti odotella hiljaa hissunkissun suu supussa niin kauan että imbesilli ehtii laukaista ensimmäisen ydinlatauksensa, vai?
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Natsismi on kyllä sosialismuksen sisältävästä nimestään huolimatta edelleen äärioikean poliittinen oikea, ei vasenta laitaa.

Tosin onhan se niinkin, että ympäri käydään, yhteen tullaan, ja äärilaidat oikealla ja vasemmalla muistuttaa toisiaan toimintatavoiltaan ja osin tavoitteiltaankin.
 
Eräs viiksivallu nousi aikoinaan 30-luvulla Saksassa valtaan demokraattisesti, olisiko muun maailman pitänyt laillasi imeskellä peukaloaan silmät pyöreinä ja seurata sivusta tapahtumia...."eihän se mulle kuulu"? Onneksemme niin ei tehty. Idiootti-trumpetin kohdalla pitäisi ilmeisesti odotella hiljaa hissunkissun suu supussa niin kauan että imbesilli ehtii laukaista ensimmäisen ydinlatauksensa, vai?

Ehdottomasti juuri näin ei pidä toimia. Sillä jos näin tehtäisiin, ihan kohta Trump pistäisi ainaskin viisi miljonaa meksikolaista uuniin. Onneksi ihmiskunta on sen verran viisastunut, että nyt tämän ei anneta tapahtua. Trumpille on tulossa kenkää ihan kohta. Jos ei vielä tällä viikolla, niin melko varmasti viimeistään ensi viikolla. Mielenkiintoista seurata, pysyykö virassa ensi viikkoon asti. No, ken elää, se näkee.

USA:ssa on erittäin yleinen ajattelumalli että ei nähdä mitä hyötyä verovaroista on ja tämän seurauksena koko verojenmaksu ja julkinen sektori halutaan lakkauttaa. Jos joku haluaa terveydenhuoltoa, koulutusta tai ajaa teillä niin hänen tulee maksaa siitä itse.

Siltä tosiaan näyttää:
They agree with Bernie: Majority of Americans support single-payer, “Medicare-for-all” health care system - Salon.com
Over 60% of Americans back tuition-free college, survey says
 
Viimeksi muokattu:
@Saskatoon Sitä en epäile etteikö lokakoneisto olisi tehnyt vaikka mitä myös Bernielle. Mutta oleellista on huomata ero äänimäärissä verrattuna Obamaan: mielestäni on uskottavaa sanoa miljoonien jättäneen äänestämättä, kun ehdokkaaksi valikoitui Clinton.

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Esim. sinä kirjoitit marraskuussa näin:

Trumphan sai lopulta aika pitkälti saman äänimäärän kuin Romney, mutta Clinton sai reilusti yli viisi miljoonaa ääntä vähemmän kuin Obama.

Tätä samaa asiaa toitotettiin myös mediassa silloin aika paljon. Minä uskoin nämä väitteet pureksimatta ja toistelin itsekin "tietoa" siitä, miten paljon enemmän Obama sai neljä vuotta aiemmin ääniä. Kun nyt katsoo Wikipediasta vaalien tuloksia vuosilta 2012 ja 2016, ei ero Hillaryn ja Obaman äänimäärien välillä olekaan yli viisi miljoonaa. Se on noin 60 000. Trump taas sai yli kaksi miljoonaa ääntä enemmän kuin Romney.

Tämän aion pitää mielessä vuonna 2020, jos heti vaalien jälkeen tiedotusvälineet alkavat täysin keskeneräisten tulosten pohjalta toitottaa sitä, miten reilusti toisen puolueen äänimäärä romahti vuoteen 2016 verrattuna.

Se, josta kirjoitin aiemminkin tuossa, eli että Obamaan verrattuna Clintonin äänimäärät laskivat miljoonilla (vaa'ankieliosavaltioissa, ei total) ratkaisi kisan. Trumpin epäsuosio perinteisissä demokraattiosavaltioissa kuten Californiassa ja New Englandin alueella nyt tietysti kasvatti kokonaispottia, mutta esim. Florida ja Pennsylvania lipsuivat tyyperryttävästi Trumpille. Näin olisi tuskin käynyt Sandersille, joka oli myös Pennsylvaniassa suosittu suhteessa Trumpiin (45/36).

Viime viikolla Flyersin pelissä paikallinen kysyi, että mitä mieltä siellä Suomessa ollaan Trumpista. Vastasin että jos suomalaiset saisivat äänestää USA:n pressanvaaleissa, demokraateille menisi noin 90 prosenttia äänistä. Tähän hän kommentoi, että miksi sinä Hillarya äänestäisit, sehän on ihan täysi ketku. Sanoin, että itse asiassa minä olisin äänestänyt Bernieä. Silloin Flyers-fani hihkaisi "there you go" ja tarjosi ylävitoset.

Trumpin disapproval rate on kahdeksassa päivässä noussut melkein 52 prosenttiin (1 500 vastaajaa). Ymmärtääkseni yksikään presidentti jenkkien historiassa ei ole ollut edes lähellä tätä saavutusta.

Googlettelin vähän näitä lukuja. Nyt näyttäisi siltä, että "unfavorable"-prosentti on kohonnut vaalipäivän (kahdeksas marraskuuta) 58,5:stä jo lukemaan 50,8. Melko rakettimainen nousu vajaassa neljässä kuukaudessa:
RealClearPolitics - Election Other - Trump: Favorable/Unfavorable
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tätä samaa asiaa toitotettiin myös mediassa silloin aika paljon. Minä uskoin nämä väitteet pureksimatta ja toistelin itsekin "tietoa" siitä, miten paljon enemmän Obama sai neljä vuotta aiemmin ääniä. Kun nyt katsoo Wikipediasta vaalien tuloksia vuosilta 2012 ja 2016, ei ero Hillaryn ja Obaman äänimäärien välillä olekaan yli viisi miljoonaa. Se on noin 60 000.
Mulla oli tuohon aikaan se tieto, joka ekana tuli. Clintonin lopullinen äänimäärähän kasvoi päivä päivältä kun tietyissä osavaltioissa tehtiin tarkastuslaskentoja... Eli siis toki oma mokani tuolloin.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Nuoremman Bushin epäsuoraa kritiikkiä Trumpin sanomisia ja suhtautumisesta mediaa ja vähän muitakin kohtaan:
Ex-presidentti Bush puolusti Trumpin haukkumaa lehdistöä: ”Tarvitsemme riippumattoman median, joka pitää minun kaltaisiani vastuussa” - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

– Pidin mediaa korvaamattomana demokratialle. Me tarvitsemme riippumattoman median, joka pitää minun kaltaisiani vastuussa. Valta voi olla hyvin koukuttavaa ja syövyttävää ja median on tärkeää vaatia valtaansa väärin käyttäviä ihmisiä tilille, oli se sitten täällä tai muualla, Bush kertoi, miten suhtautui mediaan ollessaan presidentti.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Tätä samaa asiaa toitotettiin myös mediassa silloin aika paljon. Minä uskoin nämä väitteet pureksimatta ja toistelin itsekin "tietoa" siitä, miten paljon enemmän Obama sai neljä vuotta aiemmin ääniä. Kun nyt katsoo Wikipediasta vaalien tuloksia vuosilta 2012 ja 2016, ei ero Hillaryn ja Obaman äänimäärien välillä olekaan yli viisi miljoonaa. Se on noin 60 000. Trump taas sai yli kaksi miljoonaa ääntä enemmän kuin Romney.

Tämän aion pitää mielessä vuonna 2020, jos heti vaalien jälkeen tiedotusvälineet alkavat täysin keskeneräisten tulosten pohjalta toitottaa sitä, miten reilusti toisen puolueen äänimäärä romahti vuoteen 2016 verrattuna.

Joo sinällään tuo johtuu siitä, että tietyissä osavaltioissa kuten Kalifornia ja Washington ääntenlaskenta kestää viikkoja, koska ääniä tulee postissa huomattava määrä ja varsinkin Kaliforniassa äänestetään samalla noin sadasta muusta asiasta ja käsittääkseni tällä kertaa äänestyslipuke oli 6-sivuinen. Toki varsinaisena vaalipäivänä lasketaan ääniä siihen asti kunnes tulos on selvä, mutta sen jälkeen siellä ei pahemmin pidetä kiirettä kunhan takarajaan päästään.

Mutta joo se on totta, että kokonaisäänimääriä ei kannata toitottaa vielä vaali-iltana, suurin osa osavaltioista kuitenkin on laskettu jo tuolloin 95%
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV

Tämäkin haastattelu osoittaa, että kukaan ei olisi ollut aikoinaan huolissaan Bushista, jos Trumpin kaltainen pressa olisi jo nähty valkoisessa talossa häröilemässä ;)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niinpä.
"Last month, Hillary Clinton unveiled a higher education plan that would eliminate tuition for families with incomes up to $125,000 at in-state public colleges and universities"

Tämän ansiosta Hillary varmasti valittiinkin presidentiksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viime viikolla Flyersin pelissä paikallinen kysyi, että mitä mieltä siellä Suomessa ollaan Trumpista. Vastasin että jos suomalaiset saisivat äänestää USA:n pressanvaaleissa, demokraateille menisi noin 90 prosenttia äänistä. Tähän hän kommentoi, että miksi sinä Hillarya äänestäisit, sehän on ihan täysi ketku. Sanoin, että itse asiassa minä olisin äänestänyt Bernieä. Silloin Flyers-fani hihkaisi "there you go" ja tarjosi ylävitoset.
Minä kävin Marraskuussa Washingtonissa katsomassa jenkkifutista ja vieressä istui Trumpin kannattaja.
Hän oli stereotypian vastaisesti kiinnostunut myös muun maailman asioista, eikä vain kotimaansa kysymyksistä. Hän kysyi minultakin että mitä valuuttaa Suomessa käytetään ja kerroin että euroja. Jatkokysymys oli että onko ne seteleitä vai kolikoita.
Ilmeisesti ammattinsa puolesta hän oli myös kiinnostunut, että onko suomessa varastoja ja kerroin että on niitäkin.

Olisi se olutta tarjonnut, mutta passasin.
 
Niinpä.
"Last month, Hillary Clinton unveiled a higher education plan that would eliminate tuition for families with incomes up to $125,000 at in-state public colleges and universities"

Tämän ansiosta Hillary varmasti valittiinkin presidentiksi.

En usko tuon näytelleen Hillaryn valinnassa kovin suurta roolia. Paljon tärkeämpää oli nähdäkseni se, että hän ilmoitti vastustavansa TPP:tä pressaksi päästyään. Hän teki sen niin vakuuttavasti, että ruostevyöhykkeen TPP-vastaiset duunarit riensivät sankoin joukoin äänestämään tätä työväen ystävää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Paljon tärkeämpää oli nähdäkseni se, että hän ilmoitti vastustavansa TPP:tä pressaksi päästyään. Hän teki sen niin vakuuttavasti, että ruostevyöhykkeen TPP-vastaiset duunarit riensivät sankoin joukoin äänestämään tätä työväen ystävää.
USA olisi nähdäkseni ollut TPP:n voittaja monien pienten maiden kustannuksella. En tiedä pitäisikö tämän kaatumisesta olla pahoillaan vai ei,
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Trumpin linjapuhehan sisälsi paljon ihan asiallistakin sisältöä, annetaan posiakin kun sen paikka. Aika paljon laskee kyllä Trumpin hallinto talouskasvun varaan, jos sillä aiotaan rahoittaa armeijan 50 miljardin menolisäykset ja yritysten ja keskiluokan "massiiviset" veron alennukset...Olen toki täysin kykenemätön arvioimaan suunnitelman realistisuutta, mutta pikkuisen tuo kyllä epäilyttää.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
USA olisi nähdäkseni ollut TPP:n voittaja monien pienten maiden kustannuksella. En tiedä pitäisikö tämän kaatumisesta olla pahoillaan vai ei,
Tässä on toki huomioitava, että vaikka Yhdysvaltalaiset yritykset ovat olleet vapaakaupan voittajia, niin Yhdysvaltalaiset duunarit eivät ole. Ainakaan läheskään aina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös