Virkamieskatsojat

  • 8 068
  • 52

Hulda

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oletteko joutuneet katsomoterrorismin uhreiksi? Alat kannustaa suosikkijoukkuettasi ja huomaat, että ympärillä istuvat eivät lähde lainkaan mukaan, vaan mulkoilevat sinua vihaisesti. Riippumatta siitä, kantavatko he oman joukkueesi vai vastustajan pelipaitaa. Yleensä eivät kumpaakaan, vaikka nimellisesti kannattaisivatkin toista. He antavat kohteliaat aplodit maalin synnyttyä, mutta eivät kannusta pätkän vertaa pelitilanteessa. He kun haluaisivat, ettei mikään häiritsisi heidän hiljaista katselunautintoaan.

Virkamieskatsojilla ei ole minkäänlaista intohimoa kumpaakaan joukkuetta kohtaan, ja monesti he ovatkin yrityslippulaisia. Toinen ryhmä on ystäviään tapaamassa olevat ihmiset, jotka ovat hallilla vain kuulumisiaan vaihtamassa.

Jääkiekko ja urheilu yleensäkin on interaktiivista. Halutessani yksisuuntaista viihdettä, menen elokuvateatteriin. Mitä sinä teet?
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Niin, nämä tapauksethan ovat suomalaisen katsomokulttuurin syöpä, tosin ilman näitä herroja katsojaluvut olisivat huomattavasti pienemmät. Areenalla ongelma on ilmeinen. Välillä tuntuu, että Jokerien fanikatsomoa ja mahdollista vierasjoukkueen fanikatsomoa lukuunottamatta kaikki muut ovat näitä "virkamieskatsojia"...
 

Hulda

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nimenomaan viimeisin Jokerit-TPS-ottelu oli se viimeinen niitti, joka sai kirjoittamaan asiasta. Pahiten tämä vaiva tuntuukin riivaavan juuri näitä mainittuja joukkueita, ja lisäksi esimerkiksi Bluesia.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ikijokeri kirjoitti:
Niin, nämä tapauksethan ovat suomalaisen katsomokulttuurin syöpä, tosin ilman näitä herroja katsojaluvut olisivat huomattavasti pienemmät. Areenalla ongelma on ilmeinen. Välillä tuntuu, että Jokerien fanikatsomoa ja mahdollista vierasjoukkueen fanikatsomoa lukuunottamatta kaikki muut ovat näitä "virkamieskatsojia"...

Minä olen asiasta eri mieltä. Jokaisella on oikeus nauttia omalla tavallan tästä hienosta pelistä. Itse kuulun siihen "analyyttiseen osastoon", joka ei pidä koko aikaa ääntä, mutta elän silti tunteella mukana pelissä. Väitän näkeväni pelistä paljon paremmin ne hienot yksityiskohdat, kuin moni "koko ajan meuhkaava" katsoja. Eräs kaverini jännittää pelissä niin hitosti, ettei edes pysty muuta kuin puristamaan rystyset valkoisena penkin laitaa.

Minusta on hienoa, että peleisä on ääntä ja elämää, mutta tärkeintä on, mitä kentällä tapahtuu. Uskon, että moni muukin kuin minä, katsottuaan kiekkoa muutaman kymmenen vuotta, siirtyy tänne nautiskelijoiden osastoon.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Artsi kirjoitti:
Itse kuulun siihen "analyyttiseen osastoon", joka ei pidä koko aikaa ääntä, mutta elän silti tunteella mukana pelissä. Väitän näkeväni pelistä paljon paremmin ne hienot yksityiskohdat, kuin moni "koko ajan meuhkaava" katsoja.

ilmottaudun tähän joukkoon.

silti siis en mulkoile niitä jotka kannustavat, jokainen tyylillään...
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Tiedoksi, että peliä voi ihan oikeasti seurata analyyttisesti vaikka kannustaisikin.

Minä olen erilainen tapaus kuin Artsin kaveri. Itse jännitän peleissä myös aivan tolkuttomasti, mutta pyrin sitä sitten purkamaan kannustamisen avulla. On siinä hieman helpompi hengittää, kun saa jännityksen kanavoitua johonkin juttuun, tässä tapauksessa vieläpä joukkuetta avittavaan sellaiseen.

Itse toivoisin myös virkamieskatsojien vähenemistä. Toisinaan, kun on joku todella hyvä peli käynnissä, ja jopa ne Hakametsän pitkät sivutkin yltyvät mukaan taputukseen, tulee ihan mielettömän hieno fiilis.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En tiedä kuunteliko kukaan lauantaina YleX:ltä Pietarinkadun Oilers GoGo:ta, mutta ohjelmassa oli suhteellisen hauska tapaus,kun Blues-SaiPa-pelissä katsomassa haastattelua tekeviä Simoa ja vieraana ollutta Hanna Pakarista pyydettiin poistumaan katsomosta, koska keskustelu häiritsi paria vanhempaa rouvaa. Itse luulin tapausta aluksi ihan vitsiksi, mutta eipä tainnut olla.

Ei voi, kun päätään puistella ja nauraa. Tähänkö on todella tultu?
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Onko Suomessa muunlaisia katsojia kuin virkamieskatsojia?

Etenkin Hjareenalle voisi tehdä diilin HK:n kanssa, että lihakoukut kattoon ja jo pilaantunut liha nötköttiksi ettei haise lehtereillä vaiti.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Ei se huono tunnelma ole niiden virkamieskatsojien vika. Missään ei lue, että hallilla on pakko kannustaa. Seurat tarvitsevat ihan oikeasti niiden ihmisten/yritystenrahat. Oman paikansa voi ihan vapaasti sellaisesta katsomosta, missä on tunnelmaa. Elyseellä ei varmaan A2-katsomossa mitään kovinkaan kummoista menoa ole, mutta B2-katsomossa sitä löytyy. Pikkuhiljaa muutenkin täällä pohjantähden alla alkaa katsomokulttuuria löytymään, vielä ei mitään kovin suurta, mutta silti suunta on eteenpäin.

Artsi kirjoitti:
Itse kuulun siihen "analyyttiseen osastoon", joka ei pidä koko aikaa ääntä, mutta elän silti tunteella mukana pelissä. Väitän näkeväni pelistä paljon paremmin ne hienot yksityiskohdat, kuin moni "koko ajan meuhkaava" katsoja.
Minut ilmeisesti luotellaan tuohon kategoriaan "koko ajan meuhkaava", ja väitän että saan otteluista enemmän irti, vaikka joskus voi olla huomaamatta kakkossyöttäjän pelinumeroa. Samat tilanteet kuitenkin kentällä näen. Tunnetaso vaan on ottelussa korkeampi. Kovan kannustuksen jälkeen maali maistuu paremmalta.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Katsojia on erilaisia. Itse olen varmaan 75 % virkamies, 25 % fani. Nousen seisomaan, kun IFK tekee maalin. Taputan hyville suorituksille (torjunnat, av purut, hyvät tilanteet) ja välillä jopa sadattelen puolääneen.

Olen erittäin tyytyväinen, että IFK:lla on oma fanikatsomonsa, jossa jengi pitää kovaa meteliä ja tekee matsin tunnelman. Helvetin hyvä juttu.

Itse en istuisi B2:ssa edes ilmaiseksi. Mä en kestäisi sitä huutamista, pomppimista, laulamista ym. mun vieressä. Kun ei oo mun juttu, niin ei ole.

Näistä eroista johtuen on hyvä, että katsomoita on erityyppisille katsojille. B2 jengi saa omassa porukassaan meuhkata miten huvittaa, ilman että kukaan nyrpistelee nenäänsä. Mä saan istua omassa katsomossani rauhassa, ilman sitä koko pelin "nuijaa" huutavaa kaveria vieressä.

Se, että joku huutaja kokee olevansa mua enemmän oikeutettu nauttimaan pelistä haluamallaan tavalla, ei mahu mun kaaliin. Ihan yhtä hyvin mä voisin nimittää sitä möykkäämistä "katsomoterrorismiksi"
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Minä kuulun tuohon "Hakametsän analyytikkokatsomoon" , johon korvieni mukaan kuuluu noin 90% hakametsän katsojista.

Toki välillä intoudun huutamaan, mutta jätän alatyyliset lapsellisuudet alariveille ja "lippalakki-ikäisille".

Viimeksi olen osallistunut aktiiviseen kannustamiseen "Wanhoina hyvinä D1-aikoina" eli joskus 1998.

Jokainen seuratkoon tyylillään - omaan katsomokokemukseen voi vaikuttaa ostamalla lipun sen mukaan minkälaisessa seurassa haluaa istua.

(Tosin mikään ei estä jumalaisen loton ainaista jättipottia eli yli-lihavaa/kaikkitietävää/humalaista/muuten ärsyttävää juuri Sinun viereesi...)
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Tottakai jokainen saa seurata tyylillään, jos laji oikeasti kiinnostaa. Vaikuttaa vaan siltä, että nämä virkamiehet tulevat matseihin vain ilmaisen lipun ja viinan takia.

Mm. Hartwallilla tuntuu olevan aivan liian hyvät oltavat näille kavereille. Itse olenkin sitä mieltä että nämä pahimmat virkamiespesäkkeeet muutettaisiin seisomapaikoiksi.

Erään Sveitsiläisen jäähallin seisomakatsomo aiottiin muuttaa istumakatsomoksi, niin fanit protestoivat asiaa seisomalla täysin hiljaa seuraavan kotiottelun. Areenalla tämä hiljaisuus on vain niin jokapäiväistä, ettei sitä ole noteerattu.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Se, että uloskuuluva kannustus rajoittuu joihinkin taputuksiin (maalien lisäksi hyvät tilanteet ja torjunnat, taklaukset, harhautukset ja alivoimapurut, sekä, Helsinkiin tiedoksi, loukkaantuneen pelaajan poistuminen omin jaloin riippumatta pelaajan pelipaidasta), "ÖÖÖÖ!"- ja mahdollisesti "HEEEIII!"- ja "EI!"-huutoihin ei tarkoita, ettäkö ko. katsojalla ei olisi minkäänlaista intohimoa kumpaankaan joukkueeseen. Eikä myöskään sitä, että tunnetaso olisi välttämättä yhtään matalampi kuin koko ottelun huutavalla.

Ja kyllä kannustamiseen keskittyminen vie peliin keskittymisestä väkisin osansa. Otteluaika myös kuluu nopeammin, jos sen käyttää meuhkaamiseen. Tämä ei ole hyvä asia.
 

Hulda

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toki välillä intoudun huutamaan, mutta jätän alatyyliset lapsellisuudet alariveille ja "lippalakki-ikäisille".


Kannustamisella en alatyylisyyksiä tarkoitakaan, ja nämä huutelijat ovat täysin oma kastinsa. Melkein hävetti olla Tepsin kannattaja vieraspelissä, kun edessä olevat pojat huutelivat alkulämmittelyssä jokaiselle kentälle kurvanneelle HIFK-pelaajalle "homo, homo, homo".. Siinäpä heidän syväanalyysinsä vastapuolen pelaajista..

Ja mitä pelin seuraamiseen tulee, se ei vaikeudu lainkaan, vaikka eläytyisikin. Ihmisen on ennenkin todettu suoriutuneen kahdesta yhtäaikaisesta tehtävästä, kuten vaikka polkupyörällä ajamisesta ja purkanjauhannasta.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
niinpä niin

Itse lukeudun helposti virkaosastoon, riippuen pitkälti kenen kanssa on matsia katsomassa. Jos meet yksin niin ei siellä tuu meuhkattua juurikaan mutta jos on pari kolme samanlaista lähdössä mukaan niin yllättävästi ääntä löytyy paljon enemmän.

Mutta yks asia mikä on ruvennu ottaan päähän on nämä, varsinkin pienet, faniryhmät. Siinä ei oo mitään pahaa että tullaan ja pidetään meteliä yms mutta jos 10- 20 ihmistä seisoo koko pelin edessä, varsinki pienemmät katsojat ei näe pelistä yhtään mitään vaikka sama 20 on lipusta maksettu. Prkl. Että jos sen porukan sais joko istumaan alas(en tarkoita ettei tilanteen tullen sais pompata, pomppaan itekki) tai semmoseen paikkaan missä ei ois juurikaan montaa ihmistä selän takana. Kiitos, olen avautunut.
 

C.Simon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Illuminati
Vesa kirjoitti:
Minä kuulun tuohon "Hakametsän analyytikkokatsomoon" , johon korvieni mukaan kuuluu noin 90% hakametsän katsojista.

Tuo on täysin totta. Sama pätee kumpienkin Tamperelaisjoukkueiden kannattajia. Onko edes paikallispeleissä meteliä? Porissa on kyllä se hauska puoli että virkamieskatsomo kattaa noin 15% hallin kapasiteetista eli osan A katsomoa. Ainakin Lukko ja Hifk -peleissä on meteli välillä oikein päätä huumaava. Itse en möykkää aivan taukoamatta koska pitää seurata peliäkin mutta aina kun jotakin tapahtuu niin tulee edes hieman mölistyä.
Turussa kun asustelen niin välillä käyn myös täällä kyttäämässä pelejä ja hauskana esimerkkinä voinkin pitää TPS-Saipa peliä. Kun peli oli käynnissa katsomosta kuului ihmisten "kröhimis" -äänet ja pelaajien puhe kuului myös kentältä melko hyvin. Että näin.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Virkamiesosasto urles

Fanipaidoissa heiluminen laulaen jotain saatanan uudelleensanoitettua "Täti Monikaa" on homojen hommaa.

Itse seuraan peliä analyyttisesti ja pyrin panostamaan aina sellaisiin lippuihin, joilla pääsen mahdollisimman kauas noista fanipaitaisista apinoista.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika usein lukeudun tuohon aktiivisempaan osastoon. Jopa Äijänsuon istumakatsomossa, missä aina ei moista touhua hyvällä katsota :). Joskus taas on niin aneeminen meininki, että vajoaa itsekin virkamiestasolle.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lisää alkoholia katsomoihin?

Itse olen tämmöinen hiirimäinen ihminen, melko ujo ja hiljainen siis enkä uskalla juuri suutani avata edes väkijoukossa. Toki seuraan hyvin intensiivisesti peliä. Usein perjantai ja lauantai-peleissä minäkin pääsen siihen hurmokseen jota monet kanssaseuraajat harrastavat. Valitettavasti tämä vaatii runsaan alkoholi-annoksen. En juurikaan nauti alkoholin mausta, mutta nautin kuitenkin tämän "pakollisen" annoksen hyvillä mielin koska näin pääsen hieman makustelemaan miltä se oikea kannustaminen tuntuu.

"AAAJEEELEEEEEE!"

Eli olisiko tässä yleisemminkin käytettävä keino tuon virkamiesmäisyyden vähentämiseen? => kuningas alkoholi
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JjZz kirjoitti:
Tottakai jokainen saa seurata tyylillään, jos laji oikeasti kiinnostaa. Vaikuttaa vaan siltä, että nämä virkamiehet tulevat matseihin vain ilmaisen lipun ja viinan takia.

Mm. Hartwallilla tuntuu olevan aivan liian hyvät oltavat näille kavereille. Itse olenkin sitä mieltä että nämä pahimmat virkamiespesäkkeeet muutettaisiin seisomapaikoiksi.

Erään Sveitsiläisen jäähallin seisomakatsomo aiottiin muuttaa istumakatsomoksi, niin fanit protestoivat asiaa seisomalla täysin hiljaa seuraavan kotiottelun. Areenalla tämä hiljaisuus on vain niin jokapäiväistä, ettei sitä ole noteerattu.
Kyllä tässä koko maailmassa aika moni ihminen menisi ilmaisten lippujen ja ilmaisen viinan perässä moneen paikkaan. Miksi sitten ei lätkämatsiinkin.

Ja moni niistä "virkamieskatsojista myös maksaa ihan itse sen lippunsa. Ihmiset on myöskin erilaisia ja pitävät erilaisista asioista. Ja mäkin voin käydä matseissa, missä en juuri kumpaakaan joukkuetta kannata. Pitäisikö mun silti mennä jompaan kumpaan fanikatsomoon siinäkin tilanteessa, vai onko fiksumpaa vain nauttia pelistä ja taputtaa hyville tilanteille. Lisäksi esim. pienempien lasten kanssa menisin huomattavan mieluusti hiljaisempaan katsomonosaan. Hartwall-Areenallakin olen joskus useampi vuosi sitten parin kännisen Tappara-fanin nähnyt huutaneen suoraan pikkulasten korvaan vierailijoiden katsomonosassa ja perään vielä haukkuneen niitä penskoja. Tosin ne henkilöt saatiin sieltä poistettua, mutta niin saatiin se perhekin ja pelokkaat lapset. Tämäkö on sitä fanikulttuuria? Muistin tämän jutun vasta nyt ja tuli kyllä aika kova vitutus. Aikoinaan olin sen verran penska, että silloin en uskaltanut muuta kuin itsekin istua ja pelätä, että ketä ne seuraavaksi uhkailee.

Ja takaisin hiljaisiin katsojiin. Onko ihmiset myös kateellisia vai mikä on vikana. Mun mielestä on aika luonnollista, että kalliilla lipunhinnoilla saa myös mukavat oltavat. Olojen muuttaminen huonommaksi ei saa niitä katsojia ja yritysten vieraita äänneekkäämiksi, vaan ainostaan viemään helvetin ison tukun rahaa muualle.

Olen kyllä itsekin kritisoinut otteluiden tunnelmaa, mutta mielestäni sen parannuskeinot on ihan jossain muualla, kuin tietyn katsojakunnan ulossulkeminen. Mitä se muutenkaan auttaisi esim. Hartwall-Areenalla? Halli olisi vaan vieläkin tyhjempi ja hiljaisempi. Vaikea kuvitella, että se jotenkin maagisesti täyttyisi, jos se virkamieskatsojienkin kanssa on vain puolillaan.

Se mitä joukkueet voivat tehdä tunnelman parantamiseksi on parantaa fanitoimintaa. Ja se tapahtuu pyrkimällä luomaan sopivan kokoinen fanikatsomo oikeaan paikkaan ja myymällä sinne kohtuuhintaisia lippuja. Isossa hallissa niitä voi jopa myydä huomattavasti halvemalla, koska silloin kuitenkin pienellä kustannuksella saadaan paljon ääntä. Fanit voivat myös itse kehittää toimintaansa. Se ei tunnelmaa vielä juuri paranna, että kannustus on kiroilua ja "homo!"-huutoja. Itse sanon taas sen, että joka joukkueella tulisi olla omassa kannattapäädyssä seisomakatsomo. Niihin voi myydä riittävän halpoja lippuja niin, että saa ihan uusiakin katsojia ja ainakin ulkomailla se kannatus tulee juuri seisomaktsomoista. Hartwall-Areenallakin voisi muuttaa fanikatsomon toiseen päätyyn ja tehdä siitä ainakin osittain seisomakatsomon. Syy toiseen päätyyn muuttamisessa on se, että konserteissa tarvitaan sinne päätyyn kuitenkin istumapaikat. Jos siis muistan oikein kumpaan päähän lava konserteissa tulee.

Laitan taas tän paljon viljelemäni ja pitämäni kuvan Leksandin uudesta areenasta
http://www.leksandstars.com/byggbilder/051003/slides/153_5388.html
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eipä nuo yleisömäärät ole olleet kovin kummoisia H-areenalla, että sikäli tervetuloa virkamieskatsojille myös. Virkamiehet ovat kuitenkin myös yleensä hyvä rahantulo, että sikäli niistäkin halutaan pitää kiinni. Fanikatsomo faneille on tämän takia tärkeää, niin kaikki viihtyy areenalla omalla tyylillään.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Grome kirjoitti:
Eipä nuo yleisömäärät ole olleet kovin kummoisia H-areenalla, että sikäli tervetuloa virkamieskatsojille myös. Virkamiehet ovat kuitenkin myös yleensä hyvä rahantulo, että sikäli niistäkin halutaan pitää kiinni. Fanikatsomo faneille on tämän takia tärkeää, niin kaikki viihtyy areenalla omalla tyylillään.
Tuota katsomoiden "differointia" voisi harrastaa vieläkin enemmän. Esimerkiksi satunnaiskatsojille voi tulla helposti huono kokemus, kun ostaa vahnigossa vaikka perheelle liput "väärään" katsomoon. Kuten kävi tuossa mun Tappara-esimerkissä. Ei varmaan ole se perhe sen jälkeen käynyt Hartwall-Areenalla, kun eksyivät väärään päätyyn. Itsekin olin siellä sen takia, että en edes asunut silloin Helsingissä ja kaverin kanssa päätettiin mennä vain johonkin katsomon osaan ja jouduttiin kännisten Tappara-fanien keskelle.

En nyt kuitenkaan osaa sanoa, että miten näitä katsomonosia sitten nimettäisiin. Se jako on tietysti selkeä fani-, vieraskatsomon ja muiden välillä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
tkks kirjoitti:
Se mitä joukkueet voivat tehdä tunnelman parantamiseksi on parantaa fanitoimintaa. Ja se tapahtuu pyrkimällä luomaan sopivan kokoinen fanikatsomo oikeaan paikkaan ja myymällä sinne kohtuuhintaisia lippuja.Laitan taas tän paljon viljelemäni ja pitämäni kuvan Leksandin uudesta areenasta

Olen samaa asiaa toitottanut Tampereella, jossa kunigasajatuksena on poistaa ne vähät seisomakatsomot jotka siellä vielä on. Järjetön ajatus. Ruotissa tosiaan voisi käydä opintomatkalla useampikin Liigapomo.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
tkks kirjoitti:
Kyllä tässä koko maailmassa aika moni ihminen menisi ilmaisten lippujen ja ilmaisen viinan perässä moneen paikkaan. Miksi sitten ei lätkämatsiinkin.

Ja moni niistä "virkamieskatsojista myös maksaa ihan itse sen lippunsa. Ihmiset on myöskin erilaisia ja pitävät erilaisista asioista. Ja mäkin voin käydä matseissa, missä en juuri kumpaakaan joukkuetta kannata. Pitäisikö mun silti mennä jompaan kumpaan fanikatsomoon siinäkin tilanteessa, vai onko fiksumpaa vain nauttia pelistä ja taputtaa hyville tilanteille. Lisäksi esim. pienempien lasten kanssa menisin huomattavan mieluusti hiljaisempaan katsomonosaan. Hartwall-Areenallakin olen joskus useampi vuosi sitten parin kännisen Tappara-fanin nähnyt huutaneen suoraan pikkulasten korvaan vierailijoiden katsomonosassa ja perään vielä haukkuneen niitä penskoja. Tosin ne henkilöt saatiin sieltä poistettua, mutta niin saatiin se perhekin ja pelokkaat lapset. Tämäkö on sitä fanikulttuuria? Muistin tämän jutun vasta nyt ja tuli kyllä aika kova vitutus. Aikoinaan olin sen verran penska, että silloin en uskaltanut muuta kuin itsekin istua ja pelätä, että ketä ne seuraavaksi uhkailee.

Ja takaisin hiljaisiin katsojiin. Onko ihmiset myös kateellisia vai mikä on vikana. Mun mielestä on aika luonnollista, että kalliilla lipunhinnoilla saa myös mukavat oltavat. Olojen muuttaminen huonommaksi ei saa niitä katsojia ja yritysten vieraita äänneekkäämiksi, vaan ainostaan viemään helvetin ison tukun rahaa muualle.

Olen kyllä itsekin kritisoinut otteluiden tunnelmaa, mutta mielestäni sen parannuskeinot on ihan jossain muualla, kuin tietyn katsojakunnan ulossulkeminen. Mitä se muutenkaan auttaisi esim. Hartwall-Areenalla? Halli olisi vaan vieläkin tyhjempi ja hiljaisempi. Vaikea kuvitella, että se jotenkin maagisesti täyttyisi, jos se virkamieskatsojienkin kanssa on vain puolillaan.

Se mitä joukkueet voivat tehdä tunnelman parantamiseksi on parantaa fanitoimintaa. Ja se tapahtuu pyrkimällä luomaan sopivan kokoinen fanikatsomo oikeaan paikkaan ja myymällä sinne kohtuuhintaisia lippuja. Isossa hallissa niitä voi jopa myydä huomattavasti halvemalla, koska silloin kuitenkin pienellä kustannuksella saadaan paljon ääntä. Fanit voivat myös itse kehittää toimintaansa. Se ei tunnelmaa vielä juuri paranna, että kannustus on kiroilua ja "homo!"-huutoja. Itse sanon taas sen, että joka joukkueella tulisi olla omassa kannattapäädyssä seisomakatsomo. Niihin voi myydä riittävän halpoja lippuja niin, että saa ihan uusiakin katsojia ja ainakin ulkomailla se kannatus tulee juuri seisomaktsomoista. Hartwall-Areenallakin voisi muuttaa fanikatsomon toiseen päätyyn ja tehdä siitä ainakin osittain seisomakatsomon. Syy toiseen päätyyn muuttamisessa on se, että konserteissa tarvitaan sinne päätyyn kuitenkin istumapaikat. Jos siis muistan oikein kumpaan päähän lava konserteissa tulee.

Laitan taas tän paljon viljelemäni ja pitämäni kuvan Leksandin uudesta areenasta
http://www.leksandstars.com/byggbilder/051003/slides/153_5388.html
On kuitenkin ikävää, että halliin houkutellaan sellaista katsomontäytettä joka ei itse hyödy asiasta mitään (paitsi ne ilmaiset liput ja viinat), eikä siitä hyödy muutkaan esim. tunnelman muodossa. Ihan sama vaikka nämä kaverit jäisivät pois ja yleisömäärät laskisi, tunnelmaan sillä ei olisi vaikutusta.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JjZz kirjoitti:
On kuitenkin ikävää, että halliin houkutellaan sellaista katsomontäytettä joka ei itse hyödy asiasta mitään (paitsi ne ilmaiset liput ja viinat), eikä siitä hyödy muutkaan esim. tunnelman muodossa. Ihan sama vaikka nämä kaverit jäisivät pois ja yleisömäärät laskisi, tunnelmaan sillä ei olisi vaikutusta.
Keneköhän rahoilla ne pelaajien palkat maksetaan? Muutaman sadan hc-fanin lipputuloilla? Varsinkin, jos ne liput myydään vielä kenties tappiolla. Ja helvetin kalliiksi tulee seisottaa kallista isoa hallia tyhjänä. Halliin pitää houkutellakin katsomontäytettä. Muuten halli on turha ja voidaan pelata vaikka Matinkylässä tai ilman katsojiakin.

Ja miten niin ei hyödy? Jos niillä on kivaa niin varmasti hyötyvät. Ei ihminen ole niin tyhmä, että varta vasten menee johonkin, jos siellä on tylsää. Ja eipä sitä ilmiasta viinaa ainakaan usein niin kovasti kaadeta, kun sen verran selvin päin näyttää tämä kyseinen porukka kuitenkin olevan.

Ja mä kyllä väitän, että vaikka kyseinen porukka olisi hiljaa, niin ihmismäärällä on kuitenkin epäsuora vaikutus myös tunnelmaan. Tyhjään halliin ei pysty hyvää tunnelmaa luomaan. Jos 70 prosenttia penkeistä on tyhjinä niin tunnelma kuolee. Jos taas 70-100 prosenttia on täynnä niin tunnelma paranee vaikka ns. virkamieskatsojista ei taputuksia enempää irtoaisikaan. Se ei vain toimi, jos päädyissä 2000 ihmistä metelöi. Hyvä tunnelma vaatii myös ihmisiä siihen väliin.

Eli tyhjään halliin ei saa kirveelläkään tunnelmaa. Täyteen sitä vastoin saa ainakin, jos tehdään asiat oikein. Siitä en ole kovin varma, että ostaanko Suomessa tehdä ne vaadittavat asiat oikein ja voiko kaikissa halleisa edes tehdä niitä vaadittavia asioita. En tarkoita pelkästään Hartwall-Areenaa vaan myös monia jälkeenjääneitä "areenoita".
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös