Viskin ystävät

  • 546 989
  • 2 043

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Bacardi Ron 8 Años

Menee vähän ohi aiheen, mutta onhan täällä blendeistäkin puhuttu. (läppä)

Tuollainen puteli löytyi Dubaista. Rommeihin en ole vielä juurikaan perehtynyt, mutta jossain maistiaisissa litkua joskus maistoin, ja oli kyllä niin hyvää että päätin joskus moisen ostaa. Hintakaan ei päätä huimannut, mutta tuntui Dubain lentokenttä olevan muutenkin passeli ostospaikka. Kyseessähän ei ole mikään kynsilakanpoistoaine, jota kolajuomaan sotketaan, vaan sellaisenaan nautittava siemailujuoma, kuten viski ja vaikka calvados.

Olen porttiteoreetikkojen lempilapsi, ja löydänkin itseni varmasti pian Folken kanssa jostain Karibian tislaamosta. Että ehkä en vielä avaa sitä ensimmäistä porttia. Pulloa.

www.bacardi8.com
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Re: Bacardi Ron 8 Años

Olen raahannut tuota ruskeaa ja vähän iäkkäämpää Bacardia vanhalle äidilleni ulkomaan tuliaisiksi - hän säilöö siihen hedelmänpalasia kera muutaman sokerilusikallisen, antaa marinoitua muutamia kuukausia ja napostelee niitä sitten yömyssyn korvikkeeksi suurella mielihalulla. Eikä muut Martta-kerhon jäsenet pääse moittimaan juopoksi.
 

JimmyConway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Oma viskiharrastukseni on kestänyt muutaman vuoden. Ensimmäinen vähän parempi viskini oli The Macallan, joka on kokeilemisen arvoinen. Seuraavaksi ostin pullon Scapaa, joka oli kyllä hyvää, mutta ei mitenkään säväyttänyt. Tällä hetkellä hyllyssäni on kolmikko Grants Family Reserve, Johnnie Walker Black Label ja Bowmore. Grants on edullisista viskeistä hyvä ja on minulla eräänlaisena arkiviskinä. Black Labelin hinta laatusuhde on mielestäni erinomainen ja tulevaisuuden suunnitelmiini kuuluu ostaa kyseistä jumalten nektaria se yli 4 litrainen kippipullo. Bowmore on mielestäni paras single malt mitä olen maistanut (ei ole kyllä paljon kokemusta).

Viskini olen yleensä valinnut erään viskikirjan perusteella, jonka nimeä en nyt muista, sekä netistä osoitteesta http://www.whiskymag.com . Nämä ovat auttaneet minua paljon ja olen ollut suosituksiin tyytyväinen. Muutenhan viskien ostaminen olisi aikamoista hakuammuntaa.

Viskini nautin pienen vesitilkan kanssa, joka ei ole kuin hätätilassa vesijohtovettä johtuen Rauman melko huonosta vedestä. En ala väittelemään onko tämä oikea tapa, mutta minulle se sopii parhaiten.

Ps. kokeilkaa syödä viskin kanssa suklaata, eli syötte palan suklaata ja viskiä päälle, ei samaan aikaan. Muuttaa viskin makua yllättävän paljon.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tuli kävästyä laivalla ja lisättyä viskivalikoimaa helpolla mallasviskillä.

Glenfiddich 12y Caoran Reserve ilmestyi hyllyyn ja maistettukin on. Ei kyllä pääse lähellekkään edellisen uuden tuttavuuden Dalmoren täyteläistä makua.

-ipa rules
 

Puster

Jäsen
Löytyi mukava herkku: Jamesonin 12 vuotias single cask.
Saatavana paikallisen oppaan mukaan ainoastaan Jamesonin tislaamosta ja pienestä lisähinnasta olisi saanut etikettiin painettua vaikka oman nimensä, mutta se nyt olisi ollut jo vähän liikaa.

Makueroa "tavalliseen" 12y Jamesoniin löytyy selvästi ja hintaeroa muistaakseni vain kohtuullisesti. Sitä se sherrytynnyrissä vietetty aika teettää. On kuin nestemäistä samettia kaataisi kurkusta alas...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Puster
pienestä lisähinnasta olisi saanut etikettiin painettua vaikka oman nimensä, mutta se nyt olisi ollut jo vähän liikaa.
"Puster, 12 year old" olisi toisaalta aika hilpeä etiketti.

PS. Säästä sitten jotain herkkua elokuullekin ;)
 

Riesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Lukko, Sex Pistols, Kärpät, Chicago BH
Tätä ylevää ketjua pitää nostaa ylemmäksi.

Oma rakas viskikaappini näyttää tällä hetkellä seuraavalta:

Ardbeg 10 yo
Ardbeg Uigedail
Ardbeg Very Young
Bowmore 12 yo
Bowmore 15 yo
Bruichladdich 15 yo
Balvenie Double Wood
Caol Ila 18 yo
Glenlivet 18 yo
Glenrothes 1989
Highland Park 12 yo
Highland Park 18 yo
Laphroaig 10 yo
Laphroaig 15 yo
Lagavulin 16 yo
Lagavulin DE 1988
Macallan 12 yo
Macallan 18 yo
Oban 14 yo
Scapa 12 yo
Scapa 14 yo
Talisker 10 yo

Bushmills
Black Bush
Jameson
Redbreast

Makers Mark (bourbon, mutta mainittakoon)

Ballantines
Rob Roy

en tiedä oliko tällä foorumilla erillistä sikarikeskustelua, enkä jaksa etsiä, joten yhdistän toisen rakkaan lapseni tähän samaan ketjuun. Eli humidoreista löytyy tällä hetkellä (erinäisiä määriä):

Cohiba Siglo I
Cohiba Siglo II
Cohiba Siglo V
Cohiba Siglo VI
Partagas Lusitania
Partagas 8-9-8
Montecristo 2
Montecristo 3
Montecristo 4
Trinidad Coloniales
Trinidad Reyes
Trinidad Robusto
Trinidad Fundadores
Hoyo de Monterrey (Hoyo de Prince)
Hoyo de Monterrey (Robusto)
Romeo y Juliet (coronakokoa)
H.Uppmann (petit corona 2 ?)
H.Uppmann Sir Winston
Punch Punch
Rafael Gonzales Panatelas
Quintero Brevas

Tuossa siis kuubalaiset ulkomuistista. Sitten löytyy dominikaanisia Uppmanneja, Ahstoneita, Macanudoja ja jenkkien Stogies-sikareita (on yllättävän hyvä). Ei jaksa kaikkia muistaa...

Sikarit ja viskit, niillä maailma paranee.

jake kirjoitti:
Highland-viskit ovat yleensä rehevän makuisia. Tämä sopii myös Dalmoreen. Juurista saatavaa savun makua ei Highland-viskeillä ole niin paljon kuin saariviskeillä, mutta kyllähän se menee.

Saa suomentaa tuon, mitä nuo mainitsemasi juuret ovat.......?
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli heti hymy huulille kun huomasin että tämä ketju oli ylhäällä. Sen kunniaksi aukaisin viskipullon ja rupean nautiskelemaan. Yön hiljaisuus, hyvä asento tuolissa, hyvää viskiä, joskus taustalle hyvää musiikkia tai mahdollisesti tietokoneelta jatkoaika, sekä joskus suklaata, juustoa tai muuta herkkua. Oijoi, siinä vasta hyvä yhdistelmä. Parempaa kuin seksi!
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Riesa kirjoitti:
Saa suomentaa tuon, mitä nuo mainitsemasi juuret ovat.......?

Korjataanpa itse itseäni ja suomennetaan oikein. Viskinvalmistustietouteni on saatu tehdaskiertueella ja väärin ymmärretty englanninkielen sana aiheutti virheen. Peat tarkoittaa turvetta, nyt kun olen tarkistanut sen, ja se tuo mallasviskeihin savun maun.

Ei tuo nyt niin kauaksi sinänsä totuudesta mennyt mutta jonkun matkan päähän kuitenkin.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Golden AWe kirjoitti:
Kävin "mahtavassa" Hlinnan Hälläpyörän tietokilpailussa. Jäin palkintosijalta siksi että väittivät Southern Comfortin olevan likööriä!

HA!

Pullon kyljessä taitaa lukea, että olisi "viskillä maustettua likööriä". Tiedä sitten. Hyvää tavaraa, menee litratolkulla.

Jotta saisi jotain yhtymää tähän ketjun aiheeseenkin niin mainittakoon, että Gaizkan tutustuminen viskien ihmeelliseen maailmaan on hyvin aikaisessa vaiheessa. JFK:ltä hankittu Johnnie Walkerin Red Label maistuu ja pullo on kohta puolillaan, joten kohta pitäisi suunnitella uuden hankintaa. Mitä? Se onkin vaikeampi homma.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
En ole viskiä hirveämmin juonnut, mutta jussina tuli maisteltua Seagramia ja Jim Beamia, raakana sekä Edin, että colan kanssa. Ja noista kahdesta niin Seagrami oli huomattavasti parempaa, jotenkin pehmeämmän makuista. Täytyy ens kerralla alkossa käydessä shoppailla joku viski pullo iltojen ratoksi, nyt ammattilaiset, suositelkaa jotain Seagramin kaltaista viskiä, jota kannattaisi ostaa.
 

Hanssoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK
Jermu kirjoitti:
Tietenkin näin. Mutta puritanistit eivät missään nimessä sekoita single malttiin mitään muuta kuin korkeintaan pari tippaa vettä. Mitä sitä hyvää makua turhaan pilaamaan vedellä. Lisäksi jääpalat tekevät viskistä liian kylmän, jotta kaikki aromit pääsisivät oikeuksiinsa. Miksi ylipäänsä ostaa kallista viskiä, jos sotkee sen maun.

Omasta puolestani jokainen saa juoda viskinsä kuten haluavat, mutta itse toisinaan kaadan lasiin mukaan lorauksen vettä. Kuten ylempänä jo kerrottiin viskin maku tulee huomattavan paljon paremmin esiin ja mausta löytää helpommin eri "vivahteita".

Viskin juomiseen tuli käytyä todellinen korkeakoulu asuttuani reilun vuoden Skotlannissa Glasgowssa ja tintattuani paikallisten sekä Skotlannin ylämailla asuvien "herrojen" kanssa.

Vielä loppuun juomasuositus. Kokeilkaan ihmeessä Dalwhinnie single malt-viskiä. Ehkä tuntemattomin kuudesta "single malt-klassikosta", mutta viimeisen parin vuoden aikana tätä on aölanut löytymään myös suomesta. Jos joku ostaa pullon, eikä pidä mausta, niin voin uhrautua ja ottaa pullon parempaan talteen...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
hansonbrother kirjoitti:
..jussina tuli maisteltua Seagramia ja Jim Beamia, raakana sekä Edin, että colan kanssa. Ja noista kahdesta niin Seagrami oli huomattavasti parempaa, jotenkin pehmeämmän makuista. Täytyy ens kerralla alkossa käydessä shoppailla joku viski pullo iltojen ratoksi, nyt ammattilaiset, suositelkaa jotain Seagramin kaltaista viskiä, jota kannattaisi ostaa.

Ensi kerroilla viski on vain viskiä. Vähitellen tulee huomaamaan, että on

1. Skotlantilaista viskiä, "scotch whisky"
2. Irlantilaista viskiä "irish whiskey"
3. Kanadalaista viskiä "canadian whisky" (kuten Segram's)
4. Yhdysvaltalaista viskiä, "bourbon" (kuten Jim Beam)

Myöhemmin käy selvästi ilmi, että skotlantilainen (ja irlantilainenkin) viski on joko

1.1 Mallasviskiä (single malt)
1.2 Sekoiteviskiä (blend)

Näitä ryhmiä ei oikeastaan pitäisi vertailla keskenään.

Mutta mitä itse kysymykseen tulee, niin jos kanadalainen Seagram's miellyttää, niin muita edullisia kanukkiviskejä ovat esim. Black Velvet tai Canadian Club. Kanadalainen viski sopii irkkuviskin jälkeen parhaiten mm. Irish Coffee -drinkkien valmistukseen. Skottiviskit ja jenkkiviskit ovat siihen tarkoitukseen kehnoja. Skotlantilaista mallasviskiä ei ylipäänsä tule laimentaa muulla kuin vesitilkalla jos silläkään.

Viimeiset hankinnat omaan kokoelmaani ovat olleet Talisker Distillers Edition 1990, Glen Coyne 17 y.o. ja Cutty Sark Emerald 12 y.o. Siljalla näkyy olevan myynnissä Talisker 25 y.o. hintaan 129 €, mutta taitaa kirpaista liikaa lompakossa..
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olipa kerran viskipullo (Irish whiskey), joka ostohetkellä vuonna 1975 oli 18-vuotiasta. Sama puteli on koko ajan ollut ns. kirjahyllyolosuhteissa baarikaapissa (normaaleissa, vaihtelevissa suomalaisissa huonelämpötiloissa kesät ja talvet). Nyt siis tuo puteli on käsittääkseni pitänyt viskin sisällään 48 vuotta. Onko juoma pilalla? Ainakaan nesteen pinta ei ole laskeutunut milliäkään näiden vuosien aikana -ihme, vai ihan normaalia? Kertokaa, te paremmin näitä asioita tuntevat.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
finnjewel kirjoitti:
3. Kanadalaista viskiä "canadian whisky" (kuten Segram's)
4. Yhdysvaltalaista viskiä, "bourbon" (kuten Jim Beam)

Amerikkalaiset itse kutsuvat kanadalaista viskiä usein nimellä Rye. Bourbonia amerikkalaisista viskeistä on tarkkaan ottaen ainoastaan Kentuckyn osavaltiossa työstetyt aineet. Jack Daniels on esimerkiksi Tennessee Whiskey, ja se ei ole Bourbonia.
 

Riesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Lukko, Sex Pistols, Kärpät, Chicago BH
Predator kirjoitti:
Olipa kerran viskipullo (Irish whiskey), joka ostohetkellä vuonna 1975 oli 18-vuotiasta. Sama puteli on koko ajan ollut ns. kirjahyllyolosuhteissa baarikaapissa (normaaleissa, vaihtelevissa suomalaisissa huonelämpötiloissa kesät ja talvet). Nyt siis tuo puteli on käsittääkseni pitänyt viskin sisällään 48 vuotta. Onko juoma pilalla? Ainakaan nesteen pinta ei ole laskeutunut milliäkään näiden vuosien aikana -ihme, vai ihan normaalia? Kertokaa, te paremmin näitä asioita tuntevat.

Mikäli korkki ei ole fuskannut, ja viestistäsi päätellen se ei ole, on pullo täyttä tavaraa. Se, että kannattaako tuota yleensä ottaen avatakaan, vai säilyttää muinaismuistona, tai kaupata keräilijöille, riippuu tietenkin pullosta.

Minkämerkkistä ainetta pullossa on ?

Viski sinällään on teknisesti vieläkin "vain 18-vuotiasta", koska pullossa ei enää ikääntymistä tapahdu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viski ei suuremmin ole meikäläisen juoma, mutta juhannuksena kaveri tarjosi muutaman lasillisen Cutty Sarkia jäillä. Se maistui kyllä hyvinkin. Join varmasti viskin kaikkien taiteen sääntöjen vastaisesti, mutta eipä se haittaa ainakaan meikäläistä. Hyvää oli.

Vanha sanontahan sanoo, että 'Hyvää viskiä parempaa on vain kaverin viski'.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mendieta kirjoitti:
Pullon kyljessä taitaa lukea, että olisi "viskillä maustettua likööriä".
Mä ostin kuukausi tai pari sitten tollaisen Southern Comfort -pullon alkosta, kun se vasta tuli alkon valikoimiin. Nimen olin vaan aiemmin kuullut, mutta muuten kyseinen aine ei ollut tuttua. Tästä pullosta mä en löydä sanaa viski, enkä kyllä maustakaan paljoa sitä tunnista. Appelsiini-persikka -likööriä.

Ja mitä viskeihin tulee. Mä innostuin viskeistä enemmän vasta reilu puoli vuotta sitten. Oon pyrkinyt ostamaan alkosta aina eri pullon, ja nyt on tullut ostettua ja maistettua noin kahtakymmentä laatua. Tai siis suurin osa on ollut aika halppis viskejä. Nytkin on kaapissa viisi (+-20e) pulloa.

Nyt maistelen Blairmhor pure malt (aged 8 years) skottilaista. Ostin tän vaan sen takia kun oli niin halpaa. Oiskohan ollut jotain 10-11e tää 0.35l pikkupullo. Eiköhän tää tänä yönä mene..
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
The Royal Purple Bag...

hansonbrother kirjoitti:
suositelkaa jotain Seagramin kaltaista viskiä, jota kannattaisi ostaa.

Suosittelen The Seagram Companyn lippulaivaa, jääkiekon kotimaan rye-whiskyjen kuningasta, Crown Royalia. Tietääkseni ei saatavilla Suomessa jostain ihmeen syystä, en ole ihan varma. Me sivistymättömät moukat juomme Crown Royalia joko cokiksen tai spriten kanssa. Never had a bad one yet..

http://www.city.waterloo.on.ca/seagramcollection/history/products_crownroyal.html
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juhannuksena tuli sitten juotua pullollinen Johnny Walkerin Blue Labelia hyvässä seurassa. Ei ollut kenelläkään pahaa sanottavaa ja vaimokekin tykkäsi aineesta vaikka on aina ennen on sylkenyt viskilasiin. Hurmaava ja todella vivahteikas makuelämys ja jättää kaikki tähän mennessä juodut viskit ihan omaan arvoonsa. Vaikka aina ennen olen vannonut mallasviskkien nimeen niin nyt on kyllä myönnettävä, että blendaamallakin sitä voi onnistua...
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Pete2004 kirjoitti:
Mä ostin kuukausi tai pari sitten tollaisen Southern Comfort -pullon alkosta, kun se vasta tuli alkon valikoimiin. Nimen olin vaan aiemmin kuullut, mutta muuten kyseinen aine ei ollut tuttua. Tästä pullosta mä en löydä sanaa viski, enkä kyllä maustakaan paljoa sitä tunnista. Appelsiini-persikka -likööriä.

Hmm.. Onkohan juoma tehnyt mulle tepposet kun olen lukenut tuon tekstin siitä useasti. Jaa että tehnyt comebackin Alkoon.? Hyvä homma, ei tarvi enää roudata sitä reissuilta määräänsä enempää.
 

Morgoth

Jäsen
Ohmi kirjoitti:
Juhannuksena tuli sitten juotua pullollinen Johnny Walkerin Blue Labelia hyvässä seurassa.

Maistoin tuota laivalla ja pakko sanoa, että aivan uskomattoman hyvää tavaraa! Hintaa taisi olla jotain 14 € / 5 cl, mutta veti kyllä vertoja jo konjakeille. En kuitenkin raaskinut ostaa pulloa laivalta, mutta nyt jälkeen
päin harmittaa. Pitää korjata virhe seuraavalla matkalla! :) Mitä tuo Blue Label maksaa Alkossa? Ainakaan normaalivalikoimissa sitä ei ole vaan pitäisi tilata...?

Red Label on puolestaan ihan hirveää myrkkyä. Taisi olal ensimmäinen viski mitä maistoin ja ihme että sen jälkeen olen suostunut muita maistamaan :)Johnny Walkerista vielä.. Black Label on hyvää. Onko Green ja Gold Labelista kokemuksia?

Noin yleisesti; löytyykö vielä 'hienompaa' tai 'parempaa' viskiä kuin tuo Blue Label?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Morgoth kirjoitti:
Mitä tuo Blue Label maksaa Alkossa? Ainakaan normaalivalikoimissa sitä ei ole vaan pitäisi tilata...?

Olisikohan ollut 180 euron hujakoilla Alkossa, Bangokin lentokentältä sen sai 120 euroon ja jostain syystä Wienin lentokentällä se oli vain 100 euroa.

Morgoth kirjoitti:
Red Label on puolestaan ihan hirveää myrkkyä. Taisi olal ensimmäinen viski mitä maistoin ja ihme että sen jälkeen olen suostunut muita maistamaan :)Johnny Walkerista vielä.. Black Label on hyvää. Onko Green ja Gold Labelista kokemuksia??

Jostain syystä nuo halvemmat blended-viskit eivät ole koskaan sykähdyttäneet. Mikäli viskipulloon pistää sen 40-50 euroa, niin kyllä se noihin mallasviskeihin on kääntynyt

Morgoth kirjoitti:
Noin yleisesti; löytyykö vielä 'hienompaa' tai 'parempaa' viskiä kuin tuo Blue Label?

Kyllä kai sitä löytyy huippuviskejä monilta muiltakin tehdailta, kun lyö rahaa tiskiin. Blue Label oli vain maistettava Oloneuvoksen mainostamana ja täytyy myöntää, ettei äijä turhaa Blue Labelia hehkuttanut...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös