Viskin ystävät

  • 545 946
  • 2 043

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puolilta öin tulee muuten Jim:iltä uusintana Viskin maailma- dokumentti. Katselin jo aiemmin, ei mikään megahyvä mutta aika paljon perustietoa sitä janoaville. Kertoilee mm. eri paikkojen viskien eroista ja luonteista. Skottien osuus olisi voinut olla isompi minun mielestä, liian pitkään pyörittiin pohjoisessa Amerikassa.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Itse olen todella aloittelija viskien saralla ja juonut vain muutamaa blended-viskiä. Oma suosikki on tällä hetkellä White Horse, mutta se lienee kokeneempien suussa vain schaibaa. :D

Kannattaa juoda hyvältämaistuvaa. Mikäli olet uhkarohkea(kuten Cityfanina voisi päätellä) ovat Lagavulin 16v, Talisker 18v ja esim. Laphroaig vaikkapa 14vuotisena sopivia kokeiltavia, mikäli savuisesta tykkää.

Jameson on omaan makuun noista "neutraaleista" ollut sopivin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hedelmäkakku viskin ystäville

Pitkään olin suunnitellut perinteisen hedelmäisen joulukakun leivontaa, ja kuinka ollakaan reseptiä etsiessä törmäsin viskipohjaiseen kakkuohjeeseen.

http://www.soppakauha.com/index.asp?s=/reseptit/6258.htm

Tuumasta toimeen, viskiähän minulla on kaapit pullollaan, joten investoin kunnolliseen kakkuvuokaan ja ostin reseptissä luetellut ainekset (vaaleaa muscovado-sokeria ei löytynyt joten käytin tummaa). Ihan halpaa lystiä ei tämän kakun teko ole, sillä ainekset maksoivat (ilman viskiä) n. 13 euroa.

Viskin valinnassa otin varman päälle ja käytin savuisen skottiviskin sijaan miedohkoa irlantilaista Paddy Old-viskiä.

Teknisesti tulos oli erinomainen, kiitos tarttumattoman paistovuoan. Nyt vain odotetaan että kahden viikon "vetäytymisaika" päättyy ja sitten maistelemaan. Ehtii tarvittaessa tehdä vielä toisenkin ennen joulua kun Paddy-pullokin on valmiiksi auki ja iso osa tarveaineista valmiina.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt löytyi sitten Blue Labelin kaataja ja uusi linnunmaito, Macallan 1851 Inspiration. Suosittelen lämpimästi.

Hahnin kentältä löytyi Macallanilta Whisky Maker's Edition ja Select Oak. Ei oikein malttaisi viikonloppuun saakka odottaa maistiaisia, mutta kyllä se on pakko. Eivät nämä varmaan tuon Inspirationin tasolle nouse, mutta varmaankin ihan loistavia tissutteluviskejä.
 

Hermeliini

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Les Canadiens de Montréal, Arsenal FC
Viimeksi avattuja taitaa olla Ardbegin Uigeadail ja Airigh Nam Beist. Tykkään kummastakin. Muihin pulloihin tuolla kirjahyllyn päällä en oo hetkeen koskenut, vaikka sieltä parisenkymmentä herkkua löytyy. Joskus sitä kai vaan jämähtää... Tätä ennen kierroksessa oli Glenmorangien sherry/madeira/port wood finished lekat. Niistä ei nyt kauheasti jäänyt kerrottavaa, täytynee maistella joskus uudelleen - silloin kun ei ole kamalaa flunssaa päällä. (Vaikka tautiin ne kyllä tuntuivat auttavan.)

Lasiasiaa! Ardbegin sivuilta saa tilattua tasting-laseja, mutta suosittelen vilkaisemaan myös Riedelin tarjonnan. Meiltä löytyy nuo Ardbegin lasit, joululahjaksi ollaan harkittu meille silti noita Itävallan ihmeitä, koska viinilaseja on sarja jo täysi.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Lasiasiaa! Ardbegin sivuilta saa tilattua tasting-laseja, mutta suosittelen vilkaisemaan myös Riedelin tarjonnan. Meiltä löytyy nuo Ardbegin lasit, joululahjaksi ollaan harkittu meille silti noita Itävallan ihmeitä, koska viinilaseja on sarja jo täysi.
Muistan jonkun asiantuntijan sanoneen, että viskilasin tulisi olla juurikin tuollainen tulppaanin mallinen, kuten Ardbergin lasit. Silloin viskin makuun ei vaikuta sen haju, jolla huonommat viskit pyrkivät peittämään todellista makua. Sikäli hiukan ihmetyttää nuo Riedelin single malt lasit, jotka ovat täysin väärän malliset.

Virossa käydessäni matkaan tarttui litran verran Balvenie 12V DoubleWoodia. Melko pehmeä, tosin korvensi kurkkuani aivan helvetisti. Joko pullo on aivan täyttä paskaa tai sitten kylmän ilman ja tulisen nepalilaisen ruoan runtelema kurkkuni ei tuota kestänyt. Pitää koittaa uudestaan vaikka huomenna.
 

Hermeliini

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Les Canadiens de Montréal, Arsenal FC
Muistan jonkun asiantuntijan sanoneen, että viskilasin tulisi olla juurikin tuollainen tulppaanin mallinen, kuten Ardbergin lasit. Silloin viskin makuun ei vaikuta sen haju, jolla huonommat viskit pyrkivät peittämään todellista makua. Sikäli hiukan ihmetyttää nuo Riedelin single malt lasit, jotka ovat täysin väärän malliset.

Siksi meille tuleekin Riedeliltä tulppaaninmalliset konjakkilasit (vai mitkä ne nyt oli, en jaksa sivuilta ettiä tähän hätään) tuohon tasting-tarkoitukseen, ei suinkaan viskilaseja. Syy on varmaan se, että koska mulla on omille viineille useat eri lasit, niin herra tahtoo omalle harrastukselleen omat. Vaikka onhan tää vähän niinkun perheen harrastus.

Ja kiitos muuten tuosta kakkuohjeesta, pitänee kuulemma kokeilla sitä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ja kiitos muuten tuosta kakkuohjeesta, pitänee kuulemma kokeilla sitä.[/FONT]


olen tosiaan myös unohtanut kiittää kakkuohjeesta(tänx finnjewel). Ainekset on hankittuna ja ajattelin kokeilla...


Onko vinkiiä, mistäpäin Tallinaa löytyisi Cardhua? Speysideläinen varasto on loppu, ja tätä herkkua ei ole vuosiin tullut omistettua ja kun kerran on menossa etelärannalla käymään...
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko vinkiiä, mistäpäin Tallinaa löytyisi Cardhua? Speysideläinen varasto on loppu, ja tätä herkkua ei ole vuosiin tullut omistettua ja kun kerran on menossa etelärannalla käymään...

Cardhu on kyllä todellista herkkua varsinkin kun hinnan ottaa huomioon. Saatavuus vaan on vähän heikoinpuoleinen moneen muuhun merkkiin verrattuna, tuotannosta muistaakseni aika suuri osa menee Espanjaan. Itse en ole tuohon törmännyt kuin Barcelonassa, Belfastissa ja Dublinissa (törkeään hintaan tosin).
 

J.Petke

Jäsen
Jaaha, suosituksia kaivataan. Hakusessa olisi uusi pullollinen skotlantilaista. Budjetti on joku noin 50€ mutta kyllähän tuostakin voi poiketa. Itse olen maistellut nyt kaikki mitä olen tähän mennessä halunnutkin mutta nyt olisi hakusessa joku suositus hieman "maukkaammasta" viskistä. Kaverilta sain Bunnahabhainin 12 vuotiaan ja se oli loistavaa. Ensimmäinen viski mitä en olisi muuten varmaan ikinä ostanut mutta tuo tavallaan avasi taas kerran silmät.

Eli mikä voisi olla seuraava? Myös tilaaminen netistä voi tulla kyseeseen.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaaha, suosituksia kaivataan. Hakusessa olisi uusi pullollinen skotlantilaista. Budjetti on joku noin 50€ mutta kyllähän tuostakin voi poiketa. Itse olen maistellut nyt kaikki mitä olen tähän mennessä halunnutkin mutta nyt olisi hakusessa joku suositus hieman "maukkaammasta" viskistä. Kaverilta sain Bunnahabhainin 12 vuotiaan ja se oli loistavaa. Ensimmäinen viski mitä en olisi muuten varmaan ikinä ostanut mutta tuo tavallaan avasi taas kerran silmät.

Eli mikä voisi olla seuraava? Myös tilaaminen netistä voi tulla kyseeseen.

Minä voisin ainakin suositella Balvenie Double Wood 12yo viskiä, Speyside viski eli mukavan pehmeä, maukas ja sopivan sherryinen. Ja vaikka skotteja pyydettiinkin niin suosittelen myös irlantilaista Connemara Peated Single Malt viskiä joka on tyyliltään enemmän skotlantilainen kuin irlantilainen johtuen kahdesta tislauksesta (normaalisti irkut kolmeen kertaan) eli mausta löytyy myös sitä savua ja turvetta.
 

J.Petke

Jäsen
Minä voisin ainakin suositella Balvenie Double Wood 12yo viskiä, Speyside viski eli mukavan pehmeä, maukas ja sopivan sherryinen.

Olen tuota maistanut ja jotenkin hieman liian mauton makuuni. Ja en todella kyllä hae nyt mitään pakolla todella savuista vaan saa olla muutenkin maukas. Ei välttämättä siis mikään linnunmaito siis luonnetta saa olla.

Kiitos ehdotuksesta silti.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Alkomahooliliikkeisiin oli näköjään saatu Suomalaista Teerenpeli Single Malt -juomaa. Pitihän tuota puteli ostaa, josko myöhemmin flunssan helpottaessa vähän maistelisi.
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tämä on kertakaikkiaan hieno viestiketju. Olen jo kauan tätä ketjua lukenut. Niinsanotusti suu on alkanut napsamaan tätä ketjua lukiessa ja erittäin harkiten olen tehnyt elämäni ensimmäisen viskiostokseni. Siis joskus takavuosina on tullut ostettua joku rapaviskipullo, mutta mitään suuremmalla harkinnalla varustettua ostosta en ole tehnyt ennen kuin nyt:Glenfiddiich 15 yo. Kokonainen pikkupullo 0.2 litr.

Saa nauraa, mutta tämä viestiketju on saanut minut suhtautumaan viskeihin vakavasti ja tekemään ensimmäisen ostokseni erittäin huolella. Pikkupullo - jos on pahaa, niin eipähän mene paljoa rahaa hukkaan.

Jonkin verran on tullut Alkon myymälöissä ja ulkomaan reissuilla pysähdyttyä viskihyllyn kohdalle. Tuttuja viskimerkkejähän siellä on ollut täältä Jatkoajasta. Hiukan himoiten olen pulloja katsellut, mutta ostosta en ole tehnyt ennenkuin nyt. "Juodaan tää ja lähdetään..." Jos tuo Glenfiddich maistuu hyvälle, ei sen jälkeen ole mitään kynnystä ostaa mitään suurempaa eikä mitään kalliimpaa pulloa.

Semmoista, kiitoksia ketjulle.
 

J.Petke

Jäsen
Saa nauraa, mutta tämä viestiketju on saanut minut suhtautumaan viskeihin vakavasti ja tekemään ensimmäisen ostokseni erittäin huolella. Pikkupullo - jos on pahaa, niin eipähän mene paljoa rahaa hukkaan.

Juuri näin. Ja mielestäni Glenfiddich on hyvä viski aloittaa harrastus. Vielä kun ostaisit jonkun blended viskin ja joisit sen, niin sen jälkeen vasta kunnolla huomaa eron single malteihin. Sitten Glenfiddichin jälkeen voi lähteä testaamaan esim savuisempia tai jos ei niistä pidä niin löytyy myös paljon paljon muita hyviä viskejä.
 

J.Petke

Jäsen
Osa niistä EI ole viskiä vaan Bourbonia. Kuten esim. Jack Daniels

Paitsi että Jack Daniels ei ole bourbonia vaan Tennessee whiskeytä. Jim Beam on bourbonia.

Itse aloitin muuten "viskiurani" Jim Beamista. Ihan hyvää oli silloin ja sen jälkeen en sitä enää ole edes maistanut. Joskus pitäisi taas kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Viski - se toimii sittenkin

Otsikon mukaisesti viskit ovat nousseet meikäläisen kiinnostuksen kohteeksi hieman yllättäen. Pitkään olin ajatellut nauttivani enemmän konjakista, ja viskit olivat joutuneet epäsuosiooni. Tosin taustalla kyti pieni kiinnostus, koska kaverini suosituksesta olin muutaman kerran pienessä sievässä maistanut Laphroaigia, ja pitänyt siitä. Kuitenkin edellisellä kerralla kun annoin viskeille mahdollisuuden, ostin pullon Black Labelia. Se jäi armotta samalta reissulta ostetun konjakin varjoon, ja taitaa vieläkin olla BL:n puolikas baarikaapissa. Jotenkin viski tuntui liian pistävältä, ja konjakin pehmeys miellytti huomattavasti enemmän.

Veronpalautusten tullessa joulukuun alussa rohkaisin kuitenkin mieleni, ja hain Alkosta pullon juuri Laphroaigia. Tämä aine oli jo pitempään kiinnostanut, en vain ollut raaskinut pulittaa melkein viittäkymppiä pullosta. Ja kuinkas kävikään? Todnäk ensimmäistä kertaa eläissäni olen juonut viinaa pelkästään maun vuoksi, täysin ilman päihtymistarkoitusta. Toki parin siivun maistelun sivutuotteena tuleva lämmin olo ei haittaa, oikeastaan päinvastoin...

Legendaarinen Laphroaig siis avasi pään, ja kiinnostusta on syventänyt jatkiksen laadukas viskikeskustelu, jota on tullut kahlattua läpi. Seuraava hankinta kutkuttaisi jo mieltä, jotta pääsisi tekemään hieman vertailua. Ilokseni huomasin lähi-Alkon tarjonnan olevan suht kattava, ei heti lopu kesken. Ainakin Talisker, Bowmore, Speyburn, Isle of Jura, Glenfiddich, Caol Ila, Bunnahabhain, Ardbeg, Laphroaig ja tietenkin Lagavulin olivat valikoimissa, ja toki perusirkut yms. Mikäköhän näistä olisi hyvä seuraavaksi etapiksi? Savunmaku on allekirjoittaneen mieleen sekä viskeissä että muutenkin, mutta vähäsavuisempi, ehkä hieman pehmeämpi maku kinnostaisi. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Säilytyksestä vielä. Asun vanhassa kerrostalossa, jossa baarikaappi on ulkoseinässä oleva kiinteä kaappi. Sitä on varmaan joskus käytetty ruuan säilytykseen, koska talviaikaan kaappi kylmenee huomattavasti. Tämä ei varmaan tee hyvää viskille? Toki siirsin jo Laphroaigin parempaan talteen. Black Label ja lahjaksi saatu Jim Beam saivat jäädä kaappiin. Sivumennen sanoen, enpä todellakaan tajunnut että viskit ovat todella paljon muutakin kuin nuo perus-blendikset yms, joita on tullut sillontällön juotua. Todennäköisesti moni muukin elää samassa epätietoisuudessa.

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Itse kokeilisin seuraavaksi budejtista riippuen Taliskeria, Lagavulinia tai Caol Ilaa.

Totally agree. Lagavulin savuisin, sitten Caol Ila ja Talisker ehkä vähiten savuinen. Lagavulin oli ennen mun suosikki, mutta nykyään vannon Caol Ilan nimeen. Mutta tosiaan, erittäin hyviä viskejä kaikki kolme. Jos budjetissa on varaa, hanki kaikki kolme:-)
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Mikäköhän näistä olisi hyvä seuraavaksi etapiksi? Savunmaku on allekirjoittaneen mieleen sekä viskeissä että muutenkin, mutta vähäsavuisempi, ehkä hieman pehmeämpi maku kinnostaisi. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Tyyppää noista lähialkosi valikoimista löytyvistä ainakin Caol Ilaa jos Laphroaig tuntui liian stydiltä savunmaun suhteen. Caol Ila on selvästi savuinen mutta L:ää pehmeämpi.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Totally agree. Lagavulin savuisin, sitten Caol Ila ja Talisker ehkä vähiten savuinen. Lagavulin oli ennen mun suosikki, mutta nykyään vannon Caol Ilan nimeen. Mutta tosiaan, erittäin hyviä viskejä kaikki kolme. Jos budjetissa on varaa, hanki kaikki kolme:-)
Herkkujuomia kaikki ja pitäisi löytyä jokaisesta baarikaapista! Tämä ilta painettu nimenomaan Caol Ilan ja Ale oluiden voimin. Suosittelisin vielä Taliskereista 10-vuotiasta, vanhempi 16-vuotias(vai oliko 18-vuotias?) ei jostain syystä uponnut minulle samalla tavalla. Jos jostakin saatte käsiinne, niin kannattaa ehdottomasti ostaa myös lesti Talisker 57 Northia. Litra tuota ainetta tarttui taannoin Heathrow'lta mukaan. Kentällä otin siitä parit maistiaiset ja sen jälkeen ai jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ottaa lesti matkaan. Nimensä mukaan 57 volttista tavaraa, oli tarjouksessa ja taisi maksaa jotain 47 puntaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös