Viskin ystävät

  • 544 637
  • 2 043

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei kun ennakkotilaamaan mutta tuo 3v odottelu voi tietty olla tuskaa. Toivottavasti muistaavat mainostaa vielä lähempänä uudelleen. :)

Minusta taas 3v kuullostaa kovin lyhyeltä kypsytysajalta. Kyllä siihen on syynsä, että skotlannissa viskiä saa kutsua viskiksi(ja myydä) minimissään 5-vuotiaana ja harvinaisia ovat nekin eli yleensä vähintään se 10v odotetaan.
 

chrisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Minusta taas 3v kuullostaa kovin lyhyeltä kypsytysajalta. Kyllä siihen on syynsä, että skotlannissa viskiä saa kutsua viskiksi(ja myydä) minimissään 5-vuotiaana ja harvinaisia ovat nekin eli yleensä vähintään se 10v odotetaan.
Samat säännöt myös Skotlannissa, eli kolme vuotta. Jos olet esim. maistanut Kilchomanin viskejä niin suurella todennäköisyydellä ovat olleet kolme vuotiaita koska heidän vanhin myynnissä oleva viski on tällä hetkellä kuusi vuotias.

Olen myös eri mieltä siitä että kaikki odotaisivat vähintään kymmenen vuotta ennenkuin pulloottavat viskiänsä myyntiin. Esim. Ardbeg harrastaa paljon sitä että myyvät nuorta (alle 10 v.) viskiä ilman ikämerkintää mutta hienolla nimellä ja tarinalla. Myös monet muut tislaamot ovat ryhtyneet/ryhtymässä tähän koska vanhojen viskien varastot vähenevät mutta kysyntä on silti suuri.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Esim. Ardbeg harrastaa paljon sitä että myyvät nuorta (alle 10 v.) viskiä ilman ikämerkintää mutta hienolla nimellä ja tarinalla.

Niin, onhan näitä, esim Smokehead, erinomanen viski, kukaan ei tunnustaudu tekijäksi, vaikka veikkallaankin että se on nuorempaa Ardbegiä.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Uusi tislaamo tarvitsee tuloja mahdollisimman pian joten luonnollisesti tavaraa myydään heti kun vaan voidaan, kysyntääkin luulisi riittävän joten nuortakin voidaan alkuun myydä hyvään hintaan. Ja eiköhän tavarasta kuitenkin suurin osa jätetä kypsymään pitemmäksi aikaa ja kolme vuotiaana myydään ainoastaan pieni osa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Niin, onhan näitä, esim Smokehead, erinomanen viski, kukaan ei tunnustaudu tekijäksi, vaikka veikkallaankin että se on nuorempaa Ardbegiä.

Niin tai kyllähän tekijä tiedetään, mutta paljon muuta ei. Ardbegin lisäksi veikkaillaan ainakin Lagavulinia. Toisaalta jotkut spekuloi, että 12yo ja EB 18yo tehdään eri paikoissa. Smokehead itse on brändännyt itsensä "mysteeriviskiksi", joten näitä tislaamotietoja tuskin heruu muuten kuin ihan vahingossa tai rikoksia tekemällä.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Miltäs Jatkoajan viskin ystävien viskikaapit/-valikoima näyttää jos sellaista on päässyt kertymään? Jokin aika sitten tuli yleensä ostettua aina yksi pullo ja nautiskeltua se pois ennen seuraavan ostamista, mutta viimeisen vuoden aikana kaappiin on salakavalasti hiipinyt enemmän pulloja kun niitä ehtii tyhjentämään, joten kai sitä voi jo viskikaapiksi kutsua.

Avatut:
- Ardbeg 10
- Bowmore 12
- Glendronach 12
- Glendronach 15 Revival
- Glenfarclas 105
- Kilchoman Machir Bay 2013
- Laphroaig 10
- Nikka from the barrel
- Old Pulteney 10
- Speyburn 10
- Talisker 10

Avaamattomat:
- Bushmills 21
- Caol Ila 18
- Caol Ila 12
- Caol Ila 2000/2013 (Gordon & MacPhail)
- Finlaggan Cask Strength
- Glenfarclas 1993/2013
- Glenfiddich 12
- Glenfiddich 14
- Glenfiddich 15
- Glenfiddich 18
- Glengoyne Cask Strength
- Glenmorangie Necta D'or
- Laphroaig Quarter Cask
- Laphroaig 10 Cask Strength 003
- Springbank 10

Näiden lisäksi muutama miniatyyri.

Muistaakseni olen joskus tässä ketjussa nähnyt varsin vaikuttavia listauksia, joten ei muuta kuin päivitetyt sisällöt tänne kaikkien kuolattavaksi. ;)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Johan on pääsyt käsitysvirhe omaan harrastukseen. Olen ollut siinä käsutyksessä, että skotlantilaiset mallasviskit ovat aina vähintään 5-vuotiaita. Eipä siis ihme, että kaikki kolme maistamaani Kilchomiania ovat maistuneet lähinnä ponulta, jos kerran ovat noinkin nuoria. Kilchoman tuntuu olevan kyllä sellainen, että maistuu paljon paremmalta kun on saanut hetken "levätä" rauhassa avaamisen jälkeen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Uusi tislaamo tarvitsee tuloja mahdollisimman pian joten luonnollisesti tavaraa myydään heti kun vaan voidaan, kysyntääkin luulisi riittävän joten nuortakin voidaan alkuun myydä hyvään hintaan. Ja eiköhän tavarasta kuitenkin suurin osa jätetä kypsymään pitemmäksi aikaa ja kolme vuotiaana myydään ainoastaan pieni osa.

Juu onhan se näinkin. Kilchomanin Feis de Isle pullotuksia jonotetaan jo tuntikaupalla ja iso osa jää ilman. Noita pulloja sitten kaupataan kovaan hintaan Edinburghin viskikauppoihin "Festien" jälkeen.

Itse saimme 2012 napattua mukaamme Bowmoren 15-vuotiaan Feis de Isle pullon saarella ollessamme. Bowmore laskee Festien aikaan kaksi erillistä erikoispullotusta joista toisen myyntiintuloaikaa ei kerrota joten sitä ei periaatteessa voi väijyä. Satuimme täysin vahingossa paikalle kun pullot tulivat myyntiin joten ostimme pullon ja joimme illalla pois porukalla - oli muuten hyvää. Jälkikäteen kuulimme, että noita pulloja on kaupattu 500-1000 punnan hinnalla eteenpäin festien jälkeen. Pullo maksoi 70 puntaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikähän mahtaisi olla Alkossa hintalaatusuhteeltaan paras blendis? Mietin tässä, että ostaisin joku kerta himaan jotain ns. "talousviskiä", jota voi enemmänkin surutta kaataa vieraiden(kin) lasiin. Mitään islayta kun ei huvita puoli pottua tuhota yhdessä päivässä. Eli joku suhteellisen halpa, mutta silti ihan (perus)laadukas? Skottilaista mieluiten, koska omaan suuhun ei esim. irkut ja jenkit oikein maistu.

Voihan se tietysti single malttikin olla, mutta blendit nyt taitaa olla yleensä halvempia kuitenkin?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mikähän mahtaisi olla Alkossa hintalaatusuhteeltaan paras blendis? Mietin tässä, että ostaisin joku kerta himaan jotain ns. "talousviskiä", jota voi enemmänkin surutta kaataa vieraiden(kin) lasiin. Mitään islayta kun ei huvita puoli pottua tuhota yhdessä päivässä. Eli joku suhteellisen halpa, mutta silti ihan (perus)laadukas? Skottilaista mieluiten, koska omaan suuhun ei esim. irkut ja jenkit oikein maistu.

Voihan se tietysti single malttikin olla, mutta blendit nyt taitaa olla yleensä halvempia kuitenkin?

Vaikka tusinatavaraksikin haukutaan niin Johnny Walker Black label on laadukasta, tosin ei aivan halvinta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikka tusinatavaraksikin haukutaan niin Johnny Walker Black label on laadukasta, tosin ei aivan halvinta.
No en nyt tiedä. Green labelia olen juonut ja se oli ihan maukasta "arkiviskiä." Greeniä ei taida valitettavasti Alkosta löytyä.

Black on ehkä hitusen liian tyyristä tähän tarkoitukseen, mutta harkitaan!
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Vahva puolto täältäkin Black Labelille. Vuosia en halunnut Johnny Walkerin tuotteisiin koskeakaan, koska Red Labelia olin mennyt kokeilemaan ja sitä ei hyvällä tahdollakaan voinut kehua. Kaveri sitten suositteli antamaan Black Labelille mahdollisuuden ja tykästyin heti niin, että tuosta saattaa tulla uusi suosikkini arkiviskiksi.

Oma viskikaappi tällä hetkellä:

Avatut:
Laphroaig 10yo
Lagavulin 16yo
Arbour 8yo
Johnny Walker, Black Label

Avaamattomat:
Balvenie 12yo
Glennfiddich 15yo
Jack Daniels
Mekong (Kambodzalainen viski)
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Black Labelia ei ole itse tullut maistltua, mutta samoihin hintoihin menee myös oma suosikkiblendini eli Chivas Regal 12v.

Kilchomanista pitää sanomani, että jollain tapaa se tuo maultaan ja hajultaan meikäläisellä mieleen lehmän paskan. En tiedä miksi tai saako se muille tällaisia mielikuvia aikaan, mutta itse en sitä kykene juomaan. Toimiikin siis taloudessamme viskinä, jota tuputetaan vieraille. Itse juon kaapistani eniten Chivas Regalia ja Strathislaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kukas osaisi valaista tai löytää netistä mua paremmin nuo Islayn blendit. Muistelisin, että niitä on viisi, mutten saa päähäni kuin neljä: Alkuperäinenhän on Black Bottle (on muuten kokeilemisen arvoinen) ja sen jälkeen on tullut kysyntää vastaamaan Big Peat, Islay Mist ja Essence of Islay, mutta mikä puuttuu?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No en nyt tiedä. Green labelia olen juonut ja se oli ihan maukasta "arkiviskiä." Greeniä ei taida valitettavasti Alkosta löytyä.

Black on ehkä hitusen liian tyyristä tähän tarkoitukseen, mutta harkitaan!

JW:n "arvojärjestyksessä" Green Label "Pure Malt" onkin ylempänä kuin Black Label. (Red-Black-Green-Gold/Platinum-Blue).
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kukas osaisi valaista tai löytää netistä mua paremmin nuo Islayn blendit. Muistelisin, että niitä on viisi, mutten saa päähäni kuin neljä: Alkuperäinenhän on Black Bottle (on muuten kokeilemisen arvoinen) ja sen jälkeen on tullut kysyntää vastaamaan Big Peat, Islay Mist ja Essence of Islay, mutta mikä puuttuu?
Tätä: Islay Mist muutamian kertoja maistellut ja hyvää oli. Onkohan saatavissa jostain verkkomyymälästä edullisesti?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Johnnie Walker on kyllä hienosti brändätty merkki ja varmasti hyvä viski, mutta mulle siitä tulee jotenkin niin voimakkaasti mieleen jotkut amisteinit, joille tuo on suunnilleen se paras viski ja luultavasti Jack Danielssin ohella ainut merkki minkä tietävät. Viskejä juodessa kun aika paljon myös noi imagojutut vaikuttavat.

Jos mä nyt tässä mielessäni ajattelen eri merkkejä, niin Johnnie Walkerin mä luen ajatuksissani hieman sellaisella teiniäänellä: "ööö... johnnie walker". Hassusti nyt selitin, mutta jotenkin noin se mulla menee.

Chivas Regal ehkä hieman vastaava tapaus. Isät opettaa pojilleen että tuo on sitä kunnon viskiä, joskus aiemmin kun se varmaan on ollut kova merkki. Ja onhan se vieläkin, en mä sitä sano, mutta joku siinä vaan on tuolla mun korvien välissä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja blendeistä kun kysyttiin ja Tallinna taas mainittiin...

Tallinnassa mallasviskit maksavat lähes sen mitä Alkossa, tai no monesti vähintään joku 70 % siitä, mutta perusblendit maksavat tuolla esimerkiksi vain 40 %. Nyt tälläkin viikolla esim. Maxima ruokakaupassa 0.7l Ballantines näyttää maksavan 10.59 kun uusimmassa Alkon hinnastossa sama on 28.90. Tuossakin tuo Viron hinta on vain 36 prosenttia ja risat.

Kesäksi matkaliput aina kallistuvat, mutta vielä vois saada jopa kympilläkin päiväristeilyn, jos noita tarjouksia jaksaa kyttäillä ja joku tietty päivä kelpaa. Tammi-maaliskuun muuten viikkarin klubilaisille päiväristeily oli vaan 2 euroa. On meillä Helsinkiläisillä kyllä iso etu tuosta Tallinnan läheisyydestä, heh.

Eli siis, jos Alkosta nyt vaikka pullonkin tuota Ballantinesin hakisi, niin samalla rahalla saisi saman pullon + päiväristeilyn + baarissa lounaan + kaupasta 6-päkin kaljaa. Huh.

Joo monestihan sitä tulee enemmänkin törsättyä...
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Johan on pääsyt käsitysvirhe omaan harrastukseen. Olen ollut siinä käsutyksessä, että skotlantilaiset mallasviskit ovat aina vähintään 5-vuotiaita. Eipä siis ihme, että kaikki kolme maistamaani Kilchomiania ovat maistuneet lähinnä ponulta, jos kerran ovat noinkin nuoria. Kilchoman tuntuu olevan kyllä sellainen, että maistuu paljon paremmalta kun on saanut hetken "levätä" rauhassa avaamisen jälkeen.

Tähän vahva sama. Kun avasin Machir Bay 2013 ekan kerran en siitä hirvittävästi pitänyt ja olin suoraan sanoen pettynyt kaiken hehkutuksen jälkeen. Nyt kun pinta on hieman laskenut ja se on saanut rauhassa hengitellä niin tuntuu kuin pullossa olisi eri tavaraa ja nimenomaan hyvällä tavalla eri tavaraa. Hedelmäistä ja vaniljaista turvetta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt tälläkin viikolla esim. Maxima ruokakaupassa 0.7l Ballantines näyttää maksavan 10.59 kun uusimmassa Alkon hinnastossa sama on 28.90. Tuossakin tuo Viron hinta on vain 36 prosenttia ja risat.
Viron halvoista hinnoista tulee monesti mieleen se, että työvoima on tuolla halvempaa. Mutta tuossa viskissäkin, ei tuota ole Virossa tehty vaan Skotlannissa. Ja pulloa kun sieltä rahtaa niin Helsinkiin on varmaan suht sama matka kuin mitä Tallinnaankin. Ja vielä kun miettii että myös Viro maksaa tuosta veroa, mikä on siis jo tuossa pullon hinnassa. On nää kyllä niin järjettömät hinnat täällä Suomessa.

Niin että poijjaat, muitakaahan maksella kiltisti niitä veroja että meikäläinen voi nautiskella näistä kaikista Suomen eduista. Niin ja Tallinnasta sitten haen nuo viinat. Seuraava maksaa!
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo noista blendeistä vielä. Mallasviskithän maistuvat tietenkin vaikka miten hyviltä, mutta niiden makuun kun tottuu, ei nuo blendit enää silleen maistu. Viina puskee läpi ja se savuisuuskin on välillä sellaista hieman negatiivista, vaatimatonta ja jotenkin tunkkaista, varsinkin jos kännit vetää, mihin tietenkin noi halvemmat sopii paremmin. Irkut taas maksavat suht saman ja niissä on pehmeämpi maku. Jopa jenkkiläisen Jim Beamin ottaisin ennemmin kuin skottiblendin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin makuasioita sanoi koira kun muniansa nuoli mutta komppaan Pettteriä. Blendit alkaneet maistua aika pahalta kun on single malteja jonkin verran kaapissa. Ehkä Famous Grouse tipahtaa parhaiten. Jos Alkosta pitää saada vähän halvempaa viskejä vaikka nyt pikkutumuihin valintani osuu usein akselille Jim Beam-Kentucky Gentleman-Bushmills-Jameson. Ihan näihin halvimpiin en kyllä koske. Mieluummin sitten vaikka Leijonaviinaa blandattuna. Highland Bird ehkä siedettävin ihan hintahaitarin alapäästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös