Viskin ystävät

  • 546 989
  • 2 043

Morgoth

Jäsen
tumba17 kirjoitti:
Hetki sitten erinomaisen uutisen kuultuani, päätin ottaa lasillisen JD Blue Labelia,

Erinomaista tavaraa, mutta todella arvokasta. Lisäksi todella hieno pullo ja laatikko! Mikä sarjanumeron sinun pullossa on? :)

Samanlaista nautiskelua kuin jonkun konjakin kanssa, ei kannata pitää todellakaan kiirettä tuon juomisessa.

Maistuu muuten vielä paremmalta, kun siihen kaataa ihan pienen tilkan vettä
sekaan!
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Joutuu tänään korkkaamaan hyvin todennäköisesti tuommoisen Glenfiddichin 12 vuotiaan.

Onko se hyvää?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
mendieta kirjoitti:
Joutuu tänään korkkaamaan hyvin todennäköisesti tuommoisen Glenfiddichin 12 vuotiaan.

Onko se hyvää?

Aika keskinkertainen single malt ainakin minun (tällainen aloittelija viskin maistamisessa) mielestäni. Menee kyllä vaivatta alas tuokin.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Morgoth, pullon numero on 56653.

Tuota vesitippaa olen käyttänyt vain noiden Cask Strenght-viskien kanssa laimentamaan tuota liian tiukkaa alkoholin makua. Pitää kokeilla seuraavan kerran Blue Labelinkin osalta ja kertoilen kommenttini kun testi on suoritettu.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Eilen maistoin Hadankassa jotain lapphroig tms ja oli kyllä pirskatin hyvää. Pieni liraus vettä joukkoon ja kyllä mahtava jälkimaku. Onkos toi viski oikeesti noin hyvää vai kuvittelinko vaan? Kertokaas viski-asiantuntijat, kannattaako tota viski ostella ihan kaupasta vaiko eikö?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kertokaapa.

Minulla on yksi vajaa pullo Jamesonia kaapissa. On itse asiassa ollut avattuna jo reilun 2 vuotta. On säilytetty pystyasennossa ja ihan huoneenlämmössä. Onko aine vielä juotavaa?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyösti kirjoitti:
Kertokaapa.

Minulla on yksi vajaa pullo Jamesonia kaapissa. On itse asiassa ollut avattuna jo reilun 2 vuotta. On säilytetty pystyasennossa ja ihan huoneenlämmössä. Onko aine vielä juotavaa?
Ei ole. Toimita minulle, niin hävitän sen asianmukaisesti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Another HAB kirjoitti:
Eilen maistoin Hadankassa jotain lapphroig tms ja oli kyllä pirskatin hyvää. Pieni liraus vettä joukkoon ja kyllä mahtava jälkimaku. Onkos toi viski oikeesti noin hyvää vai kuvittelinko vaan? Kertokaas viski-asiantuntijat, kannattaako tota viski ostella ihan kaupasta vaiko eikö?

Eihän tuota (Laphroaig) varmaan kehuta tämän ketjun 338 viestistä (kuka nyt vanhoja viestejä jaksaa lukea) kuin joka neljännessä. Eikä turhaan. Osta pois.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyösti kirjoitti:
Kertokaapa.
Minulla on yksi vajaa pullo Jamesonia kaapissa. On itse asiassa ollut avattuna jo reilun 2 vuotta. On säilytetty pystyasennossa ja ihan huoneenlämmössä. Onko aine vielä juotavaa?
Joo juo pois vaan. Ei viskit silleen pilalle mene. Joissakin voi ehkä vähän maku muuttua jos on kauan avattuna. Jotkut "asiantuntijat" ovat sitä mieltä että noin puolen vuoden - vuoden aikana kannattaisi pullo juoda. Tai että mitä vähemmän on viskiä pullossa niin sitä nopeemmin kannattaisi juoda pois. Ei tollaisilla ole tavallisille tallaajille ja juopoille mitään merkitystä. Pystyasennossa ja huoneenlämmössä on ihan hyvä säilyttää, ja jos kauan meinaa säilyttää niin ei mielellään ikkunalaudalla auringonvalossa jne.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Itse en kyllä allekirjoita tuota Laphroaigin erinomaisuutta, ihan hyvä viski joo, mutta jos savunmakuisia single malteja hakee, on Lagavulin selvästi parempi. Lagavulinia on vaan vaikea löytää ja harmittaa pirusti kun en tuossa syksyllä ostanut pulloa mukaan Hki-Vantaan lentokentältä, sitä kun ei ole sen jälkeen ko. paikassa näkynyt.

Jamesonia en ollut ennen maistanut, mutta viime kesänä tuli Irlannissa kokeiltua ja sen verran miellyttävä kokemus, (mm. voitti sokkona tislaamossa tekemäni testin) että pari pulloa eksyi matkatavaroihin.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
tumba17 kirjoitti:
Itse en kyllä allekirjoita tuota Laphroaigin erinomaisuutta, ihan hyvä viski joo, mutta jos savunmakuisia single malteja hakee, on Lagavulin selvästi parempi. Lagavulinia on vaan vaikea löytää ja harmittaa pirusti kun en tuossa syksyllä ostanut pulloa mukaan Hki-Vantaan lentokentältä, sitä kun ei ole sen jälkeen ko. paikassa näkynyt.

Mutta on Lagavulin sitten myös selvästi kalliimpaakin, itse en ole sitä vielä raaskinut ostaa, suunnitelmissa on kyllä ollut. Lagavulin kuuluu Alkon tilausvalikoimaan joten sitä saa jokaiseen Alkoon vaikka yhden pullon tilattua ja joissakin sitä on jo valmiiksi hyllyssäkin. Laphroaig on yksi parhaista maistamistani (niitä ei valitettavasti kovin montaa ole) single malteista mutta ei aivan suosikkini, sitä titteliä hallitsee Cragganmore.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Gleb, mm. Gragganmoren laittaisin itsekin Laphroaigin edelle, en todella ymmärrä miksi niin moni Jatkoajassa hehkuttaa Laphroaigin erinomaisuutta. Lagavulinista vielä sen verran, että kalliimpaa on kuin Laphroaig, mutta mielestäni sen verran parempaa että kannattaa maksaa tuo ero.

Alkosta ostaminen, tilaamisesta puhumattakaan, on minulle taas vaikeaa, koska en Suomessa asu ja käyntejä on säännöllisen epäsäännöllisesti. Siksi valitin tuota lentokentän ongelmaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuka tarvitsee Laphroaigia tai Lagavulinia, kun on Talisker ;)

Gragganmore on ollut pitkään to do -listalla. Taidan kuitenkin seuraavaksi osua irkkuviskiin, kun olisi tarkoitus lomailla Dublinissa huhtikuussa.
 

Monttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keupa, Maajoukkue, kiivaat kannattajat
Kyllä sitä löytyy. Vaan ei taida olla ainakaan kaikkein pienimpien Alkojen hyllyissä; siis mitä isompi putiikki - sitä parempi valikoima. Jotkut liikkeethän erikoistuvat hieman toisia enemmän.

Itse hain edellisen tuosta Paasikiven aukion kaupasta, Lasipalatsin päässä. Siis Hgissähän tämä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän Lagavulinia ja Taliskeria löytyy varsinkin täältä Helsingistä monesta Alkosta. Ja jos ei hyllystä löydy niin eiköhän sitä voi tilata sinne?
 

Monttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keupa, Maajoukkue, kiivaat kannattajat
Tilauspolitiikassa on vaan se huono puoli, että yhtä pulloa ei lähdetä tilaamaan. Eli saattaa joutua joskus odottamaan jonkun tovin, ennenkuin Alko logistiikan mukaan on kannattava määrä tilata. Toki varmaan yksittäisiäkin saa, mutta sitten lienee halvempi hakea tuosta itä-etelä-länsirajan takaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ohmi kirjoitti:
Onko Talisker tullut jo Alkon myyntiin?
Ainakin viime vuonna ostin ihan koti-Alkosta Tampereelta. Tuskin se valikoimasta on siis poistunut, kun muuallakin on hyllyssä näkynyt.

Pitää kyllä uusia nuo viskivarastot, kun syksyllä sain tuhottua kaikki vajaat pullot. Irlannista jäänee matkamuistoksi joku tyypillinen pehmeä irkkuviski. Onko kellään erityistä vinkkiä, hintaluokassa alle 50 €? Perus-Jamesonit ja Bushmillsit on jo testattu, joten jotain hiukan eksoottisempaa siis.
 

Monttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keupa, Maajoukkue, kiivaat kannattajat
Irkkuviskit on jäänyt vähemmälle, mutta Tullamore on noiden edellämainittujen lisäksi tutustumisen arvoinen. Rankkaisin sen ohi Jamesonin.
 

Puster

Jäsen
Ossi kirjoitti:
Onko kellään erityistä vinkkiä, hintaluokassa alle 50 €? Perus-Jamesonit ja Bushmillsit on jo testattu, joten jotain hiukan eksoottisempaa siis.
Mulla olis yks. Hinta muistaakseni 42€, ei mitään perus-Jamesia ja et taatusti löydä siitä Linnainmaan Seston alkosta. Maistanutkin olet kyllä jo saattanut. Tai b1:n on ainakin. Muistaakseni.
Mutta sitä varten pitää käydä tislaamon omassa myymälässä tai pistää ainakin hakumies asialle.

Skotlannissa käydessä tuli muutamia erikoisuuksia maisteltua. Yhdenkään nimeä ei jäänyt mieleen, koska aina tilatessa pyysin nimenomaan jotain paikallista erikoisuutta. Hyviä kyllä olivat, vaikka enemmän olenkin näiden irkkujen kannattaja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Puster kirjoitti:
Mulla olis yks. Hinta muistaakseni 42€, ei mitään perus-Jamesia ja et taatusti löydä siitä Linnainmaan Seston alkosta. Maistanutkin olet kyllä jo saattanut. Tai b1:n on ainakin. Muistaakseni.
Mutta sitä varten pitää käydä tislaamon omassa myymälässä tai pistää ainakin hakumies asialle.
Maistettu on ja hyväksi havaittu. Pitää kyllä sanoa, että tykkäsin jostain ei-perus-Bushista (ei black, siedettävän hintaisesta silti) selvästi enemmän. Että pitikin jättää se fiftyeightille ;)
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Ossille vinkkinä kun menet Dubliniin, Jamesonin tislaamosta Dublinissa (tosin itse tislaamo ei edes toimi ko.paikassa) löytyy 18-vuotinen Old Jamesons Distellery viski, joka on erittäin hyvä. Hintaa en muista, mutta olettaisin merkki-nappiverkkarien ja kapallisen perunoita maksavan suurin piirtein saman verran. Jos tuntuu liian kalliilta, niin 12-vuotinenkin oli ihan hyvä, molempia tuli pullo ostettua.

Ko. tislaamossa järjestetään kiertueen ohella sokkotesti, johon kannattaa osallistua, eli muista nostaa hanska pystyyn kun vapaaehtoisia haetaan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Ossi kirjoitti:
Maistettu on ja hyväksi havaittu. Pitää kyllä sanoa, että tykkäsin jostain ei-perus-Bushista (ei black, siedettävän hintaisesta silti) selvästi enemmän. Että pitikin jättää se fiftyeightille ;)

Kitokset vaan, mielihyvin on mamman kanssa sitä nautiskeltu sopivassa suhteessa. Saattaa olla jopa vielä tilkka jäljellä..
 

J.Petke

Jäsen
Perkule.. Olin tuossa jo pidempään kitsastellu ja ajetellu että en raaski kyllä ostaa mitään viskejä kun pullollinen maksaa n. 20€ ja eihän tälläisellla opiskelijalle semmoisiin ole varaa. Noh, sitten menin ja ostin ensimmäisen pullon kaksi viikkoa sitten ja kuvittelin että eipähän tarvi vähään aikaan uutta ostaa. Lopputuloksena on se että sen alkoreissun jälkeen olen ostanut kahdessa viikossa kolme pulloa lisää ja koko ajan tekee mieli ostaa uusi. Mukaan ovat tarttuneet siis Black Velvet(kuraa), Kolme Leijonaa(blended, oikein hyvä), Rob Roy ja Teachers Highland Cream. Olen siis jossainmäärin innostunut tästä nesteestä. SE viski mitä haluaisin maistaa ja pullollisen ostaa on nimenomaan Laphroig mutta se saa odottaa palkkapäivää. Siinä mielessä näitä viskejä on kivempi maistella kuin viinejä että näitä ei tarvi juoda pullollista kerralla vaan pullo säilyy käytännössä niin kauan kun jaksaa säilyttää. Myöskin se ilahduttaa että samaan aikaan voi maistaa useampaakin laatua ilman että tarvitsee olla isompaa porukaa kasassa.

Itse olen jotenkin mieltynyt enemmän näihin savunmakuisiin viskeihin, joskin vaihtelun vuoksi täytyy välillä ostaa jotain muutakin. Tosin uk alueen viskeissä olen yritttänyt pysyä koska kuka käyttäisi esimerkiksi ruotsalaisten valmistamaa sinappia. Ostettavien pullojen listalla on myös Talisker, Scapa ja uusi pullo Kolmea Leijonaa.

Eiköhän sitä voisi seuraavan jo kaataakin..
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
J.Petke kirjoitti:
Perkule.. Olin tuossa jo pidempään kitsastellu ja ajetellu että en raaski kyllä ostaa mitään viskejä kun pullollinen maksaa n. 20€ ja eihän tälläisellla opiskelijalle semmoisiin ole varaa. Noh, sitten menin ja ostin ensimmäisen pullon kaksi viikkoa sitten ja kuvittelin että eipähän tarvi vähään aikaan uutta ostaa. Lopputuloksena on se että sen alkoreissun jälkeen olen ostanut kahdessa viikossa kolme pulloa lisää ja koko ajan tekee mieli ostaa uusi. Mukaan ovat tarttuneet siis Black Velvet(kuraa), Kolme Leijonaa(blended, oikein hyvä), Rob Roy ja Teachers Highland Cream. Olen siis jossainmäärin innostunut tästä nesteestä. SE viski mitä haluaisin maistaa ja pullollisen ostaa on nimenomaan Laphroig mutta se saa odottaa palkkapäivää. Siinä mielessä näitä viskejä on kivempi maistella kuin viinejä että näitä ei tarvi juoda pullollista kerralla vaan pullo säilyy käytännössä niin kauan kun jaksaa säilyttää. Myöskin se ilahduttaa että samaan aikaan voi maistaa useampaakin laatua ilman että tarvitsee olla isompaa porukaa kasassa.

Itse olen jotenkin mieltynyt enemmän näihin savunmakuisiin viskeihin, joskin vaihtelun vuoksi täytyy välillä ostaa jotain muutakin. Tosin uk alueen viskeissä olen yritttänyt pysyä koska kuka käyttäisi esimerkiksi ruotsalaisten valmistamaa sinappia. Ostettavien pullojen listalla on myös Talisker, Scapa ja uusi pullo Kolmea Leijonaa.

Eiköhän sitä voisi seuraavan jo kaataakin..

Tämä on tuttu reaktio, kokoajan tekisi mieli laajentaa baarikaappia. Itselläni on myös suunnitelmissa tuo Laphroig, joten tilipäivä saisi tulla pikkuhiljaa. Nyt tulee sanomista, mutta mainostanpa silti. Tähän mennessä paras viski mitä olen maistanut, on Johnnie Walker Green Label. Siinä on sitä makua, ja skottilaista osaamista. Lievänä haittapuolena on pakko mainita hiukan suolainen hinta (ainakin opiskelijalle, kuten allekirjoittanut on myös), laivalla muistaakseni kyseinen tuote maksoi 49€. Mutta eipähän tule joka baarikaapissa vastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös