Viskin ystävät

  • 545 939
  • 2 043
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
^^Bourboneissa on omat hyvät puolensa, makeus plussaa. Menee liukkaasti alas jäillä tai vissyllä jatkettuna. Pääsääntöisesti tulee juotua irlantilaisia viskejä, Powers gold label suosittelen kaikille...

Irkkudiggarit yleensä tykkää Bourbobneistakin. Makeusfaktori on samantyyppinen. Skottijuojat ei taas kauheasti bourboneja arvosta, lähinnä juuri makeuden takia.. Speysideläiset enemmän, saarelaiset vähemmän...

Mulle kolahtaa kyllä hyvä Kentuckyläinen, vaikka irkkujen perään en sitten taas oikein ole...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Selailin ketjua, eikä tätä viskiä tullut ainakaan mainittuna vastaan:

Glenfiddich Single Malt Scotch Whisky
Eli kyseessä (jos linkki ei mene suoraan) Glenfiddichin 14-vuotias spessuviski Rich Oak.

Varmaan lienee monille jo tuttukin, mutta itse tilasin pullon kerran kesällä kaverin suosituksesta ja syksyllä olikin sitten jo tilattava samantien. Todella hyvä, Glenfiddich ei ole ainakaan itselle vielä kertaakaan pettymystä tuottanut.

Seuraavaksi hankintalistalla Snow Phoenix ko.lafkalta.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
En tunnustaudu noin yleisellä tasolla. Enemmänkin konjakin ja rommin ystäviä. Kallis konjakki jäi tosin viime kerralla Alkon hyllylle ja mukaan tarttui litran mitan verran skottilaista Bell'siä. Todellakin maukas ja täyteläinen, ja jättää kielenpäälle hyvät voitelut joka kulauksella. Yleensä en ole viskistä pitänyt, kun aikoinaan ensiksi kokeilin näitä Jim Beamseja sun muita lähinnä bensiiniltä maistuvia viskejä.

http://www.bells.co.uk/

*shkoll*
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Irkkudiggarit yleensä tykkää Bourbobneistakin. Makeusfaktori on samantyyppinen. Skottijuojat ei taas kauheasti bourboneja arvosta, lähinnä juuri makeuden takia.. Speysideläiset enemmän, saarelaiset vähemmän...

Mulle kolahtaa kyllä hyvä Kentuckyläinen, vaikka irkkujen perään en sitten taas oikein ole...
Siinä tapauksessa kuulun vähemmistöön. En tosin ole tuota väitettä ikinä ennen kuullut. En tietenkään ole ikinä maistanut hyvää bourbonia. Jotain jimbeameja ja fourrosesia maistoin joskus enkä pitänyt tippaakaan. Avoin, kun mieleltäni olen, varsinkin alkoholin suhteen, niin jos on ehdottaa jotain laadukasta bourbonia, voisin ehkä jopa maistaa.

Tai sitten se johtuu siitä, että tykkään skottilaisistakin ihan yhtä paljon. Viime aikoina vaan irkkulainen pehmeys on vienyt voiton.
 
En tietenkään ole ikinä maistanut hyvää bourbonia. Jotain jimbeameja ja fourrosesia maistoin joskus enkä pitänyt tippaakaan. Avoin, kun mieleltäni olen, varsinkin alkoholin suhteen, niin jos on ehdottaa jotain laadukasta bourbonia, voisin ehkä jopa maistaa.

Itse en myöskään ole maistanut ja toki haluaisin sellaisen löytää. Jokainen Bourbon on tuonut tähän mennessään mukana vain epämiellyttävän maun, suurin osa jopa orastavan oksennusrefleksin. En oikein osaa sanoa mikä ominaismaku niissä on, joka ei yhtään satu omaan hermoon vaan joku noissa tökkii.

Muut viskit menee lähes poikkeuksetta edes jollain tasolla. Vaikka joisi jotain viskiä vinkuintiasta, niin niitäkin pystyy maistelemaan.

En välttämättä tarkoita, että bourbonit olisivat kategorisesti pahoja. Eivät vain tunnu minulle sopivan alkuunkaan. Ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla, jotta joku löytyisi?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siinä tapauksessa kuulun vähemmistöön. En tosin ole tuota väitettä ikinä ennen kuullut. En tietenkään ole ikinä maistanut hyvää bourbonia. Jotain jimbeameja ja fourrosesia maistoin joskus enkä pitänyt tippaakaan. Avoin, kun mieleltäni olen, varsinkin alkoholin suhteen, niin jos on ehdottaa jotain laadukasta bourbonia, voisin ehkä jopa maistaa.

Tai sitten se johtuu siitä, että tykkään skottilaisistakin ihan yhtä paljon. Viime aikoina vaan irkkulainen pehmeys on vienyt voiton.

Maker's Mark on melko varma valinta, loistavaa tavaraa. Suomesta rupeaa kyllä saamaan( baarissa siis) ihan premium -luokan kamaakin.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuossa baarikaapissa olisi kaksi avaamatonta putelia, joista olisi tarkoitus ottaa makutestit tässä illan aikana:

-Jura 16yo
-The Glenrothes Robus Reserve.

Erilaisia viskejä, suurin osa single malteja, löytyy parikymmentä erilaista mutta noita ei ole tullut vielä maisteltua. Juraa olen jossain maistanut ja hyvät muistot on. Tuota Glenrothesia en ole edes maistanut ollenkaan. Suositusten perusteella ostin männä vuonna lentokentältä Damista. Odotukset em. tuotetta ovat korkealla eli kerrotaan, miltä maistui.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla, jotta joku löytyisi?
Yleensä jenkkiviskit ovat olleet kauheita kokemuksia, mutta suosittelen kokeilemaan Evan Williams Single Barrel Vintagea, etenkin vm. 2000 on erinomainen verrattuna moniin muihin meren takaisiin vaihtoehtoihin.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
greatLeon listaa lukiessa tuli mieleen sellainen kysymys, että kuinka tykkäätte availla pulloja? En tiedä, että olenko vain niin amatööri, koska mielestäni tuntuu siltä että lukuisien pullojen availu on tuhlailua. Esimerkiksi nimeltä mainitsematon hyvä scotttilainen single malt pilaantui parissa kuukaudessa mielestäni. Parhauttahan se on juuri avattuna, vai kuinka?
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
greatLeon listaa lukiessa tuli mieleen sellainen kysymys, että kuinka tykkäätte availla pulloja? En tiedä, että olenko vain niin amatööri, koska mielestäni tuntuu siltä että lukuisien pullojen availu on tuhlailua. Esimerkiksi nimeltä mainitsematon hyvä scotttilainen single malt pilaantui parissa kuukaudessa mielestäni. Parhauttahan se on juuri avattuna, vai kuinka?

Kyllä tuo 12v Glenfiddichin Single malt mikä tänään avattiin lähes vuoden tauon jälkeen edelleen hirveän hyvälle maistui. Tämä versiohan on ihan korkki korkilla eli voi vaikuttaa säilyvyyteenkin jonkin verran.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Miettikää tilannetta. Islayn viski. Viskeistä tietävät, että ne ovat hyviä viskejä.
Otetaan useampi Islayn viski. Sekoitetaan ne keskenään. Saadaan blended malt.
Pyhäinhäväistys? Ehkä, mutta joku on tehnyt sen.
Big Peat / Islay Blended Malt : Buy Online - The Whisky Exchange

Jokusen kerran tavasin etikettiä ja luin takapuolta pullosta. Ja silti oli uskomaton tunne, voiko tää olla totta.
Muuten en varmaan olisi ostanut, ellei olisi ollut 20cl pullo. Ja Alkosta löytyi.

No miltäkö tää maistuu? Hyvälle, yksinkertaisesti. Turvetta täynnä. Haisee viskille, maistuu viskille. On siis viskiä. Väri on kyllä hailakan keltainen, että ei näytä viskille. Erinomainen ostos, ja tosiaan pullon koon takia tuli ostettua. Taidan ens viikolla käydä ratsaamassa tätä jokusen pullon. Tuollainen 20cl on mukava ottaa mukaan illanistujaisiin ja tarjota jollekin hieman. Ei tarvi ihan hulluna juoda normaalia isoa pulloa. Juuri sopiva määrä ottaa mukaan vaikkapa normaalin oluen seuralaiseksi vähän piristämään muuta juomista.

Approved by Bone.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllä tuo 12v Glenfiddichin Single malt mikä tänään avattiin lähes vuoden tauon jälkeen edelleen hirveän hyvälle maistui. Tämä versiohan on ihan korkki korkilla eli voi vaikuttaa säilyvyyteenkin jonkin verran.
No tuo ei vakuuta vielä minua. Uskon, että tuo Glenfiddich on niin hyvää ettei yksi vuosi siihen tee paljoa. Parasta viskiä, mitä olen omalla rahalla ostanut on juurikin Glenfiddishin 15-vuotias single malt. Tosin sen vanhentumista ei testattu läheskään vuotta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse en myöskään ole maistanut ja toki haluaisin sellaisen löytää. Jokainen Bourbon on tuonut tähän mennessään mukana vain epämiellyttävän maun, suurin osa jopa orastavan oksennusrefleksin. En oikein osaa sanoa mikä ominaismaku niissä on, joka ei yhtään satu omaan hermoon vaan joku noissa tökkii.
Mun mielestä se on karvasmanteli. Kai se on joku luonnon keino ilmaista, että älä juo syanidia. En muuten saanut kiksejä ryestäkään, kun kerran maistoin.

Mutta yritän painaa mieleen tuon Footlessin vinkin Maker's Markista. Evan Williamsia unohtamatta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miettikää tilannetta. Islayn viski. Viskeistä tietävät, että ne ovat hyviä viskejä.
Otetaan useampi Islayn viski. Sekoitetaan ne keskenään. Saadaan blended malt.

Kaupanhan on ollut pitkään Blended Islay nimeltään "Islay Mist" (linkki whiskymag.com sivulle). Saa Ruotsinlaivalta, josta sitä olen tuonut. Hyvää kamaa, varsinkin hinta/laatu suhteessa.

Yleensähän blendeihin käytetään myös leikkausylijäämiä, ja siksi niiden arvostus on ollut vähän heikkoa. Mutta kun bledni tehdään oikeasta, leikatusta tavarasta, on ne laatukamaa.. Johnny Walker blendin peruainesosa on ihan aito Cahdru, ja sen siitä tunnistaakin..

nam
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
greatLeon listaa lukiessa tuli mieleen sellainen kysymys, että kuinka tykkäätte availla pulloja? En tiedä, että olenko vain niin amatööri, koska mielestäni tuntuu siltä että lukuisien pullojen availu on tuhlailua. Esimerkiksi nimeltä mainitsematon hyvä scotttilainen single malt pilaantui parissa kuukaudessa mielestäni. Parhauttahan se on juuri avattuna, vai kuinka?

Omassa kaapissa on tällä hetkellä 12 pulloa, joista avattuna on 7. Muutamassa pullossa on vain lirut jäljellä, joten tyhjenevät lähiaikoina.
Kuulemma viskit säilyvät avattuna sitä paremmin, mitä täydempi pullo on. Eli yli puolillaan olevan putelin sisällön pitäisi säilyä useita kuukausiakin käytännössä samanlaisena. Kovin tyhjistä pulloista olen huomannut maun hieman kaikoinneen, varsinkin jos ovat pitempään olleet auki. Itsellä menee se ensimmäinen puolikas yleensä nopeasti, ja sitten tahti usein hidastuu.

Sherryviskeistä kiinnostuneille pitää suositella GlenDronach 15yo Revivalia. Mukavan sherryinen ja pehmeä, ei turhan makea, ja mainio tuoksu. Pullo on huvennut yllättävän nopeasti.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
16yo skotti-islay Jura oli ihan ok kokemus, vaikka kovin skeptinen olinkin. Ehkä vähän liian tumma makuuni, bulkihkosta epäseksikkyydestä myös miinusta. Hinnasta ei hajua, löysin katuojasta.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Viskeistä mitään ymmärrä, mutta tähän mennessä suosikeiksi on nousseet Glenfiddich 15yo core collectionista. Myös 12yo on erittäin maistuva, mutta kyllä näissä eroa on.

Bowmoren coresta (tai en minä mistään merkistä lie erikoismerkkejä juonut) olen tykännyt 12yo. En epäile, etteikö vanhemmatkin soveltuisi, mutta on vielä jäänyt kokematta. Aina on reissuilla ollut joku muu sopivammassa tarjouksessa, kuin Bowmore vanhemmat.

Tällä hetkellä on työn alla (ei nyt juuri, mut noin niinku yleisesti ottaen) Glenmorangie 18yo, jonka sain bestmanilta häälahjaksi. Erittäin hyvä sekin, joskin alkuun hieman vetelä. Tovin makustelun jälkeen alkaa sitten aromit pukkaan voimakkaammin esiin.

Laphroaig 12yo on todettu turhan tunkkaiseksi omaan makuun. Moni tätä kehuu, mutta itselleni ei oikein tahdo soveltua.

Kaapissa odottaa jonossa Cardhu 15yo. Ei mitään käsitystä siitä siis vielä. On siellä myös jotain talousviskejä, muttei niistä sen enempää. Blenkkuviskeistä en niin kovasti innostu.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Laphroaig 12yo on todettu turhan tunkkaiseksi omaan makuun. Moni tätä kehuu, mutta itselleni ei oikein tahdo soveltua.

Tarkoitat varmaan 10yo:ta. Se on aika rujo viski, löytyy savua, turvetta, lääkemäisyyttä jne. - tosin mä tykkään. Mutta kokeileppa joskus Laphroaigin 18yo:ta, se on ihan erilainen viski, paljon hienostuneempi ja tasapainoisempi kuin tuo kymppivuotias. Maksaa tietty aikalailla kymppivuotiasta enemmän, n. 80€ A-marketissa.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Nyt tuli sitten ostettua tuo paljon kehuttu Glenfiddichin 15yo single malt.

Sää nähdä raaskiiko vielä uutenavuotena korkata vai pitäisikö jättää odottelemaan suotuisampia hetkiä.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Nyt tuli sitten ostettua tuo paljon kehuttu Glenfiddichin 15yo single malt.

Sää nähdä raaskiiko vielä uutenavuotena korkata vai pitäisikö jättää odottelemaan suotuisampia hetkiä.

Riippuu siitä onko savuviskit vai yleinen täyteläisyys se juttu. Vaiko rento bourbonin makeus, mikä nyt ei suomalaisessa skenessä ole kovin suosittua.

Itselläni on se mukava tilanne, että tykkään vuodenajasta riippuen turpeisista savuviskeistä, laadukkaista skottiblendeistä, makehkoista ja kaikkea keskenään sotkevista irkuista sekä jenkkien limumaisista maissibourboneista. Itse asiassa jopa 50+ volttinen Wild Turkey on rentoa casualshottia, johtuen makeasta sivumausta.

Viskit on joka tapauksessa hyviä ja oikeanlaista tunnelmaa luovia juomia, kun ei tyydy niihin vetisiin ja sieluttomiin halvimpiin vaihtoehtoihihn. Jos on pakko saada halvat kännit ilman makuelämyksiä, niin viskit ei ole oikea valinta.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Jos on pakko saada halvat kännit ilman makuelämyksiä, niin viskit ei ole oikea valinta.

Jep, viskiä pitäisi ottaa se muutama sentti kerrallaan ja fiilistellä sen maun mukana. Eilen käytin viskiä väärin kun join sitä humalaan ja kohteena oli Jim Beam White label. Hyvin erilaiset kännithän sillä saa kuin jollain kaljanlitkulla.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Jep, viskiä pitäisi ottaa se muutama sentti kerrallaan ja fiilistellä sen maun mukana. Eilen käytin viskiä väärin kun join sitä humalaan ja kohteena oli Jim Beam White label. Hyvin erilaiset kännithän sillä saa kuin jollain kaljanlitkulla.

Kurlasitko veden kera vai ihan ehtaa volttia kehään?

Että tämä Bell's on sitten upea viski.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös