Viskin ystävät

  • 543 025
  • 2 024

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Joulupukki kävi talossa ja toi mm. Bowmore Small Batch jonka jo tuhosin yöllä sekä The Snow Grouse, Clan Murray ja Grant's Family Reserve -viskit, kyllä kelpaa.
 
Gourmondoon olisi jälleen menossa tilaus ja nuo *edulliset single maltit herättävät suurta kiinnostusta. Osaisiko joku kertoa lyhyesti mielipidettä esim. tuosta Finlagganin tai Glenfiddichin laadusta. Glenlivettiäkin toki saa tuohon hintaan mikä olisi tunnetumpaa, mutta tekisi mieli kokeilla jotain uutta. Muutenkin kaikki tipsit "näitä on pakko maistaa" kategoriasta ovat tervetulleita, kun kokemukseni oikeasti laadukkaista viskeistä on varsin neitseellinen. Edellisen kerran sain täällä vinkiksi ostaa Cardhua kun tuote piti poikkeuksellisesti saada alkosta ja siihen olin kyllä varsin tyytyväinen.

*Linkki Gourmondo.de olutsivustolle
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Finlagganhan on ns. mysterybottling eli ei ole tarkkaa tietoa kenen tavaraa on. Kolme Finlaggania löytyy hyllystä juurikin gourmondosta tilattuna ja sanoisin että hinta/laatu suhteeltaan varsin hyvää. Tosin ei ole mitään aloittelijan kamaa eli kun saarelta on niin aika paljon savua. Heti avaamisen jälkeen oli turhan paljon ponun makua mukana mutta tasoittui kun pullo ollu jokusen viikon auki.

Jos haluat testata vähän erikoisempaa ja Cardhusta tykkäsit niin otappa tuolta Gourmondosta Cardhun Amber Rock testiin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Glenfiddichin laadusta.

Glenfiddich on maailman eniten myyt SingleMalt. Sen osuus koko SingleMalt myynistä maailmassa on n 35%. Se kuuluu Speysideläisiin viskeihin. Puristipiireissä toki halveksitaan sen "bulkki"maista myyntivolyyymiä. Se onkin hyvin kevyt ja helppo viski, siitä ehkä suosio. Ei IMO mitenkään parhaita Speysideläisiä (joihin luen sitten kyllä Cardhun)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Glenfiddich on maailman eniten myyt SingleMalt. Sen osuus koko SingleMalt myynistä maailmassa on n 35%. Se kuuluu Speysideläisiin viskeihin. Puristipiireissä toki halveksitaan sen "bulkki"maista myyntivolyyymiä. Se onkin hyvin kevyt ja helppo viski, siitä ehkä suosio. Ei IMO mitenkään parhaita Speysideläisiä (joihin luen sitten kyllä Cardhun)

Jep itse pidän Glenlivetin 12yo:ta parempana kun Glenfiddichin vastaavaa. Glenlivetin 18yo sen sijaan onkin jo loistava tuote mutta hintakin karkaa varmaan kaksinkertaiseksi.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Viikonloppuna tuli vihdoin maisteltua joulupukin tuomaa Bunnahabhain 12 yo Islay single malttia ja täytyy sanoa että oli omaan makuun oikein sopiva. Pidän muutenkin savuisista mauista. Sopivan pehmeä. Suosittelen.
 

Ihmiskuula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Gourmondoon olisi jälleen menossa tilaus ja nuo *edulliset single maltit herättävät suurta kiinnostusta. Osaisiko joku kertoa lyhyesti mielipidettä esim. tuosta Finlagganin tai Glenfiddichin laadusta. Glenlivettiäkin toki saa tuohon hintaan mikä olisi tunnetumpaa, mutta tekisi mieli kokeilla jotain uutta. Muutenkin kaikki tipsit "näitä on pakko maistaa" kategoriasta ovat tervetulleita, kun kokemukseni oikeasti laadukkaista viskeistä on varsin neitseellinen. Edellisen kerran sain täällä vinkiksi ostaa Cardhua kun tuote piti poikkeuksellisesti saada alkosta ja siihen olin kyllä varsin tyytyväinen.

*Linkki Gourmondo.de olutsivustolle

Linkin takaa löytyvistä suosittelisin Glenfarglas 105. Alkoholia löytyy 60% , toimii tuosta huolimatta itsellä jopa ilman vesilisää.

Finlaggania ollut tarkoitus kokeilla sen jälkeen kun yhdessä viskikaupassa kertoivat tuon olevan peräisin tislaamolta nimeltä Lagavulin, päässyt vaan unohtumaan.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Talisker Storm ja 10 olivat itselläni eilen rinnakkainmaistelussa ja melkoinen erohan noiden kahden väliltä löytyi. Storm oli kymppiä selvästi savuisempi ja pippurisempi, myös "karkeampi". Ikämääritystähän tuossa ei ole, mutta jostain luin, että 3-25-vuotisia tuo sisältää. Sanoisin, että nuoren puolelle kallistuu enemmän. Raju, mutta omaan makuuni oikein miellyttävä makuelämys joka tapauksessa. Erittäin hyvä viski, mutta en osaa sanoa kumpi noista loppupeleissä on parempi. 10 tuntui Stormin rinnalla jopa vähän hedelmäiseltä ja ehkä aavistuksen pliisulta, mutta jälkimmäinen varmaan korjautuu juomalla nämä erikseen.

Pitäs noita Stormeja päästä joskus testaan. Talisker kun nyt on vain auttamatta Maaiman Paras Viski.

Itsellä on noita peruskymppejä kulunut vuosien mittaan aika monta ja sitten on hyllyssä ollut pari DE pulloa. Olisko olleet 2002 ja 2004. Siinä ehkä parhaat pullot, joita olen koskaan aukomassa ollut.

57 North oli myös ihan mielenkiintoinen kokemus. Sen verta mielenkiintoinen, että hommasin aikanaan laivalta vielä toisenkin pullon. Joku sanoisi, että siihen pitäisi jo tilkka vettä laittaa, mutta kyllä meikältä aina melkein jää nuo vedet laittamatta.

No, jos sitä ensi kesänä yrittäisi kaivella tuota Stormia jostain. Saakohan sitä Tallinnasta? Itse kun asun täällä Norjan perukoilla, on ihan turha miettiä mitään huippulaatuviskejä paikallisista alkoista. Pitäisi tiedustella, mitä voisi tilata. Mutta kun jo ihan perushuttukin täällä maksaa niin julmetusti, niin hintakin on sen mukainen. Kesällä ehkä voisi heittää junareissun Tukholman kautta Tallinnaan, jolloin ei edes rajaseudun koppalakit olisi torumassa, jos olisi muutama ylimääräinen pullo.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Tänään voisi herkutella synttäreiden kunniaksi laivalta tuodulla Talisker Dark Storm -putilolla, normi Talisker on tuttua ja hyvin minun viskimakuun käypää joten odotukset ovat korkealla. Tämä litran pullo maksoi laivalla 60€.

Viskikonttorin arvio.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään voisi herkutella synttäreiden kunniaksi laivalta tuodulla Talisker Dark Storm -putilolla, normi Talisker on tuttua ja hyvin minun viskimakuun käypää joten odotukset ovat korkealla. Tämä litran pullo maksoi laivalla 60€.

Viskikonttorin arvio.
Todella hyvää viskiä. Huomattavasti parempaa kuin "peruskymppi". Itse ostin tuota myös laivalta kun oli tarjouksessa ryöstöhintaan 38,90€.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Tänään kaveri toi yllättäen synttärilahjaksi putelin hyvää: Bowmore Small Batch, 40%. Bourbon cask matured.
Pehmeä/helppo juotava, hivenen savuinen, makea. Osalle varmaan liian pehmeä/tylsä, mutta itse pidän paljon.
 
Onko kukaan muu maistanut Old Pulteney 12yo Single Malt viskiä? Hommasin pullon hetken mielijohteesta, kun muistin lukeneeni siitä melko ylistäviäkin arvioita, mutta jostain syystä tämä ei kuitenkaan vakuuttanut. Maistoin tuota tässä nyt kuukausi avaamisen jälkeen eikä maku oikein ole tasoittunut vieläkään. Pitänee vielä koittaa tuota pienen vesitilkan kanssa, jos se siitä oikenisi.

Taliskerin kympin taasen ostin Alkosta, kun sitä on niin kovin kehuttu. Pehmeähän tuo oli, mutta jälkimaku jotenkin loisti poissaolollaan, eikä tämäkään ehkä lopulta ollut itselle se oma juttu, mutta ihan mielenkintoinen oli maistaa.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko kukaan muu maistanut Old Pulteney 12yo Single Malt viskiä? Hommasin pullon hetken mielijohteesta, kun muistin lukeneeni siitä melko ylistäviäkin arvioita, mutta jostain syystä tämä ei kuitenkaan vakuuttanut. Maistoin tuota tässä nyt kuukausi avaamisen jälkeen eikä maku oikein ole tasoittunut vieläkään. Pitänee vielä koittaa tuota pienen vesitilkan kanssa, jos se siitä oikenisi.
Tuli ostettua Tallinnasta pullo, kun etukäteen katsottuja valintoja ei ollutkaan tarjolla. Joku on kehunut tuota hedelmäiseksi, mutta itse en löytänyt hedelmäisyyttä yhtään. Tämän viskin viljainen tms. maku on juuri sellainen josta en itse pidä. Pullo tyhjeni kaatoviskinä, nautiskeluun tuosta ei ollut.
 

Hockey 24/7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Fights and Fighters
Netistä ehdin tilata seuraavat juomat:
Glenfiddigh 18Y
Dalwhinnie 15Y
Cardhu 12Y
Jack Daniels 120th Anniversary of the White Rabbit Saloon
Glenlivet 12Y
Aberlour 16Y
Balvenie 12Y
Tullamore Dew
Glenmorangie 10Y meinasi unohtua listasta

Ainoa maistamispisteeseen asti päässyt on Glenfiddigh, ja hyvää oli. Todella pehmeä. Tälläisen aloittelijan maullakin voi sanoa pitävänsä.

Muita juotuja
Aberlour 10 ja 12 vuotiaat olivat todella hyviä. Tuo 12-vuotias oli se joka tämän viski innostuksen sytytti. Todella maukkaita olivat molemmat.
Green Spot Single Pot Still Irish Whiskey. Alkosta ostin pullon ja oli niin hyvää, että toinenkin piti hakea ennenkuin poistivat paikallis Alkon valikoimista sen.

Ei hirveästi osaa makujen kirjoa kirjoittaa tänne, mutta nuo makeammat ovat tällä hetkellä suosikkeja. Savuisia en ole oikein maistellut, paitsi joskus nuorna poikana Chivas Regalia, ei oikein silloin tippunut. Mutta katsellaan miten maistelut päättyy.

Hyvää ja maukasta kevättä kaikille.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Netistä ehdin tilata seuraavat juomat:
...
Näistä itselleni tuttuja ovat seuraavat:
Aberlour 10 ja 12, molemmat pehmeitä ja maistuvia. 10-vuotias oli vähän liian miedon makuinen, 12-vuotias selvästi parempi.
Dahwhinnie 15, en pitänyt. Vähän samaa kuin aimmemin kirjoitin Old Pulteneystä.
Balvenie 12Y (Doublewood), onhan tämä pehmeä mutta muutakin saisi olla.
Glenmorangie 10Y aluksi maistui oikein hyvin, ja ehkä vähän hedelmäisyyttä löytyi. Loppua kohti jotenkin pehmeys ja hedelmäisyys hävisivät.
Tullamore Dew, irlantilaiset - esim. Tullamore Dew, Jameson ja Bushmills - peruspullotteet ovat turhankin pehmeitä.
Chivas Regal, on tätäkin joskus viime vuosituhannella maistettu, eihän tässä savua ole ollenkaan.

Abelour 10 ja Balvenie 12 loppupulloihin lisäsin vähän Islayn viskiä sekaan (Ardbeg 10 ja Laphroaigh 10), molemmat paranivat.
 

Ardbeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Pakko kehaista Manchesterin lentokentän myymälän toimintaa ja myyjää viskien osalta. Erittäin asiantuntevaa palvelua ja tarjolla oli myös mahdollisuus maistaa viskejä (luonnollisesti maksutta). Ilmeisesti vastaavaa palvelua on tarjolla muillakin kentillä ainakin Brittien puolella. Sääli ettei tämänkaltainen toiminta ole mahdollista suomessa (lähinnä siis tastingin osalta).

Tuli keskusteltua ensin myyjän kanssa omista preferensseistä ja siitä minkälaista pulloa olisi hakusessa, jonka jälkeen tuli maistettua myyjän suosituksesta yhteensä neljää eri viskiä. Ostettua tuli Aultmoren 12-vuotias tuotos johon en aiemmin ollut törmännyt missään, mutta maistamisen jälkeen oli pakko poimia pullo mukaan. Varsinkin muiden pienempien ja tuntemattomampien tislaamoiden tuotoksia tekisi mieli päästä vastaavalla tavalla maistamaan ennen ostopäätöstä, niiden kanssa on kuitenkin tullut muutaman kerran mentyä hutiin ja pullojen sisällöstä tullut enemmän mieleen pirtu kuin viski.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Tuli omaan suppeaan viskikokoelmaan tilattua uusi tulokas, joka tänään saapui näin syntymäpäivän kunniaksi.
Smokehead Islay Single Malt kyseessä, tätä on tullut joskus ravintolassa tullut maistettua, mutta pulloa ei ole löytynyt. Kuitenkin nyt tätä saa alkoon tilattua ja jos pidät savuisesta, aromikkaasta ja kohtuullisen pehmeästä viskistä. Sitä savua on sitten reilusti.

En mikään erikoinen viskituntija ole, juon lähinnä mikä itselle maistuu ja usein ne ovat yllätys yllätys skottilaisia single maltteja, mutta tätä tilatessa rupesi Alkon myyjä ihastelemaan pulloa ja kyselemään tavarasta. Tämä tosiaan on mielestäni tietyllä tapaa parempi kuin 10 vuotias Laphroaig, josta myös paljon pidän.

Illalla sitten maistelemaan siemaukset, nyt kun pulloa on tullut ihasteltua.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Minä sain vielä toisenkin pullon synttärilahjaksi:
Lagavulin, distillers edition, double matured,v. 2014 pullotettu.
Tätä pulloa on tullut ihasteltua viikon verran, mutta en ole vielä malttanut avata. Itseäni vähän arveluttaa pullon avaaminen koska normi lagavulin 16v. oli minun makuuni liian savuinen ja turpeinen.
Pysyykö tavara kunnossa, jos säästelen sitä avaamattomana kaapissa. Esim. 10vuotta? Jos vaikka siinä ajassa olisi makuaisti tottunut savuisempaan tuotteeseen.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Pysyykö tavara kunnossa, jos säästelen sitä avaamattomana kaapissa. Esim. 10vuotta? Jos vaikka siinä ajassa olisi makuaisti tottunut savuisempaan tuotteeseen.

Säilyy ja todennäköisesti paranee.
Joskus kun on isäukon kanssa maistellut joitain pitkään kaapissa olleita viskejä, niin ovat olleet kyllä hyviä.
Ehkä paras oli kuitenkin kaverin mökillä n. 15 vuotta seisonut avaamaton Ballantines, tuossa ajassa paskasta halpisviskistä oli tullut pehmeää ja juomakelpoista tavaraa, jopa hyvää.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Säilyy ja todennäköisesti paranee.
Toivotaan näin. Joskus olen täältä lukenut, että avattuna pulloa ei saisi säilyttää muutamaa kuukautta kauempaa. Avaamattomista ei muistaakseni olla puhuttu.
Mihin muuten perustuu se, että monesti leffoissa näkee, että viski on kaadettu pois pullosta sellaiseen "tarjoilu"astiaan. Onko tuollaisessa mitään makuun vaikuttavaa syytä vai onko syynä vain hieno ulkonäkö.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mistäs oletta noita viskejä netistä tilanneet? Itse olen oikeastaan vain Masters of Malt:sta ja toiminut oikein erinomaisesti. Erityisesti olen ihastunut japanialaisiin viskeihin. Jotenkin tuntuu, että sen verran erikoinen kansa, että jos lähtee johonkin leikkiin mukaan, niin se vedetään sitten häiritsevälläkin tarkkuudella maaliin asti. Esimerkiksi Yamazaki 12 Year Old ja Yoichi 10 Year Old ovat olleet miellyttäviä tuttavuuksia. Muutoinkin olen koettanut keskittyä kokeilun halusta näihin hieman vähemmän tunnettujen maiden tuotoksiin eli esim. viimeksi posti toi Potter 24 Year Old Indian Corn Whisky (WM Cadenhead). Sinällään ei mitään pahaa sanottavaa, mutta toisaalta ei kyllä ole hintansa väärti.

On avautunut myös, että blendeissäkin voi olla melkoisia helmiä ja tuo MoM:han antaa mahdollisuuden blendata oman pullollisen tai casen sekoittamiseen. Kuusi yksikköä pitäisi ensi viikolla kesäjuhlia varten ovelle heilahtaa. Katsellaan onko mistään kotoisin.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
cottonmouth: kokeile Whiskysite.nl World of Fine Spirits - Whiskysite.nl World of Fine Spirits ja The Whisky Exchange : Buy Whisky and Fine Spirits Online (linkit viskisaitteihin) Noi on itsellä toiminut hyvin. Siteltä tulee vielä aina tilattua hyviä oluita kun kerran tarjoavat ja pullojen määrä vrt rahti on laajahko.

Itse olen viimeaikoina löytänyt uudelleen ruisviskit. Voi helvetti että ne maistuu taas hyvälle. Sazerac 6v, Millstone 100proof ja tänään nappasin handelista ihan silkasta uteliaisuudesta mukaan Bulleit Rye, mikä on hintalaadultaan ihan jees. Kehoitan kaikkia makujen metsästäjiä kokeilemaan kunnon ruisviskejä mikäli kapakoissa/missäjuottekaan avautuu tilaisuus. Jenkeissä ne osaa sen mutta Kyrö tulee vielä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Toivotaan näin. Joskus olen täältä lukenut, että avattuna pulloa ei saisi säilyttää muutamaa kuukautta kauempaa. Avaamattomista ei muistaakseni olla puhuttu.
Mihin muuten perustuu se, että monesti leffoissa näkee, että viski on kaadettu pois pullosta sellaiseen "tarjoilu"astiaan. Onko tuollaisessa mitään makuun vaikuttavaa syytä vai onko syynä vain hieno ulkonäkö.

Avaamattomana ei mene miksikään tosin korkki saattaa kuivua. Avatuissa hyvä nyrkkisääntä, että kun pullossa on enää neljänne jäljellä niin sen jälkeen se olisi hyvä tuhota jokusen kuukauden sisällä.

Itsellä oli pääsiäisenä "juhlahetki" kun oman tynnyrin tuote Teerenpelistä saatiin pullotettua. Kyseessä siis vuonna 2002 sherrytynnyriin laitettu viski josta puolet pullotettiin ko 2012 mutta silloin päätettiin, että puolet laitetaan jatkojalostumaan. Tuosta puolikaasta puolet laitettiin jatkokypsymään oloroso tynnyriin ja puolet pedro ximinez (PX) tynnyriin. Itsellä 10% osuus josta tuli aikasta mukava määrä pulloja. Todella laadukasta tavaraa joista itselle maistui paremmin tuo PX tynnyrissä jatkojalostettu tuote.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Avaamattomana ei mene miksikään tosin korkki saattaa kuivua. Avatuissa hyvä nyrkkisääntä, että kun pullossa on enää neljänne jäljellä niin sen jälkeen se olisi hyvä tuhota jokusen kuukauden sisällä.
Tämänsuuntaista olen itsekin lukenut. Jos pullo on lähes täysi niin 2-3 vuoden säilytys ei ole ongelma. Itselläni ei ole kokemusta usean vuoden säilytyksestä avatuissa pulloissa, vuosi on maksimi ja tällöin viski oli vielä yhtä hyvää kuin uutena. Avatussa pullossa maku usein jopa paranee muutaman kuukauden aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös