Viskin ystävät

  • 545 364
  • 2 043

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Irkkuviskivinkkejä...

Irkkuviskejä harrastava ystäväni diggailee kovasti Redbreastia. Aika linnunmaitoahan se on ja maistuu minullekin. Lienee ns. varma valinta viskeihin tutustumista aloittelevalle.

Talousviskinä hän nautiskelee varsinkin perus Kilbeggania, jota saa Virostakin edullisesti (n. 20 e/ltr). Hinta-laatusuhde on minustakin ihan ok.

Jos mieli tekee maistaa jotain irlantilaista extremeä, Connemara Turf Mor voisi olla sellainen. Eipä itselläni tule skotti- ja enenevässä määrin myös japsiviskien harrastajana mieleen mitään vastaavaa. Ensi kerta oli liki tyrmäys, mutta kyllä siitäkin koukku myöhemmin löytyi...
 

Renton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllä tuota Macallania täytyy nyt vakavasti harkita, vaikka melko kallista tavaraa onkin. Sen verran kehuttu. Toki joku muukin ei-niin-savuinen ja vaikka vähän halvempikin voisi tässä kohtaa sinne harkintapuolelle vielä mennä.

Macallan on hintansa arvoista tavaraa, tosin toi alkosta löytyvä ei ole ihan perus 12yo. Kyseessä on siis triple cask matured 12yo ja aiemmin valikoimasta on löytynyt myös pelkässä sherrytynnyrissä viimeistely 12yo, joka oli mielestäni paras näistä Macallanin 12-vuotiaista. Yhtäkaikki hyvää tavaraa toi triple cask on ja savua ei liiemmin mukana ole. Pikemminkin jumalainen pehmeys täyttää suun jokaisella kaadolla.

Myös muut Speysiden viskit ovat hieman pehmeämpiä ja vähemmän savuisia verrattuna esimerkiksi Islayn tuotteisiin. Jos pehmeyttä kaipaa, kääntäisin katseet tosiaan Speysiden tuotteisiin. Jo mainitun Macallanin lisäksi halvemmasta hintaluokasta löytyy mm. Cardhu 12yo. Myös Highlandilta tulee kevyemmällä savulla varustettuja tekeleitä, joista voi mainita ainakin Highland Parkin 18yo (ei tosin kuulu samaan hintaluokkaan edellä mainittujen viskien kanssa).
 
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Dale Tallon
Saisikos täältä hyvää vinkkiä Irkku-viskeille? Dubliniin olisi matka kesän lopulla ja mielelläni ottaisin vastaan vinkkejä hyvistä paikallisista viskeistä.

Tällä hetkellä kaapistani löytyy Glenlivet 12 v ja Ardbeg 10 v. Ja molempien makuun olen tykästynyt. Eli löytyisikö Irlannin valikoista jotain vastaavan makuista? Saa parempiakin ehdottaa :)

Itse en juuri perusta irlantilaisista, Powers-niminen blend oli kuitenkin ihan juotavaa. En ole varma onko Suomesta saatavilla, irlantilainen ystävä toi tastingiin mukanaan ja kertoi että on erittäin suosittu perus viski, eli ei liene hinnallakaan pilattu. Redbreast tuntui olevan ainakin kyseisen irkun lempiviski sitten single malt-sarjassa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Macallan on hintansa arvoista tavaraa, tosin toi alkosta löytyvä ei ole ihan perus 12yo. Kyseessä on siis triple cask matured 12yo ja aiemmin valikoimasta on löytynyt myös pelkässä sherrytynnyrissä viimeistely 12yo, joka oli mielestäni paras näistä Macallanin 12-vuotiaista. Yhtäkaikki hyvää tavaraa toi triple cask on ja savua ei liiemmin mukana ole. Pikemminkin jumalainen pehmeys täyttää suun jokaisella kaadolla.

Macallan 12 fine oak on Alkonkin hinnoilla hintansa väärti tai jopa enemmänkin.
Tilailin tuota cherry oak viskia eri Alkoista paikalliseen useamman pullon kun sitä vielä oli saatavilla. Herkullista tavaraa sekin.
Pitääkin vielä käydä paikallisessa kysymässä jos jossain Alkossa olisi hyllyssä ja tilata.
Joku kyseli hyvää irkkuviskiä ja mielestäni Black Bush on hyvää, samoin Jameson special reserve.
Bushmills 1608 reserve kannattaa myös maistaa vaikka tämä uudempi versio ei ole läheskään yhtä hyvää kuin noin 10 vuotta sitten markkinoille tullut versio jota on lähes mahdoton löytää. Olen metsästänyt sitä vuosia.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Tuli käytyä pitkästä aikaa tuolla alkon puolella ja tälläinen putelli sattu matkaan: Ballantine's Finest. Tässä nyt ihan pienen tujun otin flunssan torjumiseksi ja maku on kieltämättä aika mieto. Tottunut kuitenkiin vahvempiin viskeihin. Soveltuu hyvin, ei niin voimakkaan ja ei niin asiantuntevien viskien ystäville, kuten itse olen. Unohdin ostaa sen Jamesonin, joten se sitten seuraavaan kertaan.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tuli käytyä pitkästä aikaa tuolla alkon puolella ja tälläinen putelli sattu matkaan: Ballantine's Finest. Tässä nyt ihan pienen tujun otin flunssan torjumiseksi ja maku on kieltämättä aika mieto. Tottunut kuitenkiin vahvempiin viskeihin. Soveltuu hyvin, ei niin voimakkaan ja ei niin asiantuntevien viskien ystäville, kuten itse olen. Unohdin ostaa sen Jamesonin, joten se sitten seuraavaan kertaan.

Ballantine´s sopiikin tuohon pitkäripaisen avajaistunnin aikaiseen maisteluun, Jamesonista sitten diggestive-juomaa lounaan päälle :)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vaikka tämä nyt onkin tämmönen singelmalta viskien kehuketju, niin kyllähän blended viskejä mielellään juo. Ja eihän nyt Ballantains ole mikään huono viski vain sen takia että se on blended.

Toki, kura ballantains on kuraa (mutta hyvä ns kuraviski kun makuaisti häviää) ja ”malt” viskeille ei pärjää IMO parempinakaan sekotuksina.. blended viskit on kuitenkin niitä teollisen aikakauden ”oikeita” viskejä ja singel malt on vasta ”nykyajan” ilmiö
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Vaikka tämä nyt onkin tämmönen singelmalta viskien kehuketju, niin kyllähän blended viskejä mielellään juo. Ja eihän nyt Ballantains ole mikään huono viski vain sen takia että se on blended.

Toki, kura ballantains on kuraa (mutta hyvä ns kuraviski kun makuaisti häviää) ja ”malt” viskeille ei pärjää IMO parempinakaan sekotuksina.. blended viskit on kuitenkin niitä teollisen aikakauden ”oikeita” viskejä ja singel malt on vasta ”nykyajan” ilmiö

Mä mukahassuttelin lähinnä Sim_Samin viestin ajankohdalla, en suinkaan Ballantine'sin laadulla tai maulla.

Mulla on sen verran kehittymätön makuaisti tässäkin asiassa, että vasta näin vähän kypsemmällä iällä olen oppinut tykkäämään joistakin singlemalteista. Viisitoista kesäsestä kaksvitoseksi "menovetenä" toimi lähes ainoastaan punainen kulkijapoika, mistä opiskelutovereilta liikanimikin tuli tienattua. Nyttemmin baarikaapissa vallitsee harmoninen fifty-sixty tasapaino sekoite ja singlejen suhteen.
 
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Dale Tallon
blended viskit on kuitenkin niitä teollisen aikakauden ”oikeita” viskejä ja singel malt on vasta ”nykyajan” ilmiö

Eiköhän Blend-viskit ole kuitenkin aikoinaan tehty vientituotteiksi. Vasta "nykyaikana" on vientiin otettu single malt-tuotteita.

Toki onhan niitä hyviäkin blended viskejä, mutta itse en ole vielä huonoa single malt Scotchia löytänyt joka tekee sen eron että ei varmasti joudu pettymään jos ostaa entuudestaan tuntemantonta viskiä. (Clynelish menee minun mielestä aivan rajoille siinä onko huono skotti single malt)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eiköhän Blend-viskit ole kuitenkin aikoinaan tehty vientituotteiksi. Vasta "nykyaikana" on vientiin otettu single malt-tuotteita.

Viskitislaamot oli hyvin paikallisia, eikä siglemalt viskin makuihin panostettu nykyaikaseen tapaan. Kun blendit tuotiin markkinoille 1860, niin vasta tuolloin alko viskien leviäminen Skotlannin ulkopuolelle. Edelleen 90% myydystä viskistä on blendiä. Niitä ei tehdä jotta saatas halvempaa tuotetta, vaan jotta saatais myyvempiä makuja. Ja alkuaikoina vain blendaamalla voitiin taata laadun tasaisuus. Singlemalt on uusi asia (skotlannin ulkopuolella). Viä kaheskytluvulla singlemaltit oli harvinaisuuksia ja parhaina viskeinä pidettiin laatublendejä kuten Shivas Regal ja Johnny Walker.
 
Viskitislaamot oli hyvin paikallisia, eikä siglemalt viskin makuihin panostettu nykyaikaseen tapaan. Kun blendit tuotiin markkinoille 1860, niin vasta tuolloin alko viskien leviäminen Skotlannin ulkopuolelle. Edelleen 90% myydystä viskistä on blendiä. Niitä ei tehdä jotta saatas halvempaa tuotetta, vaan jotta saatais myyvempiä makuja. Ja alkuaikoina vain blendaamalla voitiin taata laadun tasaisuus. Singlemalt on uusi asia (skotlannin ulkopuolella). Viä kaheskytluvulla singlemaltit oli harvinaisuuksia ja parhaina viskeinä pidettiin laatublendejä kuten Shivas Regal ja Johnny Walker.
Niin, tässä on vähän sama kuin vanhoissa autoissa, monethan arvostavat jotain 70-luvun autoja, tai jopa 30-luvun autoja, vaikka ne olisivatkin joka suhteessa paskempia kuin nykyiset autot.

Uigeadail tuli korkattua tänään. Aika tuttua ja turvallista kamaa, kai tämä on sitten kuin ne nykyautot. Tosin tähän saa variaatiota kun jättää vesitilkan laittamatta, kokemus muuttuu niin että nykyautosta puuttuukin pakoputki. (54 til. %). No, en valita, saakelin hyväähän tämä on. Mutta seuraavan lasillisen myötä taitaa kyllä tämä takkahuone ja kylpytakki vaihtua johonkin särmikkäämpään, vaarallisempaan, jamesbondmaisempaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitenkäs muuten tuo The Arran? Mitä mielipiteitä siitä? En äkkiseltään löytänyt, että täällä olisi ollut puhetta tuosta. Tässä kun mietiskelen näitä tulevia hankintoja, niin tuo nimi pompsahti esiin. Saarihan on siinä Islayn vieressä. Eroaako millä tapaa Islayn viskeistä?
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joskus juonu pullon Arrania, mutta siitä taitaa olla jo vuosia aikaa. Jäi sillon siihe yhtee pulloon eli ei säväyttänyt. Jos oikein muistan niin oli silti ihan juotavaa.

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitenkäs muuten tuo The Arran? Mitä mielipiteitä siitä? En äkkiseltään löytänyt, että täällä olisi ollut puhetta tuosta. Tässä kun mietiskelen näitä tulevia hankintoja, niin tuo nimi pompsahti esiin. Saarihan on siinä Islayn vieressä. Eroaako millä tapaa Islayn viskeistä?

Ilmeisesti 10-vuotiaasta on kyse. Sen perusteella mitä olen tuotteesta lukenut niin savuisuutta on vähemmän/tuskin ollenkaan.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mitenkäs muuten tuo The Arran? Mitä mielipiteitä siitä? En äkkiseltään löytänyt, että täällä olisi ollut puhetta tuosta. Tässä kun mietiskelen näitä tulevia hankintoja, niin tuo nimi pompsahti esiin. Saarihan on siinä Islayn vieressä. Eroaako millä tapaa Islayn viskeistä?

The Arran Malt? Eroaa paljonkin. Hedelmäisempi, pehmeämpi eikä lainkaan savuinen. Ihan miellyttävä tuote ja vaihtelua savulle, mutta itse suosin Bruichladdichin Laddie Classicia silloin kun haluan jotain ei-savuista. Jos savuisuutta haet, niin Arran on aivan väärä tuote.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos savuisuutta haet, niin Arran on aivan väärä tuote.
En välttämättä hae! Caol Ilaa on tällä hetkellä ja varmaan jotain muuta islayta tulee hankittua jossain välissä. Nimenomaan ei-savuiset kiehtoo tällä hetkellä vaihtoehtona, kun ei sitä savuisuutta joka kerta lasiinsa halua.

Kiitos tiedoista Arranin suhteen. Myös muista suositteluista. Tämä on hyvä ketju ja mieluummin täällä keskustelen ja kysyn suosituksia, kuin googletan.
 
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Dale Tallon
Niitä ei tehdä jotta saatas halvempaa tuotetta, vaan jotta saatais myyvempiä makuja. Ja alkuaikoina vain blendaamalla voitiin taata laadun tasaisuus. Viä kaheskytluvulla singlemaltit oli harvinaisuuksia ja parhaina viskeinä pidettiin laatublendejä kuten Shivas Regal ja Johnny Walker.

Pari epäkohtaa joihin täytyy puuttua, "myyvempiä makuja" tarkoittaa vain ja ainoastaan halvempaa vaikka sen pukisi millaisiin sanoihin.

Ja tottahan toki single malt-viskejä sekoitetaan myös, ja on aina sekoitettu laadun tasaisuuden vuoksi, ero piilee siinä että siihen käytetään vuosia enemmän aikaa ja kaikki maltaat ovat yhdeltä tislaamolta. Vuosikerta viskit ovat asia erikseen, ne ovat yleensä yhden tynnyrin tuotetta.

Ja kukahan on mahtanut pitää Chivas Regalia ja J.Walkeria parhaina viskeinä? Ei taatusti ole käynyt Skotlannissa, vaikka eihän makuasioista voi kiistellä niin silti tämä on absurdi väite.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Pari epäkohtaa joihin täytyy puuttua, "myyvempiä makuja" tarkoittaa vain ja ainoastaan halvempaa vaikka sen pukisi millaisiin sanoihin.

Tämä ei pidä paikkaansa. Vaikka me tässä ketjussa ollaankin Mallasviskien ystävinä ja ylenkatsomme Blendejä, ne ovat syntyneet siksi, että ihmiset joisivat enemmän viskiä. Eli makujen pitää olla tasaisempia ja lievempiä, jotta se eka viskiryyppy maistuu hyvältä.

Vaikka nykyviskien kohdalla tuntuu siltä, että belndit on niitä "halpoja ja huonoja", niin se ei ole Viskin historiaan suhteutettuna kovinkaan vanha asia, sillä Blendit ovat niitä viskejä, joista ihmiset pitävät ja ostavat. Pieni osa sitten kehittää makuaistiaan ja intoutuu mallasviskeistä. Vaikka minä olen puritanisti tässä, ja juo vain mallasviskejä (jep VatedMalt kelpaa) niin me olemme asian harrastajia ja poikkeuksia.

Ja kukahan on mahtanut pitää Chivas Regalia ja J.Walkeria parhaina viskeinä? Ei taatusti ole käynyt Skotlannissa, vaikka eihän makuasioista voi kiistellä niin silti tämä on absurdi väite.

ns. Suuri Yleisö pitää itse asiassa Glenfidisiä parhaana merkkinä (myy eniten). JohnnyWalker on sitten heti perässä. Chivas Reagal on saanut maineensa koska on onnistunut pitämään hintansa korkeana, jolloin sillä on arvokkuuden leima (huom, ihmiset ovat valmiita maksamaan tästä blenidstä singelmalt hintaa).

Ei, Minä en pidä noista yhdestäkään (Vaikka Walkerin leimaviski onkin erinomainen Cardhu), mutta se randomviskinjuoja juo noita parhaina merkkeinä, ellei sitten hurahda, tai joku ”meikäläisistä” joskus tarjoa Isalyta tms.

Mutta suurin osa viskistä ostetaan ja juodaan blendeinä. Ei siksi että se on halpaa, vaan siksi että niistä pidetään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä ei pidä paikkaansa. Vaikka me tässä ketjussa ollaankin Mallasviskien ystävinä ja ylenkatsomme Blendejä, ne ovat syntyneet siksi, että ihmiset joisivat enemmän viskiä. Eli makujen pitää olla tasaisempia ja lievempiä, jotta se eka viskiryyppy maistuu hyvältä.
Kuulostaa vähän samalta kuin miksi on syntynyt suodatetut lagerit, ne on maultaan tasalaatuisia ja helpostijuotavia ja oluen syvemmät ja voimakkaammat aromit loistaa poissaolollaan.

Toki jokaiselle juomalle on paikkansa ja osa nyt ei vaan halua ja osaa syventyä aromeihin, vaan haluaa vetää lärvit sillä juomalla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
..Mutta suurin osa viskistä ostetaan ja juodaan blendeinä. Ei siksi että se on halpaa, vaan siksi että niistä pidetään.
En usko.. Varmasti jos esim. Cardhu pullon saisi samaan hintaan kuin Red labelin niin ajat sitten Red labelin myynti olisi jo lakannut.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vuosikerta viskit ovat asia erikseen, ne ovat yleensä yhden tynnyrin tuotetta.

Mitä tarkoitat tääsä yhteydessä vuosikettaviskillä? Tässä on esimerkki minun käsityksestäni vuosikertaviskistä: The Whisky Exchange : Online Whisky Shop - Buy Single Malt Scotch Whisky, Whiskies of the World, Rare Whisky (ensimmäiseksi löytämäni esimerkki).

Tuo ei kyllä tekstin perusteella ole yhden tynnyrin tuote. Yleensä puhutaan single cask -viskeistä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Glenfiddich on myydyin single malt. Useampaakin blendiä myydään enemmän kuin Glenfiddichiä, Johnny Walker etunenässä.

Näin juuri.

Blendien 'suosio' on osittain myös viskimaailman itsensä ylläpitämä. Valmistaminen halvempaa ja siksi eteenpäinmyynti. Hotellien minibaarit ja aulat notkuu täynnä Red Labelia. Sinkkumalttien hintoja pidetään korkeina koska niilläkin pitää olla oma 'mystiikkansa'. Uudempana ilmiönä sitten tämä viskit sijoituksena, mikä henk.koht. vituttaa kyllä rankasti.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
No onhan tuota tullut pari kertaa maistettua, jäillä ja ilman. Ensimmäiset hömpsyt menevät aina mutkitta alas, mutta sitten tulee jokin stoppi (vähän niinkuin oluen kanssa aikanaan). Kuuluuko tämä sarjaan "kaikkeen tottuu" ?


Heh, näin sitä mies muuttuu vuosien saatossa (nimimerkki vaihtui kun edellinen ei enää pienen hiljaiselon jälkeen toiminutkaan). :)

Tuo teksti siis vuodelta 2005 eikä viski selkeästikään uponnut, aika ei siis ollut kypsä. Järkiini tulin vuonna 2012 jonka jälkeen olen muuttunut "viskit on hyviä"-kategoriasta --> "elämän vesi"-kategoriaan. Tämä siirtymä tapahtui Taliskerilla ja lopullinen niitti tuli Laphroaig kympillä. Myös minun makunystyröitäni miellyttää eniten Islayn tuotokset, mutta olen yrittänyt olla avoin myös muihin suuntiin ja mm. Makers Mark sekä erinäiset blendit ovat löytäneet hyllyyni.

Osaako kukaan sanoa millä todennäköisyydellä löydän Suomesta tai muualta läheltä (Tallinna, laivat) Laphroaig 10 yo Cask Strengthiä? Nettiä surffaillessani olen antanut itseni ymmärtää että takavuosina sitä on pitkäripaisestakin saanut, mutta ei enää? Entäs onko mitään muun Islay-merkin vastaavaa tuotetta paremmalla saatavuudella mitä suosittelisitte?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös